برنامه ریزی کنکورکنکورکنکور انسانیکنکور تجربیکنکور ریاضیکنکور زبان خارجیکنکور هنر

میزان و جزئیات تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1404

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، جزئیات پذیرش داوطلبان کنکور 1403 که متقاضی ورود به دانشگاه‌ها در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ هستند را اعلام کرد. این اطلاعیه به‌دنبال مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شده است و حاوی نکات مهمی در خصوص نحوه‌ی تأثیر سوابق تحصیلی و نتایج کنکور سراسری است.

به‌منظور اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، نکات اجرایی و فنی مهمی در نظر گرفته شده است. در این راستا، عناوین و ضرایب دروس سابقه تحصیلی پایه‌های یازدهم و دوازدهم نظام ۶-۳-۳ و دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی برای پذیرش در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ مشخص شده است. طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سابقه تحصیلی شامل نمرات دروس عمومی و تخصصی دوره دوم متوسطه در نظام آموزشی ۶-۳-۳ و همچنین دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی خواهد بود که به‌صورت سراسری و نهایی توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.

تأثیر سوابق تحصیلی و نمره کل آزمون

در کنکور سراسری ۱۴۰۴، سهم نمره‌ی کل سابقه‌ی تحصیلی پایه‌های یازدهم و دوازدهم نظام ۶-۳-۳ در گروه های آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ به ترتیب به میزان ۲۰ و ۴۰ درصد (درمجموع ۶۰ درصد) با تأثیر قطعی است.

همچنین میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی – واحدی در این گروه‌ها، ۳۰ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی – واحدی ۱۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی (در مجموع دیپلم و پیش دانشگاهی ۴۰ درصد) است.

داوطلبان نظام سالی واحدی برای ایجاد سابقه تحصیلی پایه یازدهم (نظام ۶-۳-۳) که به میزان ۲۰ درصد در نمره کل سابقه تحصیلی این گروه ها تاثیر قطعی دارد، باید طبق برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند. سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۴۰ درصد است.

تأثیر سوابق تحصیلی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی در کنکور 1404

در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی، تأثیر سوابق تحصیلی به قرار زیر است:

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال 1404
نظام 3-3-6 میزان تاثیر
نمرات یازدهم 20 درصد
نمرات دوازدهم 40 درصد
جمع 60 درصد
میزان تاثیر سوابق تحصیلی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال 1404
نظام سالی واحدی میزان تاثیر
پایه یازدهم (نظام 3-3-6) 20 درصد
دیپلم 30 درصد
پیش‌دانشگاهی 10 درصد
جمع 60
دانلود اپلیکیشن آموزشی هم‌درس
دانلود اپلیکیشن آموزشی هم‌درس

تأثیر سوابق تحصیلی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی

در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی، تأثیر سوابق تحصیلی به تفکیک به صورت زیر است:

سهم نمره کل سابقه‌ی تحصیلی پایه های یازدهم و دوازدهم نظام ۶-۳-۳ در گروه های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ به ترتیب میزان ۱۰ و ۲۰ درصد (درمجموع ۳۰ درصد) با تاثیر قطعی است. همچنین میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی در این گروه ها، ۱۵ درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی واحدی ۵ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی (در مجموع دیپلم و پیش دانشگاهی ۲۰ درصد) است.

داوطلبان نظام سالی واحدی برای ایجاد سابقه‌ی تحصیلی پایه یازدهم (نظام ۶-۳-۳) که به میزان ۱۰ درصد در نمره‌ی کل سابقه‌ی تحصیلی این گروه ها تاثیر قطعی دارد، باید طبق برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

سهم نمره‌ی کل سابقه‌ی تحصیلی در گروه های آزمایشی هنر و زبانهای خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و سهم نمره‌ی کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۷۰ درصد است.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال 1404
نظام 3-3-6 میزان تاثیر
نمرات یازدهم 10 درصد
نمرات دوازدهم 20 درصد
جمع 30 درصد
میزان تاثیر سوابق تحصیلی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال 1404
نظام سالی واحدی میزان تاثیر
نمرات یازدهم (نظام 3-3-6) 10 درصد
دیپلم 15 درصد
پیش‌دانشگاهی 5 درصد
جمع 30 درصد

با توجه به این جزئیات، برنامه‌ریزی و مطالعه‌ی منظم داوطلبان در طول سال‌های دبیرستان برای کسب نتیجه‌ی بهتر در کنکور سراسری اهمیت ویژه‌ای دارد. داوطلبان می‌بایست به تأثیر سوابق تحصیلی و نمرات آزمون توجه کنند و با اطلاع از سهم هر کدام، اقدامات لازم را برای موفقیت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ انجام دهند.

در این بخش به شرایط و الزامات لازم برای داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ در خصوص سابقه تحصیلی پرداخته خواهد شد:

الزامات مربوط به سابقه تحصیلی

  • داوطلبانی که بدون سابقه‌ی تحصیلی هستند: هر داوطلب باید سابقه تحصیلی کامل داشته باشد. در غیر این صورت، نمرات خام آن‌ها در دروسی که سابقه ندارند، صفر در نظر گرفته می‌شود.‎‌ از نوبت امتحانی خرداد سال ۱۴۰۲ و پس از آن، سابقه تحصیلی، صرفا شامل نتایج آزمون‌های نوبت خرداد است.
  • گروه‌های شامل سابقه‌ی تحصیلی ناقص: شامل دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های فنی و حرفه‌ای، طلاب، داوطلبان با نمرات پیش از خرداد ۱۳۸۴ و فارغ‌التحصیلان مدارس بین‌المللی باید برای ایجاد سابقه‌ی تحصیلی اقدام کنند. (برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند و یا کلاً سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره‌ی کل سابقه‌ی تحصیلی قابل جایگزینی با نمره‌ی کل آزمون اختصاصی نیست. تراز هر یک از دروس سوابق تحصیلی به صورت مجزا در هر درس، دیپلم و سال محاسبه می‌شود.)
  • برای فارغ التحصیلان نظام سالی واحدی، نمرات دروس عمومی و تخصصی دیپلم که در امتحانات نهایی خرداد سال ۱۳۸۴ و پس از آن اخذ شده و نمرات دروس عمومی و تخصصی پیش دانشگاهی که در امتحانات نهایی خرداد سال ۱۳۹۱ و پس از آن اخذ شده، به عنوان سابقه تحصیلی در نظر گرفته می شود. (تمامی فارغ التحصیلان نظام سالی واحدی، برای ایجاد سابقه تحصیلی پایه یازدهم (نظام ۶-۳-۳) باید طبق برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.)
  • داوطلبان باید به وزارت آموزش و پرورش مراجعه کنند: برای کسانی که سابقه‌ی تحصیلی کامل ندارند، لازم است اقدام به ایجاد سابقه تحصیلی در دروس عمومی و اختصاصی کنند. در صورت غیبت یا عدم شرکت در امتحانات نهایی، نمره‌ی خام آن درس صفر منظور شده و در محاسبات نمره‌ی کل سابقه‌ی تحصیلی لحاظ خواهد شد.
  • تراز یک نمره معین، می‌تواند در دروس و سال‌های مختلف یا نوبت‌های مختلف آزمون متفاوت باشد. سال مدنظر در محاسبه‌ی نمره تراز، سال اخذ آزمون است و به سال فارغ‌التحصیلی و یا مولفه های دیگر ارتباطی ندارد.
  • نمره کل سابقه تحصیلی یک مرتبه در هر سال و صرفا برای پذیرش در همان سال معتبر است و برای سال‌های بعد باتوجه به ضرایب جدید محاسبه خواهد شد. برای داوطلبانی که در آزمون ترمیم نمره دروس سوابق تحصیلی شرکت می‌کنند (در یک درس، دارای چند نمره هستند)، بیشترین نمره‌ی تراز هر درس برای محاسبه‌ی نمره کل سابقه تحصیلی لحاظ می‌شود. درضمن برای داوطلبانی که دارای بیش از یک دیپلم هستند، نمره‌ی کل سابقه‌ی تحصیلی بر اساس بیشترین نمره‌ی تراز دروس مؤثر و معتبر محاسبه می‌شود.

دانش‌آموزان و داوطلبان آزمون سراسری باید با آگاهی از الزامات و شرایط مربوط به سابقه‌ی تحصیلی خود، اقدامات لازم را انجام دهند تا از هرگونه نقص در نمره‌ی کل سابقه تحصیلی جلوگیری کنند و شانس پذیرش خود را به حداکثر برسانند. این اطلاعات و الزامات به داوطلبان کمک می‌کند تا به طور مؤثرتر برای آزمون آماده شوند.

عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی

در رشته‌های دارای آزمون عملی، نمره آزمون عملی به عنوان درس تخصصی با ضریب 12 در نمره کل آزمون اختصاصی برای پذیرش رشته‌های مرتبط با آن رشته محاسبه خواهد شد.

ضریب آزمون درس بهیاری برای دیپلم‌های بهیاری که در گروه علوم تجربی برای ورود به رشته‌های «پرستاری»، «تکنولوژی اتاق عمل»، «هوشبری» و «فوریت‌های پزشکی پیش بیمارستانی» ویژه‌ی بهیاران شرکت می‌کنند، ۱۲ است. تاثیر نمره‌ی این درس در نمره‌ی کل مربوط به پذیرشِ کدرشته محل‌های ویژه بهیاران به صورت تاثیر قطعی است.

عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی (کنکور) همانند آزمون سراسری سال 1403 و به تفکیک گروه‌های آزمایشی به قرار زیر است:

گروه علوم ریاضی و فنی
نام درس ضریب
ریاضی 12
فیزیک 9
شیمی 7
گروه علوم تجربی
نام درس ضریب
زمین‌شناسی 1
ریاضی 7
زیست‌شناسی 12
فیزیک 7
شیمی 9
گروه علوم انسانی
نام درس ضریب
ریاضی 6
اقتصاد 2
زبان و ادبیات فارسی (تخصصی) 8
زبان عربی (تخصصی) 5
تاریخ و جغرافیا 5
علوم اجتماعی 5
فلسفه و منطق 5
روانشناسی 2
گروه هنر
نام درس ضریب
درک عمومی هنر 12
درک عمومی ریاضی-فیزیک 5
خلاقیت تصویری و تجسمی 3
گروه زبان‌های خارجی
نام درس ضریب
زبان تخصصی 1

نمرات خام مربوط به دو نوبت آزمون کنکور 1404

در صورت یکسان بودن گروه آزمایشی نوبت‌های معتبر هر داوطلب (نوبت‌های اول و دوم سال ۱۴۰۴ و نوبت‌های اول و دوم سال ۱۴۰۳ درصورتی که داوطلب در جلسه‌ی آزمون آن‌ها حاضر بوده است)، بیشترین نمره‌ی کل آزمون اختصاصی بین حداکثر ۴ نمره‌ی کل آزمون اختصاصی، با سهم ۴۰ درصد در گروه‌های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی و سهم ۷۰ درصد در گروه های هنر و زبان های خارجی در نمره‌ی کل نهایی لحاظ و در کارنامه ملاک انتخاب رشته اطلاع رسانی می‌شود.

نمره‌ی کل نهایی در گروه‌های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی حاصل از ۶۰ درصد نمره‌ی کل سابقه تحصیلی مربوط به گروه آزمایشی درخواستی و ۴۰ درصد بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی گروه آزمایشی درخواستی است.

نمره‌ی کل نهایی در گروه های هنر و زبان‌های خارجی حاصل از ۳۰ درصد نمره‌ی کل سابقه‌ی تحصیلی مربوط به گروه آزمایشی درخواستی و ۷۰ درصد بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی گروه آزمایشی درخواستی است.

اعتبار نمره کل سابقه تحصیلی در کنکور 1404

با توجه به اضافه شدن سوابق تحصیلی پایه‌ی یازدهم و تغییر ضرایب و میزان تاثیر سابقه‌ی تحصیلی در سال ۱۴۰۴، نمره کل سابقه تحصیلی سنوات قبل معتبر نبوده و نمره کل سابقه‌ی تحصیلی جدید توسط وزارت آموزش و پرورش محاسبه می‌شود.

بر این اساس، نمره‌ی کل نهایی داوطلبان حاضر در جلسه‌ی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ که اجازه‌ی شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ را دارند، برای پذیرش در سال ۱۴۰۴ تغییر می‌کند. ملاک علمی برای پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال ۱۴۰۴، نمره‌ی کل نهایی مربوط به سال ۱۴۰۴ است. رتبه در سهمیه و رتبه‌ی کشوری بر اساس نمره‌ی کل نهایی ساخته می‌شود.

الزام ثبت نام در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ برای متقاضیان اعمال نمره سال ۱۴۰۳

داوطلبانی مجاز به شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ که تمایل به انتخاب رشته بر اساس نتایج علمی دارای اعتبار آزمون اختصاصی سال ۱۴۰۳ را دارند، باید حداقل در یک نوبت آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ثبت نام کنند.

شرکت مجدد در آزمون سراسری 1404 برای چه افرادی ممنوع است

پذیرفته شدگان تمام دوره‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی، اعم از رایگان و غیررایگان و همچنین پذیرفته شدگان تمام دوره‌های آموزش رایگان (شامل دوره های روزانه، محروم، فرهنگیان/ تربیت معلم، بورسیه) رشته محل‌های پذیرش با آزمون سال ۱۴۰۳ چه در دانشگاه یا موسسه قبولی ثبت نام کرده و چه ثبت نام نکرده باشند، اجازه شرکت مجدد در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ را ندارند.

این داوطلبان در صورت تمایل به شرکت مجدد در آزمون سراسری سال ۱۴۰۵ و بعد از آن، باید قبل از شروع زمان ثبت نام نوبت اول آزمون، از دانشگاه یا موسسه قبولی انصراف قطعی دهند.

همچنین تمام پذیرفته شدگان مشمول دوره های مذکور در سال ۱۴۰۲ و قبل از آن، در صورت تمایل به شرکت مجدد در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ باید قبل از شروع زمان ثبت نام نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ از دانشگاه یا موسسه قبولی انصراف قطعی دهند.

در صورت تمایل می‌توانید ضرایب سوابق تحصیلی آزمون سراسری سال ۱۴۰۴-مصوب جلسه ۳۸ شورای سنجش را از طریق لینک مقابل دریافت کنید: «ضرایب سوابق تحصیلی آزمون سراسری سال ۱۴۰۴-مصوب جلسه ۳۸ شورای سنجش»

جمع‌بندی

این مقاله به داوطلبان کنکور 1404 کمک می‌کند تا با قوانین و الزامات به‌ روز آزمون سراسری ۱۴۰۴ آشنا شوند و برای پذیرش در رشته‌های مورد علاقه‌ی خود به‌طور مؤثرتری برنامه‌ریزی کنند. پیشنهاد می‌شود داوطلبان به دقت تمامی شرایط و الزامات را مطالعه کنند تا از هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری شود.


سوال‌های متداول

سوابق تحصیلی به چه میزان در کنکور 1404 اثر دارند و شامل نمرات چه پایه‌هایی می‌شوند؟

سوابق تحصیلی به صورت قطعی به میزان 60 درصد در کنکور سراسری سال 1404 اثرگذار هستند. این سوابق شامل نمرات امتحانات نهایی پایه‌های یازدهم و دوازدهم هستند. نمرات یازدهم 20 درصد و نمرات دوازدهم 40 درصد اثرگذار هستند.

تاثیر نمرات پایه یازدهم در کنکور 1404 به چه صورت است؟

نمرات امتحانات نهایی پایه‌ی یازدهم در ایجاد سابقه‌ی تحصیلی برای کنکور 1404، 20 درصد اثرگذار هستند. شایان ذکر است که سوابق تحصیلی یازدهم و دوازدهم در کنکور 1404، 60 درصد تاثیر قطعی دارند.

آیا با عدم ثبت‌نام در دوره‌های غیررایگان پذیرفته شده در کنکور 1404 می‌توان در کنکور سراسری 1405 شرکت کرد؟

خیر، از سال ۱۴۰۴ تمام کسانی که در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی در دوره‌های رایگان و غیررایگان قبول می‌شوند چه در دانشگاه ثبت نام کنند و چه ثبت نام نکنند، اجازه ندارند در سال بعد از آن در آزمون سراسری شرکت کنند و انتخاب رشته کنند و در صورتی که می‌خواهند رشته دیگری قبول شوند باید یک سال صبر کنند.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا