روش مطالعه و یادگیری دروسمقالات آموزشی

روزی چند ساعت درس بخوانیم؟

اگر شما هم مشغول آماده‌سازی خود برای شرکت در یک آزمون مهم یا سرنوشت‌ساز مانند کنکور هستید، احتمالاً ساعات زیادی از روز را به درس خواندن می‌گذرانید. در چنین شرایطی ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چند ساعت مطالعه در روز مفید است و چگونه می‌توان بین زمان استراحت و مطالعه تعادل برقرار کرد.

تحقیقات بسیاری در باره‌ی اهمیت و نحوه‌ استراحت در طول مطالعه درسی صورت گرفته است. در روش‌های مطالعاتی جدید که بر پایه‌ی تحقیقات روانشناسان و متخصصین آموزش شکل گرفته‌اند، سعی بر آن است که در کم‌ترین زمان، بیشترین بهره را از مطالعات درسی ببرید و به اهدافی که برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنید، برسید. ما در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که هر روز چند ساعت باید مطالعه کرد و درس‌ خواند در چه ساعت‌هایی مفیدتر است.

روزی چند ساعت درس بخوانیم؟
روزی چند ساعت درس بخوانیم؟

هر روز چه مدت باید مطالعه کرد؟

اگر مدرسه یا دانشگاه می‌روید و نیاز دارید روزانه مقدار زیادی مطالعه کنید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چند ساعت باید مطالعه کنید. مطالعات علمی نشان می‌دهند که برای گرفتن بهترین نتیجه باید دست‌کم 3 تا 4 ساعت در روز مطالعه کنید.

اینکه چقدر مطالعه می‌کنید بسیار مهم است زیرا این موضوع مستقیماً بر دلیل مطالعه‌ی شما یعنی هدفی که دنبال می‌کنید، تأثیر می‌گذارد. اگر در حال آماده شدن برای آزمون مهمی مانند کنکور هستید، به احتمال زیاد حجم کاری زیادی دارید و باید روزانه مقدار زیادی مطالعه کنید.

از آنجایی که شما باید در کنار درس خواندن و حتی شاید فعالیت‌های متفرقه‌ی دیگر، سر کلاس درس هم بروید، باید هر روز مقدار مشخصی مطالعه کنید. این به شما کمک می‌کند تا بدون عقب افتادن از تحصیل، هر کاری را که نیاز دارید انجام دهید.

مطالعه‌ی 3 تا 4 ساعتی در هر روز میزان مناسبی است زیرا در عین اینکه خیلی کم نیست، واقع‌بینانه است و می‌توانید در دراز مدت به نتیجه‌ی دلخواه برسید. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که این مدت زمان به مغز شما اجازه می‌دهد تا با تمام ظرفیت کار کند.

مطالعه‌ی بیش از حد یا کم قطعاً عواقبی در بر دارد. تعادلی وجود دارد که باید پیدا شود و بهترین راه برای انجام این کار این است که زمان مطالعه‌ی خود را به بخش‌های دو ساعته تقسیم کنید. برای انجام حداکثر کار، باید یک برنامه‌ی منظم داشته باشید تا ذهن شما به طور خودکار بداند که زمان تمرکز و انجام کار است.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

آیا با عادات خوب و بد در هنگام درس خواندن آشنا هستید؟ با مطالعه‎‌ی مقالات؛ «11 عادت خوب در هنگام مطالعه [+دلایل روانشناختی]» و «8 عادت بد در هنگام مطالعه که باید فوراً ترک کنید»، از به‌روزترین توصیه‌های متخصصین آگاه شوید.

چه میزان درس خواندن بیش از حد است؟

تحقیقات نشان می‌دهد که مطالعه در طول نیمی از روز، بسیار طولانی است و نتایجی را که به دنبال آن هستید به همراه نخواهد داشت. حتی نباید بیش از 50 درصد از اوقات فراغت خود را به درس خواندن بگذرانید. مقصود از این اوقات فراغت زمانی است که در مدرسه، کلاس‌های فوق برنامه یا دانشگاه حضور ندارید.

انجام این کار سالم نیست و تعادل خوبی در زندگی شما ایجاد نمی‌کند. اگرچه مهم است که آنچه را که به آن متعهد شده‌اید به انجام برسانید و کارتان را انجام دهید، اما باید به سلامت روان خود نیز فکر کنید.

اختصاص دادن زمان زیاد به مطالعه صحیح نیست، زیرا برای شارژ کردن خود نیاز به وقت آزاد دارید. اگر در اثر مطالعه بیش از حد دچار فرسودگی شوید، ممکن است تمام چیزهایی را که یاد گرفته‌اید فراموش کنید زیرا مغز شما قادر به تمرکز نیست.

در این مقاله: «چگونه هنگام مطالعه از خواب آلودگی جلوگیری کنیم [13 راه برای بیدار ماندن و تمرکز]»، راهکارهایی برای مقابله با خواب‌آلودگی در هنگام درس‌ خواندن ارائه داده‌ایم.

آیا درس خواندن در طول شب صحیح است؟

اکنون که می‌دانید روزانه چقدر زمان باید مطالعه کنید، ممکن است بخواهید بدانید که آیا می‌توانید در طول شب مطالعه کنید یا خیر. این یک سوال متداول است زیرا بسیاری از دانش‌آموزان ممکن است تا دیروقت به درس خواندن ادامه بدهند.

اگرچه این ممکن است ایده‌ی خوبی به نظر برسد زیرا به شما امکان می‌دهد زمان بیشتری در روز پیدا کنید، اما واقعاً فکر خوبی نیست. حتی اگر به طور کلی یک شب زنده‌دار هستید و دوست دارید تا دیروقت بیدار بمانید، مغز شما برای این کار طراحی نشده است.

مغز به گونه‌ای طراحی نشده است که در شب، هنگام وارد شدن به ریتم استراحت، اطلاعات را ثبت و ضبط کند. اوج کارایی شناختی شما در طول روز است که به مغز شما اجازه می‌دهد به طور کامل آنچه را که در لحظه یاد می‌گیرد، درک کند.

تحقیقات نشان می دهد دانش آموزانی که بیشتر می خوابند، نمرات بهتری کسب می کنند.

اگر شب‌ها مطالعه می کنید، در تمام مدت با ریتم طبیعی مغز خود مبارزه خواهید کرد. حتی اگر لزوماً احساس خستگی نمی‌کنید، مغز شما در حالت خواب قرار می‌گیرد و اطلاعاتی را که در مقابل آن قرار می‌دهید به خوبی درک نمی‌کند.

زمان‌های خاصی وجود دارد که هنگام مطالعه موفقیت بیشتری کسب می‌کنید، مانند صبح زود، ظهر، اوایل بعد از ظهر. در مواقع از روز است که بیشترین موفقیت را در زمان مطالعه‌ی خود خواهید داشت. این انتخاب به شما امکان می‌دهد از زمانی که برای مطالعه درنظر می‌گیرید، بهره‌ی بیشتری ببرید. [منبع]

اگر تمایل دارید بدانید که چرا مواقعی که ذکر شد، بهترین زمان برای درس خواند هستند، مقاله‌ی «بهترین زمان برای مطالعه چه وقتی از روز است؟» را بخوانید.

بهترین روش مطالعه چیست؟

زمان‌های کوتاه‌تر و فشرده‌تر مطالعه مؤثرتر از مطالعه‌ی طولانی هستند. در واقع، یکی از تاثیرگذارترین استراتژی‌های مطالعه، توزیع مطالعه در جلسات متعدد است. جلسات کوتاه‌تر و با تمرکز بالاتر مانع از اهمال کاری هم می‌شوند.

جلسات مطالعه‌ی فشرده می‌توانند 30 یا 45 دقیقه طول بکشند و شامل استراتژی‌های مطالعه‌ی فعال باشند. به عنوان مثال، خودآزمایی یک استراتژی مطالعه‌ی فعال است که شدت درس خواندن و کارایی یادگیری را بهبود می‌بخشد.

با مطالعه‌ی مقاله‌ی «کمتر درس بخوانید و بیشتر بیاموزید | 5 عادت برای مطالعه موثر» بیشتر با استراتژی‌های مطالعه‌ی فعال، آشنا شوید.

نتیجه‌گیری

اگر به مطالعه‌ زیاد نیاز دارید، ممکن است از خود بپرسید که چند ساعت می‌توانید در روز مطالعه کنید. اکثر متخصصین توصیه می‌کنند هر روز 3 تا 4 ساعت در یک برنامه‌ی مشخص مطالعه کنید چراکه چنین برنامه‌ای به مغز شما اجازه می‌دهد با تمام ظرفیت خود کار کند.

شما باید از مطالعه بیش از پنج یا شش ساعت در روز خودداری کنید زیرا این امر می‌تواند منجر به فرسودگی شود و باعث شود اطلاعاتی که آموخته‌اید را هم فراموش کنید. مطالعه در نیمه‌های شب نیز کار درستی نیست زیرا ریتم طبیعی مغز شما به این شکل کار نمی‌کند و نتیجه ای نیز نخواهد داشت.

سوال‌های متداول

روزی چند ساعت باید مطالعه کرد؟

اکثر متخصصین توصیه می‌کنند هر روز 3 تا 4 ساعت در یک برنامه‌ی مشخص مطالعه کنید. چنین برنامه‌ای به مغز شما اجازه می‌دهد با تمام ظرفیت خود کار کند. باید از مطالعه بیش از پنج یا شش ساعت خودداری کنید زیرا این امر می‌تواند منجر به فرسودگی شود و باعث شود اطلاعاتی که آموخته‌اید را از دست بدهید.

مغز انسان چند ساعت می‌تواند به طور مداوم مطالعه کند؟

مغز انسان قادر است تا دو ساعت تمرکز کند و پس از آن به یک استراحت 20-30 دقیقه‌ای نیاز دارد. استراحت بین ساعات مطالعه به شما کمک می‌کند تا با تمرکز بیشتری درس بخوانید.

بهترین وقت برای مطالعه از نظر علمی چه زمانی‌هایی از روز است؟

بر اساس تحقیقات علمی، دو پنجره‌ی زمانی وجود دارد که مغز بیشتر پذیرای اطلاعات جدید است: 10:00 صبح تا 2:00 بعد از ظهر و 4:00 بعد از ظهر تا 10:00 شب.

دانش‌آموزان برتر چند ساعت می‌خوابند؟

خواب برای سلامت جسمانی، عملکرد بهتر مغز و یادگیری بسیار مهم است. هشت ساعت خواب در شب ایده‌آل است، اما برخی از دانش‌آموزان به 9 ساعت خواب نیاز دارند.

میانگین امتیاز 3.6 / 5. جمع امتیاز 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

5 دیدگاه

  1. سلام با تشکر از شما بخاطر مطالب خوبتون (مفت و مفید و مختصر ) آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری (هر چه که دست و پا شکسته توی سایت های دیگه هست ، همه اینجا بصورت کامل موجود می باشد ) من به عنوان یک مشاور دبیرستان خیلی استفاده بردم . شریفی بروجرد

  2. اگه فردی علاقه مند باشد می تواند بالای این ساعات هم مطالعه داشته باشد من زمانی که قبل ها برای المپیاد فیزیک می خواندم من در کل 65 ساعت کار مفید می کردم که می شد:
    1-المپیاد فیزیک+ریاضی:55 ساعت
    2-برنامه نویسی:5.5ساعت
    3-ویولن و آموزش موسیقی:2.5 ساعت
    4-انگلیسی: 2 ساعت

    و اصلا هم خسته نمی شدم چون هم عاشق فیزیک بودم هم برنامه نویسی هم موسیقی و هیچ کدوم برام خسته کننده نبود و برام هیچ مشکلی نداشت چون طلای کشوری گرفتم

    1. سلام دوست عزیز، خب مسلما هر شخصی توانایی‌های منحصر به فرد خودش رو داره، اما در نظر داشته باشید که درس خوندن با همۀ خوبی‌هاش، مانع فعالیت‌ بدنی، میزان مفید خواب و فعالیت‌های تفریحی شما نشه. مطالعه با علاقه و به دور از اضطراب بسیار عالیه و مسلماً تأثیر منفی به جا نمی‌ذاره. موفق باشید.

  3. متشکرم خیلی مطالب خوبی بود
    تاثیر مثبت رو ب من داد
    وی راهنمایی کوچک کرد
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا