انتخاب رشته نهم به دهمرشته معارف اسلامی

رشته علوم و معارف اسلامی l رشته معارف اسلامی شامل چه رشته هایی است؟

دانش‌آموزان پایه نهم پس از اتمام سال تحصیلی باید برای انتخاب رشته اقدام کنند. رشته‌های موجود شامل ریاضی فیزیک، علوم تجربی تجربی، علوم انسانی و رشته‌ی معارف اسلامی (گروه رشته‌های نظری) و رشته‌‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش است.

دانش‌آموزان باید با توجه به علایق خود و فرم‌های هدایت تحصیلی، رشته‌ی دلخواه خود را انتخاب کنند. رشته‌ی علوم و معارف اسلامی از رشته‌هایی است که در مدارس خاصی تدریس می‌شود. ما در ادامه به معرفی بیشتر این رشته برای علاقمندان می‌پردازیم.

معرفی رشته علوم و معارف اسلامی
معرفی رشته علوم و معارف اسلامی

معرفی رشته علوم و معارف اسلامی

رشته‌ی علوم و معارف اسلامی از رشته‌های موجود برای انتخاب رشته‌ی نهم به دهم دانش‌آموزان است. در رشته‌‌ی معارف اسلامی به آموختن مباحث، تفاسیر اسلامی و برخی از شاخه‌های علوم انسانی پرداخته می‌شود. دانش‌آموزان برای انتخاب رشته‌ی علوم و معارف اسلامی مانند دیگر رشته‌های دوره‌ی دوم متوسطه، باید شرایط لازم را داشته باشند. در ادامه شرایط ورود به رشته معارف اسلامی را بیان کرده‌ایم:

  • نمره‌ی درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال دوره‌ی اول متوسطه با ضریب 4، درس مطالعات اجتماعی با ضریب 3 و درس عربی با ضریب 2 محاسبه خواهد شد.
  • حداقل معدل لازم برای رشته معارف اسلامی، بالای 14 است.
  • حداقل نمره‌ی درس عربی 13، معارف 14 و زبان و ادبیات فارسی 12 است.
  • برای انتخاب رشته‌ی علوم و معارف اسلامی نباید مجموع 3 نمره‌ی دروس مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی و عربی در سه پایه‌ی هفتم، هشتم و نهم کمتر از 42 باشد.
معرفی رشته‌‌های نهم به دهم
معرفی و بازار کار رشته علوم تجربی
معرفی و بازار کار رشته ریاضی و فیزیک
معرفی و بازار کار رشته علوم انسانی
معرفی و بازار کار رشته فنی حرفه‌ ای
معرفی و بازار کار رشته کار و دانش

درس‌های رشته علوم و معارف اسلامی

پس از انتخاب رشته‌ی نهم، دانش‌آموزان به صورت تخصصی به مفاهیم رشته انتخابی خود می‌پردازند. ما در جدول زیر لیست دروس مقطع متوسطه دوم در هر پایه تحصیلی را ذکر کرده‌ایم.

پايه تحصيلي دروس عمومي دروس تخصصي
پايه دهم آمادگي دفاعي/فارسي/هنر/منطق/جغرافيا ايران/کارآفريني و توليد/علوم و فنون ادبي/جامعه شناسي اصول عقايد/تاريخ اسلام/احکام/عربي/زبان انگلیسی/علوم و معارف اسلامي/اخلاق اسلامي
پايه يازدهم نگارش/فارسی/علوم و فنون ادبی/انگلیسی/کتاب کار انگلیسی/ اقتصاد/ روان شناسی/ ریاضی و آمار/فلسفه/ اصول عقاید/تاریخ اسلام/احکام/عربی زبان قرآن/علوم و معارف قرآنی/اخلاق اسلامی
پايه دوازدهم نگارش/ فارسی/علوم/ فنون ادبی/زبان انگلیسی/کتاب کار انگلیسی/ریاضی و آمار/فلسفه/سلامت/بهداشت اصول عقاید/تاریخ اسلام/اصول استنباط احکام/ عربی زبان قرآن/علوم و معارف قرآنی/ اخلاق اسلامی
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

امتیازهای انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در کنکور سراسری رشته‌ی انسانی به سوالات درس عقاید و اصول فقه که از دروس اختصاصی رشته‌ی علوم و معارف اسلامی است، پاسخ بدهند و با توجه به اینکه این درس در زیرگروه یک رشته‌ی علوم انسانی ضریب مثبت سه دارد، نسبت به فارغ التحصیلان رشته‌ی ادبیات و علوم انسانی رتبه‌ و جایگاه بهتری کسب کنند.

تحصیل در رشته علوم و معارف اسلامی، زمینه‌ی آشنایی دانش آموزان با دروس حوزه را فراهم کرده و دانش‌آموزان این رشته می‌توانند با ورود به حوزه‌های علمیه، به‌عنوان روحانی و پژوهشگر در دروس خارج فقه مشغول به کار شوند و یا به تحصیل در حوزه‌های علمیه تا رسیدن به درجه‌ی فقاهت واجتهاد ادامه بدهند.

فارغ‌التحصیلان رشته‌ی علوم و معارف اسلامی پس از دریافت دیپلم می‌توانند با توجه به علاقه و توانایی خود در کنکور سراسری شرکت کرده و در رشته‌های دانشگاهی علوم انسانی، زبان خارجی و گروه هنر هم مشغول به تحصیل شوند.

نکته‌ی مهم: برای داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی که در گروه آزمایشی علوم انسانی شرکت می‌کنند، منابع دروس امتحانی «زبان عربی تخصصی» کتاب‌های «عربی، زبان قرآن 1، 2 و 3» و منابع درس امتحانی «تاریخ» کتاب‌های «تاریخ اسلام 1 و 2 و تاریخ 3 (ایران در دوره اسلامی)» در نظر گرفته می‌شود. در زمان ثبت‌نام آزمون سراسری در گروه آزمایشی علوم انسانی، داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی باید انتخاب کنند که به یکی از دفترچه سوالات اختصاصی گروه آزمایشی علوم انسانی از «منابع دیپلم علوم انسانی» پاسخ می‌دهند یا به دفترچه‌ی سوالات گروه آزمایشی علوم انسانی که منابع چهار درس الهیات و معارف اسلامی، زبان عربی تخصصی و تاریخ، کتاب‌های دیپلم علوم و معارف اسلامی است. لذا نوع دفترچه‌های سوالات اختصاصی برای این دسته از داوطلبان در گروه آزمایشی علوم انسانی بر اساس درخواست خودشان درنظر گرفته شده و در جلسه‌ی آزمون به آن‌ها تحویل خواهد شد.

آینده تحصیلی رشته علوم و معارف

ادامه تحصیل در رشته‌ی علوم و معارف اسلامی در سه مسیر مشخص زیر ادامه پیدا می‌کند:

  1. حوزه‌های علمیه
  2. مراکز خاص (دانشگاه شهید مطهری، دانشگاه امام صادق و دانشگاه رضوی)
  3. رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌های سراسری

دانش‌آموزان پس از اتمام دوره‌ی دبیرستان در رشته‌ معارف اسلامی می‌توانند با شرکت در کنکور و جلسات مصاحبه‌ی دانشگاه‌های خاص در این دانشگاه‌ها پذیرفته شوند، یا با شرکت در کنکور انسانی در رشته‌هایی مانند حقوق، الهیات، علوم سیاسی، روانشناسی، زبان و ادبیات فارسی، فلسفه و … ادامه‌ی تحصیل دهند.

دانش‌آموز همچنین پس از ورود به حوزه‌های علمیه، دروس مربوط به این شاخه را مطالعه می‌کند. دانش‌آموزان علاقمند به شاخه‌ی حوزه‌های علمیه باید حافظه‌ی قوی و روابط عمومی بالا داشته باشند. به طور کلی داوطلبان این رشته باید حافظه‌ای قوی برای حفظ مطالب داشته باشند تا بتوانند به موفقیت برسند، زیرا اکثر رشته‌های شاخه‌ی علوم و معارف اسلامی تئوری هستند.
مقاطع تحصیلی برای ادامه تحصیل در رشته علوم اسلامی مانند رشته‌های دیگر شامل کاردانی (پیوسته و ناپیوسته)، کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته)، کارشناسی ارشد پیوسته و دکترا است.

✔️ معارف اسلامی محدودیتی برای ورود دختران یا پسران به این رشته ندارد.

رشته های دانشگاهی معارف اسلامی

فارغ‌التحصیلان رشته‌ی علوم و معارف اسلامی از دبیرستان، می‌توانند با شرکت در کنکور سراسری، براساس دفترچه‌ی راهنمای انتخاب رشته‌ی تحصیلی، تمامی رشته‌های دانشگاهی علوم انسانی و یا با شرکت در کنکور هنر و زبان، رشته‌های دانشگاهی این شاخه‌ها را انتخاب کنند.

معمولاً دانش‌آموزان رشته‌ی علوم و معارف اسلامی که از شاخه‌ی علوم انسانی برای ورود به دانشگاه استفاده می‌کنند، این رشته‌ها را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب می‌کنند:

  •  الهیات و معارف اسلامی و گرایش‌های این رشته و فلسفه
  •  مدیریت و گرایش‌های آن شامل مدیریت صنعتی، دولتی، بازرگانی و …
  •  حقوق و علوم قضایی و گرایش‌های این رشته
  •  علوم اقتصادی و گرایش‌های آن شامل امور بانکی، حسابداری، بیمه، امور گمرکی و …
  •  علوم تربیتی، امور تربیتی، روانشناسی و گرایش‌های آن شامل روان‌شناسی بالینی، کتابداری، مدیریت برنامه ریزی آموزش و…)
  •  علوم اجتماعی، جامعه شناسی، علوم سیاسی، روابط بین الملل، مددکاری اجتماعی، تاریخ، جغرافیا و …
  •  زبان و ادبیات فارسی

بازار کار رشته علوم و معارف اسلامی

آینده‌ی شغلی برای دانش‌آموزان در رشته‌ی علوم و معارف اسلامی با توجه به مسیر تحصیلی طی شده مشخص خواهد شد. برای مثال دانش‌آموزانی که در حوزه‌های علمیه ادامه تحصیل داده‌اند، به عنوان طلبه فعالیت خواهند کرد.

دانش‌آموزانی که رشته‌ی معارف اسلامی را انتخاب می‌کنند، در دانشگاه در تمام شاخه‌های رشته‌ی علوم انسانی نیز می‌توانند ادامه‌ی تحصیل داده و در نهایت پس از کسب مهارت در بازار کار به فعالیت بپردازند. برای داشتن شغل مناسب پس از اتمام تحصیل باید در زمان انتخاب رشته‌ی نهم به دهم به سوالات زیر پاسخ دهید:

◾️ به چه رشته‌هایی علاقه دارید؟
◾️ افراد دیگر در چه رشته‌ای تحصیل کرده اند که درحال حاضر شرایط خوبی دارند؟
◾️ مشاغل پر در آمد در آینده کدام هستند؟
◾️ دانشگاه‌های برتر در رشته‌ی انتخابی شما کدام است؟

رشته‌ معارف اسلامی شامل 5 گرایش است: علوم و قران و حدیث، تاریخ و تمدن اسلامی، ادیان و عرفان تطبیقی، فلسفه و حکمت اسلامی و فقه و مبانی حقوق. پس از فارغ‌التحصیلی در این رشته‌های بیان شده، امکان استخدام در برخی مراکز دولتی مانند مانند وزارت امور خارج، وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش وجود دارد.

? فارغ‌التحصیلان گرایش‌ علوم‌ قرآن‌ و حدیث‌، می‌توانند در مراکز پژوهشی‌ مثل‌ دائره‌المعارف‌ها، موسسه‌های تحقیقاتی و پژوهشگاه‌ علوم‌ انسانی‌ یا مراکز آموزشی‌ فعالیت‌ کنند.

? فارغ‌التحصیلان گرایش‌ فقه‌ و مبانی‌ حقوق‌ اسلامی‌ می‌توانند به‌ عنوان‌ وکیل‌ دادگستری‌، مشاور حقوقی‌ و کارشناس‌ حقوقی‌ فعالیت‌ کنند یا دفترخانه‌‌ی اسناد رسمی‌ و دفتر ازدواج‌ و طلاق‌ دایر کنند.

? فارغ‌التحصیلان گرایش‌ تاریخ‌ و تمدن‌ اسلامی‌، اگر فعال و کوشا باشند و مهارت‌های خود را افزایش دهند، می‌توانند در وزارت‌ امور خارجه‌ و وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ مشغول‌ به‌ کار شوند. فعالیت‌های پژوهشی‌، تدریس و نگارش کتاب‌های‌ تاریخی‌ از دیگر فعالیت‌های شغلی مربوط به این گرایش است.

? فارغ‌التحصیلان گرایش‌ ادیان‌ و عرفان‌، قاعدتاً باید در وزارت‌ امور خارجه‌، وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌، سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی‌ و سازمان‌های‌ مشابه‌ فعالیت‌ کنند؛ البته استخدام شدن در این مراکز دولتی کار آسانی نیست و به مسائل زیادی بستگی دارد. بسیاری از فارغ‌التحصیلان این گرایش به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی روی می‌آورند. برخی از مراکز پژوهشی‌ غیردولتی‌ مانند «مؤسسه‌‌ی گفت‌وگوی‌ ادیان‌» نیز زمینه‌ی مناسبی برای فعالیت این فارغ‌التحصیلان فراهم می‌کنند.

سوالات متداول

حداقل معدل لازم برای انتخاب رشته‌ معارف اسلامی چقدر است؟

حداقل معدل لازم برای انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی معدل بالای 14 است.

مسیرهای اصلی برای ادامه‌ی تحصیل در رشته علوم و معارف اسلامی چیستند؟

سه مسیر مشخص برای ادامه تحصیل در رشته علوم و معارف اسلامی شامل: حوزه‌های علمیه، مراکز تحصیلی مانند دانشگاه امام صادق و رشته‎‌های علوم انسانی در دانشگاه‌های سراسری است

آیا محدودیتی برای ثبت‌نام در رشته‌ی علوم و معارف اسلامی برای دختران یا پسران وجود دارد؟

خیر، محدودیتی برای ثبت‌نام دختران یا پسران وجود ندارد.

میانگین امتیاز 4.1 / 5. جمع امتیاز 65

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

80 دیدگاه

    1. سلام و درود حداقل نمره درس عربی 13، معارف 14 و زبان و ادبیات فارسی 12 است.

      1. من از طریق معارف اگه بدون کنکور وارد حوزه بشم میتونم قضاوت یا دبیری بخونم؟ شنیدم یه همچین شرایطی برای حوزه علمیه قم برای بچه های معارف ایجاد شده

        1. من استخدامی دستگاههای اجرایی میخواستم شرکت کنم نوشته معارف اسلامی کلیه گرایش ها.
          رشته ای که من فارغ التحصیل شدم الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی.این دوتا با هم فرق دارن؟؟میتونم شرکت کنم یا نه؟؟

        1. سلام دوست عزیز، شما با دریافت دیپلم معارف اسلامی می‌توانید در کنکور رشته‌ی انسانی شرکت کنید و با توجه به نتیجه‌ای که کسب می‌کنید در تمام رشته‌های مربوط به این رشته، ازجمله تربیت معلم به تحصیل بپردازید.

          1. سلام دوست عزیز
            من که الان سه سال معارف خوندم میتونم کنکور انسانی بدن
            م

          2. سلام دوست عزیز، فارغ التحصیلان رشته‌ی معارف در کنکور انسانی شرکت می کنند. البته دفترچه اختصاصی متفاوتی دارن در کنکور.

      1. سلام میخواستم بدونم این رشته در مدارس خاص تدریس می‌شود یا در تمام دبیرستان ها این رشته را شامل هستند و شغل قضاوت در این رشته هست

        1. سلام دوست عزیز، معمولاً در هر منظقه‌ی آموزش و پرورش چند مدرسه‌ی دولتی برای این رشته‌ی خاص وجود دارد. شما بعد از گرفتن دیپلم این رشته در کنکور انسانی شرکت می‌کنید (البته در جلسه‌ی آزمون دفترچه‌های مخصوص رشته‌ی معارف به شما ارائه می‌شود) و می‌توانید در رشته‌ی حقوق در دانشگاه تحصیل کنید.

  1. سلام. ممنون از پاسخگویی تون

    کلاس نهم.همه درسام بالا 18 هست
    بین ریاضی ومعارف؟؟
    خانم ها میتونن چه شغلی در سپاه برن با معارف؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز، بهتر است بعد از پر کردن فرم‌های رغبت تحصیلی و گرفتن مشاوره از مشاور تحصیلی مدرسه‌ی خود، رشته‌ای را انتخاب کنید که هم به آن علاقه دارید و هم در آن توانایی دارید.
      در پاسخ به سوال دوم شما باید بگوییم که فعالیت در سپاه پاسداران به عنوان یکی از موقعیت‌های شغلی مربوط به رشته‌ی معارف ذکر می‌شود، البته سازمان‌های نظامی و امنیتی مانند سپاه، درنهایت آزمون‌ها و شرایط ویژه‌ی خود را برای استخدام دارند.

  2. سلام.ببخشید یک سوال داشتم . اگه یه رشته ما انسانی باشه میتونیم معارف قبول شیم و کنکور معارفم بدیم و معلم معارف و عربی و قرآن شیم؟
    اخه من شنیدم کسایی که معارف میخونن میتونن کنکور انسانی بدن.برعکسشم ممکنه؟

    1. سلام دوست عزیز، کنکوری تحت عنوان کنکور معارف وجود ندارد، دانش‌آموزانی که رشته‌ی معارف می‌خوانند یا درنهایت کنکور انسانی شرکت می‌کنند یا در حوزه‌های علمیه و مراکز خاصی مثل دانشگاه شهید مطهری، دانشگاه امام صادق و دانشگاه رضوی و … مشغول به تحصیل می‌شوند. در مورد معلم رسمی آموزش و پرورش شدن هم باید پس از شرکت در کنکور در مراکزی که تربیت معلم هستند یا دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه شهید رجایی که معلم می‌گیرند قبول بشوید که علاوه بر شرکت و قبولی در آزمون علمی، مصاحبه هم دارد و محدودیت هم دارد چون شامل ظرفیت‌های خاص برای هر منطقه است.

  3. سلام
    ببخشید رشته علوم معارف اگر بخواهی برای کنکور دانشگاه فرهنگیان برسونم باید چه درس هایی بیشتر بخونم؟

    1. سلام دوست عزیز، اگر قصد دارید در کنکور رشته‌ی انسانی شرکت کنید، منابع درس فرهنگ و معارف اسلامی، زبان عربی عمومی و تخصصی و درس تاریخ از کتب تخصصی رشته معارف خواهد بود و شما حق انتخاب در پاسخگویی به دفترچه‌ی سوالات گروه انسانی یا پاسخگویی به سوالات طرح شده از منابع رشته علوم و معارف اسلامی دارید. این حق انتخاب با توجه به تعداد کم داوطلبان رشته‌ی معارف یک امتیاز محسوب می‌شود و شما می‌توانید با تسلط کامل بر این کتاب‌های درسی به رتبه‌ی بهتری دست پیدا کنید. همچنین مطالعه‌ی کتب جغرافیا( 2 و 3) و جامعه‌شناسی (2 و 3) را که خارج از منابع درسی خود شماست، فراموش نکنید تا درصد خوبی را در این دروس نیز کسب کنید.

  4. سلام بنده میخوام علوم قضایی بخونم آیا میشه که بعداز گرفتن مدرک دیپلم انسانی به دانشگاه معارف و حقوق برم یا باید به حوزه برم رشته‌ی معارف و حقوق کنکور میخاهد

    1. سلام دوست عزیز، رشته علوم قضایی در کنکور سراسری در زیرگروه یک گروه آزمایشی علوم انسانی قرار دارد و و پذیرش بدون کنکور در این رشته امکان پذیر نیست. داوطلبان رشته‌های ریاضی و تجربی هم پس از شرکت در کنکور می‌توانند این رشته را انتخاب کنند، اما ظرفیت پذیریش این رشته در گروه علوم انسانی بیشتر است. اگر شما دیپلم رشته‌ی علوم و معارف اسلامی داشته باشید، در بعضی دانشگاه‌های خاص بدون کنکور، اما با انجام مصاحبه امکان تحصیل دارید یا باید به حوزه بروید و یا در کنکور رشته‌ی انسانی شرکت کنید. رشته‌ی دانشگاهی معارف بدون کنکور پذیرش دارد، اما برای دریافت پذیرش در رشته ی حقوق باید کنکور بدهید.

  5. سلام وقت بخیر
    ببخشید ایاکسانیکه دانش اموخته رشته معارف هست حق شرکت درکنکور انسانی رو ندارن؟
    این مطلبو مدیر دبیرستان معارف پسرم گفتن ازامسال گویا اینجور شده یاقراره بشه.

    1. سلام دوست گرامی، در حال حاضر قوانین در این خصوص تغییری نکرده و در کنکور آتی هم دانش‌آموزان معارف در کنکور انسانی شرکت می‌کنند. در صورت انتشار خبر جدید، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

  6. سلام وقتتون بخیر، من امسال انتخاب رشته می‌کنم اگه معارف بردارم میتونم کنکور انسانی رو بدم بعد دبیر بشم؟

    1. سلام دوست عزیز، تا حالا که دانش آموزان رشته‌ی معارف یا در دانشگاه‌های خاص این رشته درس می‌خوندن یا در کنکور رشته‌ی انسانی شرکت می‌کردند. البته قوانین کنکور سراسری در حال حاضر در تغییر هستند، و هنوز در این مورد چیزی گفته نشده است. اگر قانون تغییر نکند، بله شما این امکان رو دارید.

        1. سلام دوست عزیز، افرادی که دیپلم معارف دارند، در بعضی از دانشگاه‌های خاص بدون کنکور و با مصاحبه پذیرفته می‌شوند. اما اگر قصد شرکت در کنکور داشته باشند، در کنکور انسانی شرکت می‌کنند و کنکوری تحت عنوان معارف وجود ندارد. بنابراین کنکور یکی است و فقط داوطلبان معارف دفترچه‌ی جداگانه‌ای دارند تا سوال‌های آن‌ها مطابق با دروسی باشد که در دبیرستان خوانده‌اند.

  7. سلام
    ببخشید شما که می گین کنکوری به تحت عنوان کنکور معارف وجود نداره.
    اگه کسی رشته معارف و در دوره دوم متوسطه بخونه و بعد بخواد کنکور شرکت کنه باید کنکور انسانی را بده.
    کسی معارف می خونه دیگه درسای انسانی رو نمی خونه که
    الان من خوام بدونم اگه من معارف بخونم بعد بخوام در کنکور شرکت بکنم فقط می تونم در کنکور انسانی شرکت بکنم.
    بعد من باید دروس رشته انسانی را هم بخونم؟
    اگه میشه کامل توضیح بدین
    ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز. درست است که دانش‌آموزان گروه علوم و معارف اسلامی در کنکور انسانی شرکت می‌کنند، اما هم دفترچه‌ی عمومی و هم یکی از دفترچه‌های اختصاصی دانش‌آموزان این رشته مجزا از دفترچه‌های گروه علوم انسانی است. معارفی‌ها پس از اتمام کنکور انسانی یک دفترچه‌ی جداگانه دریافت می‌کنند که شامل 20 سؤال از دروس اصول عقاید و اصول فقه آن‌هاست. برای دانلود سوالات سال گذشته به این مقاله مراجعه کنید: «سوالات و پاسخنامه کنکور انسانی 1401 (+ دانلود دفترچه علوم و معارف اسلامی)» می‌توانید فقط به درس‌های مربوط به خود در کنکور پاسخ دهید ولی برای دستیابی به رتبه‌های برتر بهتر است دروس اختصاصی انسانی را هم بزنید. خیلی از مدارس معارف چنین سازوکاری را درپیش می‌گیرند و به صورت موازی این دو رشته را برای دانش آموزان پیش می برند.
      فقط دو درس شما در کنکور می‌آید: عدل و فقه و اصول/

  8. سلام خسته نباشید یه سوال داشتم
    دانش آموزان رشته معارف در کنکور همون دروس انسانی رو آزمون میدن ولی فقط درس تاریخ شون با انسانی ها فرق داره و عربی شون هم به نسبت عربی انسانی سخت تر هست
    آیا پاسخ دادن به اون دفترچه ای که دو درس رشته معارف در اونه الزامی هست یا اختیاری!؟

    1. سلام دوست عزیز، سوالات کنکور برای دانش‌آموزان معارف شامل زبان عربی، تاریخ و جغرافیا، فلسفه و منطق، روانشناسی است. در ضمن طبق اطلاعیه جدید سازمان سنجش منابع درس امتحانی «فرهنگ و معارف اسلامی» کتاب‌های «اصول عقاید 1، 2 و 3»، منابع دروس امتحانی «زبان عربی عمومی و تخصصی» کتاب‌های «عربی، زبان قرآن 1، 2 و 3» و منابع درس امتحانی «تاریخ» کتاب‌های «تاریخ اسلام 1 و 2 و تاریخ 3 (ایران در دوره اسلامی)» درنظر گرفته می‌شود. پس در دفترچه این‌ها جایگزین دروس علوم انسانی خواهند شد. در زمان ثبت‌نام آزمون سراسری در گروه علوم انسانی، داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی باید انتخاب کنند که صرفاً به یکی از دفترچه سوالات عمومی و تخصصی گروه علوم انسانی از «منابع دیپلم علوم انسانی» پاسخ می‌دهند یا به دفترچه سوالات گروه علوم انسانی که «منابع چهار درس الهیات و معارف اسلامی، زبان عربی عمومی و تخصصی و تاریخ آن»، کتاب‌های دیپلم علوم و معارف اسلامی است. دانش آموز علوم و معارف اسلامی می تواند کتاب های علوم انسانی را امتحان دهد و به دفترچه اختصاصی خود کاری نداشته باشد. اما این موضوع را باید از قبل در زمان ثبت نام اعلام کند.

  9. سلام
    ببخشید برای رشته معارف در کنکور چه کتاب های میاد ؟
    یعنی دروس تخصصی و عمومی اش چیه؟

    1. معارفی‌ها پس از اتمام کنکور انسانی یک دفترچه‌ی جداگانه دریافت می‌کنند که شامل 20 سؤال از دروس اصول عقاید و اصول فقه آن‌هاست. برای دانلود سوالات سال گذشته به این مقاله مراجعه کنید: «سوالات و پاسخنامه کنکور انسانی 1401 (+ دانلود دفترچه علوم و معارف اسلامی)» می‌توانید فقط به درس‌های مربوط به خود در کنکور پاسخ دهید ولی برای دستیابی به رتبه‌های برتر بهتر است دروس اختصاصی انسانی را هم بزنید. خیلی از مدارس معارف چنین سازوکاری را درپیش می‌گیرند و به صورت موازی این دو رشته را برای دانش آموزان پیش می برند.
      فقط دو درس شما در کنکور می‌آید: عدل و فقه و اصول/

      1. متأسفانه اطلاعات شما به روز نیست و از سال 98 کتابهای تخصصی رشته مثل تاریخ اسلام و عربی در کنکور میاد

  10. سلام خسته نباشید .در کنکور ۱۴۰۲ ک فقط درس های تخصصی هست
    ایا فرهنگیان از رسته معارف هم نیرو جذب میکند؟؟

    1. سلام دوست عزیز، بله شما با تحصیل در این رشته در نهایت در کنکور انسانی شرکت می‎‌کنید و می‌توانید برای ثبت نام در دانشگاه افسری نیز اقدام کنید. دانشگاه‌ افسری قوانین و مصاحبه‌های خاص خود را برای ثبت نام دارد.

  11. سلام
    یعنی معارفی ها بدون کنکور میتونن با فقط مصاحبه برن دانشگاهای تاپ مثل امام صادق و رضوی و مطهری؟

    1. سلام دوست عزیز، دانش‌آموزانی که در رشته‌ی معارف دیپلم می‌گیرند در کنکور رشته‌ی انسانی شرکت می‌کنند و در فرآیند انتخاب رشته دانشگاه هایی که ذکر کردید رو انتخاب می‌کنند، البته این دانشگاه ها ضوابط خاص خود را هم دارند. مثلاً روی سایت خود دانشگاه امام صادق هم فرمی هست که باید تکمیل کنید و البته بعد از قبولی در کنکور در مصاحبه‌ی این دانشگاه هم پذیرفته بشید. تمام دانشگاه هایی که ذکر کردید از طریق کنکور سراسری دانشجو می پذیرند.

  12. سلام من رشته ام تجربی هست وسال دوازدهم هستم و بنا به دلایلی علاقمند به رشته الهیات شدم.خاستم بدونم باتوجه به تغییراتی ک کنکور۴۰۲داشته من باید چکار کنم تا راحت تر قبول شم؟

    1. سلام دوست عزیز، شما از طریق شرکت در کنکور تجربی هم می‌توانید در دانشگاه رشته‌ی الهیات را انتخاب کنید. با توجه به اهمیت سوابق تحصیلی در کنکور و تغییرات دیگر، شرکت در کنکور تجربی برای شما مناسب‌تر خواهد بود. موفق باشید.

  13. سلام لطفا سعي بفرماييد با كمك وزارت علوم رشته الهيات و معارف اسلامي و فقه و مباني حقوق اسلامي بشود با عنوان رشته (مترجمي زبان انگليسي و روابط بازرگاني بين الملل) براي دانشجويان گروه علوم انساني و همچنين براي رشته هاي علوم اسلامي و معارف اسلامي همان فقه و مباني حقوق اسلامي باشند با دروس جديد اين رشته .باتشكر از شما

  14. سلام من دیپلم انسانی دارم به خاطر اینکه معدل دیپلمم پایین شده دیگه نمیتونم فرهنگیان قبول بشم
    به خاطر همین می‌خوام دیپلم معارف بگیرم
    برای کنکور باید کتاب های انسانی رو بزارم کنار

    1. سلام دوست عزیز، دانش‌آموزان معارف در کنکور انسانی شرکت می‌کنند و کنکور جداگانه‌ای ندارند. (البته در بعضی از دروس، دفترچۀ جداگانه‌ای در کنکور انسانی دارند). شما می‌توانید از شرایط ترمیم معدل هم برای بهتر شدن معدل انسانی خودتون استفاده کنید. برای ترمیم معدل باید به ادارۀ آموزش و پرورش منطقۀ محل تحصیل خودتون رجوع کنید.

  15. سلام دوستان . فکر میکردم تفکر غلط پدر و مادرای قدیم عوض شده اما…
    با تصور غلط راجع به رشته معارف چه میشه کرد؟
    متاسفانه رشته معارف از انسانی هم بین مردم جایگاه کمتری داره
    یکی از همین مردم پدر خود من فقط میگه برو ریاضی فقططط دنبال کلاسه
    قبلا اینقدر جدی راجع به معارف رفتن مخالفت نمیکرد اما حالا که باید تصمیم بگیرم میگه نمی ذارم بری معارف
    فقط واسه اینکه بعدا پیش مردم چی بگه؟ بگه دخترم چی میخونه؟
    یکی نیست بگه به خدا بچه های انسانی هم آدمن اونا هم شب بیداری می کشن که بشینن اونهمه درسو حفظ کنن
    جامعه الان به یک سیاستمدار خوب به یه اقتصاد دان خوب به یه روان شناس خوب به یک کسی که نسبت به تاریخ کشورش تاریخ دینش اطلاعات داشته باشه نیاز داره!!

    1. سلام دوست عزیز، انشاالله که بتونید اهدافتون رو دنبال کنید و در درس و حرفۀ آینده‌تون موفق باشید.

      1. اگه شما انتخابت اشتباه بوده دلیل نمی‌شه که این رشته برای سایرین هم مناسب نباشه!
        و اتفاقا مزایای این رشته کم هم نیست و رشته خیلی خوبیه

      2. مم خودم معارف نرفتم و رفتم ریاضی واقعا پشیمان هستم و چون دروس ریاضی و تجربی اکثرا بیهوده وتقریبا غیرمفید است و کارایی در زندگی ندارد. اگر زمان به عقب برگرده من میرفتم یا معارف یا حوزه علمیه چون هم مطالبش مفیدتر و مهم تر است و کارایی دارد در دنیا و هم آخرت داره و اگر نیت خشنودی و ثواب الهی داشته باشد، توشه آخرتی هم برایش میشود

  16. سلام من رشتم معارفه میخام کنکور انسانی بدم
    الان با تاثیر سوابق تحصیلی باید چیکار کنم
    درس های انسانی رو هم باید امتحان بدم؟
    کی باید امتحانشو بدم وقتی خرداد خودم امتحان دارم

    1. سلام دوست عزیز، شما نیازی به شرکت در آزمون‌های رشته‌ی انسانی ندارید و سوابق تحصیلی تان در رشته‌ی معارف کافی است.

    1. سلام دوست عزیز، معارف کنکور جداگانه نداره، همه‌ در کنکور انسانی شرکت می‌کنن اما دفترچه ی جداگانه ای در کنکور به اون‌ها ارائه می‌شه. اگر نخواهید دفترچه ی معارف بگیرید، موقع ثبت نام در کنکور باید رشته ی انسانی رو انتخاب کنید و مشکلی وجود نداره.

  17. سلام
    ببخشید من متوجه نشدم یعنی کنکور انسانی و معارف یکی هست؟
    و در رابطه با تعداد رشته هایی ک۶ در دانشگاه میشود برداشت بیشتر توضیح میدهید؟

    1. سلام دوست عزیز، بله کنکور انسانی و معارف یکی است و فقط دفترچه‌ی اختصاصی دانش‌آموزان معارف متفاوت است. هر رشته‌ای در گروه انسانی رو دانش‌آموزان معارف هم می‌تونن انتخاب کنند.

  18. در مجموع از لحاظ مفید بودن و کارآمد بودن و مهم بودن محتوای درسی، رشته معارف از انسانی و ریاضی و تجربی بهتره. اگر یک نفر میخواد وقتش رو هدر نده و مطالب مفید و مهم رو بخونه بین این ۴ رشته معارف بهتره. البته میتونه از همان دبیرستان وارد حوزه بشه یعنی به جای معارف یا انسانی بره حوزه. برای کسانی هم که حافظه خیلی ضعیعی دارند و مطالب در ذهنشون نمی مونه و زود فراموش میکنند و میخوان شغلی هم داشته باشن، کار و دانش و فنی حرفه ای بهترین گزینه است و حس بهتری خواهند داشت و شاغل شدن براشون خیلی راحت تر خواهد بود.

  19. توضیحات نسبتا خوب و مفیدی در سایت ارائه شد فقط یک نکته مهم گفته نشد که بهتر است اضافه شود، در کنار رشته های انسانی، معارف، ریاضی، تجربی، کاردانش و فنی حرفه ای، مسیر و رشته ی دیگری هم هست و آن حوزه علمیه است که از سال دهم، میتونن آن را انتخاب کنن. تمام مدارس علمیه(حوزه) در ایران الحمدلله رایگان است و مطالب واقعا مهم و مفیدی تدریس میشه و فضای سالم و مومنانه ای دارد.

  20. سلام
    من نهم هستم بین این رشته و رشته ریاضی ماندم
    خواستم بدونم اگر در این رشته شرکت کنم قادر به کنکور انسانی هستم مثل کسانی که در رشته انسانی تحصیل کرده اند؟
    و اینکه در دانشگاه می تونم ادبیات عرب بخونم و دبیر عربی بشم؟

    1. سلام دوست عزیز، بله تمام افرادی که رشتۀ معارف می‌خونند در کنکور انسانی شرکت می‌کنند و فقط دفترچۀ اختصاصی جداگانه دارند. رشتۀ معارف کنکور جدا ندارد. رشتۀ ادبیات عرب می‌تونید بخونید. در حال حاضر یعنی از امسال آزمون دبیری (شهید رجایی، فرهنگیان) جدا از کنکور برگزار می‌شه و باید موقع ثبت نام کنکور، تمایل خودتون رو برای شرکت در این آزمون اعلام کنید.

  21. سلام و عرض ادب
    میخواستم بدونم منظور از دروس “علوم اجتماعی” که در منابع کنکور معارف ذکرشده چیه؟
    و سوال دومم اینه که دروسی مثل اصول عقاید و اخلاق و احکام، تفکیک شده از کتاب “دین و زندگی” انسانی هست؟
    آخه میخوام بدونم اگه اینجوریه کتاب کمک آموزشی دین و زندگی رو بخونم
    ممنون از پاسخگوییتون.

  22. سلام خسته نباشید یه سوال داشتم
    دانش آموزان رشته معارف در کنکور همون دروس انسانی رو آزمون میدن ولی فقط درس تاریخ و عربی شون با انسانی ها فرق داره؟
    آخه یه نگاهی به کتاب دین و زندگی انسانی انداختم تقریبا و شاید تماما درس های اصول عقاید و اخلاق بود.درسته؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز، مطابق با دفترچه ثبت نام کنکور 1403، برای متقاضيان دارای ديپلم علوم و معارف اسلامی كه در گروه آزمايشی علوم انسانی شركت مي‌كنند، منابع درس امتحانی آزمون اختصاصی «زبان عربی» كتاب‌های «عربی، زبان قرآن ،1 2 و 3» و منابع درس امتحانی «تاريخ» كتاب‌های «تاريخ اسلام 1 و 2 و تاريخ 3 (ايران در دوره اسلامي)» درنظر گرفته می‌شود. در هر يک از نوبت‌های ثبت‌نام آزمون اختصاصی، متقاضيان دارای ديپلم علوم و معارف اسلامی كه در گروه علوم انسانی ثبت‌نام مي‌كنند بايد انتخاب كنند كه صرفاً به دفترچه سوالات تخصصی از «منابع ديپلم علوم انسانی» يا «منابع دو درس، زبان عربی و تاريخ ديپلم علوم و معارف اسلامی» پاسخ می‌دهند.

  23. سلام و عرض ادب
    میخواستم بدونم منظور از دروس “علوم اجتماعی” که در منابع کنکور معارف ذکرشده چیه؟
    و سوال دومم اینه که دروسی مثل اصول عقاید و اخلاق و احکام، تفکیک شده از کتاب “دین و زندگی” انسانی هست؟
    آخه میخوام بدونم اگه اینجوریه کتاب کمک آموزشی دین و زندگی رو بخونم
    ممنون از پاسخگوییتون.

    1. سلام مجدد دوست عزیز، در کنکور علوم انسانی دین و زندگی سوال ندارد. دروس عمومی از کنکور انسانی حذف شده‌اند و از طریق سوابق تحصیلی اثرگذار هستند. در مورد دفترچۀ رشتۀ معارف، همان که پیشتر به شما گفتم و در دفترچه آمده است، منبع سوالات اختصاصی هستند. یعنی «زبان عربی» كتاب‌های «عربی، زبان قرآن ،1 2 و 3» و منابع درس امتحانی «تاريخ» كتاب‌های «تاريخ اسلام 1 و 2 و تاريخ 3 (ايران در دوره اسلامي)». در مورد میزان شباهت مباحث رشتۀ معارف با کتاب دین و زندگی انسانی، اطلاع دقیقی بنده ندارم. در مورد علوم اجتماعی هم چون سوالاتش در دفترچۀ مشترک با علوم انسانی قرار دارد، منابع هم یکی هستند.

  24. سلام من پایه نهم هستم معدلم 18/50
    و اینکه من به عربی و زبان تسلط خیلی کمی دارم
    ولی دینی و قرآن و مطالعاتم خیلی خوبه
    و تسلط نداشتن رو عربی و زبان مانع انتخواب این رشته میشه؟

    1. سلام دوست عزیز، اگر حد نصاب نمرات لازم برای انتخاب این رشته رو اورده باشید، مشکلی برای انتخاب آن ندارید. درنهایت زبان عربی در این رشته مهم است و باید به تدریج تسلط خود را افزایش دهید.

  25. سلام از امکانات این مدارس چیه؟
    ۱.کدام استان ها دارای این مدرسه هستند
    ۲.ایا خوابگاه دارند
    ۳.ازمون ورودی داره یا مصاحبه؟
    ?

    1. سلام دوست عزیز، علوم و معارف اسلامی یک رشتۀ تحصیلی است مثل باقی رشته‌های تحصیلی. برخی مدارس این رشته را دارند و برخی ندارند. به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون مراجعه کنید و در مورد مدارسی که در منطقه‌ی شما این رشته را دارند، سوال کنید.

    1. سلام دوست عزیز، اگر منظور شما دریافت سوابق تحصیلی است، باید به سایت my.medu.ir مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا