مقالات آموزشی

10 روش برای افزایش تمرکز در کلاس آنلاین

در کلاس‌ حضوری معلم با قدم زدن بین دانش آموزان باعث افزایش تمرکز می‌شود، اما در کلاس‌ آنلاین این شرایط فراهم نیست، یکی از دلایلی که آموزش مجازی نسبت به آموزش حضوری طرفدار زیادی ندارد همین مورد است.
نشستن دانش آموز پای تجهیزات کلاس مجازی برای ساعت‌های طولانی، گاهی جهت یادگیری و گاهی به بهانه یادگیری باعث عدم تمرکز دانش آموزان می‌شود. در ادامه به راهکارهایی برای افزایش تمرکز دانش آموزان می‌پردازیم.

10 روش برای افزایش تمرکز در کلاس آنلاین
10 روش برای افزایش تمرکز در کلاس آنلاین

روش‌هایی برای حفظ تمرکز در کلاس آنلاین

راهکارهایی برای حفظ تمرکز در کلاس‌های آنلاین شامل موارد زیر است که در ادامه به طور اجمالی به توضیح هریک پرداخته‌ایم.

? آزمون‌های آنلاین
کلاس آنلاین در حین برگزاری ویژگی‌های بسیاری برای آزمون و نظرسنجی دارد، دانش آموزان علاقه مند به شرکت در این آزمون‌ها می‌باشند. آزمون‌ و نظرسنجی در حالت‌های مختلف به افزایش مشارکت دانش آموزان در کلاس‌های آنلاین کمک می‌کند و در نتیجه تمرکز بچه‌ها را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: 3 نکته کلیدی برای موفقیت در آزمون آنلاین

? شرکت در فعالیت‌های کلاسی
ممکن است دانش آموزان در کلاس آنلاین نادیده گرفته شوند، معلم می‌تواند با سوال پرسیدن از آن‌ها و یا ایجاد گروه‌هایی، به تمرکز و تعامل بیشتر بین دانش آموزان کمک کند. معلم تمام دانش آموزان را تشویق می‌کند تا در فعالیت‌‌های کلاسی شرکت کنند و بر مباحث متمرکز باشند. محیط کلاس باید صمیمی باشد تا دانش آموز از سوال پرسیدن نترسد.

? تعیین هدف و مسیر
زمانی که معلم موضوع جلسه آینده را مشخص می‌کند یا سوال چالشی برای دانش آموز مطرح می‌کند ، دانش آموز برای یافتن پاسخ سوال نیاز به تمرکز خواهد داشت، برای کلاس‌های آنلاین نیاز نیست هر روز در کلاس شرکت کنید. شما در آموزش آنلاین باید برنامه ریزی معینی داشته باشید تا بتوانید تمرکز کنید و همچنین آن‌ها را مدپریت کنیم.

? روش‌های تدریس  متفاوت
معلم با توجه به فضای کلاس و سطح دانش آموزان می‌تواند از روش‌های متفاوتی برای آموزش استفاده کند تا یادگیری برای آن‌ها جذاب‌ شود. یکی از روش‌های تدریس تبدیل مطالب به مطالب کوچک‌تر است، این روش به دانش آموز کمک می‌کند، درک بهتری از مفاهیم داشته باشد.

بیشتر بخوانید: روش‌های خلاقانه‌ تدریس ریاضی اول ابتدایی

? خواب و استراحت کافی
برنامه مشخصی برای خواب و استراحت خود داشته باشید، 8 ساعت در شبانه روز بخوابید تا ذهن شما استراحت کند. بهترین زمان برای خواب چند ساعت قبل از نیمه شب است. خواب کافی در افزایش یادگیری و حفظ تمرکز به دانش آموزان کمک بسیاری می‌کند.

? یادداشت برداری
برای افزایش تمرکز در کلاس‌های آنلاین شما می‌توانید نکات مهم را یادداشت برداری کنید تا در طی کلاس حواس شما به درس باشد که در نهایت باعث حفظ تمرکز شما می‌شود. یادداشت برداری به شما کمک میکنه خوب به مطالب گوش دهید تا نکات را سریع یادداشت کنید.

یادداشت برداری
یادداشت برداری

? حذف مواردی که منجر به حواس‌پرتی می‌شود
باید تمامی مواردی که در طول کلاس آنلاین منجر به حواس پرتی دانش آموز می‌شود حذف گردد. برای مثال تماس‌های غیرضروری یا گفتگو با یکدیگر و… از موارد حواس پرتی دانش آموز می‌باشد.

? میل کردن صبحانه کامل
صبحانه کامل قبل از ورود به کلاس فراموش نشود. اگر صبح‌ها صبحانه کامل میل کنید در کلاس احساس خستگی نمی‌کنید زیرا انرژی بیشتری در طول مدت زمانی که در کلاس حضور دارید، خواهید داشت در نتیجه در کلاس، پرانرژی حاضر می‌شوید ، پس تمرکز بیشتری خواهید داشت.

? محیط مناسب برای آموزش
فضایی برای کلاس آنلاین انتخاب کنید که شرایط مناسبی برای دانش آموز باشد تا بتواند به دور از استرس و شلوغی با تمرکز کافی به یادگیری بپردازد. در کلاس‌های آنلاین سعی کنید از فامیل و دوست و آشنا دور باشید، حتی حضور یک نفر در کنار شما حواس شما را از درس منحرف خواهد کرد.

? صبر  کردن
معلمانی که تدریس حضوری داشته‌اند با مفهوم صبر بیشتر آشنا هستند. در جلسات آنلاین معلم نباید توقع داشته باشد که برای بار اول تدریس، دانش آموز مطلب را درک کند و در نهایت نمره خوبی کسب کند. اولین نکته‌ای که در تدریس باید رعایت شود صبور بودن است تا بتوانند با حوصله به تمام سوالات  دانش آموزان پاسخ دهند.

تدریس به طور کلی فرایندی پیچیده‌ است و آموزش آنلاین چالش‌های زیادی برای دانش آموزان و معلمان به همراه دارد. معلم باید با توانایی‌های خود کلاس آنلاین را به خوبی مدبریت کند تا یادگیری برای دانش آموز جذاب‌تر باشد.

سامانه مدیریت آموزش تراز یک سامانه جامع و کامل است که به هدفمندتر شدن آموزش به مدارس و موسسه‌ها کمک می‌کند. امکانات تراز شامل بانک سوالات، حضور و غیاب، برگزاری کلاس‌های مجازی و… می‌شود. شما می‌توانید به مدت دو هفته به صورت رایگان از تمام امکانات تراز با سرور دلخواه استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر روی عبارت زیر کلیک کنید.

*سامانه مدیریت آموزش تراز*

سوالات متداول

عواملی که باعث حواس پرتی در کلاس آنلاین می‌شود کدامند؟

از مهمترین عواملی که منجر به حواس‌پرتی دانش آموز می‌شود شامل پیام کوتاه، اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی، تماس تلفنی، تلویزیون، خانواده و… می‌شود.

چگونه تمرکز خود را در کلاس‌ آنلاین افزایش دهیم؟

روش‌هایی برای افزایش تمرکز در کلاس آنلاین وجود دارد که شامل موارد زیر می‌باشد.

– آزمون آنلاین
– شرکت در فعالیت‌های کلاسی
– تعیین هدف و مسیر
– روش‌های تدریس متفاوت
– خواب و استراحت کافی
– یادداشت برداری
– حذف مواردی که باعث حواس پرتی می‌شود
– میل کردن صبحانه کامل
– محیط مناسب برای آموزش
– صبرکردن

تعیین هدف و مسیر چگونه به افزایش تمرکز در کلاس آنلاین کمک می‌کند؟

یکی از راه‌های افزایش تمرکز در کلاس‌های آنلاین، تعیین هدف و مسیر است. زمانی که مسیر و هدف برای حل یک مسئله مشخص می‌کنید باید برای رسیدن به آن نیازمند تمرکز خواهید بود.

میانگین امتیاز 4 / 5. جمع امتیاز 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

    1. سلام، راهکارهایی برای حفظ تمرکز در کلاس‌های آنلاین بیان شده که شامل تعیین هدف و مسیر، روش‌های تدریس متفاوت، خواب و استراحت کافی، یادداشت برداری و… می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا