آموزش و تحصیل فرزندانمقالات آموزشی

چگونه برای انجام تکالیف درسی به نوجوانان انگیزه بدهیم؟ (9 راهکار موثر برای والدین)

برای برخی از والدین دانش‌آموزان نوجوان، موضوع انجام تکالیف مدرسه، مسئله‌ای چالش‌برانگیز است. چنین والدینی احتمالاً بارها از خود پرسیده‌اند که چگونه می‌توانند نوجوانان خود را وادار به انجام تکالیف مدرسه بکنند.

اگر شما هم هنگام پیگیری تکالیف فرزندتان با جملاتی مانند «بعداً این کار را انجام می‌دهم»، «امروز به اندازه‌ی کافی مطالعه کرده‌ام» یا «مرا رها کن» مواجه می‌شوید، با ما همراه باشید. در این مقاله 9 راهکار ارائه می‌شود که با به‌ کار گیری آن‌ها می‌توانید برای انجام تکالیف درسی به فرزند نوجوان خود انگیزه بدهید.

چگونه برای انجام تکالیف درسی به نوجوانان انگیزه بدهیم؟

چگونه نوجوانان را به انجام تکالیف درسی ترغیب کنیم؟

در دنیای امروز که فناوری‌های جدید و امکانات ارتباطی گسترده نوجوانان را احاطه کرده‌اند، تمرکز نوجوانان بر انجام تکالیف درسی کاهش یافته است. عوامل بسیاری موجب حواس‌پرتی دانش‌آموزان نوجوان می‌شوند و انگیزه‌ی آن‌ها نیز برای انجام تکالیف درسی کاهش یافته است. با وجود این، راهکارهای موثری وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان شرایط بهتری برای این قبیل دانش‌آموزان ایجاد کرد.

در ادامه 9 راهکار عملی برای بهره‌گیری والدین دانش‌آموزان نوجوان ذکر شده است. اگر مدام با فرزند نوجوان خود بر سر انجام تکالیف مدرسه جدال می‌کنید، می‌توانید از این راهکارها استفاده کنید و تاثیر آن‌ها را بر شرایط فرزند خود مشاهده کنید:

(1) یک برنامه ایجاد کنید

ایجاد یک روال و برنامه‌ی مطالعه‌ی منظم برای دانش‌آموزان نوجوان، می‌تواند بهره‌وری آن‌ها را به طور چشمگیری بهبود ببخشد. به این فکر کنید که نوجوان شما چه زمانی بیشترین بازدهی را دارد – زمانی که از مدرسه به خانه بر می‌گردد یا بعد از ظهر بعد از مدتی استراحت؟

فرزند نوجوان خود را تشویق کنید که هر روز، یک تا دو ساعت را مشخص کرده و به طور منظم این ساعات تعیین‌شده را به انجام تکالیف اختصاص دهد. البته درنظر بگیرید که این ساعات می‌توانند بسته به روز و فعالیت‌ها و کارهای دیگری که فرزند نوجوان شما باید انجام بدهد، تغییر کند.

اگر نوجوان شما یک چارچوب زمانی برای انجام کار داشته باشد و بداند که می‌تواند مدتی استراحت هم داشته باشد، انگیزه‌بخش خواهد بود. در حال حاضر ابزارهای مناسبی برای برنامه‌ریزی درسی در اختیار دانش‌آموزان قرار دارد. ازجمله اپلیکیشن صددرصد رایگان «هم‌درس» که امکاناتی نظیر برنامه‌ریزی، تعیین زمان‌های استراحت، رفع اشکال هوشمند و یادآوری مرور مطالب بر اساس منحنی فراموشی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

(2) فضایی بدون حواس‌پرتی برای انجام تکالیف فراهم کنید

طبیعی است که فضای کاری نوجوانان به مرور زمان به هم ریخته شود. اما وقتی نوبت به انگیزه دادن به نوجوانان برای انجام تکالیف می‌رسد، مهم است که فضایی خالی کنید و محیطی عاری از حواس‌پرتی فراهم کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که حفظ یک منطقه عاری از بهم ریختگی می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد. نور، دما و سر و صدا نیز عواملی هستند که باید هنگام ایجاد محیطی مناسب برای مطالعه در نظر گرفت. افزودن نقل قول‌های انگیزشی برای دانش‌آموزان روی کاغذهای یادداشت‌ کوچک و چسباندن آن‌ها در نقاط مختلف اتاق، می‌تواند به ادامه‌ی فعالیت نوجوانان شما در صورت از دست دادن انگیزه، کمک کند.

اگر تمرکز کردن برای فرزند نوجوان شما هنگام مطالعه دشوار است، می‌توانید با مطالعه‌ی مقاله‌ی «چگونه بدون حواس پرتی درس بخوانیم» به فرزندتان کمک کنید تا دقت و توجه خود را افزایش دهد. همچنین در این مقاله «کجا درس بخوانیم؟»، 10 نکته برای ایجاد فضای مطالعه‌ی ایده‌‌آل ذکر شده است.

(3) نوجوان خود را مجبور به انجام تکالیف نکنید

این مسئولیت نوجوان شماست که تکالیف خود  را انجام دهد. به عنوان پدر و مادر، شما فقط می‌توانید به او کمک کنید تا انگیزه‌ی لازم برای انجام مسئولیت خود را به دست بیاورد. اگر فرزند نوجوان خود را با تهدید و تنبیه مجبور به انجام تکالیف خود کنید، آزرده خاطر می‌شود. احتمالاً چنین فضایی منجر به جنگ قدرت می‌شود و نوجوان شما درنهایت سرکش‌تر و سرکش‌تر خواهد شد.

با فرزند نوجوان خود در مورد انتظارات مربوط به تکالیف مدرسه گفت‌وگوهای آرامی داشته باشید و برای درک دیدگاه آن‌ها وقت بگذارید. سپس می‌توانید در همکاری با خود او، راه‌حل‌هایی بیابید.

(4) فراموش نکنید که تکالیف بر عهده‌ی فرزند شماست

طبیعی است که بخواهید موفقیت نوجوان خود را با تمرکز بر مطالعه و به کارگیری بهترین تلاش خود مشاهده کنید. به همین دلیل است که واداشتن نوجوانان به انجام تکالیف یک نقطه‌ی ناامیدی مشترک برای بسیاری از والدین است.

مشکل این است که این مسئله اغلب به موقعیت‌هایی منجر می‌شود که والدین بیشتر از نوجوانان خود در زمان مطالعه‌ی آن‌ها درگیر درس می‌شوند.  مهم است که به یاد داشته باشید که تکالیف درسی بر عهده‌ی فرزند نوجوان شما است نه خود شما. می‌توانید به آن‌ها کمک کنید و راهنمای آن‌ها باشید، اما هرگز نباید انجام تکالیف مدرسه‌ی آن‌ها را برعهده بگیرید.

مسلماً شما می‌خواهید نوجوان شاد و موفقی را پرورش دهید و یکی از بهترین راه‌ها برای انجام آن این است که مطمئن شوید آن‌ها وظایف خود را درک می‌کنند.

(5) انتظارات و پیامدها را تعیین کنید

تعیین انتظارات و پیامدهای واضح عمل نکردن بر اساس آن‌ها، می‌تواند تجربه‌ی شما و فرزندتان را در کار مدرسه، بهبود یبخشد. وقتی نوبت به انجام تکالیف درسی می‌رسد، باید از وضع قوانین سخت‌گیرانه خودداری کنید. این رویکرد نتیجه‌ی معکوس خواهد داشت و باعث سرپیچی آن‌ها می‌شود.

در عوض، زمانی را به برقراری ارتباط آرام با نوجوان خود اختصاص دهید و فعالانه به او گوش دهید. مکالمه‌ای که دارید باید مشارکتی باشد. در مورد تکالیف نوجوان و عواقب برآورده نشدن انتظارات، صحبت کنید. مطمئن شوید که همه چیز به وضوح بیان شده است و مطمئن شوید که نوجوان شما انتظارات شما را منطقی می‌داند.

با اتخاذ این رویکرد، از بحث در مورد تکالیف ناتمام در آینده جلوگیری می‌کنید – یا حداقل آن را به حداقل می‌رسانید.

(6) تلاش کنید که نوجوان خود را تحت فشار قرار ندهید

گاهی اوقات، فشار بیش از حد به نوجوانان برای انجام تکالیفشان یا درخواست مکرر از آن‌ها، می‌تواند نتیجه‌ی معکوس داشته باشد و آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی کند.

آگاهانه تصمیم بگیرید که به نوجوان خود فضایی بدهید تا خودش کار کند. این اعتماد شما، اعتماد به نفس را در فرزند نوجوانتان افزایش می‌دهد و درنهایت باعث تقویت رابطه‌ی شما می‌شود.

(7) تکالیف خود را همزمان با فرزندتان انجام دهید

به عنوان بزرگسالان، ما نیز انواع «تکالیفی» داریم که باید انجام شوند، مانند مواردی مثل رسیدگی به فاکتورها، صورتحساب‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، گذراندن دوره‌های آنلاین و … . پس از این فرصت برای الگوسازی برای فرزند نوجوان خود استفاده کنید. شما هم تکالیف خود را در حالی که فرزندتان مشغول انجام تکالیف است، انجام دهید.

اجرای این راهکار باعث می‌شود شما به نحو سازنده‌ای با فرزند خود وقت بگذرانید و الگوی مثبتی برای او باشید. می‌توانید به او نشان دهید که انجام تکالیف به نحو احسن و تمام کردن آن، چگونه باعث ایجاد احساس موفقیت در شما می‌شود.

(8) آرام بمانید و ارتباط شفافی برقرار کنید

هنگامی که سعی می‌کنید به فرزند نوجوان خود انگیزه بدهید تا تکالیف خود را انجام دهد، آرام بمانید و از مشاجره با او خودداری کنید. فریاد زدن فقط فرزندتان را از شما دور می‌کند و موضوع انجام تکالیف را تبدیل به موضوعی می‌کند که در ذهن او رنگ آمیزی منفی دارد.

رابطه‌‌ی خود با فرزندتان را با آرام صحبت کردن با او و گوش دادن به صحبت‌های او، تقویت کنید. به او نشان دهید که برای نظراتش ارزش قائل هستید و از اظهار نظرهای او استقبال کنید.

(9) به نوجوان خود کمک کنید اولویت‌بندی کند

اولویت‌بندی بر اساس مهم‌ترین کارهایی که باید انجام شوند، می‌تواند در روند پیشرفت فرزند شما و انجام تکالیف درسی مانند معجزه عمل کند.

به فرزند نوجوان خود کمک کنید تا وظایف خود را بر اساس اهمیت آن‌ها، اولویت‌بندی کند. به این ترتیب، هنگامی که سطح انرژی او در اوج قرار دارد، می‌تواند با تکالیف وقت‌گیر یا چالش‌برانگیزتر کار خود را شروع کند.

وقتی نوجوانان یاد بگیرند که اولویت‌بندی کنند، کمتر تحت فشار قرار می‌گیرند و تمرکز بیشتری خواهند داشت. [منبع]

نتیجه‌گیری

تکالیف درسی بخشی اساسی از زندگی روزمره‌ی هر دانش‌آموز به حساب می‌آیند. والدین دانش‌آموزان نوجوان می‌دانند که اگر فرزندشان تمام تلاش خود را در مدرسه به کار بگیرد و از پتانسیل خود نهایت استفاده را ببرد، مسیر کسب موفقیت در آینده هموارتر خواهد بود. بنابراین موضوع انجام تکالیف، گاهی به چالشی مسئله‌ساز در محیط خانه مبدل می‌شود.

اما وادار کردن فرزندان به انجام تکالیف با تهدید، زور و ارعاب، معمولاً فایده‌ای ندارد. در واقع والدین باید تلاش کنند با به کارگیری راهکارهای مناسب، به فرزندان خود انگیزه بدهند تا تکالیف خود را انجام دهند. در این مقاله چندین راهکار ذکر شد که والدین می‌توانند با بکارگیری آن‌ها شرایط بهتری را در زمینه‌ی انجام کالیف درسی برای فرزندان نوجوان خود ایجاد کنند.


سوالات متداول

چگونه فرزند نوجوانم را وادار کنم تا تکالیفش را انجام دهد؟

از این نکات برای ایجاد انگیزه در نوجوان خود برای انجام تکالیف بدون توسل به نق زدن یا صدای بلند استفاده کنید: به آن‌ها بفهمانید که انجام تکلیف وظیفه آن‌هاست. انتظارات خود را مطرح و پیامدهای عدم انجام تکالیف را به روشنی بیان کنید. از اجبار آن‌ها به انجام تکالیف خودداری کنید. فرزند خود را تحت فشار قرار ندهید و یک مکان آرام برای مطالعه‌ی آن‌ها فراهم کنید.

وقتی فرزند نوجوانم تکالیفش را انجام نمی‌دهد، چه کنم؟

برای انجام تکالیف کمک محدودی به فرزند خود ارائه دهید. والدین می‌توانند در انجام تکالیف کمک محدودی ارائه دهند، اما به یاد داشته باشید که تکالیف درسی بر عهده‌ی فرزند نوجوان شما است نه خود شما. از نصیحت کردن و نق زدن خودداری کنید. نوجوان خود را توانمند کنید. مسئولیت بخشیدن به نوجوانان در کارهای خانه راهی عالی برای توانمندسازی آن‌ها است. روی نقاط قوت فرزندتان تمرکز کنید.

چگونه می‌توان به نوجوانی که اهمیتی به تکالیف درسی نمی‌دهد انگیزه داد؟

فعالیت‌های فرزندتان را مشاهده کنید و بعد از بیان انتظاراتتان، سرگرمی‌های مورد علاقه‌ی وی را به عنوان پاداش اتمام تکالیف وی در نظر بگیرید. با فرزندتان آرام صحبت کنید و سعی کنید بدون نق زدن یا نصیحت کردن به او کمک کنید. با همکاری فرزندتان برنامه‌ای برای مطالعه و انجام تکالیف تنظیم کنید. از فرزند نوجوانتان در مورد رویاها و آرزوهایشان سوال کنید تا انگیزه‌ای برای فعالیت پیدا کند. هنگامی که به نظر می‌رسد حرف‌های شما برای او اهمیتی ندارد، صدای خود را بلند نکنید.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا