راهنمای ثبت نام کنکور

تحلیل کارنامه کنکور 1401 | (توضیح تمام موارد در کارنامه کنکور)

تحلیل کارنامه کنکور 1401 و بررسی هریک از بخش های مختلف آن، به انتخاب رشته دقیق تر داوطلبان کمک بسیاری خواهد کرد. چند روز پس از برگزاری کنکور سراسری، کارنامه اولیه داوطلبان از طریق سایت سنجش منتشر می شود. کارنامه اولیه آزمون سراسری شامل قسمت های مختلفی از جمله، اطلاعات ثبت نامی، درصد دروس، رتبه در سهمیه، رتبه کشوری، تراز و … می باشد. داوطلبان لازم است اطلاعات کافی در رابطه با هریک از بخش های کارنامه کنکور داشته تا بتوانند انتخاب رشته خود را با آگاهی بیشتری انجام دهند.

به منظور آشنایی بیشتر متقاضیان، راهنمای تحلیل کارنامه کنکور سراسری 1401 به صورت کامل در این مقاله ارائه داده شده است.

تحلیل کارنامه کنکور )توضیح تمام موارد در کارنامه کنکور(
تحلیل کارنامه کنکور )توضیح تمام موارد در کارنامه کنکور(

تحلیل کارنامه کنکور ۱۴۰۱

تحلیل کارنامه کنکور ۱۴۰۱، قبل از انجام فرآیند انتخاب رشته اهمیت زیادی دارد. داوطلبان با بررسی رتبه خود در هریک از زیرگروه ها می توانند انتخاب رشته دقیق تر داشته باشند و شانس قبولی خود را برای پذیرش در رشته ها و دانشگاه های برتر افزایش دهند. عوامل بسیاری در انتخاب رشته دقیق تر به داوطلبان کمک می کند که بررسی کارنامه کنکور یکی از مهم ترین عوامل موفقیت داوطلبان می باشد.

مهم ترین بخش کارنامه کنکور وضعیت رتبه و نمره کل داوطلب در هریک از زیرگروه ها می باشد. داوطلبان در نظر داشته باشند، رتبه اصلی در کارنامه کنکور و معیار انتخاب رشته، رتبه در سهمیه و زیرگروه های آن است بنابراین در زیرگروهی که رتبه شما کمتر است، شانس قبولی تان بیشتر خواهد بود.

با توجه به اهمیت کارنامه کنکور سراسری، در این مقاله به بررسی قسمت های مختلف کارنامه کنکور پرداخته ایم.

تحلیل کارنامه کنکور سراسری

باتوجه به آنکه تحلیل کارنامه کنکور سراسری نقش مهمی در انتخاب رشته و موفقیت دانش آموزان دارد، در ادامه این مقاله به بیان توضیحاتی در رابطه با کلیه بخش های کارنامه کنکور پرداخته ایم. داوطلبان برای دریافت کارنامه کنکور باید در زمان مقرر به سایت سنجش مراجعه نموده و پس از درج اطلاعات خواسته شده، نتایج کنکور خود را دریافت کنند.

بخش های کارنامه کنکور سراسری:

اطلاعات ثبت نامی و آزمونی

بخش اطلاعات ثبت نامی و آزمونی در کارنامه کنکور سراسری شامل اطلاعات مهمی می باشد که داوطلبان لازم است به دقت بررسی نمایند و در صورت مشاهده هرگونه مغایرت، درخواست خود را به صورت الکترونیکی به سایت سازمان سنجش ارسال کنند. بخش اطلاعات ثبت نامی و آزمونی کارنامه کنکور، شامل موارد زیر است:

بخش اطلاعات ثبت نامی و آزمونی کارنامه کنکور
شماره پرونده نام خانوادگی و نام جنس شماره شناسنامه سال تولد
سهمیه نهایی معلولیت معدل کتبی دیپلم عنوان دیپلم کد دیپلم
سال اخذ دیپلم کد دانش آموزی دیپلم کد منطقه اخذ دیپلم محل اخذ مدرک دیپلم محل اخذ مدرک سال دوازدهم
محل اخذ مدرک سال دهم محل تولد استان بومی ناحیه بومی قطب بومی
وضعیت پذیرش رشته های صرفا براساس سوابق تحصیلی

✔️سهمیه نهایی: سهمیه شما براساس اطلاعاتی که هنگام تکمیل فرم ثبت نام کنکور سراسری  به سازمان سنجش اعلام کردید و تایید ارگان مربوطه تعیین شده است.

در مورد سایر سهمیه های کنکور سراسری بیشتر بخوانید:

✔️استان ناحیه و قطب بومی : بومی گزینه ای شیوه ای است برای پذیرش داوطلبان کنکور در دانشگاه ها اعمال می شود. دانشگاه ها 80 درصد ظرفیت پذیرش خود را به داوطلبان بومی و 20 درصد ظرفیت پذیرش خود را به داوطلبان غیربومی (آزاد) اختصاص می دهند.

مهم ترین نکته گزینش بومی در انتخاب رشته این است که انتخاب رشته های بومی شانس قبولی شما را در دانشگاه های بومی افزایش می دهد.

✔️وضعیت پذیرش براساس سوابق تحصیلی: داوطلبان برای انتخاب رشته های پذیرش صرفا براساس سوابق تحصیلی، می توانند بدون توجه به گروه آزمایشی که در آن ثبت نام یا در آزمون آن شرکت کرده اند، اقدام نمایند.

تحلیل کارنامه کنکور بخش اطلاعات ثبت نامی و آزمونی 
اطلاعات ثبت نامی و آزمونی

اعلام علاقه مندی براساس تقاضانامه

عنوان بند ششم کارنامه، اعلام علاقه مندی براساس تقاضانامه  می باشد. این قسمت هم براساس اطلاعاتی است که در زمان ثبت نام به سایت سنجش اعلام کرده اید. در صورتیکه در زیر دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی “بلی” نوشته شده باشد، داوطلب می تواند از مجموعه رشته های دانشگاه های مذکور انتخاب نماید.

در صورتیکه هنگام ثبت نام علاقه مندی خود را به دوره های پیام نور و غیرانتفاعی اعلام نکرده اید، در صورت مجاز بودن، در بازه زمانی انتخاب رشته با پرداخت هزینه مربوطه می توانید اعلام علاقه مندی نمایید.

تحلیل کارنامه کنکور بخش اعلام علاقه مندی براساس تقاضانامه
اعلام علاقه مندی براساس تقاضانامه

وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف

بند هفتم کارنامه کنکور، وضعیت مجاز به اتخاب رشته در دوره های مختلف می باشد. تحلیل کارنامه کنکور و اطلاع از وضعیت مجاز بودن رشته های با آزمون در انتخاب رشته اهمیت زیادی دارد. این بند نشان دهنده آن است که شما باتوجه به نتایج آزمون در چه دوره های تحصیلی می توانید انتخاب رشته کنید. درصورتیکه در چند گروه آزمایشی شرکت کرده باشید، وضعیت آزمون های شما به ترتیب در چند ردیف نمایش داده می شود.

✔️هر داوطلب فقط می تواند در دوره هایی که مجاز شده است انتخاب رشته کند.

✔️منظور از مجاز شدن این است که شما در آن دوره حداقل نمره لازم را کسب کرده اید.

✔️اگر در دوره ای که مجاز به انتخاب رشته نمی باشید، انتخاب رشته کنید، سامانه انتخاب رشته به شما اجازه انتخاب نخواهد داد.

✔️برای انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان، پیام نور و غیرانتفاعی لازم است حتما علاقه مندی تان را اعلام کرده باشید.

تحلیل کارنامه کنکور وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف
وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

وضعیت اعمال سوابق تحصیلی

دانش آموزان باید قبلا سوابق تحصیلی خود را در سامانه سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی (دیپ کد)، مشاهده و تایید کرده باشند. اطلاعات این قسمت مختص داوطلبانی است که دیپلم خود را از سال 84 به بعد و مدرک پیش دانشگاهی خود را از سال 1391 به بعد دریافت کرده اند.

وضعیت رتبه و نمره کل داوطلب در هر زیرگروه آزمایشی

مهم ترین بخش برای تحلیل کارنامه کنکور، بند “وضعیت رتبه و نمره کل داوطلب در هر زیرگروه آزمایشی” می باشد. که وضعیت رتبه داوطلب را در زیرگروه های مختلف نمایش می دهد و متقاضی باید براساس رتبه در سهمیه و زیرگروه های آن انتخاب رشته خود را انجام دهد.

✔️در ردیف اول و دوم این بند، وضعیت اعمال سوابق تحصیلی نشان داده شده است که فقط برای آگاهی شماست و کاربردی برای تصمیم گیری در انتخاب رشته ندارد.

✔️رتبه در سهمیه نهایی: نشان دهنده آن است که در سهمیه های که در آن قرار دارید، چندنفر با یکدیگر رقابت می کنند.

✔️رتبه اصلی کنکور کدومه؟ رتبه اصلی و مهم ترین رتبه برای انتخاب رشته رتبه در سهمیه و زیرگروه های مقابل آن می باشد.

تحلیل کارنامه کنکور بخش وضعیت رتبه و نمره کل داوطلب در هر زیرگروه آزمایشی
وضعیت رتبه و نمره کل داوطلب در هر زیرگروه آزمایشی

نمره های خام درس های امتحانی

در ردیف “نمره های خام درس های امتحانی”، نمرات خام (نمره درصدی) درس های امتحانی خود را مشاهده می کنید. این نمرات ملاک عمل برای محاسبه نمرات کل نهایی هر متقاضی در هر زیرگروه می باشد.

تحلیل کارنامه کنکور بخش نمره های خام درس های امتحانی
نمره های خام درس های امتحانی

نمره کل و رتبه ها

تحلیل کارنامه کنکور و بررسی بند نمره کل و رتبه ها در انتخاب رشته کنکور سراسری اهمیت زیادی دارد. بخش های مختلف قسمت “نمره کل و رتبه ها” به صورت زیر است:

☑️ماکزیمم نمره کل زیرگروه ها: بالاترین نمره کل شما در بین زیرگروه ها.

☑️رتبه کل در منطقه : این رتبه نشان می دهد در میان داوطلبانی که با یکدیگر در یک سهمیه قرار دارید نفر چندم می باشید.

☑️آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی (دوره های روزانه و نوبت دوم) :در صورتیکه رتبه شما بیشتر از رتبه آخرین نفر باشد، شما نمی توانید در دوره های روزانه و نوبت دوم انتخاب رشته کنید.

☑️رتبه کشوری (بدون اعمال سهمیه) : این رتبه فقط جهت اطلاع به داوطلب داده می شود و کاربردی در انتخاب رشته داوطلبان ندارد.

بخش نمره کل و رتبه ها در کنکور سراسری
ماکزیمم نمره کل زیرگروه ها رتبه کل در سهمیه نهایی آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی (دوره های روزانه و نوبت دوم) رتبه کشوری (بدون اعمال سهمیه)

جمع بندی

تحلیل و ارزیابی کارنامه کنکور سراسری پیش از انجام فرآیند انتخاب رشته به موفقیت بیشتر داوطلبان، کمک بسیاری خواهد کرد. در این مقاله به بررسی بخش های مختلف کارنامه کنکور سراسری پرداخته ایم تا داوطلبان بتوانند انتخاب رشته خود را با دید بازتری انجام دهند. در صورت هرگونه ابهام، سوالات خود را از طریق کامنت با ما درمیان بگذارید.


سوالات متداول

منظور از رتبه کل در منطقه چیست؟

رتبه کل در سهمیه نشان دهنده آن است که شما در میان داوطلبانی که بایکدیگر در یک سهمیه قرار دارید، چندمین نفر هستید.

تحلیل کارنامه کنکور چه اهمیتی دارد؟

کارنامه کنکور از بخش های مختلفی تشکیل شده است. تحلیل و ارزیابی بخش های مختلف کارنامه کنکور، به آگاهی بیشتر و در نتیجه انتخاب رشته دقیق تر داوطلبان کمک بسیاری خواهد کرد.

در صورت مشاهده خطا در کارنامه کنکور به چه سایتی مراجعه کنیم؟

داوطلبان در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در کارنامه کنکور سراسری، باید در خواست خود را به صورت اینترنتی در سیستم پاسخگویی سنجش ثبت نمایند.

میانگین امتیاز 4 / 5. جمع امتیاز 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

    1. سلام دوست عزیز، بومی گزینه ای شیوه ای است برای پذیرش داوطلبان کنکور که در دانشگاه ها اعمال می شود. دانشگاه ها 80 درصد ظرفیت پذیرش خود را به داوطلبان بومی و 20 درصد ظرفیت پذیرش خود را به داوطلبان غیربومی (آزاد) اختصاص می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا