راهنمای ثبت نام کنکور

کنکور مجدد | (شرایط کنکور مجدد 1401)

در این مقاله به بررسی شرایط کنکور مجدد برای دانشجویان دوره روزانه، شرایط کنکور مجدد برای دانشجویان اخراجی و انصرافی پرداخته ایم. داوطلبانی که قصد ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری را دارند، باید دارای یکسری شرایط عمومی و اختصاصی برای ثبت نام باشند. آن دسته از داوطلبانی که قصد ثبت نام مجدد در آزمون سراسری را دارند، لازم است از کلیه شرایط ثبت نام کنکور مجدد آگاهی داشته باشند و سپس با مراجعه به سایت سنجش ثبت نام خود را به صورت اینترنتی انجام دهند.

کنکور مجدد)شرایط کنکور مجدد(
کنکور مجدد)شرایط کنکور مجدد(

کنکور مجدد چیست؟

کنکور مجدد چیست؟ ثبت نام کنکور سراسری، مستلزم رعایت یکسری شرایط عمومی و اختصاصی است. داوطلبانی که یکبار در کنکور سراسری شرکت کرده اند در صورتیکه می خواهند مجددا در آزمون سراسری ثبت نام کنند باید دارای یکسری شرایط باشند. در این مقاله به بررسی یکی از سوالات پرتکرار داوطلبان پیرامون، شرایط کنکور مجدد بعد از لیسانس، شرایط کنکور مجدد دانشجویان روزانه و شرایط کنکور مجدد دانشجویان اخراجی و انصرافی دانشگاه ها پرداخته ایم.

داوطلبان در صورت دارا بودن شرایط ثبت نام کنکور، لازم است در زمان مقرر با مراجعه به سایت سازمان سنجش نسبت به ثبت نام اینترنتی اقدام نمایند.

شرایط کنکور مجدد دانشجویان روزانه

شرایط کنکور مجدد دانشجویان روزانه چگونه است؟ براساس دفترچه ثبت نام کنکور سراسری، داوطلبانی که سال گذشته در کنکور سراسری شرکت کرده اند و در رشته های دوره روزانه با آزمون یا بدون آزمون پذیرفته شده اند، در صورت ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری 1401، فقط مجاز به انتخاب رشته دوره های غیر روزانه (نوبت دوم، پیام نور، غیرانتفاعی، شهریه پرداز، پردیس خودگردان، دانشگاه آزاد و مجازی) می باشند.

این دسته از داوطلبان لازم است تا تاریخ 1400/12/25 انصراف قطعی خود را از تحصیل اعلام نموده و ردیف 32 فرم ثبت نام کنکور سراسری را علامت گذاری کنند.

دانشجویان غیرروزانه به شرط نداشتن منع نظام وظیفه بدون انصراف می توانند در کنکور ثبت نام کنند و پس از قبولی در دانشگاه انصراف خود را قطعی نمایند.

کنکور مجدد دانشجویان انصرافی
کنکور مجدد دانشجویان انصرافی

شرایط کنکور مجدد برای دانشجویان انصرافی

شرایط کنکور مجدد برای دانشجویان انصرافی به منظور آگاهی بیشتر متقاضیان در ادامه بیان شده است. داوطلبان توجه داشته باشند، دانشجویانی که انصراف می دهند، حق بازگشت و ادامه تحصیل در رشته قبلی خود را ندارند. دانشجویان انصرافی در صورتی که قصد ثبت نام مجدد در آزمون سراسری را دارند، در صورت رعایت شرایط زیر، می توانند ثبت نام خود را انجام دهند:

✔️دانشجویان دوره های غیر روزانه، به شرط نداشتن منع نظام وظیفه می توانند همزمان با تحصیل در دانشگاه و بدون انصراف از تحصیل، در آزمون سراسری 1401 ثبت نام نمایند و در صورت قبولی، باید فرم انصراف قطعی خود را دانشگاه جدید ارائه دهند.

✔️دانشجویان دوره روزانه سال 98 و قبل از آن همه مقاطع تحصیلی، برای شرکت در کنکور سراسری 1401، لازم است تا تاریخ 1400/12/25 با تکمیل فرم مربوطه و تایید دانشگاه محل تحصیل انصراف قطعی خود را اعلام کنند و همچنین ردیف 32 فرم ثبت نام کنکور را علامت گذاری کنند.

✔️داوطلبانی که در آزمون سراسری سال 1400، در دوره روزانه قبول شده اند، در صورت شرکت در آزمون سراسری 1401 به شرط انصراف در تاریخ مقرر، فقط می توانند رشته های غیر روزانه را انتخاب کنند.

✔️دانشجویان دوره روزانه، که بدون انصراف تا تاریخ تعیین شده در آزمون سراسری قبول شوند، متخلف محسوب شده و اجازه ثبت نام در رشته جدید را نخواهند داشت.

✔️آن دسته از دانشجویانی که در سال های قبل انصراف قطعی داده اند و به تحصیل بازنگشته اند، برای شرکت در کنکور سراسری 1401 فقط باید ردیف 32 تقاضانامه ثبت نام را علامت گذاری کنند.

شرایط کنکور مجدد دانشجویان اخراجی

شرایط کنکور مجدد دانشجویان اخراجی براساس توضیحات دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور در ادامه بیان شده است.

دانشجویان اخراجی آموزشی موضوع موارد مرتبط آیین نامه آموزشی و همچنین دانشجویان دوره کارشناسی که مدرک معادل کاردانی را دریافت کرده اند، مانند مقررات مربوط به دانشجویان انصرافی، پس از تسویه حساب کامل با موسسه ذیربط در صورت نداشتن مشکلات نظام وظیفه، حق ثبت نام داشته و محدودیتی برای انتخاب رشته ندارند.

کنکور مجدد بعد از لیسانس
کنکور مجدد بعد از لیسانس

آزمون مجدد بعد از لیسانس

آزمون مجدد بعد از لیسانس برای کلیه فارغ التحصیلان دانشگاهی امکانپذیر می باشد و پرداخت شهریه برای پذیرفته شدگان کنکور فقط برای دانشگاه های دوره روزانه الزامی می باشد. فارغ التحصیلان رشته های گروه پزشکی که قصد تحصیل مجدد در یکی از رشته های تحصیلی پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی و داروسازی را دارند، به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

✔️فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته های پزشکی که طرح اجباری دارند:

رشته های مقطع کارشناسی که دارای طرح اجباری می باشند، شامل رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی می باشد. فارغ التحصیلان رشته های مذکور که قصد تحصیل مجدد در یکی از رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی را دارند، در صورت اتمام طرح خود، مجوز ادامه تحصیل مجدد را دارند.

✔️فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته های پیراپزشکی که طرح اجباری دارند:

فارغ التحصیلان رشته های تحصیلی وزرات بهداشت در مقطع کارشناسی که شامل خدمات اجباری می باشند، لازم است طرح خدمت خود را تا تاریخ 1400/06/31 یا تاریخ 1400/11/30 به اتمام رسانده باشند. (در صورتیکه این افراد در دانشگاه های دولتی درس خوانده باشند و از مزایای تحصیل رایگان استفاده کرده باشند، اگر برای بار دوم هم در دانشگاه دولتی قبول شوند، می توانند از مزایای تحصیل رایگان بهره مند شوند.)

فارغ التحصیلان رشته های غیرپزشکی در صورتیکه تمایل به تحصیل مجدد در رشته های تحصیلی گروه پزشکی را دارند، در صورت دارا بودن شرایط زیر می توانند در کنکور سراسری ثبت نام و شرکت نمایند:

  • نداشتن مشکلات نظام وظیفه برای داوطلبان آقا
  • عدم تعهد به سازمان یا ارگان خاص
  • نداشتن منع تحصیل مجدد رایگان برای فارغ التحصیلان دوره روزانه که قصد ادامه تحصیل در دوره روزانه را دارند.
کنکور مجدد و نظام وظیفه
کنکور مجدد و نظام وظیفه

شرایط کنکور مجدد برای مشمولان

یکی از سوالات متداول داوطلبان آقا برای ثبت نام مجدد در کنکور، شرایط کنکور مجدد برای مشمولان می باشد. حداکثر مدت زمان معافیت تحصیلی برای دانش آموزان پسر تا سن 20 سالگی (تمام) می باشد.

فارغ التحصیلانی که مدرک دیپلم خود را دریافت کرده اند، حداکثر یکسال فرصت دارند تا در یکی از دانشگاه های مورد تایید ثبت نام کنند و تا زمانی که مشغول به تحصیل می باشند، در صورتیکه غیبت غیرموجه نداشته باشند، از معافیت تحصیلی بهره مند خواهند شد.

داوطلبانی که قصد شرکت و ثبت نام در آزمون سراسری را دارند، لازم است نسبت به دریافت معافیت تحصیلی از دفاتر پلیس 10+ اقدام کنند و در صورت قبولی و پذیرش در دانشگاه با مراجعه به معاونت وظیفه عمومی در محل دانشگاه مجوز ثبت نام را دریافت کنند.

همچنین بخوانید: معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها 1401

شرایط آزمون مجدد برای دانشجویان دانشگاه آزاد

شرایط آزمون مجدد برای دانشجویان دانشگاه آزاد چگونه است؟ در صورتیکه قصد ثبت نام و ادامه تحصیل مجدد در دانشگاه آزاد را دارید، اگر قبلا در دانشگاه دولتی درس خوانده اید یا خیر محدودیتی ندارید و در هر صورت باید شهریه مصوب دانشگاه را پرداخت کنید. قبولی در پردیس خودگردان یا بین الملل نیز منوط به پرداخت شهریه برای هر ترم تحصیلی است.

جمع بندی

ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری تابع شرایط خاصی می باشد. داوطلبانی که قصد شرکت مجدد در کنکور سراسری را دارند، لازم است از شرایط و ضوابط ثبت نام به صورت کامل آگاهی یابند و در صورت دارا بودن شرایط لازم با مراجعه به سایت سنجش ثبت نام خود را انجام دهند. شرایط کنکور مجدد دانشجویان انصرافی، دانشجویان اخراجی، کنکور مجدد دانشجویان دانشگاه آزاد و … در این مقاله بیان شد.

در صورت هرگونه ابهام می توانید سوالات خود را از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.


سوالات متداول

شرایط کنکور مجدد برای دانشجویان فرهنگیان چگونه است؟

دانشجویانی که در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل می باشند، در صورتیکه می خواهند از تحصیل انصراف دهند و در کنکور سراسری ثبت نام نمایند، پس از نهایی کردن انصراف و دریافت تاییدیه انصراف از دانشگاه، امکان شرکت مجدد در کنکور سال بعد را خواهند داشت.

شرایط کنکور مجدد داوطلبانی که دارای طرح اجباری هستند چگونه است؟

داوطلبان در صورت قبولی در یکی از رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی می توانند ادامه طرح خود را بعد از اتمام رشته جدید به پایان برسانند.

شرایط کنکور مجدد دانشجویان دوره روزانه چگونه است؟

دانشجویان دوره روزانه به شرط انصراف از تحصیل می توانند در کنکور سراسری شرکت کنند و فقط مجاز به انتخاب رشته های دوره غیرروزانه خواهند بود.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا