راهنمای ثبت نام کنکور

نقش سهمیه مناطق 1، 2 و 3 در کنکور | سهمیه کدام منطقه در کنکور موثرتر است؟

بیش از 95 درصد از داوطلبان در کنکور سراسری مشمول سهمیه‌ی مناطق هستند. سهمیه‌ی مناطق در کنکور شامل سهمیه‌ منطقه‌ یک، سهمیه‌ منطقه دو و سهمیه منطقه سه است و بر اساس محل تحصیل داوطلبان در سه سال دوره‌ی دوم متوسطه تعیین می‌شود.

و اما فرق سهمیه‌ی منطقه یک، دو و سه چیست و کدام یک از سهمیه‌های مناطق بهتر است؟

کدام سهمیه مناطق بهتر است؟ منطقه 1، 2 یا 3
کدام سهمیه مناطق بهتر است؟ منطقه 1، 2 یا 3

فرق سهمیه منطقه 1 و 2 و 3 در کنکور

فرق سهمیه منطقه 1 و 2 و 3 در کنکور سراسری چیست؟ سهمیه‌ی مناطق در ثبت نام کنکور به عنوان یک سهمیه‌ی کلی در نظر گرفته می شود و به کلیه‌ی داوطلبانی که در کنکور شرکت می‌کنند، تعلق می‌گیرد. 30 درصد از ظرفیت پذیرش هر رشته محل به سهمیه ایثارگران و 70 درصد ظرفیت باقی مانده به سهمیه مناطق اختصاص دارد.

سهمیه‌ی مناطق شامل کلیه‌ی داوطلبان کنکور و گروه‌های آزمایشی تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان است. بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان، ملاک تعیین سهمیه‌ی مناطق در آزمون سراسری است و براساس آن متقاضیان در سهمیه‌ی منطقه 1، سهمیه منطقه 2 یا سهمیه منطقه سه قرار خواهند گرفت.

داوطلبان هر منطقه صرفاً با متقاضیان همان منطقه رقابت می‌کنند و یک داوطلب از سهمیه‌ی منطقه یک به هیچ وجه با یک داوطلب در سهمیه منطقه دو یا سهمیه منطقه سه رقابت نخواهد کرد.

سهمیه منطقه یک در کنکور

25 درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها به سهمیه منطقه یک در کنکور سراسری اختصاص دارد. سهمیه‌ی مناطق در کنکور سراسری بر اساس امکانات آموزشی تقسیم‌بندی می‌شود. منطقه یک از نظر امکانات تحصیلی در بالاترین سطح قرار دارد و شامل مناطق زیر است:

✔️استان تهران (شهرستان کن، شمیران و مرکزی).

✔️استان اصفهان (شهرستان اصفهان)

✔️استان آذربایجان شرقی (شهرستان تبریز)

✔️استان خراسان رضوی (شهرستان مشهد)

✔️استان فارس (شهرستان شیراز)

☑️نکته: میزان تعهد خدمت سهمیه‌ی مناطق، فقط شامل پذیرفته‌شدگان دوره‌ی روزانه می‌شود. (پذیرفته‌شدگان دارای سهمیه‌ی منطقه یک، برابر مدت تحصیل تعهد خدمت دارند.)

سهمیه منطقه دو در کنکور 
سهمیه منطقه دو در کنکور

سهمیه منطقه دو در کنکور

35 درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها به سهمیه منطقه دو در کنکور سراسری اختصاص دارد. تعداد داوطلبان سهمیه‌ی منطقه‌ی دو و سهمیه‌ی منطقه‌ی سه متغیر است و نمی‌توان عدد دقیقی را تعیین کرد. منطقه‌ی دو از نظر امکانات و خدمات آموزشی در سطح متوسطی قرار دارد و شامل مناطق زیر است:

✔️استان البرز (کرج)

✔️استان اردبیل (اردبیل و خلخال)

✔️استان هرمزگان (بندرعباس)

✔️استان گلستان (گرگان)

✔️استان کردستان (سنندج و سیروان)

✔️استان سیستان و بلوچستان (زاهدان)

✔️استان لرستان (خرم آباد و بروجرد)

و …

سهمیه منطقه سه در کنکور

40 درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها به سهمیه منطقه سه در کنکور سراسری اختصاص دارد. سهمیه‌ی منطقه‌ی سه به دلیل زیاد بودن تعداد شرکت‌کننده‌ها، ظرفیت بالاتری دارد. منطقه‌ی سه دارای حداقل امکانات آموزشی است و شامل مناطق زیر است:

✔️استان مازندران (چالوس / سوادکوه / زیرآب / نکا/ رینه / بهنمیر / بند پی غربی / گلوگاه / کله بست / عباس آباد/ رامسر/ چمستان / فریدونکنار)

✔️استان ایلام (شیروان و چرداول / سرآبله / دره شهر / دهلران / مهران/ ارکواز / ایوان / ایلام / آبدانان / چوار / موسیان / بدره)

✔️استان چهارمحال و بختیاری (شلمزار / سامان / بلداجی / اردل گندمان / کیار / کوهرنگ / لردگان / فرخ شهر)

✔️استان لرستان (سلسله / رومشکان / دورود / دلفان (نورآباد) ازنا الشتر / الیگودرز / پلدختر / کوهدشت)

استان بوشهر (عسلویه / شبانکاره / دشتستان (برازجان) / دشتی (خورموج) / دیر / دیلم / جم / بردخون / بندر دیر / بندر گناوه / اهرم (تنگستان) / گناوه / کنگان)

و …

☑️کلیه داوطلبان معلول دارای سهمیه‌ منطقه سه در کنکور سراسری هستند.

☑️متقاضیانی که حداقل 2 سال از سه سال آخر مقطع متوسطه‌ی دوره‌ی دوم یا سال آخر تحصیل خود را در خارج از کشور گذرانده باشند، سهمیه منطقه 3 دارند.

بهترین سهمیه منطقه در کنکور
بهترین سهمیه منطقه در کنکور

بهترین سهمیه منطقه در کنکور کدام است؟

در پاسخ به این سوال که بهترین سهمیه‌ی منطقه در کنکور سراسری کدام است؟ باید گفت اگر از نظر امکانات و خدمات آموزشی مقایسه کنیم، طبیعتاً سهمیه‌ی منطقه‌ی یک و سهمیه‌ی منطقه‌ی دو بهتر هستند و چون تعداد شرکت‌کنندگان بیشتری را در خود جای داده‌اند، بنابراین ظرفیت پذیرش بیشتری را نیز در دانشگاه‌ها به خود اختصاص می‌دهند.

اما رقابت بین داوطلبان در سهمیه‌ی منطقه‌ی یک و دو نسبت به سهمیه‌‌ی منطقه‌ی سه بیشتر است و داوطلبان برای قبولی در رشته و دانشگاه‌های بهتر باید بیشتر تلاش کنند.

به دلیل کمبود امکانات آموزشی در سهمیه‌ی منطقه‌ی سه، رقابت بین داوطلبان کمتر است. چون رقابت در سهمیه‌ی منطقه سه کمتر است، داوطلبان با درصدهای پایین‌تر می‌توانند رتبه‌ی بهتری کسب کرده و به شکل ساده‌تری در دانشگاه‌ها پذیرفته شوند.

در مورد سایر سهمیه‌های کنکور سراسری بیشتر بخوانید:

همچنین بخوانید: سهمیه مناطق سیل زده در کنکور 1401

جمع‌بندی

یکی از سهمیه‌های کنکور سراسری، سهمیه‌ی مناطق است که براساس معیارهایی به سه دسته تقسیم‌بندی می‎‌شود. داوطلبان براساس محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان در یکی از سهمیه‌های مناطق قرار می‌گیرند و با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. از نظر امکانات و خدمات آموزشی سهمیه‌‌های منطقه‌ی یک و دو در سطح بالاتری قرار دارند.

در سهمیه‌ی منطقه‌ی سه، به دلیل کمبود امکانات، رقابت بین داوطلبان کمتر است و متقاضیان شانس بیشتری برای قبولی دارند.

اگر ابهام یا پرسشی درباره‌ی نقش و اهمیت سهمیه‌ی مناطق در کنکور سراسری دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق کامنت با ما درمیان بگذارید. کارشناسان ما در کمتر از 24 ساعت پاسخگوی شما خواهند بود.


سوالات متداول

کدام سهمیه‌ی مناطق در کنکور بهتر است؟

از نظر امکانات آموزشی سهمیه‌ی منطقه یک و دو در سطح بالاتری قرار دارند، اما در سهمیه منطقه‌ی سه، رقابت میان داوطلبان کمتر است و شانس قبولی متقاضیان افزایش می‌یابد.

چند درصد از سهمیه‌های کنکور به سهمیه‌ی مناطق اختصاص دارد؟

حدود 70 درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها به سهمیه مناطق در آزمون سراسری اختصاص دارد.

میزان تعهد خدمت سهمیه مناطق چگونه است؟

میزان تعهد خدمت سهمیه مناطق، فقط شامل پذیرفته شدگان دوره‌ی روزانه می‌شود و میزان تعهد پذیرفته شدگان برابر مدت تحصیل است.

میانگین امتیاز 0 / 5. جمع امتیاز 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

    1. سلام براساس جدول سهمیه مناطق در کنکور سراسری، سنندج در سهمیه منقطه 2 قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا