پایه دهمپایه دوازدهمپایه یازدهم

راهنمای جامع المپیاد کامپیوتر + معرفی منابع آزمون

باشگاه دانش‌پژوهان جوان تحت نظر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش، هرساله المپیادهای علمی و ادبی دانش‌آموزی را برگزار می‌کند. این آزمون‌های علمی در رشته‌های‌ متعدد از جمله المپیاد کامپیوتر که موضوع این مقاله است، برای شرکت دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم برگزار می‌‌شوند. دانش‌آموزان برای شرکت در این المپیادها باید دارای شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی باشند و در چنین شرایطی می‌توانند در بیش از یک المپیاد هم شرکت کنند.

دانش‌آموزان می‌توانند از طریق سامانه‌ ثبت نام المپیادهای علمی دانش آموزی، برای شرکت در یک یا چند المپیاد علمی اقدام کنند. هدف از برگزاری این المپیادهای دانش‌آموزی رشد سطح علمی، آشنایی با علوم روز دنیا، ایجاد روحیه‌ی نشاط علمی و تقویت فعالیت‌های نوآورانه در نوجوانان، ارتقای سطح علمی در کشور و در نهایت انتخاب تیمی برای شرکت در المپیادهای بین‌المللی است. البته تسهیلات و مزایای شرکت در المپیادهای دانش‌آموزی نیز انگیزه‌ای برای حضور در این رقابت‌ علمی ملی و جهانی است. 

راهنمای جامع المپیاد کامپیوتر + معرفی منابع آزمون
راهنمای جامع المپیاد کامپیوتر + معرفی منابع آزمون

این مقاله راهنمایی جامع برای دانش‌آموزانی است که علاقمند به شرکت در المپیاد کامپیوتر هستند. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با مباحث مورد سوال در المپیاد کامپیوتر، منابع مناسب برای کسب آمادگی، شرایط و قوانین شرکت در المپیاد کامپیوتر و تسهیلات و مزایای قبولی در هر مرحله از این المپیاد آشنا شوید.

المپیاد کامپیوتر دانش آموزی

المپیاد کامپیوتر، مانند سایر المپیادهای دانش‌آموزی از آغاز تا پایان روند انتخاب اعضای تیم ملی کشور، شامل چهار مرحله است. مرحله‌ی اول معمولاً بهمن‌ماه برگزار می‌شود و پذیرفته شده‌های این مرحله، اردیبهشت‌ماه در آزمون مرحله‌ی دوم شرکت می‌کنند. حدود 40 نفر در مرحله‌ی دوم المپیاد کامپیوتر برگزیده می‌شوند و برای آن‌ها دوره‌ای در طول تابستان برگزار می‌شود و درنهایت مدال‌ها توزیع می‌شوند.

ثبت‌نام برای شرکت در مرحله‌ی اول المپیاد از روز چهارشنبه مورخ 1401/09/16 تا پایان روز دوشنبه مورخ 1401/09/28 انجام می‌شود.

مرحله‌ی اول سی‌وسومین دوره‌ی المپیاد دانش‌آموزی کامپیوتر روز شنبه مورخ 1401/11/1، ساعت 9 صبح برگزار می‌شود.

دارندگان مدال طلا در دوره‌ی دیگری که معمولاً در نیمه‌ی دوم سال برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند. پس از پایان دوره‌ی طلایی‌ها، آزمون‌های انتخاب تیم برگزار می‌شود که رتبه‌های برتر به‌عنوان اعضای تیم ملی جمهوری اسلامی ایران برای اعزام به المپیادهای جهانی انتخاب می‌شوند.

المپیاد جهانی کامپیوتر یا انفورماتیک  (IOI)یک مسابقه‌ی رقابتی برنامه‌نویسی است که سالانه برای دانش‌آموزان دبیرستانی برگزار می‌شود. اولین المپیاد جهانی کامپیوتر در سال 1989 در کشور بلغارستان برگزار شد. تیم ملی المپیاد کامپیوتر جمهوری اسلامی ایران در سی و چهارمین المپیاد بین‌المللی کامپیوتر که مرداد ماه سال 1401 در کشور اندونزی برگزار شد، موفق به کسب 2 مدال طلا، یک مدال نقره و یک دیپلم افتخار شد. در این المپیاد بین‌المللی ۳۵۷ دانش‌آموز از ۹۰ کشور جهان شرکت کردند و تیم ایران توانست در مجموع جایگاه نهم این دوره را به خود اختصاص دهد.

شرایط شرکت در المپیاد کامپیوتر

شرکت در هر یک از المپیادهای علمی دانش‌آموزی، به صورت مجزا شرایط و تسهیلات خاص خود را دارد. جوایز برگزیدگان این المپیادها را بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم و سازمان نظام وظیفه اعطا می‌کنند. دارندگان مدال طلای کشوری در المپیادهای علمی مزایایی ازجمله معافیت از کنکور و حمایت‌های مالی و معنوی بنیاد نخبگان را کسب می‌کنند. دانش‌آموزانی که مدال نقره و برنز المپیاد را می‌گیرند، سهمیه‌ی 15 درصدی در کنکور خواهند داشت.

پسران برگزیده در المپیادهای علمی می‌توانند با انجام پروژه‌های علمی و تحقیقاتی دوران سربازی را طی کنند. دریافت وام‌های کم‌بهره برای خرید خانه، خودرو یا حضور در همایش‌های بین‌المللی، تحصیل همزمان در دو رشته‌ی دانشگاهی و دریافت سهمیه‌ی نخبگان از دیگر مزایای برگزیده شدن در المپیادهای دانش‌آموزی است. در ادامه شرایط شرکت در المپیاد کامپیوتر و مزایای کسب رتبه و مدال در این رشته ذکر شده است:

✔️ دانش‌آموزان پایه‌ی دهم و یازدهم در تمامی رشته‌ها امکان ثبت‌نام برای شرکت در المپیاد کامپیوتر را دارند.

✔️ دانش‌آموزان پایه یازدهم که موفق به کسب مدال طلا و نقره شده‌اند در صورت شرکت مجدد، می‌توانند با ارائه‌ی گواهی اشتغال به تحصیل، بدون شرکت در مرحله اول و دوم در دوره‌ی آموزشی تابستان شرکت کنند.

✔️ دانش‌آموزانی که مدال طلای المپیاد کامپیوتر دریافت کنند، امکان معافیت از کنکور را دارند و از شرکت در آزمون سراسری معاف می‌شوند. به نمره‌ی تراز کنکور سراسری مدال‌آوران نقره و برنز، پانزده درصد افزوده می‌شود.

دارندگان مدال المپیادهای علمی جهانی در المپیاد رشته‌های فیزیک، زیست، شیمی، کامپیوتر و ریاضی بدون کنکور در رشته‌های پزشکی نیز پذیرفته می‌شوند.

✔️ تمامی مدال آوران المپیاد کامپیوتر می‌توانند از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان بهره ببرند و علاوه بر دریافت حقوق ماهیانه و تسهیلات ویژه‌ی مالی و اعتباری برای شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی داخلی و خارجی، پسران می‌توانند از تسهیلات نظام وظیفه‌ی بنیاد نیز استفاده کنند.

✔️ دانش‌آموزانی که موفق به کسب مدال طلا شوند در باشگاه دانش پژوهان جوان آموزش‌های تکمیلی می‌بینند و بعد از آزمون‌های انتخابی تیمی، 4 نفر برگزیده و به المپیاد جهانی کامپیوتر اعزام می‌شوند.

تیم ملی المپیاد کامپیوتر ایران در سی و چهارمین المپیاد بین‌المللی کامپیوتر
تیم ملی المپیاد کامپیوتر ایران در سی و چهارمین المپیاد بین‌المللی کامپیوتر

✔️ بر اساس بخشنامه‌ رسمی آموزش و پرورش، ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره‌ی آموزشی تابستان 1402 در رشته‌ی کامپیوتر به این شرح است: پذیرش دوره‌ی تابستان 40 نفر، تعداد مدال برنز 16 عدد، تعداد مدال نقره 16 عدد، تعداد مدال طلا 8 عدد.

مطابق اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارندگان مدال‌های نقره و برنز المپیادهای ادبی، ریاضی، زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، نجوم و اخترفیزیک و کامپیوتر، در صورت شرکت در آزمون سراسری و کسب حدنصاب 90 درصد از نمره‌ی آخرین فرد پذیرفته شده‌ی آزاد، در هر کد محل تحصیل توسط سازمان سنجش و آموزش کشور به صورت مازاد بر ظرفیت به یکی از دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند.

منابع المپیاد کامپیوتر

بر اساس بخشنامه‌ی وزارت آموزش و پرورش، کتاب‌های ریاضی (1) پایه‌ی دهم متوسطه‌ی رشته‌ی ریاضی فیزیک و ترکیبیات اثر علیرضا علیپور و چاپ انتشارات فاطمی از جمله منابع مهم المپیاد کامپیوتر هستند. در این بخشنامه کتاب آشنایی با الگوریتم‌ها اثر یحیی تابش، چاپ انتشارات فاطمی نیز به عنوان منبع ذکر شده است. در بخشنامه‌ی آموزش و پرورش همچنین نام یک کتاب انگلیسی با عنوان Mathematical Circles (Russian Experience) آمده است. ترجمه‌ی فارسی این منبع با عنوان «محافل ریاضی» چاپ انتشارات فاطمی، موجود است.

منابعی که در بالا اشاره شد، در واقع منابع مرحله‌ی اول المپیاد کامپیوتر به حساب می‌آیند. برای کسب موفقیت در مراحل بعدی، باید منابع بیشتری را مورد مطالعه قرار بدهید. مثلاً کتاب‌های المپیادهای کامپیوتر ایران از آغاز تا کنون که شامل سوالات مراحل مختلف هستند، مفید خواهند بود. همچنین منابع بسیاری برای مباحث مختلف المپیاد کامپیوتر موجود است که نام برخی از آن‌ها در ادامه فهرست شده‌ است:

🔹 منابع مبحث ترکیبیات:

  • آنالیز ترکیبی، تالیف علیرضا علی‌پور، انتشارات فاطمی
  • جلوه‌هایی از ترکیبیات، نوشته ویکتور برایانت، ترجمه‌ی عباس ثروتی و مهدی محمدی، انتشارات دانش‌پژوهان جوان
  • روش‌های احتمالاتی در المپیاد، انتشارات خوشخوان
  • روش‌‎های ترکیبیات، علیرضا علی‌پور، انتشارات فاطمی
  • صد و دو مسئله‌ی ترکیبیات، مؤلف تیتو آندرسکو و زومینگ فنگ، ترجمه‌ی عباس ثروتی، انتشارات دانش‌پژوهان جوان
  • ترکیبیات شمارشی، تالیف احسان آرزم سا و نگین‌سادات موسوی، انتشارات خوشخوان
  • آنالیز ترکیبی، تالیف علیرضا علی‌پور، انتشارات الگو
  • ترکیبات شمارشی، تالیف سیداحسان آزرم‌سا و نگین‌السادات موسوی، انتشارات خوشخوان

🔹 منابع مبحث گراف:

  • آشنایی با گراف‌ها، تالیف یحیی تابش، انتشارات فاطمی
  • آشنایی با نظریه‌ی گراف، علیرضا علی‌پور، انتشارات فاطمی
  • درس‌هایی از نظریه‌ی گراف، علیرضا علی‌پور، نشریه‌ی راه المپیاد
  • نظریه‌ی گراف و کرابردهای آن، باندی مورتی
  • آشنایی با نظریه‌ی گراف، داگلاس بی.وست، ترجمه‌ی بیژن شمس، نشر گسترش علوم پایه

🔹 منابع مبحث الگوریتم:

  • آشنایی با الگوریتم‌ها، تالیف یحیی تابش، انتشارات فاطمی
  • معماهای الگوریتمی، تالیف محمد قدسی و یاشار گنجعلی، انتشارات فاطمی
  • مسئله‌های الگوریتمی، تالیف محمد قدسی و محمد مهدیان، انتشارات فاطمی
  • ۶۰۰ مسئله‌ی چندگزینه‌ای از داده‌ ساختارها و الگوریتم‌ها، انتشارات فاطمی
  • آشنایی با الگوریتم با رویکردی خلاقانه، انتشارات دانش پژوهان جوان
  • طراحی الگوریتم با رویکردی خلاقانه، یودی منبر،

🔹 منابع مبحث برنامه‌نویسی:

  • دایتل و دایتل ترجمه حسن محمدی و حسین محمدی، انتشارات نورپردازان
  • الفبای C++، تالیف علی امینیان، انتشارات خوشخوان
  • برنامه نویسی به زبان C++، تالیف عین‌الله جعفرنژاد قم، انتشارات علوم رایان

یافتن منابع مفید برای دریافت سوالات مناسب و هم‌سطح با پرسش‌های المپیاد، اهمیت زیادی در کسب موفقیت دارد. یکی از این منابع مفید، سرویس آموزش مبتنی بر تمرین «هم‌درس» است. یک اپلیکیشن هوشمند که سطح یادگیری شما را تحلیل و ارزیابی می‌کند و سپس سوالات و پاسخنامه‌های تشریحی بی‌شماری در اختیار شما قرار می‌دهد. اپلیکیشن هم‌درس آزمون‌های خود را بر اساس سطح‌بندی از بسیار ساده تا بسیار دشوار یا المپیادی تقسیم‌بندی‌ کرده است و بر اساس میزان پاسخگویی صحیح شما به سوالات، رشد شما را در سطوح مختلف اندازه‌گیری می‌کند.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

موفقیت در المپیاد کامپیوتر

در حال حاضر بسیاری از مدارس کشور برای علاقمندان به شرکت در المپیادهای دانش‌آموزی کلاس‌ برگزار می‌کنند. برخی از موسسات آموزشی آزاد نیز کلاس‌های المپیاد دارند. معمولاً مدال‌آوران سال‌های گذشته، به تدریس مباحث المپیاد می‌پردازند. استفاده از کلاس‌های آموزشی، بهره‌گیری از برنامه‌های مشاوران تحصیلی و استفاده از منابع مناسب برای مطالعه‌ی مباحث المپیاد، برای کسب موفقیت در المپیاد کامپیوتر، اهمیت دارند.

موفقیت در هر مرحله از المپیاد کامپیوتر تلاش‌های خاص خود را می‌طلبد و درنهایت مزایا و تسهیلاتی برای برگزیدگان در بر دارد. در ادامه‌ی مقاله توصیه‌هایی برای تسهیل روند موفقیت در هر مرحله ذکر شده و به مزایا و تسهیلات کسب رتبه در آن‌ها، پرداخته شده است:

موفقیت در مرحله اول المپیاد کامپیوتر

آزمون‌ مرحله‌ی اول المپیاد کامپیوتر معمولاً اوایل بهمن ماه هر سال در حوزه‌های داخل و خارج از کشور به‌صورت هم‌زمان برگزار می‌شود. دانش‌آموزان معمولاً آذر ماه ثبت‌نام می‌کنند. بارگذاری دفترچه‌ و کلید سوالات، پس از برگزاری آزمون و همچنین دریافت و پاسخ به درخواست‌های تجدیدنظر دانش‌آموزان از طریق سامانه‌ی ثبت‌نام المپیادهای علمی به نشانی my.medu.ir انجام می‌شود.

در مرحله‌ی اول المپیاد کامپیوتر 30 سوال 5 گزینه‌ای مورد آزمون قرار می‌گیرند. مبحث مورد نظر در مرحله‌ی اول ترکیبیات است. در این مرحله مهارت حل مسئله‌ی دانش‌آموزان مورد سنجش قرار می‌گیرند. اغلب سوالات حول محور مباحث شمارشی می‌گردند. در مراحل اول و دوم المپیاد کامپیوتر نیازی به برنامه‌نویسی نیست. اما دانش‌آموزانی که دانش برنامه‌نویسی دارند فهم بهتری از مباحث مورد سوال در این دو مرحله پیدا می‌کنند.

از مزایای قبولی در این مرحله از المپیاد کامپیوتر می‌توان به دریافت جواز شرکت در مرحله‌ی دوم المپیاد اشاره کرد. قبولی در مرحله‌ی دوم می‌تواند در نهایت منجر به کسب مدال و بهره‌گیری از تسهیلات شود. تقویت پایه‌ای و پیشرفته‌ی دانش‌آموز در درس ریاضی از دیگر مزایای شرکت در مرحله‌ی اول المپیاد کامپیوتر است. دانش‌آموزانی که برای پذیرفته شدن در مرحله‌ی اول المپیاد کامپیوتر تلاش کرده و در کلاس‌های ویژه شرکت می‌کنند، شانس خوبی برای کسب درصد خوب ریاضی در آزمون سراسری کنکور دارند.

موفقیت در مرحله دوم المپیاد کامپیوتر

پذیرفته شدگان مرحله‌ی اول المپیادهای دانش‌آموزی معمولاً در اردیبهشت ماه در آزمون مرحله‌ی دوم شرکت می‌کنند. شرکت در آزمون‌های منظم با بهره‌گیری از سوالات مرحله‌ی دوم المپیاد کامپیوتر در سال‌های گذشته و سوالات المپیاد‌های بین‌المللی پیشین می‌تواند شرایط بهتری برای شرکت‌کنندگان فراهم کند.

آزمون مرحله‌ی دوم المپیاد طی دو روز برگزار می‌شود. روز اول سوالات تستی هستند و مباحثی مانند شمارش، الگوریتم و احتمال پیشرفته مورد سوال قرار می‌گیرند. در روز دوم سوالات تشریحی هستند و مباحثی مانند استقرا، لانه کبوتری، الگوریتم‌های سازنده‌، بازی‌ها و احتمال و گراف پیشرفته مورد سوال هستند.

موفقیت در مرحله سوم المپیاد کامپیوتر

مرحله‌ی سوم یا عملی المپیاد پیش از برگزاری دوره‌ی آموزشی تابستان، مختص به المپیادهای کامپیوتر و فیزیک است. پذیرفته‌شدگان آزمون مرحله‌ی دوم (چند برابر ظرفیت) المپیاد کامپیوتر ملزم به شرکت در آزمون‌های تعیین‌شده از سوی کمیته‌ی عملی ذی‌ربط جهت ورود به دوره‌ی آموزشی تابستان هستند.

در مرحله‌ی عملی باید کد بزنید. برنامه‌نویسی پویا، جست‌وجوی حالت‌ها، ترکیبیات شمارشی و نظریه‌ی اعداد شمارشی الگوریتم‌ها ازجمله مباحث این مرحله هستند. در مرحله‌ی عملی حدود 40 نفر در المپیاد کامپیوتر برگزیده می‌شوند و برای آن‌ها دوره‌ای در طول تابستان برگزار می‌شود. این افراد همگی موفق به کسب مدال شده‌اند و برای تعیین اینکه رنگ مدال هر فرد چه باشد، در دوره‌ی تابستان المپیاد شرکت می‌کنند. در دوره‌ی تابستانی و در انتهای آن تعدادی آزمون برگزار می‌شود. با توجه به نمره‌ی امتحانات دوره‌ی تابستان به برگزیدگان مدال‌های طلا، نقره و برنز اهدا می‌شود.

مدال های المپیاد کامپیوتر دانش آموزی
دانش‌آموزانی که مدال طلای المپیاد کامپیوتر دریافت کنند، از کنکور معاف می‌شوند.

پس موفقیت در آزمون مرحله‌ی سوم المپیاد کامپیوتر به معنای کسب مدال است و کسب مدال بهره‌گیری از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان و کسب امتیاز و یا معافیت از شرکت در کنکور سراسری را در پی دارد. برگزیدگان  المپیادها همچنین می‌توانند به تدریس رشته‌های المپیاد در مدارس، موسسات و به صورت خصوصی، بپردازند. به نفرات برگزیده در هر رشته که در سطح کشور در رشته‌های المپیاد خود، مقام اول را به دست می‌آورند، امتیازاتی مثل استخدام در دستگاه‌های دولتی و امکان استفاده از بورسیه تحصیلی اعطا می‌شود.

در دوره‌ی آموزشی تابستان، هر دانش‌آموز فقط می‌تواند در یک المپیاد شرکت کند و در صورت کسب رتبه‌ی لازم برای شرکت در چند المپیاد، باید در آغاز دوره‌ی تابستان یک المپیاد را انتخاب کند.

ظرفیت و تعداد مدال‌ها (تندیس‌های) المپیاد کامپیوتر دوره‌ی آموزشی تابستان 1402 در جدول زیر آمده است:

رشته‌ی المپیاد پذیرش دوره‌ی تابستان (نفر) تعداد مدال برنز/ تندیس تعداد مدال نقره/ تندیس تعداد مدال طلا/ تندیس
کامپیوتر 40 16 16 8

مطالعه برای دوره‌ی تابستان بسیار پیشرفته‌تر از مراحل قبلی است. در این مرحله که شامل یک دوره‌ی هشت هفته‌ای است. بعد از برگزاری چندین و چند آزمون در این دوره، برگزیدگان این مرحله دست‌کم مدال برنز و حداکثر یک مدال طلای المپیاد کشوری کسب می‌کنند. کسب مدال طلا در المپیاد کامپیوتر منجر به معافیت از کنکور سراسری و بهره‌گیری از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان ازجمله معافیت از سربازی برای پسران می‌شود. به نمره‌ی تراز کنکور سراسری مدال‌آوران نقره و برنز، پانزده درصد افزوده می‌شود.

دریافت حقوق ماهیانه تا زمان اشتغال به تحصیل و دریافت وام‌های مربوط به خرید مسکن و شرکت در همایش‌هایی ملی و بین‌المللی از دیگر مزایایی است که در پی کسب مدال کشوری المپیاد از سوی بنیاد ملی نخبگان در اختیار برگزیدگان قرار می‌گیرد. امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر دنیا و امکان تدریس المپیاد در موسسات، مدارس و کلاس‌های خصوصی از دیگر مزایای قبولی در مرحله‌ی سوم المپیادهای دانش‌آموزی است.

موفقیت در مرحله چهارم المپیاد کامپیوتر

بعد از دوره‌ی آموزشی تابستان، دوره‌ی طلای المپیادهایی که مسابقه‌ی جهانی دارند از جمله المپیاد کامپیوتر برگزار و طی کلاس‌های حضوری و آزمون‌های مختلف، تیم‌های ملی انتخاب می‌شوند تا در المپیادهای جهانی که معمولاً در تابستان برگزار می‌شود و زمان دقیق آن توسط کمیته‌های جهانی مشخص می‌شود، شرکت کنند.

مدال‌آوران طلای کشور تا قبل از شروع دوره باید در مدرسه‌ی محل تحصیل خود حضور داشته باشند. تیم ملی المپیاد کامپیوتر بر حسب حضور دانش‌پژوهان در دروه و آزمون‌های مربوطه، طبق ضوابط کمیته‌ی علمی، مشخص می‌شود. تعداد اعضای تیم‌های ملی جمهوری اسلامی ایران در المپیاد کامپیوتر 4 نفر است.

عضویت در تیم ملی المپیاد دانش‌آموزی علاوه بر افتخارآفرینی برای کشور، مزایای بسیاری ازجمله امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی از بهترین دانشگاه‌های دنیا و امکان حضور در بزرگ‌ترین همایش‌های علمی را به دنبال دارد.

مزایای کسب رتبه در المپیاد کامپیوتر چیست؟

یکی از مهم‌ترین مزایای شرکت در المپیادهای دانش‌آموزی، تأثیری است که کسب رتبه‌ی کشوری آزمون‌های المپیاد بر قبولی در کنکور سراسری دارد. بر اساس مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دارندگان مدال طلا در المپیاد کامپیوتر، پس از اخذ دیپلم دوره‌ی متوسطه، از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها در زیرگروه مربوط، معاف بوده و برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی انتخابی در زیرگروه مربوط، به دانشگاه مورد نظرشان معرفی می‌شوند.

تعداد معافیت از کنکور در المپیاد کامپیوتر

در میان مزایای شرکت در المپیادهای دانش‌آموزی، معافیت در کنکور، یکی از محبوب‌ترین تسهیلات است. تعداد دریافت‌کنندگان مدال طلا در المپیاد کامپیوتر که شامل معافیت از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها هستند و برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی انتخابی در زیرگروه مربوط به دانشگاه مورد نظرشان معرفی می‌شوند، 8 نفر است.

تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای برگزیدگان المپیاد کامپیوتر

براساس آیین‌نامه‌ی بنیاد ملی نخبگان، دارندگان مدال‌های طلا، نقره و برنز مرحله‌ی کشوری المپیادهای علمی دانش‌آموزی در سطح ملی یا جهانی (با معرفی وزارت آموزش و پرورش) می‌توانند از تسهیلات این بنیاد استفاده کنند. بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد و برگزیدگان المپیاد کامپیوتر برای بهره‌مندی از تسهیلاتی که این بنیاد ارائه می‌دهد، باید به سامانه‌ی اطلاعاتی بنیاد ملی نخبگان به نشانی sina.bmn.ir مراجعه کنند. برگزیدگان باید فعالیت‌های نخبگانی خود را در این سامانه بارگذاری و ثبت کنند تا امکان بررسی درخواست آن‌ها مطابق تسهیل مورد نظر، فراهم شود.

تمامی مدال آوران المپیاد کامپیوتر می‌توانند از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان بهره ببرند و علاوه بر دریافت حقوق ماهیانه و تسهیلات ویژه‌ی مالی و اعتباری برای شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی داخلی و خارجی، پسران دارنده‌ی مدال طلا می‌توانند از تسهیلات نظام وظیفه‌ی بنیاد نیز استفاده کنند.

جمع‌بندی

المپیاد‌ کامپیوتر می‌تواند برای دانش‌آموزان علاقمند، کوشا و با استعداد، یک سکوی پرتاب به حساب آید که شرکت در آن مزایای بسیاری برای آن‌ها دربر داشته باشد. جوایز برگزیدگان المپیاد را بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم و سازمان نظام وظیفه اعطا می‌کنند. دارندگان مدال طلای کشوری در المپیاد کامپیوتر مزایایی ازجمله معافیت از کنکور و حمایت‌های مالی و معنوی بنیاد نخبگان را کسب می‌کنند. دانش‌آموزانی که مدال نقره و برنز المپیاد را می‌گیرند نیز سهمیه‌ی 15 درصدی در کنکور خواهند داشت.

دانش‌آموزان کشور ما همواره شرکت فعالی در المپیاد‌های جهانی داشته‌اند. کسب موفقیت در مراحل مختلف المپیاد کامپیوتر منوط به تلاش مستمر، شرکت در کلاس‌های آموزشی یا دسترسی به منابع معتبر المپیاد است. ما در این مقاله ضمن معرفی مباحث مختلف المپیاد کامپیوتر، مهم‌ترین منابع موجود برای مطالعه را معرفی کرده و شرایط شرکت، کسب موفقیت و تسهیلات ارائه شده در این المپیاد دانش‌آموزی را تشریح کردیم.


سوالات متداول

برای ثبت‌نام در المپیاد کامپیوتر باید از طریق چه سایتی اقدام کرد؟

نام نویسی آزمون‌های المپیاد دانش‌آموزی از طریق سامانه‌ی ثبت‌نام المپیادهای دانش‌آموزی به نشانی my.medu.ir صورت می‌گیرد.

منابع آزمون‌ مرحله اول المپیاد کامپیوتر چه هستند؟

بر اساس بخشنامه‌ی وزارت آموزش و پرورش، کتاب‌ ریاضی (1) پایه‌ی دهم متوسطه‌ی رشته‌ی ریاضی فیزیک، کتاب ترکیبیات اثر علیرضا علیپور و چاپ انتشارات فاطمی، کتاب آشنایی با الگوریتم‌ها اثر یحیی تابش، چاپ انتشارات فاطمی و کتاب انگلیسی با عنوان Mathematical Circles (Russian Experience) منابع مرحله‌ی اول المپیاد کامپیوتر هستند. ترجمه‌ی فارسی منبع آخر با عنوان محافل ریاضی چاپ انتشارات فاطمی موجود است.

ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره‌ی آموزشی تابستان المپیاد کامپیوتر چه میزان است؟

بر اساس بخشنامه‌ رسمی آموزش و پرورش، ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره‌ی آموزشی تابستان 1401 در رشته‌ی کامپیوتر به این شرح است: پذیرش دوره‌ی تابستان 40 نفر، تعداد مدال برنز 16 عدد، تعداد مدال نقره 16 عدد، تعداد مدال طلا 8 عدد.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا