راهنمای ثبت نام کنکورکنکور

نحوه و مهلت ترمیم نمره و ایجاد سابقه تحصیلی برای کنکور 1402 [نحوه دریافت کد سابقه تحصیلی]

کنکور سراسری 1402 با تغییراتی همراه خواهد بود. از مهم‌ترین تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۲ می‌توان به تاثیر قطعی 40 درصدی سوابق تحصیلی، دو مرحله‌ای شدن کنکور و همچنین حذف دروس عمومی از دفترچه‌ی سوالات اشاره کرد. بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، ملاک عمل سابقه‌ی تحصیلی، نمرات امتحان نهایی تا پایان خرداد ماه سال پذیرش دانشجو و آخرین فایل دریافتی از وزارت آموزش و پرورش تا تاریخ تعیین شده توسط سازمان سنجش است.

به دلیل همین تغییرات و تاثیر قطعی و 40 درصدی سوابق تحصیلی در نتیجه‌ی کنکور، داوطلبان زیادی قصد دارند برای ترمیم نمرات دروس نهایی خود اقدام کنند. ما در این مقاله آخرین اخبار درباره‌ی نحوه‌ی ترمیم معدل برای کنکور 1402 را گردآوری کرده‌ایم، با ما همراه باشید.

ترمیم معدل برای کنکور
ترمیم معدل برای کنکور

چطور نمرات نهایی خود را برای کنکور 1402 ترمیم کنیم؟

بر اساس اعلام خبرگزاری ایسنا، شورای عالی آموزش و پرورش، درباره‌ی ایجاد سابقه تحصیلی و نحوه‌ی ترمیم و ارتقای نمرات دروس نهایی فارغ‌التحصیلان دوره‌ی متوسطه‌ی دوم مصوبه‌ای داشته‌ است.

بر اساس این مصوبه، دارندگان مدرک پایان تحصیلات دوره‌ی متوسطه نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش از نظام‌های آموزشی کشور (دوره‌های شش ساله‌ی متوسطه ، دوره‌ی چهارساله‌ی متوسطه، دوره‌ی سه ساله نیم‌سالی واحدی، دوره‌ی پیش‌دانشگاهی نیم‌سالی واحدی، دوره‌ی سه ساله‌ی سالی واحدی، دوره‌ی پیش دانشگاهی سالی واحدی و دوره‌ی دوم متوسطه نظام ۳-۳-۳-۳) برای ایجاد سابقه‌ی تحصیلی و ترمیم و ارتقای نمرات دروس نهایی، می‌توانند در آزمون نهایی دروس مورد نظر خود، مطابق با جدول مواد امتحانی دوره‌ی دوم متوسطه، یک بار به شیوه‌ی داوطلب آزاد شرکت کنند.

دانش‌آموزان مدارس روزانه شاخه‌های کاردانش و فنی حرفه‌ای و دانش‌آموزان شاخه‌ی نظری مدارس روزانه متقاضی شرکت در گروه آزمایشی آزمون سراسری (کنکور) غیر متناظر با رشته‌ی تحصیلی خود باید از دهم آذرماه 1401 برای شرکت در امتحانات نهایی دیماه 1401، با مراجعه به دفتر مدرسه‌ی محل تحصیل فعلی خود درخواست خود را مطرح کرده و بر اساس نمون‌برگ‌های انتخاب واحد به همراه فیش پرداخت هزینه، اقدام کنند.

ثبت‌نام دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در پایه‌ی دوازدهم مدارس روزانه و دانش‌آموزان مدارس بزرگسال، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد که متقاضی ایجاد سابقه تحصیلی هستند، توسط مدیر مدرسه‌ی محل تحصیل خود انجام شده و ارائه‌ی این دروس به صورت غیرحضوری است.
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

فارغ‌التحصیلان متقاضی ایجاد سابقه و یا ترمیم نمره علاوه بر منطقه/ناحیه/شهرستان محل اخذ مدرک فارغ‌التحصیلی خود، می‌توانند در سایر مناطق نیز اقدام به ثبت‌نام و شرکت در امتحانات دروس مربوط کنند .

روش ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره برای نوبت دوم کنکور 1402

متقاضیان ایجاد سابقه‌ی تحصیلی یا ترمیم نمره، از تاریخ ۲۰ فروردین تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ جهت انتخاب دروس مورد نظر و شرکت در آزمون نهایی و دریافت نمون برگ انتخاب واحد (درس)، باید به شرح زیر اقدام کنند:

✔️ فارغ‌التحصیلان (شاخه‌های نظری، کاردانش و فنی و حرفه‌ای) دوره‌ی متوسطه و پیش‌دانشگاهی سنوات گذشته/ طلاب حوزه‌های علمیه دارای مدرک سطح یک / فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموزان پایه دوازدهم مدارس بین‌الملل / دارندگان مدرک معادل دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی صادره از کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی که متقاضی ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره هستند با در دست داشتن کد سابقه‌ی تحصیلی (نحوه‌ی دریافت این کد پایین‎‌تر شرح داده شده است) و سایر مدارک لازم به مدارس بزرگسال دولتی مراجعه کنند.

✔️ دانش‌آموزان پایه‌ی دوازدهم شاخه نظری (مدارس روزانه، بزرگسال، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد) متقاضی شرکت در گروه آزمایشی غیر متناظر با رشته تحصیلی خود/و دانش‌آموزان پایه دوازدهم شاخه‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای هنرستان‌ها، برای ایجاد سابقه، کد سابقه تحصیلی را به مدارس محل تحصیل خود ارائه کنند.

هر متقاضی صرفاً یک بار مجاز به ایجاد سابقه و یک بار ترمیم نمره برای هر درس است.

مشاهده و بررسی سوابق نمره‌ای برای کنکور 1402

متقاضیان برای مشاهده و بررسی سوابق نمره‌ای خود از تاریخ ۱۰ خرداد تا ۱۰ تیر ۱۴۰۲ مجدداً به درگاه خدمات وزارت آموزش و پرورش به نشانی: https://my.medu.ir مراجعه و مطابق با راهنمایی که متعاقباً در سامانه اطلاع‌رسانی می‌شود، اقدام کنند. برای مشاهده و بررسی نمراتی که در آزمون‌های نهایی خرداد ۱۴۰۲ کسب می‌شود از تاریخ پنجم تا دهم تیر ۱۴۰۲ به درگاه مذکور مراجعه شود.

چند قالب سوال را در آزمون ترکیب کنید.

هزینه ترمیم معدل بر عهده داوطلب است

بر اساس مصوبه‌ی شورای عالی آموزش و پرورش، هزینه‌های مربوط به برگزاری امتحان‌های ترمیمی و صدور گواهی بر عهده‌ی داوطلب است.

در این مصوبه آمده است: «نمره‌ی کل سابقه تحصیلی (میانگین وزنی نمرات تراز شده امتحانات نهایی) توسط وزارت آموزش و پرورش محاسبه و ضمن اطلاع‌رسانی به ذی‌نفعان، برای پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در اختیار مراجع مربوط قرار گیرد.»

هزینه‌های برگزاری این آزمون‌ها به صورت استانی تعیین می‌شود و به صورت متمرکز در پایتخت هیچ هزینه‌ای برای سراسر کشور به عنوان هزینه‌ی ثابت و واحد در نظر گرفته نمی‌شود. در شورای آموزش و پرورش هر استان هزینه‌ی برگزاری آزمون ترمیم تعیین می‌شود و هزینه‌ی شرکت در این آزمون‌ها در هر استان با توجه به شرایط، با استان دیگر متفاوت خواهد بود.

نمرات کسب شده برای ایجاد سابقه‌ی تحصیلی و ترمیم معدل، صرفاً به عنوان سابقه‌ی تحصیلی اعتبار خواهد داشت و در کارنامه‌ی تحصیلی داوطلبان منظور نمی‌شود.

زمان برگزاری آزمون ترمیم معدل

به گفته‌‎ی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، آزمون ترمیم معدل در دی ماه همزمان با امتحانات پایه‌ی دوازدهم برگزار می‌شود.

آزمون ترمیم برای هر درس به صورت جداگانه برگزار خواهد شد و این فرصت ایجاد شده است که افرادی هم که پیش از این برای ترمیم معدل اقدام کرده بودند باز هم فرصت داشته باشند به جهت اینکه تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402 قطعی شده است، یک بار دیگر فرصت دارند در آزمون ترمیم شرکت کنند.

داوطلبان کنکور 1402 فرصت دارند یک بار برای هر درس در آزمون ترمیم آن شرکت کنند. آن‌ها در دو نوبت دی ماه سال 1401 و خرداد ماه سال 1402 و در دو نوبت فرصت ترمیم معدل دارند. دواطلبان می‌توانند برنامه‌ریزی کنند که اگر نمی‌توانند در آزمون ترمیم معدل درسی در دی ماه شرکت کنند، در خرداد در آزمون شرکت کنند. برگزاری آزمون ترمیم معدل در دو نوبت دی و خرداد قطعی است، اما برای هر درس تنها یک بار می‌توانند در آزمون ترمیم شرکت کنند. داوطلبان می‌توانند به دلخواه در هر نوبت شرکت کنند.

با توجه به اینکه کنکور از سال جاری تحصیلی در دو نوبت برگزار خواهد شد، داوطلبان می‌توانند برای بعضی از درس‌هایشان در آزمون دی ماه شرکت کنند و نمره‌ی بخشی از دروس را در زمان نزدیک‌‌تر به کنکور ترمیم کنند.

امکان ترمیم دوباره‌‌ی نمرات نهایی فراهم می‌شود

بر اساس تبصره‌ی دوم مصوبه‌ی شورای عالی آموزش و پروش، به متقاضیانی که قبل از ابلاغ این مصوبه از فرصت ترمیم معدل استفاده کرده‌اند، اجازه داده می‌شود با مجوز کمیسیون خاص استان، یک بار دیگر نمرات امتحانات نهایی دروس مورد نظر خود را ترمیم کنند.

برای دریافت شیوه‌نامه‌ی اجرایی نحوه‌ی ایجاد سوابق تحصیلی و ترمیم نمرات دروس نهایی دوره‌ی دوم متوسطه و اطلاع دقیق از مدارک مورد نیاز، جداول مربوط به دروس و دریافت راهنمای ایجاد سابقه‌ی تحصیلی دروس نهایی دوره‌ی دوم متوسطه، بخشنامه ترمیم معدل را دریافت و مطالعه کنید.

نحوه دریافت کد سابقه تحصیلی برای کنکور 1402

مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش و مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کردند که متقاضیان شرکت در نوبت دوم آزمون سراسری (کنکور) سال ۱۴۰۲، از تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ می‌توانند با مراجعه به درگاه خدمات وزارت آموزش و پرورش، کد سابقه‌ی تحصیلی خود را دریافت کنند.

برای ثبت‌نام در آزمون سراسری (ثبت‌نام نوبت دوم کنکور 1402 از پانزدهم فروردین سال 1402 آغاز شده است)،  در درگاه سازمان سنجش آموزش کشور، داشتن کد سابقه‌ی تحصیلی (کد ۱۹ رقمی)  الزامی است، لذا متقاضیان می‌توانند از تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ با مراجعه به درگاه خدمات وزارت آموزش و پرورش کد مذکور را به روش زیر دریافت کنند:

(1) ورود به درگاه خدمات وزارت آموزش و پرورش به نشانی https://my.medu.ir

✔️ دانش‌آموزان پایه‌ی دوازدهم و فارغ‌التحصیلان دی‌ماه ۱۴۰۱ و بعد از آن، با انتخاب نقش «دانش‌آموز» و با درج کد ملی و شماره‌ی سریال شناسنامه برای دانش‌آموزان ایرانی و کد دانش‌آموزی و تاریخ تولد برای اتباع سایر کشورها، وارد درگاه فوق شوند و بر اساس بند (۲) اقدام کنند.

✔️ سایر متقاضیان ایرانی و اتباع (اعم از فارغ‌التحصیلان شهریور ۱۴۰۱ و قبل از آن/ طلاب/ فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموزان پایه دوازدهم مدارس بین‌الملل/ دارندگان مدرک معادل دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی صادره از کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی و …)، پس از مراجعه به درگاه فوق، با انتخاب نقش «والدین و سایر» وارد درگاه شوند و بر اساس بند (۲) اقدام کنند.

? تذکر: مشمولین بند‌های فوق در صورتیکه فاقد سیمکارت شخصی باشند، می‌توانند با اظهار این موضوع در درگاه خدمات الکترونیکی آموزش و پرورش ثبت‌نام کنند و سپس بر اساس بند (۲) اقدام کنند. توجه شود این گروه باید نام کاربری و کلمه‌ی عبور درگاه را برای مراجعات بعدی نگهداری کنند.

(2) دریافت کد سابقه تحصیلی

✔️ تمام متقاضیان پس از ورود به درگاه فوق، گزینه‌ی «سوابق تحصیلی» را انتخاب و مشخصات هویتی خود را مشاهده و پس از تائید، اطلاعات تحصیلی را  ثبت و کد سابقه‌ی تحصیلی (کد ۱۹ رقمی) را دریافت کنند.

? تبصره: در صورتی که متقاضیان در مشخصات هویتی خود مغایرتی مشاهده کردند، گزینه‌ی «عدم تائید و استعلام از ثبت احوال/ وزارت کشور» را انتخاب کنند. متقاضی با انتخاب این گزینه (بین ساعت ۸ صبح الی ۲۴ شب) و زدن دکمه‌ی بررسی پاسخ ثبت احوال، مشخصات هویتی خود را مشاهده و سپس به شرح بند (۲) اقدام کنند.

? توجه: استعلام از سامانه‌ی ثبت احوال ممکن است دقایقی زمان‌گیر باشد.

جدول فرآیند مراحل کنکور 1402

سازمان سنجش آموزش کشور برای تسهیل دسترسی دواطلبان به زمان برگزاری هر یک از مراحل آزمون سراسری سال 1402، جدول زیر را ارائه داده است:

ردیف مراحل زمان انجام توضیحات
1 ثبت نام نوبت اول:  8 تا 1401/8/18  نوبت دوم: 15 تا 1402/1/21 (ثبت‌نام نوبت اول از ساعت 8 صبح لغایت 17 روز یکشنبه 22 آبان 1401 تمدید شد)
2 مشاهده، کنترل و ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی نوبت اول:  8 تا 1401/8/14  نوبت دوم: 15 تا 1402/1/21 بعد از ثبت‌نام، تا آخر مهلت ثبت‌نام می‌توانید اطلاعاتی را که وارد کرده‌اید، ویرایش کنید.
3 دریافت کارت ورود به جلسه (نوبت اول) از سه‌شنبه 1401/10/27 تا پنجشنبه 1401/10/29 اطلاعات تکمیلی در درگاه اطلاع‌سانی سازمان سنجش و نشریۀ پیک سنجش (19 دی ماه 1401) اعلام می‌شود.
4 برگزاری آزمون سراسری (نوبت اول) پنجشنبه 1401/10/29 و جمعه 1401/10/30 زمان دقیق آزمون هر یک از گروه‌های آزمایشی در اطلاعیۀ مورخ 19 دی ماه 1401 اعلام می‌شود.
5 اعلام نمرات خام و نمره‌ کل آزمون اختصاصی (نوبت اول) نیمۀ اول اسفندماه 1401
6 برگزاری آزمون سراسری (نوبت دوم) چهارشنبه 1402/4/14 و پنجشنبه 1402/4/15 زمان دقیق آزمون هر یک از گروه‌های آزمایشی در اطلاعیۀ مورخ 5 تیرماه 1402 اعلام می‌شود.
7 اعلام نمرات خام و نمره کل آزمون اختصاصی (نوبت دوم) نیمۀ دوم مرداد ماه 1402
8 ارائه کارنامه نهایی و انتخاب رشته نیمۀ دوم مرداد ماه 1402 داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در مهلت اعلام شده و بر اساس ظرفیت‌های اعلام شده در دفترچۀ راهنمای انتخاب رشته، رشته‌های مورد علاقۀ خود را به صورت اینترنتی انتخاب می‌کنند.
9 اعلام نتیجۀ نهایی و بارگذاری کارنامه نتایج در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش نیمۀ دوم شهریور ماه 1402

اگر می‌خواهید با جزئیات مربوط به سهم سابقه‌ی تحصیلی، میزان تاثیر سوابق تحصیلی در گروه‌های آزمایشی نظری، میزان تاثیر نمره‌ی دروس عمومی و اختصاصی و ضرایب سوابق تحصیلی دیپلم نظام‌‌های جدید و قدیم آموزشی در کنکور سراسری 1402 آشنا شوید، مقاله‌ی «جزئیات تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402» را مطالعه کنید. همچنین اگر سوالی درباره‌ی نحوه‌ی ثبت نام در کنکور 1402 دارید، اینجا کلیک کنید.

عناوین و ضرایب دروس در آزمون اختصاصی سراسری 1402 (کنکور 1402) نیز در این مقالات با ذکر جزئیات ارائه شده است: «ضرایب کنکور انسانی 1402»، «ضرایب کنکور زبان های خارجی 1402»، «ضرایب کنکور هنر 1402»، «ضرایب کنکور ریاضی 1402» و «ضرایب کنکور تجربی 1402».

جمع‌بندی

براساس آخرین اخبار منتشر شده، مهم‌ترین تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۲ شامل مواردی مانند تاثیر قطعی 40 درصدی سوابق تحصیلی، دو مرحله‌ای شدن کنکور و همچنین حذف دروس عمومی از دفترچه‌ی سوالات است. ملاک عمل سابقه‌ی تحصیلی، نمرات امتحان نهایی تا پایان خرداد ماه سال پذیرش دانشجو و آخرین فایل دریافتی از وزارت آموزش و پرورش تا تاریخ تعیین شده توسط سازمان سنجش است.

به همین دلیل بسیاری از داوطلبان کنکور قصد دارند برای ترمیم نمرات امتحانات نهایی خود اقدام کنند. بنابراین شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه‌ای جدید در ارتباط با ایجاد سابقه‌ی تحصیلی و ترمیم نمرات نهایی ارائه کرده است. با امضای رئیس جمهور و اجرایی شدن این مصوبه، امکان شرکت در آزمون‌ و ترمیم معدل برای تمامی داوطلبانی که در نظام‌های قدیم و جدید آموزش و پرورش تحصیل کرده‌اند، فراهم می‌شود.

پس از امضای رئیس جمهور و اجرایی شدن این مصوبه‌ی جدید، اطلاعات تکمیلی از طریق همین مقاله به شما ارائه خواهد شد.


سوالات متداول

بر اساس مصوبه‌ی جدید آموزش و پرورش به چه کسانی اجازه ترمیم معدل برای کنکور داده می‌شود؟

به متقاضیان ایجاد سابقه‌ی تحصیلی و ترمیم نمرات دروس نهایی اعم از دارندگان مدرک پایان تحصیلات دوره‌ی متوسطه، دانش‌آموزان شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و دانش‌آموزان شاخه نظری داوطلب شرکت در گروه آزمایشی غیر متناظر با رشته‌ی تحصیلی خود، اجازه داده می‌شود مطابق جدول دروس امتحان نهایی دوره‌ی دوم متوسطه صرفاً یک بار برای ایجاد سابقه و یک بار برای ترمیم نمره با پرداخت هزینه در دروس مورد نظر خود ثبت نام و در امتحان مربوط شرکت کنند.

آیا کسانی که قبلاً یکبار ترمیم معدل انجام داده‌اند اجازه‌ی ترمیم معدل برای کنکور 1402 داده می‎شود؟

بر اساس تازه‌ترین مصوبه‌ی شورای عالی آموزش و پرورش که آبان ماه 1401 منتشر شده و قرار است در آذر ماه همین سال اجرایی شود، به متقاضیانی که قبل از ابلاغ این مصوبه از فرصت ترمیم استفاده کرده‌اند، اجازه داده می‌شود یک بار دیگر نمرات امتحانات نهایی دروس مورد نظر خود را ترمیم کنند.

در کنکور 1402 سوابق تحصیلی برای گروه‌های آزمایشی نظری چه میزان تاثیر دارد؟

سهم نمره‌ی کل سابقه‌ی تحصیلی پایه‌ی دوازدهم نظام 3-3-6 در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال 1402 به میزان 40 درصد با تأثیر قطعی است.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. سلام
    من الان دوازدهمم ولی از دهم ویازدهمم چند تا تجدید دارم
    الان بخاطر نهایی شدن امتحانات دهم و یازدهم منم این تجدیدی هارو باید شهریور به صورت نهایی امتحان بدم یا اینکه به صورت داخلی هست؟
    و اینکه اگر من نتونم شهریور دوازدهم همه درسارو پاس کنم اونوقت باید برم مدرسه بزرگسالان و دیپلمم بزرگسال میشه؟ الان ۱۷ سال و ۷ ماه دارم

    1. سلام دوست عزیز، امتحانات داخلی است. می تونید بزرگسال نرید و غیرحضوری شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا