راهنمای ثبت نام کنکور

رتبه اصلی کنکور کدومه

در این مقاله به یکی از سوالات متداول داوطلبان پیرامون، رتبه اصلی کنکور کدومه؟ پاسخ داده ایم. برای کلیه داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت کرده اند و انتخاب رشته را انجام داده اند، دو کارنامه تحت عنوان نتایج اولیه و کارنامه نتایج نهایی منتشر می شود. کارنامه اولیه از بخش های مختلفی شامل، رتبه داوطلب، نمره زیر گروه ها یا تراز کل و … تشکل شده است.

باتوجه به آنکه در کارنامه کنکور رتبه داوطلب در سهمیه، رتبه کشوری، رتبه مجاز در سهمیه نهایی و رتبه در هر زیرگروه بیان شده است، ممکن است داوطلبان دچار سردرگمی شوند و ندانند برای انتخاب رشته کدام رتبه مهم است. در این مقاله توضیحاتی در رابطه با رتبه اصلی در کارنامه کنکور سراسری پرداخته ایم.

رتبه اصلی کنکور کدومه
رتبه اصلی کنکور کدومه

رتبه اصلی در کارنامه کنکور

رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است؟ برای کلیه داوطلبانی که در کنکور شرکت کرده اند، کارنامه صادر می شود. کارنامه اولیه کنکور شامل اطلاعات مختلفی از جمله، اطلاعات ثبت نامی و آزمونی داوطلب (نام و نام خانوادگی، شماره پرونده، شماره شناسنامه، کد دیپلم)، اعلام علاقه مندی براساس تقاضانامه، وضعیت مجاز به انتخاب رشته در هریک از گروه های آزمایشی، وضعیت رتبه و نمره کل داوطلب در هریک از زیرگروه ها، نمرات و درصد دروس مشخص شده است.

در قسمت انتهایی کارنامه کنکور، ماکزیمم نمره کل زیر گروه ها، رتبه کل در سهمیه نهایی، آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی (دوره های روزانه و نوبت دوم) و رتبه کشوری داوطلب درج شده است. ممکن است این سوال برای داوطلبان پیش بیاید که رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است و داوطلبان با کدام رتبه باید انتخاب رشته کنکور را انجام دهند؟

(برای آگاهی از تاثیر سهمیه ها در ثبت نام کنکور سراسری، می توانید به مقاله سهمیه های کنکور 1401 مراجعه کنید.)

ملاک گزینش داوطلبان در رشته های با آزمون سراسری، نمره کل نهایی در هر زیرگروه با رعایت شرایط و ضوابط آزمون می باشد.

رتبه اصلی در کارنامه اولیه کنکور

رتبه اصلی در کارنامه اولیه کنکور سراسری کدام است؟ کارنامه کنکور سراسری شامل رتبه کل در سهمیه نهایی، رتبه کشوری داوطلبان،آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی، رتبه و نمره داوطلب در کل زیرگروه ها می باشد.

معیار داوطلبان برای انتخاب رشته، ردیف سوم کارنامه کنکور، یعنی رتبه در سهمیه و زیر گروه های مقابل آن است. به عبارت دیگر، برای انتخاب رشته کنکور سراسری، رتبه داوطلبان در سهمیه اهمیت دارد و معیار انتخاب رشته داوطلبان باید رتبه در سهمیه نهایی زیر گروه ها باشد.

در صورتی که قصد انتخاب رشته دانشگاه های سراسری (روزانه، شبانه، شهریه پرداز، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان، مجازی و پیام نور) را دارید، معیار رتبه در سهمیه و زیر گروه های آن می باشد. برای انتخاب رشته لازم است بدانید، آن رشته در کدام زیر گروه قرار دارد و وضعیت رتبه شما در آن زیر گروه به چه صورت است.

برای آنکه انتخاب رشته خود را دقیق تر انجام دهید، لازم است بررسی کنید که رشته انتخابی شما در کدام زیرگروه قرار دارد و رتبه قبولی شما در آن زیرگروه چگونه است. (بررسی رتبه قبولی در هریک از زیرگروه ها شانس قبولی شما را افزایش می دهد و می توانید انتخاب رشته دقیق تری داشته باشید.)

شانس قبولی شما در زیر گروهی که رتبه بهتری دارید، (عدد کمتر) بیشتر است.

کدام رتبه ملاک انتخاب رشته است

داوطلبان پس از دریافت نتایج اولیه و بررسی رتبه، تراز قبولی و رتبه در هر زیرگروه باید فرآیند انتخاب رشته خود را به صورت اینترنتی و از طریق سایت سنجش انجام دهند. همانطور که گفته شد، رتبه اصلی در کارنامه و ملاک انتخاب رشته، رتبه در سهمیه و زیرگروه های مقابل آن می باشد. برای آگاهی بیشتر داوطلبان، سایر اطلاعات مربوط به رتبه در کارنامه کنکور در ادامه درج شده است:

کدام رتبه ملاک انتخاب رشته است
کدام رتبه ملاک انتخاب رشته است

✔️نمره های خام درس های امتحانی : نشان دهنده نمره خام (نمره درصدی) هریک از درس های امتحانی است.این نمرات، ملاک عمل برای محاسبه نمرات کل هر متقاضی، در هر زیرگروه می باشد.

✔️نمره کل و رتبه ها:

ماکزیمم نمره کل زیر گروه ها: (نمره کل یا تراز کل) بالاترین نمره کل شما در بین زیرگروه ها.

رتبه کل در سهمیه نهایی: رتبه کل در سهمیه نهایی، نشان دهنده این است که در میان داوطلبانی که بایکدیگر در یک سهمیه قرار دارید، نفر چندم هستید.

(این رتبه صرفا برای اطلاع داوطلب درج شده و برای انتخاب رشته باید، به رتبه در سهمیه و رتبه کشوری بدون اعمال سهمیه، در هر زیرگروه توجه شود.)

آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی (دوره های روزانه و نوبت دوم) : این رتبه مربوط به آخرین داوطلبی است که در سهمیه شما می تواند انتخاب رشته کند. اگر رتبه شما بیشتر از آخرین نفر باشد، نشان دهنده آن است که شما نمی توانید در دوره های روزانه و نوبت دوم (شبانه) انتخاب رشته کنید.

آخرین رتبه مجاز، رتبه آخرین نفر مجاز به انتخاب رشته در سهمیه متقاضی برای دوره های روزانه و شبانه می باشد.

رتبه کشوری (بدون اعمال سهمیه) : رتبه کشوری، فقط برای اطلاع به داوطلب داده می شود و شما برای انتخاب رشته دانشگاه های سراسری باید به رتبه در سهمیه و زیرگروه ها توجه کنید. ( متقاضیان برای مقایسه خود با دوستان و سایر متقاضیان مشابه خود، به هیچ وجه نباید رتبه کل کشوری را ملاک قرار دهند.)

اگر قصد انتخاب رشته در دانشگاه آزاد را دارید، ملاک انتخاب رشته، رتبه کشوری و تراز داوطلب می باشد.

جمع بندی

داوطلبانی که کارنامه نتایج اولیه خود را دریافت می کنند، اطلاعات مختلفی از جمله رتبه در سهمیه، رتبه کشوری و … را مشاهده می کنند که لازم است فرآیند انتخاب رشته خود را براساس رتبه در سهمیه زیرگروه ها انجام دهند. در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری ملاک انتخاب رشته داوطلبان، رتبه در سهمیه می باشد. توصیه می شود رتبه قبولی خود را در هر رشته و زیرگروه به دقت بررسی کنید و شانس قبولی خود را بسنجید.


سوالات متداول

برای انتخاب رشته در دانشگاه های روزانه کدام رتبه مهم است؟

ملاک انتخاب رشته دانشگاه های سراسری و روزانه، رتبه داوطلبان در سهمیه است.

رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدومه؟

رتبه اصلی و ملاک انتخاب رشته در کارنامه کنکور سراسری، رتبه در سهمیه و زیرگروه های مقابل آن است.

مهمترین رتبه در کارنامه کنکور کدام است؟

داوطلبانی که قصد انتخاب رشته دانشگاه های سراسری را دارند، معیار انتخاب رشته، رتبه در سهمیه است. انتخاب رشته دانشگاه آزاد براساس رتبه کشوری و تراز انجام می شود.

میانگین امتیاز 4.3 / 5. جمع امتیاز 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا