کنکورکنکور انسانی

معرفی رشته روانشناسی [+ گرایش‌ها، بازار کار و رتبه لازم برای قبولی]

روانشناسی دانشی است که به توصیف، تبیین، پیش‌بینی و کنترل رفتارها و فرآیندهای ذهنی انسان در ابعاد مختلف روانی، اخلاقی، اجتماعی، جسمانی و معنوی می‌پردازد. منابع و روش‌های این علم در کشور ما تلفیقی از رویکردهای تجربی، عقلی و وحیانی هستند.

روانشناسی از رشته‌ها‎‌ی پرطرفدار در گروه آزمایشی علوم انسانی است. البته این رشته حالت شناور دارد و از طریق کنکور رشته‌های ریاضی و تجربی هم می‌توان وارد آن شد. تعداد زیادی از داوطلبان کنکور سراسری هنگام انتخاب رشته، روانشناسی را برای ادامه‌ی تحصیل برمی‌گزینند. اگر پس از آشنایی با بازار کار رشته انسانی، متوجه علاقه‌ی خود به رشته‌ی روانشناسی شدید، می‌توانید اطلاعات جامعی درباره‌ی این رشته، رتبه‌ی لازم برای قبولی و بازار کار آن در این مقاله بیابید.

معرفی رشته روانشناسی
معرفی رشته روانشناسی

تعریف رشته روانشناسی

روانشناسی علمی است که به مطالعه‌ی رفتار و فرآیندهای ذهنی می‌پردازد. احساسات، شخصیت، تفکر، حافظه، ادراک و بسیاری از ویژگی‌های ذهن انسانی از یک سو در علم روانشناسی مورد بررسی قرار می‌گیرند. از سوی دیگر همه‌ی حرکات و اعمالی که تحت عنوان رفتار انسانی شناخته می‌شوند، در حیطه‌ی بررسی این علم قرار می‌گیرند.

این رشته‌ی پرطرفدار که این روزها با توجه به گسترش گرایش‌هایش در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری، بازار کار خوب و متنوعی نیز یافته است، رشته‌ی نسبتاً جدیدی به حساب می‌آید که طی قرن اخیر دچار تحولات گوناگونی شده است. روانشناسی با بسیاری از دانش‌های دیگر در حوزه‌های علوم انسانی و تجربی ارتباط تنگاتنگ دارد. رشته‌های پزشکی و علوم اعصاب در حیطه‌ی علوم تجربی و رشته‌های فلسفه و جامعه‌شناسی در حوزه‌ی علوم انسانی، نقش پر رنگی در دستاوردهای علم روانشناسی ایفا می‌کنند.

رشته‌ی روانشناسی در ابتدای شکل‌گیری شباهت بیشتری به علم روانپزشکی داشت. اما با گسترش پژوهش‌های روانشناختی، تجربه‌های درونی افراد و آنچه در طول حیات بر ذهنشان می‌گذشت، محل توجه این رشته قرار گرفت. این رشته‌ی تاثیرگذار و مهم که امروزه و در بحبوحه‌ی زندگی ماشینی و عصر ارتباطات، گره‌گشای مشکلات روحی بسیاری از افراد جامعه است، اهدافی نظیر پیش‌بینی، توصیف، تبیین و تغییر رفتار و فرایندهای ذهنی افراد را دنبال می‌کنذ.

تفاوت رشته‌ی روانشناسی با روانپزشکی

برخی از دانش‌آموزان هنگام انتخاب رشته، نسبت به تفاوت رشته‌های روانشناسی و روانپزشکی آگاه نیستند. باید بدانید که یک روانپزشک، دارای مدرک پزشکی است و برای تخصص خود رشته‌ی روانپزشکی را انتخاب کرده است. بنابراین چنین متخصصی بعد از تشخیص بیماری‌های روانی مانند بیش‌فعالی، نقص توجه، وسواس فکری-عملی، افسردگی شدید یا اختلال‌هایی مانند دو قطبی، استرس پس از سانحه و … در بیمارانش، می‌تواند از داروهای مناسب برای درمان آن‌ها بهره ببرد.

یک روانپزشک، به‌عنوان یک پزشک، همچنین می‌تواند از تجربیات بالینی خود برای درمان مشکلات روانی، عاطفی و رفتاری بیماران استفاده کند. اما یک روانشناس، حتی اگر صاحب مدرک دکتری در رشته‌ی خود باشد، امکان تجویز دارو را ندارد بلکه از روش‌های روان‌درمانی غیردارویی برای درمان مراجعانش بهره می‌برد. روانشناسان همچنین می‌توانند در صورت صلاحدید، بیمار را به روانپزشک ارجاع دهند. در حقیقت روانشناسی به بررسی نحوه‌ی تفکر، عملکرد، واکنش و تعامل انسان‌ها می‌پردازد.

درنهایت روانشناسان و روانپزشکان برای کسب نتیجه‌ی مورد نظر و بهبود بیماران، اغلب با یکدیگر همکاری تنگاتنگی دارند.

تفاوت رشته‌ی روانشناسی با روانپزشکی
تفاوت رشته‌ی روانشناسی با روانپزشکی

واحدهای درسی رشته روانشناسی

تعداد کل واحدهای دروه‌ی کارشناسی رشته‌ی روانشناسی 140 واحد است. دروس عمومی 24 واحد، دروس اصلی و پایه 69 واحد، دروس تخصصی 37 واحد و دروس اختیاری 10 واحد از واحدهای درسی این رشته را تشکیل می‌دهند.

دروس پایه‌، تخصصی و اختیاری رشته‌ی روانشناسی در مقطع کارشناسی شامل این موارد است:

دروس پایه رشته‌ی روانشناسی مباحث اساسی در روانشناسی 1 و 2، تاریخ و مکاتب روانشناسی و نقد آن، مبانی جامعه‌ شناسی، روانشناسی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان، آمار توصیفی، آمار استنباطی، روش تحقیق (کمی و کیفی)، فیزیولوژی اعصبا و غدد، احساس و ادراک، روانشناسی فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان، روانشناسی تحولی 1 و 2، معرفت شناسی، آشنایی با فلسفه‌ی اسلامی، روانشناسی شخصیت، روانشناسی شناختی، روانشناسی دین، کاربرد کامپیوتر در روانشناسی، فلسفه‌ی علم روانشناسی، روانشناسی اجتماعی، متون روانشناسی به انگلیسی 1 و 2 و روانشناسی تجربی، روان‌ سنجی، روانشناسی یادگیری، روانشناسی تربیتی، آموزه‌های روانشناختی در قرآن و حدیث 1 و 2، آسیب‌ شناسی روانی 1 و 2، مبانی راهنمایی و مشاوره
دروس تخصصی رشته‌ی روانشناسی آزمون‌های روانشناختی 1 و 2، اصول روانشناسی بالینی، بهداشت روانی، روانشناسی سلامت، آسیب‌ شناسی روانی کودک و نوجوان، روانشناسی و مشاوره خانواده، نظریه‌های مشاوره و روان درمانی، فنون مشاوره و روان درمانی، راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی، روانشناسی اجتماعی کاربردی، آسیب شناسی اجتماعی، روانشناسی صنعتی-سازمانی، روانشناسی کودکان با نیازهای ویژه 1 و 2، توانبخشی کودکان با نیازهای ویژه، شیوه‌های اصلاح و تغییر رفتار، پژوهش (عملی-انفرادی) در روانشناسی
دروس اختیاری رشته‌ی روانشناسی روانشناسی جنسیت، روانشناسی سالمندی، مدیریت استرس (تنیدگی)، روانشناسی اعتیاد، روانشناسی رفتار مصرف‌کننده، علوم اعصاب شناختی، روانشناسی ورزش، پویایی گروه، روانشناسی کار و مدیریت، کلیات روانپزشکی، روانشناسی تبلیغات و رسانه، رفتار سازمانی، روانشناسی اخلاق، اخلاق حرفه‌ای، ناتوانایی‌های یادگیری، نگرش و تغییر آن، روانشناسی نظامی، روانشناسی سیاسی

گرایش‌های رشته روانشناسی

رشته‌ی روانشناسی در دوره‌ی کارشناسی گرایشی ندارد. طی این دوره‌ی چهار ساله، دانشجویان با مفاهیم کلی رشته آشنا می‌شوند. دانشجویانی که مایل به ادامه‌ی تحصیل باشند، می‌توانند در دوره‎‌ی کارشناسی ارشد یک گرایش انتخاب کنند.

گرایش‌های رشته‌ی روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری شامل این موارد هستند؛ بالینی، عمومی، روانسنجی، صنعتی و سازمانی، بالینی کودک و نوجوان، روانشناسی اسلامی (مثبت‌گرا)، روانشناسی کودکان استثنایی، روانشناسی سلامت، روانشناسی تربیتی و علوم اعصاب شناختی.

● روانشناسی بالینی

بر اساس آمار موجود، روانشناسی بالینی محبوب‌ترین گرایش روانشناسی است. این گرایش به ادارک، پیش‌بینی و درمان نابهنجاری، ناتوانی و آشفتگی‌های شناختی، هیجانی، زیست‌شناختی، روان‍شناختی، اجتماعی و رفتاری می‌پردازد. روانشناس‌های بالینی عموماً در دوره‌ی تحصیل در درمان یک اختلال یا بیماری روانی خاص تبحر پیدا می‌کنند. حس انسان‌دوستی و علاقه‌ی وافر به مطالعه و پژوهش، از اصلی‌ترین نیازهای یک روانشناس بالینی متبحر و موفق است.

روانشناسی بالینی محبوب‌ترین گرایش روانشناسی است.
روانشناسی بالینی محبوب‌ترین گرایش روانشناسی است.

روانشناسی عمومی

اصول، مشکلات و روش‌های رشد انسان، اختلالات، آسیب‌شناسی روانی، احساس و هیجان، انگیزه، یادگیری، حافظه، حواس، تفکر، ادراک، پردازش شناختی و هوش همگی از موضوعات گرایش روانشناسی عمومی هستند. یک روانشناس‌ عمومی به افراد مبتلا به انواع بیماری‌ها و اختلالات روانی یا افرادی که در روابط خود دچار مشکلات عاطفی هستند و یا افرادی که با مشکلات رفتاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند، کمک می‌کند. این مشکلات می‌توانند طولانی مدت باشند مانند مشکلات اضطرابی یا اینکه به دلیل بروز یک واقعه‌ی ناگهانی مانند مواجهه با مرگ عزیزان ایجاد شده باشند.

روانسنجی

روانسنجی با‌عنوان روانشناسی کمی نیز شناخته می‌شود. این گرایشی است که با آزمون‌ها، اندازه‌گیری‎‌ها و ارزیابی‌های روانشناختی سر و کار دارد. متخصصین این گرایش هم بر روانشناسی تسلط دارند و هم رشته‌ی آمار را به خوبی می‌شناسند. ریاضیات و فلسفه‌ی علم نیز ازجمله دانش‌هایی هستند که یک روانسنج باید تا حدودی بر آن‌ها مسلط باشد. دانشجویان این رشته همچنین با برخی از نرم‌افزارها برای انجام تحلیل‌های آماری آشنا می‌شوند. بر اساس اطلاعات موجود، این گرایش کم‌ترین خواهان را در میان گرایش‌های روانشناسی دارد.

● روانشناسی صنعتی و سازمانی

روانشناسی صنعتی و سازمانی یک گرایش نسبتاً جدید است که بر موضوع نیروی انسانی در دنیای کار تمرکز دارد. این گرایش که با‌عنوان روانشناسی شغلی نیز شناخته می‌شود، در پی حل معضلات شرکت‌ها و صنایع مختلف برای گزینش مناسب‌ترین نیروهای انسانی و طراحی ساختارهای همکاری در آن‌ها است. بررسی تأثیر متقابل فرد و محیط کار بر روی هم یکی از موضوعات اصلی این گرایش است که به رابطه‌ی میان انسان و دنیای کار می‌پردازد. در دنیای امروز استفاده از خدمات روانشناسی صنعتی و سازمانی یکی از ضروریات دنیای کار، تولید و صنعت است.

روانشناسی صنعتی و سازمانی یک گرایش نسبتاً جدید در رشته‌ی روانشناسی است
روانشناسی صنعتی و سازمانی یک گرایش نسبتاً جدید در رشته‌ی روانشناسی است.

● روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

این گرایش به بررسی، مطالعه‌، پیش‌گیری، اصلاح و درمان اختلال‌های روانی در دوران کودکی و نوجوانی می‌پردازد. مباحث این گرایش با روانشناسی بالینی هم‌گام و مشابه است. تنها تفاوت عمده این است که در این گرایش فقط اختلال‌ها در سنین کودکی و نوجوانی بررسی می‌شوند. بر اساس اطلاعات و آمار موجود، اختلال‌های روانی در کودکان و نوجوانان عموماً بازتابی از مشکلات خانوادگی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی در جامعه است. بنابراین شناسایی هرچه سریع‌تر مشکلات و اختلال‌ها و سپس پیشگیری، مداخله و درمان آن‌ها امری ضروری است.

روانشناسی اسلامی (مثبت‌گرا)

در این گرایش خاص، دیدگاه‌های خاص دین اسلام در حوزه‌ی روانشناسی به روش‌های اکتشافی و تحلیل محتوا از میان آیات و احدایث کشف و پردازش می‌شوند. البته در گرایش روانشناسی اسلامی، مباحث در هر دو قلمروی دین و علم با هم بررسی می‌شوند. درحقیقت دیدگاه‌های روانشناسی هم در این گرایش به صورت مستقل طرح و بررسی می‌شوند.

● روانشناسی کودکان استثنایی

در این گرایش، مسائل مربوط به کودکانی بررسی می‌شود که در گستره‌ی عنوان استثنایی قرار می‌گیرند. این شامل کودکان تیزهوش تا عقب افتاده، کودکان نابینا، کم‌بینا، ناشنوا و کم‌شنوا، دارای ناتوانی‌های کلامی، حرکتی و ذهنی و … می‌شود. تمام مباحث مربوط به شناخت روانی، عاطفی، رفتاری، فکری و جسمی این کودکان و نحوه‌ی آموزش دادن به آن‌ها در گرایش روانشناسی کودکان استثنایی مطرح است.

● روانشناسی سلامت

این گرایش از رشته‌ی روانشناسی به تاثیر متقابل سلامت جسم و روان بر هم می‌پردازد. روانشناسان سلامت، تاثیر عوامل روان‍شناختی و رفتاری را بر سلامت جسمی، بررس می‌کنند. این روانشناس‌ها رویکرد روانشناختی زیستی-اجتماعی دارند و آموزش‌های روانشناختی خود را برای تغییر سبک زندگی بیماران‌شان به کار می‌گیرند. مثلاً در مواردی، روانشناسان سلامت با ارائه‌ی سبک‌های تغذیه‌ای سالم به مراجعان خود کمک می‌کنند تا به سلامت پایدار روان و جسم دست پیدا کنند. درمان کمکی هنگام سکته‌ی مغزی و فلج اندام، دیابت، آسم عصبی، فشارخون و بیماری‌های قلبی متاثر از مشکلات روان، سردردهای میگرنی، اختلالات خواب، پانیک و فوبیا، ازجمله حوزه‌های کاری گرایش روانشناسی سلامت است.

● روانشناسی تربیتی

موضوع اصلی گرایش روانشناسی تربیتی، یادگیری و آموزش است. شناخت دانش‌آموزان، تربیت معلم‌ها، طرح و اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی، و تدوین محتوای درسی با توجه به اصول روانشناسی تربیتی، تنها بخشی از فعالیت فارغ‌التحصیلان این گرایش است. متخصصین این رشته، به روز ترین روش‌های تدریس را که بر پایه‌ی پژوهش‌های متعدد شکل گرفته‌اند در اختیار اساتید، دبیران و معلم‌های مهدکودک‌ها، مدارس، آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها قرار می‌دهند.

یکی از این روش‌های نوین تدریس که روانشناسان تربیتی بر آن تاکید دارند، یادگیری مبتنی بر تمرین است که اساس کار تیم تحقیقاتی تراز در طراحی اپلیکیشن 100% رایگان هم‌درس بوده است. نمی‎‌توان از نقش نمونه سوال در افزایش سطح یادگیری غافل بود و این اپلیکیشن ضمن بهره‌گیری از هزاران سوال سطح‌بندی‌شده با رفع اشکال هوشمند، شرایط مناسبی برای ارتقاء سطح دانش‌آموزان فراهم کرده است.

علوم اعصاب شناختی

گرایش علوم اعصاب شناختی به مطالعه‌ی پروسه‌های بیولوژیک و جنبه‌های زیستی‌ای می‌پردازد که در فرآیند شناخت در مغز انسان‌ها رخ می‌دهند. متخصصین این گرایش بر این مسئله تسلط دارند که مدارهای نورونی در مغز چگونه فعالیت‌های شناختی که در مغز رخ می‌دهد را متاثر یا کنترل می‌کنند. علوم اعصاب شناختی، زیرشاخه‌ای برای هر دو علم روانشناسی و علوم اعصاب به حساب می‌آید. بررسی افرادی که دچار ضایعه‌های مغزی و شناختی هستند، ازجمله فعالیت‌های مهم متخصصین این گرایش است.

بازار کار رشته روانشناسی

فعالیت در عرصه‌ی روانشناسی علاوه بر تحصیل در دانشگاه به ویژگی‌ها و خصایص خاصی نیاز دارد. مهارت‌های ارتباطی، هوش هیجانی، فضیلت‌های اخلاقی، روحیه‌ی هم‌دلی و پرهیز از قضاوت، تنها تعدادی از این خصایص هستند. اما نکته‌ی مهمی که درباره‌ی اشتغال روانشناسان وجود دارد این است که برای دریافت پروانه‌ی فعالیت از سازمان نظام روانشناسی و فعالیت به‌عنوان روان‌درمانگر مستقل، فرد باید حتماً در دو مقطع مثلاً کارشناسی و کارشناسی ارشد یا کارشناسی ارشد و دکتری به تحصیل پرداخته باشد.

اما دانشجویان دوره‌ی کارشناسی روانشناسی علاوه بر تحصیل در دانشگاه، می‌توانند در کارگاه‌ها و سمینارهای معتبر شرکت کنند. مدارک متنوعی که در این مسیر کسب می‌کنند، می‌تواند زمینه‌ساز فعالیت آن‌ها در حوزه‌ها و مراکز مختلف اجتماعی شود. بسیاری از کارشناسان روانشناسی در مدارس و مهدکودک‌ها مشغول فعالیت می‌شوند. یا وارد حیطه‌های تبلیغاتی یا جذب نیروی انسانی در شرکت‌های کوچک و بزرگ می‌شوند.

بازار کار گرایش‌های مختلف رشته روانشناسی

زمینه‌ی فعالیت کارشناسان ارشد رشته‌ی روانشناسی با توجه به گرایشی که برای تحصیل انتخاب کرده‌اند، بسیار متنوع‌تر است. در ادامه برخی از زمینه‌های کاری این متخصصین ذکر می‌شود:

فارغ‌التحصیلان گرایش روانشناسی بالینی می‌توانند در بیمارستان‌های روانی، کلینیک‌های روانشناسی، مراکز ترک اعتیاد، مراکز مشاوره، سازمان بهزیستی و اداراتی مانند شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان زندان‌ها و … مشغول به کار شوند. علاقمندان به کار آموزشی نیز امکان فعالیت در موسسات آموزش عالی مانند دانشگاه‌های پیام نور و آزاد را دارند. برخی دیگر از متخصصین نیز به‌عنوان معلم یا مشاور جذب مدارس می‌شوند.

فارغ‌التحصیلان گرایش روانشناسی عمومی می‌توانند در مراکز بهزیستی و بهداشت روانی برای حل مشکلات خانوادگی، زناشویی، تحصیلی، شغلی، فردی، ارتباطی و … به کار مشاوره بپردازند.

فارغ‌التحصیلان گرایش روانسنجی می‌توانند یا به فعالیت‌های پژوهشی بپرازند یا در کلینیک‌ها و بیمارستارهای روانی آزمون‌های روانی را اجرا کنند. اجرای آزمون‌‎های هوش و ارزیابی تحصیلی در مدارس نیز از دیگر ظرفیت‌های شغلی این رشته است.

فارغ‌التحصیلان گرایش روانشناسی بالینی کودک و نوجوان می‌توانند در مراکز مشاوره‌ فعالیت کنند و یا مهدکودک تأسیس کنند. فعالیت در مراکز بهزیستی، کانون‌های اصلاح و تربیت و مراکز ارائه‌ دهنده‌ی خدمات روانشناختی به کودکان و نوجوان در آموزش و پرورش، از دیگر زمینه‌های کاری این گرایش است.

فارغ‌التحصیلان گرایش روانشناسی بالینی کودک و نوجوان می‌توانند در مراکز مشاوره‌ فعالیت کنند.
فارغ‌التحصیلان گرایش روانشناسی بالینی کودک و نوجوان می‌توانند در مراکز مشاوره‌ فعالیت کنند.

فارغ‌التحصیلان گرایش روانشناسی صنعتی و سازمانی می‌توانند در شرکت‌های مختلف در حوزه‌های صنعتی، کارآفرینی و دانش‌بنیان استخدام شوند. فعالیت در موسسات کاریابی و مشاوره دادن در زمینه‌ی تبلیغات از دیگر زمینه‌های کاری این متخصصین است.

فارغ‌التحصیلان گرایش روانشناسی اسلامی (مثبت گرا) می‌توانند در عرصه‌های پژوهشی و آموزشی در دانشگاه‌ها و مدارس مشغول به کار شوند. موسسات فرهنگی و هنری و برخی مراکز آموزشی دولتی مانند آموزش و پرورش نیز به تخصص این افراد نیاز دارند.

فارغ‌التحصیلان گرایش روانشناسی کودکان استثنائی می‌توانند در آموزش و پرورش و مراکز توانبخشی کار کنند. آموزش دروس متناسب با نیازهای دانش‌آموزان استثنایی، کشف استعدادهای این کودکان و نوجوانان ویژه و فعالیت‌های پژوهشی زمینه‌های مختلف کاری این متخصصین است.

فارغ‌التحصیلان گرایش روانشناسی سلامت بازار کار گسترده‌ای دارند. فعالیت در بیمارستان‌ها به‌عنوان مداخله‌گر در بحران‌های مرتبط به سلامت و کار در مراکز نگهداری سالمندان از زمینه‌های کاری متخصصین این گرایش است. مراکز مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر و مراکز ارائه‌دهنده‌ی خدمات به جانبازان و معلولین نیز از استخدام این روانشناسان استقبال می‌کنند.

فارغ‌التحصیلان گرایش روانشناسی تربیتی می‌توانند در مدارس مشغول به کار شوند. دانشکده‌های تربیت معلم نیز به فعالیت‌های پژوهشی این متخصصین نیاز دارند. تاسیس مراکز مشاوره‌ی تحصیلی، فعالیت به عنوان استاد و معلم و کار در مراکز مشاوره از دیگر زمینه‌های کاری این گرایش است.

فارغ‌التحصیلان گرایش علوم اعصاب شناختی امکان فعالیت در مراکزی را دارند که به نقشه‌برداری از مغز و توانبخشی در این زمینه می‌پردازند. فعالیت پژوهشی در زمینه‌های هوش مصنوعی و رباتیک هم برای این متخصصین امکان‌پذیر است.

رتبه لازم برای قبولی در رشته روانشناسی

بر اساس فهرست مراکز دانشگاهی دولتی برای انتخاب رشته‌ی گروه آزمایشی علوم انسانی، دانشگاه‌های تبریز، مراغه، ارومیه، اصفهان، کاشان، بیرجند، فردوسی مشهد، بجنورد، زنجان، سمنان (مهدی‌شهر)، زاهدان، شیراز، کردستان، یاسوج، گلستان، گنبد، گیلان، لرستان، مازندران، اراک، هرمزگان، ملایر، اردکان، یزد و مهریز در رشته‌ی روانشناسی دانشجو می‌پذیرند.

همچنین دانشگاه‌های بین‌المللی امام خمینی ره (قزوین)، شهید مدنی آذریایجان (تبریز)،  محقق اردبیلی (اردبیل)، خوارزمی (کرج)، خلیج فارس (بوشهر)، حکیم سبزواری (سبزوار)، رازی (کرمانشاه)، شهید چمران (اهواز)، شهبد باهنر (کرمان)، سلمان فارسی (کازرون) و بوعلی سینا (همدان) و مراکز آموزش عالی اقلید، پلدختر، نورآباددلفان نیز در رشته‌ی روانشناسی پذیرای دانشجویان هستند.

دانشگاه تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، الزهرا، شاهد و دانشگاه غیردولتی شهید مطهری نیز از دانشگاه‌هایی هستند که در تهران در رشته‌ی روانشناسی دانشجو می‌پذیرند.

رشته‌ی روانشناسی به‌عنوان یکی از رشته‌های دانشگاهی گروه آزمایشی علوم انسانی، علاقمندان زیادی دارد. بنابراین برای پذیرفته شدن در این رشته باید تلاش خود را به کار بگیرید. با به دست آوردن رتبه‌های دو و سه رقمی می‌توان در دانشگاه‌های برتر ازجمله دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه الزهرا و دانشگاه فردوسی مشهد، در رشته‌ی روانشناسی پذیرفته شد.

آخرین رتبه‌ قبولی در رشته روانشناسی

براساس اطلاعات موجود، آخرین رتبه قبولی در رشته‌ی روانشناسی در دانشگاه‌های مختلف بر اساس نتایج کنکور 1400 و سهیمه‌های مختلف مناطق، به قرار زیر بوده است (توجه داشته باشید که رتبه‌های اعلام شده حدودی هستند):

آخرین رتبه قبولی در رشته روانشناسی در کنکور 1400
نام دانشگاه آخرین رتبه‌ی قبولی منطقه‌ی یک آخرین رتبه‌ی قبولی منطقه‌ی دو آخرین رتبه‌ی قبولی منطقه‌ی سه
دانشگاه تهران 73 290 181
دانشگاه شهید بهشتی 148 112 204
دانشگاه علامه طباطبایی 132 118 40
دانشگاه خوارزمی (کرج) 670 944 (شبانه) 1958
دانشگاه الزهرا (س) 257 650 1253
دانشگاه فردوسی مشهد 396 1967
دانشگاه اصفهان 598 622 809
دانشگاه شیراز 409 461 727
دانشگاه تبریز 1152 889 2089
دانشگاه گیلان (رشت) 2830 1950
دانشگاه زنجان 2514 5235
دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (قزوین) 1509 1673 3882
دانشگاه علوم توانبخشی تهران 306 933
دانشگاه غیراتتفاعی علم و فرهنگ تهران 884 9074 22815
دانشگاه یزد 1101 2086 3756
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

اگر علاقمندید که بدانید رتبه‌‌ی برتر کنکور سراسری در سال گذشته از چه روش‌هایی برای کسب موفقیت استفاده کرده‌ است، می‌توانید در وبلاگ تراز از نحوه‌ی مطالعه و درصدهای نفر اول کنکور انسانی 1400 آگاه شوید. آشنایی با مهارت‌های علمی برای مطالعه هوشمند کنکور و راهکارهای علمی برای کسب رتبه برتر در کنکور در کنار یادگیری موثر برای کنکور با استفاده از تمرین بازیابی ازجمله مطالبی است که وبلاگ تراز برای آماده‌سازی داوطلبان ارائه داده است.

جمع‌بندی

رشته‌ی روانشناسی از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی در گروه آزمایشی علوم انسانی است. البته روانشناسی، یک رشته‌ی شناور است و از طریق شرکت در کنکور رشته‌های تجربی و ریاضی نیز می‌توان تحصیل در این رشته‌ی دانشگاهی را آعاز کرد. با این حال در نظر بگیرید که ظرفیت اصلی پذیرش در رشته‌ی روانشناسی به داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی تعلق دارد.

رشته‌ی روانشناسی به شناخت، بررسی، پیش‌بینی، تبیین و تغییر رفتار و فرایندهای ذهنی انسان‌ها می‌پردازد. این رشته در حال حاضر بسیار گسترده است و گرایش‌های متنوعی دارد. اگر خود را علاقمند به این رشته می‌یابید، باید ببینید آیا ویژگی‌های شخصیتی و علمی مورد نظر برای انتخاب این رشته را هم دارید یا خیر. علاقمند بودن به مباحث تحلیلی دروسی مانند جامعه‌شناسی، فلسفه و منطق از جمله‌ی این ویژگی‌ها است. همچنین باید مشخصه‌های رفتاری خاصی مانند همدلی، صبر، خویشتن‌داری و پرهیز از قضاوت در شما پررنگ باشد.

شرکت در آزمون سرنوشت‌ساز و رقابتی کنکور، می‌تواند میزان اضطراب شما را افزایش داده و مانع مدیریت صحیح زمان شود، برای آشنایی با راهکارهای موثر در این زمینه، می‌توانید با 11 راهکار برای مدیریت زمان در کنکور + (مدیریت زمان در تست زنی) آشنا شوید. همچنین آگاهی‌ از راه ‌های کاهش اضطراب امتحان در دانش ‌آموزان موثر خواهد بود.


سوالات متداول

رتبه لازم برای قبولی در رشته‌ی روانشناسی در دانشگاه‌های معتبر روزانه در تهران چیست؟

با به دست آوردن رتبه‌های دو و سه رقمی می‌توان در رشته‌ی روانشناسی در دانشگاه‌های برتر پذیرفته شد. دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه الزهرا و خوارزمی، ازجمله‌ی این دانشگاه‌ها هستند.

موضوع رشته‌ی روانشناسی چیست؟

روانشناسی دانشی است که به توصیف، تبیین، پیش‌بینی و کنترل رفتارها و فرآیندهای ذهنی انسان در ابعاد مختلف روانی، اخلاقی، اجتماعی، جسمانی و معنوی می‌پردازد. منابع و روش‌های این علم در کشور ما تلفیقی از رویکردهای تجربی، عقلی و وحیانی هستند.

بازار کار رشته‌ی روانشناسی چگونه است؟

برای دریافت پروانه‌ی فعالیت از سازمان نظام روانشناسی و فعالیت به‌عنوان روان‌درمانگر مستقل، فرد باید حتماً در دو مقطع مثلاً کارشناسی و کارشناسی ارشد یا کارشناسی ارشد و دکتری به تحصیل پرداخته باشد. بسیاری از کارشناسان روانشناسی در مدارس و مهدکودک‌ها مشغول فعالیت می‌شوند و یا وارد حیطه‌های تبلیغاتی یا جذب نیروی انسانی در شرکت‌های کوچک و بزرگ می‌شوند. بیمارستان‌های روانی، کلینیک‌های روانشناسی، مراکز ترک اعتیاد، مراکز مشاوره، سازمان بهزیستی و اداراتی مانند شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان زندان‌ها و ... محل اصلی فعالیت روانشناسان بالینی است.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا