راهنمای ثبت نام کنکور

معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها 1401

باتوجه به سوالات متداول متقاضیان ثبت نام کنکور، در این مقاله به بیان توضیحاتی پیرامون شرایط معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها پرداخته ایم. داوطلبان آقا در صورتیکه پشت کنکور هستند و قصد شرکت در آزمون سراسری را دارند، باید مجوز لازم برای ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه را دریافت کنند. داوطلبان مرد پس از رسیدن به سن مشمولیت در صورتی که می خواهند در کنکور سراسری ثبت نام کنند، باید اقدام به دریافت برگه معافیت نموده و یا کارت پایان خدمت دریافت کنند.

شرایط و نحوه دریافت معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری های 1401 در این مقاله ارائه داده شده است.

معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها
معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها

معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها ۱۴۰۱

معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها ۱۴۰۱ چگونه است؟ داوطلبانی که قصد ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری 1401 را دارند، لازم است با دانلود دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور، از کلیه مدارک و شرایط ثبت نام کنکور سراسری آگاهی یابند. داوطلبان آقا در صورتیکه قصد ثبت نام در کنکور را دارند، نباید از نظر سازمان نظام وظیفه محدودیتی برای ادامه تحصیل داشته باشند.

داوطلبان آقا، پس از وارد شدن به سن 19 سالگی (18 سالگی تمام)، در صورتی که قصد ثبت نام در کنکور سراسری و ادامه تحصیل را دارند، باید برای دریافت برگه معافیت تحصیلی اقدام نمایند. داوطلبانی که از نظر نظام وظیفه برای ادامه تحصیل محدودیت داشته باشند، نمی توانند در کنکور سراسری ثبت نام نمایند. در صورت ثبت نام و قبولی، دانشگاه ها مجوز ثبت نام این افراد را نخواهند داشت.

کلیه داوطلبان پسر که وارد سن 19 سالگی شده اند، دارای سن مشمولیت بوده و لازم است وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کنند. اگر این داوطلبان قصد ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه را داشته باشد، باید مجوزی را تحت عنوان “معافیت تحصیلی” از سازمان نظام وظیفه دریافت نماید.

داوطلبانی که مشمول خدمت سربازی می باشند اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه را داشته باشند، باید حتما برای دریافت معافیت تحصیلی اقدام نمایند.

معافیت تحصیلی پشت کنکوری ها

وضعیت معافیت تحصیلی پشت کنکوری ها بایکدیگر متفاوت است ولی به صورت کلی با سه دسته از داوطلبان مواجه هستیم:

✔️آن دسته از داوطلبانی که پس از سن 18 سالگی فارغ التحصیل می شوند، حداکثر تا یکسال پس از دریافت مدرک خود زمان دارند برای ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل اقدام نمایند.

✔️آن دسته از داوطلبانی که قبل از سن 18 سالگی فارغ التحصیل شده و موفق به دریافت مدرک تحصیلی دیپلم شده اند، تا 18 سال و 6 ماه زمان دارند،برای ورود به دانشگاه و ثبت نام در کنکور سراسری اقدام کنند.

داوطلبانی که پس از رسیدن به سن 20 سالگی فارغ التحصیل شده و مدرک خود را دریافت کرده اند، براساس قانون سازمان نظام وظیفه، تا یکسال اجازه تحصیل دارند. این داوطلبان چند روز مانده به اتمام زمان طرح معافیت تحصیلی یکساله، لازم است برای معرفی خود به دفاتر پلیس 10+ مراجعه نمایند تا وارد غیبت سربازی نشوند.

شرایط معافیت تحصیلی پشت کنکوری ها
شرایط معافیت تحصیلی پشت کنکوری ها

شرایط معافیت تحصیلی پشت کنکوریها

شرایط معافیت تحصیلی پشت کنکوریها چیست؟ داوطلبان آقا برای ثبت نام در کنکور سراسری لازم است وضعیت نظام وظیفه خود را در فرم تقاضانامه ثبت نام کنکور مشخص نمایند. (با درج کد نظام وظیفه). کد 6 به داوطلبانی اختصاص دارد که در سن مشمولیت (بین 18 تا 20 سالگی) موفق به دریافت مدرک دیپلم خود شده اند و سازمان نظام وظیفه یکسال به آنها معافیت تحصیلی داده تا در دانشگاه ثبت نام نمایند.

شرایط معافیت تحصیلی پشت کنکوریها:

✔️دانش آموزان سال آخر دوره متوسطه دوم که به صورت پیوسته و حضوری اشتغال به تحصیل دارند و حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 1401 فارغ التحصیل می شوند، شرایط دریافت معافیت تحصیلی را دارند.

✔️فارغ التحصیلان متوسطه دوم که به شکل حضوری و پیوسته در مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور و روزانه مشغول به تحصیل می باشند، حداکثر تا سن 20 سالگی، می توانند از معافیت تحصیلی پشت کنکوری ها به بهره مند شوند.

✔️دانش آموزانی که مدرک تحصیلی دیپلم خود را قبل از سن مشمولیت دریافت کرده باشند، در صورتیکه غیبت نداشته باشند، شرایط دریافت معافیت تحصیلی را دارند.

✔️تنها در صورتی برای دانش آموزان معافیت تحصیلی صادر می شود، که گواهی اشتغال به تحصیل خود را از مراجع مربوطه دریافت کرده باشند. (گواهی اشتغال به تحصیل از زمان صادر شدن تا 1 سال اعتبار دارد.)

فارغ التحصیلان مشمول مقطع کاردانی مجاز به شروع به تحصیل در مقاطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری پیوسته نمی باشند.

فارغ التحصیلان مشمول مقطع کارشناسی، شرایط شروع به تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری پیوسته پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی و داروسازی را ندارند.

امکان صدور معافیت تحصیلی برای مشمولان غایب وجود ندارد و در صورت شرکت در کنکور و قبولی، دانشگاه ها مجاز به ثبت نام آنها نخواهند بود.

پاسخنامه خالی کنکور سراسری

دریافت معافیت تحصیلی

حداکثر زمان معافیت تحصیلی برای دانش آموزان پسر تا سن 20 سالگی (تمام) می باشد. فارغ التحصیلانی که مدرک دیپلم خود را دریافت کرده اند، حداکثر یکسال زمان دارند تا در یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ثبت نام کنند و تا زمانی که مشغول به تحصیل می باشند، در صورتیکه غیبت غیرموجه نداشته باشند، از معافیت تحصیلی بهره مند می باشند.

داوطلبانی که قصد ثبت نام در کنکور سراسری را دارند باید حتما نسبت به دریافت معافیت تحصیلی از دفاتر پلیس 10+ اقدام نمایند و در صورت قبولی و پذیرش در دانشگاه لازم است با مراجعه به معاونت وظیفه عمومی در محل دانشگاه مجوز ثبت نام را دریافت کنند.

معافیت تحصیلی برای هر مقطع فقط یک بار صادر می شود.بنابراین فارغ التحصیلان هر مقطع مجاز به تحصیل مجدد در همان مقطع نخواهند بود.

جمع بندی

داوطلبان پشت کنکوری آقا، در صورتیکه قصد ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری را دارند، لازم است برای دریافت معافیت تحصیلی به مراکز پلیس 10+ مراجعه نمایند و برگه معافیت تحصیلی خود را دریافت کنند. لازم به ذکراست، کلیه پذیرفته شدگان کنکور سراسری 1401، باید برای دریافت مجوز ثبت نام در دانشگاه، از طریق دفاتر پلیس 10+ شهرستان محل قبولی دانشگاه، نسبت به دریافت معافیت تحصیلی اقدام کنند.


سوالات متداول

معافیت تحصیلی چند بار صادر می شود؟

معافیت تحصیلی برای هر مقطع فقط یک بار صادر می شود.بنابراین فارغ التحصیلان هر مقطع مجاز به تحصیل مجدد در همان مقطع نخواهند بود.

معافیت تحصیلی را از کجا بگیریم؟

متقاضیان برای دریافت معافیت تحصیلی لازم است به دفاتر پلیس 10+ مراجعه نمایند.

امکان صدور معافیت تحصیلی برای مشمولان غایب وجود دارد؟

مشمولان غایب مجاز به ثبت نام کنکور سراسری نمی باشند و معافیت تحصیلی برای آنها صادر نخواهد شد. در صورت ثبت نام و قبولی، دانشگاه ها مجوز ثبت نام مشمولان غایب را ندارند.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

14 دیدگاه

  1. سلام من مهر ۱۴۰۰ به سن ۱۸ سالگی رسیدم و معافیت گرفتم تا مهر ۱۴۰۱اما میخام در کنکور تیر ۱۴۰۲ شرکت کنم میتونم چون تا مهر ۱۴۰۱ دارم معافیت

  2. سلام خسته نباشین من در اسفند ۱۴۰۰ ب ۱۸ سالگی رسیدم
    و زمان معافیتم تا مهر ۱۴۰۱ هستش آیا میشه دوباره معافیت تحصیلی بگیرم و در کنکور ۱۴۰۲ شرکت کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، شما از زمان اخذ دیپلم دو مرتبه (دو سال متوالی) امکان شرکت در کنکور را دارید.

  3. سلام
    تو دفترچه اومده افرادی که قبل مشمولیت ( هجده سالگی ) دیپلمشون رو می گیرن فقط ۶ ماه فرصت دارن وارد دانشگاه بشن وگرنه باید برن سربازی! چطوری ممکنه؟ یعنی کسانی مثل من که تولدشون تابستون هست و قاعدتا قبل از اینکه هجده سالگی شون تموم بشه دیپلم میگیرن نمی تونن مثل بقیه یک سال پشت کنکور بمونن؟ درست فهمیدم؟

    1. سلام دوست عزیز، بر اساس آنچه در دفترچه ذکر شده، دانش‌آموزانی كه در سن 17 سالگی و قبل از سن مشموليت موفق به دريافت ديپلم می‌شوند، چنانچه حداكثر تا شش ماه پس از رسيدن به سن مشموليت ( 18 سالگي تمام) وارد دانشگاه شوند، مجاز به ادامه تحصيل می‌باشند؛ در غير اين صورت به دليل ورود به غيبت، مجاز به ادامه تحصيل نخواهند بود؛ مگر اينكه در مهلت شش ماه، خود را معرفی
      كرده و بدون غيبت به خدمت اعزام و يا داراي برگ اعزام بدون غيبت باشند.
      برای کسب اطلاع دقیق تر باید با سازمان نظام وظیفه تماس بگیرید.

  4. سلام خسته نباشید من پایه دوازدهم هستم و در کنکور ۱۴۰۲ شرکت کردم و قصد دارم پشت کنکور بمانم برای ۱۴۰۳ و باید چه کاری کنم تا سربازی نروم؟ مهلت معافیت تحصیلی ام در ماه مهر تمام می شود ، آیا میتوان معافیت تحصیلی ام را تا یک سال دیگر تمدید کرد ؟و تعدادی تجدیدی دارم ، آیا می‌شود به جای شهریور، در دی تجدیدی ها رو پاس کرد؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز، شما اگر هیچ پایۀ تحصیلی رو تکرار نکرده باشید، مطابق قانون، یکسال دیگه معافیت شما تمدید می شه و مشکلی نخواهید داشت قبل از 20 سالگی. بله تجدیدی ها رو می تونید دی ماه امتحان بدید.

    2. سلام من متولد تیر 83هستم وسال 1401 کنکور دادم قبول نشدم سال 1402 تیر کنکور دادم قبول میشم احتمال زیاد فک میکنم تا برج هفت معافیت دارم الان چون اواسط برج هفت جواب میاد باید دفترچه رو پست کنم یا نه ؟

  5. سلام
    من امسال پایه دوازدهم بودم و در کنکور ۴۰۲ شرکت کردم و میخوام پشت کنکور بمونم برای کنکور ۴۰۳ و زمان معافیت ام تا یکم مهرماه ۴۰۲ هستش آیا باید برای تمدید معافیت به مراکز پلیس +10 مراجعه کنم؟؟

    1. سلام دوست عزیز به پلیس +10 مراجعه کنید تا مشمول غیبت نشوید و تمدید معافیت تحصیلی را درخواست کنید.

  6. سلام من برای معافیت تحصیلی در دانشگاه علمی کاربردی ثبت نام کردم الان قبول شدم دانشگاه روزانه دولتی پرستاری میشه اینجا انصراف بدم و برم دانشگاه دولتی ثبت نام بکنم و بعد مرخصی بگیرم و امتحان کنکور بدم مجدد بیم معافیت تحصیلی میدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا