کنکورکنکور تجربی

میزان پذیرش پزشکی و دندانپزشکی در کنکور 1402 | افزایش 20 درصدی پذیرش پزشکی

افزایش ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی به دلیل نیاز کشور به متخصصین مجرب، از سال 1401 اجرایی شد. بر اساس مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، ظرفیت پذیرش در رشته‌ی پزشکی ۲۰ درصد افزایش یافت و مقرر شد که این افزیش ظرفیت تا کنکور ۱۴۰۴ ادامه پیدا کند. البته این افزایش ظرفیت با اولویت پذیرش بومی‌گزینی و استفاده از سهمیه‌ی مناطق محروم مصوب شده است.

بر این اساس، معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور تازه‎‌ترین اطلاعات و میزان دقیق پذیرش در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی را در کنکور 1402 اعلام کرده است. برای اطلاع از این مورد با ما همراه باشید.

میزان پذیرش پزشکی و دندانپزشکی در کنکور

ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی کنکور 1402

به استناد مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در کنکور 1402 نسبت به کنکور سال 1401، ۲۰ درصد معادل ۱۹۲۰ نفر به ظرفیت پذیرش رشته‌ی پزشکی و ۱۵ درصد معادل ۲۹۰ نفر به ظرفیت پذیرش رشته‌ی دندان‌پزشکی افزوده می‌شود.

این بدان معنی است که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در گروه آزمایشی علوم تجربی، ظرفیت پذیرش در رشته‌ی پزشکی برابر با ۱۱ هزار و ۵۲۰ نفر و در رشته‌ی دندانپزشکی ۲۲۱۵ نفر خواهد بود.

 بیشترین داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی است، اما بیشترین میزان رشد داوطلب در مقایسه با سایر گروه‌های آزمایشی در سال‌های اخیر در گروه آزمایشی علوم انسانی بوده است. در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان تأثیر قطعی سوابق تحصیلی ۴۰ درصد خواهد بود که بر اساس ۱۱ درس دیپلم در پایه‌ی دوازدهم در نظام 6-3-3- خواهد بود و سهمیه‌ها در این آزمون تغییر نخواهد کرد.

جزئیات ماده واحده افزایش ظرفیت پزشکی در کنکور

بر اساس ماده واحده‌ی افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع عمومی، سال 1401 اعلام شد «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالیِ تحت نظارت آن وزارت برای رشته پزشکی در مقطع عمومی از سال ۱۴۰۱ به مدت حداقل چهار سال، در هر سال ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یابد.»

با انتشار دفترچه‌های انتخاب رشته‌ی کنکور ۱۴۰۱ مشخص شد که این ظرفیت با ایجاد رشته پزشکی در چند دانشکده کمتر شناخته شده افزایش پیدا کرده است و ۱۱ دانشکده برای اولین بار در رشته‌ی پزشکی دانشجو پذیرفتند.

در تبصره‌ی ۱ این ماده واحده آمده بود: «این افزایش ظرفیت مخصوص داوطلبان آزاد شهرستان‌ها و مناطق محروم و کم برخوردار است. پذیرش در این افزایش ظرفیت که به صورت کد رشته محل‌های مشخص در دفترچه‌های راهنمای سازمان سنجش آموزش کشور درج می‌شود، صرفاً برای ارائه خدمت در شهرستان‌ها و مناطق محروم و کم برخوردار خواهد بود. در صورت عدم وجود داوطلب واجد شرایط برای بخشی از این ظرفیت، ظرفیت باقیمانده صرفاً به داوطلبان آزاد سایر مناطق کشور با تعهد ارائه خدمت در شهرستان‌ها و مناطق تعیین شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص خواهد یافت.»

در تبصره‌ی ۲ این ماده واحده همچنین به رشته دندانپزشکی اشاره شده است که بر اساس آن، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف شد که طرح افزایش ظرفیت در رشته‌های تخصصی پزشکی، دندان‌پزشکی عمومی و تخصصی دندان‌پزشکی را به همراه اصلاحات پیشنهادی خود ارائه کند.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

جدول فرآیند مراحل کنکور 1402

سازمان سنجش آموزش کشور برای تسهیل دسترسی دواطلبان به زمان برگزاری هر یک از مراحل آزمون سراسری سال 1402، جدول زیر را ارائه داده است:

ردیف مراحل زمان انجام توضیحات
1 ثبت نام نوبت اول:  8 تا 1401/8/18  نوبت دوم: 15 تا 1402/1/21 (ثبت‌نام نوبت اول از ساعت 8 صبح لغایت 17 روز یکشنبه 22 آبان 1401 تمدید شد)
2 مشاهده، کنترل و ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی نوبت اول:  8 تا 1401/8/14  نوبت دوم: 15 تا 1402/1/21 بعد از ثبت‌نام، تا آخر مهلت ثبت‌نام می‌توانید اطلاعاتی را که وارد کرده‌اید، ویرایش کنید.
3 دریافت کارت ورود به جلسه (نوبت اول) از سه‌شنبه 1401/10/27 تا پنجشنبه 1401/10/29 اطلاعات تکمیلی در درگاه اطلاع‌سانی سازمان سنجش و نشریۀ پیک سنجش (19 دی ماه 1401) اعلام می‌شود.
4 برگزاری آزمون سراسری (نوبت اول) پنجشنبه 1401/10/29 و جمعه 1401/10/30 زمان دقیق آزمون هر یک از گروه‌های آزمایشی در اطلاعیۀ مورخ 19 دی ماه 1401 اعلام می‌شود.
5 اعلام نمرات خام و نمره‌ کل آزمون اختصاصی (نوبت اول) نیمۀ اول اسفندماه 1401
6 برگزاری آزمون سراسری (نوبت دوم) چهارشنبه 1402/4/14 و پنجشنبه 1402/4/15 زمان دقیق آزمون هر یک از گروه‌های آزمایشی در اطلاعیۀ مورخ 5 تیرماه 1402 اعلام می‌شود.
7 اعلام نمرات خام و نمره کل آزمون اختصاصی (نوبت دوم) نیمۀ دوم مرداد ماه 1402
8 ارائه کارنامه نهایی و انتخاب رشته نیمۀ دوم مرداد ماه 1402 داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در مهلت اعلام شده و بر اساس ظرفیت‌های اعلام شده در دفترچۀ راهنمای انتخاب رشته، رشته‌های مورد علاقۀ خود را به صورت اینترنتی انتخاب می‌کنند.
9 اعلام نتیجۀ نهایی و بارگذاری کارنامه نتایج در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش نیمۀ دوم شهریور ماه 1402

اگر می‌خواهید با جزئیات مربوط به سهم سابقه‌ی تحصیلی، میزان تاثیر سوابق تحصیلی در گروه‌های آزمایشی نظری، میزان تاثیر نمره‌ی دروس عمومی و اختصاصی و ضرایب سوابق تحصیلی دیپلم نظام‌‌های جدید و قدیم آموزشی در کنکور سراسری 1402 آشنا شوید، مقاله‌ی «جزئیات تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402» را مطالعه کنید.

اگر با توجه به تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور 1402 قصد ترمیم معدل خود را دارید، مقاله‌ی «نحوه ترمیم معدل برای کنکور 1402 [زمان برگزاری آزمون ترمیم معدل]» را مطالعه کنید. عناوین و ضرایب دروس در آزمون اختصاصی سراسری 1402 (کنکور 1402) نیز در این مقالات با ذکر جزئیات ارائه شده است: «ضرایب کنکور انسانی 1402»، «ضرایب کنکور زبان های خارجی 1402»، «ضرایب کنکور هنر 1402»، «ضرایب کنکور ریاضی 1402» و «ضرایب کنکور تجربی 1402».

نتیجه‌گیری

اتخاذ تدابیر مناسب برای مواجهه با بحران پیری جمعیت در آینده، رفع کمبود پزشک، جلوگیری از فرسودگی کادر درمان و کاهش آسیب‌پذیری نظام سلامت در مواجهه با بحران‌ها، افزایش دسترسی اقشار مختلف مردم به پزشک و تنظیم ظرفیت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی بر اساس نیاز جامعه، ازجمله اهداف افزایش ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در کنکور است. بر اساس مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی این افزایش ظرفیت تا کنکور 1404 ادامه خواهد یافت و ظرفیت هر سال 20 درصد رشد می‎‌یابد.

بر همین اساس، در آزمون سراسری سال 1402 در گروه آزمایشی علوم تجربی، ظرفیت پذیرش در رشته‌ی پزشکی برابر با ۱۱ هزار و ۵۲۰ نفر و در رشته‌ی دندانپزشکی برابر با ۲۲۱۵ نفر خواهد بود.

از سال 1402 تغییرات مهمی در کنکور سراسری رخ خواهد داد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تأثیر قطعی سابقه‌ی تحصیلی، حذف زیرگروه‌ها، برگزاری کنکور در 2 نوبت، تغییر ضرایب آزمون اختصاصی و تغییر ضرایب سوابق تحصیلی برای نظام ۳-۳-۶ و نظامی سالی واحدی/ترمی واحدی، اشاره کرد.


سوالات متداول

کنکور تجربی 1402 در چه تاریخی برگزار می‎شود؟

نوبت اول کنکور تجربی 1402 صبح روز پنجشنبه ۲۹ دی ماه 1401 برگزار می‌شود. نوبت دوم کنکور تجربی 1402 نیز صبح روز پنجشنبه ۱۵ تیر ماه سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

در کنکور 1402 چند نفر در رشته‌ی پزشکی پذیرفته می‌شوند؟

در آزمون سراسری سال 1402 در گروه آزمایشی علوم تجربی، ظرفیت پذیرش در رشته‌ی پزشکی برابر با ۱۱ هزار و ۵۲۰ نفر خواهد بود.

ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌ی دندانپزشکی در کنکور 1402 چند نفر است؟

در آزمون سراسری سال 1402 در گروه آزمایشی علوم تجربی، ظرفیت پذیرش در رشته‌ی دندانپزشکی برابر با ۲۲۱۵ نفر خواهد بود.

میانگین امتیاز 3.6 / 5. جمع امتیاز 10

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

42 دیدگاه

  1. سلام
    این ۱۱۵۲۰ نفر ظرفیتی که داره فقط برای دانشگاه سراسری هست؟یا ازاد و پردیس و بقیه هم شامل میشه؟و اگه شمال میشه چه تعداد هست؟

    1. سلام دوست عزیز، بله شامل همه ی مواردی که گفتید هست. برای آگاهی از دانشگاه هایی که رشته ی پزشکی دارند و ظرفیت هر دانشگاه باید دفترچه‌های انتخاب رشته را دانلود کنید.

  2. سلام وقتتون بخیر ببخشید این یازده هزار نفر که در پزشکی قبول میشن یعنی تا چه رتبه ای در کنکور پزشکی قبول میشیم؟یغنی یکی با رتبه ۱۱۰۰۰پزشکی قبول میشه؟؟

    1. سلام دوست عزیز، یازده هزار کل پذیرش پزشکی در کشور است. این پذیرش شامل سهمیه‌های مختلفی است. از جمله سهمیه‌ی مناطق محروم، مناطق بومی، سهیمه‌های 5 و 25 درصدی، سهمیه‌ی منطقه‌ی 3 و … . در واقع اگر داوطلبی منطقه‌ی یک باشد و بدون هیچ سهمیه‌ای در کنکور شرکت کند، برای قبولی در پزشکی باید رتبه‌ی زیر 3 هزار کسب کند.

    1. سلام دوست عزیز، با توجه به اینکه ذکر نکردید کجا پزشکی می‌خواید، رتبۀ دقیقی نمی‌توان ذکر کرد، اما در کل معمولآً باید رتبۀ زیر 2 هزار بیارید.

  3. سلام وقتتون بخیر ببخشید برای پزشکی روزانه با سهمیه 5 درصدی حداکثر رتبه چند باید باشه؟
    شهرش مهم نیست

    1. سلام دوست عزیز، البته که کنکور در هر سال، با توجه به رقبای شما، میزان سهمیه‌ها و … ویژگی‌های خودش رو داره اما بر اساس تجربیات قبلی، تقریباً 1500.

    1. سلام دوست عزیز، 5 درصد ظرفیت هر کد رشته محل مختص به داوطلبان دارای این سهمیه است. در صورتی که متقاضی موفق به کسب حد نصاب 70 درصد آخرین نفر پذیرش آزاد شود، اجازه‌ی استفاده از سهمیه خود را پیدا می‌کند. 5 درصد ظرفیت پذیرش هر رشته محل در هر دانشگاهی به دارندگان سهمیه ایثارگران 5 درصدی اختصاص دارد یعنی اگر دانشگاهی دارای 100 نفر ظرفیت در یک رشته محل باشد، 5 ظرفیت جداگانه را برای این سهمیه نگه می‌دارد. در پاسخ به این سوال که سهمیه ایثارگران چقدر رتبه را کاهش میدهد لازم است بدانید که در کارنامه کنکور سراسری داوطلبانی که سهمیه ایثارگری دارند ، دو رتبه در سهمیه درج می شود که یک رتبه مربوط به سهمیه منطقه و یک رتبه مربوط به سهمیه ایثارگری آنهاست. در نتیجه سهمیه ایثارگران تاثیری در رتبه در سهمیه منطقه شما نخواهد داشت و یک رتبه جداگانه است. البته داوطلبان سهمیه ایثارگری از جهت آنکه ظرفیت بیشتری از دانشگاه ها به آنها اختصاص داده شده است ، شانس بیشتری برای قبولی دارند

  4. سلام میشه لطفا درباره ورودی بهمن ماه برای رشته پزشکی بگید که چه تفاوتی با ورودی مهر از لحاظ رتبه داره

    1. سلام دوست عزیز، از نظر رتبه هیچ تفاوتی وجود نداره و فقط شروع ترم دانشجوها متفاوت است.

  5. مادر یک روستا زندگی می کنیم که حتی جهت ویزیت پزشک عمومی بایستی به شهر مراجعه کنیم وبایستی دوروز در شهر خانه آشنایان یا مسافر خانه بمانیم تا توسط پزشک عمومی آنهم طرحی ویزیت شویم تخصص که درخواب هم نمی بینیم متاسفانه به علت کمبود پزشک همه انها درشهرهای بزرگ متمرکز شده اند ماهم ایرانی هستیم ویک انسان نیاز به درمان داریم هروستای حداقل بایستی یک پزشک عمومی داشته باشد ولی افسوس ازاین بی عدالتی

    1. وقتی وزیر بهداشت پزشک باشه و مثل کشورهای پیشرفته مدیر نباشه به دلیل تعارض منافع و کمیسیون پزشکی در مجلس همگی پزشک باشن مشکل شما روستا نشینان حل نمیشه تازه شهر ما که هم زیرساخت آموزشی داره هم بازار کار داره پزشک کمه همش باید توی نوبت بشینی و عمرتو تلف کنی تف به این سیستم فاسد پزشکی که منافع شخصیشونو به منافع ملی ترجیح میدن خوب شد که شورای عالی فرهنگی اومد دخالت کرد و این بیست درصد رو اعمال کرد وگرنه صد سال سیاه خود پزشکها این کار رو نمیکردن چون بازارشون خراب میشه بر خلاف رشته مهندسی که هر دانشگاهی گله ای دانشجو میپذیره نود درصدشون هم بیکار میشن

  6. یعنی اگه یکی سهمیه منطقه ۳ رو داشته باشه و رتبه اش هم زیر ۱۱۰۰۰ باشه میتونه پزشکی قبول شه؟
    منظور کلی من اینه که یلنی با شرایط جدید و سهمیه منطقه ۳ میشه پزشکی و اینا قبول شد؟

        1. سلام دوست عزیز، رتبه ی 8 هزار بالاتر از میزان لازم برای قبولی در رشته پزشکی است.

  7. سلام با رتبه 7025 میشه پزشکی روزانه قبول شد. در مورد پزشکی تعهدی هم با همین رتبه لطفا توضیح بدین ممنون

  8. سلام به طور حدودی و میانگین، از منطقه دو (شهر ساری) تا چه رتبه‌ای میشه پزشکی سراسری (تهران یا هر شهر دیگه ای) قبول شد؟

    1. سلام دوست عزیز، در کنکور 1401، آخرین فردی که با سهمیه منطقه 3 در رشته پزشکي|دانشگاه علوم پزشکي گيلان -رشت، محروم-بومي گيلان-محل خدمت اردوگاه حرفه آموزي وکاردرماني قبول شده است، دارای رتبه کشوری 12996 و رتبه در سهمیه‌ی 3533 بوده است.

  9. سلام با رتبه 10600 منطقه سه و 36600 کشوری پزشکی روزانه قبول می شوم؟پزشکی آزاد چطور؟شهر مهم نیست

  10. سلام. من کارشناسیم رو امسال تموم کردم روزانه بودم. امسال می‌تونم دوباره کنکور بدم و روزانه برم؟ و با توجه به اینکه سهمیه منطقه۳ هستم چه رتبه‌ای برای پزشکی و دندان و یا داروسازی وجود داره.( اگه آزاد هم باشه مشکلی نیست)

    1. سلام دوست عزیز، برای اطلاع دقیق به سایت‌های «تخمین رتبه بر اساس رشته و دانشگاه» مراجعه کنید و آخرین رتبه‌های قبولی در سهمیه‌ی مورد نظر خودتون رو ببینید.

    1. سلام دوست عزیز، سوال شما خیلی کلیه، می‌تونید به سایت‌های تخمین رتبه بر اساس رشته و دانشگاه مراجعه کنید و ببینید پارسال با این رتبه داوطلبان در چه رشته‌هایی پذیرش گرفتن.

  11. سلام با رتبه ۱۸۱۱ ایثارگری ۵ درصد میشه پزشکی اورد ؟؟منطقه ۲ رو ۸۷۰۰ شده، تعهدی، شبانه، ازاد هر کدومش
    بنظرتون تو کنکور ۴۰۲ شانس قبولی داره؟؟

    1. سلام من پارسال 1792 ایثارگری در منطقه یک (5300) بودم پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی حتی دانشگاه آزاد و یا شهریه پرداز قبول نشدم

  12. سلام با رتبه3100منطقه2 و6800کشوری میشه پزشکی روزانه گناباد یا زاهدان رو آورد؟
    پارسال تا حدود رتبه3500آوردن ولی چون میگن امسال کاهش ظرفیت روزانه داشتیم میخواستم ببینم چقدر احتمال داره قبول نشم؟

    1. سلام دوست عزیز، تنها امکان مقایسه همین مقابسه با سال گذشته است و راه دیگه‌ای وجود نداره.

  13. سلام الان با این بیست درصد افزایش یعنی امسال پیراپزشکی ها هم ۲۰ درصد نسبت به سال قبل شانس قبولیشون بیشتره ؟

  14. سلام با رتبه ۵۲۰۴ منطقه ۳ میشه پزشکی تعهدی اراک قبول شد؟( بومی استان مرکزی هستم)

  15. سلام میشه درباره سهمیه خانواده شهدا یک توضیح مختصر بدین ولی چگونگی اعمالش رو

  16. سلام آخرین رتبه قبولی دندانپزشکی پردیس شهید بهشتی و یا پردیس دانشگاه تهران برای سهمیه 5 درصد آیا میدانید چند است؟
    با رتبه 271 در سهمیه 5 درصد می شود قبول شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا