راهنمای ثبت نام کنکورکنکورکنکور انسانیکنکور تجربیکنکور ریاضیکنکور زبان خارجیکنکور هنر

دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402 + لینک دانلود

دفترچه‌ انتخاب رشته‌ کنکور سراسری سال 1402 برای گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده است.

فرآیند انتخاب رشته‌ی آن دسته از شرکت‌کنندگان کنکور 1402 که کارنامه‌ی علمی  (ملاک عمل) خود را دریافت کرده‌ و مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، از 31 مردادماه آغاز می‌شود و تا 6 شهریور ماه سال 1402 ادامه دارد. در همین راستا سازمان سنجش آموزش کشور، دفترچه‌‌های راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را منتشر کرده است. این دفترچه‌ها حاوی شرایط و ضوابط اختصاصی رشته‌های مختلف تحصیلی دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، مجازی، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد، دانشگاه پیام‌نور، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی است.

دفترچه انتخاب رشته کنکور

هر یک از متقاضیان انتخاب رشته در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، باید دفترچه‌‌ی راهنمای انتخاب رشته‌ی گروه آزمایشی مربوط به خود را دریافت و مطالعه کنند. در ادامه لینک دانلود دفترچه‌ی راهنمای انتخاب رشته برای هر یک از گروه‌های آزمایشی آمده است:

دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته‌ی آزمون سراسری سال 1402
دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1402 (گروه ازمایشی علوم انسانی)
دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1402 (گروه آزمایشی علوم ریاضی)
دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1402 (گروه آزمایشی علوم تجربی)
دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1402 (گروه آزمایشی هنر و زبان های خارجی)
دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1402 (بخش پیوست)
 دریافت فایل اصلاحات و جداول رشته محل‌های جديد دفترچه‌ های راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1402
 دریافت فایل اصلاحات و جداول رشته محل‌های جديد دفترچه‌ های راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1402 (سری دوم)

داوطلبانی که پس از دریافت کارنامه‌ی کنکور، مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، باید به سایت سازمان سنجش آموزش و کشور مراجعه کرده و انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 را به صورت اینترنتی انجام دهند. داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند تا 150 کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته درج کنند. انتخاب رشته کنکور سراسری منحصراً به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش کشور انجام می شود.

نکات مهم در مورد انتخاب رشته کنکور 1402

یکی از مهم‌ترین نکات درباره‌ی انتخاب رشته‌ی کنکور این است که دفترچه‌ی راهنمای انتخاب رشته را به طور كامل مطالعه کنيد. آگاهی از قوانين و مقررات دفترچه برای انتخاب رشته‌ی صحیح، ضروری است. در ادامه برخی از نکات مهم که سازمان سنجش پیش از آغاز فرایند انتخاب رشته اعلام کرده است، ذکر کرده‌ایم:

  1. براساس بیست و دومین جلسه‌ی شورای سنجش و پذیرش دانشجو، پذیرش در 4 رشته‌ی پرمتقاضی پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و دامپزشکی دانشگاه آزاد اسامی به صورت متمرکز و همزمان با پذیرش دوره های روزانه، پردیس خودگردان و شهريه‌پرداز دانشگاه‌های دولتی با انتخاب رشته متمرکز در دفترچه‌ی انتخاب رشته‌ی (شماره 2) انجام می‌شود.
  2. رشته‌های دانشگاهی را براساس علاقه و توانمندی خود انتخاب كنيد.
  3. چهار عامل تعيين كننده در پذيرش داوطلبان شامل: 1) نمره‌ی كل اكتسابی در هر يک از زيرگروه‌ها، 2) سوابق تحصيلی (معدل کتبی دیپلم برای رشته‌های پذیرش با سوابق تحصیلی)، 3) استان بومی و  4) سهميه‌ متقاضی، اثر تعيين كننده‌ای دارند، که باید مورد توجه قرار گیرند.
  4. كارنامه‌ی علمی آزمون، وضعيت علمی و رتبه‌ی شما را در بين شركت‌كنندگان گروه آزمايشی و سهمیه (مربوط به شما را) نشان می‌دهد. از اطلاعات آن و موارد مهمی مانند (رتبه‌ی كشوری – رتبه در سهميه – رتبه در زيرگرو‌ه‌ها) شناخت كاملی به دست آوريد.
  5. سهميه‌ی مربوط به خود را، كه در كارنامه درج شده است، شناسايی كنيد.
  6. نوع گزينش رشته‌های دوره‌ی روزانه با توجه به ماهيت رشته و دانشگاه‌های پذيرنده از نوع بومی (استانی – ناحيه‌ای – قطبی- كشوری) است. بنابراين با توجه به نوع گزينش رشته و استان بومی، شانس قبولی بيشتر می‌شود.
  7. نوع گزينش رشته‌های دوره‌ی شبانه از نوع بومی استانی است. بنابراين در انتخاب رشته‌های شبانه شانس قبولی در استان بومی بيشتر است.
  8. نوع گزينش رشته‌های مؤسسه‌های غيرانتفاعي از نوع بومی ناحيه‌ای است. بنابراين در انتخاب اين نوع رشته‌ها، شانس قبولی در استان‌های واقع در ناحيه مربوط بيشتر است.
  9. نوع گزينش در رشته‌های دوره‌های مجازی و پرديس‌های خودگردان از نوع گزينش كشوری است. بنابراين گزينش بومی در اين رشته‌ها صورت نمي‌گيرد.
  10. نوع گزينش رشته‌های مربوط به دانشگاه پيام‌نور از نوع بومی ناحیه‌ای است.
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

زمان انتخاب رشته کنکور 1402

انتخاب رشته از طریق سامانه‌ی جامع آزمون سراسری در سایت سازمان سنجش آموزش کشور برای همه‌ی گروه‌های آزمایشی از روز سه‌شنبه مورخ 31 مرداد ماه 1402 آغاز و تا روز شنبه مورخ 4 شهریور 1402 ادامه خواهد داشت.

☑ انتخاب رشته برای انتخاب کدرشته محل‌هایِ پذیرش با آزمون و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی «بدون آزمون» در یک فرم و حداکثر تا 150 رشته محل، انجام می‌شود. فرآیند انتخاب رشته‌ با آزمون و بدون آزمون جداگانه نخواهد بود.

برای کسب اطلاع درباره‌ی جزئیات فرآیند انتخاب رشته‌های بدون آزمون این مقاله را مطالعه کنید: «زمان ثبت‌ نام در رشته‌ های بدون کنکور 1402»

☑ داوطلبانی که در آزمون سراسری سال 1402 (نوبت‌های اول و دوم) ثبت‌نام کرده و در جلسه‌ی برگزاری این آزمون‌ها غایب بودند، نیازی به ثبت نام مجدد برای رشته‌های پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی ندارند و می‌توانند در رشته‌هایی که پذیرش آن‌ها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است تا 150 کدرشته محل از دفترچه راهنمای انتخاب رشته انتخاب کرده و در فرم انتخاب رشته درج کنند.

☑ داوطلبانی که قبلاً در آزمون سراسری سال 1402 ثبت نام نکرده‌اند، می‌توانند از روز سه‌شنبه به تاریخ ۱۴۰۲/۵/۳۱ تا روز شنبه به تاریخ ۱۴۰۲/۶/۶ نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته در رشته‌هایی که پذیرش آن‌ها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است براساس دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته‌های پذیرش براساس سوابق تحصیلی که تا روز یکشنبه به تاریخ ۱۴۰۲/۵/۲۹ در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش منتشر می‌شود، اقدام کنند.

☑ در صورتی که فردی هم نسبت به انتخاب رشته در مرحله انتخاب رشته‌های با آزمون و رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) اقدام کند و هم در مرحله‌ی ثبت‌نام برای رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) اقدام به ثبت‌نام و انتخاب رشته برای این رشته‌ها کند، ثبت‌نام و انتخاب رشته وی در رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی باطل خواهد شد و هزینه پرداختی وی نیز مسترد نخواهد شد.

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور؛ داوطلبان می‌توانند هرگونه سؤال در خصوص نمرات خام آزمون اختصاصی (کنکور) را از طریق سامانه‌ی پاسخگویی اینترنتی به نشانی: https://request.sanjesh.org به این سازمان ارسال کنند و یا در صورت لزوم سؤالات خود را در ساعات اداری با شماره تلفن 42163 با پیش‌شماره 021 در میان بگذارند. همچنین داوطلبان برای درخواست بررسی مجدد نمره‌ی کل سابقه تحصیلی باید به درگاه الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir مراجعه کنند.

زمان انتخاب رشته های بدون کنکور 1402

اگر متقاضی ثبت‌نام در رشته‌هايي هستید كه پذیرش آن‌ها در آزمون سراسری 1402 صرفاً بر اساس سوابق تحصيلي (معدل كتبی ديپلم) صورت می‌گيرد، می‌توانید از طريق درگاه سازمان سنجش آموزش کشور  همزمان با انتخاب رشته‌ی داوطلبانی که در آزمون کنکور شرکت کرده‌اند، برای ثبت‌‌نام و انتخاب رشته اقدام کنید. اطلاعات تکمیلی در این مورد را اینجا بیابید: زمان ثبت‌ نام در رشته‌ های بدون کنکور 1402.

جمع بندی

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، باید از 31 مرداد تا 4 شهریور 1402 به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کرده و فرم الکترونیک انتخاب رشته کنکور را تکمیل کنند. داوطلبان هریک از گروه‌های آزمایشی تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان، مجاز به انتخاب حداکثر 150 کد رشته محل در فرم انتخاب رشته هستند.

توجه داشته باشيد كه براي انتخاب هر مجموعه از رشته‌های با آزمون، بايد مجاز به انتخاب آن رشته‌ها باشيد. در كارنامه به شما اطلاع داده می‌شود كه در انتخاب چه مجموعه رشته‌هايی مجاز هستيد. درنهایت سعی کنید در اولویت‌بندی رشته‌های انتخابی دقت کنید. به ضوابط و شرایط رشته‌های تحصیلی توجه کنید و به شرایط دوره‌های تحصیلی دقت کنید.

با توجه به اینکه بعد از اعلام نتایج‌ نهایی آزمون، درخواست‌های اشتباه در انتخاب رشته در سازمان سنجش قابل بررسی نیست، داوطلبان باید در کنترل دقیق رشته‌های انتخابی و درج آن‌ها در فرم انتخاب رشته دقت لازم را داشته باشند. مسئولیت درج و ثبت نهایی رشته محل‌ها در فرم انتخاب رشته با شخص داوطلب است و هیچ ادعایی مبنی بر اشتباه متصدی کافینت یا مشاور انتخاب رشته در این زمینه قابل پذیرش نخواهد بود.


سوالات متداول

مهلت انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 چه زمانی است؟

انتخاب رشته کنکور 1402 از 31 مرداد ماه آغاز شود و تا 4 شهریور 1402 ادامه دارد.

مهلت انتخاب رشته های بدون کنکور 1402 چه زمانی است؟

متقاضیان باید از 31 مرداد تا 4 شهریور 1402 برای ثبت‌‌نام و انتخاب رشته اقدام کنند.

هر متقاضی انتخاب رشته در کنکور 1402 حداکثر چند کد رشته محل را می‌توانند انتخاب کنند؟

داوطلبان هریک از گروه‌های آزمایشی تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان، مجاز به انتخاب حداکثر 150 کد رشته محل در فرم انتخاب رشته هستند.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا