انتخاب رشته نهم به دهم

دانلود فرم های هدایت تحصیلی نهم

در این مقاله قصد داریم فرم‌های هدایت تحصیلی پایه نهم برای انتخاب رشته‌ی دانش‌آموزان و توضیحات مربوط به هر فرم را در اختیار شما قرار بدهیم. فرم‌های هدایت تحصیلی شامل 7 فرم جداگانه هستند که باید توسط دانش آموز، اولیا، دبیران و مشاور مدرسه تکمیل شود. در این فرم‌ها علاقمندی‌ها و توانایی‌های دانش‌آموز شناسایی می‌شود و با توجه به همان ویژگی‌ها انتخاب رشته‌ی متناسب برای هر دانش آموز انجام خواهد شد. در ادامه نمونه برگ‌‌های هدایت تحصیلی را قرار داده‌ایم.

دانلود فرم های هدایت تحصیلی نهم

نمونه فرم هدایت تحصیلی پایه نهم

در پایان سال تحصیلی پایه‌ی نهم فرم‌های هدایت تحصیلی در اختیار دانش آموزان، معلمان، مشاوران و اولیا قرار می‌گیرد، پس از تکمیل‌ فرم‌ها، انتخاب رشته‌ی تحصیلی دانش‌آموزان برای آغاز مقطع متوسطه‌ی دوره‌ی دوم، انجام می‌گیرد. هر یک از فرم‌ها باید با دقت تکمیل شوند تا انتخاب رشته‌ی دانش‌آموز به درستی صورت بگیرد. در ادامه‌ی مقاله هر یک از فرم‌های هدایت تحصیلی را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تکمیل فرم اولویت (هدایت تحصیلی) از تاریخ 26 بهمن در سایت همگام به نشانی hamgam.medu.ir برای دانش‌آموزان پایه نهم فعال شده است. دانش آموزان با مراجعه به سایت همگام می‌توانند فرم های هدایت تحصیلی را تکمیل کنند.

نمونه برگ هدایت تحصیلی دانش آموزان

یکی از مهم‌ترین‌ فرم‌های هدایت تحصیلی فرم دانش‌آموزان است. دانش‌آموز براساس علایق و مهارت‌هایش، رشته‌های مورد علاقه‌ی خود را از 1 تا 10 اولویت‌بندی می‌کند. در این فرم از دانش‌آموزان خواسته می‌شود طبق ویژگی‌ها و توانایی‌های خود، رشته‌های مورد علاقه را مطابق اولویت مرتب کنند.

دانش‌آموزان در برگه‌ی اولویت تحصیلی، رشته‌های مورد نظر خود را در سه شاخه‌ی اصلی نظری، کارودانش و فنی حرفه‌ای اولویت‌بندی می‌کنند. هر کدام از این شاخه‌های تحصیلی اصلی، شامل تعدادی رشته هستند و دانش‌آموزان باید با در نظر گرفتن علاقمندی‌ها و توانایی‌های خود، ابتدا شاخه‌ی تحصیلی و سپس رشته‌ی مورد نظر خود را انتخاب کنند.

دانلود نمونه فرم شماره 1 هدایت تحصیلی دانش آموزان

نمونه برگ هدایت تحصیلی معلمان

فرم دیگری که باید برای انتخاب رشته‌ی نهم به دهم دانش‌آموزان تکمیل شود، فرم هدایت تحصیلی مربوط به معلمان است که با توجه به توانایی دانش‌آموز در دروس مختلف تکمیل می‌شود.
معلمان باید از 1 تا 10 با معیار عالی، خیلی خوب، خوب، متوسط، ضعیف و بد به دانش‌آموزان امتیاز بدهند انجام دهند. دبیران با در نظر گرفتن عملکرد دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی امتیازدهی را انجام می‌دهند. بعضی از معیارهایی که معلمان براساس آن‌ها جدول امتیازدهی را پر می‌کنند شامل موارد زیر است:

  • حضور فعال در گروه‌های تشکیل شده
  • خلاقیت، ابتکار در درس‌ها
  • انجام به موقع تکالیف
  • بالا بودن سرعت یادگیری و انتقال
دانلود نمونه فرم شماره 2 هدایت تحصیلی معلمان

نمونه برگ هدایت تحصیلی والدین

یکی از فرم‌هایی که برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان تکمیل می‌شود، فرم هدایت تحصیلی والدین است. این فرم که توسط اولیا تکمیل می‌شود، شامل جدولی است که رشته‌های تحصیلی در آن قرار دارند و باید با توجه به علاقه‌ و توانایی‌های دانش‌آموز بر اساس اولویت، از 1تا 5 مرتب شوند. انتخاب رشته‌ی پایه نهم به دهم، براساس نظرات دانش‌آموزان، معلمان و مشاوران انجام خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با فرم هدایت تحصیلی والدین روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود نمونه فرم شماره 3 هدایت تحصیلی والدین

نمونه برگ هدایت تحصیلی مشاوران

از دیگر فرم‌های هدایت تحصیلی، فرم مربوط به مشاوران مدرسه است که مشاور با توجه به توانایی و علایق دانش‌آموز رشته‌ها را از 1 تا 10 اولویت‌بندی می‌کند. حساسیت انتخاب رشته‌ی پایه نهم به قدری است که برای انتخاب مناسب‌ترین رشته باید چند جلسه مشاوره‌ی تحصیلی گذراند. امتیازدهی توسط مشاوران مدرسه براساس معیارهای زیر انجام می‌شود:

  • آزمون‌های مشاوره‌ای و ارزشیابی‌های انجام شده در طول سال
  • علاقمندی‌ها و ویژگی‌های دانش‌آموز
  • نظرات معلمان و والدین
دانلود نمونه فرم شماره 4 هدایت تحصیلی مشاوران

نمونه برگ جمع بندی مشاوره‌ای هدایت تحصیلی

نمونه‌ی فرم شماره 5 برای جمع‌بندی مشاوره‌ای انتخاب رشته‌ی دانش‌آموز طراحی شده است که توسط مشاور تکمیل می‌شود. مشاورین تحصیلی مدرسه با توجه به تمام فرم‌‌های تکمیل شده، نقاط قوت و ضعف دانش‌آموز را شناسایی کرده و تحلیل و بررسی می‌کنند و در نهایت با توجه به معیارهای بیان شده نتیجه‌گیری کرده و پس از اولویت‌بندی رشته‌ها، نتایج را ثبت می‌کنند.

دانلود نمونه فرم شماره 5 جمع بندی مشاوره‌ای هدایت تحصیلی

نمونه برگ جمع بندی هدایت تحصیلی

فرم شماره 6، فرم جمع‌بندی هدایت تحصیلی است که نتایج فرم‌های تکمیل شده در تمام گروه‌ها به صورت جداگانه در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. امتیازدهی این فرم براساس نتایج فرم‌های تکمیل شده است و از 100 محاسبه می‌شود. برای مشاهده‌ی جدول جمع‌بندی نهایی هدایت تحصیلی، روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود نمونه فرم شماره 6 جمع بندی هدایت تحصیلی

نمونه برگ اولویت ثبت‌ نام هدایت تحصیلی

فرم شماره 7، فرم اولویت ثبت‌نام است که رشته‌های انتخاب شده براساس شرایط پذیرفته شدن در رشته‌ی مورد نظر و ظرفیت هر رشته، از امتیاز «الف» تا «د» اولویت‌بندی می‌شوند.

دانش‌آموزان برای انتخاب رشته باید دارای شرایطی باشند و آموزش و پرورش ضوابطی را در این زمینه مقرر کرده است. از جمله‎‌ی این ضوابط می‌توان به کسب حدنصاب معدل در امتحانات خرداد ماه پایه‌ی نهم، یا رسیدن جمع نمرات برخی دروس به حدنصاب تعیین شده از سوی آموزش و پرورش، اشاره کرد.

برای کسب اطلاع درباره‌ی شرایط و ضوابط انتخاب رشته‌ی تحصیلی از پایه‌ی نهم به دهم بخوانید:

در فرم شماره 7 یعنی فرم اولویت ثبت‌نام، هر یک از رشته‌های تحصیلی برای شما بر اساس اولویت در گروه‌های الف، ب، ج و د قرار می‌گیرند. در ادامه معنای هر یک از این اولویت‌ها توضیح داده شده است:

  • اولویت الف
    اگر رشته‌ای در اولویت الف قرار گرفته است، به این معناست که شما برای انتخاب آن رشته شرایط مطلوب ارائه شده از طرف آموزش و پرورش را دارید و می‌توانید در این رشته در دوره‌ی متوسطه‌ی دوره‌ی دوم ثبت نام کنید.
  • اولویت ب
    هنگامی که رشته‌ای در فرم شماره‌ی 7 هدایت تحصیلی شما در اولویت ب قرار گرفته است، بدین معناست که شما باید تا زمان تکمیل ظرفیت اولیه برای ثبت نام در آن صبر کنید. یعنی پس از ثبت‌نام دانش‌آموزان با اولویت بالاتر، در صورت وجود ظرفیت، شما نیز می‌توانید این رشته را برای ادامه‌ی تحصیل انتخاب کنید.
  • اولویت ج و د
    اگر رشته‌ای در فرم شماره‌ی 7 هدایت تحصیلی شما در اولویت ج و د قرار گرفته است، یعنی شما برای انتخاب این رشته باید تا زمان تکمیل ظرفیت ثانویه صبر کنید چرا که شرایط تحصیلی دانش‌آموزانی که در این رشته اولویت الف یا ب را کسب کرده‌اند، بهتر است و پس از ثبت نام آن‌ها، در صورت وجود ظرفیت، شما نیز می‌توانید در رشته‌های تحصیلی اولویت ج و د ثبت‌نام کرده و ادامه‌ی تحصیل بدهید.
دانلود نمونه فرم شماره 7 فرم اولویت بندی هدایت تحصیلی

سوالات متداول

هدایت تحصیلی در کدام پایه انجام می‌شود؟

هدایت تحصیلی در انتهای سال تحصیلی پایه نهم می‌شود.

فرم‌های هدایت تحصیلی را چه کسانی پر می‌کنند؟

فرم‌های هدایت تحصیلی توسط 4 گروه دانش‌آموزان، معلمان، اولیا و مشاوران مدرسه تکمیل می‌شوند.

فرم هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بر چه اساس تکمیل می‌شود؟

فرم هدایت تحصیلی دانش‌آموزان برای انتخاب رشته باید براساس علاقه‌مندی‌ها، مهارت‌ها و توانایی‌های دانش‌آموز پر شود.

میانگین امتیاز 4.7 / 5. جمع امتیاز 9

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

12 دیدگاه

    1. سلام، دوست عزیز 7 نوع فرم هدایت تحصیلی وجود دارد که لینک دانلود هر یک از آن‌ها در مقاله ارائه شده است.

  1. من بالاترین امتیاز عملکردم رو رشته انسانی آوردم واولویت اول خودمم انسانی بوده اما برای ثبت نام اولویت ب هستم
    دوتا اولویت اول خودم اولویت ب ثبت نام قرار گرفتن اما دوتای دومی اولویت الف ثبت نام چرا اینطوری هستش؟
    وتا چند روز باید صبر کنیم برای ثبت نام اولویت ب؟؟

    1. در مورد رشته‌ی انسانی حتی اگر اولویت ب شما هم باشه، مشکلی برای ثبت نام ندارید و احتمالاً بلافاصله شما رو ثبت نام می‌کنن.
      ببینید نتیجه‌ی هدایت تحصیلی توصیه‌ای است، نه الزامی. بر اساس نظر معلم، والدین، نمرات و آزمون رغبت، توصیه‌ی نظام آموزشی ما به شما اینه که اولویت اول هدایت رو انتخاب کنید. اما ملزم به این کار نیستید و اگر امتیاز لازم برای انتخاب یک رشته‌ی دیگه را اورده باشید (کسری نمره نداشته باشید) هیچ مشکلی نیست.

  2. شلام خسته نباشید
    من فرم هدایت تحصیلی رو در پروندم دیدم همه رشته ها رو اولویت الف آوردم بنظرتون خوب آوردم یا نه؟

    1. سلام دوست عزیز، فرم‌های هدایت تحصیلی فقط توصیه هستند و درنهایت این شما هستید که رشته‌ی مورد علاقه‌ی خودتون رو برای ثبت نام انتخاب می‌کنید، موفق باشید.

  3. سلام وقت بخیر خسته نباشید
    معدل نوبت دوم سال نهمم به احتمال زیاد بین ۱۹ تا ۱۹ و ۳۰ صدم میشه

    اما نمره ریاضی و علوم نوبت دوم نهم هر دوتا بیست شدم
    برای ادبیات و زبان انگلیسی متاسفانه نمره پایین گرفتم شاید ۱۵ یا ۱۶
    امکانش هست برم رشته تجربی ؟

  4. سلام وقت بخیر
    من نمره پایانی هفتمم علوم رو نوبت دوم ۲۰ شدم
    سال هشتم ۱۳ و نیم شدم
    و سال نهم ۱۵ و نیم شدم
    میخواستم ببینم در هدایت تحصیلی رشته تجربی رو الف یا ب میشوم یا اصلا رشته تجربی را نمی آورم
    ممنون میشم زود پاسخ بدید خیلی نگرانم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا