روش مطالعه و یادگیری دروسمقالات آموزشی

حفظ کردن چند صفحه در روز ممکن است؟

به خاطر سپردن مطالب درسی معمولاً برای افرادی که نیاز به مطالعه و یادآوری اطلاعات زیادی در یک بازه‌ی زمانی کوتاه دارند، مهم است. دانش‌آموزان در طول دوره‌ی امتحانات، زمان کمی برای یادگیری همه چیز دارند و از این رو اغلب به حفظ کردن برخی از مطالب تکیه می‌کنند. البته این روش همیشه مؤثر نیست.

ما در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که حفظ کردن چه میزانی از مطالب – به نحوی که قادر به یادآوری آن‌ها باشید – در طول یک روز، ممکن است. با ما همراه باشید.

حفظ کردن چند صفحه در روز ممکن است؟
حفظ کردن چند صفحه در روز ممکن است؟

بر اساس نتیجه‌ی تحقیقات، یک فرد به طور متوسط می‌تواند 50 صفحه مطلب را در طول یک روز حفظ کند. البته این فقط یک میانگین است. ممکن است افرادی در یک روز، صفحات بسیار بیشتری را مطالعه و حفظ کنند، اما برای یک فرد دیگر، مطالعه و حفظ کردن حتی 50 صفحه چالش‌برانگیز باشد.

راهکارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای به خاطر سپردن بسیاری از اطلاعات استفاده کنید. ما در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

نقشه‌ی راه برای حفظ کردن حجم وسیعی از اطلاعات

چندین راه وجود دارد که می‌توانید با بهره‌گیری از آن‌ها اطلاعات درسی را به خاطر بسپارید. ما پیشتر در این مقالات: «تکنیک‌های ذهنی برای تقویت حافظه دانش‌آموزان» و «حافظه خود را تقویت کنید: 10 تکنیک برتر برای حفظ کردن»، راهکارهای متعددی ارائه داده‌ایم.

در این مقاله قصد داریم برخی از تاکتیک‌ها را به شما معرفی کنیم که می‌توانید از آن‌ها برای به خاطر سپردن حجم وسیعی از اطلاعات استفاده کنید.

(1) ابتدا متن درس را روخوانی کنید

قبل از اینکه به حفظ کردن فکر کنید، اولین قدم این است که همه چیز را بخوانید تا بفهمید با چه چیزی روبرو هستید. اولین جلسه‌ی مطالعه، شما را در معرض سطح و حد پیچیدگی اطلاعات قرار می‌دهد. در واقع متوجه می‌شوید که آیا مطلب برای شما کاملاً قابل درک است یا خیر. از اینجا می‌توانید بفهمید که آیا حفظ کردن متن درس موثر است یا ابتدا باید در فکر درک مطلب باشید.

در این مرحله دو نکته را متوجه خواهید شد. اولین نکته این است که حفظ کردن باید با درک کلی همراه باشد تا یادآوری مطالب تا حد امکان دقیق باشد، دومین نکته‌ای که متوجه می‌شوید هم این است که باید متن را دقیقاً چند بار بخوانید.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

(2) چهارچوب اصلی مطلب را درک کنید

بعد از روخوانی مطلب، در وهله‌ی دوم باید چه کرد؟ اکنون باید بار دیگر مطلب را بخوانید ولی این بار اساس یا پایه‌ی مطالبی که می‌خوانید را درک کنید. در این زمان مطالعه‌ی شما باید جدی‌تر باشد. باید برای درک و کنار آمدن با اطلاعاتی که مغزتان را تغذیه می‌کند، تلاش کنید.

در این مرحله زمانی که در هر نقطه از متن گیر می‌کنید، می‌توانید از منابع اضافی استفاده کنید. منابع دیگر می‌توانند درک متن اصلی را آسان‌تر کنند. به یاد داشته باشید، پایه و اساس هر نوشته، چارچوب مفهومی است که همه‌ی نکات از آن مطرح می‌شود.

(3) نکات مهم را در یک برگه‌ی جداگانه بنویسید

هنگامی که مطالعه کردید تا پایه و اساس هر مطلب را بفهمید، نکات یا مفاهیم را در یک برگه‌ی جداگانه بنویسید، زیرا بعداً به آن‌ها نیاز خواهید داشت. مطمئن شوید نکاتی را یادداشت می‌کنید که پایه و اساس همه‌ی توضیحات دیگر را فراهم می‌کنند.

به عنوان مثال، متن مقابل را در نظر بگیرید: «افکار و اعمال خوب هرگز نمی‌توانند نتایج بدی به بار آورند. افکار و اعمال بد هرگز نمی‌توانند نتایج خوبی داشته باشند. این یعنی که از ذرت چیزی جز ذرت حاصل نمی‌شود، چیزی از گزنه جز گزنه نمی‌روید.»

نکته‌ای که در عبارت فوق وجود دارد این است که چیزها و اعمال خوب، چیزهای خوب را تولید می‌کنند و عمل بد، فقط می‌تواند عمل بد را به دنبال داشته باشد.

مسلماً، ممکن است شکستن متن همیشه به این راحتی نباشد، اما هدف آن توجه به ایده‌ی اصلی متن است که جمله‌ها و مثال‌های دیگر از آن سرچشمه می‌گیرند.

(4) یادداشت‌هایتان را به اطلاعات کلیدی پیوند دهید

هنگامی که نکات را نوشتید، نقشه یا اسکلتی دارید که اساس هر چیزی را که می‌خوانید نشان می‌دهد. در این مرحله می‌توانید در برگه‌ی جداگانه‌ای نکات را به اطلاعات کلیدی پیوند دهید. این به شما امکان می‌دهد نکات و اطلاعات کلیدی را در زمان مرور، دوباره بخوانید.

(5) یکبار دیگر متن را بخوانید

هنگامی که نکات را به اطلاعات کلیدی متصل کردید، وقت آن است که همه چیز را دوباره بخوانید. این مطالعه مهم است زیرا به شما کمک می‌کند شکاف‌ها را پر کنید.

بیشتر اوقات، وقتی بار دوم یا سوم یک مطلب را می‌خوانید، به نکاتی کلیدی دست پیدا کنید که ممکن است از حافظه‌ی شما پریده باشد. همچنین نکاتی که ممکن است نادیده گرفته باشید را می‌یابید.

(6) نکاتی که در اولین مطالعه ندیده بودید، یادداشت کنید

در طول مطالعه‌ی دوم بسیار مهم است که هر اطلاعاتی را که پیشتر به آن دقت نکرده بودید و هر اطلاعات دیگری را که به خاطر سپردن آن خیلی سخت به نظر می‌رسد، یادداشت کنید. به یاد داشته باشید که با این روش به خاطر سپردن را برای خود آسان می‌کنید، بنابراین هر چیزی که به یادآوری شما کمک می‌کند را یادداشت کنید.

(7) از نکاتی که یادداشت کرده‌اید برای یادآوری استفاده کنید

بعد از اینکه تمام مواردی را که از قلم انداخته بودید را در یک برگه‌ی جداگانه یادداشت کردید، وقت آن است که برگه را بردارید و شروع به یادآوری همه‌ی نکاتی کنید که به آن مربوط می‌شوند.

در این زمان باید از حافظه‌ی خود برای یادآوری و یادداشت تمام نکاتی که پیشتر روی برگه آورده بودید، استفاده کنید. این به ارزیابی اینکه چقدر مطالب را به یاد دارید و چقدر می‌توانید نکاتی را که قبلاً یادداشت کرده‌اید توضیح دهید، کمک می‌کند.

نوشتن اطلاعات با دست یا به صورت الکترونیکی، باعث بهبود حافظه می‌شود.
نوشتن اطلاعات با دست یا به صورت الکترونیکی، باعث بهبود حافظه می‌شود

(8) به نکاتی برگردید که به خاطر سپردن آن‌ها دشوار است

هنگامی که اطلاعاتی را به خاطر می‌آورید، آن‌ها را یادداشت کنید، مرور کنید و نکاتی را که در به خاطر سپردن و توضیح کامل آن‌ها مشکل داشتید، باز هم بنویسید. این کار به طور طبیعی به شما نشان می‌دهد که باید چه اطلاعاتی را مجدداً بخوانید.

(9) برای برقراری ارتباط بین تمام نکات، یکبار دیگر مطلب را بخوانید

بعد از اینکه همه چیز را یادداشت کردید، وقت آن است که دوباره بخوانید و بین تمام نکاتی که نوشته‌اید [مبانی] ارتباط برقرار کنید. توسعه یا جستجوی راه‌هایی برای اتصال نکات، یک راه عالی برای ایجاد یک نقشه‌ی ذهنی است.

این نقشه ذهنی به شما کمک می‌کند تا زمانی که می‌خواهید مطالب را به یاد بیاورید، اطلاعات را با سهولت در کنار هم قرار دهید. زیرا مهم‌ترین هدف در درس خواند، به خاطر سپردن اطلاعات است. به همین دلیل است که باید سیستمی برای فهم و درک مطالبی که نیاز به حفظ کردن دارند، داشته باشید.

(10) استراحت کنید

در این مرحله مهم است که استراحت کنید زیرا باید به ذهن خود اجازه دهید کمی به حالت اولیه برگردد، بنابراین 30 دقیقه یا 1 ساعت استراحت کنید. این زمانی است که ممکن است بخواهید به پیاده روی بروید یا فقط استراحت کنید و سعی کنید ذهن خود را قوی نگه دارید.

درباره‌ی اهمیت استراحت در حین درس خواندن، بخوانید: «اهمیت و نحوه‌ استراحت در طول مطالعه درسی».

(11) هر چیزی را که می‌توانید به یاد بیاورید، بنویسید

بعد از استراحت، زمان شروع به کار است. در این مرحله سراغ یادداشت‌های قبلی نروید. فقط یک کاغذ سفید تهیه کنید و تا جایی که می‌توانید یادداشت کنید. شما باید بتوانید بیش از نیمی از اطلاعاتی را که مطالعه کرده‌اید به خاطر بیاورید.

روش مطالعه sq5r

(12) برای بار چهارم مطلب را بخوانید

بعد از نوشتن مطالب تا جایی که به یاد دارید، وقت آن است که برخی از اطلاعاتی را که احساس می‌کنید باید به آن‌ها نگاهی دوباره بیندازید، دوباره بخوانید. اطلاعاتی که یادآوری آن‌ها در مرحله‌ی قبل دشوار بود باید در این مرحله در مرکز توجه شما قرار بگیرند.

(13) باز هم استراحت کنید

در این مرحله 30 دقیقه استراحت کنید تا ذهنتان با اطلاعات جدیدی که به آن داده‌اید، استراحت کند. ممکن است بخواهید در این مرحله استراحت کوتاه‌تری داشته باشید.

(14) برای پنجمین بار مطلب را بخوانید

پس از استراحت، وقت آن است که تمام اطلاعاتی را که جمع‌آوری کرده‌اید، مرور کنید. تمام یادداشت‌ها و نکات خود را جمع کندی و آن‌ها را مطالعه کنید تا دانش خود را تقویت کنید. راز به خاطر سپردن مؤثر، تکرار است و این هدف با خواندن و بازخوانی همان اطلاعات به دست می‌آید. پس تسلیم نشوید.

(15) باز هم استراحت کنید

پس از مطالعه، استراحت بیشتری داشته باشید. احتمالاً 2 ساعت استراحت برای کسب آمادگی و آغاز آخرین مرحله، کافی است.

(16) همه چیز را بخوانید

آخرین مرحله خواندن همه چیز است تا مطمئن شوید که دانش در ذهن شما گیر کرده است. از هیچ یک از یادداشت‌هایی که نوشته‌اید استفاده نکنید، فقط همه چیز را از حفظ بگویید.

اگر شکافی در حافظه خود پیدا کردید، دوباره بخوانید، دوباره مطلب را بشکافید و باز هم یادآوری کنید. این کار را تا زمانی که بتوانید بیش از 90 درصد از آنچه را که حفظ کرده‌اید به خاطر بیاورید، تکرار کنید. [منبع]

نتیجه‌گیری

به خاطر سپردن 50 صفحه در روز کاملاً امکان پذیر است، اما استفاده از یک نقشه‌ی راه و بهره‌گیری از راهکارهایی که در این مقاله ذکر شد، مفید خواهد بود. مهم است که مطالب را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و از تکنیک‌های مختلف تقویت حافظه مانند تکرار، تجسم یا ابزارهای یادگاری استفاده کنید. استفاده از یادآوری فعال با تلاش برای به خاطر آوردن اطلاعات از حافظه به جای خواندن مجدد آن نیز می‌تواند مفید باشد.


سوال‌های متداول

حفظ کردن چند صفحه در روز ممکن است؟

یک فرد به طور متوسط می‌تواند 50 صفحه را در روز حفظ کند. البته این فقط یک میانگین است، افرادی می‌توانند صفحات بسیار بیشتری را در یک روز مطالعه و حفظ کنند، اما یک فرد معمولی ممکن است مطالعه‌ی حتی 50 صفحه را چالش‌برانگیز بداند، اما انجام پذیر است.

سرعت مناسب در درس خواندن چقدر است؟

در حالی که افراد کند معمولاً تا 30 صفحه در ساعت مطالعه می‌کنند، افرادی با توانایی متوسط می‌توانند حدود 40 صفحه در ساعت بخوانند. وقتی صحبت از خوانندگان سریع می‌شود، آن‌ها می توانند تا 60 صفحه در ساعت را مرور کنند.

آیا حفظ کردن یک مهارت است؟

حفظ کردن مهارتی است که می‌تواند برای افراد در موقعیت‌های مختلف، چه برای کار و چه در زندگی شخصی، مفید باشد. وقتی فعالانه از راهکارهای آسان‌تر کردن به خاطر سپردن اطلاعات، استفاده می‌کنید، می‌توانید این مهارت را تا حد زیادی تقویت کنید.

میانگین امتیاز 4.8 / 5. جمع امتیاز 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا