راهنمای ثبت نام کنکور

شرایط ثبت نام کنکور سراسری 1402

شرایط ثبت نام کنکور سراسری 1402 به صورت کامل در این مقاله ارائه شده است. ثبت نام در کنکور سراسری تابع رعایت یکسری شرایط عمومی و اختصاصی است. داوطلبانی که قصد ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری را دارند، باید آگاهی لازم در رابطه با شریط عمومی و اختصاصی ثبت نام را داشته باشند. متقاضیان در صورت دارا بودن این شرایط باید در زمان مقرر به سایت سازمان سنجش کشور مراجعه کرده و نام نویسی خود را به صورت اینترنتی انجام دهند.

برای آگاهی از شرایط عمومی ثبت نام کنکور سراسری، شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور سراسری، ضوابط و مقررات نظام وظیفه، شرایط رفع محرومیت از کنکور سراسری و … با ما همراه باشید.

شرایط ثبت نام کنکور سراسری
شرایط ثبت نام کنکور سراسری

شرایط ثبت نام کنکور 1402

زمان ثبت نام کنکور سراسری 1402، برای نوبت اول از تاریخ 8 تا 18 آبان ماه 1401 است (ثبت‌نام نوبت اول از ساعت 8 صبح لغایت 17 روز یکشنبه 22 آبان 1401 تمدید شد). ثبت نام برای نوبت دوم کنکور 1402 نیز از تاریخ 15 تا 21 فروردین ماه 1402 از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام خواهد شد. داوطلبانی که شرایط ثبت نام کنکور 1402 را داشته باشند، با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی سنجش می‌توانند نسبت به ثبت نام و تکمیل فرم تقاضانامه اینترنتی کنکور اقدام کنند. داوطبانی که دارای شرایط ذکر شده نباشند، نمی‌توانند در کنکور سراسری شرکت کنند. لازم است پس از مطالعه‌ی دقیق دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری 1402 و آگاهی از آخرین شرایط ثبت‌نام، نام نویسی خود را انجام دهید.

داوطلبان در صورت دارا بودن شرایط ذیل، لازم است مدارک ثبت نام کنکور سراسری را تهیه کرده و در زمان مقرر، به سایت سنجش مراجعه کنند. به منظور آگاهی داوطلبان کنکور 1402 کلیه شرایط ثبت نام آزمون سراسری در این مقاله بیان شده است.

شرایط عمومی ثبت نام کنکور

شرایط عمومی ثبت نام کنکور سراسری چیست؟ ثبت نام کنکور صرفا به صورت اینترنتی است. براساس آخرین تغییرات ارائه شده شرایط عمومی داوطلبان برای ثبت نام در کنکور 1402 به صورت زیر است:

شرایط عمومی ثبت نام کنکور سراسری:

الف) عدم احراز عناد (نه اعتراض) نسبت به نظام جمهوری اسلامی ايران.
تبصره – درصورتيكه داوطلب سابقاً با نظام جمهوری اسلامی عناد داشته، بايد تغيير نظر او احراز شود.
ب) نداشتن سابقه‌ی عضويت خود و وابستگان آن‌ها در سازمان‌های غيرقانونی و فراماسونری.
ج) عدم احراز فساد اخلاقی.
د) عدم اعتياد به مواد مخدر.

شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور سراسری:

الف) داشتن يا دريافت گواهينامه‌ی دوره‌ی پيش‌دانشگاهی (نظام سالی واحدي يا ترمی واحدی) و يا ديپلم نظام آموزشی جدید 3-3-6 (اعم از شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و يا كاردانش) حداكثر تا تاريخ 1402/6/31 و یا دیپلم دوره‌ی چهارساله‌ی متوسطه‌ی نظام قديم آموزش متوسطه و يا داشتن مدرک كاردانی (فوق‌ديپلم).

ب) پذيرفته‌شدگان دوره‌ی روزانه‌ی آزمون سراسری سال 1401 می‌توانند در آزمون سراسری سال 1402 ثبت‌نام و شركت کنند. ضمناً داوطلبان مذكور و نيز دانشجويان در حال تحصيل در دوره‌ی روزانه و غير روزانه (نوبت دوم «شبانه»، دانشگاه آزاد اسلامی، مجازی، شهريه‌پرداز و پرديس خودگردان، پيام نور و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي غيردولتی غيرانتفاعی) همه‌ی مقاطع تحصيلی اعم از كاردانی (پيوسته و ناپيوسته)، كارشناسی (پيوسته و ناپيوسته)، كارشناسي ارشد (پيوسته و ناپيوسته) و دكتری عمومی يا تخصصی، برای شركت در آزمون سراسری سال 1402 به شرط نداشتن مشكل نظام‌وظيفه (برای برادران) می‌توانند هم زمان با تحصيل در دانشگاه و بدون انصراف از تحصيل برای شركت در آزمون سراسری سال 1402 ثبت‌نام کنند و در صورت قبولی، بايد از رشته‌ی قبلی خود انصراف داده و فرم انصراف قطعی از رشته‌ی قبلی را به دانشگاه جديد محل تحصيل خود ارائه دهند. لازم به توضيح است كه اين دسته از داوطلبان حق بازگشت و ادامه‌ی تحصيل در رشته محل قبولی قبلی خود را ندارند و همچنين دانشجويان شاغل به تحصيل مقطع كاردانی (فوق‌ديپلم) كه حداكثر تا تاریخ 1402/6/31 فارغ‌التحصيل می‌شوند، براي ثبت‌نام و شركت در اين آزمون نياز به انصراف ندارند.

ج) دانش‌آموختگان مقطع كارشناسی در صورت شركت مجدد در آزمون سراسری و قبولی با رعايت شرايط ذيل اين بند می‌توانند ادامه‌ی تحصيل دهند.

1- فارغ‌التحصيلان رشته‌های تحصيلی مورد نياز وزارت بهداشت (مشمولين خدمات اجباری قانون خدمت پزشكان و پیراپزشکان) در مقطع كارشناسی كه بايد حداكثر تا تاريخ 1402/6/31 و یا 1402/11/30 (در صورت قبولی در رشته‌هایی که پذیرش آنان از نیمسال دوم تحصیلی 1403-1402 آغاز می‌شود) خدمات خود را شروع نکرده باشند، چنانچه در مقطع دكتری عمومی پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی پذيرش شوند، می‌توانند خدمات موضوع اين قانون را پس از اتمام تحصيل با مقطع جديد به انجام برسانند. بديهی است در صورت انجام قسمتی از خدمات موضوع قانون خدمت پزشكان و پيراپزشكان، موظف به انجام مابقی خدمات پس از فراغت از تحصيل در مقطع جديد هستند

2- نداشتن هرگونه تعهد خدمت به ارگان يا دستگاه‌های اجرايی، تعهدات سهميه بومی و يا سهميه مناطق محروم.

3- نداشتن ممنوعيت تحصيل از نظر سازمان نظام وظيفه.

د) دانش آموختگان مقاطع كارشناسی ارشد ناپيوسته و پيوسته تمامی رشته‌های تحصيلی و دكتری عمومی پزشكی، دندانپزشكی، داروسازی و دكتری حرفه‌ای دامپزشكی متقاضی تحصيل مجدد، می‌توانند با رعايت شرايط زير از طريق قبولی در آزمون سراسری در مقطع دكتری عمومی رشته‌های پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی تحصيل کنند و محدوديتی در انتخاب دوره‌های مختلف (روزانه و شهريه پرداز) ندارند.

1- انجام خدمات موضوع قانون خدمت پزشكان و پيراپزشكان براي مشمولين اين قانون الزامی است.

2- دارا نبودن هرگونه تعهد خدمت به ارگان يا دستگاه‌های اجرايی و عدم دارا بودن تعهدات سهميه بومی و يا سهميه مناطق محروم.

3- نداشتن ممنوعيت تحصيل از نظر سازمان نظام وظيفه.

ه) انجام خدمات موضوع قانون خدمت پزشكان و پيراپزشكان براي فارغ التحصيلان رشته‌های مورد نياز وزارت بهداشت الزامی است.

شرایط وظیفه عمومی برای ثبت نام کنکور 1402

داوطلبان آقا برای ثبت نام کنکور سراسری، نباید از نظر سازمان نظام وظیفه منعی داشته باشند. داوطلبان مرد برای ثبت نام کنکور سراسری و پذیرش در دانشگاه، باید یکی از شرایط زیر را داشته باشند. (درج کد نظام وظیفه هنگام تکمیل فرم تقاضانامه اینترنتی، الزامی است).

?داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت (کفالت، پزشکی، ایثارگران و موارد خاص.)

?مشمولان دارای برگ معافيت موقت هولوگرام دار بدون غيبت در مدت اعتبار آن؛

تبصره: در صورت قبولی این افراد باید مجوز لازم برای ثبت‌نام در دانشگاه را از معاونت وظیفه‌ی عمومی محل استقرار دانشگاه اخذ کنند.

?مشمولان محصل سال آخر دوره متوسطه که سال تحصیلی 1402-1401 معافیت تحصیلی دانش‌آموزی اخذ کرده و تا تاریخ 1402/6/31 در سنوات مجاز تحصیلی (حداکثر تا 20 سالگی تمام) فارغ التحصیل می‌شوند.

?دانش‌آموزانی که قبل از سن مشمولیت (قبل از 18 سالگی تمام) موفق به دریافت دیپلم نظام آموزشی جدید 3-3-6 شده باشند، به شرط نداشتن غیبت؛

توضیح: دانش‌آموزانی که در سن 17 سالگی و قبل از سن مشمولیت موفق به دریافت دیپلم می‌شوند، چنانچه حداکثر تا شش ماه پس از رسیدن به سن مشمولیت (18 سالگی تمام) وارد دانشگاه شوند، مجاز به ادامه‌ی تحصیل هستند؛ در غیر این صورت به دلیل ورود به غیبت، مجاز به ادامه‌ی تحصیل نخواهند بود؛ مگر اینکه در مهلت شش ماه، خود را معرفی کرده و بدون غیبت به خدمت اعزام و یا دارای برگ اعزام بدون غیبت باشند.

?کارکنان وظیفه (سربازان در حال خدمت) بدون غیبت اولیه دارای مدرک پیش‌دانشگاهی و یا دیپلم نظام آموزشی جدید 3-3-6 حضوری و پیوسته (دانش‌آموزان عادی) به شرطی که در مقطع کارشناسی و بالاتر پذیرفته شوند.

?کارکنان وظیفه‌ای که خدمت دوره ضرورت آنان تا تاریخ 1402/6/31 به پایان می‌رسد (این دسته از افراد باید به هنگام ثبت‌نام در دانشگاه، گواهی یا کارت پایان خدمت ارائه کنند).

?کارکنان پایور شاغل در نیروهای مسلح، با ارائه گواهی اشتغال به خدمت.

?مشمولان غایب مجاز به ثبت نام کنکور سراسری نیستند و در صورت ثبت نام و قبولی مجاز به ثبت نام در دانشگاه نخواهد بود.

معافیت تحصیلی برای هر مقطع تنها یکبار صادر می شود و فارغ التحصیلان هر مقطع مجاز به تحصيل مجدد در همان مقطع نیستند.
شرایط ثبت نام دانشجویان انصرافی
شرایط ثبت نام دانشجویان انصرافی

شرایط ثبت نام دانشجویان انصرافی

شرایط ثبت نام دانشجویان انصرافی چیست؟ آیا دانشجویان انصرافی می توانند در کنکور سراسری شرکت کنند؟

✔️دانشجویان دوره غیرروزانه به شرط نداشتن منع نظام وظیفه می توانند در کنکور سراسری ثبت نام کنند و پس از قبولی در دانشگاه انصراف خود را قطعی کنند.

دانشجويان انصرافی درصورتيكه در سنوات اوليه تحصيلی، موضوع تبصره 1 ماده 33 قانون، انصراف داده و همچنين از تاريخ انصراف آنان در دانشگاه و رشته قبلي تا زمان پذيرش در دانشگاه و رشته جديد بيش از يك سال سپری نشده باشد. مضافاً مشروط به اينكه قبلاً (از تاريخ 22/8/1390 به بعد) از امتياز يک بار انصراف استفاده نكرده باشند.

فارغ التحصيلان مقطع كاردانی فقط مي‌توانند در رشته‌هايی در مقطع كارشناسي پيوسته تحصيل کنند كه برابر اعلام وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، آن رشته (رشته تحصيلی مقطع كاردانی)، مقطع كارشناسي ناپيوسته بالاتر ندارد.

شرایط ثبت نام داوطلبان اتباع

شرایط ثبت نام داوطلبان اتباع براساس دفترچه ثبت نام در این مقاله بیان شده است. داوطلبان اتباع خارجی (غیرایرانی) برای ثبت نام کنکور سراسری علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام، باید دارای شرایط ذکر شده در ادامه مقاله نیز باشند.

کلیه داوطلبان غیرایرانی برای ثبت نام کنکور سراسری باید به سایت سنجش مراجعه نموده و کد 13 رقمی اتباع را دریافت کنند و در فرم ثبت نام تقاضانامه ایترنتی وارد نمایند.

کد 13 رقمی اتباع به صورت اینترنتی و از طریق سایت سنجش قابل دریافت است. به همراه داشتن کد 13 رقمی داوطلبان غیرایرانی در زمان ثبت نام کنکور الزامی است.

شرایط ثبت نام داوطلبان غیرایرانی برای ثبت نام آزمون سراسری:

شرایط ثبت نام کنکور سراسری برای اتباع
فقط اتباع غیرایرانی مقیم جمهوری اسلامی و دارای اقامت قانونی شرایط شرکت در کنکور سراسری را دارند.
حداکثر مدت زمان تحصیل در دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی پیوسته، 5 سال است.
داوطلبان اتباع، مجاز به انتخاب رشته در مناطق غیرمجاز تردد و اسکان اتباع غیر ایرانی نیستند.
پذیرفته شدگان همانند دانشجویان ایرانی باید قوانین و مقررات آموزشی و دانشجویی موسسه را بپذیرند.
داوطلبان اتباع برای پذیرش در دوره های با آزمون و بدون آزمون باید دارای مدرک تحصیلی دیپلم از مدارس جمهوری اسلامی ایران یا مدارس بین المللی داخل ایران باشند.
دانشجویان غیرایرانی، مشمول قانون نظام وظیفه نیستند.
داوطلبان غیرایرانی فقط یکبار مجاز به تحصیل در هر مقطع هستند.
تحصیل داوطلبان در موسسات آموزش عالی و یا مراکز جامعه المصطفی(ص) و مركزآموزش عالی اهل بیت به صورت همزمان ممنوع است.

اتباع خارجی برای ثبت نام در کنکور سراسری، باید یکی از مدارک زیر را داشته باشند:

  • گذرنامه دارای حداقل شش ماه مجوز اقامت.
  • دفترچه پناهندگی سياسی صادره از سوی نيروی انتظامی جمهوری اسلامی
  • كارت هویت ويژه اتباع غيرايرانی دارای اعتبار در همان سال
  • آخرین کارت آمایش معتبر بر اساس اعلام اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور

سوالات متداول

برای ثبت نام کنکور سراسری باید چه مدارکی داشته باشیم؟

از مهم ترین شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور، داشتن یکی از مدارک تحصیلی : دیپلم نظام جدید، دیپلم چهارساله نظام قدیم، گواهینامه دوره پیش دانشگاهی، مدرک کاردانی (فوق دیپلم) می باشد

داوطلبان دوره روزانه شرایط ثبت نام کنکور سراسری را دارند؟

داوطلبان دوره روزانه در صورتی که قصد ثبت نام در کنکور سراسری را دارند، باید در تاریخ تعیین شده انصراف خود را قطعی نمایند.

شرایط ثبت نام کنکور برای داوطلبان غیرایرانی چیست؟

دریافت کد 13 رقمی اتباع برای ثبت نام کنکور سراسری الزامی است. سایر شرایط ثبت نام در مقاله ذکر شده است.

میانگین امتیاز 3 / 5. جمع امتیاز 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا