راهنمای ثبت نام کنکور

تغییر رشته با کارنامه سبز

امکان تغییر رشته با کارنامه سبز پس از انتشار کارنامه سبز یا کارنامه محرمانه، از سایت سنجش برای داوطلبان فراهم می شود. حدود یک هفته پس از اعلام نتایج نهایی کنکور، کارنامه ای تحت عنوان کارنامه سبز کنکور سراسری از سایت sanjesh.org منتشر خواهد شد و داوطلبانی که از رشته قبولی خود رضایت ندارند، می توانند به بررسی اولویت های پایین تر بپردازند و در صورت دارا بودن شرایط لازم، نسبت به تغییر رشته و انتقالی با کارنامه سبز اقدام نمایند.

به طورکلی، کارنامه سبز برای داوطلبانی کاربرد دارد، که انتخاب رشته کرده اند و از نتیجه انتخاب رشته نهایی خود ناراضی می باشند و به دنبال تغییر آن هستند و یا اینکه می‌خواهند بدانند با آخرین نفر قبولی چند نفر فاصله داشته اند.  برای آگاهی از زمان، شرایط و نحوه تغییر رشته با کارنامه سبز با ما همراه باشید.

تغییر رشته با کارنامه سبز
تغییر رشته با کارنامه سبز

تغییر رشته با کارنامه سبز آزمون سراسری

نحوه تغییر رشته با کارنامه سبز آزمون سراسری، همواره یکی از سوالات متداول داوطلبان است که در این مقاله به صورت کامل به این سوال متقاضیان پاسخ داده ایم. چند روز پس از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری (اعلام نتایج انتخاب رشته)، برای کلیه داوطلبانی که فرآیند انتخاب رشته خود را انجام داده اند، کارنامه ای با عنوان “کارنامه سبز کنکور” منتشر خواهد شد.

در کارنامه سبز اطلاعات علمی داوطلب درج شده است و نشان دهنده وضعیت علمی متقاضی در هر کد رشته محل می باشد.

داوطلبانی که از رشته و دانشگاه قبولی خود رضایتی ندارند، در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط لازم، می توانند نسبت به تغییر رشته با کارنامه محرمانه اقدام نمایند. از شرایط مهم تغییر رشته با کارنامه سبز، کسب رتبه و نمره قبولی بهتر، از آخرین نفر پذیرفته شده در همان رشته محل می باشد در غیراینصورت امکان انتقالی و تغییر رشته برای شما وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: نتایج کنکور ۱۴۰۱ کی میاد؟

زمان تغییر رشته با کارنامه محرمانه

زمان تغییر رشته با کارنامه محرمانه از طریق سایت ثبت نام کنکور (sanjesh.org) اعلام می شود. چند روز پس از انتشار نتایج انتخاب رشته، کارنامه سبز از پایگاه اطلاع رسانی سنجش منتشر می شود. داوطلبان در صورت دارا بودن شرایط لازم می توانند در بازه زمانی تعیین شده برای تغییر رشته اقدام کنند. زمان دقیق انتشار کارنامه سبز و تغییر رشته با کارنامه نهایی کنکور هنوز از سایت سنجش اعلام نشده است. به محض انتشار اطلاعیه از طریق همین مقاله به اطلاع شما خواهیم رساند.

شرایط تغییر رشته با کارنامه سبز چیست؟
شرایط تغییر رشته با کارنامه سبز چیست؟

شرایط تغییر رشته با کارنامه سبز

شرایط تغییر رشته با کارنامه سبز چگونه است؟ پس از انتشار کارنامه محرمانه داوطلبانی که دارای شرایط زیر باشند می توانند با استفاده از کارنامه سبز رشته خود را تغییر دهند:

نکته مهم آنکه،هیچ تضمینی برای پذیرش در رشته هایی که می توانستید قبول شوید وجود ندارد. زیرا سازمان سنجش هیچ مسئولیتی پس از انتشار کارنامه سبز ندارد و پذیرش شما تنها به دانشگاه مبدا و مقصد بستگی دارد.

✔️تغییر رشته با کارنامه سبز مستلزم انجام فرآیند انتخاب رشته کنکور سراسری می باشد.

✔️امکان تغییر رشته با کارنامه سبز، فقط مختص دانشگاه های سراسری است.

✔️در صورتیکه رتبه و نمره قبولی داوطلب بهتر است از رتبه و نمره آخرین فرد پذیرفته شده در همان رشته محل باشد، امکان تغییر رشته با کارنامه سبز برای داوطلب وجود دارد.

✔️درخواست نقل و انتقال با کارنامه سبز، فقط با موافقت دانشگاه مبدا و مقصد امکانپذیر است.

✔️سازمان سنجش هیچگونه مسئولیتی برای انتقال داوطلبان با کارنامه سبز ندارد.

✔️داوطلبان در صورت دارا بودن شرایط لازم برای تغییر رشته با کارنامه سبز باید به دانشگاه مراجعه کنند.

نمونه کارنامه سبز کنکور

علامت ستاره * :یعنی شما تو اون کد رشته قبول شده اید.

بیشتر بخوانید: راهنمای کارنامه کنکور ۱۴۰۱

نحوه تغییر رشته با کارنامه سبز

نحوه تغییر رشته با کارنامه سبز به منظور آگاهی بیشتر داوطلبان در ادامه بیان شده است. در کارنامه سبز کنکور سراسری، دو ردیف تحت عنوان “رتبه داوطلب” و “رتبه آخرین فرد پذیرفته شده” قرار دارد، در کد رشته‌ هایی که رتبه داوطلب از رتبه آخرین فرد پذیرفته‌شده کمتر یا مساوی باشد امکان درخواست تغییر رشته وجود دارد،  بنابراین داوطلبانی که از انتخاب رشته خود رضایت ندارند می‌توانند درخواست تغییر رشته ارائه دهند.

برای تغییر رشته با استفاده از کارنامه سبز چه باید کرد؟ داوطلبان با استفاده از دو روش زیر می توانند برای تغییر رشته و انتقالی اقدام کنند:

☑️مراجعه به دانشگاه مقصد

داوطلبانی که از رشته و دانشگاه فعلی خود رضایت ندارند، در صورت دارا بودن شرایط انتقالی می توانند با به همراه داشتن مدارک لازم، به دانشگاه مقصد مراجعه کنند. چنانچه دانشگاه مقصد دارای ظرفیت باشد و با درخواست داوطلب موافقت کرده باشد، متقاضی می تواند در دانشگاه مقصد ثبت نام کرده و از ترم دوم شروع به تحصیل کند.

☑️مراجعه به سیستم پاسخگویی سنجش و بررسی درخواست بعدی

داوطلبانی که پس از دریافت نتایج انتخاب رشته از دانشگاه و رشته خود رضایت ندارند می توانند به سیستم پاسخگویی سنجش مراجعه کرده و درخواست خود را مبنی بر اشتباه در انتخاب رشته و بررسی اولویت های بعدی ثبت کنند.

جمع بندی

کارنامه سبز یا کارنامه نهایی ، قبولی شما را در اولویت های بعدی، یعنی بعد از آنچه که قبول شده اید، نمایش می دهد و این فرصت را در اختیار شما قرار می دهد که در صورت امکان قبولی در اولویت های پایین، انتخاب خود را تغییر دهید. متقاضیانی که شرایط ارائه شده در این مقاله را دارند و از رشته خود ناراضی می باشند، می توانند برای تغییر رشته با کارنامه سبز اقدام نمایند.

در صورت هرگونه ابهام در رابطه با شرایط و روش تغییر رشته با کارنامه سبز، می توانید سوالات خود را از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.


سوالات متداول

درخواست تغییر رشته با کارنامه سبز چگونه است؟

داوطلبان در صورت دارا بودن شرایط لازم برای تغییر رشته، لازم است به دانشگاه مقصد مراجعه کنند یا درخواست خود را مبنی بر اشتباه در انتخاب رشته و بررسی اولویت های بعدی در سیستم پاسخگویی سنجش ثبت کنند.

مهلت تغییر رشته با کارنامه سبز چگونه تعیین می شود؟

زمان تغییر رشته با کارنامه سبز کنکور توسط سایت سنجش اعلام می شود. و متقاضیان واجد شرایط حدود یک هفته مهلت دارند برای انتقالی با کارنامه سبز اقدام کنند.

امکان تغییر رشته و دانشگاه با کارنامه سبز وجود دارد؟

بله. پس از اعلام نتایج نهایی کنکور، داوطلبانی که از رشته و دانشگاه فعلی خود رضایت ندارند، در صورت دارا بودن شرایط لازم می توانند برای انتقالی با کارنامه سبز اقدام کنند.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

    1. سلام، امکان تغییر رشته با کارنامه سبز فقط برای دانشجویان دانشگاه سراسری وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا