مشاوره و برنامه ریزی

10 عادت دانش‌آموزان موفق | راهکارهایی برای مطالعه موثر

رمز تبدیل شدن به یک دانش‌آموز موفق و موثر این است که یاد بگیرید چگونه هوشمندانه‌تر مطالعه کنید، نه بیشتر و سخت‌تر. این موضوع با پیشرفت تحصیلی ارتباط مستقیمی دارد. یک یا دو ساعت مطالعه در روز معمولاً برای گذراندن سال تحصیلی و کسب نمرات رضایت‌بخش کافی است، اما زمانی که می‌خواهید برای موفقیت در آزمون سرنوشت‌سازی مثل کنکور سراسری مطالعه کنید یا هنگامی که وارد دانشگاه شدید، اگر ندانید که چگونه مطالعه کنید، با کمبود وقت شدیدی روبرو خواهید شد.

اکثریت قریب به اتفاق دانش‌آموزان موفق با ایجاد و به کارگیری عادات مطالعه‌ی موثر به موفقیت می‌رسند. بنابراین، اگر‌ می‌خواهید دانش‌آموز موفقی باشید، ناامید نشوید، تسلیم نشوید، فقط برای ایجاد هر یک از عادات مطالعه‌ی موثر تلاش کنید تا درنهایت دانش خود را افزایش دهید و توانایی‌هایتان در یادگیری و جذب اطلاعات بهبود پیدا کند. در این مقاله 10 مورد از عادات مثبت دانش‌آموزان موفق ذکر شده است.

10 عادت دانش‌آموزان موفق
10 عادت دانش‌آموزان موفق

(1) برنامه‌ریزی کنید

ایجاد یک برنامه برای کاری که قرار است انجام دهید و زمانی که قرار است آن را به انجام برسانید، به معنای واقعی کلمه موجب جلو افتادن شما در انجام وظایفتان می‌شود.

(2) از انجام همزمان چند کار دست بردارید

مطالعات نشان داده است که انجام چند کار به صورت همزمان از نظر فیزیکی غیرممکن است. حتی اگر فکر می‌کنید با انجام چند کار به صورت همزمان، بیشتر یاد می‌گیرید، بعداً به احتمال زیاد گیج خواهید شد و مجبور می‌شوید برای مرور مطالب یا انجام درست کار، دوباره به آن بازگردید.

(3) کارهایتان را تقسیم‌بندی کنید

درس خواندن برای بسیاری از دانش‌آموزان کار لذت‌بخشی نیست. اینکه خودتان را مجبور به شرکت در یک ماراتن مطالعه کنید، فقط شرایط را سخت‌تر می‌کند. بهتر است کارهایتان را به بخش‎های قابل مدیریت تقسیم‌بندی کنید و بعد از اتمام هر قسمت، به خودتان پاداش بدهید. به این ترتیب درس‌ خواندن هم می‌تواند کمی سرگرم‌کننده‌تر باشد.

(4) بخوابید

اهمیت آن هشت ساعت خواب شبانه را دست کم نگیرید! استراحت شبانه‌ی خوب تمرکزتان را بیشتر می‌کند و حافظه‌ی شما را بهبود می‌بخشد.

بیشتر بخوانید:

13 روش برای افزایش سرعت یادگیری

10 مهارت علمی برای مطالعه هوشمند کنکور

روش مطالعه پومودورو pomodoro

(5) یک برنامه‌ی زمانی تنظیم کنید

آیا درست بعد از مدرسه بهتر درس می‌خوانید یا بعد از خوردن غذا؟ آیا در بازه‌های زمانی 90 دقیقه‌ای بهره‌وری بیشتری دارید یا بازه‌ی زمانی 30 دقیقه برای مطالعه‌ی شما بهتر است؟ برنامه‌ای را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد و به آن پایبند باشید. [منبع]

(6) یادداشت بردارید

یادداشت‌برداری نه‌تنها در طول کلاس شما را بیشتر درگیر می‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند تا منابعی که باید در زمان امتحان بخوانید، محدودتر شود. بازخوانی یادداشت‌هایی که خود برداشته‌اید، بسیار آسان‌تر از خواندن مجدد کل کتاب درسی است!

(7) درس بخوانید

این یکی ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما آیا می‌دانستید که راه‌های درست و غلطی برای مطالعه وجود دارد؟ مطالب خود را چندین روز قبل از رسیدن موعد امتحان، به صورت تکه‌های کوچک و به روش‌های مختلف مرور کنید (مثلاً یک روز فلش کارت بنویسید و روز دیگر در تست‌های تمرینی شرکت کنید). به عبارت دیگر، همه‌ی مطالب را یکجا و سریع نخوانید.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

(8) فضای مطالعه‌ی خود را مدیریت کنید

مکانی را پیدا کنید که بهره‌وری شما را به حداکثر برساند. به دنبال مکانی باشید که دور از تلویزیون و سایر عواملی باشد که حواس‌تان را پرت می‌کند. این فضا می‌تواند کتابخانه‌ی محله یا فقط میز تحریر اتاق خوابتان باشد. مهم این است که یک فضای مطالعه داشته باشید که در آن کاری جز درس خواندن انجام ندهید.

(9) یک گروه مطالعاتی پیدا کنید

نشستن با گروهی از افراد که در حال یادگیری مباحث درسی مشابه شما هستند، راهی عالی برای مرور مطالب گیج‌کننده‌ی کلاس یا آماده شدن برای یک آزمون بزرگ است. می‌توانید از یکدیگر امتحان بگیرید و مطالب را دوباره به همدیگر آموزش بدهید. به هر حال، آموزش دادن به دیگران یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری است.

(10) سوال بپرسید

شما برای یادگیری در مدرسه هستید، بنابراین از انجام این کار نترسید! درخواست کمک – از یک معلم، یک معلم خصوصی یا دوستانتان – یک راه مطمئن برای فهم مطالب درسی است. [منبع]

نتیجه‌گیری

هنگامی که به‌عنوان دانش‌آموز در مدرسه به مشکل بر می‌خورید و نتیجه‌ی امتحاناتتان نشانی از موفقیت ندارد، ممکن است با خود بیاندیشید که شاید به اندازه‌ی دیگر دانش‌آموزان کلاس باهوش نیستید و اصلاً برای پیشرفت تحصیلی ساخته نشده‌اید. گاهی حتی ممکن است تصور کنید با کمک یک معلم خصوصی یا دو برابر کردن زمان مطالعه‌تان به نتیجه خواهید رسید. اما شاید مشکل خیلی ساده‌تر از آن چیزی که تصور می‌کنید حل شود.

وقتی مشاوران و معلم‌ها با دانش‌آموزان کار می‌کنند، اغلب متوجه می‌شوند که برخی از آن‌ها از یادگیری متنفرند و نمی‌خواهند تلاش کنند، چون درس خواندن یک موضوع جذاب برای آن‌ها نیست. گاهی فقط با تغییر چند موضوع در نوع درس خواندن و سبک زندگی‌ این رویه تغییر می‌کند.

در این مقاله 10 مورد از عادات دانش‌آموز موفق برای شما ذکر شد تا بدانید با چند تغییر ساده، ممکن است مشکلی که به نظرتان حل نشدنی می‌آمد، به سادگی رفع شود. پس معطل نکنید و پس از خواندن این مقاله، یک برنامه‎‌ی ساده و کاربردی با توجه به ویژگی‌های شخصیتی خودتان بنویسید. مطمئن باشید آن چیزی که شما را از دیگر هم‌کلاسی‌هایتان مجزا کرده است، هوش و استعداد ذاتی نیست، بلکه تلاش، پشتکار و درک درست استعدادهای اختصاصی خودتان است که می‌تواند شما را تا قله‌ی موفقیت جلو ببرد.

سوالات متداول

چرا توجه به عادات مطالعه‌ی موثر برای موفقیت دانش آموزان مهم است؟

مهارت‌های مربوط به مطالعه‌ی خوب و موثر می‌تواند اعتماد به نفس، شایستگی و عزت نفس دانش‌آموزان را افزایش دهد. این مهارت‌ها همچنین می‌توانند اضطراب در مورد آزمون‌ها و ضرب‌الاجل‌ها را کاهش دهند. با توسعه‌ی مهارت‌های مطالعه‌ی مؤثر، دانش‌آموزان می‌توانند تعداد ساعت‌هایی را که صرف مطالعه می‌کنند کاهش دهند و زمان بیشتری را برای امور دیگر در زندگی خود باقی بگذارند.

دانش آموز موفق بودن به چه معناست؟

معیار موفقیت دانش‎‌آموزان این است که تا چه حد برای دستیابی به اهداف درسی و شخصی فعلی و آینده‌ی خود از طریق توسعه‌ی دانش، احساس مسئولیت، اتکا به خود، ارتباط با مدرسه و جامعه‌ی گسترده تر آماده است.

چه چیزی بیشتر از همه به یک دانش‌آموز کمک می‌کند تا عملکرد خود را در مدرسه بهبود ببخشد؟

دانش‌آموزان با حفظ عادات مطالعه‌ی موثر و سالم می‌توانند در مدرسه عملکرد بهتری داشته باشند. مواردی مانند بهبود تمرکز بسیار اثر گذار هستند چرا که کمبود توجه و تمرکز عامل اصلی عملکرد ضعیف دانش‌آموزان در مدرسه است.

میانگین امتیاز 4.4 / 5. جمع امتیاز 7

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا