روانشناسی و تربیت فرزندانمدیریت کلاس و مدرسه

بررسی تاثیر آموزش مجازی بر سلامت روان دانش آموزان + راهکار

در سال‌های اخیر با تغییراتی که در روش آموزش نسبت به سال‌های گذشته به وجود آمده، سلامت روان دانش آموزان با تهدید مواجه شده است و نگرانی پزشکان نیز نسبت به این وضعیت افزایش پیدا کرده است. این نگرانی‌ به دلیل سلامت جسمی و روانی دانش آموز می‌باشد، در نتیجه وجود اضطراب در دانش آموزان یک از چالش‌های مهم در آموزش مجازی است. در این مقاله به راه‌هایی برای کنترل اضطراب دانش آموزان در آموزش مجازی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

بررسی تاثیر آموزش مجازی بر سلامت روان دانش آموزان + راهکار
بررسی تاثیر آموزش مجازی بر سلامت روان دانش آموزان + راهکار

تاثیر آموزش مجازی در سلامت روان دانش آموزان

آموزش مجازی برای دانش‌آموزان و معلمان با مشکلات زیادی همره بوده است که از مهم‌ترین آن‌ها آسیب به سلامت روان دانش آموزان است. در ادامه اثرات آموزش مجازی در افزایش استرس دانش آموزان را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: تاثیر مشکلات خانوادگی بر دانش آموزان

تنهایی باعث افزایش استرس دانش‌آموز می‌شود.

اگرچه دانش‌آموزان دسترسی آسان به فضای مجازی دارند، اما اغلب ارتباط بسیار کمی با هم‌سن و سالان خود برقرار می‌کنند. اگر دانش آموز نتواند با هم‌کلاسی‌ و هم سن و سالان خود ارتباط برقرار کند، این کمبود درون دانش آموز باقی می‌ماند و در نهایت افزایش اضطراب و استرس را به دنبال دارد. دانش آموز تک فرزندی را تصور کنید که تمام طول روز را تنهایی سپری می‌کند، اضطراب برای این بچه‌ها بیشتر خواهد شد.

افزایش حجم کاری به نوجوانان استرس زیادی وارد می‌کند.

با توجه به این موضوع که در آموزش مجازی دانش آموز تمام مدت در خانه به انجام تکالیف خود می‌پردازد و علاوه بر این با نرم افزارهای کمک آموزشی بسیاری از جمله اسکای روم، ادوبی کانکت، بیگ بلو باتن و… دست و پنجه نرم می‌کنند. تمام این فشردگی‌های آموزشی به دانش آموز فشار روانی وارد می‌کند و به دنبال آن استرس و اضطراب او را افزایش می‌دهد.

آموزش مجازی منجر به فشار جسمی به دانش آموز می‌شود. 

نگاه کردن به مانیتور یا صفحه موبایل، نشستن طولانی مدت روی صندلی بدون تحرک باعث آسیب جدی به سلامت جسمی دانش آموزان می‌شود. ضعیف شدن چشم، آسیب به ستون فقرات، التهاب مفصل‌های دانش آموز در اثر کار با موس، کیبورد و… سلامت جسم دانش آموز را تهدید می‌کند.

آموزش مجازی منجر به کمرنگ‌ شدن ارتباطات اجتماعی می‌شود.

حضور در مدرسه فقط برای یادگیری ریاضی و فارسی نیست بلکه دانش آموز در مدرسه راه‌های ارتباط برقرار کردن با دیگران را یاد می‌گیرد. بسیاری از رفتارهای ما بر پایه حضور در محیط مدرسه شکل گرفته است، در صورت لزوم دانش آموز باید در خانه به صورت مجازی به یادگیری بپردازد و فقط از طریق فضای مجازی می‌تواند با هم‌کلاسی‌های خود ارتباط برقرار کند. قطعا این روند در زندگی دانش آموز تاثیر می‌گذارد و در بزرگسالی دچار اخلال در روابط اجتماعی آن‎‌ها می‌شود.

راه‌های کاهش اضطراب دانش آموزان

والدین با ایجاد محیطی امن می‌توانند از فرزند خود حمایت کنند، با حمایت خانواده از بچه‌ها بین اضطراب و آموزش مجازی تعادلی ایجاد خواهد شد که در ادامه به طور اجمالی به برخی از این راهکارها می‌پردازیم.

1) از کامپیوتر و گوشی کمتر استفاده کنید

استفاده از کامپیوتر و گوشی در ساعات استراحت دانش آموز را کنترل کنید، در زمان استراحت اجازه ندهید بازی کامپیوتری انجام دهند تا کمی از خستگی آن‌ها کاهش پیدا کند. ساعت مشخصی را برای استفاده از گوشی و کامپیوتر تعیین کنید تا بتوانید آن‌ها را مدیریت کنید. آموزش آنلاین باعث شده است تا دانش آموزان بیش از حد از گوشی و کامپیوتر استفاده کنند، و علاوه بر آسیب جسمی که به آن‌ها وارد می‌شود، باعث استرس بچه‌ها نیز خواهد شد.

2) خواب کافی داشته باشید

خواب کافی دانش آموز، از خستگی او جلوگیری می‌کند. داشتن ساعت خواب مشخص و بیدار شدن صبح زود به مدیریت زمان آن‌ها کمک خواهد کرد تا برنامه معینی برای فعالیت‌های روزانه خود داشته باشند. با توجه به اینکه دانش آموزان بیشتر طول روز را به صفحه مانیتور نگاه می‌کنند، باید به چشمان خود استراحت دهند تا مجدد بتوانند سرکلاس مجازی حضور پیدا کنند.

3) با نظم و طبق قوانین پیش روید

سیستم آموزش حضوری با آموزش مجازی متفاوت است، برای دانش آموز برنامه مشخص و منظمی آماده کنید تا طبق همان برنامه عمل کند تا استرس و فشار درسی آن‌ها کاهش یابد. وقتی دانش آموز برنامه مشخصی داشته باشد، تمام وظایف خود را سر وقت انجام می‌دهد و در نتیجه برای خانواده و مدرسه نگرانی بابت انجام تکالیف دانش آموز به وجود نخواهد آمد.

4) با فرزند خود صحبت کنید

با فرزندانتان صحبت کنید، ارتباط دوستانه داشته باشید و آن‌ها را نیز به همین کار تشویق کنید. بچه‌ها باید با خانواده خود دوست باشند، سعی کنید رابطه صمیمی در میان اعضای خانواده خود برقرار کنید. اگر نیاز شد از یک روانشناس کمک بگیرید تا شرایط فرزندانتان را کنترل کند. داشتن رابطه صمیمی با بچه‌ها باعث می‌شود که آن‌ها با خانواده مثل یک دوست رفتار کنند که هم برای خانواده هم فرزند نکته مثبتی به شمار می‌آید.

راه‌های کاهش اضطراب
راه‌های کاهش اضطراب

نقش خانواده در کاهش استرس فرزندان

تحقیقات نشان داده که عوامل اضطراب و افسردگی می‌تواند شامل اختلاف بین والدین، مشکلات اقتصادی، کمبود اعتماد به نفس، انتظارات تحصیلی بیش از حد خانواده و… باشد.

زمانی که فرزند رابطه خوب و صمیمی میان اعضای خانواده داشته باشد و یا به عبارت دیگر حمایت بدون قید و شرط از طرف والدین، بدون اینکه از سمت خانواده قضاوت شوند منجر می‌شود تا دانش آموز در خانواده احساس صمیمیت داشته باشد.

به طور کلی هر چه بزرگترها انجام می‌دهند، فرزندان نیز پیروی می‌کنند. پدر و مادر می‌توانند از دوران مدرسه برای بچه‌ها تعریف کنند تا با محیط، شرایط و قوانین موجود در مدرسه آشنا شوند. همچنین خانواده باید شرایط لازم مانند لپ تاپ، اینترنت و… را برای یادگیری دانش آموزان فراهم کنند تا آن‌ها اضطراب عدم وجود تجهیزات آموزشی را نداشته باشند.

نتیجه گیری

آموزش مجازی برای کودکان و نوجوانان چالش‌های بسیاری دارد، ما در این مقاله به بررسی چالش‌ها پرداختیم. مراقب فرزندان خود باشید و سلامت جسمی و روانی آن‌ها را در دوران آموزش مجازی بیشتر جدی بگیرید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود. در صورت مشاهده نشانه‌هایی از اضطراب در فرزندان خود، حتما برای رفع آن از متخصصین و مشاوران در این حوزه  کمک بگیرید.

سامانه مدیریت آموزش تراز نرم افزاری است که این امکان را به خانواده و مدرسه می‌دهد تا هر لحظه از وضعیت دانش آموز مطلع باشند. مقدار مطالعه انجام شده و اینکه دانش آموز از کجا به کجا رسیده است را مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورت مشاهده ضعف سیستم آموزشی در راستای بهبود آن‌ تلاش خواهد کرد و به طور کلی آموزش را هدفمند و با کیفیت‌ می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص سامانه مدیریت آموزش تراز ما را در صفحات مجازی دنبال کنید.

تلگرام تراز: @tarazorg
سایت تراز: https://taraz.org
اینستاگرام تراز: https://instagram.com/tarazorg

سوالات متداول

ارزیابی توصیفی دانش آموزان چگونه به کاهش استرس آن‌ها جلوگیری می‌کند؟

زمانی که ارزیابی به صورت توصیفی (کیفی) انجام می‌شود، دانش آموزان با این استرس که نمره دیگری چقدر بالاتر شده است مواجه نمی‌شوند و در نتیجه باعث کاهش اضطراب می‌شود.

چگونه دانش آموزان را مشتاق آموزش مجازی کنیم؟

دانش آموزان در آموزش مجازی بازیگوش‌تر می‌شوند، پس تلاش کنید تا آموزش آنلاین برای آن‌ها کسل کننده نشود. از جمله روش‌هایی برای تشویق دانش آموزان به یادگیری شامل موارد زیر می‌باشد.

  • برای دانش آموزان برنامه ریزی کنید.
  • سعی کنید دانش آموزان با یکدیگر دوست باشند.
  • برای دانش آموزان جایزه‌ای قرار دهید تا علاقه بیشتری به درس نشان بدهند.

آموزش مجازی برای دانش آموزان شامل چه اثرات منفی می‌باشد؟

آموزش مجازی شامل اثرات منفی بر دانش آموزان است که شامل موارد زیر می‌باشد.

  1. دانش آموزان کم تحرک شده‌اند.
  2. ارتباطات اجتماعی محدودی دارند.
  3. عدم حضور در محیط مدرسه.
  4. نداشتنن ارتباط مستقیم با معلم.
  5. و….

میانگین امتیاز 1 / 5. جمع امتیاز 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. من امسال نهم هستم برای آزمون تیزهوشان خیلی استرس دارم، طوری که هر چی میخونم یادم میره و اصلا تمرکز ندارم. میشه راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز شما باید خواب کافی داشته باشید و طبق برنامه ریزی مطالعه دروس را انجام داده و تمام تلاش خود را بکار ببرید تا به هدف تعیین شده برسید، در صورت نیاز حتما به مشاوران مراجعه کنید تا اضطراب شما کنترل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا