کنکور

وسایل مورد نیاز کنکور 1402 | روز کنکور با خود چه ببریم؟

با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور سراسری، این دغدغه برای داوطلبان وجود دارد که وسایل مورد نیاز کنکور چیست و می‌توانیم چه وسایلی را همراه خود سر جلسه‌ی کنکور داشته باشیم؟ آماده کردن وسایل موردنیاز در روز کنکور از قبل و به همراه نداشتن وسایل ممنوعه می‌تواند نقش مهمی در کاهش استرس و کنترل تنش و نگرانی‌های ناخواسته داشته باشد.

در این مقاله وسایل ضروری و وسایل ممنوعه‌ی سر جلسه‌ی کنکور سراسری به صورت کامل بیان شده است. باتوجه به اهمیت به همراه داشتن برخی از مدارک، توصیه می‌شود روز قبل از کنکور حتما این مدارک را آماده کرده و همراه خود داشته باشید تا در روز کنکور با چالشی روبرو نشوید.

وسایل مورد نیاز کنکور | روز کنکور چی ببریم؟
وسایل مورد نیاز کنکور | روز کنکور چی ببریم؟

وسایل مورد نیاز روز کنکور

کلیه‌ی داوطلبانی که می‌خواهند در کنکور سراسری شرکت کنند، لازم است یکسری از وسایل را به همراه خود داشته باشند. از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز در روز کنکور سراسری، به همراه داشتن کارت ورود به جلسه‌ی آزمون است. داوطلبان چند روز قبل از زمان برگزاری آزمون با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org و درج اطلاعات خواسته شده (شماره پرونده، کدپیگیری ثبت نام) می‌توانند کارت ورود به جلسه کنکور سراسری را به صورت اینترنتی دریافت کنند.

برای حضور در جلسه‌ی آزمون لازم است کارت شرکت در آزمون گروه آزمایشی مربوط (در نصف کاغذ A4 باید پرینت و از تغییر اندازه‌ی آن به ابعاد مختلف خودداری شود)، کارت ملی یا شناسنامه‌ی عکس‌دار، چند مداد سیاه‌نرم پررنگ، مداد پاک‌کن، مداد تراش و سنجاق همراه داشته باشید. داوطلبان دارای معلولیت بینایی متوسط و خفیف می‌توانند دستگاه بهدید و یا درشت‌بین بدون حافظه همراه داشته باشند.

وسایل ضروری و مورد نیاز روز کنکور سراسری در ادامه فهرست شده است:

وسایل لازم برای روز کنکور
مداد نرم  دو عدد مداد نرم و مشکی (بهتراست از مداد HB استفاده کنید.)
اگر می‌خواهید از اتود استفاده کنید، از از نوک‌‌های 0/7 و یا 0/9 استفاده کرده و حتما 2 اتود و یک نوک اضافه داشته باشید.
پاک کن یک پاک‌کن خوب که پاسخبرگ شما را سیاه نکند.

(می‌توانید یک نخ از وسط پاک‌کن رد کنید و دور گردنتان بیاندازید تا استفاده از آن راحت‌تر شود و  زمین نیفتد.)

تراش یک تراش تیز
سنجاق قفلی یا سوزن ته گرد برای اتصال کارت ورود به جلسه‌ به لباس خود به سنجاق قفلی یا سوزن ته گرد نیاز دارید.
کارت ملی یا شناسنامه به همراه داشتن کارت ملی یا اصل شناسنامه سر جلسه‌ی کنکور الزامی است.
ساعت مچی برای مدیریت زمان حتما یک ساعت مچی (ترجیحاً عقربه‌ای) به همراه داشته باشید.
کارت ورود به جلسه آزمون برای دریافت کارت ورود به جلسه کنکور، قبل از زمان برگزاری آزمون، به سایت سنجش مراجعه کنید. پرینت کارت شرکت در جلسه‌ی آزمون همراه با یک سنجاق باید همراه داوطلب باشد.
آب حتما آب یا شربت همراه خود داشته باشید.
ماسک و دستمال ماسک اضافی سه‌لایه‌ی معمولی

با وجود کاهش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا، استفاده‌ی احتیاطی از ماسک هنوز ضروری قلمداد می‌شود. دستمال کاغذی نیز از ضروریات بهداشتی در جلسه‌ی کنکور است.

وسایل مورد نیاز کنکور ازجمله مداد، پاک کن و تراش را به همراه خود داشته باشید. توجه داشته باشید، رد و بدل کردن این وسایل سر جلسه‌ی آزمون، تخلف محسوب می‌شود.

شرکت در آزمون سرنوشت‌ساز و رقابتی کنکور، می‌تواند میزان اضطراب شما را افزایش داده و مانع مدیریت صحیح زمان شود، برای آشنایی با راهکارهای موثر در این زمینه، می‌توانید با 11 راهکار برای مدیریت زمان در کنکور + (مدیریت زمان در تست زنی) آشنا شوید. همچنین آگاهی‌ از راه ‌های کاهش اضطراب امتحان در دانش ‌آموزان موثر خواهد بود.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

وسایل ممنوعه در جلسه کنکور

به غیر از وسایل مورد نیاز کنکور و موارد اعلام شده در اطلاعیه‌ی پرینت کارت ورود به جلسه‌ی آزمون، از همراه داشتن سایر وسایل جداً خودداری کنید. حوزه‌های آزمون از تحویل هرگونه وسیله‌ی اضافی معذور هستند. (در روز کنکور داوطلبان به اندازه‌ی کافی تنش و نگرانی دارند، با رعایت دستورالعمل های کنکور سراسری و به همراه نداشتن وسایل اضافی، سعی کنید با آرامش سر جلسه‌ی آزمون حضور پیدا کنید.) وسایل ممنوعه‌ی اعلام شده به قرار زیر هستند:

  1. وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه حافظه‌دار (از قبیل پیجر، تلفن همراه حتی به صورت خاموش، هندزفری، تبلت، قلم نوری، ساعت هوشمند، دستبند و عینک هوشمند، خودکار و انگشتر هوشمند و …)
  2. وسایل محاسباتی مانند ماشین حساب
  3. کتاب، جزوه و یادداشت
  4. ساک، کیف دستی، مواد خوراکی بجز آب آشامیدنی

در صورت به همراه داشتن و مفقود شدن این وسایل، حوزه‌ی برگزاری آزمون هیچگونه مسئولیتی در قبال آن‌ها نخواهد داشت.

به همراه داشتن تلفن همراه سر جلسه‌ی کنکور حتی به صورت خاموش، موجب محرومیت داوطلب از گزینش در آزمون خواهد شد.

مواردی از قانون رسيدگی به تخلفات و جرايم در کنکور

تخلفات و جرايمی که در قانون رسیدگی به جرایم کنکور ذکر شده، مشتمل بر موارد زير است:

(1) ارتكاب هرگونه عملی كه موجب بی‌نظمی در برگزاری آزمون شود. همراه داشتن هرگونه وسيله‌ی غيرمجاز (حتی به صورت خاموش) و دستگاه‌های حافظه‌دار.

(2) ارتكاب هرگونه عمل خلاف مقررات كه آزمون متقاضی را از نظر علمی خدشه‌دار کند، از قبيل:

  • ارائه‌ی مدرک يا گواهی مجعول يا تصوير گواهی مجعول براي شركت در آزمون
  • تبانی با متقاضیان يا افراد خارج از حوزه امتحانی يا دست‌اندركاران آزمون از قبيل عوامل اجرايی و طراحان سوال برای تخلف در آزمون
  • ثبت‌نام در آزمون با هويت مجعول يا شركت در جلسه‌ی آزمون به جای متقاضی اصلي

(3) استفاده از هرگونه وسيله‌ی غيرمجاز از قبيل وسايل ارتباط الكترونيكی و دستگاه‌های حافظه‌دار

(4) كمک به متقاضی خارج از ضوابط برگزاری آزمون جهت پاسخ به سوالات

(5) دسترسی غيرمجاز به اطلاعات مربوط به متقاضیان يا استفاده‌ی غيرمجاز از آن‌ها

(6) هرگونه تغيير غيرمجاز سوالات، اوراق و پاسخنامه‌های متقاضیان يا ساير مدارک و دفاتر مربوط به آزمون

(7) افشای سوالات آزمون يا تلاش در جهت دستيابی و افشای آن يا شركت يا معاونت در اين امر قبل يا حين برگزاری آزمون به هر نحو

(8) خريد يا فروش سوالات آزمون يا پاسخ آن‌ها يا شركت يا معاونت در اين امر قبل يا حين برگزاری آزمون اعم از اينكه سوالات يا پاسخ آن‌ها واقعی يا غيرواقعی باشد

مجازات متخلفان کنکور

هيأت‌های رسيدگی به تخلفات، صلاحيت صدور حكم به مجازات‌های زير را درباره‌ی متخلفان شرکت کننده در کنکور دارند:

  • اخطار كتبی با درج در پرونده‌ی متقاضی و اعلام به مراجع ذيربط يا محروميت از گزينش در آزمون همان سال.
  • محروميت از گزينش علمی در آزمون همان سال و ابطال قبولي متقاضی در همان سال و محروميت از شركت در آزمون از يک تا ده سال بعد.
  • اعمال جزای نقدی از ده ميليون ريال تا يك ميليارد ريال يا حبس از يك تا پنج سال يا هر دو مجازات با توجه به معرفی به محاكم دادگستری
  • ارتكاب جرم چنانچه در قالب عضويت در يک گروه يا شبكه باشد، موجب تشديد مجازات می‌شود و تشكيل دهنده و سركرده‌ی گروه يا شبكه به حداكثر مجازات محكوم می‌شود. مجازات هر يک از اعضاء كه در ارتكاب تخلفات و جرايم فوق دخالتی نداشته باشند، حسب مورد حداقل مجازات ذكر شده برای مرتكب است.

روز کنکور چه بپوشیم؟

شاید سوال بخشی از داوطلبان این باشد که روز کنکور چه بپوشیم؟ کنکور در تابستان و روزهای گرم سال برگزار می‌شود. حتماً لباس‌های راحت، گشاد و خنک پوشیده و لباس‌های خیلی تنگ نپوشید. خانم‌ها باید برای حضور در جلسه‌ی کنکور از پوشش مقنعه استفاده کنند.

برای حضور در جلسه‌ی کنکور از کفش راحت استفاده کنید.

برای حضور در جلسه کنکور نیاز نیست حتماً لباس مشکی بپوشید.

نکات مهم روز کنکور

برای کاهش استرس، ضمن رعایت دستورالعمل‌های آزمون به نکات مهم روز کنکور که در ادامه بیان شده است، توجه داشته باشید:

  • در زمان حضور در جلسه آزمون، همراه داشتن پرينت كارت شركت در آزمون، اصل كارت ملی و يا اصل شناسنامه‌ی عكس­‌دار الزامي است.
  • شروع فرآيند برگزاری آزمون صبح‌­ها راس‌ ساعت‌ 8:00 (هشت) آغاز می‌شود. درهای حوزه‌­­های امتحانی رأس‌ ساعت‌ 7:30 (هفت و سی) صبح بسته خواهد شد. لذا از ورود متقاضیان پس از بسته شدن درهای حوزه‌­های امتحاني ممانعت بعمل خواهد آمد.
  • شب قبل از آزمون وسایل مورد نیاز کنکور را آماده کنید.
  • کارت ورود به جلسه‌ی آزمون را حتما چند روز قبل، از سایت سنجش دریافت کرده و در صورت مشاهده مشکل، برای رفع نقص کارت اقدام کنید.
  • 1 تا 1/5 ساعت قبل از شروع آزمون در حوزه حضور داشته باشید.
  • وسایل اضافی همراه خود نداشته باشید.
  • روز کنکور حتما یک صبحانه‌ی مقوی ولی کم حجم میل کنید.
  • کارت ورود به جلسه‌ی آزمون را به لباس خود وصل کنید.
  • با آرامش صندلی خود را پیدا کنید و بنشینید.

در مقاله‌‎ی زمان برگزاری و تعداد و زمان پاسخگویی به سوالات کنکور 1402 می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره‌ی کنکور 1402 و تغییرات دفترچه‌های سوال این آزمون سراسری به دست بیاورید. اگر علاقمندید که بدانید رتبه‌های برتر کنکور سراسری در سال گذشته از چه روش‌هایی برای کسب موفقیت استفاده کرده‌اند، می‌توانید در وبلاگ تراز از نحوه‌ی مطالعه و درصدهای رتبه یک کنکور انسانی 1401، نفر اول کنکور تجربی 1401، نفر اول کنکور ریاضی 1401 و نفر اول کنکور هنر 1401 آگاه شوید.

دستورالعمل بهداشتی جلسه کنکور 1402

انتظار می‌رود داوطلبان برای حفظ سلامتی خود، سایر داوطلبان و خانواده‌های محترمشان، دستورالعمل بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و الزامات بهداشتی زیر را مورد توجه قرار داده و آن‌ها را رعایت کنند:

  • زمان مناسب منزل تا حوزه امتحانی را برآورد و به موقع در محل آزمون حضور یابید. حوزه‌ی برگزاری آزمون از ساعت ۶:۳۰ صبح روز برگزاری آزمون آماده‌ی حضور داوطلبان خواهد بود.
  • برای پیشگیری از تجمع، حضور خود را به دقایق پایانی موکول نکنید.
  • از تردد بی مورد در محل آزمون جداً خودداری کنید.
  • هنگام ورود و خروج به حوزه با دیگر داوطلبان فاصله‌ی مناسب (حداقل یک متر) را حفظ کنید.
  • همراه داشتن ماسک ۳ لایه معمولی (بدون فیلتر). استفاده صحیح از ماسک (از بالای بینی تا زیر چانه). ماسک زدن از ابتدای ورود به حوزه‌ی برگزاری آزمون تا پایان برگزاری آزمون و خروج از حوزه‌ی امتحانی الزامی است.
  • در زمان استقرار در محل صندلی از صحبت کردن با سایر داوطلبان مجاور جداً خودداری کنید.
  • از تماس دست‌ها با چشم، دهان و بینی در حین آزمون جداً خودداری کنید.
  • هنگام عطسه یا سرفه کردن از دستمال کاغذی استفاده کنید. درصورتی که دستمال وجود نداشت از قسمت داخلی آرنج استفاده کنید.
  • در صورت داشتن سئوال ضروری از عوامل اجرایی در طول برگزاری آزمون حتما با رعایت فاصله مناسب و داشتن ماسک سوال کنید.
  • در پایان آزمون تا زمان اعلام خروج از سالن توسط عوامل اجرایی، همچنان بر صندلی خود مستقر باشید. به پیام‌هایی که حاوی نکات اجرایی و بهداشتی است و در جلسه‌ی آزمون از بلندگو پخش می‌شود با دقت گوش کرده و به آن عمل کنید.
  • سعی کنید از تماس دست با سطوحی که اغلب لمس می‌شود نظیر صندلی‌ها، دستگیره‌ی درب‌ها و شیرآلات سرویس بهداشتی و … خودداری کرده و از دستمال کاغذی استفاده کنید.
  • چنانچه مبتلا به بیماری کرونا هستید در زمان ورود به حوزه‌ی برگزاری آزمون، (با ارائه‌ی رسید نتیجه‌ی آزمایش PCR) مسئولین حوزه را مطلع کنید تا پیش‌بینی‌های لازم را در این خصوص به‌عمل آورند.

وظايف داوطلبان آزمون سراسری سال 1402

سازمان سنجش آموزش کشور برای آگاهی داوطلبان کنکور سراسری 1402 از مهم‌ترین اقداماتی که باید برای شرکت در آزمون سراسری انجام بدهند، موش‌گرافی «وظایف داوطلبان قبل، حین و بعد از برگزاری آزمون سراسری سال 1402» را منتشر کرده است:

جدول فرآیند مراحل کنکور 1402

سازمان سنجش آموزش کشور برای تسهیل دسترسی دواطلبان به زمان برگزاری هر یک از مراحل آزمون سراسری سال 1402، جدول زیر را ارائه داده است:

ردیف مراحل زمان انجام توضیحات
1 ثبت نام نوبت اول:  8 تا 1401/8/18  نوبت دوم: 15 تا 1402/1/21 (ثبت‌نام نوبت اول از ساعت 8 صبح لغایت 17 روز یکشنبه 22 آبان 1401 تمدید شد)
2 مشاهده، کنترل و ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی نوبت اول:  8 تا 1401/8/14  نوبت دوم: 15 تا 1402/1/21 بعد از ثبت‌نام، تا آخر مهلت ثبت‌نام می‌توانید اطلاعاتی را که وارد کرده‌اید، ویرایش کنید.
3 دریافت کارت ورود به جلسه (نوبت اول) از سه‌شنبه 1401/10/27 تا پنجشنبه 1401/10/29 اطلاعات تکمیلی در درگاه اطلاع‌سانی سازمان سنجش و نشریۀ پیک سنجش (19 دی ماه 1401) اعلام می‌شود.
4 برگزاری آزمون سراسری (نوبت اول) پنجشنبه 1401/10/29 و جمعه 1401/10/30 زمان دقیق آزمون هر یک از گروه‌های آزمایشی در اطلاعیۀ مورخ 19 دی ماه 1401 اعلام می‌شود.
5 اعلام نمرات خام و نمره‌ کل آزمون اختصاصی (نوبت اول) نیمۀ اول اسفندماه 1401
6 برگزاری آزمون سراسری (نوبت دوم) چهارشنبه 1402/4/14 و پنجشنبه 1402/4/15 زمان دقیق آزمون هر یک از گروه‌های آزمایشی در اطلاعیۀ مورخ 5 تیرماه 1402 اعلام می‌شود.
7 اعلام نمرات خام و نمره کل آزمون اختصاصی (نوبت دوم) نیمۀ دوم مرداد ماه 1402
8 ارائه کارنامه نهایی و انتخاب رشته نیمۀ دوم مرداد ماه 1402 داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در مهلت اعلام شده و بر اساس ظرفیت‌های اعلام شده در دفترچۀ راهنمای انتخاب رشته، رشته‌های مورد علاقۀ خود را به صورت اینترنتی انتخاب می‌کنند.
9 اعلام نتیجۀ نهایی و بارگذاری کارنامه نتایج در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش نیمۀ دوم شهریور ماه 1402

جمع بندی

برای کاهش استرس حتما روز قبل از کنکور تمامی وسایل ازجمله، کارت ورود به جلسه‌ی آزمون، اصل کارت ملی یا شناسنامه، مداد نرم، پاک کن، تراش و … را آماده کنید و از به همراه داشتن وسایل اضافی (تلفن همراه، جزوه و کتاب، کیف و …) خودداری کنید. برای روز کنکور حتماً لباس راحت و خنک پوشیده و از کفش راحت استفاده کنید.

کنکور سراسری، آزمونی سرنوشت‌ساز برای تمامی داوطلبانی است که پس از طی کردن دوازده سال تحصیلی باید در رقابت با صدها هزار داوطلب دیگر، خود را برای ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه‌ها و رشته‌های گوناگون آماده کنند. بنابراین مطالعه و شرکت در کنکور سراسری، برنامه‌ریزی بلندمدتی می‌طلبد. آشنایی با مهارت‌های علمی برای مطالعه هوشمند کنکور و راهکارهای علمی برای کسب رتبه برتر در کنکور در کنار یادگیری موثر برای کنکور با استفاده از تمرین بازیابی ازجمله مطالبی است که وبلاگ تراز برای آماده‌سازی داوطلبان ارائه داده است.


سوال های متداول

وسایل ممنوعه روز کنکور کدام است؟

همراه داشتن تجهیزات الکترونیکی (تلفن همراه، ساعت، دستبند، عینک و انگشتر هوشمند و ...)، ماشین حساب، پیجر و هندزفری، خودکار و پاک کن هوشمند، کتاب، جزوه، نت و یادداشت، وسایل فلزی (گل‌سر، تل، آینه و ... باید حتماً پلاستیکی باشد)، ساک، کیف دستی و مواد خوراکی بجز آب آشامیدنی بر سر جلسه‌ی کنکور ممنوع است.

مدارک لازم برای روز کنکور چیست؟

به همراه داشتن پرینت کارت ورود به جلسه‌ی آزمون، اصل کارت ملی یا شناسنامه‌ی عکس‌دار برای حضور در جلسه‌ی کنکور الزامی است.

آیا استفاده از ساعت و دستبند هوشمند سر جلسه‌ی کنکور مجاز است؟

خیر. داوطلبان مجاز به استفاده از ساعت، دستبند و انگشتر هوشمند سر جلسه‌ی آزمون نیستند.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا