پایه دهمپایه یازدهم

راهنمای جامع المپیاد ریاضی + معرفی منابع آزمون

باشگاه دانش‌پژوهان جوان تحت نظر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش، هرساله المپیادهای علمی و ادبی دانش‌آموزی را برگزار می‌کند. این آزمون‌های علمی در رشته‌های‌ متعدد از جمله المپیاد ریاضی که موضوع این مقاله است، برای شرکت دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم برگزار می‌‌شوند. دانش‌آموزان برای شرکت در این المپیادها باید دارای شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی باشند و در چنین شرایطی می‌توانند در بیش از یک المپیاد هم شرکت کنند.

دانش‌آموزان می‌توانند از طریق سامانه‌ ثبت نام المپیادهای علمی دانش آموزی، برای شرکت در یک یا چند المپیاد علمی اقدام کنند. هدف از برگزاری این المپیادهای دانش‌آموزی رشد سطح علمی، آشنایی با علوم روز دنیا، ایجاد روحیه‌ی نشاط علمی و تقویت فعالیت‌های نوآورانه در نوجوانان، ارتقای سطح علمی در کشور و در نهایت انتخاب تیمی برای شرکت در المپیادهای بین‌المللی است. البته تسهیلات و مزایای شرکت در المپیادهای دانش‌آموزی نیز انگیزه‌ای برای حضور در این رقابت‌ علمی ملی و جهانی است. 

راهنمای جامع المپیاد ریاضی
راهنمای جامع المپیاد ریاضی

این مقاله راهنمایی جامع برای دانش‌آموزانی است که علاقمند به شرکت در المپیاد ریاضی هستند. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با مباحث مورد سوال در المپیاد ریاضی، منابع مناسب برای کسب آمادگی، شرایط و قوانین شرکت در المپیاد ریاضی و تسهیلات و مزایای قبولی در هر مرحله از المپیاد ریاضی آشنا شوید.

المپیاد ریاضی دانش آموزی

المپیاد ریاضی، مانند سایر المپیادهای دانش‌آموزی از آغاز تا پایان روند انتخاب اعضای تیم ملی کشور، شامل چهار مرحله است. مرحله‌ی اول معمولاً بهمن‌ماه برگزار می‌شود و پذیرفته شده‌های این مرحله، اردیبهشت‌ماه در آزمون مرحله‌ی دوم شرکت می‌کنند. حدود 60 نفر در مرحله‌ی دوم المپیاد ریاضی برگزیده می‌شوند و برای آن‌ها دوره‌ای در طول تابستان برگزار می‌شود و درنهایت مدال‌ها توزیع می‌شوند.

ثبت‌نام برای شرکت در مرحله‌ی اول المپیاد از روز چهارشنبه مورخ 1401/09/16 تا پایان روز دوشنبه مورخ 1401/09/28 انجام می‌شود.

دارندگان مدال طلا در دوره‌ی دیگری که معمولاً در نیمه‌ی دوم سال برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند. پس از پایان دوره‌ی طلایی‌ها، آزمون‌های انتخاب تیم برگزار می‌شود که رتبه‌های برتر به‌عنوان اعضای تیم ملی جمهوری اسلامی ایران برای اعزام به المپیادهای جهانی انتخاب می‌شوند. المپیاد جهانی ریاضی (IMO) قدیمی‌ترین المپیاد علمی در جهان است. در این المپیاد که سالانه برگزار می‌شود، 6 مسئله در مقابل شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد که حل تمام آن‌ها 42 امتیاز در بردارد. اولین حضور تیم ملی المپیاد ریاضی ایران در آی.ام.او به سال ۱۹۸۵ میلادی برمی‌گردد.

شرایط شرکت در المپیاد ریاضی

شرکت در هر یک از المپیادهای علمی دانش‌آموزی، به صورت مجزا شرایط و تسهیلات خاص خود را دارد. جوایز برگزیدگان این المپیادها را بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم و سازمان نظام وظیفه اعطا می‌کنند. دارندگان مدال طلای کشوری در المپیادهای علمی مزایایی ازجمله معافیت از کنکور و حمایت‌های مالی و معنوی بنیاد نخبگان را کسب می‌کنند. دانش‌آموزانی که مدال نقره و برنز المپیاد را می‌گیرند، سهمیه‌ی 15 درصدی در کنکور خواهند داشت.

پسران برگزیده در المپیادهای علمی می‌توانند با انجام پروژه‌های علمی و تحقیقاتی دوران سربازی را طی کنند. دریافت وام‌های کم‌بهره برای خرید خانه، خودرو یا حضور در همایش‌های بین‌المللی، تحصیل همزمان در دو رشته‌ی دانشگاهی و دریافت سهمیه‌ی نخبگان از دیگر مزایای برگزیده شدن در المپیادهای دانش‌آموزی است. در ادامه شرایط شرکت در المپیاد ریاضی و مزایای کسب رتبه و مدال در این رشته ذکر شده است:

✔️ دانش‌آموزان پایه‌ی دهم و یازدهم در تمامی رشته‌ها امکان ثبت‌نام برای شرکت در المپیاد ریاضی را دارند.

✔️ بعد از برگزاری مرحله‌ی اول، 600 نفر در این المپیاد وارد مرحله‌ی دوم می‌شوند. 900 نفر از دانش‌آموزان پایه‌ی دهم می‌توانند به شکل آزمایشی در آزمون تشریحی مرحله‌ی دوم شرکت کنند ولی امکان شرکت در دوره‌ی آموزشی تابستان را ندارند.

✔️ دانش‌آموزانی که مدال طلای المپیاد ریاضی دریافت کنند، امکان معافیت از کنکور را دارند و از شرکت در آزمون سراسری رشته‌ی ریاضی معاف می‌شوند. به نمره‌ی تراز کنکور سراسری مدال‌آوران نقره و برنز، پانزده درصد افزوده می‌شود.

✔️ تمامی مدال آوران المپیاد ریاضی می‌توانند از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان بهره ببرند و علاوه بر دریافت حقوق ماهیانه و تسهیلات ویژه‌ی مالی و اعتباری برای شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی داخلی و خارجی، پسران می‌توانند از تسهیلات نظام وظیفه‌ی بنیاد نیز استفاده کنند.

✔️ بر اساس بخشنامه‌ رسمی آموزش و پرورش، ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره‌ی آموزشی تابستان 1401 در رشته‌ی ریاضی به این شرح است: پذیرش دوره‌ی تابستان 60 نفر، تعداد مدال برنز 24 عدد، تعداد مدال نقره 24 عدد، تعداد مدال طلا 12 عدد.

منابع المپیاد ریاضی

تمام کتاب‌های درسی با عناوین ریاضی، هندسه، آمار و احتمال و حسابان تا پایه‌ی یازدهم رشته‌ی ریاضی فیزیک، به‌عنوان منابع آزمون مرحله‌ی اول المپیاد ریاضی معرفی شده‌اند. در کل سوالات المپیاد ریاضی از مباحث دروس هندسه، ترکیبیات، نظریه‌ی اعداد و جبر مطرح می‌شوند.

مباحث و منابع مبحث هندسه در المپیاد ریاضی

هندسه یکی از مباحث ریاضی است که بخش زیادی از سوالات مراحل مختلف المپیاد را به خود اختصاص می‌دهد. جدول زیر برای آشنایی شما با مباحثی ارائه شده است که از آن‌ها سوال طرح می‌شود. در این جدول همچنین منابع مناسبی که برای کسب تسلط بر هندسه در بازار نشر آموزشی وجود دارند، فهرست شده‌اند:

عنوان  مباحث مرحله اول المپیاد منابع مرحله اول المپیاد مباحث مرحله دوم المپیاد منابع مرحله دوم المپیاد
هندسه

تساوی – هم‌نهشتی

قضیه‌ی تالس

قضیه‌ی فیثاغورت

قضیه‌ی کسینوس‌ها

مساحت

چهارضلعی محاطی

قوت نقطه

ویژگی‌های مثلث

هندسه‌ مسطحه از مقدمات تا المپیاد احمدپور از انتشارات خوشخوان

هندسه مسطحه کورت از انتشارات فاطمی

۲۵۰ مسئله هندسه از انتشارات فاطمی

مسائل هندسه در ایران و جهان از انتشارات دانش‌ پژوهان

آشنایی با هندسه از انتشارات فاطمی

مسئله‌هایی در هندسه مسطحه از انتشارات مبتکران

مباحث مطرح شده برای مرحله‌ی اول المپیاد

+

بردار

تجانس

همان منابع مرحله‌ی اول

مباحث و منابع مبحث جبر در المپیاد ریاضی

جدول زیر برای آشنایی شما با مباحث و منابع مبحث جبر در مراحل اول و دوم المپیاد ریاضی ارائه شده است:

عنوان  مباحث مرحله اول المپیاد منابع مرحله اول المپیاد مباحث مرحله دوم المپیاد منابع مرحله دوم المپیاد
جبر

اتحادها و روابط جبری

تجزیه‌ی عبارت‌ها

معادلات جبری

براکت و قدر مطلق

چند جمله‌ای‌ها

روابط بین ریشه‌ها

مقدمات تابع

آشنایی مقدماتی با نابرابری‌ها

آشنایی مقدماتی با مثلثات

الفبای جبر در المپیاد ریاضی از انتشارات دانش‌پژوهان

مسائل جبر در المپیادهای ریاضی ایران و جهان از انتشارات قلم‌چی

۲۵۰ مسئله در جبر از انتشارات فاطمی

آشنایی با جبر اثر محسن جمالی از انتشارات فاطمی

مباحث مطرح شده برای مرحله‌ی اول المپیاد

+

نابرابری‌‌ها

تابع

استراتژی‌های جبر از انتشارات دانش‌پژوهان جوان

برگزیده‌ مسائل جبر و آنالیز از انتشارات فاطمی

کارگاه حل مسئله جبر در المپیاد ریاضی از انتشارات مبتکران

۱۰۱ مسئله در جبر از انتشارات فاطمی

مباحث و منابع مبحث نظریه اعداد در المپیاد ریاضی

جدول زیر برای آشنایی شما با مباحث و منابع مبحث نظریه اعداد در مراحل اول و دوم المپیاد ریاضی ارائه شده است:

عنوان  مباحث مرحله اول المپیاد منابع مرحله اول المپیاد مباحث مرحله دوم المپیاد منابع مرحله دوم المپیاد
نظریه اعداد  

نظریه جبری اعداد اول

بخش پذیری

هم‌نهشتی‌ها

قانون تقابل مربعی

معادله سیاله

آشنایی با نظریه اعداد اثر محسن جمالی از  انتشارات فاطمی

مسائل نظریه اعداد از انتشارات فاطمی

 

 

مباحث مطرح شده برای مرحله‌ی اول المپیاد

+

معادلات دیوفانتی

آشنایی با مرتبه و ریشه‌ اولیه

 تئوری اعداد اثر مهدی صفا انتشارات خوشخوان

۱۰۴ مساله در نظریه اعداد انتشارات خوشخوان

برگزیده مسائل نظریه اعداد از انتشارات خوشخوان

مباحث و منابع مبحث ترکیبیات در المپیاد ریاضی

جدول زیر برای آشنایی شما با مباحث و منابع مبحث ترکیبیات در مراحل اول و دوم المپیاد ریاضی ارائه شده است:

عنوان  مباحث مرحله اول المپیاد منابع مرحله اول المپیاد مباحث مرحله دوم المپیاد منابع مرحله دوم المپیاد
ترکیبیات اصل ضرب

اصل جمع

جایگشت

جایگشت با تکرار

مسئله‌ی مسیر

انتخاب با ترکیب

تعداد جواب‌های معادلات خطی

اصل لانه کبوتری

ریاضیات انتخاب از انتشارات مرکز نشر دانشگاهی

آنالیز ترکیبی اثر دکتر علیپور از انتشارات الگوی توسعه‌ی نمونه

مباحث مطرح شده برای مرحله‌ی اول المپیاد

+

استقرا

اصل ماکسیمم

روابط بازگشتی

ناوردایی

شمارش

زوجیت و رنگ آمیزی

هندسه ترکیبیاتی

روش‌های ترکیبیات اثر دکتر علیپور از انتشارات فاطمی

استراتژی‌های حل مسئله از انتشارات مبتکران

یافتن منابع مفید برای دریافت سوالات مناسب و هم‌سطح با پرسش‌های المپیاد، اهمیت زیادی در کسب موفقیت دارد. یکی از این منابع مفید، سرویس آموزش مبتنی بر تمرین «هم‌درس» است. یک اپلیکیشن هوشمند که سطح یادگیری شما را تحلیل و ارزیابی می‌کند و سپس سوالات و پاسخنامه‌های تشریحی بی‌شماری در اختیار شما قرار می‌دهد. اپلیکیشن هم‌درس آزمون‌های خود را بر اساس سطح‌بندی از بسیار ساده تا بسیار دشوار یا المپیادی تقسیم‌بندی‌ کرده است و بر اساس میزان پاسخگویی صحیح شما به سوالات، رشد شما را در سطوح مختلف اندازه‌گیری می‌کند.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

موفقیت در المپیاد ریاضی

مسیر کسب موفقیت در المپیاد پیچیده‌ی ریاضی، طولانی و دشوار است. اما در عین حال مباحث ریاضی برای علاقمندان به این رشته‌ی انتزاعی، لذت‌بخش است. دانش‌آموزان با آغاز مطالعه برای شرکت در این المپیاد و در مسیر طی کردن مراحل آن، تفکر خلاق، دیدی هندسی و قدرت تجسم بالاتری به دست می‌آورند.

در حال حاضر بسیاری از مدارس کشور برای علاقمندان به شرکت در المپیادهای دانش‌آموزی کلاس‌ برگزار می‌کنند. برخی از موسسات آموزشی آزاد نیز کلاس‌های المپیاد دارند. معمولاً مدال‌آوران سال‌های گذشته، به تدریس مباحث المپیاد می‌پردازند. استفاده از کلاس‌های آموزشی، بهره‌گیری از برنامه‌های مشاوران تحصیلی و استفاده از منابع مناسب برای مطالعه‌ی مباحث المپیاد، برای کسب موفقیت در المپیاد ریاضی، اهمیت دارند.

موفقیت در هر مرحله از المپیاد ریاضی تلاش‌های خاص خود را می‌طلبد و درنهایت مزایا و تسهیلاتی برای برگزیدگان در بر دارد. در ادامه‌ی مقاله توصیه‌هایی برای تسهیل روند موفقیت در هر مرحله ذکر شده و به مزایا و تسهیلات کسب رتبه در آن‌ها، پرداخته شده است:

موفقیت در مرحله اول المپیاد ریاضی

آزمون‌ مرحله‌ی اول المپیاد ریاضی معمولاً اوایل بهمن ماه هر سال در حوزه‌های داخل و خارج از کشور به‌صورت هم‌زمان برگزار می‌شود. دانش‌آموزان معمولاً آذر ماه ثبت‌نام می‌کنند. بارگذاری دفترچه‌ و کلید سوالات، پس از برگزاری آزمون و همچنین دریافت و پاسخ به درخواست‌های تجدیدنظر دانش‌آموزان از طریق سامانه‌ی ثبت‌نام المپیادهای علمی به نشانی my.medu.ir انجام می‌شود.

مرحله‌ی ال دوره‌ی چهل و یکم المپیاد ریاضی روز چهارشنبه مورخ 1401/11/5، ساعت 9 صبح، برگزار می‌شود.

برای کسب موفقیت در مرحله‌ی اول نیاز به دانش گسترده نیست. درواقع اگر دانش‌آموزان دوره‌ی دوم متوسطه بر مباحث درسی خود مسلط باشند و سوالات سال‌های گذشته را حل کنند، امکان کسب موفقیت در مرحله‌ی اول را دارند.

از مزایای قبولی در این مرحله از المپیاد ریاضی می‌توان به دریافت جواز شرکت در مرحله‌ی دوم المپیاد اشاره کرد. قبولی در مرحله‌ی دوم می‌تواند در نهایت منجر به کسب مدال و بهره‌گیری از تسهیلات شود. تقویت پایه‌ای و پیشرفته‌ی دانش‌آموز در درس ریاضی از دیگر مزایای شرکت در مرحله‌ی اول المپیاد ریاضی است. دانش‌آموزانی که برای پذیرفته شدن در مرحله‌ی اول المپیاد ریاضی تلاش کرده و در کلاس‌های ویژه شرکت می‌کنند، شانس خوبی برای کسب درصد خوب ریاضی در آزمون سراسری کنکور دارند.

موفقیت در مرحله دوم المپیاد ریاضی

پذیرفته شدگان مرحله‌ی اول المپیادهای دانش‌آموزی معمولاً در اردیبهشت ماه در آزمون مرحله‌ی دوم شرکت می‌کنند. این آزمون شامل سوالات چندگزینه‌ای، عملی، تشریحی و کوتاه پاسخ است. شرکت در آزمون‌های منظم با بهره‌گیری از سوالات مرحله‌ی دوم المپیاد ریاضی در سال‌های گذشته و سوالات المپیاد‌های بین‌المللی پیشین می‌تواند شرایط بهتری برای شرکت‌کنندگان فراهم کند.

در این مرحله دیگر هیچ کدام از سوالات در حد مباحث کتاب درسی نیستند و استفاده از کتاب‌های کمک‌درسی که برخی از آن‌ها در این مقاله ذکر شد، ضروری است. معمولاً دانش‌آموزان زمان بیشتری را به مطالعه‌ی مباحث هندسه و ترکیبیات اختصاص می‌دهند، چون تعداد سوالات بیشتری دارند و گستردگی بیشتری برخوردارند. اما نظریه‌ی اعداد و جبر هم مباحث دشواری دارند و فهم دقیق مباحث آن‌ها نیز اهمیت دارد.

در مرحله‌ی دوم حدود 60 نفر در المپیاد ریاضی برگزیده می‌شوند و برای آن‌ها دوره‌ای در طول تابستان برگزار می‌شود. این افراد همگی موفق به کسب مدال شده‌اند و برای تعیین اینکه رنگ مدال هر فرد چه باشد، در دوره‌ی تابستان المپیاد (مرحله‌ی سوم) شرکت می‌کنند. در دوره‌ی تابستانی و در انتهای آن تعدادی آزمون برگزار می‌شود. با توجه به نمره‌ی امتحانات دوره‌ی تابستان به برگزیدگان مدال‌های طلا، نقره و برنز اهدا می‌شود.

مدال های المپیاد ریاضی دانش آموزی
دانش‌آموزانی که مدال طلای المپیاد ریاضی دریافت کنند، از کنکور معاف می‌شوند.

پس موفقیت در آزمون مرحله‌ی دوم المپیادها به معنای کسب مدال است و کسب مدال بهره‌گیری از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان و کسب امتیاز و یا معافیت از شرکت در کنکور سراسری را در پی دارد. برگزیدگان مرحله‌ی دوم المپیادها همچنین می‌توانند به تدریس رشته‌های المپیاد در مدارس، موسسات و به صورت خصوصی، بپردازند. به نفرات برگزیده در هر رشته که در سطح کشور در رشته‌های المپیاد خود، مقام اول را به دست می‌آورند، امتیازاتی مثل استخدام در دستگاه‌های دولتی و امکان استفاده از بورسیه تحصیلی اعطا می‌شود.

موفقیت در مرحله سوم المپیاد ریاضی

در دوره‌ی آموزشی تابستان، هر دانش‌آموز فقط می‌تواند در یک المپیاد شرکت کند و در صورت کسب رتبه‌ی لازم برای شرکت در چند المپیاد، باید در آغاز دوره‌ی تابستان یک المپیاد را انتخاب کند.

ظرفیت و تعداد مدال‌ها (تندیس‌های) المپیاد ریاضی دوره‌ی آموزشی تابستان 1402 در جدول زیر آمده است:

رشته‌ی المپیاد پذیرش دوره‌ی تابستان (نفر) تعداد مدال برنز/ تندیس تعداد مدال نقره/ تندیس تعداد مدال طلا/ تندیس
ریاضی 60 24 24 12

مطالعه برای دوره‌ی تابستان بسیار پیشرفته‌تر از مراحل قبلی است. در این مرحله مباحث مختلفی از علم ریاضی مورد امتحان قرار می‌گیرند. همچنین سوالات خلاقیت افزوده می‌شوند. سوالات بخش خلاقیت علاوه بر ارزیابی دانش ریاضی، به تفکر خلاق و استدلال انتزاعی نیاز دارند. در اردوی دو ماهه‌ی دوره‌ی تابستان، دروسی آموزش داده می‌شوند، آزمون‌های خلاقیت برگزار می‌شوند و هر دانش‌آموز باید یک مقاله که کمیته‌ی المپیاد تعیین می‌کند را مطالعه کرده و به محتوای آن مباحثی اضافه کرده و درنهایت آن را در مقابل دانش‌آموزان و داوران ارائه کند.

بعد از برگزاری چندین و چند آزمون در این دوره، برگزیدکان این مرحله دست‌کم مدال برنز و حداکثر یک مدال طلای المپیاد کشوری کسب می‌کنند. کسب مدال طلا در المپیاد ریاضی منجر به معافیت از کنکور سراسری و بهره‌گیری از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان ازجمله معافیت از سربازی برای پسران می‌شود. به نمره‌ی تراز کنکور سراسری مدال‌آوران نقره و برنز، پانزده درصد افزوده می‌شود.

دریافت حقوق ماهیانه تا زمان اشتغال به تحصیل و دریافت وام‌های مربوط به خرید مسکن و شرکت در همایش‌هایی ملی و بین‌المللی از دیگر مزایایی است که در پی کسب مدال کشوری المپیاد از سوی بنیاد ملی نخبگان در اختیار برگزیدگان قرار می‌گیرد. امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر دنیا و امکان تدریس المپیاد در موسسات، مدارس و کلاس‌های خصوصی از دیگر مزایای قبولی در مرحله‌ی سوم المپیادهای دانش‌آموزی است.

موفقیت در مرحله چهارم المپیاد ریاضی

بعد از دوره‌ی آموزشی تابستان، دوره‌ی طلای المپیادهایی که مسابقه‌ی جهانی دارند از جمله المپیاد ریاضی برگزار و طی کلاس‌های حضوری و آزمون‌های مختلف، تیم‌های ملی انتخاب می‌شوند تا در المپیادهای جهانی که معمولاً در تابستان برگزار می‌شود و زمان دقیق آن توسط کمیته‌های جهانی مشخص می‌شود، شرکت کنند.

مدال‌آوران طلای کشور تا قبل از شروع دوره باید در مدرسه‌ی محل تحصیل خود حضور داشته باشند. تیم ملی المپیاد ریاضی بر حسب حضور دانش‌پژوهان در دروه و آزمون‌های مربوطه، طبق ضوابط کمیته‌ی علمی، مشخص می‌شود. تعداد اعضای تیم‌های ملی جمهوری اسلامی ایران در المپیاد ریاضی 6 نفر است.

عضویت در تیم ملی المپیاد دانش‌آموزی علاوه بر افتخارآفرینی برای کشور، مزایای بسیاری ازجمله امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی از بهترین دانشگاه‌های دنیا و امکان حضور در بزرگ‌ترین همایش‌های علمی را به دنبال دارد.

مزایای کسب رتبه در المپیاد ریاضی چیست؟

یکی از مهم‌ترین مزایای شرکت در المپیادهای دانش‌آموزی، تأثیری است که کسب رتبه‌ی کشوری آزمون‌های المپیاد بر قبولی در کنکور سراسری دارد. بر اساس مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دارندگان مدال طلا در المپیاد ریاضی، پس از اخذ دیپلم دوره‌ی متوسطه، از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها در زیرگروه مربوط، معاف بوده و برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی انتخابی در زیرگروه مربوط، به دانشگاه مورد نظرشان معرفی می‌شوند.

بر اساس مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دارندگان مدال المپیادهای علمی جهانی در رشته‌های ریاضی، فیزیک و کامپیوتر امکان ادامه‌ی تحصیل در رشته‎‌های گروه پزشکی را نیز دارند.
شصت و سومین دوره المپیاد جهانی ریاضی در اسلو
شصت و سومین دوره از مسابقات المپیاد جهانی ریاضی در تیرماه سال 1401 به میزبانی نروژ در شهر اسلو برگزار شد.

تعداد معافیت از کنکور در المپیاد ریاضی

در میان مزایای شرکت در المپیادهای دانش‌آموزی، معافیت در کنکور، یکی از محبوب‌ترین تسهیلات است. تعداد دریافت‌کنندگان مدال طلا در المپیاد ریاضی که شامل معافیت از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها هستند و برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی انتخابی در زیرگروه مربوط به دانشگاه مورد نظرشان معرفی می‌شوند، 12 نفر است.

تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای برگزیدگان المپیاد ریاضی

براساس آیین‌نامه‌ی بنیاد ملی نخبگان، دارندگان مدال‌های طلا، نقره و برنز مرحله‌ی کشوری المپیادهای علمی دانش‌آموزی در سطح ملی یا جهانی (با معرفی وزارت آموزش و پرورش) می‌توانند از تسهیلات این بنیاد استفاده کنند. بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد و برگزیدگان المپیاد ریاضی برای بهره‌مندی از تسهیلاتی که این بنیاد ارائه می‌دهد، باید به سامانه‌ی اطلاعاتی بنیاد ملی نخبگان به نشانی sina.bmn.ir مراجعه کنند. برگزیدگان باید فعالیت‌های نخبگانی خود را در این سامانه بارگذاری و ثبت کنند تا امکان بررسی درخواست آن‌ها مطابق تسهیل مورد نظر، فراهم شود.

تمامی مدال آوران المپیاد ریاضی می‌توانند از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان بهره ببرند و علاوه بر دریافت حقوق ماهیانه و تسهیلات ویژه‌ی مالی و اعتباری برای شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی داخلی و خارجی، پسران دارنده‌ی مدال طلا می‌توانند از تسهیلات نظام وظیفه‌ی بنیاد نیز استفاده کنند.

جمع‌بندی

اولین المپیاد ریاضی دانش‌آموزی در سال ۱۳۶۳ در ایران برگزار شد و تیم ملی ایران اولین بار در سال ۱۳۶۶ در المپیاد جهانی ریاضی نیز حضور پیدا کرد. المپیاد‌ ریاضی می‌تواند برای دانش‌آموزان علاقمند، کوشا و با استعداد، یک سکوی پرتاب به حساب آید که شرکت در آن مزایای بسیاری برای آن‌ها دربر داشته باشد.

جوایز برگزیدگان این المپیاد را بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم و سازمان نظام وظیفه اعطا می‌کنند. دارندگان مدال طلای کشوری در المپیاد ریاضی مزایایی ازجمله معافیت از کنکور و حمایت‌های مالی و معنوی بنیاد نخبگان را کسب می‌کنند. دانش‌آموزانی که مدال نقره و برنز المپیاد را می‌گیرند نیز سهمیه‌ی 15 درصدی در کنکور خواهند داشت.

اما کسب موفقیت در مراحل مختلف المپیاد ریاضی منوط به تلاش مستمر، شرکت در کلاس‌های آموزشی یا دسترسی به منابع معتبر المپیاد در مباحث هندسه، جبر، ترکیبیات و نظریه‌ی اعداد به‌عنوان مباحث اصلی طرح سوال در مراحل مختلف المپیاد است. ما در این مقاله ضمن معرفی مباحث مختلف المپیاد ریاضی، مهم‌ترین منابع موجود برای مطالعه را معرفی کرده و شرایط شرکت، کسب موفقیت و تسهیلات ارائه شده در این المپیاد دانش‌آموزی را تشریح کردیم.


سوالات متداول

برای ثبت‌نام در المپیاد ریاضی باید از طریق چه سایتی اقدام کرد؟

نام نویسی آزمون‌های المپیاد دانش‌آموزی از طریق سامانه‌ی ثبت‌نام المپیادهای دانش‌آموزی به نشانی my.medu.ir صورت می‌گیرد.

منابع آزمون‌های مراحل مختلف المپیاد ریاضی چه هستند؟

تمام کتاب‌های درسی با عناوین ریاضی، هندسه، آمار و احتمال و حسابان تا پایه‌ی یازدهم رشته‌ی ریاضی فیزیک، به‌عنوان منابع آزمون مرحله‌ی اول المپیاد ریاضی معرفی شده‌اند. در کل سوالات المپیاد ریاضی از موضوعاتی نظیر هندسه، ترکیبیات، نظریه‌ی اعداد و جبر مطرح می‌شوند. برای مراحل دوم و سوم المپیاد ریاضی باید از کتاب‌های کمک آموزشی خاص و دوره‌های آموزشی تخصصی استفاده کرد.

ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره‌ی آموزشی تابستان المپیاد ریاضی چه میزان است؟

بر اساس بخشنامه‌ رسمی آموزش و پرورش، ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره‌ی آموزشی تابستان 1401 در رشته‌ی ریاضی به این شرح است: پذیرش دوره‌ی تابستان 60 نفر، تعداد مدال برنز 24 عدد، تعداد مدال نقره 24 عدد، تعداد مدال طلا 12 عدد.

میانگین امتیاز 4.4 / 5. جمع امتیاز 7

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید به من گفته بودن که مرحله اول المپیاد ریاضی دهم فقط از نصفه بیشتر کتاب ریاضی و هندسه دهم هست اما الان که ۴ روز مونده به آزمون المپیاد تازه فهمیدم که از کل ریاضی و هندسه و…. پایه دهم و یازدهم هست
    الان من فقط تا نصفه بیشتر کتاب ریاضی پایه خودم دهم خواندم چون مرحله اول میگن آسون هست و راحت قبول میشی میخواستم بدونم یک راه حلی نیست که مرحله اول رو حتی با نمره کم فقط قبول بشم و بعد از اون خودمو آماده کنم واسه مرحله بعد.
    مثلا امکان داره که فقط سوالات المپیاد سال های قبل رو بخونم یا یک کتاب المپیادی رو بخونم که تو این ۴ روز خودمو برسونم
    من فقط میخوام مرحله اول رو قبول بشم و خودمو واسه مرحله دوم آماده کنم.
    واقعا ممنون میشم اگه یک راه حل خوبی بهم بدید?

    1. سلام دوست عزیز، حقیقاً منطقی نیست که از خودتون توقع داشته باشید مباحثی که در درسی مانند ریاضی نیاز به آموزش دارند رو ظرف 4 روز هم بفهمید و هم تمرین کنید. در چنین شرایطی پیشنهاد مناسب همان است که خودتون ذکر کردید و می‌تونید سوال‌های سال‌های قبل رو مرور کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا