بیگ بلو باتن BigBlueButton

بیگ بلو باتن [BigBlueButton] یا (BBB) چیست؟ + معرفی ویدئویی نرم افزار

نرم افزار بیگ بلو باتن (یا به اختصار BBB) یک نرم افزار اوپن سورس است که ویژگی‌های یک کلاس مجازی را دارد. BigBlueButton صرفا برای سیستم آموزش آنلاین طراحی شده است.

بعد از نصب و پیکربندی big blue button، با توجه به نوع دسترسی کاربران، امکان شرکت به صورت میزبان یا بیننده در کلاس وجود دارد. در دسترسی بیننده به چت کردن با دیگران، اشتراک گذاری وب‌کم و پیوستن به کنفرانس صوتی محدودیت وجود دارد. اما دسترسی میزبان گسترده‌تر است. به عنوان میزبان می‌توانید کاربران را جلسه حذف ویا فعال و غیر فعال کنید. به طور کلی ارائه و کنترل جلسه به عهده میزبان است.

(در انتهای مقاله هم ویدئو آموزش قرار داده شده است)

BigBlueButton یا بیگ بلو باتن چیست؟

دانش آموزان برای پیوستن به کلاس نیازی به نصب برنامه ندارند که این از ویژگی‌های مثبت بیگ بلو باتن است. دانش آموزان تنها با مراجعه به صفحه BBB قادر خواهند بود در کلاس آنلاین شرکت کنند. همچنین این امکان وجود دارد که نمایشگر خود را به راحتی برای کاربران به اشتراک بگذارید. شرکت کنندگان نیز می‌توانند با استفاده از امکانات زیادی مانند تخته‌های سفید مجازی در کنفرانس فعالیت کنند.

بیگ بلو باتن یک گزینه مناسب برای راه اندازی کلاس آنلاین است زیرا امکانات فراوانی دارد که از مهمترین آنها می‌توان به امکان چت و تبادل فیلم و صدا بین استاد و کاربران، عدم نیاز به نصب برنامه یا افزونه خاص برای شرکت در کلاس آنلاین، برگزاری آزمون آنلاین و نظرسنجی آنلاین میان شرکت کنندگان اشاره کرد. همچنین هیچ محدودیت مکانی و زمانی در بیگ بلو باتن وجود ندارد و می‌توان در هر زمان و مکان به آموزش ها دسترسی داشت.

بیشتر بخوانید:

هنگام کار با بیگ بلو باتن، به شما گفته میشود که این نرم افزار یادگیری آنلاین را تسهیل می کند، استفاده از آن کاملاً آسان است اما شما باید تنظیمات آن را در سرور خود انجام دهید تا بتوانید از آن به عنوان یک پلت فرم کامل یادگیری آنلاین استفاده کنید.

بیگ بلو باتن چیست؟
بیگ بلو باتن چیست؟

در ادامه به برخی از ویژگی های BigBlueButton جهت استفاده مدیران و دانش آموزان اشاره خواهیم کرد:

  • تخته وایت برد (پشتیبانی چند کاربره از تخته سفید)
  • کلاسهایی مجزا برای گفتگو
  • اجازه برای ورود به کلاس
  • گفتگوی عمومی و خصوصی
  • اشتراک گذاری صفحه نمایش
  • پشتیبانی از ضبط جلسه
  • پرسش و پاسخ
  • صوت و تصویر ضبط و نمایش
  • پشتیبانی از وب کم
  • نظر سنجی آنلاین (برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله نظرسنجی در بیگ بلو باتن مراجعه کنید.)
  • اتاق استراحت
  • پشتیبانی از شکلک ها
  • اجازه برای پرسش
  • اشتراک گذاری فایل
  • امکان گروه بندی کاربران برای همکاری تیمی

لازم به توضیح است تصویر و صوت برای همه کاربران وب کنفرانس ارائه خواهد شد. همچنین این امکان وجود دارد که کیفیت و اندازه تصویر خود را بر اساس نیازتان و سرعت اینترنت تغییر دهید.

در بخش whiteboard، کاربر می‌تواند هم‌زمان با ارائه محتوای مورد نظر خود در کلاس مجازی خود، بر روی تخته تایپ کند و از موس و یا قلم نوری استفاده کند.

تخته وایت برد در بیگ بلو باتن
تخته وایت برد در بیگ بلو باتن

بیشتر بخوانید: آموزش استفاده از وایت بورد در ادوبی کانکت

بیگ بلو باتن قابلیت ضبط خودکار دارد، به همین دلیل میتوان کلیه جلسات و کلاس های مجازی‌ را ضبط کرد. در بخش پرسش و پاسخ نیز محیطی برای گفتگوی متنی وجود دارد که کاربران از طریق آن می‌توانند پرسش های خود را (بصورت عمومی یا خصوصی) مطرح کنند.

محیط کار BigBlueButton بسیار تمیز و حرفه‌ای است و کاملا متناسب با یک ابزار یادگیری آنلاین ساخته شده است. از دیگر امکانات این نرم افزار میتوان به آموزش موضوعی به دانش آموزان؛ توانایی ترسیم اشکال و متن از طریق اسلایدها، اشتراک گذاری کل صفحه دسکتاپ به کاربران اشاره کرد.

برای کسانی که از اتصال اینترنت پایین تری برخوردارند، کیفیت فیلم و صدا کاهش میابد و با بهبود سرعت اینترنت و پهنای باند، کیفیت آن افزایش پیدا میکند.

یکی از مشکلات نصب بیگ بلو باتن این است که نیلز به آشنایی با سرور های لینوکسی دارد. سامانه تراز برای شما نصب و راه‌اندازی بیگ‌بلوباتن را به صورت آنی و لحظه‌ای انجام می دهد. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه ثبت‌نام در سامانه تراز، زیرساخت سرور مورد نظر خود را بیگ‌بلوباتن انتخاب کنید.

برای برقراری ارتباط با پشتیبانی سامانه مدیریت آموزش تراز می توانید با شماره های زیر تماس حاصل نمایید:

شماره تماس 02191017523 | 02191017423

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا