آموزش و تحصیل فرزندانمشاوره و برنامه ریزیمقالات آموزشی

قبل از امتحان به چه فکر کنیم؟

دانش‌آموزان شب قبل از امتحان باید به چه چیزی فکر کنند؟ آیا برخی از افکار مفیدتر از افکار دیگر هستند؟ در این مقاله ۷ نکته برای کمک به افرادی ذکر شده است که می‌خواهند قبل از شرکت در یک آزمون بزرگ و سرنوشت‌ساز ذهنیت مناسبی داشته باشند

قبل از امتحان به چه فکر کنیم؟
قبل از امتحان به چه فکر کنیم؟

(1) تصویرسازی مثبت

تجسم کسب موفقیت، باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود. صرف زمان برای تصور یک تجربه‌ی مثبت به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا اعصاب خود را مدیریت کنند.

تصاویر بهتر از کلمات عمل می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که تصور اینکه در حال خوب عمل کردن هستید، در بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب موثرتر از این است که به خودتان بگویید خوب عمل خواهید کرد. شایان ذکر است که رویاپردازی در مورد موفقیت در آینده، دارای معایب بالقوه‌ای هم هست، اما این معایب در صورت رویاپردای در یک دوره‌ی زمانی طولانی ظاهر می‌شوند. مثبت اندیشی برای چند دقیقه قبل از امتحان (و پس از درس خواندن) به تقویت روحیه‌ی شما کمک می‌کند.

(2) موفقیت‌های قبلی خود را به یاد بیاورید

فکر کردن در مورد تجربیات مثبت قبلی به بهبود اعتماد به نفس کمک می‌کند. دانش‌آموزان باید یک امتحان موفق را به خود یادآوری کنند تا به آن‌ها کمک کند نسبت به امتحان پیش رو در آینده، اعتماد بیشتری داشته باشند.

دانش‌آموزان باید به این فکر کنند که چه چیزی به آن‌ها کمک کرد تا در امتحان قبلی خوب عمل کنند و چگونه می‌توانند اکنون از همان راهکارها استفاده کنند. این یک تمرین فراشناختی است.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

اگر قرار است در آزمون سرنوشت‌ساز کنکور شرکت کنید، مطالعه‌ی مقاله‌ی «بایدها و نبایدهای شب قبل از کنکور» برای شما مفید خواهد بود. همچنین با مطالعه‌ی مقاله‌ی «روزی چند ساعت درس بخوانیم؟» می‌توانید برنامه‌ریزی موفق‌تری داشته باشید.

(3) میزان آمادگی خود را در خاطر داشته باشید

اینکه چقدر برای یک آزمون آماده شده‌اید، منبع مهمی از اعتماد به نفس است. منابع قابل کنترل اعتماد به نفس، مانند کسب آمادگی، منجر به سطوح اعتماد به نفس پایدارتری می‌شود.

اگر پیش از شرکت در آزمون به خودتان یادآوری کنید که چه میزان درس خوانده‌اید و تلاش کرده‌اید، در زمان امتحان اعتماد به نفس و کنترل بیشتری خواهید داشت.

(4) به جای مقایسه‌ی خود با دیگران روی خودتان تمرکز کنید

وقتی دانش‌آموزان خود را با دیگران مقایسه می‌کنند، اعتماد به نفس‌ آن‌ها به اطرافیانشان بستگی دارد و در کنترل آن‌ها نیست. این یک مسئله‌ی استرس‌زا است و ترس از شکست را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر، تمرکز بر خود و آنچه می‌توانند کنترل کنند، اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد.

یادآوری کارهایی که قادر به انجام آن هستند، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا نسبت به توانایی‌های خود در انجام کار اطمینان بیشتری پیدا کنند.

(5) به اینکه چگونه بر موانع غلبه کرده‌اید فکر کنید

تحقیقات در مورد انعطاف‌پذیری ذهنی قهرمانان المپیک نشان داده است که چگونه غلبه بر موانع به آن‌ها کمک کرده است تا با چالش‌های آینده مقابله کنند. دانش‌آموزان را تشویق کنید که به عقب‌نشینی‌ها و موانعی که پیشتر سر راهشان قرار گرفته بود، فکر کنند. فکر کردن به اینکه چه چیزهایی پیشتر برای غلبه بر موانع به آن‌ها کمک کرده است، ذهنیت مثبتی در آن‌ها ایجاد می‌کند.

جلسات مطالعه‌ی مداوم و با فواصل زمانی مناسب داشته باشید.

(6) امتحان را یک چالش بدانید نه تهدید

اگر چیزی به عنوان یک تهدید تلقی شود، به احتمال زیاد باعث ایجاد استرس می‌شود. ورزشکارانی که یک رویداد را به عنوان یک چالش، در مقابل تهدید، در نظر می گیرند، عملکرد خود را بهبود می‌بخشند.

به جای فکر کردن در مورد پیامدهای منفی احتمالی بعد از شکست در یک امتحان، باید امتحان را به عنوان فرصتی برای موفقیت در نظر بگیرید. افزایش استرس ناشی از تمرکز بر این موضوع که «اگر شکست بخورم چه می‌شود؟» کیفیت خواب دانش‌آموزان را در شب قبل از امتحان مختل می‌کند.

(7) شب قبل از امتحان خوب بخوابید

مدت زمان و کیفیت خواب تأثیر قابل توجهی بر تعدادی از عوامل مرتبط با عملکرد افراد در امتحان دارد. خواب خوب شبانه با بهبود حافظه و تمرکز به دانش‌آموزان کمک می‌کند. اگر دانش‌آموزی نتواند قبل از امتحان بخوابد، این موضوع می‌تواند تأثیر منفی بر خلق‌و‎‌خوی او داشته باشد و تمرکز وی را بیشتر بر افکار منفی سوق دهد. [منبع]


نتیجه‌گیری

برای کمک به حفظ آرامش و اعتماد به نفس درست قبل و در طول آزمون، تکنیک‌های آرام‌سازی مانند تنفس عمیق، شل کردن ماهیچه‌ها، بستن چشم‌ها و تصور نتیجه‌ی مثبت را در پیش بگیرید. صرف غذای سالم و نوشیدن آب کافی در کنار استراحت و خواب کافی پیش از آزمون اهمیت زیادی دارد چراکه مغز شما برای عملکرد خوب، به سوخت مناسب نیاز دارد.

اضطراب امتحان می‌تواند یک مشکل واقعی باشد. اگر در امتحان آنقدر استرس داشته باشید که نتوانید روی سوالات تمرکز کنید، با مشکل مواجه خواهید شد. با این حال، احساس آمادگی برای رویارویی با چالش، می‌تواند اضطراب امتحان را در سطحی قابل کنترل نگه دارد. ما در این مقاله به راهکارهایی اشاره کرده‌ایم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید میزان اعتماد به نفس خود را افزایش داده و سطح استرس را کاهش دهید.


سوالات متداول

چرا گاهی ذهن قبل از امتحان خالی می‌شود؟

مطالعات نشان می‌دهد که وقتی استرس و اضطراب دارید، ضریب هوشی و عملکرد شناختی شما 30 درصد کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که شما آن فضای خالی ذهنی را دارید. این بدان معنی است که با صرف زمان اندکی برای مدیتیشن و تمرکز مجدد، می‌توان از شر آن خلاص شد.

چگونه می‌توان شب قبل از امتحان، اعتماد به نفس داشت؟

کمی از کتاب‌ها فاصله بگیرید، نفس عمیق بکشید، ورزش سبک انجام دهید، به مغز سوخت مناسب برسانید، برای آزمون به حد لازم آمادگی کسب کنید و به اندازه و عمیق بخوابید.

بهترین غذا برای بهبود عملکرد مغز قبل از امتحان چیست؟

پروتئین شامل گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ و مرغ در کنار حبوبات، آجیل و دانه‌ها، لوبیا و عدس خشک، محصولات لبنی و محصولات سویا همگی مفید هستند. پروتئین به مغز شما کمک می‌کند تا پیام‌هایی را به اجزاء بدن ارسال کند و به تولید آن‌دسته از مواد شیمیایی در مغز کمک می‌کند که خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد.

میانگین امتیاز 4 / 5. جمع امتیاز 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا