پایه دوازدهم

نحوه دریافت دیپلم مجدد 1401|شرایط اخذ دیپلم مجدد رشته غیرمتناظر

دریافت دیپلم مجدد امکانی خاص است که سازمان آموزش و پرورش برای برخی افراد متقاضی درنظر گرفته است. معمولاً افرادی که دیپلم خود را در نظام قدیم آموزشی دریافت کرده‌اند یا صرفاً علاقمند به اخذ دیپلم مجدد در رشته‌هایی غیر از رشته‌ی تحصیلی خود در دبیرستان هستند و یا تمایل دارند علاوه بر دیپلم شاخه‌ی نظری، دیپلم شاخه‌ی کاردانش را نیز دریافت کنند، از این امکان استفاده می‌کنند.

اما استفاده از امکان اخذ دیپلم مجدد، قوانین و قواعد خاص خود را دارد، ازجمله اینکه دریافت آن فقط در رشته‌های غیرمتناظر (رشته‌ای غیر از رشته‌ی تحصیلی دیپلم قبلی متقاضی) امکان‌پذیر است و متقاضیان باید ضمن مراجعه به مدارس دولتی بزرگسالان در شهرستان، منطقه یا ناحیه‌ی محل تحصیل خود، گذارندن برخی دوره‌های آموزشی و شرکت در امتحانات پایه‌ی دوازدهم، دیپلم مجدد دریافت کنند. در این مقاله اطلاعات جزئی و قواعد اصلی دریافت دیپلم مجدد برای علاقمندان ذکر شده است.

نحوه دریافت دیپلم مجدد
نحوه دریافت دیپلم مجدد

نحوه دریافت دیپلم مجدد در رشته غیرمتناظر

در آيين‌نامه‌ی آموزشی دوره‌ی دوم متوسطه‌ی وزارت آموزش و پرورش آمده است که دارندگان دیپلم نظام جدید و یا نظام قدیم، در صورت تمایل به اخذ دیپلم مجدد (در رشته‌ی غیرمتناظر) در شاخه‌های نظری (علوم تجربی، علوم انسانی، ریاضی فیزیک و معارف) یا کاردانش، پس از تطبیق درس‌ها، می‌توانند کسری درس‌های رشته‌ی مورد نظر را همراه داوطلبان آزاد امتحان دهند و موفق به کسب گواهینامه‌ی دیپلم در شاخه یا رشته‌ی دلخواه خود شوند.

بر اساس اعلام دفتر آموزش متوسطه‌ی نظری، دانش‌آموزان دارای گواهینامه‌ی پایان تحصیلات دوره‌ی متوسطه، اگر متقاضی اخذ دیپلم مجدد در رشته‌ی غیرمتناظر با دیپلم قبلی خود در نظام جدید آموزشی هستند، می‌توانند با مراجعه به ادارات آموزش و پرورش شهرستان، مناطق و نواحی محل أخذ دیپلم خود، پس از تطبیق دروس مشترک با نظام جدید آموزشی، در آزمون باقیمانده‌ی دروس دیپلم غیرمتناظر رشته‌ی جدید در مدارس بزرگسالان دولتی به صورت داوطلب آزاد شرکت و درصورت قبولی، دیپلم در رشته جدید دریافت کنند.

فارغ‌التحصیلان نظام‌های قدیم شش ساله، چهارساله، ترمی-واحدی و سالی-واحدی، درصورت درخواست برای دیپلم مجدد در رشته‌ی غیرمتناظر نظام جدید آموزشی، باید در آزمون تمامی دروس پایه‌ی دوازدهم شرکت کنند.

تذکراتی درباره کارنامه دیپلم مجدد در رشته‌های نظری

  1. بر اساس آنچه آموزش و پرورش اعلام کرده است، در صورت موافقت داوطلب، دروس دیپلم قبلی وی که با دروس دیپلم مجدد مورد تقاضا از نظر کد درس و تعداد واحد، یکسان باشد، از وی پذیرفته شده و نمره‌ی دروس مذکور، علاوه بر ستونی که در کارنامه به نمره‌ی از قبل اختصاص دارد، در کارنامه‌ی تحصیلی وی نیز به‌عنوان نمره‌ی اصلی ثبت می‌شود.
  2. استفاده از تبصره‌ تک ماده و همچنین محدودیت سقف انتخاب واحد شامل متقاضیان اخذ دیپلم مجدد در رشته‌ی غیرمتناظر نخواهد شد.
  3. چنانچه داوطلب دریافت دیپلم مجدد موفق به اخذ نمره‌ی قبولی در تعدادی از دروس مربوطه نشود، می‌تواند در نوبت یا نوبت‌های بعدی، برابر با ضوابط ثبت‌نام کرده و دروس باقیمانده را امتحان بدهد.
  4. تمامی دروس پایه‌های دهم و یازدهم رشته‌ی مورد تقاضا به صورت درج علامت ضربدر (قبول بدون نمره) از داوطلب پذیرفته می‌شود.
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

دیپلم مجدد در رشته‌ ریاضی فیزیک

آموزش و پرورش «نمون برگ کارنامه‌های تطبیق جهت اخذ دیپلم مجدد در رشته‌های غیرمتناظر شاخه‌های نظری و کاردانش» را برای ابلاغ به ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها، مناطق و نواحی مختلف، ارائه کرده است.

بر اساس نمون برگ کارنامه‌ی تطبیق متقاضیان اخذ دیپلم مجدد در رشته‌ی ریاضی فیزیک، دارندگان دیپلم نظام جدید و نظام قدیم آموزشی (دوره 6 ساله/ 4 ساله/ سه ساله ترمی داحدی/ سه ساله سالی واحدی)،که متقاضی اخذ دیپلم مجدد (در رشته‎‌ی غیرمتناظر) هستند، باید برای دریافت دیپلم مجدد در رشته‌ی ریاضی فیزیک دروسی که در جدول زیل ذکر شده است را اخذ و در امتحانات (داخلی / نهایی) آن‌ها شرکت کنند:

ردیف عنوان درس ردیف عنوان درس
1 تعلیمات دینی (دینی، اخلاق و قرآن) 3 8 زبان خارجی 3
2 عربی، زبان قرآن 3 9 تربیت بدنی 3
3 فارسی 3 10 فیزیک 3
4 نگارش 3 11 شیمی 3
5 هندسه 3 12 سلامت و بهداشت
6 حسابان 2 13 مدیریت خانواده و سبک زندگی
7 ریاضیات گسسته 14 علوم اجتماعی

دیپلم مجدد در رشته‌ تجربی

بر اساس نمون برگ کارنامه‌ی تطبیق متقاضیان اخذ دیپلم مجدد در رشته‌ی علوم تجربی، دارندگان دیپلم نظام جدید و نظام قدیم آموزشی (دوره 6 ساله/ 4 ساله/ سه ساله ترمی داحدی/ سه ساله سالی واحدی) که متقاضی اخذ دیپلم مجدد (در رشته‎‌ی غیرمتناظر) هستند، باید برای دریافت دیپلم مجدد در رشته‌ی علوم تجربی دروسی که در جدول زیل ذکر شده است را اخذ و در امتحانات (داخلی / نهایی) آن‌ها شرکت کنند:

ردیف عنوان درس ردیف عنوان درس
1 تعلیمات دینی (دینی، اخلاق و قرآن) 3 8 سلامت و بهداشت
2 عربی، زبان قرآن 3 9 مدیریت خانواده و سبک زندگی
3 فارسی 3 10 علوم اجتماعی
4 نگارش 3 11 زیست شناسی 3
5 زبان خارجی 3 12 ریاضی 3
6 تربیت بدنی 3 13 فیزیک 3
7 شیمی 3 14

دیپلم مجدد در رشته‌ علوم انسانی

بر اساس نمون برگ کارنامه‌ی تطبیق متقاضیان اخذ دیپلم مجدد در رشته‌ی ادبیات و علوم انسانی، دارندگان دیپلم نظام جدید و نظام قدیم آموزشی (دوره 6 ساله/ 4 ساله/ سه ساله ترمی داحدی/ سه ساله سالی واحدی) که متقاضی اخذ دیپلم مجدد (در رشته‎‌ی غیرمتناظر) هستند، باید برای دریافت دیپلم مجدد در رشته‌ی ادبیات و علوم انسانی دروسی که در جدول زیل ذکر شده است را اخذ و در امتحانات (داخلی / نهایی) آن‌ها شرکت کنند:

ردیف عنوان درس ردیف عنوان درس
1 تعلیمات دینی (دینی، اخلاق و قرآن) 3 9 تاریخ 3
2 فارسی 3 10 ریاضی و آمار 3
3 نگارش 3 11 جامعه شناسی 3
4 زبان خارجی 3 12 فلسفه 2
5 تربیت بدنی 3 13 مطالعات فرهنگی
6 عربی (زبان تخصصی رشته) 3 14 سلامت و بهداشت
7 علوم و فنون ادبی 3 15 مدیریت خانواده و سبک زندگی
8 جغرافیا 3 16

دیپلم مجدد در رشته‌ علوم و معارف اسلامی

بر اساس نمون برگ کارنامه‌ی تطبیق متقاضیان اخذ دیپلم مجدد در رشته‌ی علوم و معارف اسلامی، دارندگان دیپلم نظام جدید و نظام قدیم آموزشی (دوره 6 ساله/ 4 ساله/ سه ساله ترمی داحدی/ سه ساله سالی واحدی) که متقاضی اخذ دیپلم مجدد (در رشته‎‌ی غیرمتناظر) هستند، باید برای دریافت دیپلم مجدد در رشته‌ی علوم و معارف اسلامی دروسی که در جدول زیل ذکر شده است را اخذ و در امتحانات (داخلی / نهایی) آن‌ها شرکت کنند:

ردیف عنوان درس ردیف عنوان درس
1 فارسی 3 9 فلسفه 2
2 نگارش 3 10 علوم معارف قرآنی 3
3 زبان خارجی 3 11 اصول عقاید 3
4 تربیت بدنی 3 12 احکام 3
5 سلامت و بهداشت 13 اخلاق 3
6 مدیریت خانواده و سبک زندگی 14 عربی (زبان تخصصی رشته) 3
7 علوم و فنون ادبی 3 15 جریان شناسی اندیشه‌های معاصر
8 ریاضی و آمار 3 16 تاریخ 3 (تخصصی رشته)

دیپلم مجدد در شاخه کاردانش

بر اساس آیین‌نامه‌ی آموزشی نظام جدید دوره‌ی دوم متوسطه، کارنامه‌ی قبولی پایه‌ی دوازدهم متقاضیان اخذ دیپلم مجدد در رشته‌ی غیرمتناظر شاخه‌‎ی کاردانش، معادل دروس عمومی، انتخابی، اختیاری، شایستگی پایه و کارورزی از آن‌ها پذیرفته می‌شود و این افراد باید نسبت به ارائه‌‎ی گواهینامه‌ی دروس مهارتی (شایستگی‌های فنی) و گذراندن دروس شایستگی‌های غیرفنی رشته‌‎ی مورد نظر و نیز دروس تعلیمات دینی 3 (دینی، اخلاق و قرآن 3) و (عربی، زبان قرآن 3) در یکی از رشته‌های مهارتی شاخه‌ی کاردانش اقدام کرده و در صورت کسب نمره‌ی قبولی، «دیپلم با معدل در رشته‌ی مهارتی» دریافت کنند.

در این آیین‌‎نامه آمده است که فارغ‌التحصیلان نظام جدید آموزش، اگر متقاضی اخذ دیپلم مجدد در رشته‌ی غیرمتناظر با دیپلم قبلی خود باشند، الزامی به انتخاب مجدد درس یا دروسی که قبلاً نمره‌ی قبولی در آن کسب کرده‌اند، ندارند و در صورت تمایل، نمرات این دروس از آن‌ها پذیرفته شده و در کارنامه‌ی تحصیلی جدید آن‌ها ثبت خواهد شد.

تذکراتی درباره کارنامه دیپلم مجدد در شاخه کاردانش

  1. بر اساس آنچه آموزش و پرورش اعلام کرده است، در صورت موافقت داوطلب، تعداد واحد و کد دروسی از دیپلم قبلی وی که با دروس دیپلم مجدد مورد تقاضا یکسان باشد، از وی پذیرفته می‌شود و نمره‌ی دروس مذکور علاوه بر ستون نمره‌ی از قبل، به‌عنوان نمره‌ی اصلی در کارنامه‌ی تحصیلی جدید وی ثبت می‌شود.
  2. استفاده از تبصره‌ی تک ماده و همچنین محدودیت سقف انتخاب واحد شامل متقاضیان اخذ دیپلم مجدد در رشته‌ی غیرمتناظر نمی‌شود.
  3. تمامی دروس پایه‌های دهم و یازدهم (اعم از عمومی، اختیاری و کارورزی) رشته‌ی مورد تقاضا به صورت ضربدر (قبول بدون نمره) از دانش‌آموز پذیرفته می‌شود.
  4. چنانچه داوطلب قبلاً از دروس شیمی-فیزیک-ریاضی 1 و 2 و زیست‌شناسی نمره‌ی قبولی کسب کرده، در صورت موافقت و تمایل می‌تواند دروس متناظر آن در ساختار جدید را اخذ ننماید.

بر اساس نمون برگ کارنامه‌ی تطبیق متقاضیان اخذ دیپلم مجدد در شاخه‌ی کاردانش، فارغ‌التحصیلان (دوره‌های 3 ساله نیمسالی- واحدی / سه ساله سالی-واحدی) متوسطه که متقاضی اخذ دیپلم مجدد (در رشته‎‌ی غیرمتناظر) هستند، باید برای دریافت دیپلم مجدد در شاخه‌ی کاردانش، دروسی که در جدول زیل ذکر شده است را اخذ و در امتحانات (داخلی / نهایی) آن‌ها شرکت کنند:

ردیف عنوان درس ردیف عنوان درس
1 آمادگی دفاعی 9 الزامات محیط کار
2 تعلیمات دینی (دینی، اخلاق و قرآن) 3 10 کاربرد فناوری‌های نوین
یا مدیریت تولید
3 عربی، زبان قرآن 3
4 فارسی 3 11 کارگاه نوآوری و کارآفرینی
5 تربیت بدنی 3 12 اخلاق حرفه‌ای
6 سلامت و بهداشت 13 درس/دروس شایستگی‌‌های پایه (ریاضی 1، ریاضی 2، زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک) رشته مورد تقاضا، مطابق جداول برنامه درسی پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی مربوطه
7 مدیریت خانواده و سبک زندگی
8 علوم اجتماعی 14 ارائه‌ی کلیه‌ی گواهینامه‌های مهارتی (شایستگی‎‌های فنی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم) رشته‌ی مورد تقاضا، مطابق جداول برنامه درسی رشته مربوطه

بر اساس نمون برگ کارنامه‌ی تطبیق متقاضیان اخذ دیپلم مجدد در شاخه‌ی کاردانش، فارغ‌التحصیلان (دوره‌های 6 ساله / 4 ساله و دوره‌ دوازده ساله‌ی 3-3-3-3) متوسطه که متقاضی اخذ دیپلم مجدد (در رشته‎‌ی غیرمتناظر) هستند، باید برای دریافت دیپلم مجدد در شاخه‌ی کاردانش، دروسی که در جدول زیل ذکر شده است را اخذ و در امتحانات (داخلی / نهایی) آن‌ها شرکت کنند:

ردیف عنوان درس ردیف عنوان درس
1 تعلیمات دینی (دینی، اخلاق و قرآن) 3 5 کارگاه نوآوری و کارآفرینی
2 عربی، زبان قرآن 3 6 اخلاق حرفه‌ای
3 الزامات محیط کار
4 کاربرد فناوری‌های نوین

یا

مدیریت تولید

7 ارائه‌ی کلیه‌ی گواهینامه‌های مهارتی (شایستگی‌های فنی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم) رشته‌ی مورد تقاضا، مطابق جداول برنامه‌ی درسی رشته‌ی مربوطه

نحوه دریافت دیپلم مجدد در شاخه فنی و حرفه ای

همانطور که تا این بخش از مقاله ذکر شد، بخشنامه‌های مربوط به گرفتن دیپلم مجدد، این امکان را فقط منوط به تقاضا برای دریافت دیپلم مجدد در رشته‌ی نامتناظر با مدرک قبلی در رشته‌های شاخه‌های نظری و کاردانش کرده‌اند. این بدان معنا است که اگر شما در رشته‌ی فنی و حرفه‌ای دیپلم داشته باشید و بخواهید دیپلم مجدد در رشته‌های نظری و کاردانش بگیرید، اشکالی ایجاد نمی‌شود، اما بخشنامه‌ی آموزش و پرورش این امکان را برای دریافت دیپلم مجدد فنی و حرفه‌ای ذکر نکرده است.

در عین حال متقاضیانی که در نظام قدیم درس خوانده‌اند و اکنون به دنبال اخذ دیپلم مجدد در شاخه‌ی فنی و حرفه‌ای هستند، معمولاً با گذراندن پایه‌ی دوازدهم رشته‌های فنی و حرفه‌ای در مدارس بزرگسال، امکان دریافت دیپلم تطبیقی را پیدا می‌کنند.

گفته می‌شود که این افراد باید مدرک قبولی خود از رشته‌ی قبلی را به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی ارائه داده و تقاضای تطبیق دروس بدهند. آموزش و پرورش سپس مدرک پایان تحصیلات را تایید کرده و آن را به واحد دیپلم تطبیقی هدایت می‌کند.

به متقاضی اعلام می‌شود که برای گرفتن دیپلم تطبیقی باید چه دروسی را بخواند و درنهایت با شرکت در امتحانات عملی و کتبی دروس اعلام شده و کسب نمره‌ی قبولی، متقاضی مدرک دیپلم تطبیقی فنی و حرفه‌ای خود را دریافت می‌کند. با دریافت دیپلم فنی حرفه‌ای، می‌توان در کنکور کاردانی فنی و حرفه‌ای شرکت کرد و یا بر اساس سوابق تحصیلی وارد رشته‌های بدون کنکور فنی و حرفه‌ای شد.

وزارت آموزش و پرورش موظف است كارنامه‌های دانش‌آموزان دوره‌های مختلف تحصيلی (منطبق با ساختارهای قبلی) متقاضی ادامه‌ی تحصيل در نظام جديد آموزشی را با پايه‌ها و عناوين دروس در دوره‌های اول و دوم متوسطه، تطبيق دهد، اما توجه به این نکات ضروری است:

  1. دارندگان مدرک دیپلم رشته‌های فنی و حرفه‌ای نمی‌توانند در همان رشته‌ی قبلی خود ديپلم مجدد دریافت کنند.
  2. متقاضیان برای گذراندن دروس رشته‌ی فنی و حرفه‌ای باید به صورت داوطلب برای گذراندن پایه‌ی دوازدهم به مدارس بزرگسال مراجعه کنند.

دیپلم مجدد بدون معدل

بر اساس آیین‌نامه‌ی آموزش دوره‌ی متوسطه‌، بزرگسالان و داوطلبان آزاد داخل کشور و فارغ التحصیلان دوره‌های 6 ساله، 4 ساله و 3 ساله‌ی متوسطه اگر بخواهند دیپلم دوره‌ی سه ساله‌ی متوسطه به شیوه‌ی سالی واحدی در رشته‌ی غیرمتناظر با دیپلم خود را در شاخه‌ی نظری و کاردانش کسب کنند، باید در امتحانات دروس رشته‌ی مورد نظر خود شرکت کنند و با قوانین جدید امکان گرفتن دیپلم مجدد با معدل برای برای همه‌ی افراد فراهم شده است.

درواقع متقاضیان از گذراندن دروس پایه‌های دهم و یازدهم معاف هستند و در این دروس با درج علامت ضربدر در کارنامه، قبولی بدون نمره‌ از این دروس پذیرفته می‌شود. در واقع بر اساس نمرات کسب شده از دروس نهایی معدل کتبی و بر اساس نمرات کلیه‌ی دروس پایه‌ی دوازدهم (اعم از نهایی و غیرنهایی) مطابق ضوابط مندرج در آیین‌نامه‌ی آموزشی دوره‌ی متوسطه‌ی بزرگسالان و داوطلبان آزاد، معدل کل برای متقاضیان محاسبه و منظور می‌شود.

دیپلم مجدد نظام قدیم

بر اساس آیین‌نامه‌ی مدارس بزرگسالان، افراد دارای دیپلم نظام قدیم و یا آن‌ها که درخواست دیپلم مجدد در رشته‌ی غیرمتناظر دارند می‌توانند با مراجعه به مدارس بزرگسالان در امتحانات پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی مربوطه شرکت کنند، البته اگر دروس مشترکی وجود داشته باشد، طبق بخشنامه اعلامی، امکان تطبیق این دروس نیز وجود دارد.

بالاتر جزئیات مربوط به اقدام برای دریافت دیپلم مجدد ذکر شده و مواد امتحانی برای هر رشته در جداول آمده است.

زمان امتحانات دیپلم مجدد

آموزش و پرورش هر سال در یک بازه‌ی زمانی مشخص، ملزم به ثبت نام متقاضیان اخذ دیپلم مجدد است. این بازه‌ی زمانی معمولاٌ ابتدای مهر ماه آغاز و تا اواخر آبان ادامه دارد.

متقاضیان اخذ دیپلم مجدد باید در یکی از نوبت‌های امتحانات خرداد، شهریور یا دی ماه شرکت کرده و تمام دروس پایه‌ی دوازدهم را امتحان بدهند. این متقاضیان اگر با موفقیت این امتحانات را پشت سر گذاشتند، می‌توانند دیپلم جدید خود را دریافت کنند.

جمع‌بندی

نظام آموزشی کشور برای افرادی که تمایل دارند به دلایل مختلف در رشته‌‌ای غیر از رشته‌‌ای که پیشتر در آن تحصیل کرده‌ و دیپلم گرفته‌اند، دیپلم مجدد دریافت کنند، قوانینی دارد که بر اساس آن‌ها متقاضیان می‌‌توانند برای اخذ دیپلم مجدد اقدام کنند. در واقع دارندگان دیپلم نظام جدید و یا نظام قدیم،‌ در صورت تمایل برای اخذ دیپلم مجدد (در رشته‌ی غیرمتناظر) در شاخه‌‌های نظری یا کاردانش باید با مراجعه به ادارات آموزش و پرورش شهرستان، منطقه و ناحیه‌ی محل تحصیل خود، صرفاً به صورت داوطلب آزاد، برای اخذ دیپلم مجدد اقدام کنند.

متقاضیان دریافت دیپلم غیرمتناظر در شاخه‌ی نظری باید در امتحانات تمام دروس پایه‌ی دوازدهم در رشته موردنظر خود شرکت کرده و در صورت کسب حد نصاب قبولی، دیپلم غیرمتناظر با رشته‌ی تحصیلی خود را دریافت کنند. دروس پایه‌‌های دهم و یازدهم با درج علامت ضربدر (قبولی بدون نمره با ثبت کد 96 در رایانه) از آن‌ها پذیرفته می‌‌شود.

متقاضیان دریافت دیپلم غیرمتناظر در شاخه‌ی کاردانش هم دو راه دارند. فارغ‌التحصیلان دوره‌های شش ساله و چهارساله‌ی متوسطه، باید دروس مهارتی (شایستگی‌‌های فنی) و دروس شایستگی‌‌های غیرفنی رشته‌ی موردنظر خود را بگذرانند و در دروس تعلیمات دینی (دینی،‌ قرآن و اخلاق) 3 و عربی و زبان قرآن 3 نمره‌ی قبولی بگیرند تا دیپلم با معدل دریافت کنند.

فارغ‌التحصیلان دوره‌های سه ساله نیم‌سالی – واحدی و سه ساله سالی – واحدی متوسطه هم باید دروس پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی مورد نظر خود را امتحان بدهند. همچنین باید گواهینامه‌‌های دروس مهارتی (شایستگی‌های فنی) اخذ کرده و دروس شایستگی‌‌های غیرفنی رشته‌ی مورد نظر خود را بگذارنند و در صورت کسب نمره‌ی قبولی، دیپلم مجدد با معدل دریافت کنند.


سوال‌های متداول

آیا برای دریافت دیپلم مجدد باید دروس پایه‌های دهم و یازدهم را هم امتحان بدهیم؟

خیر، متقاضیان از گذراندن دروس پایه‌های دهم و یازدهم معاف هستند و در این دروس با درج علامت ضربدر در کارنامه، قبولی بدون نمره‌ از این دروس پذیرفته می‌شود. براساس نمرات مکتسبه از دروس نهایی معدل کتبی و براساس نمرات کلیه دروس پایه‌ی دوازدهم (اعم از نهایی و غیرنهایی) مطابق ضوابط مندرج در آیین‌نامه‌ی آموزشی دوره‌ی متوسطه‌ی بزرگسالان و داوطلبان آزاد، معدل کل برای متقاضیان محاسبه و منظور می‌شود.

آیا می‌توان دو بار در رشته‌های نظری دیپلم گرفت؟

بله امکان آن وجود دارد، اما نه در رشته‌ی متناظر. یعنی اگر شما قبلاً در یکی از رشته‌های شاخه‌ی نظری (علوم انسانی، علوم تجربی، ریاضی‌فیزیک یا معارف) دیپلم گرفته‌اید، برای دریافت دیپلم مجدد باید برای رشته‎‌ای غیر از رشته‌ی دیپلم قبلی خود اقدام کنید.

آیا دریافت دیپلم مجدد هزینه‌ای دارد؟

بله، هر ساله مبلغی برای دریافت دیپلم مجدد در نظر گرفته می‌شود. در سال جاری مبلغ 20 هزارتومان از افراد متقاضی دریافت شد.

میانگین امتیاز 4.6 / 5. جمع امتیاز 14

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

144 دیدگاه

  1. سلام
    من میخوام یک دیپلم دیگه بگیرم. باید برم همون منطقه آموزش پرورشی که درس خوندم درخواست بدم یا اینکه از هر منطقه ای میشه درخواست داد؟

    1. سلام دوست عزیز، بله باید به اداره‌ی آموزش و پرورش شهرستان، منطقه و ناحیه‌ی محل تحصیل خود مراجعه کنید.

      1. سلام دوست عزیز، متوجه نشدم که فارغ التحصیل رشتۀ انسانی هستید یا مشغول به تجصیل هستید. اگر دیپلم انسانی دارید و قصد دریافت دیپلم ریاضی را دارید به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون مراجعه کنید و اطلاعات لازم برای شرکت در آزمون‌ها و دریافت دیپلم غیرمتناظر را دریافت کنید.

  2. سلام – وقتتون بخیر
    آیا این درسته که شرط گرفتن دیپلم مجدد داشتن کارت معافیت سربازی هست؟
    بدون کارت معافیت نمیشه دیپلم مجدد شرکت کرد؟
    من 18 سالمه و امسال از رشته تجربی فارغ التحصیل شدم.
    برای سال بعد میخواستم دیپلم ریاضی هم بگیرم.
    یک سال هم معافیت تحصیلی دارم.

    1. سلام دوست عزیز، مطابق با اطلاعاتی که قبلاً منتشر شده، باید بعد از سربازی اقدام کنید برای گرفتن دیپلم مجدد. اما قوانین هر سال تغییر می‌کنن و شما می‌تونید با مراجعه به آموزش و پرورش محل تحصیل خودتون از قوانین جاری مطلع بشید. حضوری مراجعه و سوال کنید. در ضمن قوانین کنکور هم در حال تغییر هستند، بر اساس اطلاعات موجود شما با دیپلم تجربی هم می‌تونید در کنکور ریاضی شرکت کنید.

  3. سلام خسته نباشید اگر در مهر واسه دیپلم غیر متناظر شرکت کنیم میتوانیم در دی ماه با قبولی در تمام امتحانات دیپلم ریاضی خود را قبل از بهمن بگیریم؟

    1. سلام دوست عزیز، مدیر کل دفتر متوسطه نظری آموزش و پرورش سال 99 در یک مصاحبه درباره‌ی طول دوره‌ی افرادی که می‌خواهند دیپلم مجدد بگیرند، گفت: «آن‌ها باید در یکی از نوبت‌های امتحانات خرداد، شهریور یا دی ماه شرکت کند، تمام دروس را امتحان دهند و اگر با موفقیت این امتحانات را پشت سر گذاشتند، می‌توانند دیپلم جدید خود را دریافت کنند.» با این حال قوانین آموزش و پرورش پیوسته تغییراتی دارند، بهتر است با مراجعه‌ی حضوری به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ای که در آن تحصیل می‌کنید، اطلاعات دقیق را دریافت کنید.

  4. سلام ببخشید من نظام قدیمم برای گرفتن دپیلم مجدد باید مدرک سال سوم دبیرستان را ببرم یا پیش دانشگاهی ؟

    1. سلام دوست عزیز، شما باید هر دو مدرک را ارائه بدهید چون دیپلم نظام جدید معادل هر دو است.

        1. محلی که مدرک پیش دانشگاهی را دریافت کردید باید مراجعه کنید چون تمام مدارک شما در نهایت به آن منطقه تحویل داده شده است.

          1. ببخشیدمن نظام قدیمم اگه بخوام مدرک فنی حرفه ای یا کاردانش بگیرم میتونم همین شهری که هستم برم یا باید برم شهری که مدرک پیش دانشگاهیمو گرفتم ؟

          2. سلام دوست عزیز، شما باید با اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ای که در آن مدرک خود را گرفته‌اید تماس بگیرید و درخواست خود را مطرح کنید. مراحل بعدی برای انتقال به شهر جدید رو براتون توضیح می دن.

        2. من دوازدهم انسانی هستم میخوام دیپلم تجربی بگیرم اما از دهم انسانی تجدیدی دارم باید حتما دیپلم انسانی رو بگیرم؟

          1. سلام دوست عزیز، الزامی در قانون ذکر نشده است، اما برای کسب اطلاع دقیق باید با اداره‌ی آموزش و پرورش منطقۀ محل تحصیل خود تماس بگیرید.

  5. سلام اگه دیپلم کاردانش داشتم باشم (نظام سالی واحدی) میتونم برای دیپلم ریاضی اقدام کنم از سربازی هم معافم

      1. سلام ببخشید من دیپلم ریاضی سال۸۶دارم ایا میتوانم دیپلم تجربی بگیرم و با نمرات ان در کنکور سراسری شرکت کنم ؟!

        1. سلام دوست عزیز، شما برای دریافت دیپلم تجربی باید در برخی آزمون‌ها شرکت کنید که نمرات آن‌ها در کنکور ملاک قرار خواهند گرفت. همچنین امکان ترمیم معدل در مورد سوابق تحصیلی شما وجود دارد. باید به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تجصیل خودتون مراجعه کنید.

  6. سلام خسته نباشید من امسال دانشجو هستم اما کارت پایان خدمت ندارم
    با معافیت دانشجویی میشه دیپلم غیرمتناظر گرفت؟

    1. سلام دوست عزیز، بر اساس اطلاعاتی که ما داریم با معافیت دانشجویی حق دریافت دیپلم مجدد رو ندارید، اما برای کسب اطلاع دقیق و به روز، به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ای که در آن تحصیل کرده‌اید، رجوع کنید.

  7. سلام وقت بخیر چه زمانی برای دیپلم مجدد باید اقدام کنم؟؟ با اول اموزش پروش برم بعد مدرسه بزرگسالان منطقه؟

    1. دانش‌آموزان دارای گواهینامه‌ی پایان تحصیلات دوره‌ی متوسطه، اگر متقاضی اخذ دیپلم مجدد در رشته‌ی غیرمتناظر با دیپلم قبلی خود در نظام جدید آموزشی هستند، می‌توانند با مراجعه به ادارات آموزش و پرورش شهرستان، مناطق و نواحی محل أخذ دیپلم خود، پس از تطبیق دروس مشترک با نظام جدید آموزشی، در آزمون باقیمانده‌ی دروس دیپلم غیرمتناظر رشته‌ی جدید در مدارس بزرگسالان دولتی به صورت داوطلب آزاد شرکت و درصورت قبولی، دیپلم در رشته جدید دریافت کنند.
      آموزش و پرورش هر سال در یک بازه‌ی زمانی مشخص، ملزم به ثبت نام متقاضیان اخذ دیپلم مجدد است. این بازه‌ی زمانی معمولاٌ ابتدای مهر ماه آغاز و تا اواخر آبان ادامه دارد. اما شما همین حالا به آموزش و پرورش مراجعه کنید تا در مورد زمان بندی‌ها مطلع باشید. متقاضیان اخذ دیپلم مجدد باید در یکی از نوبت‌های امتحانات خرداد، شهریور یا دی ماه شرکت کرده و تمام دروس پایه‌ی دوازدهم را امتحان بدهند.

      1. سلام من دیپلم تجربی دارم . می خوام دیپلم ریاضی بگیرم چه دروسی رو باید امتحان بدم ؟

        1. سلام دوست عزیز، شما باید به منطقه‌ی آموزش و پرورش محل تحصیل خود رجوع کنید، نمرات و دورسی که مشترک هستند و گذرانده‌اید تطبیق داده شده و برنامه‌ای به شما داده می‌شود تا در امتحانات دروس اختصاصی رشته‌ی ریاضی در پایه‌ی دوازدهم شرکت کنید.

          1. سلام دوست عزیز، در موردی که فرمودید باید از قوانین ترمیم معدل استفاده کنید. با پرسش از ادارۀ آموزش و پرورش منطقۀ محل تحصیل خود، از قوانین ترمیم معدل آگاه خواهید شد.

  8. سلام.من دیپلم و پیش دانشگاهی تجربی دارم. میخوام دیپلم فنی بگیرم. برای این کار رفتن به کلاس در مدرسه اجباری هست؟ یا فقط امتحان هارو قبول شیم کافیه؟
    و اینکه با توجه به مدرک دیپلمم برای گرفتن دیپلم فنی چه درس‌هایی رو باید امتحان بدم؟ ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام دوست عزیز، شما باید به آموزش و پرورش منطقه‌ای که در آن دیپلم گرفته‌اید مراجعه کرده تا آن‌ها دروسی که گذرانده‌اید را تطبیق بدهند، درنهایت آن اداره به شما اعلام می‌کند که در چه کلاس‌های عملی باید شرکت کنید و در کدام دروس آزمون بدهید.

  9. سلام
    وقت بخیر،
    ببخشید من دیپلم فنی دارم و می‌خواهم دیپلم تجربی بگیرم.
    با توجه به تاثیر قطعی معدل در کنکور ۱۴۰۲، آیا معدل دروس فنی هم در معدل دیپلم تاثیر میدن یا نه؟

    1. سلام دوست عزیز، شما می‌توانید از شرایط ترمیم معدل استفاده کنید. معدل کتبی نهایی شما در کنکور اثرگذار است.

    2. سلام من متولد ۸۱ هستم هنوز دیپلممو نگرفتم رشتم تجربیه چنتا درسم مونده مثل فیزیکو زیست…. که باید دی امتحان بدم و دی ماه دیپلم میگیرم حالا میخوام دیپلم مجدد داخل رشته انسانی بگیرم
      کی باید درخاست دیپلم مجدد بدم؟ مهر امسال؟؟؟ میشه اخه مهر هنوز دیپلم تجربیمو نگرفتم!
      کی درخاست دیپلم مجدد بدم که بتونم خرداد۴۰۲ امتحان بدم و دیپلم انسانی بگیرم

      1. سلام دوست عزیز، با توجه به شرایط خاص شما، باید هر چه زودتر به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ای که در آن تحصیل می‌کنید مراجعه کنید و با توجه به برنامه‌ای که آن‌ها به شما ارائه می‌دهند، کار خود را پیش ببرید.

  10. سلام من دیپلم کاردانش دارم می‌خوام دیپلم انسانی بگیرم آیا کلاس های حضوری داره یا فقط باید آزمون نهایی بدم؟

    1. سلام دوست عزیز، برای دریافت دیپلم انسانی باید در آزمون‌های این رشته از طریق مدارس بزرگسالان شرکت کنید. با مراجعه به آموزش و پرورش منطقه‌ای که در آن دیپلم قبلی خود را گرفته‌اید، اطلاعات لازم را دریافت کنید.

  11. با سلام
    من دیپلم نظام چهار ساله قدیم انسانی دارم میخوام دیپلم ریاضی بگیرم ایا میتونم برای دادن امتحانات در سه نوبت درسا رو قسط بندی کنم که امتحانشونو در سه نوبت بدم؟
    دیگه اینکه قبلا جوری بود که هر کسی در خرداد دیپلم اخد نمیکرد نمرات شهریورش تاثیری در معدل کتبی نداشت الانم اینچنینه؟ اگه در یک مرحله دیپلم نگیریم نمرات مرحله بعد تاثیری رو دیپلم دارن ندارن؟

    1. در مورد سوال اول، بله معمولاً امکان آزمون دادن در چند مرحله هست، باید به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ای که در آن دیپلم گرفته‌اید مراجعه کنید و اطلاعات لازم را کسب کنید. در مورد سوال دوم، نمرات روی دیپلم اثرگذار هستند.

  12. سلام وقت بخیر من نظام قدیمی ام رشتمم انسانی بوده الان میخوام نظام جدید دیپلم تجربی بخونم من نمرات دیپلمم برای دروس عمومی خوب نیستن یبارم ترمیم زدم با توجه به اینکه یبار بیشتر نمیشه ترمیم معدل زد اگه بخوام میشه دروس عمومی رو تطبیق ندن و برای دیپلم جدید عمومی رو امتحان بدم؟

    1. سلام دوست عزیز، به دلیل افزایش تأثیر معدل در کنکور سراسری، قوانین در حال تغییر هستند و قرار است امکان چندین بار ترمیم معدل برای همگان فراهم بشود. به آموزش و پرورش منطقه‌ی محل اخذ دیپلم خود مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق‌تر را به شما ارائه بدهند.

  13. سلام وقت شما بخیر
    من دیپلم نظام قدیم ریاضی دارم و میخواهم برای کنکور ۱۴۰۲ دیپلم مجدد تجربی بگیرم
    آیا حتما باید تا دی ماه۱۴۰۱ در امتحانت شرکت کنم یا تا قبل از برگذاری کنکور مرحله دوم یعنی در خرداد ۱۴۰۲ هم میتوانم در امتحانت شرکت کنم؟
    آیا اجبارا باید در یک مرحله قبول شد یا میتوان دروسی را که در مرحله اول قبول نشدم، مرحله بعدی امتحان دهم و معدلم را افزایش دهم؟

    سوال دیگرم اینکه آیا تطبیق نمرات قبلی اجباریست یا اینکه میتوانم دوباره دروس عمومی که نمره پایین دارم امتحان دهم و به اختیار از تطبیق آنها جلوگیری کنم ؟

    با سپاس از پاسخ گویی شما مشاور عزیز

    1. سلام دوست عزیز، در ابتدای امر باید حتماً سریع‌تر به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ای که در آن دیپلم گرفته‌اید مراجعه کنید تا مطابق با قوانین جدید برنامه‌ی آزمون‌ها را به شما اعلام کنند. به دلیل افزایش تأثیر معدل در کنکور سراسری، امکان چند باره‌ی ترمیم معدل قرار است بر اساس قوانین جدید، ایجاد شود. شما می‌توانید در دو مرحله و تا خرداد 1402 در آزمون‌ها شرکت کنید.

  14. سلام. من زیست نهایی مردود هستم و قراراست دی ماه امسال پاسش کنم . و برای مهر و آبان تصمیم دارم برا دیپلم مجدد ثبت نام کنم . ولی دیپلم مجدد امتحاناتش رو برا سال بعد بمونه و دی امسال فارغ التحصیل بشم از از دیپلم اولیه. با این حال میتونم مهر و ابان برا دیپلم مجدد با اینکه هنوززز فارغ التحصیل نشدم از اولین‌دیپلم ثبت نام کنم و بگم که دی اونو حل میکنم؟

    1. سلام دوست عزیز، شما باید به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ای که در آن تحصیل می‌کنید مراجعه کنید و درخواست خود را مطرح کنید. هر ساله قوانین مربوط به دریافت دیپلم مجدد (با توجه به افزایش میزان تاثیر معدل در کنکور سراسری) تغییر می‌کند.

  15. سلام من رشته فنی دیپلم گرفتم ، الان میخام دیپلم مجدد در رشته تجربی بگیرم ، اما شهری ک دیپلم اولیه رو گرفتم قم هست ، و شهری که الان زندگی میکنم بوشهر ، من باید بروم اموزش و پرورش قم ؟ چه مدارکی رو باید بیارم از اونجا واسه ثبت نام مدارس بزرگسالان در بوشهر ؟ چه کاری باید انجام بدم ؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز، حتما با اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ای که در اونجا دیپلم گرفتید تماس تلفنی گرفته و شرایط تغییر محل تحصیل رو جویا بشید.

      1. سلام وقتتون بخیر من لیسانس حسابداری دارم و دیپلم فنی رو کرمان گرفتم و الان مشهد زندگی میکنم میخام دیپلم تجربی بگیرم باید برم کرمان؟؟؟

        1. سلام دوست عزیز، ابتدا با اداره‌ی آموزش و پرورش کرمان تماس تلفنی بگیرید و ببینید آیا امکان اقدام در مشهد یا فکس کردن مدارک وجود دارد یا خیر.

  16. سلام
    ببخشید میخواستم بدونم شرایط دیپلم مجدد برای دانش آموزی که در رشته ریاضی درس میخونه(سال اول کنکورش هست) و میخواد کنکور تجربی بده چیه

    1. سلام دوست عزیز، نیازی به دیپلم مجدد نیست. طبق قانون جدید، شما با دیپلم ریاضی هم حق شرکت در کنکور تجربی را دارید.

  17. سلام خانم موسوی
    من دیپلم رشته ریاضی و فیزیک هستم ،تو ۱۴۰۲ میخوام از گروه تجربی شرکت کنم ، تاثیر سوابق تحصیلی من چطوری حساب میشه ؟؟؟!
    .
    و آیا اگه من ترمیم نمرات بزنم و نمره هام تو دیپلم ریاضی خوب باشه ، بازم امکانش هست چون ما زیست رو پاس نکردیم بخاطرش از نظر سوابق تحصیلی ضرر کنم ؟؟؟؟!

    1. سلام دوست عزیز، تاثیر سوابق تحصیلی بر اساس معدل است نه درس. بنابراین با ترمیم معدل، شما شرایط مساعدی از نظر سوابق تحصیلی به دست خواهید آورد.

  18. سلام مجدد
    اگر تاثیر سوابق تحصیلی بر اساس معدل باشه ، پس درس هایی مثل هویت‌اجتماعی، بهداشت و سلامت هم تاثیر دارن ؟؟؟؟

  19. سلام من دیپلم حسابداری کاردانش دارم میخوام دیپلم انسانی بگیرم از مدرسه بزرگسالان ایا کنکور انسانی که شرکت کنم معدلی که از مدرسه بزرگسالان کسب کردم در کنکور انسانی تاثیر داره؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز، بله اگر دیپلم مجدد دریافت کنید، جزو سوابق تحصیلی شما محسوب می‌شود.

  20. سلام یسوال داشتم توروخدا نگید با مشاور تماس بگیر و همینجا به سوالم جواب بگیر همش یسواله . من ۲۳سالمه و دیپلم نظام جدید دارم از دبیرستان غیرانتفاعی دیپلم نظام جدید انسانی گرفتم ک علاقه به رشته هنر دارم می‌خوام دیپلم مجدد بگیرم رشته هنر و بعد سینما بخونم آیا امکانش هست ؟! لطفا توروخدا جواب بدید.

    1. سلام دوست عزیز، چرا می‌خواهید دیپلم مجدد بگیرید؟ اگر به هنر علاقمند هستید، با جدیت منابع کنکور هنر را مطالعه کنید و در کنکور هنر شرکت کنید. شما نیازی به دیپلم هنر برای شرکت در کنکور هنر ندارید.

      1. سلام وقت بخیر، من رشتم تجربیه میخوام کنکور انسانی بدم،بعد برای دیپلم مجدد اقدام کردم گفتن باید کارت پایان خدمت داشته باشی، من دانشگاه پیام نور هم ثبت نام کردم گفتم نامه از دانشگاه میارم قبول نکردن،این حرفایی ک گفتن درسته؟ و اینکه راه دیگه ای نداره بتونم دیپلم انسانی بگیرم؟

        1. سلام دوست عزیز، شما برای شرکت در کنکور انسانی نیازی به دیپلم انسانی ندارید و با دیپلم تجربی هم امکان شرکت در کنکور انسانی برای شما فراهم است.

  21. سلام
    من دیبلم برق و کارشناسی برق قدرت دارم میخوام در رشته تجربی دیبلم تجربی بگیرم ودر کنکور شرکت کنم در این صورت مدرک کارشناسی من باطل میشه

  22. سلام،بنده دیپلم نظام قدیم ریاضی با معدل کتبی۱۸دارم،برای کنکور تجربی۱۴۰۲،باتوجه به اهمیت معدل ،بهتره دیپلم تجربی بگیرم ؟؟یا ترمیم معدل بکنم؟برای دیپلم تجربی چند درس رو باید پاس کنم؟همه دورس دوازدهم یا دروسی مثل زمین۱۱ ام زیست۱۱ ام هم هست…؟

    1. سلام دوست عزیز، نیازی به دیپلم تجربی نیست، ترمیم معدل کافی است. برای دریافت دیپلم تجربی هم تمام دروس را لازم نیست امتحان بدید، اما باید به آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون مراجعه کنید تا اون‌ها معادل سازی کرده و برنامه‌ی امتحانی به شما ارائه دهند.

  23. سلام وقتتون بخیر من دیپلم انسانی دارم و حقوق خواندم الان میخوام برم رشته تجربی دیپلم بزرگسالان بگیرم تا تو کنکور معدلم بر اساس ان حساب بشه سوال من اینکه دیپلم بزرگسالان با دیپلم مدرسه فرقی دارن تو تاثیرش در کنکور
    ممنون میشم جواب بدید

  24. سلام من دیپلم و مدرک پیش دانشگاهی نظام قدیم دارم. میخواستم بپرسم ما نظام قدیمی ها هم میتونیم ترمیم معدل کنیم؟چون اخبار ضد و نقیضی در این باره شنیدم
    اگر نشه ترمیم معدل کنیم امکانش هست دیپلم مجدد بگیریم؟و اینکه نمیشه دیپلم مجدد نظام جدید در همون رشته قبلی خودمون بگیریم؟ من دیپلم نظام قدیمم تجربیه اگه بخوام دیپلم نظام جدید بگیرم باید یه رشته دیگه باشه؟

    1. سلام دوست عزیز، آموزش و پرورش مکلف شده است هر ساله زمان‌هایی را تعیین کند هر کسی بتواند ترمیم معدل انجام دهد. طی ماه‌های گذشته رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش در مورد آزمون ترمیم نمره برای دانش‌آموزان نظام قدیم اعلام کرد این افراد باید با مراجعه به بخش سنجش در منطقه آموزش و پرورش تحصیلی خود درخواست مجوز برای شرکت در آزمون ترمیم نمره بدهند و بعد از صدور مجوز در سه نوبت خرداد، شهریور و دی امکان شرکت در آزمون را خواهند داشت. به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی «جزئیات تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402» را هم مطالعه کنید.
      در مورد دیپلم مجدد، بر اساس قوانین فقط در رشته ی غیرمتناظر قابل دریافت است.

  25. سلام من دیپیم سالی واحدی ریاضی دارم و پیش دانشگاهی تجربی.الان بخوام دیپلم مجدد بگیرم کدام رشته برایم متناظر محسوب میشود و امکان گرفتن دیپلم آن را ندارم؟

  26. سلام توروخداجوابموبدین من میخام دیپلم تجربی بگیرم فارغ التحصیل رشته عکاسی کاردانشم چه درس هایی رو بایددردبیرستان بزرگسالان امتحان بدین آیاکل دوازدهم تجربی رو یافقط تخصصی ها؟؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز، بر اساس اطلاعاتی که از قوانین سال‌های گذشته در اختیار داریم، فقط باید امتحان دروس تخصصی رو بدید. اما حتما باید به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون مراجعه کنید و درخواست خودتون رو مطرح کنید و براساس اطلاعات به روزی که ارائه می‌دهند اقدام کنید.

    2. منی که الان برای دیپلم مجدد ثبت نام کردم برای امتحانات دی ماه‌
      فقط دی ماه امتحان بدم و قبول شم تمومه دیگه نه؟؟؟
      یعنی نیازی نیست که خرداد هم امتحان بدم ؟درسته؟؟؟

  27. سلام وقت بخیر چطور هزینش ۲۰ هزار تومان میشه در صورتیکه دبیرستان بزرگسالی که من برای دیپلم مجدد در اونجا ثبت نام کردم .
    تقریبا ۳۱۰ هزار تومان گرفتن😑یعنی کلا نزدیک ۵۰۰ تومن خرج دیپلم مجددم شد:(

    1. سلام دوست عزیز، هزینه‌ای که اعلام شده شامل هر آزمون است. احتمالاً دوره‌های آموزشی هم گذروندید شما. شما باید کتاب‌های تخصصی دوازدهم را به طور کامل امتحان بدید تا دیپلم مجدد دریافت کنید.

  28. سلام
    میگم من تطبیق انجام دادم و دیپلم مجدد از تجربی به انسانی کامل انجام دادم ولی سوالی دارم اینکه من فقط دروس دوازدهم امتحان میدم برای فرهنگیان شرایط چطوره یعنی معدل کل

    1. سلام دوست عزیز، در حال حاضر و برای کنکور 1402 فقط امتحانات نهایی دوازدهم معتبر به حساب می‌آیند و در کنکور تاثیرگذار هستند. البته شرایط ترمیم معدل برای همه فراهم شده است که جزئیات آن در این مقاله آمده است: نحوه ترمیم معدل برای کنکور 1402 [زمان برگزاری آزمون ترمیم معدل ]

  29. سلام وقت بخیر بنده دیپلم رشته انسانی را دارم و میخواستم دیپلم فنی حرفه اي را بگیرم سوالم اینه که میشه با دیپلم مجدد فنی حرفه اي برای کارشناسی مهندسی عمران اقدام کرد؟

    1. سلام دوست عزیز، در حال حاضر و بر اساس تغییرات کنکور سراسری، شما با هر دیپلمی امکان شرکت در رشته‌های مختلف کنکور را دارید. برای قبولی در کارشناسی مهندسی عمران در دانشگاه‌های دولتی باید در کنکور رشته ی ریاضی شرکت کنید. اما در نظر داشته باشید که اگر سوابق تحصیلی رشته ی ریاضی را نداشته باشید، 40 درصد تاثیر سوابق در کنکور را از دست می‌دهید. اگر از طریق کنکور هنر اقدام کنید، امکان پذیرفته شدن در دوره‌های کاردانی رشته‌های مرتبط با عمران، نظیر ساختمان را خواهید داشت.

  30. سسلام من ديپلم تجربى دارم لازمه كه ديپلم انسانى بگيرم سوالم اين بود كه فقط امتحانايى كه نميشه تطبيق داد رو بايد برم امتحان بدم؟ يا شركت توى كلاساى اين درسا لازمه؟حتما بايد رفت؟ من وقت ندارم برم كلاس كار ميكنم واسه همين ميپرسم

    1. سلام دوست عزیز، شما باید با مراجعه به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خود، به یک مدرسه معرفی شوید. معمولاً نیازی به شرکت در کلاس ها نیست و شرکت در آزمون کفایت می‌کند. با این حال با توجه به سوابق تحصیلی شما، کارشناس آموزش و پرورش منطقه برنامه نهایی را به شما اعلام می کند.

  31. سلام وقت به خیر. من دیپلم نظام قدیم تجربی ام. میخوام دیپلم مجدد ریاضی بگیرم. قصد مهاجرت دارم. از اونجایی که گفتید در دیپلم مجدد، نمرات پایه ی دهم و یازدهم وارد نمیشه، و فقط یک ضربدر میزنن، میتونم با دیپلم مجدد اپلای کنم به نظر شما؟

    1. سلام دوست عزیز، دیپلم مجدد یک مدرک معتبر است و احتمالاً مشکلی برای اپلای وجود ندارد، اما اطلاع دقیق درباره‌ی اپلای و اهمیت نمرات دیپلم بستگی به نحوه‌ی اقدام شما و کشوری که برای مهاجرت انتخاب کرده‌اید، دارد و باید از مشاور مربوطه در این زمینه کمک بگیرید. شما برای بهبود نمراتتون می تونید از قانون ترمیم معدل هم استفاده کنید. برای اینکار باید به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خود مراجعه کنید تا شما رو به مدارس بزرگسالان ارجاع بدهند و آزمون مجدد بدهید.

  32. سلام من رشته پرستاری تعهدی خوندم احتمال زیاد مدارک که تحویل دانشگاه دادم بهم پس داده نمیشه آیا راهی هست که بتونم یه دیپلم دیگه بگیرم بدون داشتن مدارک اصلی؟ آیا مدرسه کمکی بهم میکنه ؟

    1. سلام دوست عزیز، شما باید به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون مراجعه کنید. با توجه به شرایط شما، بهتون برنامه می دن. اگر بخواهید برای گرفتن دیپلم اقدام کنید، معمولاً برای شرکت در آزمونها به یک مدرسه ی بزرگسال معرفی می‌شید.

  33. سلام.
    من دیپلم و پیش دانشگاهی “تجربی” سالی واحدی سال 80 گرفتم.الان میتونم برای اخذ دیپلم مجدد 6-3-3- در رشته “تجربی” اقدام کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، شما بهتر است برای «ترمیم معدل» اقدام کنید. با مراجعه یا تماس با اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون، از نحوه ی اقدام مطلع شوید.

  34. سلام من دیپلم تجربی داشتم و تطبیق دادم که دیپلم انسانی بگیرم ایا دیپلم تجربیمو هنوز دارم؟

  35. سلام، من دیپلم فنی و حرفه ای نظام جدید داشتم، واسه دیپلم مجدد رفتم مدرسه بزرگسالان ثبت نام کردم، تطبیق واحد زدن برام. برخی دروس جلوشون ستاره بود برخی دروس هم مثل دینی ۳ و فارسی ۳ و … که عمومی بودن نمره قبلیم وارد شد. میخواستم بدونم این نمرات تطبیق شده، نمره نهایی محسوب میشن یا خیر؟ یعنی برای کنکور تیر ۱۴۰۲ که ایجاد سابقه میخواد این ۴ تا درس عمومی که نمره تطبیق خورده، نمره نهایی هستن یا خیر؟

    1. سلام دوست عزیز، اگر قرار است با این دیپلم جدید در کنکور شرکت کنید، بله نمرات تطبیق یافته، نمرات نهایی هستند.

      1. بله میخواستم با دیپلم جدید، کنکور ریاضی بدم. مشکل این بود که نمره ۴ تا درس عمومی سال دوازدهم که امتحان نهایی دارن (فارسی ۳، دینی۳، سلامت، هویت) بدون اینکه در دیپلم قبلی امتحان نهایی داده باشم، واسم تطبیق خورده بودن. مسئولین مدرسه بزرگسالان گفتن ممکنه نمره تطبیق خورده نمره نهایی نباشه و بدرد کنکور نخوره (خودشون هم شک داشتن که نمره نهایی هست یا نمره امتحان داخلی) لذا اومدم سوال پرسیدم
        تشکر بابت پاسخگویی

        1. دوست عزیز، معمولاً نمرات درج شده در کارنامه ی دیپلم ملاک قرار می گیرن برای کنکور . انشاله که موفق باشید.

    2. سلام وقت بخیر برای دیپلم مجدد کی اقدام کردین و اینکه ایت نیازی به کارت پایان خدمت بود؟؟

  36. سلام من امسال دیپلم تجربی میگیرم ولی میخوام دیپلم مجدد بزنم برای ریاضی،بعد یعنی باید عمومی هارو هم دوباره امتحان بدم؟یا اگر که مثلا در این خرداد نمره ی عمومی هام خوب نبود و خودم بخوام میتونم برای دیپلم مجدد دوباره عمومی هارو هم امتحان بدم؟

    1. سلام دوست عزیز، در حالت عادی معمولاً نمرات دروس عمومی تطبیق پیدا می‌کنند و در کارنامۀ جدید تکرار می‌شوند، اما با توجه به افزایش تاثیر معدل در کنکور، شرایطی برای ترمیم معدل وجود دارد. شما باید با ادارۀ آموزش و پرورش منطقۀ محل تحصیل خود مراجعه کنید و بر اساس قوانین جدید، از قوانین ترمیم معدل استفاده کنید.

  37. سلام من دیپلم مجدد ثبت نام کردم ولی یکی از درسا رو فراموش کردم بردارم اونم فلسفه اس چی کار کنم که برام ثبت بشه میخوام همه امتحانارو باهم بدم تو کارن ورود ب جلسم 8 تا امتحان ثبت شده و فلسه نیس میتونم اقدام کنم راهی هست ؟/؟

    1. سلام دوست عزیز، شما باید حتماً به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خود مراجعه کنید.

  38. سلام من دیپلم شته ریاضی دارم ولی از معدل کل دیپلمم راضی نیستم چجوری میتونم برای افزایش معدل کتبی اقدام کنم یا دوباره مجدد دیپلم رشته خودم رو بگیرم ؟؟

    1. سلام دوست عزیز، دیپلم مجدد برای رشته‌های غیرمتناظر است و شما نمی‌توانید دوباره در رشتۀ ریاضی دیپلم بگیرید. اما می‌توانید از شرایط ترمیم معدل استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه کنید: «نحوه و مهلت ترمیم نمره و ایجاد سابقه تحصیلی برای کنکور»

  39. با سلام، وقت‌تون بخیر خانوم موسوی
    ـــــ من فارغ‌التحصیل نظام قدیم آموزشی هستم، یعنی با موفقیت امتحانات دیپلم (سال ۹۲) و پیش‌دانشگاهی (سال ۹۳) رشته ریاضی‌فیزیک رو پاس کردم و فارغ‌التحصیل شدم.
    ـــــ در دی‌ماه سال ۹۴ برای کسب دیپلم مجدد (نظام قدیم) در رشته «علوم تجربی» اقدام کردم، نمرات سه درس داخلی را تطبیق زدم و سایر دروس نهایی رو پاس کردم به جزء دو درس زیست‌شناسی (۲) و زمین‌سناسی که «مردود» شدم، در نتیجه «غیر فارغ‌التحصیل» شدم و دیپلم مجدد نظام قدیم در رشته علوم تجربی رو کسب نکردم.
    ـــــ با این توضیحات، آیا من می‌توانم با استناد به دیپلم و پیش‌دانشگاهی رشته ریاضی‌ام مجدداً برای کسب دیپلم مجدد علوم تجربی این‌بار اما در «نظام جدید آموزشی» اقدام کنم؟ (با توجه به اینکه من یکبار دیپلم مجدد علوم تجربی نظام قدیم شرکت کرده‌ام، اما فارغ‌التحصیل نشده‌ام چون دو درس را قبول نشده‌ام.)
    ـــــ اگر پاسخ آری و مثبت است، به استناد کدام بخش/ماده/آیین‌نامه/بخش‌نامه کسب دیپلم مجدد نظام جدید؟
    سپاس بیکران از وقتی که می‌گذارید بابت راهنمایی و کمک به ما
    با تقدیم احترام فراوان

    1. سلام دوست عزیز، با توجه به افزایش تاثیر معدل در کنکور، قوانین مربوط به ترمیم معدل و دریافت دیپلم مجدد تغییر کرده‌اند و دست شما برای ترمیم نمراتتان بازتر شده است. شما باید به ادارۀ آموزش و پرورش منطقۀ محل تحصیل خود رجوع کنید و برای ترمیم معدل یا دریافت دیپلم جدید اقدام کنید.

      1. سلام
        نمیدونم متوجه سوالم شدید اصلا یا نه
        اولاً : من دیپلم مجدد تجربی نظام قدیمم رو هنوز نگرفتم چون 2 تا درسش رو مردود شدم (عدم فارغ‌التحصیلی) و الانم که کلا دروس نهایی نظام قدیم برگزار نمیشه اصلا!
        ثانیاً : من میخوام دیپلم مجدد تجربی نظام جدید رو بگیریم (نمیخوام ترمیم شرکت کنم، میخوام دیپلم مجدد تجربی نظام جدید بگیرم)
        الان تکلیف من چطوری میشه به نظرتون؟ میتونم با دیپلم و پیش دانشگاهی ریاضی که دارم، مجددا دیپلم تجربی نظام جدید بگیرم یا نه؟

        1. بله متوجه سوال شما شدم، همونطور که گفتم به دلیل تاثیر قطعی معدل در کنکور، به احتمال زیاد شما می‌تونید دیپلم مجدد بگیرید. فقط باید حتماً به ادارۀ آموزش و پرورش منطقۀ محل تحصیل خودتون رجوع کنید.

        2. سلام وقت بخیر آیا برای گرفتن دیپلم رشته ای غیر از رشته فارغالتحصیلی میتوان دی ماه اقدان کرد یا باید تا هرداد صبر کرد?

          1. سلام من ۱۸ سالمه پایه یازدهم ترم اول هم تمام شده میخوام بعد از ترم دوم که مدرسه تعطیل میشه دیپلم دوازدهم بگیرم چیکار کنم برم درجه داری نظام

          2. سلام دوست عزیز، امکان گرفتن تمام واحدهای دوازدهم در تابستان نیست. محدودیت وجود دارد. برای کسب اطلاع دقیق به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خود مراجعه کنید.

  40. سلام وقت بخیر. بنده دیپلم ریاضی خودمو سال۱۳۸۹ گرفتم. معدلمم خوبه. میخوام در کنکور ۱۴۰۳ در رشته تجربی شرکت کنم. راهنمایی که گرفتم گفتن دیپلم مجدد تجربی بهتر هست. میخواستم بدونم در دیپلم مجدد، آیا دروسی که در دیپلم قبلی گذروندم با این دیپلم جدید تطبیق داده میشه؟ یا اینکه باید تمام دروس پایه دوازدهم رو پاس کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، بر اساس آنچه آموزش و پرورش اعلام کرده است، در صورت موافقت داوطلب، تعداد واحد و کد دروسی از دیپلم قبلی وی که با دروس دیپلم مجدد مورد تقاضا یکسان باشد، از وی پذیرفته می‌شود و نمره‌ی دروس مذکور علاوه بر ستون نمره‌ی از قبل، به‌عنوان نمره‌ی اصلی در کارنامه‌ی تحصیلی جدید وی ثبت می‌شود.

  41. با سلام. آیا دیپلم مجدد تجربی که امسال دی ماه گرفته میشه میتونه علاوه بر کنکور ۱۴۰۳ برای کنکور۱۴۰۴ هم اثر کافی بذاره. چون طبق اطلاعیه ها، در کنکور۱۴۰۴ دروس نهایی یازدهم هم موثر هستند.
    حالا فردی که در دیپلم مجدد فقط دوازدهم رو امتحان داده و بقیه ۹۶ لحاظ میشه، چیکار میتونه بکنه؟ آیا میتونه پایه یازدهم هم در صورت نیاز ترمیم یا تطبیق داده بشه؟

    1. سلام دوست عزیز، با توجه به افزایش تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور، به تازگی قوانین ترمیم معدل بسیار تغییر کرده‌اند. شما باید با مراجعه به ادارۀ آموزش و پرورش منطقۀ محل تحصیل خودتون در آزمون‌های مورد نظر شرکت کنید.

  42. سلام یه سوال
    من دیپلم فنی مکانیک خودرو سال ۹۵ هستم و کاردانی همون رشته رو دارم اما میخوام دیپلم مجدد (ریاضی) بگیرم من اصل دیپلمم هست ولی کارنامه ی سوم متوسطه ی من گم شده
    چه مشکلی برام پیش میاد واسه ثبت نام توی امتحانات مدرسه بزرگسالان؟؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز، شما باید به ادارۀ آموزش و پرورش منطقۀ محل تحصیل خودتون مراجعه کنید تا وضعیت تحصیلیتون بررسی بشه.

  43. سلام ببخشید من دیپلم رشته معارف اسلامی دارم الان میخوام دیپلم رشته انسانی بگیرم از استان دیگه ای و تغیییر استان بدم. وبعدا برای کنکور همون استان شرکت کنم. امکانش هست؟؟

    1. سلام دوست عزیز، شما با دیپلم معارف هم می تونید در کنکور انسانی شرکت کنید. چون معارف که کنکور نداره و همه در انسانی شرکت می کنند. اگر منظورت شما از شرکت از استان دیگه، بهره گیری از سهیمه ی مناطق هست، باید بدونید که سهمیه‌ی مناطق بر اساس محل تحصیل سه سال دهم، یازدهم و دوازدهم تعیین می‌شه، نه فقط محل دریافت دیپلم

  44. با سلام من دیپلم انسانی سال ۹۴ گرفتم
    الان میخواهم تجربی دیپلم بگیرم…..نمره کتبی که در درسهای تجربی میگیرم تاثیر ۴۰ درصد در کنکور را دارد یا خیر؟؟؟؟؟

  45. سلام من امسال باید دقیقا برج هفت برم سربازی ولی خب در رشته ادبیاتم و دیپلم شهریور نگرفتم و رفتم برا دی ماه و موفق نمیشم تو این رشته دیپلم بگیرم میخواستم یه دیپلم دیگه بگیرم که بتونم دانشگاه برم سربازی نرم فعلا

  46. سلام من دیپلم تجربی نظام قدیم دارم ‌.پارسال تطبیق دادم رو دیپلم انسانی نظام جدید و البته الان یه کتاب از انسانی مونده و نتونستم دیپلم مجدد و تموم کنم .الان دوباره میتونم تطبیق بدم رو دیپلم تجربی خودم و اون و از جدید بگیرم

    1. سلام دوست عزیز، چنین امکانی وجود دارد به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خود رجوع کنید.

  47. سلام آیا دیپلم مجدد را هم درصورت پایین بدون نمرات اکتسابی میتوان ترمیم معدل کرد؟

    1. سلام دوست عزیز، با توجه به افزایش تاثیر معدل در کنکور سراسری، ترمیم معدل در موارد بسیاری امکان پذیر است و مشکلی نخواهید داشت. با اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خود در تماس باشید و درباره‌ی جزئیات کسب اطلاع کنید.

  48. سلام من دیپلم انسانی دارم و فرست ترمیم معدلمو از دست دادم
    به گفته یه مشاور میشه دوباره تو همون رشته خودم دیپلم جدید بگیرم
    میشه یه بخش نامه جدید باشه 🤔
    آیا امکان داره؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز، تا جایی که ما اطلاع داریم در صورتی می‌توانید در همان رشته دیپلم بگیرید که دیپلم ناقص گرفته باشید. اگر رشته زمان تحصیل خود را قبلاً با موفقیت به اتمام رسانده باشید نمی‌توانید آن را از اول بخوانید. در این مورد امکان ترمیم معدل لحاظ شده است. برای کسب اطلاع بیشتر با اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون تماس بگیرید.

  49. سلام وقتتون بخیر من 20سالمه و دیپلم انسانی دارم و سربازیم چند وقتت دیگه تمومه ایامی توانم واسه دیپلم تجربی اقدام کنم و اگه دهم و یازدهم هم نهایی بشه واسه کنکور نتیجه من چی میشه

    1. سلام دوست عزیز، بله امکانش وجود داره، برای اطلاع از جزئیات مربوط به سوابق تحصیلی موثر در کنکور و نحوه ی ترمیم معدل و … باید به ادارمه ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون مراجعه کنید.

  50. سلام خسته نباشید.من دیپلم انسانی دارم و فرصت ترمیم رو ازدست دادم و میخواهم دیپلم معارف بگیرم و برای کنکور نمرات همه درس ها رو بالا ببرم آیا میتونم درس های مشترک هم امتحان بدم؟ بعد من معافیت تحصیلی دانشجویی دارم میتونم اصن دیپلم مجدد بگیرم؟

    1. سلام دوست عزیز بله امکان گرفتن دیپلم مجدد را دارید. در مورد درس های مشترک از ترمیم استفاده می شه. با اداره‌‎ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون مراجعه کنید.

  51. سلام. من دیپلم انسانی دارم و میخام دیپلم معارف بگیرم ولی تو شهر ما رشته معارف نیست آیا امکانش هست در شهر دیگه امتحان بدم؟

    1. سلام دوست عزیز، بله این امکان وجود دارد. با اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خود تماس بگیرید.

  52. سلام درسته که برای اخذ دیپلم مجدد حتما باید یا سربازی رفت یا که کارت معافیت داشت درسته؟ 😶

    1. سلام، یکی از شرایط اخذ دیپلم مجدد برای آقایان این است که باید خدمت سربازی را گذرانده باشند یا اینکه دارای کارت معافیت سربازی باشند. یعنی آقایانی که اقدام به گذراندن سربازی نکرده اند و کارت پایان خدمت ندارند مجاز به ثبت نام جهت اخذ دیپلم غیر متناظر نیستند. با این حال تجربه نشان داده که در مواردی برخی بدون اخذ این شرایط دیپلم مجدد گرفته‌اند. بنابراین شما به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خود رجوع کرده و درخواست خود را مطرح کنید.

  53. سلام
    من دیپلم کاردانش تصویرسازی دیجیتالی رو تا آخر سال قراره بگیرم و میخام کنکور فنی حرفه‌ای کامپیوتر بدم
    با کد رشته ی من نمیشه کنکور فنی کامپیوتر داد
    برای اینکه بتونم کنکور فنی کامپیوتر بدم باید چیکار کنم؟با گرفتن دیپلم مجدد فنی امکان پذیره؟

    1. سلام دوست عزیز، به ادارۀ آموزش و پرورش منطقۀ محل تحصیل خود مراجعه کرده و درخواست دیپلم مطابق بدهید.

  54. سلام لطفا به سوالم جواب دهیدخیلی واجبه من دیپلم فنی از پارسابادکه منطقه سه محسوب میشه گرفتم وکاردانیم و ازتبریز که منطقه یک محسوب میشه گرفتم بعدچن سال دوباره میخوام امتحان تجربی بدم برای همین دیپلم مجدد تو تبریز ثبت نام کردم که امتحاناش وبدم با این حساب من بومی کجا و منطقه چند توکنکور حساب میشم دیپلم مجدد باتوجه به اینکه غیرحضوریه توتعیین منطقه تاثیرداره چون محل دریافت دیپلم میشه ؟

  55. سلام من مدرک دیپلم نظام جدید فنی حرفه ایدارم و امسال میخوام کنکور بدم
    و اینکه از سال دوم دانشگاه ول کردم و مدرک دیپلمم اصلش دست اونهاس با این شرایط من باید دیپلم مجدد بگیرم و اینکه اگه باید بگیرم میتون فقط دروس تخصصی امتحان بدم

    1. سلام دوست عزیز، نیازی به دریافت دیپلم مجدد نیست. به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون مراجعه کنید و سابقۀ تحصیلی خودتون رو دریافت کنید.

  56. سلام من فارق التحصیل کامپیوتر هستم برای تبدیل به دیپلم انسانی باید چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، به آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون مراجعه کنید و درخواست خود را ارائه دهید.

  57. سلام من رشته انسانی هنوز دیپلمم نگرفتم میخواستم بدونم میتونم دیپلم فنی مثل کامپیوتر بگیرم و هنوز امتحان نهایی ندادم

    1. سلام دوست عزیز، اگر منظورتون دریافت دیپلم مجدده، که خب باید اول دیپلم انسانی بگیرید.

  58. سلام وقتتون بخیر من دیپلم انسانی دارم میخام تجربی دیپلم مجدد بگیرم من میتونم تو دی امتحانات دوازدهمو بدم در خرداد ترمیم یازدهم را انجام بدهم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا