روش مطالعه و یادگیری دروسمشاوره و برنامه ریزی

توصیه‌ های شب امتحانی به دانش‌ آموزان

ازآنجایی‌که در دوره‌ی امتحانات نهایی و پایان ترم، استرس و فشار بر دانش‌آموزان در سطح بالاتری قرار دارد، حفظ تمرکز برای استفاده‌ی مؤثر از زمان باقی‌مانده اهمیت زیادی دارد.

تمرین دقیق و کسب آمادگی به نحو احسن به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا به راحتی و بدون استرس شدید در امتحانات پایان ترم شرکت کنند. با این حال به دانش‌آموزان توصیه می‌شود زمان محدود خود برای کسب آمادگی را از پیش مدیریت کنند تا از بروز فشارهای روانی در لحظه‌‌های آخر جلوگیری کنند.

توصیه‌‌های شب امتحانی به دانش‌‌آموزان
توصیه‌‌های شب امتحانی به دانش‌‌آموزان

در این مقاله مهم‌ترین توصیه‌ها برای کسب آمادگی در روزهای منتهی به امتحانات نهایی و پایان ترم ذکر و تشریح شده‌اند.

برنامه‌ریزی از یک ماه پیش از برگزاری امتحانات

در فاصله‌ی زمانی یک ماه تا آغاز امتحانات پایان ترم، به دانش‌آموزان توصیه می‌شود که مراحل آماده‌سازی خود را در یک جدول زمانی دقیق بنویسند و مطالعه‌ی خود را با برنامه‌ریزی شروع کنند تا مدیریت زمان در امتحانات موثرتر باشد.

اهمیت یادگیری مبتنی بر تمرین و خودارزیابی

شرکت در آزمون‌های آزمایشی و به دنبال آن تجزیه و تحلیل دقیق آن آزمون‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا ضمن درک اشکالات درسی خود و تمرکز بر آن‌ها، بدون استرس در آزمون اصلی شرکت کنند.

با مطالعه‌ی مقاله‌ی «چرا حل نمونه سوالات امتحانی به دانش‌ آموزان کمک می‌کند؟» درخواهید یافت که چطور تمرین با نمونه سوالات، شما را با روش طرح سوالات و بارم‌بندی‌ها آشنا کند و عملکرد شما را در آزمون نهایی بهبود می‌بخشد.

اگر برای خودارزیابی و تمرین با سوالات امتحانی با محدودیت منبع روبرو هستید، می‌توانید از «هم‌درس»، به‌عنوان سرویس آموزش مبتنی بر تمرین سامانه‌ی مدیریت آموزشی تراز بهره‌ ببرید. «هم‌درس» یک اپلیکیشن هوشمند است که سطح یادگیری دانش‌آموزان را به صورت خودکار مورد ارزیابی قرار می‌دهد و با ارائه‌ی سوالات مرتبط، موجبات پیشرفت آن‌ها را فراهم می‌آورد.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

همچنین به دانش‌آموزان توصیه می‌شود در حین آماده‌سازی، جزوه‌ها و یادداشت‌های خود را اصلاح و تکمیل کنند. راهبرد آماده‌سازی دانش‌آموزان پیش از امتحانات باید با مدیریت زمان موثر و برنامه‌ریزی دقیق ساخته شود.

نقش مدیریت زمان و برنامه‌ریزی

به یاد داشته باشید که زمان شبانه‌روز برای همه‌ی دانش آموزان 24 ساعت است، اما آن دسته از دانش‌آموزان در مدیریت این زمان برای مطالعه‌ی درسی موفق‌تر عمل می‌کنند که درک درستی از نحوه‌ی مطالعه‌ی خود دارند و می‌دانند با توجه به توانایی‌های فردی‌شان به چه میزان زمان برای مطالعه نیاز دارند.

به گفته‌ی کارشناسان، 5-6 ساعت مطالعه‌ی جدی در روز برای کسب موفقیت در آزمون‌هایی نهایی کافی است، اما بهره‌گیری از تکنیک‌‌های مدیریت زمان به دانش‌‌آموزان کمک می ‌کند در مورد وقت خود به طور دقیق و راهبردی بیاندیشند.

تکنیک‌هایی مانند برنامه‌ریزی واقع‌بینانه، توجه به اهمیت و نحوه استراحت در طول مطالعه درسی، پرهیز از اهمال‌کاری و آگاهی از اینکه چگونه بدون حواس پرتی درس بخوانیم، می‌توانند در این زمینه مفید و مؤثر باشند.

مراقبت از سلامت جسمی و روانی

سلامت خود را فراموش نکنید. در نهایت سلامتی برای هر امتحانی بسیار مهم است. بیش از 6 ساعت خواب خوب در طول شبانه‌‎روز داشته باشید. این کار باید یک ماه قبل از امتحان انجام شود. سطح ایمنی بدن خود را بالا نگه دارید زیرا این کار از شما در برابر ابتلا به بیماری در شرایط حساس قبل از امتحان، محافظت می‌کند. بهره‌گیری از حرکات ورزشی ساده، حرکات یوگا، تمرینات ذهن‌آگاه و مدیتیشن می‌تواند کمک کننده باشد.

نکات لحظه آخری برای روز امتحان

ضمن توجه به اینکه چگونه باید برای امتحانات پایان ترم دبیرستان آماده شویم؟، نکاتی نیز وجود دارند که توجه به آن‌ها می‌تواند شرایط روحی، جسمی، حافظه و عملکرد شما را در روز امتحان بهبود ببخشند، ازجمله‌ی این نکات لحظه‌ی آخری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قبل از امتحان 6 تا 7 ساعت در شب بخوابید.
  2. به موقع به محل برگزاری امتحان برسید و از تمام دستورالعمل‌هایی که قبلاً اعلام شده است، پیروی کنید.
  3. فراموش نکنید که کارت پذیرش، ماسک و مواد ضدعفونی کننده‌ی دست خود را طبق دستورالعملی که قبلاً ارائه شده است، همراه داشته باشید.
  4. تمرکز خود را حفظ کنید و با دوستان خارج از محل برگزاری امتحان در مورد چیزی بحث نکنید.
  5. به یاد داشته باشید که تمام دستورالعمل‌ها و نوشته‌های روی برگه‌ی سوال را به دقت بخوانید.
  6. اگر در حین آزمون دچار استرس می‌شوید، سوالات را در دو مرحله حل کنید. ابتدا با سوال‌هایی که با آن‌ها راحت‌تر هستید آغاز کنید و در مرحله‌ی بعد سؤالات باقی مانده را حل کرده و کل برگه را بازبینی کنید.
  7. اگر متوجه شدید که ذهن شما اصلاً راه‌حل را پیدا نمی‌کند، بیش از یک دقیقه روی هیچ سوالی وقت نگذارید و به سوال بعدی بپردازید. پس از اتمام سوال‌های بعدی، دوباره به سراغ چنین سوال‌هایی بروید.
  8. به خود و توانایی‌هایتان ایمان داشته باشید و بهترین عملکرد خود را ارائه دهید، فراموش نکنید که موفقیت شما منوط به دریافت نمره‌ی 20 نیست.

نتیجه‌گیری

موفقیت در امتحانات پایان ترم منوط به فعالیت‌های بسیاری است و در وهله‌ی اول قطعاً اگر از ابتدای ترم، برنامه‌ای برای مطالعه‌ی دروس داشته باشید و مطالب درسی خوانده نشده روی هم تلنبار نشده باشند، احتمال موفقیت شما بسیار بالاتر می‌رود. اما اگر به دنبال راهکارهایی برای استفاده از فرجه‌‎های پیش از برگزاری امتحانات هستید، به کارگیری برخی راهبردها می‌تواند عملکرد شما را بهبود ببخشد.

فراموش نکنید که برای روزهای باقیمانده تا امتحانات نهایی یا پایان ترم، بر اساس اولویت دروس، برنامه‌ریزی دقیق و زمان‌مند داشته باشید. همچنین در طول مطالعات خود به جای خواندن چندباره‌ از روی کتاب، به تمرین و خودارزیابی بپردازید. تمرین با بهره‌گیری از سوالات امتحانی سال‌های قبل یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش دانش و کسب موفقیت است.

درنهایت تلاش کنید تا با رهایی از شر عواملی که موجب حواس‌پرتی شما می‌شوند، برنامه‌ریزی واقع‌گرایانه، خواب و استراحت کافی، ورزش و فعالیت بدنی و ایمان به توانایی‌ها و استعدادهایتان، در مسیر موفقیت گام بردارید.


سوال‌های متداول

برای موفقیت در امتحان پایانی باید روزانه چند ساعت مطالعه کرد؟

به گفته‌ی کارشناسان، 5-6 ساعت مطالعه‌ی جدی در روز برای کسب موفقیت در آزمون‌هایی نهایی کافی است. البته چنین برنامه‌ای هنگامی مؤثر خواهد بود که در طول ترم به مطالعه‌ی دروس پراخته باشید و مطالب برای امتحان پایان ترم تلنبار نشده باشند.

دانش‌آموزان برتر چند ساعت مطالعه می‌کنند؟

اگرچه مطالعات هنوز در مورد موضوع قطعی نیست، بر اساس تحقیقات ما، اکثر دانش‌آموزان با حدود 7 یا 6 ساعت مطالعه در روز به موفقیت می‌رسند. با این حال، کل زمان می‌تواند بسته به عوامل متعددی متفاوت باشد و از دانش آموزی به دانش آموز دیگر متفاوت است.

یادگیری مبتنی بر تمرین چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

هنگامی که دانش‌آموزان بعد از فراگیری مطالب درسی در کلاس، با حل سوالات تمرینی یا شرکت در آزمون‌های آزمایشی عملکرد خود را ارزیابی می‌‎کنند، در حقیقت یاد می‌گیرند که به طور واقعی پیشرفت و توسعه‌ی مهارت‌های درسی خود را مورد ارزیابی و انتقاد قرار بدهند. اپلیکیشن هم‌درس اولین سرویس آموزش مبتنی بر تمرین رایگان در ایران است که می‌توانید با بهره‌گیری از آن اشکالات درسی خود را به طور کامل رفع کنید.

میانگین امتیاز 4.9 / 5. جمع امتیاز 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا