راهنمای ثبت نام کنکورکنکور تجربی

سهمیه بهیاری در کنکور 1402 l کنکور بهیاری چیست؟

در این مقاله موضوع تاثیر سهمیه بهیاری در کنکور سراسری 1402 را مورد بررسی قرار داده‌ایم. یکی از سهمیه‌های موثر در ثبت‌نام کنکور سراسری سهمیه بهیاران است که داوطلبان گروه آزمایشی تجربی در صورت دارا بودن شرایط لازم می توانند از آن استفاده نمایند. داوطلبان توجه داشته باشند، تاثیر سهمیه بهیاری در کنکور مختص داوطلبان تجربی و پذیرش در رشته پرستاری می باشد.

شرایط و ضوابط استفاده از سهمیه بهیاری در کنکور و نحوه اختصاص آن به داوطلبان، به صورت کامل در این مقاله شرح داده شده است.

سهمیه بهیاری در کنکور ۱۴۰۱ تاثیر سهمیه بهیاری 1401
سهمیه بهیاری در کنکور ۱۴۰۱ تاثیر سهمیه بهیاری 1401

سهمیه بهیاری چیست؟

از سهمیه های موثر در کنکور سراسری می‌توان به سهمیه ایثارگران (دریافت کد 12 رقمی سهمیه ایثارگری)، سهمیه مناطق، سهمیه خانواده شهدا، سهمیه رزمندگان و سهمیه بهیاران اشاره کرد. براساس آخرین تغییرات دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری، داوطلبان کنکور تجربی، در صورت دارا بودن یکسری شرایط می‌توانند از سهمیه بهیاران در کنکور سراسری استفاده کنند.

در راستای تسهیل پذیرش و ادامه تحصیل داوطلبانی که دیپلم بهیاری دارند، دستورالعمل استفاده از سهمیه بهیاران در کنکور سراسری با انجام برخی از اصلاحات اجرایی شد. این مصوبه از کنکور سراسری 1400 و به مدت 5 سال اجرا خواهد شد. تاثیر سهمیه مذکور در کنکور سراسری 1402 قطعی است.

در سال گذشته زمزمه‌هایی از حذف سهمیه بهیاری به گوش می‌رسید اما طبق دفترچه ثبت نام از سال 1400، سهمیه ویژه بهیاران به مدت 5 سال به میزان 5 درصد از ظرفیت هریک از رشته محل های دوره روزانه کارشناسی پیوسته رشته پرستاری به بهیاران حائز شرایط اختصاص می یابد. سهمیه بهیاری فقط برای داوطلبان تجربی که قصد ورود به رشته پرستاری را دارند درنظر گرفته شده است.

تاثیر سهمیه بهیاری در کنکور 1402

طبق مصوبات شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی سهمیه‌ی ویژه‌ی بهیاران به مدت ۵ سال (در رشته‌ی پرستاری تا سال ۱۴۰۴) شروع اجرا سال ۱۴۰۰ و سهمیه بهیاری برای رشته‌های اتاق عمل و هوشبری از سال ۱۴۰۲ الی ۱۴۰۶ به میزان حداکثر ۵ درصد از ظرفیت هر یک از کدرشته محل‌های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری، در تمامی دوره‌های (روزانه، شهریه پرداز، دانشگاه آزاد اسلامی و غیرانتفاعی) به جز رشته محل های مخصوص مناطق محروم، بلایای طبیعی و دارای تعهد خدمت و بورسیه، مقطع کارشناسی پیوسته رشته های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری به بهیاران حائز شرایط اختصاص می‌یابد.

ظرفیت اختصاصی سهمیه بهیاری شامل حداکثر 5 درصد از ظرفیت هر یک از کد رشته محل‌ های پرستاری دوره روزانه است.
شرایط سهمیه بهیاری در کنکور سراسری
شرایط سهمیه بهیاری در کنکور سراسری

شرایط سهمیه بهیاری در آزمون سراسری

داوطلبان گروه تجربی در صورت ورود به رشته پرستاری، اگر شرایط سهمیه بهیاری در آزمون سراسری را داشته باشند می توانند از سهمیه مذکور استفاده کنند. متقاضیان استفاده از این سهمیه در کنکور 1402، باید کلیه شرایط و ضوابط زیر را دارا باشند:

✅  دارا بودن دیپلم بهیاری نظام قدیم آموزش متوسطه (چهارساله) و یا دیپلم بهیاری نظام جدید آموزش متوسطه (سه ساله ۳-۳-۶ ) و یا دیپلم بهیاری نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی به اضافه دریافت مدرک پیش دانشگاهی مورد تایید وزارت آموزش و پرورش الزامی است.

✅  پذیرفته شدگان رشته محل‌هایی که شروع تحصیل آن‌ها در مرحله انتخاب رشته، نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اعلام می‌شود باید تا شهریور سال جاری دارای حداقل سه سال سابقه خدمت به عنوان بهیار و پذیرفته شدگان رشته محل‌هایی که شروع تحصیل آنها در مرحله انتخاب رشته، نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اعلام می‌شود باید تا ۳۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ دارای حداقل سه سال سابقه‌ی خدمت به عنوان بهیار باشند.

نحوه اجرای سهمیه بهیاری در کنکور
نحوه اجرای سهمیه بهیاری در کنکور

نحوه اجرای سهمیه بهیاران در کنکور 1402

نحوه اجرای سهمیه بهیاران در کنکور 1402 همواره یکی از سوالات متداول داوطلبان است.

✅ این تسهیلات برای استفاده از سهمیه بهیاری در رشته محل های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری، فقط در استان محل خدمت (محل اشتغال) بهیار اعمال می‌شود. داوطلبان حق استفاده از سهمیه بهیاری در استانهای دیگر را ندارند و در صورت عدم رعایت این ضابطه، در صورت قبولی با سهمیه بهیاری، قبولی داوطلب لغو خواهد شد.

✅  طول دوره‌ی تحصیل و نظام آموزشی مطابق آیین نامه آموزشی مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته مصوب شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی است. پذیرفته شدگان این سهمیه مجاز به انتقال و جابجایی نیستند.

✅  برنامه‌ی آموزشی مطابق برنامه آموزشی مقطع کارشناسی پیوسته رشته‌های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری مصوب شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی است. درس‌هایی که دانشجو در دوره بهیاری گذرانده است در مقطع کارشناسی پیوسته، تطبیق واحد داده نمی‌شود و دانشجو ملزم است تمامی دروس مقطع کارشناسی پیوسته رشته‌های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری را بگذراند.

✅  برای دیپلمه‌های بهیاری که درگروه علوم تجربی شرکت می‌کنند، آزمون درس بهیاری به عنوان یک درس تخصصی با ضریب ۱۲ برگزار می‌شود. تاثیر نمره‌ی این درس در نمره کل مربوط به رشته های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری برای پذیرش این رشته ها با استفاده از سهمیه بهیاری بصورت تاثیر قطعی است.

✅  حدنصاب نمره لازم برای پذیرش داوطلبان حایز شرایط در سهمیه بهیاری هر یک از کدرشته های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری، کسب حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد آن کدرشته محل خواهد بود. داوطلبان بهیار حائز شرایط داری حدنصاب نمره، با توجه به ظرفیت مربوطه با یکدیگر رقابت کنند.

✅  داوطلب بهیار در کد رشته محل‌های انتخابی دوره‌های مجازشده، در سهمیه‌های مجاز گزینش می‌شود و برای کد رشته‌های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری انتخابی، ابتدا با سهمیه بهیاری، سپس در سهمیه های مجاز نیز گزینش خواهد شد.

✅  میزان تعهد خدمت استفاده کنندگان از این سهمیه دو برابر طول مدت تحصیل و مطابق مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

✅  داوطلبانی‌که با توجه به ضوابط فوق علاقه‌مند به استفاده از سهمیه بهیاران در رشته پرستاری می باشند، لازم است علاوه بر انتخاب یکی از سهمیه ها فرم تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی مربوط تعیین کرده و همچنین استان محل خدمت (استان محل خدمت شاغلین بهیاری) خود را در همین بند درج و مدارک لازم را نیز تهیه کنند تا از اولویت اختصاص داده شده برای رشته ذیربط استفاده کنند.

در مورد سایر سهمیه های کنکور سراسری بیشتر بخوانید:

نکات مهم سهمیه بهیاری

لازم است داوطلبان به نکات مهم سهمیه بهیاری که در ادامه بیان شده است توجه داشته باشند:

✔️پذیرفته شدگان با سهمیه بهیاری امکان انتقال و جابجایی را ندارد.

✔️میزان تعهد استفاده کنندگان از سهمیه بهیاران، دو برابر طول مدت تحصیل و مطابق مقررات وزارت بهداشت می باشد.

✔️فقط داوطلبان گروه تجربی که قصد انتخاب رشته پرستاری را دارند، می توانند از این سهمیه استفاده کنند.

✔️استان بومی، استان محل خدمت (محل اشتغال) بهیار می باشد و متقاضیان حق انتخاب کد رشته محل های ایجاد شده در استان های همجوار را ندارند.

✔️طول دوره تحصیل و نظام آموزشی مطابق مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته مصوب علوم پزشکی است.

✔️درس هایی که دانشجو در دوره بهیاری گذرانده در مقطع کارشناسی پیوسته تطبیق داده نمی شود و لازم است دانشجو کلیه دروس پرستاری مقطع کارشناسی پیوسته را بگذراند.

یکی از سهمیه های موثر در کنکور سراسری 1402، سهمیه بهیاری است که داوطلبان تجربی واجد شرایط در صورت ورود به رشته پرستاری می‌توانند از آن استفاده کنند. براساس مصوبه تصویب شده، میزان 5 درصد از  ظرفیت رشته محل های دوره روزانه مقطع کارشناسی پرستاری، به بهیاران اختصاص دارد.

لازم است داوطلبان استان محل خدمت (استان محل اشتغال به حرفه بهیاری) خود را در تقاضانامه ثبت نام اینترنتی کنکور درج کنند.


سوالات متداول

نمره لازم برای استفاده از سهمیه بهیاری در کنکور سراسری چند است؟

حد نصاب نمره لازم برای استفاده از سهمیه بهیاران در کنکور سراسری، کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد آن رشته محل است.

چه داوطلبانی شرایط استفاده از سهمیه بهیاری را در کنکور سراسری دارند؟

سهمیه بهیار فقط برای داوطلبان تجربی که قصد ورود به رشته پرستاری را دارند در نظر گرفته شده است.

تاثیر سهمیه بهیاران در کنکور 1402 چگونه است؟

تاثیر سهمیه بهیاری در کنکور 1402 قطعی است.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

    1. سلام، سهمیه ویژه بهیاران به مدت 5 سال به میزان 5 درصد از ظرفیت هر یک از رشته محل های دوره روزانه کارشناسی پیوسته رشته پرستاری به بهیاران واجد شرایط اختصاص دارد.

  1. سلام خواهش میکنم به سوالم جواب بدید
    من رشته بهیاری هستم‌ ولی نمیتونم از سهمیه استفاده کنم بخاطر همین میخوام‌ کنکور تجربی بدم. اگه دانشگاه قبول شدم آیا نیازی هست که مدرک‌پیش دانشگاهی یه رشته دیگرو بگیرم؟

    1. سلام دوست عزیز. در حال حاضر نیازی نیست که مدرک پیش دانشگاهی رشته دیگه‌ای دریافت کنید.

    1. سهميه ويژه‌ی بهياران به مدت 5 سال (در رشته‌ی پرستاری تا سال 1404 (شروع اجرا سال 1400 ) و سهميه بهياری برای رشته‌های اتاق عمل و هوشبری از سال 1402 الی 1406) به ميزان حداكثر 5 درصد از ظرفيت هر يک از كد رشته محل‌هاي پرستاري، اتاق عمل و هوشبري، در تمامي دوره‌های (روزانه، شهريه پرداز، دانشگاه آزاد اسلامي و غيرانتفاعي) به جز رشته محل‌هاي مخصوص مناطق محروم، بلايای طبيعی و دارای تعهد خدمت و بورسيه، مقطع كارشناسی پيوسته رشته‌های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری به بهياران حائز شرايط اختصاص می‌يابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا