مدیریت کلاس و مدرسهمقالات آموزشی

نحوه برخورد معلم با رفتار مخرب دانش‌آموزان

یکی از مهم‌ترین وظایف یک معلم، ایجاد یک محیط یادگیری امن و مثبت برای پرورش دانش‌آموزان است. اما گاهی دانش‌آموزان در چنین محیطی نیز رفتار مخرب یا نامناسبی از خود نشان می‌دهند. نحوه‌‌ی رفتار معلم در مقابل چنین رفتارهایی نقش موثری در مدیریت کلاس و پیشبرد اهداف تحصیلی دارد.

در این مقاله ضمن ارائه‌ی دلایلی در مورد اهمیت صحبت کردن معلم با دانش‌آموزان در مورد رفتارهای نامناسب، نکاتی در مورد چگونگی انجام موثر این اقدام ذکر شده است. اگر معلم هستید، آگاهی از این موارد به شما کمک می‌کند تا محیط یادگیری مثبتی برای دانش‌آموزان خود ایجاد کنید و اطمینان یابید که آ‌ن‌ها نیز رفتار محترمانه و مناسبی دارند.

نحوه برخورد معلم با رفتار مخرب دانش آموزان
نحوه برخورد معلم با رفتار مخرب دانش آموزان

چرا باید با دانش‌آموزان خود در مورد رفتار نامناسب‌ آن‌ها صحبت کنید؟

یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که برای برخورد با رفتارهای مخرب یا نامناسب دانش‌آموزان به معلم‌ها توصیه می‌شود، گفت‌وگوی مستقیم با آن‌ها در خلوت است. در ادامه به برخی از دلایل اهمیت این راهکار اشاره می‌شود:

(1) برای تعیین مرزها

هنگامی که معلم‌ها با دانش‌آموزان خود در مورد رفتار آن‌ها صحبت می‌کنند، این گفت‌وگو به معلم‌ها کمک می‌کند تا حد و مرزهایی را در کلاس تعیین کنند. معلم‌ها می‌توانند هنگام صحبت با دانش‌آموزان در مورد رفتار آن‌ها، به دانش‌آموزان بفهمانند که چه رفتاری در کلاس قابل‌قبول است و چه چیزی قابل‌قبول نیست. این گفت‌وگو به معلم‌ها کمک می‌کند تا کلاس درس را منظم و پیشرونده حفظ کنند.

برای آگاهی از راهکارهای

(2) برای آموزش مسئولیت‌پذیری

وقتی معلم‌ها وقت می‌گذارند تا با دانش‌آموزان خود در مورد رفتار آن‌ها در کلاس صحبت کنند، به دانش‌‎آموزان کمک می‌کنند تا بفهمند از آن‌ها چه انتظاری می‌رود و چرا برخی رفتارها در کلاس مجاز نیستند. این درک، می‌تواند منجر به رفتار مسئولیت‌پذیرتر دانش‌آموزان شود.

به‌علاوه، وقتی دانش‌آموزان در قبال اعمالشان پاسخگو هستند و پیامدهای روشنی برای انتخاب‌هایشان به آن‌ها ارائه می‌شود، احتمالاً مسئولانه‌تر عمل می‌کنند.

(3) برای درک بهتر علت رفتار نامناسب دانش‌آموزان

وقتی با دانش‌آموزان خود در مورد رفتار آن‌ها صحبت می‌کنید، به شما بینشی می‌دهد که متوجه شوید چرا آن‌ها چنین رفتارهایی دارند. ممکن است علت رفتار آن‌ها این باشد که در خانه دچار مشکلاتی هستند. یا ممکن است سعی کنند با رفتار نامناسب توجه دیگران را جلب کنند زیرا احساس می‌کنند صدایشان شنیده نمی‌شود.

صحبت کردن با دانش‌آموزان در مورد رفتار آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید چرا آن‌ها چنین رفتاری دارند و شما چگونه می‌توانید به بهترین شکل از آن‌ها حمایت کنید.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

(4) برای کمک به دانش‌آموزان برای درک عواقب منفی رفتارشان

صحبت کردن با دانش‌آموزان در مورد رفتارشان به آن‌ها کمک می‌کند تا بفهمند که چرا اعمالشان ممکن است عواقب منفی داشته باشد. این به آن‌ها فرصتی می‌دهد تا موقعیت را از دیدگاه شما ببینند و بفهمند که چرا ممکن است در مورد اعمال آن‌ها ناراحت یا نگران باشید.

همچنین به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در مورد اینکه چگونه اعمالشان ممکن است بر دیگران تأثیر بگذارد و چه عواقب بالقوه‌ای به همراه دارد، فکر کنند. این می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا در آینده انتخاب‌های بهتری داشته باشند و از بروز عواقب منفی جلوگیری کنند.

(5) برای کمک به دانش‌آموزان برای مدیریت بهتر احساسات خود

صحبت کردن با دانش‌آموزان در مورد رفتار آن‌ها می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا احساسات خود را در کلاس درس درک کرده و مدیریت کنند. وقتی دانش‌آموزان در مورد گفت‌وگو درباره‌ی احساساتشان با معلم خود احساس راحتی می‌کنند، به احتمال زیاد در مدیریت این احساسات در کلاس درس موفق‌تر خواهند بود. این می‌تواند به ایجاد یک محیط یادگیری مثبت و سازنده برای همه کمک کند.

(6) برای کمک به دانش‌آموزان در برقراری ارتباط بهتر با دیگران

از این طریق به آن‌ها کمک می‌کنید تا یاد بگیرند که چگونه با دیگران در کلاس درس ارتباط بهتری برقرار کنند. با گفت‌وگو درباره‌ی رفتار آن‌ها با دیگران، به آن‌ها یاد می‌دهید که چگونه خود و نیازهایشان را به دیگران نشان دهند. این یک مهارت مهم برای یادگیری آن‌ها است، زیرا به آن‌ها در تمام جنبه‌های زندگی کمک می‌کند.

(7) برای کمک به دانش‌آموزان در مدیریت بهتر زمان

می‌توانید به دانش‌آموزان کمک کنید تا بفهمند چگونه زمان خود را عاقلانه تقسیم‌بندی کنند، چگونه از زمان کلاس خود بهترین استفاده را ببرند و چگونه از اتلاف وقت جلوگیری کنند. با صحبت کردن با دانش‌آموزان خود در مورد رفتارشان، می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا یاد بگیرند که چگونه زمان خود را در کلاس بهتر مدیریت کنند.

چگونه یک کلاس دانش‌آموز محور بسازیم؟

نکاتی کلیدی در مورد صحبت کردن با دانش‌آموزان درباره‌ رفتار نامناسب‌ آن‌ها

همانطور که ذکر شد، معلم باید در مورد رفتار نامناسب دانش‌آموزانش با آن‌ها صحبت کند. در ادامه نکاتی ذکر شده است که به معلم‌ها کمک می‌کنند به نحو موثری دست به این عمل بزنند:

(1) زمان مناسبی برای صحبت انتخاب کنید

مطمئن شوید که هر دو آرام هستید و زمان کافی برای صحبت کردن دارید. انتخاب زمان مناسب برای صحبت هنگام برنامه‌ریزی برای صحبت با دانش‌آموزان در مورد رفتار آن‌ها به چند دلیل مهم است:

در وهله‌ی اول می‌خواهید مطمئن شوید که هم آرام هستید و هم زمان کافی برای صحبت کردن دارید. این کمک می‌کند تا مطمئن شوید این گفت‌وگو سازنده و محترمانه است.

در وهله‌ی دوم، انتخاب زمان مناسب به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید دانش‌آموزان شما نسبت به آنچه می‌گویید پذیرا هستند. اگر زمانی که احساس استرس یا ناامیدی می‌کنند، سعی کنید در مورد رفتارشان با آن‌ها صحبت کنید، احتمالاً حالت تدافعی به خود می‌گیرند. اگر زمانی را انتخاب کنید که آن‌ها آرام باشند و برای برقراری ارتباط آماده باشند، به احتمال زیاد به حرف‌های شما گوش می‌دهند و مایل خواهند بود روی رفتارشان کار کنند.

(2) واضح باشد که در مورد چه رفتاری می‌خواهید صحبت کنید

هنگام صحبت با دانش‌آموزان در مورد رفتار آن‌ها در کلاس درس، به دلایل متعدد، مهم است که شما و دانش‌آموزان بدانید دقیقاً در مورد چه رفتاری صحبت می‌کنید. اگر واضح نباشد که می‌خواهید چه رفتاری را  حذف کنید، ممکن است دانش‌آموزان گیج شوند. به‌علاوه، اگر در مورد رفتاری که می‌خواهید متوقف کنید به وضوح صحبت نکنید، ممکن است ناخواسته در مورد چیزی صحبت کنید که به رفتاری که واقعاً می‌خواهید به آن بپردازید، مربوط نیست.

با شفاف بودن در مورد رفتاری که می‌خواهید در مورد آن صحبت کنید، می‌توانید از بروز همه‌ی این مشکلات احتمالی اجتناب کنید و مطمئن باشید که گفت‌وگوی شما با دانش‌آموزان در مورد رفتار آن‌ها سازنده و موثر است.

(3) از تهمت زدن و سرزنش کردن بپرهیزید

هنگام صحبت با دانش‌آموزان در مورد رفتار آن‌ها در کلاس خود، از تهمت زدن به آن‌ها و سرزنش کردن خودداری کنید تا بتوانید رابطه‌ی مثبت و سازنده‌ای با دانش‌آموزان داشته باشید. اگر دانش‌آموزان خود را به خاطر رفتارشان متهم یا سرزنش کنید، احتمالاً حالت تدافعی پیدا می‌کنند و ممکن است کمتر به آنچه شما می‌گویید گوش دهند.

علاوه بر این، با اجتناب از اتهام زدن و سرزنش کردن، می‌توانید لحن مثبتی برای گفت‌وگو ایجاد کنید و به دانش‌آموزان خود نشان دهید که مایلید با آن‌ها برای بهبود رفتارشان همکاری کنید.

(4) به سخنان دانش‌آموزان خود گوش دهید

به دلایل مختلفی هنگام بحث در مورد رفتار دانش‌آموزان در کلاس درس گوش سپردن به صحبت‌های دانش آموزان ضروری است. اولاً، اگر دانش‌آموزان احساس کنند که به حرف‌هایشان گوش داده می‌شود، احتمالاً در مورد رفتار خود صادقانه صحبت می‌کنند. ثانیاً، با درک دیدگاه دانش‌آموزان خود، می‌توانید به رفع هر گونه مسائل اساسی که ممکن است باعث ایجاد رفتار مخرب شود، کمک کنید.

در نهایت، گوش دادن به صحبت‌های دانش‌آموزان نشان می‌دهد که به آن‌ها احترام می‌گذارید و برای نظرات آن‌ها ارزش قائل هستید. با صرف زمان برای گوش دادن به صحبت‌های دانش‌آموزان خود، می‌توانید محیط یادگیری مثبت و سازنده‌تری را برای همه افراد ایجاد کنید.

اگر تمایل دارید درباره‌ی اهمیت گوش سپردن به سخنان دانش‌آموزان بیشتر بدانید، مطالعه‌ی مقاله‌ی «چرا معلم ها باید شنوندگان خوبی باشند؟» مفید خواهد بود.

دانش‌آموزان برای رشد مهارت‌های استدلالی خود، به محیط مناسب، حمایت مدارس، معلمان و والدین و همچنین انواع چالش‌ها برای بحث‌ نیاز دارند.

(5) دیدگاه خود را آرام و واضح توضیح دهید

این مهم است که به دلایل مختلف هنگام صحبت با دانش‌آموزان در مورد رفتار آن‌ها در کلاس درس، دیدگاه خود را به آرامی و واضح توضیح دهید. اولاً، اگر در توضیحات خود آرام و واضح باشید، به دانش‌آموز کمک می‌کند تا بفهمد چه می‌گویید و چرا چنین سخنانی را بیان می‌کنید. ثانیاً، اگر در توضیحات خود آرام و شفاف باشید، به تنش‌زدایی از وضعیت و جلوگیری از ناراحتی یا آشفتگی بیشتر دانش‌آموز کمک می‌کند.

در نهایت، اگر در توضیحات خود آرام و واضح باشید، به ایجاد اعتماد و ارتباط با دانش‌آموز کمک می‌کند، که این مورد برای حفظ یک محیط یادگیری مثبت و سازنده مهم است.

پیشتر در وبلاگ تراز دو مقاله‌ی «مدیریت رفتارهای بی ادبانه در کلاس درس» و «برخورد با مشکلات انضباطی در کلاس درس» به‌عنوان راهنمای معلمان منتشر شده است. با مطالعه‌ی این مقالات، با راهکارهای عملی مناسب در این زمینه آشنا خواهید شد.

(6) به نظرات دانش‌آموزان خود احترام بگذارید، حتی اگر با آن‌ها موافق نیستید

مهم است که به نظرات دانش‌آموزان خود احترام بگذارید، حتی اگر با آن‌ها موافق نباشید، زیرا آن‌ها افرادی با افکار و احساسات خود هستند. اگر نظرات آن‌ها را بی‌حوصله رد کنید، ممکن است احساس کنند که افکار و احساساتشان معتبر نیستند، که این می‌تواند منجر به احساس بی‌ارزشی و بی‌اهمیتی در آن‌ها شود.

علاوه بر این، اگر به نظرات دانش‌آموزان احترام نگذارید، ممکن است کمتر به نظر شما احترام بگذارند. ایجاد محیطی محترمانه و باز در کلاس درس بسیار مهم است تا همه‌ی دانش‌آموزان احساس کنند که نظرات آن‌ها ارزشمند است.

(7) از تهدید کردن یا اعلام اولتیماتوم خودداری کنید

تهدید کردن و اعلام اولتیماتوم، در برقراری ارتباط با دانش‌آموزان در مورد رفتار آن‌ها در کلاس درس، مؤثر نیست. این نوع ارتباطات اغلب می‌تواند وضعیت را بدتر کند و دانش‌آموز را در حالت دفاعی قرار دهد.در عوض بر ارتباطات مثبت و سازنده تمرکز کنید.

(8) سعی کنید راه‌حلی پیدا کنید که برای هر دوی شما کارساز باشد

هنگام صحبت با دانش‌آموزان در مورد رفتار آن‌ها در کلاس درس، مهم است که سعی کنید مصالحه یا راه‌حلی را بیابید که برای هر دوی شما مفید باشد، زیرا نشان می‌دهد که شما مایل به همکاری با آن‌ها هستید تا راه‌حلی را پیدا کنید که برای هر دوی شما قابل‌قبول باشد.

این می‌تواند به ایجاد اعتماد و ایجاد رابطه با دانش‌آموزان کمک کند و همچنین می‌تواند به جلوگیری یا حل تعارض کمک کند. برای مثال، اگر دانش‌آموز شما پرخاشگرانه یا مختل‌کننده رفتار می‌کند، می‌توانید به او نکاتی در مورد نحوه‌ی رفتار مناسب‌تر ارائه دهید. با کار کردن با یکدیگر، می‌توانید مطمئن باشید که دانش‌آموزان شما قادر به یادگیری در محیطی هستند که برای موفقیت آن‌ها مفید است.

آموزش معلم محور

(9) در مورد یک برنامه برای آینده توافق کنید

هنگام صحبت با دانش‌آموزان در مورد رفتار آن‌ها در کلاس درس، مهم است که در مورد یک برنامه‌ی عملیاتی برای آینده توافق کنید تا بدانند که از آن‌ها چه انتظاری می‌رود و بتوانند در قبال اقدامات خود پاسخگو باشند.

این به ایجاد یک محیط کلاسی مثبت‌تر و محترمانه‌تر کمک می‌کند. برای مثال، ممکن است تصمیم بگیرید که از دانش‌آموزان بخواهید اهداف خود را برای ترم یا هفته‌ی آینده بنویسند، یا زمان‌های مشخصی را برای تکمیل تکالیف تعیین کنید. با داشتن یک برنامه، می‌توانید مطمئن باشید که همه در مسیر درست هستند و هر مشکلی می‌تواند به‌سرعت و به شکلی کارآمد برطرف شود.

(10) بعد از گفت‌وگو دست از پیگیری برندارید

پیگیری بعد از گفت‌وگو با دانش‌آموزان، کمک می‎‌کند تا اطمینان یابید که آن‌ها به درک آنچه از آن‌ها انتظار می‌رود، رسیده‌اند و تغییراتی را که در مورد آن‌ها صحبت شد، دنبال می‌کنند.

علاوه بر این، پیگیری به شما این فرصت را می‌دهد تا به مشکلات جدیدی که ممکن است از آخرین مکالمه پیش آمده، رسیدگی کنید. با حفظ ارتباط با دانش‌آموزان خود، می‌توانید به ایجاد یک محیط یادگیری مثبت و سازنده برای همه‌ی افراد کلاس خود کمک کنید.

(11) آماده صحبت کردن در مورد رفتار خود باشید

آماده باشید تا در مورد رفتار خود صحبت کنید زیرا شما الگوی دانش‌آموزان خود هستید. دانش‌آموزان به شما نگاه می‌کنند و از شما پیروی می‌کنند، بنابراین مهم است که الگوی خوبی برای آن‌ها باشید. اگر آمادگی صحبت کردن در مورد رفتار خود را ندارید، شاگردان شما ممکن است آنقدرها پذیرا نباشند که در مورد رفتار خودشان بشنوند.

(12) از زبان بدن و لحن صدای خود آگاه باشید

اگر هنگام صحبت کردن با دانش‌آموزان، متشنج یا عصبانی باشید، احتمالاً آن‌ها نیز به همان شکل پاسخ خواهند داد. مهم است که هنگام صحبت در مورد مسائل رفتاری با دانش‌آموزان خود، خونسرد بمانید تا آن‌ها متوجه شوند که شما کنترل اوضاع را در دست دارید و شخصاً از آن‌ها ناراحت نیستید.

(13) به حریم خصوصی دانش‌آموزان خود احترام بگذارید

به چند دلیل مهم است که به حریم خصوصی دانش آموزان خود هنگام صحبت با آن‌ها در مورد رفتارشان در کلاس، احترام بگذارید. اولاً این یک موضوع احترام اساسی است. دانش‌آموزان شما افرادی با افکار، احساسات و تجربیات خاص خود هستند و سزاوار احترام هستند. دوم اینکه اگر به حریم خصوصی دانش‌آموزان خود احترام نگذارید، ممکن است به شما اعتماد نکنند.

در نهایت، احترام به حریم خصوصی دانش‌آموزان نشان می‌دهد که برای حقوق فردی و استقلال آن‌ها ارزش قائل هستید. این می‌تواند محیط یادگیری مثبت و سازنده‌تری را برای همه‌ی افراد ایجاد کند.

(14) اگر مشکل جدی است، از متخصص کمک بگیرید

اگر در برقراری ارتباط با دانش‌آموزان خود با مشکلات جدی مواجه هستید یا در هنگام تلاش برای پرداختن به رفتار آن‌ها در کلاس، احساس می‌کنید از حوزه‌ی تحصصی خود خارج شده‌اید، بسیار مهم است که به دنبال کمک حرفه‌ای باشید.

تلاش برای مدیریت این موارد به تنهایی می‌تواند فوق‌العاده طاقت فرسا باشد و در واقع می‌تواند وضعیت را بدتر کند. یک متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌ای برای رسیدگی به این مشکل ایجاد کنید و در حین اجرای آن، پشتیبانی و راهنمایی ارائه دهد. متخصصین همچنین می‌توانند بینش‌ها و دیدگاه‌های ارزشمندی را ارائه دهند که ممکن است شما در نظر نگرفته باشید. در نهایت، دریافت کمک حرفه‌ای می‌تواند تفاوت بزرگی در نحوه‌ی مدیریت مؤثر کلاس درس و رفتار دانش‌آموزان ایجاد کند. [منبع]

نتیجه‌گیری

صحبت کردن با دانش‌آموزان در مورد رفتار آن‌ها در خلوت، بخش مهمی از تلاش یک معلم برای ایجاد رابطه‌ی مثبت با دانش‌آموزان خود است. در کنار نکاتی که در این مقاله به‌عنوان راهکارهای گفت‌وگوی موثر در مورد رفتار نامناسب دانش‌آموزان در کلاس ذکر شد، اقداماتی نیز وجود دارند که معلم‌ها باید در چنین شرایطی از انجام آن‌ها اجتناب کنند.

گوش نکردن به صحبت‌های دانش‌آموزان، عصبانی شدن از دانش‌آموزان، جدی نگرفتن آن‌ها، مشخص نکردن دقیق رفتار نامناسب مورد نظر معلم، احساساتی شدن و درنظر نگرفتن شرایط خاص هر دانش‌آموز، ازجمله اقداماتی هستند که یک معلم باید در حین صحبت با دانش‌آموزان در مورد رفتارهای نامناسب‌شان، از عمل کردن به آن‌ها بپرهیزد.


سوالات متداول

نحوه صحیح برخورد با رفتار بد دانش‌آموزان در کلاس درس چیست؟

بهتر است معلم‌ها دانش‌آموزانی که بد رفتاری می‌کنند را در کلاس نزدیک به خود بنشانند. همچنین در خلوت با آن‌ها درباره‌ی رفتارشان صحبت کنند. معلم‌ها باید الگوی رفتاری باشند که می‌خواهند از دانش‌آموز ببینند. وضوح کلام معلم درباره‌ی انتظاراتش و تفکیک رفتار خوب از بد نیز اهمیت دارد. معلم باید بیشتر روی پاداش‌ها تمرکز کند تا تنبیه و درنهایت سعی بر درک دانش‌آموزان داشته باشد، نه مقابله با آن‌ها.

معلمان باید از چه روش‌هایی برای کمک به کاهش رفتار نامناسب دانش‌آموزان استفاده کنند؟

مسائل منفی در کلاس مانند تنبیه را به موارد مثبت تشویقی مبدل کنند، رفتار مثبت را آموزش دهند، الگوی رفتاری باشند که از دانش‌آموزان انتظار دارند، یک آیین‌نامه‌ی رفتار کلاسی ایجاد کنند، ارتباط خوب و موثری با دانش‌آموزان برقرار کنند، متوجه رفتار و دستاوردهای خوب دانش‎آموزان باشند و آن‌ها را تشویق کنند، فعالانه روابط را توسعه دهند و یک محیط آرام و امن برای تحصیل دانش‌آموزان فراهم آورند.

به دانش‌آموزی که با هم‌کلاسی‌هایش بدرفتاری می‌کند، چه باید گفت؟

با پرسیدن اینکه آیا راه‌حلی در ذهن دارند، شروع کنید. این سوال قدرت بخش است. اگر پاسخی نداشتند، یک سوال اساسی بپرسید، مانند: «کاش راهی وجود داشت که همکلاسی‌ات احساس بهتری داشته باشد. او به خاطر اتفاقی که افتاده ناراحت است.» اگر آن‌ها هنوز هیچ پیشنهادی نداشتند، بپرسید: «فکر می‌کنی بتوانی برای او نامه‌ی ‌عذرخواهی بنویسی؟»

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا