مدیریت کلاس و مدرسهمقالات آموزشی

راهنمای معلمان: چگونه قوانین کلاس درس را آموزش دهیم

آموزش قوانین کلاس درس می‌تواند به یک موضوع چالش‌برانگیز تبدیل شود. راه‌های مختلفی برای انجام آن وجود دارد و قوانین اخلاقی، ایمنی و انضباطی هر مدرسه و کلاس درس متفاوت است. با این حال، نکاتی کلی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای کمک به آموزش این قوانین استفاده کرد.

ابتدا این معلم است که باید مطمئن باشد که اهمیت قوانین و چرایی ضروری بودن آن‌ها را درک کرده است. در وهله‌ی دوم، معلم باید برنامه‌ای برای نحوه‌ی اجرای قوانین ایجاد کند. در نهایت، دبیر باید مطمئن شود که همه‌ی افراد کلاس قوانین را به درستی درک می‌کنند. در این مقاله، ما روش‌های آموزش قوانین کلاس به دانش‌آموزان را با شما در میان می‌گذاریم.

چگونه قوانین کلاس درس را آموزش دهیم
چگونه قوانین کلاس درس را آموزش دهیم

مراحل آموزش قوانین و رویه‌های کلاس درس

در زیر مراحل مهمی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای آموزش قوانین کلاس خود به دانش‌آموزان بهره بگیرید:

مرحله‌ی اول: توضیح دهید

الف)  قوانین کلاس را با استفاده از اصطلاحات مشخص تعریف کنید.

وقتی نوبت به تعریف قوانین می‌رسد، بسیاری از مردم به صورت انتزاعی فکر می‌کنند. با این حال، این اغلب می‌تواند منجر به سوء‌تفاهم و ناامیدی شود. تعریف قوانین به صورت دقیق می‌تواند به جلوگیری از این مسائل کمک کند. به عنوان مثال، قوانینی که حاوی کلماتی مانند «احترام، صلح، ادب و …» هستند ممکن است توسط دانش‌آموزان به اشتباه درک شوند.

چند راه برای تعریف قوانین به صورت مشخص وجود دارد. یکی از راه‌ها استفاده از سناریوها یا مثال‌های خاص است. این می‌تواند به افراد کمک کند تا بفهمند این قوانین در موقعیت‌های مختلف چگونه اعمال می‌شوند. راه دیگر برای تعریف قواعد به صورت مشخص، استفاده از زبان واضح و مختصر است. این مسئله موجب می‌شود که همه‌، قوانین و آنچه از آن‌ها انتظار می‌رود را درک کنند.

طبق تعریف، یک قانون باید چیزی باشد که همه بتوانند روی آن توافق داشته باشند و از آن پیروی کنند. تعریف قوانین به صورت مشخص می‌تواند به اطمینان از دستیابی به این امر، کمک کند.

ب) رفتارهای قابل قبول را با گفتار و عمل توصیف کنید.

وقتی نوبت به توصیف رفتارهای قابل قبول می‌رسد، مهم است که از کلماتی استفاده کنید که به وضوح انتظارات را به دانش‌آموز منتقل کنند. می‌توانید از ترکیبی از اعمال و کلمات برای نشان دادن موارد مجاز و غیرمجاز استفاده کنید. همچنین مهم است که در انتظارات خود ثابت قدم باشید و آن‌ها را به شیوه‌ای آرام و ثابت اجرا کنید.

برخی از کلمات خوب برای توصیف رفتارهای قابل قبول عبارتند از: مناسب، مودب، محترمانه، یا ملایم. همچنین ممکن است بخواهید از کلمات خاصی مرتبط با موضوع مورد نظر استفاده کنید. برای مثال، اگر دانش‌آموز در کنترل خشم مشکل دارد، می‌توانید از کلماتی مانند «آرام»، «معقول» و «کنترل شده» استفاده کنید.

همچنین مهم است که از کلمات خود با اعمال خاصی پشتیبانی کنید. اگر به دانش‌آموز می‌‎گویید که باید فریاد زدن را متوقف کند، مطمئن شوید که خودتان فریاد نکشید.

گوش دادن مؤثر به معلم‌ها کمک می‌کند تا دانش‌آموزان را درک کنند و با آن‌ها همدلی کنند. درباره‌ی اهمیت گوش سپردن به سخنان دانش‌آموزان این مقاله: «چرا معلم ها باید شنوندگان خوبی باشند؟» را مطالعه کنید. البته هر معلمی با دانش‌آموزان بسیار متفاوتی روبرو می‌شود، با مطالعه‌ی این مقاله: «انواع دانش‌ آموزان و نحوه برقراری ارتباط موثر با آن‌ها»، می‌توانید با راهکارهای مناسبی برای برخورد مناسب با هر نوع از دانش‌آموزان، آشنا شوید.

ج) دلیلی برای اینکه چرا قانون یا رویه مورد نیاز است ارائه دهید. این فرآیند به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا فراتر از نیازها و خواسته‌های خود را ببینند.

اینکه چرا در کلاس درس به قانون نیاز داریم، دلایل زیادی دارد. با ارائه و بیان این دلایل، همه متوجه می‌شوند که چرا این قانون یا رویه وجود دارد. اگر قانون یا رویه‌ی موردنظر جدید باشد، این امر می‌تواند بسیار مهم باشد، زیرا ممکن است افراد بیشتر بپرسند که چرا چنین قانونی لازم است.

به‌علاوه، ارائه‌ی یک دلیل منطقی می‌تواند به اطمینان از اجرای قانون یا رویه به شیوه‌ای سازگار و منصفانه کمک کند. در نهایت، داشتن یک دلیل روشن می‌تواند اصلاح یا لغو یک قانون یا رویه را در صورت لزوم آسان‌تر کند.

د) مدلسازی کنید که قانون یا رویه در عمل چگونه قابل اجرا است. از چند دانش‌آموز بخواهید نشان دهند که چگونه باید از این قانون یا روش پیروی کرد.

هنگام ایجاد یا اصلاح قوانین و رویه‌ها، مهم است که به نحوه‌ی عمل به آن‌ها فکر کنید. این در واقع به معنای مدل‌سازی نحوه‌ی کار آن‌ها در کلاس درس است.

با انجام این کار، می‌توانید مشکلات احتمالی را شناسایی کرده و قبل از پیاده‌سازی، آن‌ها را برطرف کنید. علاوه بر این، این مدل‌سازی، ارائه‌ی بازخورد معلم را امکان‌پذیر می‌کند که این امر در ایجاد قوانین و رویه‌های مؤثر ضروری است.

ه) ارائه‌ی دستورالعمل‌های گام‌به‌گام برای انجام رویه‌ها. این مراحل باید نوشته شوند و همچنین به صورت شفاهی اعلام شوند.

معلمان می‌توانند دستورالعمل‌های گام‌به‌گام را برای اجرای رویه‌ها در کلاس ارائه دهند تا به اطمینان از دقت و سازگاری کمک کنند. وقتی معلمان دستورالعمل‌های واضحی ارائه می‌دهند، دانش‌آموزان به احتمال زیاد به درستی آن‌ها را دنبال می‌کنند.

علاوه‌براین، ارائه‌ی دستورالعمل‌های گام‌به‌گام می‌تواند به معلمان کمک کند تا از اتلاف وقت با تکرار دستورالعمل‌ها جلوگیری کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد روی کارهای دیگر تمرکز کنند.

مرحله‌ی دوم: تمرین

الف) از دانش‌آموزان بخواهید قوانین را گام‌به‌گام تمرین کنند تا زمانی که همه‌ی آن‌ها بتوانند رویه‌ها را به درستی اجرا کنند.

دلایل زیادی وجود دارد که ثابت می‌کنند چرا مهم است که دانش‌آموزان، قوانین و رویه‌های کلاس را تمرین کنند. این امر به‌ویژه هنگامی‌که دانش‌آموزی با مواد خطرناکی در آزمایشگاه کار می‌کند یا زمانی که نگرانی ایمنی وجود دارد، مهم است. دلیل دیگر برای تمرین دانش‌آموزان این است که مطمئن شوید همه می‌دانند که قرار است چه کاری انجام دهند.

اگر همه، مراحل یک رویه را در کلاس درک کنند، هنگام انجام آن سردرگمی کمتری وجود خواهد داشت. در نهایت، تمرین می‌تواند به ایجاد اعتماد به نفس در دانش‌آموزان کمک کند. اگر آن‌ها نسبت به توانایی خود در تکمیل این روش اطمینان داشته باشند، کمتر عصبی می‌شوند و کمتر اشتباه می‌کنند.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

ب) هنگامی‌که دانش‌آموزان یک قانون را زیر پا می‌گذارند یا از رویه‌ای پیروی نمی‌کنند، مراحل را دوباره مرور کنید و از دانش‌آموزان بخواهید رفتار مناسب را الگوبرداری کنند.

وقتی دانش‌آموزان یک قانون را زیر پا می‌گذارند یا از رویه‌ای پیروی نمی‌کنند، مهم است که دوباره مراحل را مرور کرده و از دانش‌آموزان بخواهیم رفتار مناسب را الگوبرداری کنند. این کمک می‌کند تا همه انتظارات را درک کنند و بدانند که از آن‌ها چه انتظاری می‌رود. همچنین می‌تواند به شناسایی مواردی که دانش‌آموزان در آن‌ها مشکل یا نیاز به توضیح بیشتر دارند، کمک کند.

با صرف زمان برای مرور قوانین و رویه‌ها، به ایجاد فضای کلاسی کمک می‌کنید که در آن همه از مجموعه دستورالعمل‌های یکسانی پیروی می‌کنند و می‌توانند به طور مؤثر با هم کار کنند.

مرحله‌ی سوم: آزمودن قوانین کلاس

الف) به دانش‌آموزان اجازه دهید تا دانش خود در مورد قوانین و رویه‌ها را به صورت کتبی در غالب یک آزمون با شما درمیان بگذارند.

البته قرار نیست برای این آزمون نمره‌ای درنظر بگیرید. هدف از برگزاری این آزمون این است که در وهله‌ی اول، اطمینان یابید که همه‌ی دانش‌آموزان قوانین و رویه‌ها را درک می‌کنند. در وهله‌ی دوم، چنین آزمونی می‌تواند به شناسایی مواردی که دانش‌آموزان در مورد آن‌ها به آموزش بیشتر نیاز دارند، کمک کند.

هدف سوم برگزاری این آزمون، انگیزه دادن به دانش‌آموزان برای یادگیری و یادآوری قوانین است. در نهایت، چنین آزمونی می‌تواند به معلمان بازخورد ارزشمندی در مورد چگونگی یادگیری مطالب توسط دانش‌آموزان نیز ارائه دهد.

ب) در مورد فهم قوانین و رفتارهای منطبق با آن، بازخورد ارائه دهید.

ارائه‌ی بازخورد یکی از راه‌های اطمینان از آن است که دانش‌آموزان شما درک روشنی از انتظارات شما دارند. این بازخورد همچنین می‌تواند به شناسایی هرگونه خلل در درک آن‌ها کمک کند تا بتوانید پشتیبانی بیشتری ارائه دهید.

ارائه بازخورد به گونه‌ای که مثبت باشد و از یادگیری حمایت کند، مهم است. با تحسین دانش‌آموزان برای هر رفتاری که با انتظارات شما مطابقت دارد، شروع کنید. سپس توضیح دهید که چرا سایر رفتارها مناسب نیستند و مثال‌های موردی بیاورید. حتما نظرات خود را به اختصار بیان کنید و بر رفتار متمرکز کنید نه دانش‌آموز.

همچنین مهم است که به طور منظم بازخورد ارائه دهید تا دانش‌آموزان بتوانند در صورت نیاز اصلاحات را انجام دهند. سعی کنید تا حد امکان ظرف 24 ساعت پس از بروز هر رفتار مثبت یا منفی بازخورد ارائه دهید.

ج) در مورد عواقب پیروی نکردن از قوانین و رویه‌ها با دانش‌آموزان بحث و گفت‌وگو کنید.

بحث در مورد پیامدهای عدم رعایت قوانین کلاسی مهم است. اگر دانش‌آموزان بدانند در صورت شکستن یک قانون چه اتفاقی می‌افتد، احتمالاً از آن پیروی می‌کنند.

اگر به عنوان یک معلم با مشکلی نظیر رفتارهای خارج از چارچوب ادب دانش‌آموزان روبرو شده‌اید، مطالعه‎‌ی مقاله‌ی «راهنمای معلمان: مدیریت رفتارهای بی ادبانه در کلاس درس» می‌تواند مفید باشد. وبلاگ تراز همچنین در این مقاله: «راهبردهایی برای جذب دانش‌ آموزان بی‌ علاقه» راهکارهایی برای جذب مشارکت بیشتر دانش‌آموزان ارائه داده است.

مرحله‌ی چهارم: تقویت

الف) زمانی که قوانین و رویه‌ها دنبال می‌شوند، تصدیق کنید.

وقتی دانش‌آموزان قوانین کلاس را رعایت می‌کنند، مهم است که رضایت خود را نشان دهید. اعلام رضایت زمانی که دانش‌آموزان از قوانین پیروی می‌کنند به تقویت رفتار مثبت کمک می‌کند. علاوه بر این، نشان می‌دهد که شما توجه دارید و از تلاش‌های آن‌ها قدردانی می‌کنید.

این کار شما این پیام را می‌فرستد که برای این قانون ارزش قائل هستید و انتظار دارید همه از آن‌ها پیروی کنند. در نهایت، قدردانی می‌تواند به تشویق دانش‌آموزان برای ادامه پیروی از قوانین کمک کند.

هنگامی‌که دانش‌آموزان به طور مداوم از قوانین پیروی می‌کنند، مطمئن شوید که به طور منظم به آن‌ها بازخورد مثبت می‌دهید.

ب) دانش‌آموزان را برای پیروی از قوانین تحسین کنید

ارائه‌ی تمجید و پاداش برای پیروی از قوانین کلاس مهم است زیرا دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا قوانین را رعایت کنند. با ارائه‌ی تقویت مثبت، دانش‌آموزان به احتمال بیشتری به پیروی از قوانین در آینده ادامه می دهند.

مرحله‌ی پنجم: در صورت لزوم دوباره آموزش دهید

الف) برنامه‌ریزی کنید تا قوانین و رویه‌ها را بعد از وقفه‌ی بین ترم‌ها در مدرسه یا بعد از غیبت‌های طولانی در کلاس دوباره مطرح کنید.

مهم است که قوانین و رویه‌ها را با دانش‌آموزان خود مرور کنید. این کمک می‌کند تا همه در مورد آنچه از آن‌ها انتظار می‌رود، مطلع باشند. همچنین این می‌تواند فرصت خوبی برای شما باشد تا ارزیابی کنید که دانش‌آموزان تا چه حد اطلاعاتی را که به آن‌ها آموزش داده‌اید، به یاد می‌آورند. اگر مواردی وجود دارد که نیاز به توجه بیشتری دارد، اکنون زمان رسیدگی به آن‌ها است.

در نهایت، با صرف زمان برای مرور قوانین و رویه‌ها، می‌توانید به اطمینان از انتقال آرام به روال کلاس درس کمک کنید.

ب) وقتی رویه‌ها یا قوانین رعایت نمی‌شوند، زمانی را برای یادآوری قوانین به دانش‌آموزان اختصاص دهید.

وقتی دانش‌آموزی رویه یا قانون را در کلاس درس می‌شکند، مهم است که برای یادآوری قوانین به آن‌ها وقت بگذاریم. این کمک می‌کند تا همه‌ی دانش‌آموزان از انتظارات در کلاس آگاه باشند و می‌تواند به جلوگیری از بروز هرگونه اختلال در روند درسی کمک کند.

همچنین می‌تواند مفید باشد که فهرستی از قوانین در کلاس نصب شود تا دانش‌آموزان بتوانند در صورت عدم اطمینان در مورد آنچه از آن‌ها انتظار می‌رود، به آن مراجعه کنند.

ج) در صورت لزوم دوباره یاد بدهید و تمرین کنید.

قوانین کلاس درس برای یک محیط آموزشی موفق ضروری است. با این حال، گاهی اوقات نیاز به آموزش مجدد و تکرار این قوانین است. این ممکن است زمانی ضروری باشد که تغییری در کلاس وجود داشته باشد، مانند یک دانش‌آموز یا معلم جدید، یا زمانی که قوانین نیاز به تقویت دارند.

هنگامی که تغییری در کلاس ایجاد می‌شود، آموزش مجدد قوانین کلاس بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر دانش‌آموز جدیدی به کلاس می‌پیوندد، مهم است که انتظارات و قوانین کلاس را با آن دانش‌آموز مرور کنید. تکرار قوانین کلاس درس نیز می تواند در تقویت آنها مفید باشد. [منبع]

نتیجه‌گیری

آموزش قوانین کلاس یک گام مهم در ایجاد یک محیط آموزشی موفق است. قوانین باید به وضوح تعریف شده، متناسب با سن باشند و به طور مداوم اجرا شوند. با رعایت این نکات، می توانید به دانش‌آموزان خود کمک کنید تا در کلاس درس خود احساس امنیت و راحتی داشته باشند و مطمئن شوید که بهترین تجربه‌ی آموزشی ممکن را دارند.

سوالات متداول

هدف از قوانین کلاس درس چیست؟

قوانین کلاس درس برای آموزش روشی مناسب، اخلاقی و ایمن برای عمل در کلاس و در نتیجه بهبود یادگیری دانش‌آموزان تنظیم می‌شود. هر دقیقه در مدرسه مهم است. اگر دانش‌آموزان قوانینی برای پیروی نداشته باشند، همه چیز در وضعیت آشفته‌ای قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین انتظارات معلمان در کلاس درس کدام هستند؟

هنگامی که دانش‌آموزان به یک رویه و انتظارات واضحی که شما برای کلاس خود در نظر گرفته‌اید، عادت کنند، در واقع شروع به لذت بردن از کلاس خواهند کرد. سه انتظار رفتاری‌ای که می‌توانید از ابتدا در کلاس خود داشته باشید عبارتند از این‌که دانش‌آموزان بدانند دقیقاً چه زمانی باید بنشینند، چگونه به همکلاسی‌ها و معلمان خود احترام بگذارند و چطور به درس توجه نشان دهند و گوش فرادهند.

چرا رعایت قوانین در مدرسه مهم است؟

اگر قوانین مدرسه به درستی تنظیم شده باشند، ایمنی فیزیکی و عاطفی دانش‌آموزان را تضمین می‌کنند و از تجربیات مفید آموزشی آن‌ها در برابر اختلالات محافظت کنند. باید دقت داشته باشید رهنمودهای رفتاری نباید محدود کننده باشند، بلکه باید بر اساس استدلال و غنی باشند.

میانگین امتیاز 3.4 / 5. جمع امتیاز 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا