انتخاب رشته نهم به دهمرشته ریاضی

معرفی و بازار کار رشته ریاضی و فیزیک

رشته ریاضی و فیزیک از رشته‌های تحصیلی شاخه‌ی نظری است. همانطور که از اسم این رشته مشخص است، ریاضی و فیزیک از مهم‌ترین درس‌های آن هستند. دانش‌آموزانی که این رشته را برای ادامه‌ی تحصیل انتخاب می‌کنند باید علاقمند به حل مسائل بوده و قدرت تحلیل و تجزیه بالایی داشته باشند. دانش‌آموزان در انتهای سال تحصیلی نهم پس از طی کردن فرایند هدایت تحصیلی، انتخاب رشته می‌کنند و بر اساس آمار، تعداد بسیاری از آن‌ها رشته‌ی ریاضی فیزیک را برای ادامه‌ی تحصیل انتخاب می‌کنند. در ادامه رشته‌ی ریاضی فیزیک را کامل‌تر معرفی می‌کنیم و به آینده‌ی تحصیلی و بازار کار این رشته نیز می‌‌پردازیم.

معرفی رشته ریاضی و فیزیک
معرفی رشته ریاضی و فیزیک

معرفی رشته ریاضی فیزیک

رشته‌ی ریاضی فیزیک از رشته‌های تحصیلی شاخه‌ی نظری است و دانش‌آموزان پایه‌ی نهم پس از تکمیل فرم‌های هدایت تحصیلی و شرکت در آزمون‌هایی مانند آزمون رغبت و توانایی آموزش و پرورش، می‌توانند برای ورود به دوره‌ی دوم متوسطه، این رشته‌ را انتخاب کنند.
دانش‌آموزانی که این رشته را انتخاب می‌کنند باید مشتاق یادگیری مباحث ریاضی و فیزیک باشند تا بتوانند در این رشته موفق شوند، همچنین دانش آموزان برای ورود به رشته ریاضی فیزیک باید شرایطی داشته باشند تا بتوانند به راحتی وارد این رشته شوند. در ادامه شرایط لازم برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک را بیان کرده‌ایم:

  • حداقل معدل مورد نیاز برای انتخاب رشته‌ی ریاضی فیزیک 14 است.
  • نمره‌ی درس ریاضی و فیزیک در سه سال متوسطه‌ی اول با ضریب 3 محاسبه می‌شود.
  • حداقل نمره‌ی کسب شده توسط دانش‌آموز در درس علوم 14 و در درس ریاضی 15 است.
  • مجموع نمرات دروس ریاضی و علوم در سه سال متوالی پایه‌ی هفتم‌، هشتم و نهم نباید کمتر از 42 باشد.

برای آگاهی بیشتز از شرایط انتخاب رشته‌ی ریاضی فیزیک به مقاله شرایط لازم برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک مراجعه کنید.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

 

معرفی رشته‌‌های نهم به دهم
معرفی و بازار کار رشته علوم تجربی
معرفی و بازار کار رشته علوم انسانی
معرفی رشته علوم و معارف اسلامی
معرفی و بازار کار رشته فنی حرفه‌ ای
معرفی و بازار کار رشته کار و دانش

درس‌ های رشته ریاضی فیزیک

پس از انتخاب رشته‌ی ریاضی فیزیک و ورود به پایه‌ی دهم، اکثر مطالب در حوزه‌ی ریاضی و روابط فیزیک خواهد بود. دروس عمومی در سایر رشته‌های نظری یکسان بوده و تنها دروس اختصاصی با دیگر رشته‌ها متفاوت است. در ادامه درس‌های مقطع متوسطه‌ی دوم در این رشته به ترتیب فهرست شده‌اند.

درس‌های رشته ریاضی فیزیک دبیرستان

پایه تحصیلی کتاب‌های درسی
پایه دهم شیمی1/فیزیک1/ریاضی1/هندسه1/زبان انگلیسی1/دین و زندگی 1/نگارش1/فارسی1/عربی زبان قران1/آمادگی دفاعی/آزمایشگاه علوم تجربی1/جغرافیای ایران/هنر/کارگاه کارآفرینی و تولید/تفکر و سواد رسانه‌ای
پایه یازدهم شیمی2/فیزیک2/حسابان1/هندسه2/زبان انگلیسی2/دین و زندگی2/نگارش2/فارسی2/عربی زبان قران2/آمار و احتمال/تاریخ معاصر ایران/آزمایشگاه علوم تجربی2/زمین شناسی/انسان و محیط زیست
پایه دوازدهم شیمی3/فیزیک3/حسابان2/هندسه3/زبان انگلیسی3/دین و زندگی3/نگارش3/فارسی3/عربی زبان قران3/ریاضیات گسسته/مدیریت خانواده و سبک زندگی/هویت اجتماعی/سلامت و بهداشت

آینده تحصیلی رشته ریاضی فیزیک

پس از انتخاب رشته‌ی نهم به دهم توسط دانش‌آموزان و اتمام تحصیل در دبیرستان، رشته‌های متنوعی برای ادامه‌ی تحصیل آن‌‎ها در دانشگاه وجود دارد. رشته‌های دانشگاهی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شود. زمان تحصیل هر یک از این مقاطع دانشگاهی به صورت کاردانی (دو سال)، کارشناسی (چهار سال)، کارشناسی ارشد (سه سال) و دکترای پیوسته (پنج تا شش سال) است. در جدول زیر نقاط قوت و ضعف رشته‌ی ریاضی فیزیک را مشاهده می‌کنید:

نقاط قوت و ضعف رشته ریاضی فیزیک

نقاط قوت نقاط ضعف
تنوع رشته حتی در مقاطه بالاتر اشباع رشته‌های مهندسی
امکان درآمدزایی از طریق کارآفرینی کم توجهی به برخی رشته‌های مهندسی
متنوع بودن مشاغل دروس پیچیده و دشوار

بر اساس آنچه آمار نشان می‌دهد اکثر دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی فیزیک برای ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه این رشته‌ها را انتخاب می‌کنند: مهندسی عمران، مهندسی معماری، مهندسی کامپیوتر، مهندسی پلیمر، مهندسی برق، مهندسی هوافضا، علوم کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی دریا، مهندسی معدن، مهندسی نفت، مهندسی صنایع، مهندسی پزشکی، ریاضی و فیزیک محض یا کاربردی، مهندسی شهرسازی، مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات، اقتصاد و … .
رشته‌ی ریاضی فیزیک به دلیل تنوع بالای رشته‌های دانشگاهی این امکان را به دانش‌آموز می‌دهد تا با توجه به توانمندی‌های خود، دامنه‌ی انتخاب‌ گسترده‌تری داشته باشد.

برخی دانش‌آموزان تصور می‌کنند که با انتخاب رشته‌ی ریاضی فیزیک باید حتماً در دانشگاه رشته‌های مهندسی را دنبال کنند، اما رشته‌های علوم پایه، رشته‌های مدیریت، اقتصاد، جهانگردی و رشته‌ی فقه و حقوق هم به عنوان زیرشاخه‌های دانشگاهی رشته‌ی ریاضی فیزیک موجود و کاربردی هستند. رشته‌های مدیریت، روانشناسی و حسابداری نیز ازجمله موارد میان‌رشته‌ای هستند که می‌توانید از طریق شرکت در کنکور رشته‌ی ریاضی فیزیک وارد آن‌ها شوید.

بیشتر بخوانید:

بازار کار رشته ریاضی فیزیک

دانش‌آموزان در رشته‌ی ریاضی فیزیک با توجه به گستردگی و تنوع رشته‌ها انتخاب‌های بیشتری دارند، بنابراین آینده‌ی شغلی و بازار کار این رشته نیز متناسب با رشته‌های دانشگاهی موجود، متنوع است. دانش آموزان در این رشته باید مهارت کسب کنند تا بتوانند وارد بازار کار شوند. ما توصیه می‌کنیم در حین تحصیل، دوره‌ی کارآموزی بگذرانید تا به صورت عملی نیز مهارت رشته‌ی دلخواه را کسب کنید و در نهایت بعد از فارغ‌التحصیلی به راحتی وارد بازار کار شوید.

بازار کار رشته‌های علوم پایه

آن دسته از دانشجویانی که از رشته‌های علوم پایه (مثل ریاضی و فیزیک) فارغ‌التحصیل می‌شوند، می‌توانند در شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی، علمی و دانش بنیان مشغول به کار شوند. یا به عنوان کارمند یا مدرس در مدارس و دانشگاه‌ها کار کنند. آن دسته از دانشجویان که به ادامه‌ی تحصیل در این رشته‌های پایه علاقه دارند، می‌توانند با کسب مدرک فوق‌لیسانی و دکترا به‌عنوان استاد به فعالیت بپردازند.

بازار کار رشته‌های مهندسی

بازار کار رشته‌های مهندسی بسیار متنوع است. به‌عنوان مثال فارغ‌التحصیلان رشته‌ی پرطرفدار مهندسی برق که دارای چهار گرایش مخابرات، الکترونیک، کنترل و قدرت است، می‌توانند در صنایع خودروسازی، مخابرات، نظامی و دفاعی یا در شرکت‌های تولیدکننده‌ی بردهای الکترونیکی و به طور کلی صنایع الکترونیکی به فعالیت بپردازند.

یا مثلاً فارغ‌التحصیلان رشته‌ی مهندسی کامپیوتر در سه گرایش سخت‌افزار، نرم‌افزار و فناوری اطلاعات، به دلیل گسترش بازار کار این رشته و تعدد شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های وابسته به دنیای دیجیتال و اینترنت، می‌توانند درآمد مناسبی کسب کنند. طراحی وب، برنامه‌نویسی، طراحی پایگاه‌های داده و امنیت شبکه ازجمله زمینه‌های فعالیت در این رشته هستند.

در رشته‌ای مانند مهندسی مکانیک نیز، فارغ‌التحصیلان بر طراحی، ساخت و راه‌اندازی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات در صنایع مختلف مسلط می‌شوند و می‌توانند در نهایت به طراحی و ساخت طیف گسترده‌ای از ماشین‌آلات در این صنایع بپردازند. طراحی و ساخت تجهیزات نظامی، وسایل نقلیه، سیستم‌های برودتی و حرارتی، آسانسور و حتی ماشین‌آلات تصفیه‌ی آب، از جمله مشاغلی است که این مهندسان به آن روی می‌آورند.

بازار کار رشته‌های مهندسی
بازار کار رشته‌های مهندسی

یکی دیگر از بازارهای کار مناسب در رشته‌ی ریاضی فیزیک مربوط به رشته‌ی مهندسی معماری است که طرفداران زیادی هم دارد. از نقشه‌کشی تا تکمیل یک پروژه‌ی ساخت‌وساز، یک مهندس معمار در حال تلفیق اصول ریاضی با ذوق، هنر و خلاقیت است. طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها یا همکاری در طراحی فضاهای شهری و یا تأسیس یک دفتر کار خصوصی برای ارائه‌ی مشاوره در طراحی ساختمان‌ها یا اماکن مختلف، از جمله زمینه‌های فعالیت مهندسین معمار است.

مهندسی صنایع و مهندسی عمران نیز از رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی هستند. یک فارغ‌التحصیل رشته‌ی مهندسی صنایع می‌تواند در صنایع مختلفی مانند کشت و صنعت، بیمه و هواپیمایی به فعالیت بپردازد یا در کارخانه‌های مختلف مشغول به کار شود. برای رشته‌ی مهندسی عمران نیز امکان فعالیت در پروژه‌های دولتی یا خصوصی ساختمان‌سازی یا پل، راه، سد و تونل سازی وجود دارد.

صنایعی مثل پتروشیمی، پلیمر، گاز، مواد شیمیایی و صنعت نفت بازار کاری برای فارغ‌التحصیلان مهندسی شیمی هستند و فارغ‌التحصیلان رشته‌ی مهندسی هوافضا می‌توانند در صنایع هوایی به طراحی و ساخت هواپیما و بالگرد پرداخته یا به‌ عنوان کارشناس به عیب‌یابی این وسایل نقلیه بپردازند.

در نهایت می‌توان به بازار کار رشته‌ی مهندسی نفت اشاره کرد که با توجه به نفت‌خیز بودن ایران، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و امکان فعالیت و کاریابی در این رشته برای فارغ‌التحصیلان بیشتر است.


سوالات متداول

معدل لازم برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک چقدر است؟

حداقل معدل مورد نیاز برای دانش‌آموزان پایه‌ی نهم برای انتخاب رشته‌ی ریاضی فیزیک 14 است.

نقاط ضعف رشته‌ی ریاضی فیزیک کدام است؟

از نقاط ضعف رشته ریاضی فیزیک می‌توان به اشباع برخی رشته‌های مهندسی، کم توجهی برخی صنایع به مهندسان و دروس پیچیده و دشوار اشاره کرد. البته دشواری دروس برای علاقمندان به این رشته نقطه‌ی ضعف به حساب نمی‌آید.

حداقل نمره‌ی علوم و ریاضی برای انتخاب رشته‌ی ریاضی فیزیک چقدر است؟

حداقل نمره‌ی کسب شده توسط دانش‌آموز باید در درس علوم 14 و در درس ریاضی 15 باشد.

میانگین امتیاز 4.8 / 5. جمع امتیاز 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

    1. سلام، توجه کنید که مطابق با اعلام سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، حداقل نمره کسب شده توسط دانش آموز در درس علوم 14 و در درس ریاضی 15 می‌باشد.

  1. سلام خوبید من هفتم ریاضی ۱۱.۷۵ سالانه خرداد علوم ۱۰.۷۵سالانه خرداد
    معدل ۱۶.۰۵
    هشتم‌ ریاضی ۱۱.۰۵سالانه خرداد
    علوم ۱۳.۵سالانه خرداد
    معدل ۱۶.۶۴ امسال نهمم میتونم رشته ریاضی یا تجربی رو انتخاب کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا