اخبار مدارس

ثبت نام کتاب درسی 1403-1402 | زمان و نحوه ثبت نام

دانش‌آموزان و اولیا برای ثبت نام کتاب درسی 1402 باید در بازه‌ی زمانی مشخص شده برای هر پایه‌ی تحصیلی به سامانه‌ی فروش و توزیع مواد آموزشی به نشانی www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com مراجعه و فرآیند ثبت نام کتب درسی را به صورت اینترنتی انجام دهند. دانش‌آموزان می‌توانند به صورت فردی یا گروهی برای ثبت نام کتب درسی به سایت مذکور مراجعه کنند.

ثبت سفارش کتاب‌های درسی برای پایه‌های مختلف متفاوت بوده و در بازه‌ی زمانی مشخص انجام می‌شود. دانش‌آموزان هر پایه‌ی تحصیلی لازم است در زمان تعیین شده به سامانه‌ی ثبت نام مراجعه و نام ‌نویسی خود را انجام دهند.

راهنمای ثبت نام کتاب درسی، زمان ثبت نام کتاب درسی و نحوه ثبت نام کتاب درسی دانش‌آموزان اتباع در این مقاله ارائه داده شده است.

ثبت نام کتاب درسی | زمان و نحوه ثبت نام
ثبت نام کتاب درسی | زمان و نحوه ثبت نام

زمان ثبت نام کتاب درسی 1402

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در تاریخ 26 فروردین ماه 1402 با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به منظور انجام هماهنگی‌های تکمیلی و نهایی‌سازی بهای کتاب‌های درسی، ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاده است و از 9 اردیبهشت ماه 1402 آغاز خواهد شد.

متن اطلاعیه‌ی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به این شرح است: «به اطلاع مخاطبان گرامی، والدین محترم و دانش‌آموزان عزیز می‌رساند نظر به پیگیری‌های صورت گرفته جهت دریافت اعتبارات تکمیلی به منظور تعدیل قیمت‌ها، فرآیند ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۲ دوره‌های تحصیلی آموزش ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم که مقرر بود از فردا در تاریخ ۲۷ فروردین ماه صورت گیرد تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است. متعاقباً زمان ثبت نام از طریق پایگاه رسمی سازمان پژوهش به آدرس oerp.ir اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

پیشتر قرار بود ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ برای تمام پایه‌ها و رشته‌های تحصیلی – به جز پایه‌های ورودی- از روز ۲۷ فروردین سال جاری تنها از طریق سایت irtextbook.ir یا irtextbook.com آغاز می‌شود. ثبت سفارش از طریق پنجره‌ی ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی https://my.gov.ir؛ پنجره‌ی پیشخوان خدمات الکترونیک آموزش و پرورش به نشانی https://my.medu.ir نیز امکانپذیر است.

بر اساس اعلام معاون توسعه‌ی منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، امکان ثبت سفارش کتب درسی دانش‌آموزان میان‌پایه از تاریخ 9 اردیبهشت ماه 1402 فراهم شده است و تا تاریخ 26 خرداد ماه 1402 ادامه داد. همچنین ثبت نام پایه‌های ورودی (اول، هفتم و دهم) از تاریخ 5 تیر ماه 1402 آغاز می‌شود و تا 18 شهریور ادامه دارد. افرادی که بنا به دلایلی نیاز به اصلاح و یرایش اطلاعات ثبت شده دارند می‌توانند از 18 تیرماه اقدام کنند.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

قیمت کتاب‌های درسی در سال تحصیلی 1403-1402

طبق اعلام سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قیمت کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۲ به این شرح است:

قیمت کتاب‌های درسی دوره‌ی ابتدایی
  • پایه اول ابتدایی: ۴۷ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۱۱ هزار تومان)
  • پایه دوم ابتدایی: ۵۲ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان)
  • پایه سوم ابتدایی: ۵۸ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان)
  • پایه چهارم ابتدایی: ۵۸ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان)
  • پایه پنجم ابتدایی: ۵۸ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان)
  • پایه ششم ابتدایی: ۶۹ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۱۶ هزار تومان)
قیمت کتاب‌های درسی دوره‌ی متوسطه‌ی اول
  • پایه هفتم (دختران) : ۱۱۶ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان)
  • پایه هفتم (پسران) : ۱۱۴ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان)
  • پایه هشتم (دختران) : ۹۸ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۲۳ هزار تومان)
  • پایه هشتم (پسران) : ۱۰۰ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان)
  • پایه نهم: ۱۰۴ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان)
قیمت کتاب‌های درسی دوره‌ی متوسطه‌ی دوم
  • پایه دهم تجربی: ۱۳۱ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۳۱ هزار  تومان)
  • پایه دهم ریاضی: ۱۳۲ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۳۱ هزار تومان)
  • پایه دهم انسانی: ۱۲۴ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان)
  • پایه یازدهم تجربی: ۱۳۴ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۳۲ هزار  تومان)
  • پایه یازدهم ریاضی: ۱۴۰ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان)
  • پایه یازدهم انسانی: ۱۲۲ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۲۹ هزار  تومان)
  • پایه دوازدهم تجربی: ۱۰۲ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۲۴ هزار  تومان)
  • پایه دوازدهم ریاضی: ۱۰۸ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۲۵ هزار تومان)
  • پایه دوازدهم انسانی: ۱۱۰ هزار تومان (افزایش قیمت نسبت به سال گذشته ۲۶ هزار تومان)

مطالعه، کلید موفقیت در یادگیری است.

شیوه نامه‌ ثبت نام کتاب درسی

مخاطبان می‌توانند از طریق یکی از دو شیوه‌ی فردی یا گروهی نسبت به سفارش کتاب‌های درسی اقدام کنند.

✔️ با توجه به اینکه ثبت سفارش و توزیع کتاب درسی دانش‌آموزان براساس اطلاعات موجود در سامانه‌ی سیدا انجام می‌شود، مدارس باید آخرین وضعیت اطلاعات شناسنامه‌ای و تحصیلی دانش‌آموزان را در سامانه‌ی سیدا به‌روزرسانی و در اولین فرصت، دانش‌­آموزان را برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ثبت‌­نام کنند.

✔️ دانش‌­آموزان و اولیای آن‌ها، در صورت تمایل می‌­توانند از طریق سامانه‌ی مذکور برای ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند. نام کاربری برای ورود به سامانه، کد ملی دانش‌آموز و رمز عبور آن‌ها شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه‌ی دانش‌­آموز است.

✔️ مدیران مدارس موظفند از طریق سامانه‌ی مربوطه پس از ثبت نام بسته‌ی اصلی دانش‌آموز،  نسبت به ثبت سفارش گروهی دانش‌­آموزان جهت کتاب‌های درسی انتخابی، هدیه‌های آسمان (ویژه اقلیت‌های دینی)، ضمیمه‌ی پیام‌های آسمان (ویژه اهل سنت) و استعداد درخشان اقدام کنند.

✔️ بهای کتاب­‌های درسی برای ثبت سفارش گروهی، صرفاً بر اساس قیمت‌­های پشت جلد کتاب (ثبت شده در سامانه) است و دریافت هرگونه وجه اضافی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

✔️ کتاب‌­های درسی دانش‌­آموزان تمامی دوره­‌های تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش­‌آموز قید شده توزیع می‌‌شود.

✔️ در صورت تغییر مدرسه‌ی محل تحصیل دانش­‌آموز، قبل از صدور حواله از منطقه به مدرسه، امکان اصلاح سفارش از طریق سامانه، به شرح ذیل وجود دارد:

– در صورت جا به جایی دانش‌­آموز در سطح مدارس همان استان و ثبت اطلاعات در مدرسه‌های مبداء و مقصد، اطلاعات محل تحویل کتاب دانش‌­آموز به‌طور خودکار در سامانه اصلاح و کتاب‌های درسی دانش‌­آموز در مدرسه جدید تحویل می­‌شود.

– در صورت جابه‌جایی دانش‌­آموز به مدارس استان دیگر و ثبت اطلاعات در مدرسه‌­های مبداء و مقصد، مدرسه مقصد و یا دانش­‌آموز ملزم به اصلاح سفارش است، کتاب­‌های درسی دانش‌­آموز، در صورت اصلاح سفارش، در مدرسه جدید تحویل می‌­شود.

✔️ در صورت تغییر پایه یا رشته‌ی تحصیلی دانش‌آموز، قبل از صدور حواله از منطقه به مدرسه، مدرسه و یا دانش‌آموز ملزم به اصلاح سفارش است تا امکان تحویل کتاب‌های درسی دانش‌آموز متناسب با پایه و رشته تحصیلی جدید دانش‌آموز به مدرسه فراهم شود.

✔️ در صورت تغییر مدرسه‌ی محل تحصیل یا پایه یا رشته‌ی تحصیلی دانش­‌آموز بعد از صدور حواله از منطقه به مدرسه، به شرح ذیل اقدام شود:

– مدرسه (مبداء) ملزم به ثبت حواله مرجوعی به منطقه و تحویل کتاب به منطقه است.

– منطقه ملزم به بررسی و تایید حواله مرجوعی از مدرسه است.

– پس از تایید منطقه، مدرسه محل تحصیل (مقصد) و یا دانش‌­آموز ملزم به اصلاح سفارش است تا امکان تحویل کتاب­‌های درسی دانش­‌آموز متناسب با پایه یا رشته تحصیلی یا مدرسه جدید دانش‌­آموز، به مدرسه فراهم شود.

✔️ سال گذشته اعلام شد معلمان می‌­توانند از تاریخ ۱۵ مهر و دانش­‌آموزانی که فقط به تعدادی از کتاب­‌های درسی نیاز دارند از تاریخ اول آبان، فرآیند سفارش کتاب‌های درسی را از منوی «سفارش تک جلدی کتاب‌های درسی و بسته‌های آموزشی» در سامانه ثبت کنند تا از طریق شرکت پست به آن‌­ها تحویل شود، این خدمت تا ۳۰ بهمن ماه ادامه داشت.

✔️ توزیع کتاب­‌های هنرجویان شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای به هنرجویان شاخه‌ی کاردانش ممنوع بوده و مسئولیت کمبود کتاب به علت توزیع نامناسب در استان و منطقه به عهده اداره کل آموزش و پرورش استان و منطقه است.

✔️ تمامی عوامل توزیع استان، منطقه و مدرسه باید مواد آموزشی را مطابق با تقویم زمانی اعلامی و اطلاعات مندرج در سامانه‌ی فروش و توزیع مواد آموزشی توزیع کنند.

نحوه ثبت نام برای کتب درسی 1403-1402

ثبت نام و سفارش کتاب‌های درسی منحصراً به صورت اینترنتی و از طریق سامانه‌ی irtextbook.ir یا irtextbook.com انجام می‌شود. اطلاعات لازم برای ورود به سامانه ثبت نام کتاب درسی، نام کاربری و رمزعبور است. نام کاربری همان «کدملی دانش‌آموز» و «شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه‌ی دانش‌آموز»، رمز عبور ورود به سامانه است.

ثبت سفارش و توزیع کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ تمامی دوره‌های تحصیلی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی https://my.gov.ir؛ پنجره پیشخوان خدمات الکترونیک آموزش و پرورش به نشانی https://my.medu.ir و یا سامانه ثبت سفارش و توزیع مواد آموزشی به نشانی www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com انجام می‌شود.

فقط در صورتی قادر به سفارش کتاب درسی هستید، که ثبت نام شما توسط مدرسه در سامانه سیدا نهایی شده باشد. برای اطمینان از ثبت نام در سیدا با مدیر مدرسه‌ی خود تماس بگیرید

برای ورود به سامانه‌ی ثبت نام بهتر است از مرورگر Firefox یا Chrome استفاده کنید.

برای سفارش کتب درسی مراحل زیر را انجام دهید:

✔️به سایت irtextbook.ir یا irtextbook.com مراجعه کنید. (مطابق جدول زمانی ارائه شده)

✔️از طریق منوی سمت راست گزینه‌ی ورود دانش‌آموزان را انتخاب کنید.

✔️کدملی و شماره سریال شناسنامه‌ی دانش‌آموز را وارد کنید.

✔️پس از ورود به سامانه، اطلاعات خواسته شده را درج و فرم ثبت نام را تکمیل کنید.

✔️در انتها هزینه‌ی خرید کتاب درسی را به صورت اینترنتی پرداخت کنید. (تا زمانی‌ که وجه کتاب‌های سفارش داده شده پرداخت نشود، فرآیند سفارش و خرید تکمیل نخواهد شد و عدم پرداخت به منزله‌ی انصراف از خرید است.)

✔️کد پیگیری سفارش از طریق پیامک به شماره‌ی تلفن همراهی که در مرحله‌ی ثبت سفارش در سامانه ثبت شده است، ارسال می‌شود.

? کدملی فقط اعداد درج شود. (بدون خط تیره).

? شماره سریال شناسنامه برای ورود به سامانه‌ی ثبت نام کتاب‌های درسی:

شماره سریال شناسنامه برای ورود به سامانه‌ی ثبت نام کتاب‌های درسی

برای ورود به سامانه ثبت نام کتب درسی اینجا کلیک کنید.

ورود به سایت irtextbook.com

مراحل ورود به سایت irtextbook.com و ثبت سفارش کتب درسی به صورت تصویری در ادامه بیان شده است:

  • پس از مراجعه به سایت irtextbook.ir یا irtextbook.com، از طریق منوی سمت راست بر روی گزینه‌ی «ورود دانش‌آموزان» کلیک کنید.

ورود به سایت irtextbook.com

  • کدملی و شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز را وارد کنید.

ورود به سامانه ثبت سفارش کتاب درسی

  • گزینه «فروش و توزیع مواد آموزشی» را انتخاب و بر روی گزینه‌ی «ورود به سامانه فروش» کلیک کنید.

ورود به سامانه فروش کتب درسی

  • اطلاعات خواسته شده (اطلاعات پستی مدرسه، شماره موبایل دانش آموز یا والدین، سال و رشته‌ی تحصیلی) را وارد کنید.
  • در مرحله‌ی بعدی، اطلاعات شما نمایش داده می‌شود، در صورت صحیح بودن، بر روی گزینه‌ی «ثبت و ادامه» کلیک کنید.

ثبت سفارش کتاب درسی دانش آموزان

  • در انتها وارد درگاه پرداخت می‌شوید و لازم است هزینه‌ی سفارش را به صورت اینترنتی و با استفاده از کارت‌های عضو شبکه‌ی شتاب پرداخت کنید.

ثبت نام کتاب درسی دانش آموزان اتباع

ثبت نام کتاب درسی دانش‌آموزان اتباع چگونه است؟ ثبت نام کتاب‌های درسی دانش‌آموزان اتباع نیز به صورت اینترنتی و از طریق سامانه‌ی فروش و توزیع مواد آموزشی irtextbook.ir یا irtextbook.com انجام می‌شود. دانش‌آموزان اتباع برای ثبت نام، باید به جای کدملی، کد اتباع در سامانه سیدا و به جای شماره سریال شناسنامه، 6 رقم یک (111111) وارد کنند.

انصراف از خرید کتاب درسی

برای انصراف از خرید کتاب درسی،به سایت irtextbook.ir یا irtextbook.com مراجعه کنید. پس از درج کدملی و شماره سریال شناسنامه و ورود به سامانه، از طریق منوی سمت راست، بر روی گزینه “ثبت سفارش” کلیک کنید. در قسمت “انصراف از خرید بسته آموزشی” گزینه «تایید» را انتخاب کنید.

انصراف از خرید کتاب درسی

جمع‌بندی

ثبت نام کتاب های درسی به صورت فردی یا گروهی انجام می‌شود. دانش آموزان لازم است مطابق بازه‌ی زمانی اعلام شده با مراجعه به سایت irtextbook.ir یا irtextbook.com ثبت نام خود را به صورت اینترنتی انجام دهند. در صورتی که کماکان در رابطه با نحوه‌ی ثبت نام کتب درسی سوالی دارید، می‌توانید در قسمت کامنت سوال خود را مطرح کنید.


سوال‌های متداول

نشانی سایت ثبت نام کتاب‌های درسی چیست؟

دانش‌آموزان و اولیا برای ثبت نام و سفارش کتاب‌های درسی، باید به سایت irtextbook.ir یا irtextbook.com مراجعه کنند.

اطلاعات لازم برای ورود به سامانه ثبت نام کتاب درسی چیست؟

ورود به سامانه ثبت نام از طریق کدملی و شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز امکانپذیر است.

تفاوت سفارش فردی و سفارش گروهی در ثبت نام کتاب درسی چیست؟

سفارش فردی توسط دانش‌آموز و سفارش گروهی توسط مدرسه انجام می‌شود.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

2 دیدگاه

    1. سلام دوست عزیز، برای ورود به سامانه‌ی ثبت نام کتاب درسی، باید به کدملی و شماره شناسنامه‌ی دانش‌آموز دسترسی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا