کنکورکنکور تجربی

معرفی رشته داروسازی [+ بازار کار و رتبه لازم برای قبولی]

رشته‌ی داروسازی در مقطع دکتری عمومی، شاخه‌ای از علوم پزشکی است که فارغ‌التحصیلان آن با مفاهیم و مبانی علم داروسازی و کلیه‌ی خصوصیات و کاربردهای بالینی داروهای موجود در ایران و جهان آشنا هستند.

رشته‎‌ی داروسازی یکی پرطرفدارترین‌ها در گروه آزمایشی علوم تجربی است. تعداد زیادی از داوطلبان کنکور سراسری هنگام انتخاب رشته، پس از رشته‌‌ی پزشکی، داروسازی را برمی‌گزینند. اگر پس از آشنایی با بازار کار رشته علوم تجربی، متوجه علاقه‌ی خود به رشته‌ی داروسازی شدید، می‌توانید اطلاعات جامعی درباره‌ی این رشته، رتبه‌ی لازم برای قبولی و بازار کار آن در این مقاله بیابید.

معرفی رشته داروسازی
معرفی رشته داروسازی

تعریف رشته داروسازی

داروسازی شاخه‌ای از علوم پزشکی است که دانش‌آموختگان آن با مفاهیم و مبانی علم داروسازی و کلیه‌ی خصوصیات و کاربردهای بالینی داروهای موجود در ایران و جهان آشنا می‌شوند. متخصصین این رشته توانایی ارائه‌ی اطلاعات دارویی به مردم، بیماران و جامعه‌ی علوم پزشکی را دارند. تولید دارو و کالاهای سلامت‌محور ازجمله ملزومات دارویی و تجهیزات پزشکی، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، مکمل‌ها، غذاهای رژیمی، فرآورده‌های طبیعی و مواد خوراکی و آشامیدنی، بخشی از فعالیت‌های اصلی داروسازان است.

دانش‌آموختگان رشته‌ی داروسازی همچنین در زمینه‌ی نظارت و کنترل کیفی و کمی داروها و کالاهای سلامت‌محور، مدیریت مراکز تولید و عرضه‌ی دارو و کالاهای سلامت‌محور وارائه‌ی مشاوره‌ی دارویی تخصصی به تیم پزشکی و بیماران، فعال هستند. یک دانش‌آموخته‌ی دوره‌ی دکتری عمومی داروسازی نقش مؤثر و کارآمدی در ارتقای سطخ علمی کشور در حوزه‌های آموزش، پژوهش و پاسخگویی به نیازهای درحال تحول علوم پزشکی دارد.

وظایف حرفه‌ای یک داروساز

یک داروساز حرفه‌ای باید بتواند در جنبه‌های مختلف آموزشی و بهداشتی و تأمین سلامت با همکاری سایر اعضای تیم علوم پزشکی در شناخت بهتر اثرات، سمیت، هزینه‌ و منفعت داروها، تجویز و مصرف منطقی داروها و کاهش عوارض و خطاهای دارویی مؤثر باشد.

مشارکت در پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در زمینه‌ی گسترش علم داروسازی از دیگر وظایف حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان این رشته است. بررسی مکانیسم اثرات تا فرم‌های دارویی نوین، تولید داروهای جدید از منابع شیمیایی، گیاهی، بیولوژیک، نوترکیب و نوآوری‌های ژن و سلول درمانی، از جمله موضوعات قابل بررسی در این پژوهش‌ها هستند.

مشارکت در تحقیق، توسعه و تولید داروهای مورد نیاز در همه‌ی زمینه‌ها ازجمله دامپزشکی نیز از حوزه‌های فعالیت داروسازان است. داروسازان همچنین باید در امور نظارتی و خدماتی از قبیل نوآوری در تأمین و توزیع داروها و نظارت بر اساس آخرین استانداردها در حوزه‌ی سلامت دارو و کالاهای سلامت‌محور و همچنین تشخیص داروهای مؤثرتر با کم‌ترین سمیت و بیشترین منفعت تخصص یابند.

وظایف حرفه‌ای دانش‌آموختگان رشته‌ی داروسازی در جامعه شامل موارد زیر می‌شود:

  • مسئولیت فنی داروخانه‌ها
  • ارائه‌ی مشاوره‌ی دارویی به بیماران و تیم سلامت
  • ارزیابی خطاهای دارویی و ارتباط مؤثر با تیم سلامت و بیمار در جهت ارتقای فرهنگ مصرف منطقی دارو و جلوگیری از هرگونه سمیت و عارضه‌ی ناخواسته
  • نظارت بر امور نسخه پیچی پرسنل داروخانه‌ها
  • ساخت داروهای ترکیبی در داروخانه‌ها
  • مشارکت در فرآیند تولید مواد اولیه‌ی فرآورده‌های دارویی (انسانی و دامی)، واردات و صادرات، توزیع و مدیریت در حوزه‌های مختلف دارو و کالاهای سلامت‌محور
  • مشارکت در تأمین داروهای بخش‌های مختلف بیمارستانی
  • مشارکت در کلیه‌ی فعالیت‌های نظارتی حوزه‌ی دارو و کالاهای سلامت محور
  • مشارکت در طراحی، اجرا و ارزشیابی طرح‌های پژوهشی دانشگاهی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی
مسئولیت فنی داروخانه‌ها یکی از وظایف حرفه‌ای داروسازان است.
مسئولیت فنی داروخانه‌ها یکی از وظایف حرفه‌ای داروسازان است.

مهارت‌های مورد نیاز یک داروساز

ازجمله توانمندی‌ها و مهارت‌هایی که از یک داروساز انتظار می‌رود در اختیار داشته باشد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارتباط مؤثر با بیمار
  • آموزش به بیماران
  • داشتن اطلاعات کامل از خصوصیات شیمیایی، مکانیسم عمل، کاربرد بالینی، تشخیص سمیت و عوارض ناخواسته‌ی فرآورده‌های دارویی
  • پژوهش و نگارش مقالات و متون علمی
  • ارائه‌ی مشاوره‌ی تخصصی به تیم سلامت و تعامل در کار تیمی
  • استفاده از فناوری اطلاعات
  • کار با نرم‌افزارهای اختصاصی مرتبط
  • تجویز منطقی داروهای بدون نسخه
  • ارزیابی و نقد نسخ دارویی صادر شده توسط پزشکان در راستای پیشگیری از بروز خطاهای دارویی و تأمین ایمنی دارو
  • کنترل کیفی داروهای انسانی و مکمل‌های دارویی و غذایی
  • توانمندی کارشناسی و مدیریت مراکز تولید و پخش دارو و کالاهای سلامت‌محور
  • تولید فرآورده‌های دارویی انسانی و دامی و آرایشی و بهداشتی

برنامه آموزشی دوره دکتری عمومی داروسازی

تعداد کل واحدهای درسی دوره‌ی دکتری عمومی داروسازی 212 واحد است. این واحدها شامل 24 واحد عمومی، 52 واحد علوم پایه، 124 واحد تخصصی اجباری، 4 واحد دروس تخصصی اختیاری و 8 واحد پایان‌نامه است.

دانشجویان رشته‌ی داروسازی دروسی مانند ریاضیات و محاسبات در داروسازی، فیزیک در داروسازی، شیمی عمومی، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، تشریح و بافت‌شناسی، شیمی تجزیه و آلی و بیوشیمی و فیزیولوژی  می‌گذرانند.

کمک‌های اولیه، میکروب‌شناسی، ویروس‌شناسی، انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی، ایمنی‌شناسی، زبان‌تخصصی، اخلاق و قوانین در داروسازی، گیاهان دارویی، فارماکوگنوزی، فرآورده‌های بیولوژیک، بیوتکنولوژی دارویی و کشت سلولی از دیگر دروس دوره‌ی دکتری عمومی داروسازی است.

شیمی دارویی، روش‌های آنالیز دستگاهی، داروشناسی، سم‌شناسی، کنترل مسمومیت، فیزیکال فارماسی، فارماسیوتیکس، بیوفارماسی و فارماکوکینتیک، کنترل میکروبی داروها، کنترل فیزیکو شیمیایی داروها، دارو درمان بیماری‌ها، رژیم‌های درمانی، ملزومات تجهیزات پزشکی، کارآموزی داروخانه شهری و داروسازی بیمارستانی دروس دیگری هستند که دانشجویان داروسازی می‌خوانند.

بازار کار رشته داروسازی

فارغ‌التحصیلان رشته‌ی داروساری امکان فعالیت در حوزه‌های گوناگونی دارند. داروسازان می‌توانند داروخانه تأسیس کنند یا در کارخانه‌های داروسازی و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی مشغول به کار شوند. این دانش‌آموختگان همچنین می‌توانند در بخش علوم دارویی آزمایشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها فعال باشند یا در سیاست‌گذرای‌های دارویی کشور ایفای نقش کنند.

به طور کلی دانش‌آموختگان دوره‌ی دکتری عمومی داروسازی می‌توانند در جایگاه‌های زیر به فعالیت بپردازند:

  • داروخانه‌های دولتی، بیمارستانی و خصوصی
  • سازمان‌ها و موسسات مرتبط با علوم دارویی و کالاهای سلامت‌محور (ملزومات دارویی و تجهیزات پزشکی، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، مکمل‌ها، غذاهای رژیمی، فرآورده‌های طبیعی و مواد خوراکی و آشامیدنی)
  • صنایع تولید دارو و کالاهای سلامت‌محور
  • مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم
  • شرکت‌های واردکننده‌ی دارو و کالاهای سلامت‌محور
  • شرکت‌های پخش دارو و کالاهای سلامت‌محور

رتبه لازم برای قبولی در رشته داروسازی

بر اساس فهرست انتخاب رشته‌ی گروه آزمایشی علوم تجربی، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، گیلان (رشت)، تبریز، یزد، البرز (کرج)، کرمان، اردبیل، همدان، زنجان، مازندران (ساری)، بندرعباس، لرستان (خرم‌آباد)، ارومیه، زابل، بیرجند و کرمانشاه در رشته‌ی داروسازی دانشجو می‌پذیرند.

دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، علوم پزشکی بقیه‌الله (تهران)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد‌های پزشکی تهران، دامغان، آیت‌الله آملی، و دانشگاه‌‌های علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، علوم پزشکی مازندران (پردیس خودگردان رامسر) و دانشکده‌های داروسازی دانشگاه‌های علوم پزشکی رشت و بندرعباس نیز در رشته‌ی داروسازی پذیرش دارند.

رشته‌ی داروسازی علاقمندان بسیار زیادی دارد. بنابراین برای پذیرفته شدن در این رشته باید نهایت تلاش خود را به کار بگیرید. داوطلبی که سهمیه‌ی منطقه‌ی یک را در کنکور دارد، با به دست آوردن رتبه‌های دو و سه رقمی می‌تواند به سادگی در رشته‌ی داروسازی پذیرفته شود. البته با کسب رتبه‌ی چهاررقمی تا سقف حدود 2 هزار نیز می‌توان در برخی شهرستان‌ها پذیرش گرفت.

آخرین رتبه‌ قبولی در رشته داروسازی

براساس اطلاعات موجود، آخرین رتبه قبولی در رشته‌ی داروسازی در برخی از دانشگاه‌ها بر اساس نتایج کنکور 1400 و سهیمه‌های مختلف مناطق، به قرار زیر بوده است (توجه داشته باشید که رتبه‌های اعلام شده حدودی هستند):

آخرین رتبه قبولی در رشته داروسازی در کنکور 1400
نام دانشگاه آخرین رتبه‌ی قبولی منطقه‌ی یک آخرین رتبه‌ی قبولی منطقه‌ی دو آخرین رتبه‌ی قبولی منطقه‌ی سه
دانشگاه علوم پزشکی تهران 895 1213 2045
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران  921 (روزانه) 1494 (شبانه) 1782 (روزانه) 3022 (شبانه) 1858 (روزانه) 2816 (شبانه)
علوم پزشکی مشهد 1213 (روزانه) 1848 (شبانه) 1767 (روزانه) 3985 (شبانه) 1534 (روزانه) 3250 (شبانه)
علوم پزشکی اصفهان 1561 (روزانه)  1834 (شبانه) 2748 (روزانه) 4019 (شبانه) 2400 (روزانه)  2736 (شبانه)
علوم پزشکی تبریز 2210 1682
دانشگاه علوم پزشکی شیراز 1507 (روزانه) 2159 (شبانه) 2834 (روزانه) 4487 (شبانه) 1568 (روزانه) 2342 (شبانه)
دانشگاه علوم پزشکی گیلان 2355 3377 3758
دانشگاه علوم پزشکی البرز 1379 (روزانه) 2124 (شبانه) 1219 (روزانه)  3514 (شبانه) 2121 (روزانه) 2592 (شبانه)
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز 2662 4171 2177
دانشگاه آزاد اسلامی – واحد پزشکی تهران 2450 (نیمسال دوم- خودگردان) 6476 (نیمسال دوم- خودگردان) 3878 (نیمسال دوم)
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

اگر علاقمندید که بدانید رتبه‌‌ی برتر کنکور سراسری در سال گذشته از چه روش‌هایی برای کسب موفقیت استفاده کرده‌ است، می‌توانید در وبلاگ تراز از نحوه‌ی مطالعه و درصدهای نفر اول کنکور تجربی 1400 آگاه شوید. آشنایی با مهارت‌های علمی برای مطالعه هوشمند کنکور و راهکارهای علمی برای کسب رتبه برتر در کنکور در کنار یادگیری موثر برای کنکور با استفاده از تمرین بازیابی ازجمله مطالبی است که وبلاگ تراز برای آماده‌سازی داوطلبان ارائه داده است.

جمع‌بندی

حفظ سلامت انسان و محیط زندگی او از حقوق اصلی افراد جامعه محسوب می‌شود. در رشته‌ی داروسازی که نقشی تعیین‌کننده در تأمین سلامت جامعه دارد، بر مدنظر گرفتن این حق اساسی تأکید می‌شود. این رشته به طور کلی بر بنیان خلاقیت، نوآوری، کارگروهی و اخلاق حرفه‌ای بنا نهاده شده است. هدف از تعلیم رشته‌ی داروسازی آن‌ است که باکیفیت‌ترین و سالم‌ترین داروها با رعایت کلیه‌ی موارد ایمنی در اختیار مردم قرار بگیرد. یک داروساز همچنین باید در مراقبت از بیماران، مقررات مرتبط با حفاظت و ایمنی بیمار را دقیقاً رعایت کند و به سوگندنامه‌ی حرفه‌ی خود متعهد و پایبند باشد.

اگر قصد شرکت در کنکور سراسری علوم تجربی را دارید، باید بدانید که شرکت در آزمون سرنوشت‌ساز و رقابتی کنکور، می‌تواند میزان اضطراب شما را افزایش داده و مانع مدیریت صحیح زمان شود، برای آشنایی با راهکارهای موثر در این زمینه، می‌توانید با 11 راهکار برای مدیریت زمان در کنکور + (مدیریت زمان در تست زنی) آشنا شوید. همچنین آگاهی‌ از راه ‌های کاهش اضطراب امتحان در دانش ‌آموزان موثر خواهد بود.


سوالات متداول

تعریف رشته داروسازی چیست؟

داروسازی شاخه‌ای از علوم پزشکی است که دانش‌آموختگان آن با مفاهیم و مبانی علم داروسازی و کلیه‌ی خصوصیات و کاربردهای بالینی داروهای موجود در ایران و جهان آشنا می‌شوند. متخصصین این رشته توانایی ارائه‌ی اطلاعات دارویی به مردم، بیماران و جامعه‌ی علوم پزشکی را دارند.

بازار کار رشته داروسازی چگونه است؟

فارغ‌التحصیلان رشته‌ی داروساری امکان فعالیت در حوزه‌های گوناگونی دارند. داروسازان می‌توانند داروخانه تأسیس کنند یا در کارخانه‌های داروسازی و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی مشغول به کار شوند. این دانش‌آموختگان همچنین می‌توانند در بخش علوم دارویی آزمایشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها فعال باشند یا در سیاست‌گذرای‌های دارویی کشور ایفای نقش کنند.

برای قبولی در رشته داروسازی باید چه رتبه‌ای کسب کرد؟

داوطلبی که سهمیه‌ی منطقه‌ی یک را در کنکور دارد، با به دست آوردن رتبه‌های دو و سه رقمی می‌تواند به سادگی در رشته‌ی داروسازی پذیرفته شود. البته با کسب رتبه‌ی چهاررقمی تا سقف حدود 2 هزار نیز می‌توان در برخی شهرستان‌ها پذیرش گرفت.

میانگین امتیاز 4 / 5. جمع امتیاز 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا