پایه دهمپایه یازدهم

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی 1403-1402

هر سال باشگاه دانش‌پژوهان جوان با نظارت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، المپیادهای علمی و ادبی دانش‌آموزی را در رشته‌های متعدد ازجمله ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، نجوم، ادبی، رایانه، جغرافیا، زمین‌شناسی، تفکر و کارآفرینی را برای شرکت دانش‌آموزان مقطع متوسطه‌ی دوم برگزار و شرایط شرکت در المپیاد را نیز بیان می‌کند.

برگزاری المپیادهای دانش‌آموزی به رشد سطح علمی دانش‌آموزان، آشنایی با علوم روز دنیا، ایجاد روحیه‌ی نشاط علمی و تقویت فعالیت‌های نوآورانه در نوجوانان، شکوفایی استعداد دانش‌آموزان، ارتقای سطح علمی در کشور و در نهایت انتخاب تیمی برای شرکت در المپیادهای بین‌المللی منجر می‌شود.

دانش‌آموزان برای شرکت در این المپیادها باید دارای شرایط عمومی و اختصاصی خاصی باشند و در صورت داشتن شرایط لازم، می‌توانند از طریق سامانه‌ ثبت نام المپیادهای علمی دانش آموزی، برای ثبت‌نام در یک یا چند المپیاد علمی اقدام کنند. کسب رتبه در هر کدام از این رشته‌ها، مزایای خاص خود را نیز برای دانش‌آموزان دارد. ما در این مقاله، ضمن اعلام دقیق شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در المپیادهای دانش‌آموزی، مزایا و تسهیلات کسب رتبه و مدال در هر رشته را نیز بیان می‌کنیم.

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی
شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی

المپیادهای دانش‌آموزی در پنج مرحله برگزار می‌شوند. دانش‌آموزان در مرحله‌ی اول آزمون می‌دهند و برگزیدگان این آزمون در مرحله‌ی دوم در آزمون بسیار دشوارتری شرکت می‌کنند. مرحله‌ی سوم به دوره‌ی آموزشی تابستان اختصاص دارد، در مرحله‌ی سوم دوره‌ی آموزشی پاییز و زمستان آغاز می‌شود و درنهایت مرحله‌ی آخر مختص به دانش‌آموزان انگشت‌شماری است که در برخی از رشته‌های المپیاد به مسابقات جهانی اعزام می‌شوند

برای شرکت در این المپیادهای دانش‌آموزی باید از شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در المپیادها مطلع باشید و سپس برای ثبت‌نام در سایت my.medu.ir اقدام کنید.

ثبت‌نام برای شرکت در مرحله‌ی اول المپیاد از روز چهارشنبه مورخ 1401/09/16 تا پایان روز دوشنبه مورخ 1401/09/28 انجام می‌شود.

شرایط عمومی شرکت در المپیاد دانش آموزی

از شرایط اصلی شرکت در المپیادهای علمی و ادبی دانش‌آموزی، اشتغال به تحصیل در دوره‌ی متوسطه‌ی دوم است، در ادامه دیگر شرایط عمومی شرکت در المپیادهای دانش‌آموزی ذکر شده است:

  1. داوطلبان باید در پایه‌های دهم و یازدهم دوره‌ی دوم متوسطه (در سه شاخه‌ی نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش) مشغول به تحصیل باشند.
  2. دانش‌آموزان پایه‌ی دوازدهم فقط می‌توانند در المپیاد نانو فناوری شرکت کنند.
  3. داوطلبان نباید در دوره‌ی متوسطه وقفه‌ی تحصیلی داشته یا ترک تحصیل کرده باشند و در صورت دارا بودن شرایط اختصاصی، می‌توانند در بیش از یک آزمون المپیاد شرکت کنند.
  4. شرکت دانش‌آموزان پایه‌ی دهم در المپیادهای ادبی و فیزیک به صورت آزمایشی است و به دوره‌ی آموزشی تابستان راه نخواهند یافت.
  5. دانش‌آموزانی که در پایه‌ی دهم مدال برنز المپیاد کامپیوتر و نقره و برنز سایر المپیادها را دریافت کرده‌اند، در صورت تمایل به شرکت در آزمون المپیاد سال بعدی، ملزم به ثبت‌نام مجدد و شرکت در تمامی دوره‌ها خواهند بود.
  6. دانش‌آموزانی که در پایه‌ی دهم برگزیده‌ی دوره‌ی آموزشی تابستان المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی بوده‌اند، در صورت تمایل به شرکت در آزمون المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی سال بعد، ملزم به ثبت‌نام مجدد و شرکت در تمامی دوره‌ها خواهند بود.

شرایط اختصاصی شرکت در المپیاد دانش آموزی

شرکت در هر یک از المپیادهای علمی و ادبی دانش‌آموزی، به صورت مجزا شرایط و تسهیلات خاص خود را دارند. المپیاد‌های دانش‌آموزی برای برخی از دانش‌آموزان مزایای بسیاری دربردارد. جوایز برگزیدگان این المپیادها را بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم و سازمان نظام وظیفه اعطا می‌کنند. دارندگان مدال طلای کشوری در المپیادهای علمی مزایایی ازجمله معافیت از کنکور و حمایت‌های مالی و معنوی بنیاد نخبگان را کسب می‌کنند. دانش‌آموزانی که مدال نقره و برنز المپیاد را می‌گیرند، سهمیه‌ی 15 درصدی در کنکور خواهند داشت.

پسران برگزیده در المپیادهای علمی می‌توانند با انجام پروژه‌های علمی و تحقیقاتی دوران سربازی را طی کنند. دریافت وام‌های کم‌بهره برای خرید خانه، خودرو یا حضور در همایش‌های بین‌المللی، تحصیل همزمان در دو رشته‌ی دانشگاهی و دریافت سهمیه‌ی نخبگان از دیگر مزایای برگزیده شدن در المپیادهای دانش‌آموزی است. در ادامه شرایط شرکت در هر المپیاد و مزایای کسب رتبه و مدال در آن ذکر شده است:

شرایط شرکت در المپیاد ریاضی

🔹 دانش‌آموزان پایه‌ی دهم و یازدهم در تمامی رشته‌ها امکان ثبت‌نام برای شرکت در المپیاد ریاضی را دارند.

🔹 بعد از برگزاری مرحله‌ی اول، 600 نفر در این المپیاد وارد مرحله‌ی دوم می‌شوند. 900 نفر از دانش‌آموزان پایه‌ی دهم می‌توانند به شکل آزمایشی در آزمون تشریحی مرحله‌ی دوم شرکت کنند ولی امکان شرکت در دوره‌ی آموزشی تابستان را ندارند.

🔹 دانش‌آموزانی که مدال طلای المپیاد ریاضی دریافت کنند، امکان معافیت از کنکور را دارند و از شرکت در آزمون سراسری رشته‌ی ریاضی معاف می‌شوند. به نمره‌ی تراز کنکور سراسری مدال‌آوران نقره و برنز، پانزده درصد افزوده می‌شود.

🔹 تمامی مدال آوران المپیاد ریاضی می‌توانند از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان بهره ببرند و علاوه بر دریافت حقوق ماهیانه و تسهیلات ویژه‌ی مالی و اعتباری برای شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی داخلی و خارجی، پسران می‌توانند از تسهیلات نظام وظیفه‌ی بنیاد نیز استفاده کنند.

🔹 بر اساس بخشنامه‌ رسمی آموزش و پرورش، ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره‌ی آموزشی تابستان 1402 در رشته‌ی ریاضی به این شرح است: پذیرش دوره‌ی تابستان 60 نفر، تعداد مدال برنز 24 عدد، تعداد مدال نقره 24 عدد، تعداد مدال طلا 12 عدد.

دارندگان مدال المپیادهای علمی جهانی در المپیاد رشته‌های فیزیک، زیست، شیمی، کامپیوتر و ریاضی بدون کنکور در رشته‌های پزشکی نیز پذیرفته می‌شوند.
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

شرایط شرکت در المپیاد فیزیک

🔹 دانش‌آموزان پایه‌ی دهم و یازدهم در تمامی رشته‌ها امکان ثبت‌نام برای شرکت در المپیاد فیزیک را دارند.

🔹 دانش‌آموزانی که مدال طلای این المپیاد را کسب کنند از شرکت در کنکور سراسری مربوطه معاف هستند. به نمره‌ی تراز کنکور سراسری مدال‌آوران نقره و برنز، پانزده درصد افزوده می‌شود.

🔹 تمامی مدال آوران المپیاد فیزیک می‌توانند از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان بهره ببرند و علاوه بر دریافت حقوق ماهیانه و تسهیلات ویژه‌ی مالی و اعتباری برای شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی داخلی و خارجی، پسران می‌توانند از تسهیلات نظام وظیفه‌ی بنیاد نیز استفاده کنند.

🔹 شرکت دانش‌آموزان پایه دهم در این المپیاد به صورت آزمایشی است و به دوره‌ی آموزشی تابستان راه نخواهند یافت.

🔹 بر اساس بخشنامه‌ رسمی آموزش و پرورش، ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره‌ی آموزشی تابستان 1402 در رشته‌ی فیزیک به این شرح است: پذیرش دوره‌ی تابستان 40 نفر، تعداد مدال برنز 15 عدد، تعداد مدال نقره 15 عدد، تعداد مدال طلا 10 عدد.

شرایط شرکت در المپیاد شیمی

🔹 دانش‌آموزان پایه‌ی دهم و یازدهم در تمامی رشته‌ها امکان ثبت‌نام برای شرکت در المپیاد شیمی را دارند.

🔹 برگزیدگان نهایی المپیاد شیمی (دارندگان مدال طلا) از شرکت در کنکور سراسری معاف هستند. به نمره‌ی تراز کنکور سراسری مدال‌آوران نقره و برنز، پانزده درصد افزوده می‌شود.

🔹 تمامی مدال آوران المپیاد شیمی می‌توانند از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان بهره ببرند و علاوه بر دریافت حقوق ماهیانه و تسهیلات ویژه‌ی مالی و اعتباری برای شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی داخلی و خارجی، پسران می‌توانند از تسهیلات نظام وظیفه‌ی بنیاد نیز استفاده کنند.

🔹 دانش‌آموزانی که موفق به کسب مدال طلا شوند به مدت یک سال در باشگاه دانش پژوهان جوان آموزش‌های تکمیلی می‌بینند و بعد از آزمون‌های انتخابی تیمی، ۴ نفر برگزیده و به المپیاد جهانی شیمی اعزام می‌شوند.

🔹 دانش‌آموزانی که سال دهم در المپیاد شیمی شرکت می‌کنند، اما از دوره‌ی آموزشی تابستان انصراف می‌دهند، در صورت شرکت در المپیاد سال بعد، باید تمام مراحل را از ابتدا بگذرانند. دانش‌آموزان پایه دهم می‌توانند در آزمون‌های مرحله اول و دوم شرکت کنند. اما تنها یکبار مجاز به شرکت در دوره‌ی آموزشی تابستان و دوره‌های بعد خواهند بود.

🔹 بر اساس بخشنامه‌ رسمی آموزش و پرورش، ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره‌ی آموزشی تابستان 1402 در رشته‌ی شیمی به این شرح است: پذیرش دوره‌ی تابستان 40 نفر، تعداد مدال برنز 16 عدد، تعداد مدال نقره 16 عدد، تعداد مدال طلا 8 عدد.

شرایط شرکت در المپیاد شیمی
شرایط شرکت در المپیاد شیمی

شرایط شرکت در المپیاد زیست‌ شناسی

🔹 دانش‌آموزان پایه‌ی دهم و یازدهم در تمامی رشته‌ها امکان ثبت‌نام برای شرکت در المپیاد زیست شناسی را دارند.

🔹 برگزیدگان نهایی المپیاد زیست‌شناسی (دارندگان مدال طلا) از شرکت در کنکور سراسری معاف هستند. به نمره‌ی تراز کنکور سراسری مدال‌آوران نقره و برنز، پانزده درصد افزوده می‌شود.

🔹 تمامی مدال آوران المپیاد زیست‌شناسی می‌توانند از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان بهره ببرند و علاوه بر دریافت حقوق ماهیانه و تسهیلات ویژه‌ی مالی و اعتباری برای شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی داخلی و خارجی، پسران می‌توانند از تسهیلات نظام وظیفه‌ی بنیاد نیز استفاده کنند.

🔹 بر اساس بخشنامه‌ رسمی آموزش و پرورش، ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره‌ی آموزشی تابستان 1402 در رشته‌ی زیست شناسی به این شرح است: پذیرش دوره‌ی تابستان 40 نفر، تعداد مدال برنز 16 عدد، تعداد مدال نقره 16 عدد، تعداد مدال طلا 8 عدد.

شرایط شرکت در المپیاد کامپیوتر

🔹 دانش‌آموزان پایه‌ی دهم و یازدهم در تمامی رشته‌ها امکان ثبت‌نام برای شرکت در المپیاد کامپیوتر را دارند.

🔹 دانش‌آموزان پایه یازدهم که موفق به کسب مدال طلا و نقره شده‌اند در صورت شرکت مجدد، می‌توانند با ارائه‌ی گواهی اشتغال به تحصیل، بدون شرکت در مرحله اول و دوم در دوره‌ی آموزشی تابستان شرکت کنند.

🔹 دانش‌آموزانی که مدال طلای این المپیاد را کسب کنند از شرکت در کنکور سراسری مربوطه معاف هستند. به نمره‌ی تراز کنکور سراسری مدال‌آوران نقره و برنز، پانزده درصد افزوده می‌شود.

🔹 تمامی مدال آوران المپیاد کامپیوتر می‌توانند از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان بهره ببرند و علاوه بر دریافت حقوق ماهیانه و تسهیلات ویژه‌ی مالی و اعتباری برای شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی داخلی و خارجی، پسران می‌توانند از تسهیلات نظام وظیفه‌ی بنیاد نیز استفاده کنند.

🔹 بر اساس بخشنامه‌ رسمی آموزش و پرورش، ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره‌ی آموزشی تابستان 1402 در رشته‌ی کامپیوتر به این شرح است: پذیرش دوره‌ی تابستان 40 نفر، تعداد مدال برنز 16 عدد، تعداد مدال نقره 16 عدد، تعداد مدال طلا 8 عدد.

شرایط شرکت در المپیاد نجوم و اختر فیزیک

🔹 دانش‌آموزان پایه‌ی دهم و یازدهم در تمامی رشته‌ها امکان ثبت‌نام برای شرکت در المپیاد نجوم و اخترفیزیک را دارند.

🔹 دانش‌آموزانی که مدال طلای این المپیاد را کسب کنند از شرکت در کنکور سراسری مربوطه معاف هستند. به نمره‌ی تراز کنکور سراسری مدال‌آوران نقره و برنز، پانزده درصد افزوده می‌شود.

🔹 نفرات برتر این رشته می‌توانند بدون کنکور در رشته‌های مرتبط تحصیل کنند.

🔹 تمامی مدال آوران المپیاد نجوم و اختر فیزیک می‌توانند از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان بهره ببرند و علاوه بر دریافت حقوق ماهیانه و تسهیلات ویژه‌ی مالی و اعتباری برای شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی داخلی و خارجی، پسران می‌توانند از تسهیلات نظام وظیفه‌ی بنیاد نیز استفاده کنند.

🔹 بر اساس بخشنامه‌ رسمی آموزش و پرورش، ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره‌ی آموزشی تابستان 1402 در رشته‌ی نجوم و اختر فیزیک به این شرح است: پذیرش دوره‌ی تابستان 40 نفر، تعداد مدال برنز 15 عدد، تعداد مدال نقره 15 عدد، تعداد مدال طلا 10 عدد.

شرایط شرکت در المپیاد نجوم و اختر فیزیک
شرایط شرکت در المپیاد نجوم و اختر فیزیک

شرایط شرکت در المپیاد ادبی

🔹 دانش‌آموزان پایه‌ی دهم و یازدهم در تمامی رشته‌ها امکان ثبت‌نام برای شرکت در المپیاد ادبی را دارند.

🔹 دانش‌آموزانی که مدال طلای این المپیاد را کسب کنند از شرکت در کنکور سراسری مربوطه معاف هستند. به نمره‌ی تراز کنکور سراسری مدال‌آوران نقره و برنز، پانزده درصد افزوده می‌شود.

🔹 برگزیدگان المپیاد ادبی همچنین می‌توانند در کنار رشته‌های علوم انسانی، رشته‌های گروه هنر را نیز برای تحصیل در دانشگاه انتخاب کنند.

🔹 تمامی مدال آوران المپیاد ادبی می‌توانند از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان بهره ببرند و علاوه بر دریافت حقوق ماهیانه و تسهیلات ویژه‌ی مالی و اعتباری برای شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی داخلی و خارجی، پسران می‌توانند از تسهیلات نظام وظیفه‌ی بنیاد نیز استفاده کنند.

🔹 شرکت دانش‌آموزان پایه‌ی دهم در المپیاد ادبی آزمایشی است و نمی‌توانند در دوره‌ی آموزشی تابستان شرکت کنند.

🔹 بر اساس بخشنامه‌ رسمی آموزش و پرورش، ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره‌ی آموزشی تابستان 1402 در رشته‌ی ادبی به این شرح است: پذیرش دوره‌ی تابستان 40 نفر، تعداد مدال برنز 11 عدد، تعداد مدال نقره 11 عدد، تعداد مدال طلا 18 عدد.

مطابق اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارندگان مدال‌های نقره و برنز المپیادهای ادبی، ریاضی، زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، نجوم و اخترفیزیک و کامپیوتر، در صورت شرکت در آزمون سراسری و کسب حدنصاب 90 درصد از نمره‌ی آخرین فرد پذیرفته شده‌ی آزاد، در هر کد محل تحصیل توسط سازمان سنجش و آموزش کشور به صورت مازاد بر ظرفیت به یکی از دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند.

شرایط شرکت در المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی

🔹 دانش‌آموزان پایه‌ی دهم و یازدهم در تمامی رشته‌ها امکان ثبت‌نام برای شرکت در المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی را دارند.

🔹 برگزیدگان المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در دوره‌ی آموزشی تابستان و دانش‌آموزان دارنده‌ی مدال‌های طلا، نقره و برنز سایر المپیادها، در صورت تمایل به شرکت دوباره در المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، ملزم به شرکت در مرحله‌ی اول آزمون در سال تحصیلی جاری بوده و فقط در صورت موفقیت، به مرحله‌ی بعدی راه خواهند یافت.

🔹 برگزدیدگان المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در صورت قبولی در رشته‌های مرتبط با المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی می‌توانند از امتیاز شرکت در کارگاه‌های آموزشی، تندیس، جوایز نقدی و کمک هزینه‌های پژوهشی استفاده کنند.

🔹 اگر المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به صورت بین‌المللی برگزار شود، اعضای تیم ملی کشور از بین منتخبین دارای مدال طلای کشوری انتخاب می‌شوند.

🔹 دارندگان مدال یا تندیس طلای کشوری این المپیاد فاقد امتیاز معافیت از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها هستند. اما تسهیلات بنیاد ملی نخبگان شامل حال آن‌ها می‌شود.

🔹 بر اساس بخشنامه‌ رسمی آموزش و پرورش، ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره‌ی آموزشی تابستان 1402 در رشته‌ی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به این شرح است: پذیرش دوره‌ی تابستان 40 نفر، تعداد مدال یا تندیس برنز 15 عدد، تعداد مدال یا تندیس نقره 15 عدد، تعداد مدال یا تندیس طلا 10 عدد.

جوایز اختصاصی المپیاد سلول‌ های بنیادی و پزشکی بازساختی 

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در دستورالعمل اجرایی المپیادهای علمی کشور برای سال تحصیلی 1401-1400، موارد زیر را به‌عنوان جوایز اختصاصی المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، اعلام کرده است:

  • آموزش تکمیلی پژوهش در مراکز تحقیقاتی دانشگاهی و شرکت­‌های دانش بنیان حوزه‌ی سلول‌­های بنیادی
  • شرکت در کارگاه‌­های تخصصی ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری­‌های سلول­‌های بنیادی
  • حمایت ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی از طرح‌­های تحقیقاتی دانش‌پژوهان المپیاد سلول‌­های بنیادی پس از ورود به دانشگاه
  • حمایت‌های مادی و معنوی ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی
شرایط شرکت در المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی
شرایط شرکت در المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی

شرایط شرکت در المپیاد اقتصاد و مدیریت

🔹 دانش‌آموزان پایه‌ی دهم و یازدهم در تمامی رشته‌ها امکان ثبت‌نام برای شرکت در المپیاد اقتصاد و مدیریت را دارند.

🔹 به نفرات برتر کمک هزینه‌های مالی برای نوشتن مقالات و شرکت در سمینارها تعلق می‌گیرد.

🔹 دارندگان مدال یا تندیس طلای کشوری این المپیاد فاقد امتیاز معافیت از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها هستند و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان هم شامل حال آن‌ها نمی‌شود.

🔹 بر اساس بخشنامه‌ رسمی آموزش و پرورش، ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره‌ی آموزشی تابستان 1401 در رشته‌ی اقتصاد و مدیریت به این شرح است: پذیرش دوره‌ی تابستان 40 نفر، تعداد مدال یا تندیس برنز 15 عدد، تعداد مدال یا تندیس نقره 15 عدد، تعداد مدال یا تندیس طلا 10 عدد.

شرایط شرکت در المپیاد تفکر و کارآفرینی

🔹 دانش‌آموزان پایه‌ی دهم و یازدهم در تمامی رشته‌ها امکان ثبت‌نام برای شرکت در المپیاد تفکر و کارآفرینی را دارند.

🔹 دارندگان مدال یا تندیس طلای کشوری این المپیاد فاقد امتیاز معافیت از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها هستند و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان هم شامل حال آن‌ها نمی‌شود.

🔹 کسانی که سال‌های قبل مدال یا دیپلم دریافت کرده‌اند‌، مجاز به ثبت‌نام مجدد هستند. به پذیرفته‌شدگان جوایز نقدی اهدا خواهد شد.

🔹 بر اساس بخشنامه‌ رسمی آموزش و پرورش، ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره‌ی آموزشی تابستان 1401 در رشته‌ی تفکر و کارآفرینی به این شرح است: پذیرش دوره‌ی تابستان 40 نفر، تعداد مدال یا تندیس برنز 16 عدد، تعداد مدال یا تندیس نقره 16 عدد، تعداد مدال یا تندیس طلا 8 عدد.

شرایط شرکت در المپیاد جغرافیا

🔹 دانش‌آموزان پایه‌ی دهم و یازدهم در رشته‌های ادبیات و علوم انسانی و  معارف اسلامی امکان ثبت‌نام برای شرکت در المپیاد جغرافیا را دارند.

🔹 دارندگان مدال یا تندیس طلای کشوری این المپیاد فاقد امتیاز معافیت از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها هستند. اما تسهیلات بنیاد ملی نخبگان شامل حال آن‌ها می‌شود.

🔹 با توجه به اینکه آزمون المپیاد بین‌المللی جغرافیا به زبان انگلیسی است، تعدادی از سوال‌های المپیاد جغرافیا در مراحل مختلف ملی نیز به زبان انگلیسی خواهد بود.

🔹 میانگین نمره‌ی 17 و بالاتر در درس زبان انگلیسی در دوره‌ی اول متوسطه و پایه‌های دهم و یازدهم از شرایط ضروری برای شرکت در این المپیاد است.

🔹 بر اساس بخشنامه‌ رسمی آموزش و پرورش، ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره‌ی آموزشی تابستان 1401 در رشته‌ی جغرافیا به این شرح است: پذیرش دوره‌ی تابستان 40 نفر، تعداد مدال یا تندیس برنز 16 عدد، تعداد مدال یا تندیس نقره 16 عدد، تعداد مدال یا تندیس طلا 8 عدد.

شرایط شرکت در المپیاد جغرافیا
شرایط شرکت در المپیاد جغرافیا

شرایط شرکت در المپیاد علوم زمین

🔹 دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم در رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی و فنی و حرفه‌ای امکان ثبت‌نام برای شرکت در المپیاد علوم زمین را دارند.

🔹 کسب نمره‌ی 17 و بالاتر در درس شیمی در پایه‌های دهم و یازدهم. کسب نمره‌ی 18 و بالاتر در درس زبان انگلیسی در پایه‌های دهم و یازدهم. کسب نمره‌ی 18 و بالاتر در درس زمین‌شناسی پایه‌ی یازدهم. کسب نمره‌ی 19 و بالاتر در درس انسان و محیط زیست پایه‌ی یازدهم.

🔹 دارندگان مدال یا تندیس طلای کشوری این المپیاد فاقد امتیاز معافیت از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها هستند و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان هم شامل حال آن‌ها نمی‌شود.

🔹 به برگزیدگان جوایز نقدی تعلق می‌گیرد.

🔹 بر اساس بخشنامه‌ رسمی آموزش و پرورش، ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره‌ی آموزشی تابستان 1401 در رشته‌ی علوم زمین به این شرح است: پذیرش دوره‌ی تابستان 40 نفر، تعداد مدال یا تندیس برنز 16 عدد، تعداد مدال یا تندیس نقره 16 عدد، تعداد مدال یا تندیس طلا 8 عدد.

شرایط شرکت در المپیاد نانو فناوری

🔹 دانش‌آموزان پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در تمام رشته‌ها امکان ثبت‌نام برای شرکت در المپیاد نانو فناوری را دارند.

🔹 دارندگان مدال یا تندیس طلای کشوری این المپیاد فاقد امتیاز معافیت از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها هستند. اما تسهیلات بنیاد ملی نخبگان شامل حال آن‌ها می‌شود.

🔹 برای دارندگان مدال طلا ۷۰ امتیاز، مدال نقره ۵۰ امتیاز و مدال برنز ۳۰ امتیاز در بنیاد ملی نخبگان لحاظ می‌شود.

🔹 ثبت نام المپیاد نانو به دو صورت فردی و گروهی است؛ برای ثبت نام انفرادی مستقیماً به وبگاه my.medu.ir  و برای ثبت‌نام گروهی به پژوهش‌سراهای منطقه‌ی محل سکونت خود مراجعه کنید. برگزیدگان علاوه بر دریافت لوح تقدیر و مدال، از جوایز نقدی برخوردار می‌شوند.

🔹 بر اساس بخشنامه‌ رسمی آموزش و پرورش، ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره‌ی آموزشی تابستان 1401 در رشته‌ی نانو فناوری به این شرح است: پذیرش دوره‌ی تابستان 40 نفر، تعداد مدال یا تندیس برنز 15 عدد، تعداد مدال یا تندیس نقره 15 عدد، تعداد مدال یا تندیس طلا 10 عدد.

بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد و برگزیدگان برای بهره‌مندی از تسهیلات، باید با مراجعه به سامانه‌ی اطلاعاتی به نشانی https://sina.bmn.ir/ فعالیت‌های نخبگانی خود را در سامانه بارگذاری و ثبت کنند تا امکان بررسی درخواست آن‌ها مطابق تسهیل مورد نظر فراهم شود.

شرایط شرکت در المپیاد سواد رسانه‌ای

🔹 دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم در تمامی رشته‌های تحصیلی امکان ثبت‌نام برای شرکت در المپیاد سواد رسانه‌ای را دارند.

🔹 دارندگان مدال یا تندیس طلای کشوری این المپیاد فاقد امتیاز معافیت از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها هستند و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان هم شامل حال آن‌ها نمی‌شود.

🔹 تمامی راه یافتگان به مرحله دوم المپیاد سواد رسانه‌ای می‌توانند علاوه بر شرکت در مراحل بعدی المپیاد، در رقابت تلویزیونی فضانورد که در تابستان ۱۴۰۲ تولید و پخش می‌شود، شرکت کنند. مسابقه تلویزیونی فضانورد یک برنامه تلویزیونی بر پایه‌ی سواد رسانه ای است که در شبکه امید سیما تولید و پخش خواهد شد.

🔹 مدال‌آوران المپیاد سواد رسانه‌ای از تسهیلات متعددی برای آموزش و ورود به عرصه‌ی تولیدات هنری و رسانه‌ای بهره‌مند خواهند شد.

🔹 بر اساس بخشنامه‌ رسمی آموزش و پرورش، ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره‌ی آموزشی تابستان 1402 در رشته‌ی سواد رسانه‌ای به این شرح است: پذیرش دوره‌ی تابستان 40 نفر، تعداد مدال یا تندیس برنز 15 عدد، تعداد مدال یا تندیس نقره 15 عدد، تعداد مدال یا تندیس طلا 10 عدد.

🔹 با توجه به اینکه برخی از فعالیت‌های دوره‌ی تابستانی المپیاد سواد رسانه‌ای به شکل گروهی برگزار می‌شود، ممکن است کمیته‌ی علمی با توجه به جنسیت نفرات برتر، حداکثر دو نفر به تعداد پذیرفته شدگان دوره اضافه کند.

جمع‌بندی

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به‌عنوان تنها متولی در حوزه‌ی نخبگانی دانش‌آموزی، وظیفه‌ی شناسایی دانش‌آموزان مستعد کشور و حمایت، تقویت و راهنمایی آن‌ها را به‌منظور بهبود و ارتقای سطح دانش آن‌ها برعهده دارد. این سازمان، بر همین اساس، آزمون‌ها و دوره‌های آموزشی المپیادهای علمی ویژه‌ی دانش‌آموزان مدارس دوره‌ی دوم متوسطه داخل و خارج از کشور را هر ساله، مطابق شرایط و ضوابط خاصی، برگزار می‌کند.

به طور معمول مراحل آغازین برای ثبت‌نام و حضور در این آزمون‌ها و دوره‌های آموزشی، آذر ماه هر سال است. تازه‌ترین آزمون مرحله‌ی اول المپیادهای علمی بهمن‌ ماه سال 1400 برگزار و نتایج آن اسفندماه 1400 به اطلاع شرکت‌کنندگان رسید. آزمون مرحله‌ی دوم این المپیادهای دانش‌آموزی اردیبهشت ماه 1401 برگزار شد و نتایج آن در خرداد 1401 اعلام می‌شود. در نهایت برگزیدگان در تیر 1401 دوره‌ی آموزشی تابستان را می‌گذرانند و در شهریور ماه همان سال نتایج نهایی اعلام می‌شود.

دانش‌آموزان علاقمند به شرکت در المپیادهای علمی و ادبی دانش‌آموزی، برای حضور موثر و مفید در مراحل مختلف این آزمون‌ها و دروه‌های آموزشی، باید از شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در المپیادهای دانش‌آموزی مطلع بوده و نسبت به امتیازات و تسهیلات اختصاص یافته به برگزیدگان به هر کدام از المپیادها آگاه باشند.


سوال‌های متداول

کدام یک از المپیادهای دانش‌آموزی مسابقه‌ی جهانی دارند؟

ریاضی، زیست‌شناسی، شیمی، جغرافیا، علوم زمین، نجوم و اخترفیزیک، کامپیوتر و فیزیک

کدام یک از المپیادهای دانش‌آموزی آزمون مرحله‌ی سوم (آزمون عملی) دارند؟

این آزمون ویژه‌ی المپیادهای کامپیوتر و فیزیک است.

تعداد اعضای تیم‌های ملی جمهوری اسلامی ایران در هر المپیاد دانش‌آموزی چند نفر است؟

المپیاد جغرافیا 4 نفر، المپیاد ریاضی 6 نفر، المپیاد زیست‌شناسی 4 نفر، المپیاد شیمی 4 نفر، المپیاد علوم زمین 4 نفر، المپیاد فیزیک 5 نفر، المپیاد کامپیوتر 4 نفر و المپیاد نجوم و اخترفیزیک 5 نفر.

میانگین امتیاز 4.8 / 5. جمع امتیاز 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر ببخشید من یازدهم هستم. دهم برای المپیاد ریاضی می خواندم اما نتوانستم درس های جغرافیا و تاریخ رو نمره قبولی بیارم و دهم رو دوباره خواندم ریاضیاتم قویه ایا الان میتونم در ازمون شرکت کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، بر اساس اطلاعات موجود شما امکان ثبت نام در المپیاد ریاضی را ندارید ولی در المپیاد نانو تکنولوژی می‌توانید شرکت کنید.

  2. سلام
    هنوز جواب کارنامه نیومد که بدونیم میتونیم تو المپیاد زمین شرکت کنیم یا نه ؟چطوریه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا