بدون کنکورکنکور تجربی

رشته‌های بدون کنکور تجربی 1402 (فهرست رشته‌های بدون کنکور)

گروه آزمایشی تجربی از رشته‌های پرطرفدار است، اغلب داوطلبان علاقمند به تحصیل در این رشته هستند. سازمان سنجش هر سال تعدادی رشته بدون آزمون در دفترچه ارائه می‌دهد، اما قبولی در رشته‌هایی مانند داروسازی، پزشکی فقط با شرکت در کنکور و کسب رتبه برتر امکان‌پذیر است.

در صورتی که علاقمند به تحصیل در رشته‌های بدون آزمون هستید با ثبت نام در رشته‌های بدون آزمون تجربی، براساس سوابق تحصیلی پذیرش دانشگاه را دریافت خواهید کرد. برای اطلاع از جزئیات نحوه‌ی انتخاب رشته‌های دانشگاهی صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی مقاله‌ی «زمان ثبت‌ نام در رشته‌ های بدون کنکور 1402» را مطالعه کنید.

رشته‌های بدون کنکور تجربی
رشته‌های بدون کنکور تجربی

دفترچه‌های انتخاب رشته در گروه‌های آزمایشی مختلف برای داوطلبان شرکت کننده در کنکور که متقاضی انتخاب رشته صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی هم هستند با متقاضیات انتخاب رشته بر اساس نتیجه‌ی کنکور، یکی است. برای دانلود و دریافت این دفترچه‌ها این مقاله را بخوانید: «دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402 + لینک دانلود»

☑ اگر قصد ثبت‌نام و انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی هستید، حتما این دفترچه را مطالعه کنید: «دفترچه ملاك عمل راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی سراسری 1402»

متقاضیانی که در نوبت‌های اول و دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ثبت‌نام کرده ولی در جلسه‌ی آزمون غایب بودند، نیازی به ثبت نام مجدد برای رشته‌هایی که پذیرش آن‌ها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است ندارند و می‌توانند با مراجعه به سامانه‌ی جامع آزمون سراسری نسبت به انتخاب حداکثر تعداد ۱۵۰ کدرشته‌محل از رشته‌های بدون آزمون اقدام کنند.

چنانچه متقاضی در مرحله‌ی انتخاب رشته آزمون سراسري سال 1402 اقدام به تکميل فرم انتخاب رشته نمايد و مجدداً در پذيرش رشته‌های صرفاً با سوابق تحصيلی (بدون آزمون) هم ثبت نام و انتخاب رشته کند، فرم ثبت نام و انتخاب رشته مرحله پذیرش با سوابق تحصیلی وی باطل خواهد شد.

رشته های بدون کنکور تجربی 1402

گروه آزمایشی تجربی از گروه‌های پرطرفدار در بین دیگر گروه‌ها است. اغلب داوطلبانی که رشته تجربی را انتخاب می‌کنند به دنبال پزشکی و پیراپزشکی هستند، بنابراین باید در کنکور شرکت کنند.

برای آگاهی از رشته‌های صرفا براساس سوابق تحصیلی دانشگاه سراسری تنها منبع معتبر و کامل است، در دفترچه سراسری تمام رشته‌های بدون کنکور کارشناسی و کاردانی به طور کامل فهرست شده‌ است. با توجه به اینکه تنوع رشته‌های بدون کنکور زیاد است، همچنین واحدهای دانشگاهی ارائه دهنده نیز متنوع هستند، بنابراین داوطلب به راحتی می‌تواند رشته‌ی دلخواه خود را در دانشگاه مورد نظر انتخاب کرده و به ادامه تحصیل بپردازد.

ما در جدول زیر تعدادی از رشته‌های بدون آزمون را قرار داده‌ایم تا برای انتخاب رشته بهتر تصمیم گیری کنید.

رشته‌های صرفا براساس سوابق تحصیلی گروه آزمایشی تجربی مقطع کارشناسی
زمین شناسی علوم و مهندسی جنگل
علوم و مهندسی باغبانی علوم و مهندسی صنایع غذایی (گروه کشاورزی)
علوم و مهندسی خاک زیست شناسی گیاهی
مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی شیمی محض
مهندسی علوم دامی زیست شناسی سلولی و مولکولی
مهندسی فضای سبز زیست فناوری
مهندسی اقتصاد کشاورزی شیمی کاربردی
مهندسی گیاه پزشکی علوم و مهندسی محیط زیست
مهندسی ترویج و آموزش کشاورزی پایدار زیست شناسی جانوری
مهندسی طبیعت میکروبیولوژی
علوم و مهندسی شیلات مهندسی صنایع چوب و فرآورده‌های سلولزی
مهندسی صنایع مبلمان اقیانوس شناسی
زیست شناسی دریا علوم آزمایشگاهی دامپزشکی
بهداشت و بازرسی گوشت بهداشت مواد غذایی
رشته‌های صرفا براساس سوابق تحصیلی گروه آزمایشی تجربی مقطع کاردانی
کاردانی امور زراعی و باغی تکنولوژی تولیدات زراعی کاردانی تکنولوژی تولیدات گیاهی
کاردانی تولید و بهره برداری از گیاهان دارویی و معطر کاردانی تکنولوژی مرتع و آبخیزداری
کاردانی تکنولوژی مواد غذایی کاردانی شیمی آزمایشگاهی
کاردانی صنایع غذایی کاردانی تولید و فرآوری خرما
کاردانی شیمی آزمایشگاهی کاردانی امور زراغی و باغی تکنولوژی تولیدات باغی
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

شرایط اختصاصی برای ثبت‌نام در رشته‌های بدون کنکور تجربی

شرایط اختصاصی برای ثبت‌نام در رشته‌های بدون کنکور تجربی برای داوطلبان تجربی شامل موارد زیر می‌باشد.

  • داوطلبان برای حضور در دانشگاه، بدون آزمون فرصت دارند یکی از مدارک دیپلم (نظام قدیم یا نظام جدید)، مدرک کاردانی و یا پیش دانشگاهی را تا تاریخ 1402/06/31 دریافت کنند.
  • داوطلبانی که دیپلم فنی حرفه‌ای و کارو دانش نظام قدیم را دارند، مجاز به ثبت‌نام نیستند.
  • گواهی پایان خدمت و یا معافیت برای آقایان الزامی است.
  • ثبت‌نام و انتخاب رشته از تاریخ 31 مرداد تا 4 شهریور 1402 منحصراً از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموز کشور به نشانی www.sanjesh.org انجام می‌گیرد. داوطلبان باید قبل از اقدام به ثبت‌نام و انتخاب رشته، دفترچه راهنما (متون و جداول) و اطلاعيه‌های بعدی آن كه در درگاه اطلاع‌رسانی اين سازمان درج خواهد شد را مطالعه كرده و با آگاهی كامل از شرايط و ضوابط، به ثبت‌نام و انتخاب رشته مبادرت كنند.
  • -گزينش دانشجو در اين مرحله صرفاً براساس سوابق تحصيلی (معدل كتبی ديپلم)، صورت خواهد گرفت؛ لذا همه‌‎ی داوطلبان (ديپلمه‌های نظام آموزشی جديد (3-3-6)، نظام سالی-واحدی يا ترمی-واحدی، نظام قديم چهارساله دبيرستان و همچنين ديپلمه‌های فنی و حرفه‌ای و كاردانش نظام سالی واحدی يا ترمی واحدی هنرستان كه دارای مدرک پيش‌دانشگاهی و يا كاردانی هستند) باید معدل كل و يا معدل كتبی خود را به صورت صحيح در تقاضانامه‌ی ثبت‌نام اينترنتی درج كنند. داوطلبان توجه كنند در صورت مغايرت معدل كل و يا معدل كتبی واقعی با معدل كل و يا معدل كتبی اعلام شده در تقاضانامه‌ی ثبت‌نامی، از ثبت‌نام پذيرفته‌شدگان ممانعت به عمل آمده و قبولی آن‌ها لغو می‌شود.

برای آگاهی از شرایط اختصاصی و عمومی ثبت‌نام رشته‌های بدون کنکور گروه‌ آزمایشی تجربی دفترچه ثبت‌نام را دقیق مطالعه کنید.

داوطلبان متقاضی تحصیل در رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی، دندادنپزشکی، دام پزشکی در نظر داشته باشید که این رشته‌ها تنها با آزمون ورودی (کنکور) قابل دستیابی هستند. داوطلبان در ثبت نام و انتخاب رشته بدون کنکور با هر رشته تحصیلی بدون محدودیت می‌توانند شرکت کنند، به عبارت دیگر داوطلبانی که دیپلم تجربی دارند قادر به شرکت در رشته‌های بدون آزمون در گروه‌های دیگر است.

دانشگاه‌های بدون کنکور زیادی در کشور وجود دارند که سالانه متقاضیان بیشتری علاقمند به تحصیل در این رشته‌ها خواهند شد. این دانشگاه‌ها نیز مانند دانشگاه‌های با کنکور در نوبت روزانه و شبانه ارائه می‌شود، داوطلبان مشتاق برای ادامه تحصیل همواره فرصتی برای مطالعه خواهند داشت.

سایر رشته و دانشگاه های بدون کنکور

رشته‌ های بدون کنکور زبان 1401

رشته‌ های بدون کنکور هنر 1401

رشته‌ های بدون کنکور ریاضی 1401

رشته‌ های بدون کنکور تجربی 1401

رشته‌ های بدون کنکور انسانی 1401

رشته‌ های بدون کنکور دانشگاه آزاد 1401

رشته‌ های بدون کنکور دانشگاه پیام نور 1401

سوالات متداول

چگونه از رشته‌های بدون کنکور تجربی مطلع شویم؟

شما می‌توانید با مراجه به دفترچه راهنمای انتخاب رشته از رشته‌های بدون آزمون در دانشگاه‌های سراسری و آزاد مطلع شوید.

دفترچه ثبت‌نام بدون کنکور رشته تجربی از چه سایتی منتشر می‌شود؟

شما می‌توانید دفترچه ثبت نام کنکور در دو دوره بدون آزمون و با آزمون در دانشگاه‌های سراسری و آزاد از سایت sanjesh.org دریافت کنید.

دفترچه ثبت نام کنکور چه زمانی منتشر می‌شود؟

اغلب رشته‌های بدون آزمون هر سال ثابت هستند اما برای اطمینان بیشتر دفترچه پس از انتشار می‌توانید مجدد رشته‌های بدون آزمون را چک کنید.

میانگین امتیاز 4.5 / 5. جمع امتیاز 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

24 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید. ببخشید یه سوال داشتم، برای تحصیل در رشته های بدون کنکور تجربی، منظور از سوابق تحصیلی معدل کل است یا معدل کتبی؟

    1. سلام. در صورتی که مدرک دیپلم نظام جدید دارید، می تونین در کنکور و پذیرش بدون کنکور رشته تجربی شرکت کنید.

  2. دانشگاه‌های دولتی رشته های بدون کنکور تجربی دارن یا فقط توی دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعیه؟

    1. بعضی از رشته‌های تجربی در دانشگاه‌های دولتی بدون کنکور پذیرش می‌کنند. فقط دقت کنید که رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی بدون کنکور نیستند.

    1. سلام، شما با مراجعه به سایت سنجش و دریافت دفترچه کنکور سراسری می‌توانید از رشته‌های بدون ازمون تجربی باخبر شوید.

  3. من رشتم ریاضی بود الان میتونم رشته‌ مهندسی کامپیوتر بدون کنتکور تجربی انتخاب کنم؟

    1. سلام. دوست عزیز با توجه به رشته‌های بدون کنکور تجربی، شما می‌توانید در مقطع کارشناسی مهندسی کامپیوتر بدون کنکور ادامه تحصیل دهید.

    1. سلام سامان عزیز. پذیرش در رشته‌ی علوم آزمایشگاهی بدون آزمون و براساس سوابق تحصیلی داوطلب (معدل کتبی دیپلم) در مقطع کاردانی انجام می‌شود. دانشگاه‌های دولتی، آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس با ظرفیت‌های متغیر در رشته کاردانی شیمی آزمایشگاه پذیرش دانشجو دارند. پس از ورود به این رشته و گذراندن دوره کاردانی می‌توانید در کنکورهای کاردانی به کارشناسی شرکت کنید.

  4. سلام وقت بخیر.من دیپلم سال ۷۶_۷۷ با معدل۱۵.۶۰ و پیش دانشگاهی ۱۳.۶۰ دارم، میخوام ادامه تحصیل بدم…میتونم بدون ازمون امسال رو شرکت کنم؟ با این معدل، میتونم رشته های علوم ورزشی یا تربیت بدنی مشهد رو بیارم؟؟غیر انتفاعی یا پیام نور چطور؟

    1. سلام دوست عزیز، شما با معدلی که دارید امکان استفاده از سوابق تحصیلی برای ورود به رشته‌های بدون کنکور را دارید، اما اینکه این رشته‌هایی که نام بردید امسال بدون کنکور دانشجو می‌گیرند یا نه، بعد از انتشار دفترچه‌ی انتخاب رشته مشخص می‌شود و باید منتظر باشید.

        1. سلام دوست عزیز، در دفترچه فقط نام رشته‌ی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی آمده آن هم در زابل. این رشته‌ی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی در دانشگاه آزاد هم بدون کنکور پذیرش دارد.

  5. سلام من میخواستم بدونم با سوابق تحصیلی تجربی میشه رشته های بدون کنکور انسانی هن انتخاب کرد یا نه ؟

    1. سلام دوست عزیز، بله این امکان را دارید. دفترچه‌ی انتخاب رشته که منتشر شد، در بخش رشته‌های بدون کنکور خواهید دید که امکان انتخاب رشته‌های انسانی هم هست. برای دانشگاه آزاد هم که اصلاً محدودیتی ندارید و می تونید هر کدام از رشته های انسانی را با سوابق تحصیلی انتخاب کنید.

  6. سلام خسته نباشید دفترچه رشته هایه بدون کنکور جداست؟یاهمش یکیه و اینکه کی منتشر میشه

    1. سلام دوست عزیز، رشته‌های بدون کنکور که فقط با سوابق تحصیلی پذیرش دارند هم در همان دفترچه ی انتخاب رشته اعلام می‌شوند و دفترچه ی جداگانه ندارند. بر اساس اخبار دفترچه انتخاب رشته فردا (پنجشنبه 13 مرداد) منتشر می‌شود.
      البته این در مورد دانش آموزهایی هست که کنکور دادن و می خوان رشته‌های بدون کنکور دفترچه ی انتخاب رشته رو انتخاب کنن. برای دانش آموزانی که کنکور ندادن هم دفترچه ی جداگانه ای 18 مرداد منتشر می شه.

  7. سلام برای رشته مهندسی محیط زیست بدون کنکور دانشگاه فردوسی حداقل معدل چقدره؟ با معدل ۱۶ میشه؟

    1. سلام دوست عزیز، معدلی به عنوان کف لحاظ نشده است. شما باید در تمام امتحانات پذیرفته شده باشید. اما در رقابت با متقاضیان رشته‌ی مورد نظرتان، درنهایت شانس قبولی افرادی که معدل بالاتری دارند، بیشتر است. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا