راهنمای ثبت نام کنکور

رتبه در سهمیه چیست؟ (توضیحات کامل)

رتبه در سهمیه، رتبه اصلی داوطلبان برای انتخاب رشته کنکور سراسری است. داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت کرده اند، پس از دریافت کارنامه اولیه و بررسی رتبه در سهمیه باید فرآیند انتخاب رشته خود را به صورت اینترنتی انجام دهند. متقاضیان لازم است در ابتدا رتبه در سهمیه زیرگروه های مختلف را بررسی نموده و سپس انتخاب رشته خود را انجام دهند.

رتبه در سهمیه کنکور چیست و چه اهمیتی دارد؟ بررسی رتبه در سهمیه به انتخاب رشته دقیق تر داوطلبان کمک بسیاری خواهد کرد و همچنین شانس قبولی شما را باتوجه به رتبه کسب شده افزایش می دهد. باتوجه به اهمیت این رتبه در انتخاب رشته کنکور سراسری و قبولی داوطلبان، در این مقاله به بررسی دقیق آن پرداخته ایم.

رتبه در سهمیه چیست؟ (توضیحات کامل)
رتبه در سهمیه چیست؟ (توضیحات کامل)

رتبه در سهمیه

رتبه در سهمیه چیست؟ به عددی که بعد از اعمال سهمیه (مناطق، ایثارگری، رزمندگان و …) بر رتبه کشوری داوطلب حاصل می شود، رتبه در سهمیه می گویند. به طورکلی، رتبه در سهمیه نشان دهنده جایگاه داوطلب در میان افرادی با سهمیه مشابه می باشد و سنجش متقاضی نیز باتوجه به همان افراد انجام خواهد گرفت.

سازمان سنجش باتوجه به اطلاعاتی که داوطلب در فرم ثبت نام کنکور در رابطه با سهمیه های کنکور سراسری درج می کند، نوع سهمیه را شناسایی و در کارنامه اولیه او درج می کند.

در مورد سایر سهمیه های کنکور سراسری بیشتر بخوانید:

داوطلبان پس از دریافت کارنامه اولیه کنکور سراسری، اطلاعات مختلفی از جمله، رتبه نهایی، تراز، رتبه در سهمیه نهایی، رتبه کشوری (بدون اعمال سهمیه)، آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی و … را مشاهده می کنند.

رتبه اصلی و ملاک انتخاب رشته، رتبه در سهمیه داوطلبان می باشد و این رتبه در هریک از زیرگروه ها بایکدیگر متفاوت است. هر کدام از زیرگروه ها دارای یکسری رشته می باشند که براساس رتبه ای که داوطلب در هر زیرگروه کسب کرده است، می تواند انتخاب رشته دقیق تری را انجام دهد.

مهم ترین معیار شما برای انتخاب رشته کنکور سراسری، رتبه در سهمیه و زیرگروه های مقابل آن می باشد.

✔️در تصویر زیر، رتبه در سهمیه در هریک از زیرگروه ها را مشاهده می کنید. باتوجه به ضریب درس ها، هر گروه آزمایشی چند زیرگروه دارد و هر متقاضی به تعداد زیرگروه ها رتبه دارد.

رتبه در سهمیه نهایی : این عدد نشان می دهد در سهمیه ای که شما در آن قرار دارید، چند نفر با یکدیگر رقابت می کنند.

اعداد مشخص شده نشان دهنده این است که شما در هر زیرگروه نفر چندم هستید. (البته در سهمیه خود.)

رتبه در سهمیه
رتبه در سهمیه

نکته 1: ممکن است داوطلبانی با نمره کل مشابه، رتبه مشابهی داشته باشند. (در یک سهمیه)

نکته 2: رتبه متقاضیان از سهمیه های مختلف، باهم قابل مقایسه نمی باشد.

شانس قبولی داوطلبان در زیرگروهی که رتبه بهتر است، (عدد کمتر) بیشتر می باشد.
رتبه در سهمیه مهم است یا کشوری
رتبه در سهمیه مهم است یا کشوری

رتبه در سهمیه مهم است یا کشوری

رتبه در سهمیه مهم است یا کشوری؟ رتبه اصلی کارنامه کنکور سراسری و ملاک انتخاب رشته داوطلبان رتبه در سهمیه و زیرگروه های آن می باشد. داوطلبان لازم است در ابتدا رتبه خود را در هر زیرگروه بررسی نموده و انتخاب رشته خود را باتوجه به زیرگروهی که در آن رتبه بهتری دارند انجام دهند. بررسی و ارزیابی رتبه قبولی در زیرگروه ها، به انتخاب رشته دقیق تر متقاضیان کمک بسیاری خواهد کرد.

برای انتخاب رشته باید بدانیدآن رشته در کدام زیرگروه قرار دارد و وضعیت شما در آن زیرگروه چگونه است.

✔️رتبه کشوری فقط جهت اطلاع به داوطلب داده می شود و ارزش دیگری ندارد. براساس دفترچه انتخاب رشته کنکور، داوطلبان برای مقایسه خود با سایر متقاضیان، به هیچ عنوان نباید رتبه کشوری را ملاک قرار دهند. (ملاک انتخاب رشته دانشگاه آزاد رتبه کشوری و تراز داوطلب می باشد.)

✔️رتبه کل در سهمیه نهایی چیست؟ رتبه کل در سهمیه نهایی، نشان دهنده این است که در میان داوطلبانی که بایکدیگر در یک سهمیه قرار دارید، نفر چندم هستید. (این رتبه صرفا جهت اطلاع داوطلب می باشد و ملاک و معیار انتخاب رشته نخواهد بود.)

برای انتخاب رشته باید، به رتبه در سهمیه و رتبه کشوری بدون اعمال سهمیه، در هر زیرگروه توجه شود.

آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی

منظور از آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی، رتبه آخرین داوطلبی است که در سهمیه شما می تواند انتخاب رشته کند. اگر رتبه شما بیشتر از آخرین نفر باشد، نشان دهنده آن است که شما نمی توانید در دوره های روزانه و نوبت دوم (شبانه) انتخاب رشته کنید.

آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی (دوره های روزانه و نوبت دوم)، رتبه آخرین نفر مجاز به انتخاب رشته در سهمیه متقاضی برای دوره های روزانه و شبانه می باشد.

جمع بندی

داوطلبان پس از دریافت کارنامه اولیه کنکور سراسری، بخش های مختلفی را مشاهده می کنند. مهم ترین رتبه و معیار انتخاب رشته داوطلبان، رتبه در سهمیه و زیرگروه های مقابل آن می باشد. برای انتخاب رشته دقیق تر و افزایش شانس قبولی ، توصیه می شود رتبه خود را در هر زیرگروه بررسی کنید و سپس انتخاب رشته را انجام دهید.

سوالات متداول

کدام رتبه معیار انتخاب رشته کنکور است؟

رتبه در سهمیه و زیرگروه های مقابل آن ملاک انتخاب رشته در کنکور سراسری می باشد.

منظور از رتبه کل در سهمیه نهایی چیست؟

رتبه کل در سهمیه نهایی نشان دهنده آن است که در میان داوطلبانی که با یکدیگر در یک سهمیه قرار دارید، چندمین نفر هستید.

رتبه کشوری برای انتخاب رشته مهم است؟

رتبه کشوری فقط جهت اطلاع داوطلب درج می شود و ملاک اصلی انتخاب رشته رتبه در سهمیه می باشد.

میانگین امتیاز 2.7 / 5. جمع امتیاز 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

    1. سلام دوست عزیز، رتبه اصلی و ملاک انتخاب رشته، رتبه در سهمیه داوطلبان می باشد و این رتبه در هریک از زیرگروه ها با یکدیگر متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا