مدیریت کلاس و مدرسه

کاهش هزینه آموزش با کلاس آنلاین

جلسات آموزشی به دو شکل حضوری و غیرحضوری تشکیل می‌شوند. جلسات مجازی همانند کلاس آنلاین، وبینار، ویدئو کنفرانس و… می‌باشد که بهره‌وری، سرعت، انعطاف پذیری، هزینه و… را بهبود می‌بخشد. با توجه به همه‌گیری کرونا در سراسر دنیا آموزش به صورت مجازی بیش از بیش رونق گرفته است.

ما در ادامه به انواع جلسات آنلاین می‌پردازیم و به این سوال که چطور جلسات آنلاین باعث کاهش هزینه می‌شود پاسخ داده‌ایم.

کاهش هزینه آموزش با کلاس آنلاین
کاهش هزینه آموزش با کلاس آنلاین

کاهش هزینه آموزش با جلسات آنلاین

ما برای کاهش هزینه‌های جلسات حضوری از جلسات آموزش آنلاین استفاده می‌کنیم، زیرا بنا به دلایل زیر هزینه‌ی آموزش را کاهش می‌دهند و رسیدن به هدف سازمان راحت‌تر امکان پذیر است. زمانی که هزینه‌ها در آموزش مجازی کاهش می‌یابد می‌توان آن هزینه‌ را برای موارد دیگر در سازمان استفاده کرد. در زیر مواردی که در کاهش هزینه‌های آموزش به ما کمک می‌کند را ارائه کرده‌ایم.

1) وسایل کمک آموزشی

وسایل کمک آموزشی به دو دسته ساده و پیچیده تقسیم شده که برای تسهیل یادگیری به کار گرفته می‌شوند. بدلیل استفاده از وسایل کمک آموزشی مفاهیم ملموس و قابل درک شده و در ذهن مخاطب تثبیت می‌شود. ابزارهای کمک آموزشی همانند فیلم، پاورپوینت، صوت و… به یادگیری افراد سرعت بخشیده و علاوه بر این کاهش هزینه‌، افزایش یادگیری دانش آموزان را در پی دارد.

2) زمان

آموزش آنلاین به شکل قابل توجهی در زمان صرفه جویی کرده و در نهایت یادگیری را برای افراد آسان‌تر می‌کند. جلسات آنلاین با کاهش زمان نصب و راه اندازی تجهیزات جلسات آنلاین از اتلاف وقت جلوگیری می‌کنند. همچنین استفاده از فایل درسی ضبط شده و بازبینی مجدد توسط دانش آموزان امکان‌پذیر بوده و صرفه جویی در زمان را در پی دارد.

3) هزینه

برگزاری کلاس‌های آنلاین هزینه بسیار پایین تری نسبت به جلسات حضوری دارد که امروزه با تشکیل جلسات آنلاین هزینه رفت و آمد، حمل و نقل، اجاره مکان و  جلسات و پذیرایی حذف شده است. در آموزش حضوری جزوات به صورت چاپی در اختیار افراد قرار می‌گیرد، این در حالی‌است که آموزش آنلاین جزوات و یا حتی کتاب‌های درسی را به شکل مجازی به دانش آموزان ارائه می‌دهد.

کاهش هزینه جلسات آموزش با جلسات آنلاین
کاهش هزینه جلسات آموزش با جلسات آنلاین

4) دسترسی

دسترسی مخاطبانی که خارج از کشور هستند و یا در فاصله دوری قرار دارند آسان شده و افراد به راحتی از مسیر دور در جلسات آنلاین حضور پیدا می‌کنند و در زمان‌ مشخص با اساتید و معلمان ارتباط برقرار خواهند کرد. دسترسی‌ها کنترل شده و حساب شده هستند. در جلسات آنلاین با تعیین نقش و میزان سطح دسترسی و دریافت مجوزهای لازم مدیران می‌توانند مدرسان و مخاطبان را تحت نظر داشته باشند.

5) سرعت

آموزش آنلاین به‌دلیل استفاده از وسایل آموزشی با سرعت بیشتری انجام خواهد گرفت. کیفیت سخت افزاری سیستم برای آموزش آنلاین هرچه جدیدتر باشد سرعت نیز بیشتر است، اما اگر سخت افزار قدیمی باشد سرعت نیز کند خواهد شد.

6) ارتباط

شخص در جلسات آنلاین با مجموعه افرادی ارتباط برقرار می‌کند که ممکن است به لحاظ جغرافیایی کیلومترها دورتر از آن‌ها باشند. انعطاف‌پذیری جلسات آنلاین می‌تواند به حضور گسترده مخاطبان کمک کند. برقراری رابطه صمیمانه میان معلمان و دانش آموزان به حل مشکلات پیش آمده در جلسات آنلاین کمک خواهد کرد.

برگزاری جلسات آنلاین دوره ای در سازمان‌ها

ارتباط جلسات آنلاین با مخاطب در بستر اینترنت انجام شده و تمرکز و آرامش خاطر مخاطب را افزایش می‌دهد. جلسات آنلاین روشی مناسب برای تشکیل جلسات ادارات است. جلسات سازمان معمولاً به 5 نوع متفاوت تشکیل می‌شود.

  1. جلسات دائمی یا هفتگی: جلسات دائمی معمولاً روزانه یا هفتگی برگزار می‌شوند. مدت زمان تقریبی پیشنهادی این نوع جلسات بین 15-30 دقیقه است.
  2. جلسات ماهانه یا سه ماهه: جلسات ماهانه یا سه ماهه گزارش پیشرفتی از وظایف پروژه‌ها در اختیار ما قرار می‌دهد. زمان تقریبی پیشنهادی استاندارد این جلسات، 60-45 دقیقه است.
  3. جلسات طوفان فکری مجازی: برای جمع آوری سریع ایده برای رسیدن به اهداف سازمان برگزار می‌شود. ایده‌های ناب را یادداشت کرده و تشویق می‌کنند. زمان تقریبی پیشنهادی این جلسات 15-30 دقیقه می‌باشد.
  4. جلسات کاری بهره‌ور: در مورد مسائل جزئی‌تر در سازمان صحبت می‌شود. مدت زمان استاندارد جلسات کاری بهره‌ور 60-120 دقیقه است.
  5. جلسات همکاری بین تیمی: برای همگام سازی پروژه‌ها تیم‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند تا به اهداف سازمان برسند. زمان تقریبی استاندارد برای جلسات 20-45 دقیقه است.

با توجه به شرایط سازمان می‌توان تمام جلسات سازمان را آنلاین برگزار کرد.

برگزاری جلسات آنلاین دوره‌ای
برگزاری جلسات آنلاین دوره‌ای

نکات مربوط به جلسات آموزش آنلاین

جلسات آموزش آنلاین با حضور شخصی به نام برگزارکننده جلسات و مخاطبانی برای یادگیری تشکیل می‌شود. جلسات آموزشی آنلاین در ساعت معین تشکیل می‌شود و به دلیل استفاده از ابزارهای آموزشی مانند فیلم، صوت، پاورپوینت و… یادگیری با تمرکز بیشتری انجام خواهد گرفت و با استفاده از وسایل کمک آموزشی قدرت یادگیری افزایش می‌یابد.

سامانه آموزش آنلاین تراز

سامانه آموزش آنلاین تراز یک سامانه آموزش غیرحضوری است که با آموزش آنلاین، حضور و غیاب آنلاین، تکالیف آنلاین و… کاهش هزینه‌های آموزش  و افزایش بهره وری آن را در پی دارد.

سامانه آموزش آنلاین تراز
سامانه آموزش آنلاین تراز

نتیجه گیری

جلسات آنلاین به افراد این امکان را می‌دهد که دوره‌های یادگیری الکترونیک را با سبک‌های گوناگون برگزار کنند. آموزش آنلاین لذت بخش و جذاب بوده، به ویژه زمانی که گروهی برای رسیدن به هدفی معین در جلسات آموزش غیرحضوری تلاش می‌کنند. معمولا تمامی افرادی که یک‌بار آموزش آنلاین را تجربه می‌کنند همواره در تلاش هستند تا حد امکان از کلاس‌های آنلاین در آموزش خود بهره مند شوند.

 

سوالات متداول

چگونه جلسات آنلاین را اداره کنیم؟

  1. جلسات همزمان برگزار نکنید.
  2. جلسات را کوتاه برگزار کنید.
  3. جلساتی که اولویت ندارند را لغو کنید.

چرا جلسات آنلاین پس از طولانی شدن بازدهی لازم را ندارند؟

وقتی جلسات با مدت زمان طولانی تشکیل می‌شوند افراد حاضر در جلسه کسل شده و بازدهی به شدت کاهش می‌یابد.

چگونه هزینه‌ برگزاری جلسات و کلاس ‌های آنلاین را کاهش دهیم؟

بهره گیری از جلسات آنلاین به شکل قابل توجهی هزینه جلسات را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال هزینه رفت و آمد در جلسات آنلاین حذف شده که این موضوع نکته‌ بسیار مهمی است.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا