پایه یازدهم

تغییر رشته یازدهم به دوازدهم l راهنمای تغییر رشته از یازدهم به دوازدهم

در برخی مواقع ممکن است دانش‌آموزان پایه‌ی یازدهم به هر دلیلی از رشته‌ی تحصیلی خود رضایت نداشته باشند و بخواهند رشته‌ی دیگری را انتخاب و در آن رشته ادامه تحصیل دهند. براساس بخشنامه‌ی وزارت آموزش و پرورش، امکان تغییر رشته‌ از پایه‌ی یازدهم به دوازدهم به صورت درون شاخه‌ای برای هریک از رشته‌های تحصیلی دوره‌ی نظری، برای دانش‌آموزان وجود دارد.

دانش‌آموزانی که می‌خواهند رشته‌ی خود را تغییر دهند، باید پس از اطلاع از دروس تغییر رشته، در آزمون مربوطه شرکت و نمره لازم را کسب کنند.

تغییر رشته پایه یازدهم به دوازدهم | راهنمای تغییر رشته از یازدهم به دوازدهم
تغییر رشته پایه یازدهم به دوازدهم | راهنمای تغییر رشته از یازدهم به دوازدهم

تغییر رشته از پایه یازدهم به دوازدهم

امکان تغییر رشته از پایه یازدهم به دوازدهم به صورت درون شاخه‌ای برای هریک از رشته‌های ریاضی فیزیک، تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی امکان‌پذیر است. دانش‌آموزانی که می‌خواهند رشته‌ی تحصیلی خود را تغییر دهند، باید ضمن آگاهی از شرایط تغییر رشته و همچنین دروس تغییر رشته‌ی پایه‌ی یازدهم به دوازهم، در بازه‌های زمانی تعیین شده، در آزمون تغییر رشته شرکت کنند.

امتحان تغییر رشته در خرداد و شهریور ماه پایه‌ی یازدهم برگزار می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند برخی از دروس را در خردادماه و برخی از دروس را در شهریور یا کل دروس را در خرداد و شهریور امتحان دهند.

با ورود به پایه‌ی یازدهم، تغییر رشته برای پایه‌ی دوازدهم فقط به صورت درون شاخه‌ای امکان‌پذیر است، یعنی دانش‌آموزی که در یکی از رشته‌های نظری (ریاضی، تجربی، انسانی و علوم و معارف اسلامی) درس می‌خواند، می‌تواند بر اساس ضوابط، به هر کدام از این گروه‌ها تغییر رشته بدهد، اما دیگر امکان تغییر رشته از فنی‌حرفه‌ای یا کاردانش به رشته‌های نظری وجود ندارد. بنابراین برای چنین تغییری باید قوانین مربوط به تغییر رشته دهم به یازدهم را مطالعه کنید و از اطلاعات مربوط به امتحان تغییر رشته در دبیرستان آگاه باشید و پیش از رسیدن به پایه‌ی یازدهم، در این زمینه اقدام کنید.

شرایط تغییر رشته از پایه یازدهم به دوازدهم

دانش‌آموزانی که قصد تغییر رشته‌ی تحصیلی خود را دارند، باید آگاهی لازم در رابطه با شرایط تغییر رشته از پایه‌ی یازدهم به دوازدهم را داشته باشند و سپس در آزمون مربوطه شرکت کنند. شرایط تغییر رشته‌ از پایه‌ی یازدهم به دوازدهم در زیر فهرست شده است:

✔️ تغییر رشته‌ی درون شاخه‌ای دانش‌آموزان، منوط به اخذ موافقت کمیسیون خاص آموزش و پرورش و شرکت در آزمون تغییر رشته و کسب نمره‌ی قبولی در دروس مرتبط است.

✔️ دروس گذرانده شده در رشته‌ی قبلی که با درس‌های رشته‌ی جدید دارای کد یکسانی هستند، به عنوان دروس گذرانده شده در رشته‌ی جدید، پذیرفته می‌شوند.

✔️ دروسی که دانش‌آموز برای تغییر رشته انتخاب می‌کند جزو واحدهای درسی آن سال تحصیلی منظور نمی‌شود.

✔️ اگر دانش‌آموزی در خردادماه در آزمون تغییر رشته شرکت کند و نتواند نمره‌ی لازم را برای قبولی کسب کند، می‌تواند آن درس را مجدد در شهریورماه امتحان دهد.

✔️ هزینه‌ی طراحی سوال و تصحیح اوراق و برگزاری امتحان تغییر رشته، مطابق با تعرفه‌ی امتحانات داوطلبان آزاد از دانش‌آموزان دریافت می‌شود.

تغییر رشته از پایه یازدهم به دوازدهم فقط برای دانش‌آموزان شاخه نظری ممکن است. دانش‌آموزانی که می‌خواهند به رشته‌ها و شاخه‌های دیگر تغییر رشته بدهند باید از قوانین مربوط به آموزش از راه دور، مدارس بزرگ‌سالان و … استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: آزمون رغبت و توانایی

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

مراحل تغییر رشته در پایه یازدهم

دانش‌آموزانی که در پایه‌ی تحصیلی یازدهم مشغول به تحصیل هستند، در صورتی که متقاضی تغییر رشته‌ی درون شاخه‌ای باشند لازم است با معرفی مدیر مدرسه و موافقت اداره‌ی آموزش و پرورش، برای تغییر رشته‌ی تحصیلی خود اقدام کنند. تغییر رشته از پایه‌ی یازدهم به دوازدهم دارای مراحلی است که در ادامه به صورت گام به گام بیان شده است.

مراحل و نحوه تغییر رشته در پایه‌ی یازدهم

✔️ دریافت فرم تغییر رشته از سامانه سناد و درخواست تغییر رشته توسط دانش‌آموز:

نمون برگ شماره‌ی 1 درخواست تغییر رشته باید دو هفته قبل از شروع امتحانات خرداد یا شهریور تکمیل و پس از تایید ولی، به مدیر مدرسه تحویل داده شود. نکته مهم آنکه، اگر دانش‌آموزی در دو مرحله‌ی خرداد و شهریور در امتحان تغییر رشته شرکت کند، باید نمون برگ درخواست تغییر رشته را برای هر مرحله به صورت مجزا تکمیل و ارائه کند.

✔️ معرفی دانش‌آموز برای شرکت در آزمون تغییر رشته:

پس از تکمیل فرم توسط دانش‌آموز و ارائه به مدرسه، مدیر واحد آموزشی باید تقاضای تغییر رشته‌ی دانش‌آموز را به صورت مکتوب به اداره‌ی آموزش و پرورش ارسال کند و در صورت تایید، مجوز شرکت در امتحان تغییر رشته برای دانش‌آموز صادر می‌شود.

✔️ شرکت دانش‌آموز در امتحان تغییر رشته:

پس از تایید و دریافت مجوز، دانش‌آموز باید ضمن آگاهی از جدول دروس تغییر رشته از پایه‌ی یازدهم به دوازدهم، در آزمون تغییر رشته شرکت و حدنصاب نمره‌ی قبولی را در دروس مربوطه کسب کند.

✔️ تطبیق دروس رشته قبلی با رشته جدید:

پس از موافقت اداره‌ی آموزش و پرورش و کسب نمره‌ی قبولی در آزمون تغییر رشته، دانش‌آموز باید باقی‌ مانده‌ی دروس پایه‌های دهم و یازدهم رشته‌ی جدید را در تابستان و یا دی ماه پایه‌ی دوازدهم بگذراند.

لازم به ذکراست، پس از ثبت نام دانش‌آموز در رشته‌ی جدید، تطبیق دروس از طریق سیستم رایانه‌ای انجام می‌شود و دروسی که دانش‌آموز باید برای فارغ التحصیلی بگذراند، با درج کلمه کمبود در کارنامه مشخص می‌شود.

جدول دروس قابل تطبیق در تغییر رشته‌ی درون شاخه‌ای که داری کد یا عنوان یکسانی نیستند:

جدول دروس قابل تطبیق در تغییر رشته‌ی درون شاخه‌ای 
دروس گذرانده شده در رشته‌ی قبلی دروس قابل تطبیق با رشته‌ی جدید
عنوان درس کد درس عنوان درس کد درس
تعلیمات دینی (دینی، اخلاق و قرآن) 1 10151 اصول عقاید 1 10241
تعلیمات دینی (دینی، اخلاق و قرآن) 1 10151 تعلیمات دینی (دینی، قرآن و اخلاق) 1 10011
اصول عقاید 1 10241 تعلیمات دینی (دینی، قرآن و اخلاق) 1 10011
اصول عقاید 1 10241 تعلیمات دینی (دینی، اخلاق و قرآن) 1 10151
اصول عقاید 2 11281 تعلیمات دینی (دینی، قرآن و اخلاق) 2 11011
اصول عقاید 2 11281 تعلیمات دینی (دینی، اخلاق و قرآن) 2 11181
تاریخ 1 10191 تاریخ 1 (تخصصی رشته) 10281
تاریخ 1 (تخصصی رشته) 10281 تاریخ 1 10191
تاریخ 2 11231 تاریخ 2 (تخصصی رشته) 11321
تاریخ 2 (تخصصی رشته) 11321 تاریخ 2 11231
آمار و احتمال 11071 ریاضی و آمار 2 11211
حسابان 1 11061 ریاضی 2 11161
حسابان 1 11061 ریاضی و آمار 2 11211
ریاضی 1 10051 ریاضی و آمار 1 10181
ریاضی 2 11161 ریاضی و آمار 2 11211
عربی (زبان تخصصی رشته) 1 10161 عربی، زبان قرآن 1 10021
عربی (زبان تخصصی رشته) 1 10271 عربی (زبان تخصصی رشته) 1 10161
عربی (زبان تخصصی رشته) 1 10271 عربی، زبان قرآن 1 10021
عربی (زبان تخصصی رشته) 1 10161 عربی (زبان تخصصی رشته) 1 10271
عربی (زبان تخصصی رشته) 2 11191 عربی، زبان قرآن 2 11021
عربی (زبان تخصصی رشته) 2 11311 عربی (زبان تخصصی رشته) 2 11191
عربی (زبان تخصصی رشته) 2 11191 عربی (زبان تخصصی رشته) 2 11311
فیزیک 1 10101 فیزیک 1 10291
فیزیک 2 11101 فیزیک 2 11331

✔️ ثبت نمرات امتحان تغییر رشته:

پس از شرکت در آزمون و کسب نمره‌ی قبولی در تمامی دروس مربوط، با تغییر رشته‌ی دانش‌آموز موافقت می‌شود و دانش‌آموز می‌تواند در پایه‌ی دوازدهم رشته‌ی جدید ادامه تحصیل دهد.

انتخاب رشته برای ادامه‌ی تحصیل در دبیرستان و سپس انتخاب یک رشته و شغل مناسب برای آینده، می‌تواند یک موضوع دلهره‌آور باشد. ما در مقاله‌ی «انتخاب رشته دانشگاهی در دبیرستان» چندین راهکار برای انتخاب صحیح به شما ارائه کرده‌ایم. 

دروس تغییر رشته از پایه یازدهم به دوازدهم

جدول دروس تغییر رشته از پایه یازدهم به دوازدهم در دوره‌ی دوم متوسطه ی نظری، در جدول زیر ذکر شده است:

دروس تغییر رشته‌ی پایه یازدهم به دوازدهم
عنوان رشته عناوین دروس تغییر رشته
ریاضی فیزیک حسابان 1 / هندسه 2 / فیزیک 2 / شیمی 2
علوم تجربی ریاضی 2 / فیزیک 2 / شیمی 2 / زیست‌شناسی 2
ادبیات و علوم انسانی علوم و فنون ادبی 2 / جامعه‌شناسی 2 / عربی 2 / فلسفه 1
علوم و معارف اسلامی علوم و معارف قرآنی 2 / اصول عقاید 2 / عربی (زبان تخصصی رشته) 2 / تاریخ 2 (تخصصی رشته)

نمون برگ شماره 1 درخواست تغییر رشته‌ی دانش آموز

نمون برگ شماره 1 درخواست تغییر رشته‌ی دانش آموز
نمون برگ شماره 1 درخواست تغییر رشته‌ی دانش آموز

جمع بندی

آن دسته از دانش‌آموزان پایه‌ی یازدهم که از رشته‌ی تحصیلی خود رضایت ندارند، با رعایت شرایط و همچنین آگاهی از دروس تغییر رشته‌ی یازدهم به دوازدهم، می‌توانند در آزمون تغییر رشته شرکت و در صورت کسب نمره‌ی قبولی، در رشته‌ی جدید در پایه‌ی دوازدهم ادامه تحصیل دهند. در صورت هرگونه ابهام پیرامون شرایط و نحوه‌ی تغییر رشته از پایه‌ی یازدهم به دوازدهم، می‌توانید سوالات خود را در بخش کامنت مطرح کنید.


سوالات متداول

آیا امکان تغییر رشته در پایه‌ی یازدهم وجود دارد؟

بله. آن دسته از دانش‌آموزان پایه‌ی یازدهم که از رشته‌ی تحصیلی خود رضایت ندارد، با رعایت شرایط می‌توانند در آزمون تغییر رشته شرکت و در صورت کسب نمره‌ی قبولی در رشته‌ی جدید ادامه تحصیل دهند.

امتحان تغییر رشته از پایه‌ی یازدهم به دوازدهم چه زمانی برگزار می‌شود؟

امتحان تغییر رشته در خرداد و شهریورماه برگزار می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند برخی از دروس را در خرداد برخی از دروس را در شهریورماه یا کل دروس را در خرداد و شهریور امتحان دهند.

چگونه نمون برگ درخواست تغییر رشته را دریافت کنیم؟

نمون برگ شماره 1 درخواست تغییر رشته، از طریق سامانه سناد قابل دریافت است.

میانگین امتیاز 4.2 / 5. جمع امتیاز 17

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

405 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید،مبنای کمسیون برای اجازه به تغیر رشته چیست؟! کدام شرایط و در نظر میگیره و اجازه تغیر رشته میده؟! معدل سال قبل رشته فعلی ام ۱۸/۶۴بود
    لطفا شرایط موافقت کمسیون با تغیر رشته رو بفرمایید و همچنین دروس تغیر رشته و تطبیق کارنامه رو بفرمایید
    ولطفا تاریخ دریافت فرم تغیر رشته از مدرسه رو بفرمایید.
    تشکر فراوان

    1. سلام دوست عزیز، شما ذکر نکردید که در چه رشته‌ای مشغول به تحصیل هستید، اما در ابتدای امر باید با مراجعه به دفترداری مدرسه و یا مشاور تحصیلی خود، فرم تغییر رشته را دریافت کنید و از طریق مدرسه در آزمون تغییر رشته شرکت کنید. در این مقاله ذکر شده که برای ورود به هر رشته باید چه درس هایی رو امتحان بدید. اگر برای تغییر رشته جدی هستید، بدون توجه به زمانبندی ها هرچه سریعتر به مدرسه اعلام کنید تا هم فرم های مربوطه به شما ارائه شود و هم برای شرکت در آزمون تغییر رشته به مشکل برنخورید. مبنای اصلی برای پذیرش شما در رشته ی دیگر، کسب نمره ی قبولی در آزمون تغییر رشته است.

      1. سلام من درخواست تغییر رشته از ریاضی به تحربی رو دادم اما درس های حسابان و امار و احتمال رو پاس نشدم و باید برای تغییر رشته فیزیک۲ ، ریاضی ۲ و زیست ۲ رو امتحان بدم . ایا ممکنه ریاضی ۲ رو جای امار احتمال و حسابان امتحان بدم؟ یعنی دیگه امتحان تجدید رو ندم

        1. سلام دوست عزیز، شما برای تغییر رشته باید در امتحانات ترم دوم پایه‌ای که تحصیل می‌کنید، نمره‌ی قبولی کسب کنید. بنابراین این امکان وجود ندارد و اگر امکان استفاده از تبصره تک ماده وجود دارد، که مشکلی پیش نمی‌آید، اما اگر این امکان نیست، باید در امتحان تجدیدی شهریور ماه شرکت کنید.

          1. سلام خسته نباشید من یازدهم انسانی ام میخام سال بعد دوازدهم تجربی بخونم بعد سوالم اینه ک اگ توی آزمون های تغییر رشته شرکت کنم باید هم سال دهم رو آزمون بدم هم یازدهم فقط دروس تخصصی یا کل دروس؟ فرقی نداره ک خرداد قبول شم یا شهریور؟ اگه از الان شروع کنم به خوندن میتونم؟

          2. سلام من یازدهم ریاضی هستم و میخواستم بدونم با توجه به نهایی شدن امتحانات ما باید در خرداد امتحان بدیم و اگر امتحانات ریاضی با تجربی در یک روز بیفته چطور میشه و سوابق تحصیلی هم برای ما ایجاد میشه؟

          3. سلام دوست عزیز، شما باید امتحانات خرداد ماه رشته‌ی فعلی خودتون رو با موفقیت پشت سر بذارید، معدل نهایی شما (فارغ از درس‌ها) جزو سابقه‌ی تحصیلی شماست. اما نمرۀ امتحانات تغییر رشته، جزو سوابق شما نیست و فقط باید نمره‌ی قبولی در اون‌ها کسب کنید.

          1. سلام دوست عزیز، برای تغییر رشته از رشته‌های نظری (انسانی، ریاضی و تجربی) به فنی و حرفه‌ای به شکل معمول، از دهم به یازدهم امکان پذیر است. اگر یازدهم هستید و اصرار به تغییر رشته دارید باید به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون مراجعه کنید و با راهنمایی مسئولین از طریق مدارس بزرگسالان اقدام به تغییر رشته کنید.

  2. سلام و خسته نباشید بنده یازدهم تجربی هستم و میخوام به دوازدهم انسانی تغیر رشته بدم
    آیا کمسیون اجازه تغیر رشته میده؟
    همچنین بفرمایید من که میخوام در آزمون تغیر رشته شهریورماه شرکت کنم چه زمانی باید فرم تغیر رشته رو دریافت کنم
    سپاس

    1. سلام دوست عزیز. امکان تغییر رشته درون رشته‌های نظری ریاضی، تجربی و انسانی هم در مقطع دهم و یازدهم و هم یازدهم به دوازدهم وجود دارد. اگر متقاضی تغییر رشته هستید لازم است چند واحد درسی که برای تغییر رشته است را بگذرانید (واحدهای درسی برای تغییر رشته در همین مقاله ذکر شده است.) و نمره‌ی قبولی را کسب کنید. برای تغییر رشته می‌توانید در خرداد یا شهریورماه اقدام کنید و لازم است برای ثبت درخواست به مدرسه‌ی خود مراجعه و فرم های مربوطه را تکمیل کنید.

  3. سلام من رشتم فنی حرفه هست پایه یازدهم و سال بعد دوازدهم میخونم میخاستم ببینم میشه تو هنرستان از یازدهم به دوازدهم تغییر رشته داد

        1. سلام دوست عزیز، تغییر رشته در پایه‌ی یازدهم به دوازدهم از فنی و حرفه‌ای به رشته‌های نظری (ریاضی، تجربی و انسانی) امکان‌پذیر نیست، اما تغییر رشته‌ی درون شاخه‌ای معمولاً با کسب موافقت مسئولین مدرسه امکان پذیر است. شما می‌توانید با مراجعه به مسئولین مدرسه‌ی خود، پیگیر تغییر رشته ی خود باشید.

          1. سلام من رشتم برق کار دانش هستش میخواستم تغیر رشته بدم به اتش نشانی ایا امکانش هست

          2. سلام دوست عزیز، برای تغییر رشته درون شاخه‌ای باید با مسئولین مدرسه‌ی خودتون صحبت کنید و اگر به نتیجه نرسیدید به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون مراجعه کنید.

        2. اگر امتحانات تیر تغییر رشته رو در پایه یازدهم به دوازدهم تجربی یکیش یا دوتاش رو قبول نشیم امکان امتحان دوباره در شهریور هست؟

          1. سلام دوست عزیز، بله در شهریور امکان شرکت مجدد در امتحان تغییر رشته وجود دارد.

      1. سلام وقت بخیر
        من یازدهم انسانی رو نصفه خوندم یعنی نمره ترم اولم ثبت شده، ولی میخوام برای رشته طراحی و دوخت تغییر رشته بدم
        میشه لطفا راهنماییم کنین 💗

        1. سلام دوست عزیز، برای تغییر رشته از رشته‌های نظری (انسانی، ریاضی و تجربی) به فنی و حرفه‌ای یا کاردانش، به صورت معمول (یعنی با ارائه‌ی درخواست تغییر رشته به مدرسه و شرکت در آزمون‌های تغییر رشته در خرداد یا شهریور) فقط از سال دهم به یازدهم ممکن است. اگر اصرار به تغییر رشته دارید، باید یازدهم رو به پایان برسونید و برای دوازدهم با مراجعه به آموزش و پرورش و ارائه‌ی درخواست از طریق مدارس بزرگسالان یا آموزش مجازی و بر اساس راهنمایی مسئولین اداره اقدام کنید.

    1. سلام درود. من پارسال یازدهم کاردانش بودم وامسال قصد دارم برم دوازدهم انسانی چبجور میتونم از مدارس بزرگسالان ثبت نام کنم
      ممنون

      1. سلام دوست عزیز، شما باید به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیلتون مراجعه کنید.

  4. با سلام خسته نباشید.
    رشته من فنی حرفه ای هست پایه یازدهم هستم.
    میخواستم تغییر رشته بدم از یازدهم به دوازدهم و رشته تجربی انتخاب کنم.
    شرایطش چطوری هست؟

    1. سلام، وقت بخیر. دوست عزیز تغییر رشته از فنی حرفه ای و کاردانش به رشته‌های نظری در پایه ی یازدهم امکان پذیر نیست. شما نمی توانید از فنی حرفه ای به تجربی بروید. تغییر رشته از رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش به رشته‌های نظری (ریاضی/انسانی/تجربی) تنها از پایه ی دهم به یازدهم امکانپذیر است.

      1. سلام بنده یازدهم فنی هستم
        نمره هام هم خوبه میخاستم تغییر رشته بدم به دوازدهم انسانی گفتن شرطش اینه برم غیر انتفاعی و اگه نمره هام ۲۰ باشه دولتی میتونم برم در صورتی ک جا داشته باشن
        درستع؟

        1. سلام دوست عزیز، چیزی که شما گفتید در قوانین مربوط به تغییر رشته ذکر نشده است. لطفا برای کسب اطمینان حتماً به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خود مراجعه کنید. بر اساس قوانین تغییر رشته از فنی به نظری در سال یازدهم به دوازدهم امکان پذیر نیست، مگر از طریق مدارس بزرگسال. موفق باشید.

      1. سلام وقت بخیر
        بنده یازدهم انسانی هستم و میخوام تغییر رشته به ریاضی بدهم امکانش هست امسال فقط دهم ریاضی امتحان بدهم و سال آینده مجدد یازدهم رو بخونم؟البته یازدهم رشته ریاضی

  5. سلام خسته نباشید،من میخوام در آزمون تغیر رشته یازدهم تحربی به دوازدهم انسانی در شهریورماه شرکت کنم دوهفته مانده به خرداد میتونم فرم تغیر رشته ام رو ثبت کنم و در شهریور آزمون بدم؟ یا باید دوهفته مانده به شهریور تغیر رشته رو ثبت کنم؟
    همچنین دروس تطبیق کارنامه تجربی به انسانی و بفرمایید
    سپاس

    1. سلام دوست عزیز، اگر مدرسه‌ی شما دولتی باشه امکان تغییر رشته در خرداد هم هست. اگر مدرسه‌ی شما غیرانتفاعی باشه باید حتماً در شهریور تغییر رشته بدید. برای ثبت فرم، اگر می‌خواید برای شهریور اقدام کنید، بعد از امتحانات خردادماه به مدرسه مراجعه کنید و فرم های تغییر رشته رو پر کنید. برای تغییر رشته از یازدهم تجربی به دوازدهم انسانی باید در‌س‌های جامعه شناسی 2، فلسفه 1، علوم و فنون ادبی 2 و عربی 2 امتحان داده بشود. پس از تغییر رشته نیز هنگام تحصیل باید درس های اقتصاد، منطق، جامعه شناسی 1 و علوم فنون ادبی 1 از پایه ی دهم انسانی را در زمانی که مدرسه مقرر می‌کند پاس کنید تا دیپلم دریافت کنید.

  6. سلام استاد،من میخوام در آزمون تغیر رشته پایه یازدهم تجربی به دوازدهم انسانی در (شهریورماه)شرکت کنم، چه زمانی باید برای فرم تغیر رشته ثبت نام کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، اگر می‌خواهید برای شهریور ماه اقدام کنید، باید بعد از امتحانات خردادماه به مدرسه مراجعه کنید و فرم‌های تغییر رشته را دریافت و پر کنید.

  7. سلام خسته نباشید،من میخوام در آزمون تغیر رشته یازدهم تجربی به دوازدهم انسانی در شهریور ماه شرکت کنم،بنظرتون من از الان کتاب های تغیر رشته رو بخونم یا صبرکنم بعد پایان امتحانات فعلی ام شروع کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، چون بناست شهریور امتحان بدهید، بهترین کار این است که امتحان‌های خودتان را جدی بگیرید. اما چون کتاب‌هایی که باید برای امتحان تغییر رشته بخوانید، بیشتر کتاب‌های مفهومی هستند و خودتان از پس مطالعه‌ی آن‌ها برمی‌آیید، بد نیست یکبار به صورت روزنامه‌‌وار و برای آشنایی با مباحث، آن‌ها را بخوانید. شما می‌توانید روزانه حدود یک تا یک ساعت و نیم از وقت خودتان را به خواندن این کتاب‌ها اختصاص دهید. با توجه به این که درنهایت شما قرار است در کنکور انسانی شرکت کنید، خواندن این کتاب ها کمک خوبی به شما خواهد کرد. با توجه به اینکه بیشتر مدارس، تابستان منتهی به سال دوازدهم جمع‌بندی پایه انجام می‌دهند، اگر بتوانید تا 10 یا 15 تیرماه کتاب‌های دروس تغییر رشته را یک دور مرور کنید، برای شروع جدی کارتان (مطالعه‌ برای کنکور انسانی) کمک کننده است. اما برای قبولی در امتحانات تغییر رشته که خیلی هم سخت نیستند چون تشریحی هستند، مطالعه بعد از پایان امتحانات خرداد ماه، کفایت می‌کند.

  8. سلام،میخوام از یازدهم تجربی به دوازدهم انسانی در شهریور ماه تغیررشته بدم اما استرس دارم که شاید مدرسه یا آموزش پرورش مجوز تغیر رشته ندن یعنی نزارن تو آزمون تغیر رشته شرکت کنم بنظرتون اجازه تغیر رشته و حضور در آزمون تغیر رشته رو میده؟
    همچنین لطف کنید نمره قبولی تغیر رشته رو بگید
    ممنون

    1. سلام دوست عزیز، اگر مدرسه‌ی شما دولتی باشد امکان تغییر رشته در خرداد هم هست. اگر مدرسه‌ی شما غیرانتفاعی است باید حتماً در شهریور تغییر رشته بدهید. امکان تغییر رشته از تجربی به انسانی وجود دارد، اما اگر نگران هستید می‌توانید زودتر به مسئولین مدرسه مراجعه کنید و از امکان تغییر رشته اطمینان حاصل کنید.
      نمره ی قبولی برای تغییر رشته 10 است.
      برای تغییر رشته از یازدهم تجربی به دوازدهم انسانی باید در‌س‌های جامعه شناسی 2، فلسفه 1، علوم و فنون ادبی 2 و عربی 2 امتحان داده بشود. پس از تغییر رشته نیز هنگام تحصیل باید درس های اقتصاد، منطق، جامعه شناسی 1 و علوم فنون ادبی 1 از پایه ی دهم انسانی را در زمانی که مدرسه مقرر می‌کند پاس کنید تا دیپلم دریافت کنید.

      1. سلام و عرض ادب خدمت شما استاد گرامی . من قصد تغییر رشته دارم از تجربی به انسانی مانند دوستمون . سوالی داشتم خدمتتون که جدا از این درس هایی که هنگام تحصیل باید امتحان بدیمو شما فرمودید . درس جغرافیا یا تاریخ هم وجود نداره ؟ چون در تجربی ما جغرافیا نداشتیم . و اینکه کجا از ما این امتحان رو میگیرن . در مدرسه یا مکانی رو مشخص میکنن ؟ و ببخشید اگر افتادیم درس های سال دهم رو باید تابستون دوازدهم بدیم و چگونه ؟ بی نهایت سپاسگزارم از پاسخگویتون

        1. سلام دوست عزیز، رشته‌ی انسانی دروس زیادی دارد به همین دلیل تعدادی از درس‌ها به عنوان دروس تغییر رشته انتخاب شده‌اند و امتحان فقط از آن‌ها گرفته می‌شود. پس از تغییر رشته هم هنگام تحصیل باید درس‌های اقتصاد، منطق، جامعه شناسی 1 و علوم فنون ادبی 1 از پایه‌ی دهم انسانی را در زمانی که مدرسه مقرر می‌کنه پاس کنید تا دیپلم دریافت کنید. البته این هایی که نوشتم برای تغییر رشته از یازدهم به دوازدهم است. معمولاً امتحان تغییر رشته در مدرسه‌ی خود شما برگزار می‌شود. اگر شما امسال 1400-1401 دهم بودید، باید شرایط تغییر رشته از پایه دهم به یازدهم رو مطالعه کنید: تغییر رشته دهم به یازدهم

  9. سلام خسته نباشید،ازتون یک سوال دارم،من یازدهم تجربی هستم ولی میخوام در کنکور ریاضی شرکت کنم بنظرتون تغیر رشته بدم یا دوازدهم هم تجربی بخونم و از ریاضی کنکور بدم؟
    بنظرتون کدوم برای من بهتره؟

    1. سلام دوست عزیز، تغییر رشته دادن کار عاقلانه‌تری به نظر می‌رسد چرا که در کنکور سال بعد سوابق تحصیلی 60 درصد در کنکور تأثیر قطعی خواهند داشت و در صورت عدم تغییر رشته، شما باید بخشی از انرژی خود را روی مطالبی بگذارید که ربطی به کنکورتان نخواهد داشت.

      1. یعنی اگه تجربی رو بخونم و از ریاضی کنکور بدم معدل تجربی بعنوان سابقه تحصیلی در کنکور ریاضیم حساب میشه؟ یا اصلا اون ۶۰ درصد و برای من در نظر نمیگیرن؟

  10. درود، آیا تغییر رشته از تجربی به ریاضی علاوه بر قبولی در دروس تخصصی پایه یازدهم ریاضی، نیازمند قبولی در دروس تخصصی سال دهم ریاضی هم هست؟ یعنی نیازه که فیزیک ۱ و هندسه ۱ هم امتحان بدیم برای تغییر رشته در پایه یازدهم؟ بعد آیا تغییر رشته منجر به دیپلم شهریور ماه در پایه دوازدهم میشه؟ به عبارتی امتحانات نهایی دوازدهم به جای خرداد در شهریور برگزار میشه یا یه همچین چیزی؟ و اگه که دیپلم شهریور حساب بشه آیا مانع ورود به بعضی از دانشگاه هاست؟ و اگه که هست چه دانشگاه هایی رو نمیشه وارد شد با دیپلم شهریور؟ سپاسگزار میشم پاسخ بدین و در صورت امکان پاسخ رو به ایمیل بنده ارسال کنید. سپاس بابت راهنمایی

    1. سلام دوست عزیز، شما باید حتماً فیزیک 1 و هندسه 1 را هم امتحان بدهید. ولی مدرسه همکاری می‌کند و معمولاً بعد از اتمام پایه‌ی دوازدهم از شما این آزمون ها را می‌گیرد. دیپلم شهریور ماه صادر نمی شود و همان دیپلم خردادماه صادر می‌شود. امتحان نهایی‌های دوازدهم اگر در شهریور امتحان بدهید، دیپلم در شهریور صادر می شود. فعالاً و بر اساس قوانین امسال، دیپلم شهریور هیچ مانع و محدودیتی برای ورود به دانشگاه‌ها ایجاد نمی‌کند.

  11. سلام،یک سوال ازتون دارم بنظرتون برای کنکور ریاضی کدام منابع کتاب تستی مناسب هست لطف کنید بفرمایید
    همچنین بفرماید جامع بخرم یا پایه؟

    1. سلام دوست عزیز، کتاب‌های شبیه‌ساز کنکور خیلی مفید هستند. کتاب‌هایی مثل «چند کنکور» یا «دور دنیا در چهار ساعت» و «کنکوریوم» خوب هستند. اگر دنبال منبع مناسبی برای دریافت سوالات سطح‌بندی شده از منظر دشواری و آسانی برای تمرین و یادگیری مؤثر هستید، با سرویس آموزش مبتنی بر تمرین «هم‌درس» آشنا شوید. هم‌درس یک اپلیکیشن پیشرفته است که نقاط ضعف هر دانش‌آموز را در مباحث مختلف درسی کشف می‌کند و مسیر درست را برای رفع اشکالات به ‌او نشان می‌دهد. لینک دانلود هم‌درس:
      https://cafebazaar.ir/app/org.taraz.app

  12. سلام الان یازدهم تجربی هستم و میخوام به دوازدهم انسانی تغییر رشته بدم دروس تغییر رشته رو که از مدرسه پرسیدم بعلاوه دروسی که در مقاله ذکر شد روان شناسی و دین و زندگی رو هم گفتن جزء دورس تغییر رشته هستش میخاستم بدونم اطلاعات درست دادن یا نه

    1. سلام دوست عزیز، برای تغییر رشته از یازدهم تجربی به دوازدهم انسانی باید در‌س‌های جامعه شناسی 2، فلسفه 1، علوم و فنون ادبی 2 و عربی 2 امتحان داده بشود. پس از تغییر رشته نیز هنگام تحصیل باید درس های اقتصاد، منطق، جامعه شناسی 1 و علوم فنون ادبی 1 از پایه ی دهم انسانی را در زمانی که مدرسه مقرر می‌کند پاس کنید تا دیپلم دریافت کنید.

  13. سلام خسته نباشید، من پایه یازدهم انسانی هستم و می‌خوام به دوازدهم تجربی تغییر رشته بدم، خواستم بدونم خیلی سخت میشه و قیدشو بزنم کلا یا تغییر رشته بدم؟ چون تو انسانی هیچکدوم از دروس تجربی و ریاضی نیستم میگم شاید خیلی سخت باشع

    1. سلام دوست عزیز، همانطور که خودتون ذکر کردید تغییر رشته در پایه‌ی یازدهم به دوازدهم از انسانی به تجربی، اقدام چالش برانگیزیه که دشواری‌های زیادی در پی داره. مشاورین تحصیلی چنین اقدامی رو توصیه نمی‌کنن، مگر اینکه تصمیم داشته باشید با یک برنامه ریزی بسیار دقیق و حساب شده و با دست کم یکسال پشت کنکور باقی ماندن، به موفقیت برسید.

      1. برا من مهم دیپلمه، چون می‌خوام تو آزمون افسری نیروی هوایی ارتش که دیپلم تجربی یا ریاضی نیازه شرکت کنم

        1. اگر برای دیپلم اقدام می‌کنید، تغییر رشته مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کنه. شما باید برای تغییر رشته، دروس اصلی تجربی را امتحان بدید و در صورتی که خوب بخونید و مباحث رو یاد بگیرید، می‌تونید آمادگی لازم برای کسب نمره‌ی و معدل دیپلم خوب را هم پیدا کنید.

          1. سلام من پایه یازدهمم تحربی میخام تغغیر رشته بدم به انسانی اطلاع دارم که باید درس فنون۲عربی۲جامعه۲وفلسفه۱رو امتحان بدم و بعد در پایه دوازدهم فنون۱جامعه۱اقتصاد و منطق رو ازمون بدم سوالم اینه که درس های باقی مونده از یازدهم و دهم مثل روانشناسی و تاریخ و جغرافیا اونا چی اوناروهم باید امتحان بدم با مه نیازی نیس؟؟؟

          2. سلام دوست عزیز، رشته‌ی انسانی دروس زیادی دارد به همین دلیل تعداد از درس‌ها به عنوان دروس تغییر رشته انتخاب شده و امتحان دادن در آن‌ها برای تغییر رشته کافی است. دروسی که گفتید رو لازم نیست امتحان بدهید.

  14. سلام. من میخوام از تجربی برم انسانی(یازدهم به دوازدهم) آیا باید در دروس اختصاصی تجربی هم نمره قبولی رو بگیرم تا بتونم تغییر رشته بدم یا گرفتن نمره قبولی در امتحانات تغییر رشته کافی است؟

    1. سلام دوست عزیز، باید در امتحانات رشته‌ی تجربی نمره‌ی قبولی رو کسب کنین.

      1. یعنی الان اگه فیزیک یا ریاضی رو تجدید بشم نمیشه تو امتحان تغییر رشته شرکت کرد؟

        1. دوست عزیز شما باید به هر صورت نمره‌ی قبولی رو کسب کنید. می‌تونید با مشورت مسئولین آموزشی مدرسه یا از قانون تک ماده استفاده کنید و یا در شهریور مجدداً امتحان بدید و نمره‌ی قبولی رو به دست بیارید.

          1. من تو ریاضی تجربی یازدهم می‌خوام از تم ماده استفاده کنم بعدش آماده شم برا تغییر رشته که شهریورماهه مشکلی که پیش نمیاد؟ از تجربی به انسانی

          2. سلام دوست عزیز، بر اساس قوانین استفاده از تبصره‌ (تک ماده)، شما در طول متوسطه‌ی دوم می‌تونید در 4 درس (2 درس نهایی و 2 درس غیرنهایی) از تک ماده استفاده کنید. اما حتما با معاون آموزشی یا دیگر مسئولین مدرسه صحبت کنید و از امکان بهره‌گیری از تک ماده یا ضرورت شرکت در امتحانات تجدیدی شهریورماه مطلع بشید.

          3. سلام وقتتون بخیر ببخشید من یازدهم علوم ومعارف هستم میخوام تغییر رشته بدم برم انسانی )یازدهم به دوازدهم(
            چه درسایی رو باید امتحان بدم؟

          4. سلام دوست عزیز، بر اساس آنچه در بخشنامه آمده است، شما باید درخواست خود را به مدرسه ارائه دهید و در‌س‌های جامعه شناسی 2، فلسفه 1، علوم و فنون ادبی 2 و عربی 2 امتحان داده بشود.

        2. سلام خسته نباشید برای تغییر رشته از یازدهم تجربی به دوازدهم ریاضی امتحانات تجربی فقط باید نمره قبولی بگیریم یا باید نمرمون بالا باشه؟

      2. سلام وقت بخیر من از یازدهم به دوازدهم از رشته تجربی به رشته انسانی تغییر رشته دادم و چهار تا واحد مربوطه رو پاس شدم سوالم اینجاست که برای اخذ دیپلم باید درس های دیگه یازدهم رو هم پاس کنم
        و در درس های دهم باید به جز منطق و اقتصاد و فنون و جامعه بقیه درس های دهم هم پاس بکنم ؟

        1. سلام دوست عزیز، خیر همین دروسی که در یازدهم و دهم ذکر کردید را باید امتحان بدهید و نیازی به امتحان دادن بقیۀ دروس نیست.

  15. سلام من میخوام تغیر رشته بدم از ریاضی به ادبیات باید چه کتاب هایی رو امتحان بدم

    1. سلام دوست عزیز، برای تغییر رشته از یازدهم ریاضی به دوازدهم انسانی باید در‌س‌های جامعه شناسی 2، فلسفه 1، علوم و فنون ادبی 2 و عربی 2 امتحان داده بشه. پس از تغییر رشته هم هنگام تحصیل باید درس‌های اقتصاد، منطق، جامعه شناسی 1 و علوم فنون ادبی 1 از پایه‌ی دهم انسانی را در زمانی که مدرسه مقرر می‌کنه پاس کنید تا دیپلم دریافت کنید.

      1. سلام خسته نباشید
        من میخوام از یازدهم تجربی به دوازدهم ریاضی تغییر رشته بدم
        باید تو شهریور حسابان 1 و هندسه 2 امتحان بدم فقط؟

        1. سلام دوست عزیز. شما باید در شهریور دروس حسابان 1، هندسه 2 و فیزیک 2 رو امتحان بدید.

  16. منظورم درس های باقی مونده روانشناسی تاریخ جغرافیای دهم یازدهمه اونارو هم باید در پایه دوازدهم امتحان بدم ؟ ؟؟

  17. سلام وقتتون بخیر. من پایه یازدهم ریاضی میخواستم تغییر رشته بدم برم تجربی کدوم کتاب هارو باید ازمون بدم ؟

    1. سلام نادیای عزیز، برای تغییر رشته از پایه‌ی یازدهم ریاضی به تجربی باید دروس ریاضی 2، فیزیک 2، شیمی 2 و زیست شناسی 2 را آزمون داده و نمره‌ی لازم برای قبولی را کسب کنید.

  18. سلام وقت بخیر بنده کلاس یازدهم تجربی هستم می خواهم از تجربی به ریاضی تغییر رشته بدهم با توجه به اینکه زیست شناسی برای من مازاد به حساب می آید آیا باید برای تغییر رشته نمره قبولی در آزمونش را کسب کنم یا نیازی نیست؟
    با تشکر

    1. سلام دوست عزیز، شما بدون قبولی در درس زیست پایه‌ی یازدهم را تمام نخواهید کرد. بعد از اتمام پایه ی یازدهم برای تغییر رشته باید درس‌های لازم را امتحان بدهید. الان در پایه‌ی یازدهم برای شما مازاد به حساب نمیاد زیست.

  19. سلام وقت بخییر بنده کلاس یازدهم تجربی هستم و میخوام به فنی حرفه ای تغییر رشته بدم آیا امکان پذیر ؟

    1. سلام دوست عزیز، تغییر رشته به شکل معمول و با آزمون‌های مدرسه‌ از پایه‌ی یازدهم به دوازدهم فقط به صورت درون شاخه‌ای ممکن است. شما می‌خواهید از شاخه‌ی فنی به نظری تغییر رشته بدید که این فقط در پایه‌ی دهم به یازدهم امکان‌پذیر بود. اما می‌توانید از قوانین مربوط به آموزش از راه دور، مدارس بزرگ‌سالان و … استفاده کنید. برای آگاهی از این قوانین و امکان استفاده از مدارس بزرگسالان به آموزش و پرورش منطقه‌ی خودتون رجوع کنید.

    1. سلام دوست عزیز، تغییر رشته از پایه‌ی یازدهم به دوازدهم فقط به صورت درون شاخه‌ای امکان‌پذیر است. یعنی اگر شما نظری هستید (ریاضی، تجربی، انسانی و معارف)، اجازه‌ی تغییر رشته به صورت معمول برای ورود به فنی و حرفه‌ای را ندارید. اما قوانینی هست که بر اساس آن‌ها شما می‌توانید با استفاده از مدارس بزرگسال این تغییر رشته را صورت بدهید. برای کسب اطلاع از جزئیات این موضوع باید به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی خودتان رجوع کنید.

  20. سلام خسته نباشید من یازدهم تجربی هستم میخوام تغیر رشته به ریاضی بدم یک سوال داشتم خدمتون آیا سوالات تغیر رشته رو دبیران مدرسه خودمون میگیرن یا سوالات از اداره میاد؟همچنین بفرماید سوالات و اداره تصیح میکنه یا مدرسه؟
    همچنین سطح سوالات درحدکتاب هست یا فراتر؟

    1. سلام دوست عزیز، مسئول سوالات تغییر رشته، منطقه‌ی آموزش و پرورش (اداره) است. هر سال منطقه، طراحی سوال‌های تغییر رشته را به یک مدرسه‌ی خاص می‌سپارد تا برای تمام مدارس آن منطقه سوال طراحی کند. بنابراین سوالات هر منطقه با منطقه‌ی دیگر تفاوت دارد. تصحیح امتحان نیز در مدرسه‌ی شما صورت نمی‌گیرد و منطقه‌ی آموزش و پرورش مسئول تصحیح است. سوالات در حد کتاب درسی هستند.

    2. سلام من یازدهم انسانی‌ام و میخام سال دوازدهم فنی بخونم
      این امکان داره ک از نظری به فنی تغییر رشته بدم
      و برای تغییر رشته از نظری به فنی حرفه ای هم باید امتحان داد؟
      چه کتابایی؟

      1. سلام دوست عزیز، همونطور که در مقاله ذکر شده، تغییر رشته به شکل معمول از نظری به فنی فقط از دهم به یازدهم امکانپذیره، اگر اصرار به تغییر رشته دارید، به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خود مراجعه کنید، با راهنمایی این اداره و از طریق مدارس بزرگسال امکان تغییر رشته وجود دارد.

  21. سلام اگر کسی تو رشته ی فعلی خودش چندتا درسو خرداد بیفته می‌تونه تغییر رشته بده؟

    1. سلام دوست عزیز، اگر شخص امتحان‌هاشو بیوفته، باید علاوه بر شرکت در امتحانات تغییر رشته، شهریور در امتحانات تجدیدی شرکت کرده و قبول بشه. اگر هم تعداد تجدیدی‌ها کم باشه و شرایط استفاده از تبصره‌ی تک ماده داشته باشه، می‌تونه از این تبصره استفاده کنه. برای اطلاع از اینکه امکان استفاده از تک ماده دارید یا نه باید به دفترداری مدرسه رجوع و سوال کنید.

  22. سلام وقت بخیر من پارسال که پایه یازدهم تجربی بودم از تجربی به انسانی تغییر رشته دادم الان دوازدهم انسانی رو تموم کردم و برای فارغ‌التحصیلی شهریور باید دروس کمبود انسانی رو امتحان بدم که دقیقا شامل ۹ درس میشه میخواستم بپرسم برای این دروس امکان استفاده از تک ماده وجود داره؟ اگر امکانش هست حداکثر برای چندتا درس میتونم از تک ماده و تبصره استفاده کنم؟ و شرایطش چجوریه؟ ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام دوست عزیز، بر اساس اطلاعاتی که از سال‌های گذشته داریم، امکان استفاده از تک ماده در آزمون‌هایی که فرمودید نیست. کف قبولی در این امتحانات، کسب نمره‌ی 10 است. برای کسب اطلاع دقیق می‌تونید از دفترداری مدرسه یا از منطقه‌ی آموزش و پرورش سوال کنید.

  23. سلام
    من یازدهم انسانی هستم ، تغیر رشته میدم به تجربی و شهریور باید ۴ تا کتاب تجربی رو امتحان بدم حالا سوالم اینه اگر از ۴ تا امتحان یکی یا دو تاش رو قبول نشدم یعنی زیر ۱۰ گرفتم چی میشه ؟
    یعنی اگر یکیشون رو قبول نشم کلا انتخاب رشتم لغو میشه یا نه

    1. سلام دوست عزیز، کف نمره برای تغییر رشته نمره‌ی 10 است و اگر نتوانید این نمره را بیاورید، اجازه‌ی تغییر رشته نخواهید داشت.

  24. سلام خسته نباشید ، من متقاضی تغییر رشته از ریاضی به تجربی پایه یازدهم هستم ، میخواستم بدونم برای امتحان تغییر رشته شهریور ماه چجوری و کدوم درس هارو باید امتحان بدم؟!

    1. سلام دوست عزیز، شما باید درخواست خودتون رو به مدرسه اعلام کرده باشید، در ادامه مدرسه فرآیند اداری را انجام می‌ده و به شما برنامه‌ی امتحانات شهریور را اطلاع می‌دهند. اگر متقاضی پایه‌ی دهم به یازدهم هستید، برای اطلاع از دروس امتحانی، این مقاله رو بخونید: تغییر رشته دهم به یازدهم l راهنمای تغییر رشته در پایه یازدهم

  25. سلام بجز درسای تخصصی یازدهم شیمی ۲ زیست ۲ ریآصی ۲ و فیزیک ۲ برای تغییر رشته درسای سال دهم رشته تجربی ام باید امتحان بدیم؟
    درسای رشته ریآصی و تو خرداد قبول شدم باز باید دهم و یازدهم ریآصی ام امتحان داد وقتی قراره برم تجربی؟؟؟ح

    1. سلام دوست عزیز، برای تغییر رشته از ریاضی به تجربی، فقط زیست یازدهم و دهم را باید امتحان بدید، بقیه‌ی درس‌ها معادل سازی می‌شود. امتحانات خرداد امسال که بعدش آزمون تغییر رشته می‌دید رو باید قبول شده باشید.

  26. سلام من یازدهم انسانی ام تغیر رشته به تجربی
    امروز تو مدرسه ازم تعهد گرفتن که در صورت پیش اومدن مشکل در فارغ التحصیلی و دیپلم اعتراضی ندارم ، یعنی امکان این هست توی کنکور قبول شم ولی به خاطر تطابق دیپلم مشکل برام پیش بیاد ؟

    1. سلام دوست عزیز، بر اساس اطلاعات موجود، مشکلی برای شما ایجاد نمی‌شود و بدون نگرانی تغییر رشته بدهید. اما کار سختی برای کنکور دارید و تمرکز خود را روی مطالعه ی دروس تجربی بگذارید.

  27. سلام خسته نباشید
    من میخوام از رشته ریاضی یازدهم به تجربی برای دوازدهم تغییر رشته بدم
    و همه ی درسارو پاس شدم
    چه درسایی رو باید شهریور امتحان بدم؟

    1. سلام دوست عزیز، زیست 1 و زیست 2 را باید آزمون بدید. حتماً درخواست خود را برای تغییر رشته به مدرسه اعلام کنید تا برنامه‌ی امتحانی را به شما ارائه بدهند.

  28. سلام من می‌خوام از انسانی به تجربی برم .
    میخواستم بدونم آزمون تغییر رشته در مدرسه ای که حال دارم درس میخونم امتحان میدم یا یک جای دیگه؟

    1. سلام دوست عزیز، شما باید درخواست تغییر رشته را به مدرسه‌ی خودتون ارائه بدید. درنهایت منطقه‌ی آموزش و پرورش تعیین می‌کنه شما در کدوم مدرسه‌ی منطقه‌ی تحصیلی خودتون باید آزمون بدید. آزمون‌های تغییر رشته‌ی شما همون امتحانات تجدیدی شهریورماه یک مدرسه‌ی دیگه‌ست که شما همراه با دانش‌آموزای اون مدرسه امتحان می‌دید.

  29. سلام و عرض ادب،بنده میخوام از یازدهم تجربی به دوازدهم ریاضی تغیر رشته بدم
    یک سوال از خدمت تون دارم،آیا اگر آموزش و پرورش محل برگزاری امتحان تغیر رشته بنده را در مدرسه خودم برگزار کنه آیا سوالات تغیر رشته بنده با سوالات تجدیدی هایی که در مدرسه ای که آزمون میدم یک سوال خواهد بود؟
    یعنی اگر آزمون تغیر رشته در مدرسه خودم برگزار بشه سوالات تغیر رشته من با تجدیدی ها مدرسه خودم یکسان خواهد بود؟

    1. سلام دوست عزیز، آموزش و پرورش هر منطقه هر سال یک مدرسه‌ی دولتی را میزبان امتحانات تغییر رشته قرار می‌دهد. اگر مدرسه‌ی دولتی می‌روید، امکان این وجود دارد که مدرسه‌ی شما میزبان باشد، باید از مسئولین مدرسه یا آموزش و پرورش منطقه سوال کنید. بله، سوالات امتحان شما با دانش‌آموزانی است که امتحان تجدیدی می‌دهند، یکسان است.

      1. سلام پس اگر محل برگزاری آزمون مدرسه خودم باشه مسئول تصحیح سوالات هم مدرسه خودم خواهد بود؟

  30. سلام و درود،یک سوالات از خدمتتون داشتم،آیا از رشته ریاضی تو کنکور از علوم قضایی و فقه حقوق پذیرش میگیرن؟! اگه میگیرن لطفا حداقل رتبه این رشته رو براساس سال های گذشته بفرمایید و همچنین بفرمایید سال قبل چند نفر پذیرش گرفتن
    سپاس فراوان

    1. سلام دوست عزیز، از گروه آزمایشی ریاضی می‌توان وارد رشته‌های فقه و حقوق و علوم قضایی شد. بر اساس آنچه در دفترچه انتخاب رشته گروه ریاضی در کنکور 1400 آمده است، دانشگاه‌های غیرانتفاعی در این رشته دانشجو می‌پذیرند. در مقطع کاردانی دانشگاه‌هایی مثل آفاق (ارومیه)، کار (خرمدره)، کار (قزوین)، روزبهان (مازندران) و علامه طبرسی (مازندران)، هرکدام 100 دانشجو در رشته‌ی علوم قضایی پذیرفته‌اند. دانشگاه علوم قضایی تهران (با شرایط خاص و مصاحبه) 9 نفر مرد در مقطع کارشناسی پذیرفته است. دانشگاه‌ غیرانتفاعی فیض الاسلام در خمینی شهر اصفهان نیز 35 نفر پذیرفته است. دانشگاه غیرانتفاعی طلوع مهر در قم 10 نفر در مقطع کاردانی، دانشگاه غیرانتفاعی زاگرس در کرمانشاه نیز 12 نفر پذیرفته است.دانشگاه‌ غیرانتفاعی شمال در آمل مازندارن و دانشگاه علامه محدث نوری در همین استان هر کدام 60 دانشجوی کارشناسی علوم قضایی پذیرفته‌اند.
      در رشته فقه و حقوق دانشگاه غیردولتی شهید مطهری سال گذشته 12دانشجو با مصاحبه و شرایط خاص پذیرفته است. دانشكده غيرانتفاعي اصول الدين در واحد تهران 60 نفر در این رشته می‌پذیرد. دانشگاه زابل و موسسه‌های غیر انتفاعی میزان (تبریز) و آذرآبادگان ارومیه، شهید اشرفی اصفهان (60 نفر) امین در فولادشهر اصفهان (20 نفر) فیض کاشانی در کاشان (5 نفر)، هشت‌بهشت اصفهان (20 نفر)، قرآن و حدیث شهر ری (30 نفر) بدون کنکور (با سوابق تحصیلی) در این رشته دانشجو می‌پذیرند. دانشگاه‌های غیر انتفاعی بیشتری نیز در شهرهای کشور به ویژه قم و تهران هم با آزمون و هم بدون کنکور در این رشته دانشجو می‌پذیرند.
      در کنکور 1400 داوطلبی با رتبه در سهمیه‌ی 11426 (منطقه یک/ گروه آزمایشی ریاضی) در رشته‌ی فقه وحقوق اسلامی|دانشگاه غيردولتی شهيدمطهری | شبانه پذیرفته شده است.

        1. دوست گرامی، شهریه‌ی هر دانشگاه غیرانتفاعی متفاوت است. برخی از دانشگاه‌های غیر انتفاعی مثل دانشگاه شهید مطهری در تهران، روزانه بدون شهریه هم دانشجو می‌پذیرند ولی در دوره‌ی شبانه شهریه دارند. برای اطلاع دقیق باید با روابط عمومی هر کدام از دانشگاه‌ها که مد نظرتون هست تماس بگیرید.

          1. سلام من رشته کاردانش هستم ایا از پایه یازدهم میشه رفت رشته انسانی با موافقت مدیران من اصلا به رشته کاردانش علاقه ندارم اگه می شه بگید لطفا خانوادم میگن برو رشته انسانی اگه میشه رفت بگید لطفا زود جواب بدید

          2. سلام دوست عزیز، در شرایط عادی و به روش معمول نمی‌توان در پایه‌ی یازدهم از کاردانش به نظری (انسانی، ریاضی و تجربی) تغییر رشته داد، اما اگر اصرار به تغییر رشته دارید باید به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون مراجعه کنید، بر اساس گزارش دانش‌آموزان در شرایطی خاصی و از طریق مدارس بزرگسالان یا آموزش مجازی ممکن است بتوانید تغییر رشته بدهید.

  31. سلام وقت بخیر
    میخواستم بپرسم میشه از رشته انسانی کنکور کامپیوتر رو داد؟
    و اینکه برای تغییر رشته از انسانی به فنی حرفه ای یا کاردانش از یازدهم به دوازدهم بجز مدارس بزرگسالان و آموزش از راه دور راه دیگه ای نیست؟ چون میخوام هرجور شده دوازدهم رو کامپیوتر بخونم بعد کنکور 1402 رو کنکور کامپیوتر بدم.

    1. سلام دوست عزیز، شما با دیپلم رشته‌ی انسانی می‌توانید در کنکور رشته‌ی ریاضی شرکت کنید. برای تغییر رشته به فنی در سال یازدهم به دوازدهم تنها امکان موجود فعلا مدارس بزرگسال و آموزش از راه دور است.

    1. سلام دوست عزیز، شما باید در امتحانات پایان ترم قبول شده باشید و بعد از آزمون‌های تغییر رشته در شهریور ماه پذیرفته بشید. شرط معدل در تغییر رشته ملاک نیست.

        1. سلام دوست عزیز، برای شرکت در آزمون‌های تغییر رشته، پیش شرط قبولی در سال یازدهم وجود نداره، اما برای ورود به تجربی پیش شرط معدل و … وجود داره. لطفا به معاون آموزشی مدرسه یا اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خود مراجعه کنید و مطمئن بشید امکان تغییر رشته رو دارید.

  32. سلام خسته نباشید بنده برای تغییر رشته از یازدهم تجربی به دوازدهم ریاضی به غیر از شیمی2. هندسه 2. فیزیک 2. حسابان 1. چه درس های دیگری را باید امتحان بدهم ؟؟

      1. سلام من الانم میخوام تغییر رشته بدم از یازدهم تجربی به ریاضی اینطور که متوجه شدم باید دروس یازدهم رو شهرریور پیشرو و دهم رو تابستان بعد از امتحانات دیپلم بدهم اونوقت دروس مثل فیزیک و شیمی که مشترک و یا نزدیک به هم هستن رو هم باید امتحان داد؟ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. سلام دوست عزیز، شما باید درخواست خودتون رو برای تغییر رشته هرچه سریع‌تر به مدرسه اعلام کنید، با منطقه هماهنگ می‌شه و شما امتحان‌ دروس تغییر رشته رو همزمان با امتحانات تجدیدی مدرسه‌ای که منطقه به شما اعلام می‌کنه، شرکت می‌کنید. دروس مشترک تطبیق داده می‌شن و مشکلی برای اون‌ها ندارید. بعد از اعلام به مدرسه، برنامه‌ی آزمون به شما ارائه می‌شه.

  33. یعنی نیازی به امتحان دادن هندسه 1و فیزیک یک و شیمی یک و ریاضی دهم . نیست ??

    1. سلام دوست عزیز، شیمی و ریاضی که یکی هستند. هندسه 1 و فیزیک 1 هم جزو دروسی هستن که شما باید بگذرونید. بستگی به مدرسه داره و برنامه‌ای که به شما ارائه می‌دن. چون تعداد امتحان‌های تغییر رشته اینجوری زیاد می‌شه، گاهی مدارس این آزمون‌ها را بعدا در تابستان سال دوازدهم از شما امتحان می‌گیرند. باید با مدرسه و برنامه‌ی مدرسه برای تغییر رشته هماهنگ باشید.

  34. سلام ببخشید برای تغییر رشته یادزدهم به دوازدهم و از تجربی به ریاضی دیر نیست الان ؟ مهلتش تموم نشده ؟ تا چه زمانی وقت هست؟

    1. سلام دوست عزیز، امتحانات تغییر رشته شهریور ماه همزمان با امتحانات تجدیدی برگزار می‌شن. در اسرع وقت درخواست خود را به مدرسه ارائه بدهید تا کارهای اداری مربوط به شرکت شما در آزمون های تغییر رشته صورت بگیرد.

  35. سلام برای تغییر رشته از ریاضی به تجربی پایه یازدهم به دوازدهم فقط باید زیست شناسی 2 رو امتحان بدم

    1. سلام دوست عزیز، هرچه سریعتر درخواست تغییر رشته‌ی خود را به مدرسه ارائه بدهید چراکه امتحانات تغییر رشته همزمان با امتحانات تجدیدی شهریور برگزار می‌شود. به شما برنامه‌ی آزمون داده می‌شود. معمولاً در این برهه‌ی زمانی زیست ۲ را امتحان می‌دهید و بعداً در هماهنگی با مدرسه‌ای که در آن در رشته‌ی تجربی ثبت نام می‌کنید، در برهه‌ی زمانی دیگری زیست 1 هم از شما امتحان گرفته می‌شود.

  36. سلام خسته نباشید من پایه یازدهم تجربی هستم
    و می‌خوام برم دوازدهم انسانی
    بنده دهم و یازدهم دروس اصلی مرتبطه با رشته تجربی افتادم و هنوز پاس نکردم
    و الان می‌خوام در تغییر رشته به انسانی شرکت کنم
    من باید دروس اصلی تجربی امتحان بدم !
    یا نه فقط باید در امتحانات دروس انسانی شرکت کنم !
    بعدش داداش من می‌خوام دیپلمم بگیرم خوب
    چه کاری کنم که این مدرک کامل بگیرم و به دردسر نیوفتم یعنی اینکه بعد امتحانات تغییر رشته باید چه امتحانی تو ایام تحصیل بدم تا مدرک به درستی بگیرم !
    مرسی لطفا هرچه زودتر پاسخ من را بدهید ممنون

    1. سلام دوست عزیز، شما باید امتحانات پایه‌ی یازدهم تجربی رو قبول بشید. یعنی اگر الان در امتحانات خرداد افتادید، باید شهریور حداقل نمره‌ی ده رو بگیرید. برای تغییر رشته از یازدهم تجربی به دوازدهم انسانی باید در‌س‌های جامعه شناسی 2، فلسفه 1، علوم و فنون ادبی 2 و عربی 2 امتحان داده بشه. پس از تغییر رشته هم هنگام تحصیل باید درس های اقتصاد، منطق، جامعه شناسی 1 و علوم فنون ادبی 1 از پایه ی دهم انسانی را در زمانی که مدرسه مقرر می‌کند پاس کنید تا دیپلم دریافت کنید.

    1. سلام دوست عزیز برای تغییر رشته از یازدهم تجربی به دوازدهم انسانی باید در‌س‌های جامعه شناسی 2، فلسفه 1، علوم و فنون ادبی 2 و عربی 2 امتحان داده بشود. پس از تغییر رشته نیز هنگام تحصیل باید درس های اقتصاد، منطق، جامعه شناسی 1 و علوم فنون ادبی 1 از پایه ی دهم انسانی را در زمانی که مدرسه مقرر می‌کند پاس کنید تا دیپلم دریافت کنید.

  37. سلام من در امتحانات تغییر رشته شهریور ماه یازدهم به دوازدهم تجربی به ریاضی شرکت کردم اگه در امتحان هندسه در شهریور نمره نیارم آیا فرصت دوباره هست یا نه؟

    1. سلام دوست عزیز، باید حتماً در امتحان تغییر رشته دست‌کم نمره‌ی ده را بگیرید وگرنه امکان تغییر رشته ندارید.

  38. سلام وقت بخیر من تغی رشته یازدهم به دوازدهم انسانی به تجربی ام
    بعد از امتحانای شهریور اگر زیر ۱۰ گرفتم حق اعتراض دارم یعنی میشه اعتراض زد

  39. سلام من امسال پایه ی یازدهم رو تمام کردم میخواستم ببینم نمیشه که تغییر رشته بدم و وارد رشته ی فنی بشم
    امکانش هست مه تغییر رشته بدم و از پایه ب پایین تر مثلا دوباره از یازدهم در رشته فنی ادامه تحصیل بدم؟

    1. سلام دوست عزیز، تغییر رشته از پایه یازدهم به دوازدهم فقط برای دانش‌آموزان شاخه‌ی نظری ممکن است. امکان رفتن به پایه‌ی پایین تر را ندارید. اگر بخواهید به فنی تغییر رشته بدهید باید از قوانین مربوط به آموزش از راه دور، مدارس بزرگ‌سالان و … استفاده کنید.

  40. سلام من میخوام از یازدهم تجربی برم دوازدهم انسانی، میدونم که دروس عربی و فلسفه و اقتصاد و علوم فنون و جامعه شناسی رو باید امتحان داد ، اما من چون خرداد معدلم کم شده و میدونم بعد تغییر رشته درس ها جایگزین میشه و معدل من رو نمره ی درسای انسانی تعیین میکنن.میخواستم بپرسم من میتونم روانشناسی و جغرافیا رو هم امتحان بدم تا اونام جایگزین نمرات کمی که گرفتم بشه ؟ میتونم ریاضی و آمارو دوباره امتحان بوم تا نمرش جایگزین ریاضیم بشه؟ امکان امتحان دادن در درس هایی که کاملا یکیه چطوره؟ مثلا فارسی

    1. سلام دوست عزیز، معدل سال یازدهم شما بر اساس نمرات تجربی شما تعیین می‌شود نه امتحانات تغییر رشته. و در پایه‌ی یازدهم از نظر قانونی امکان ترمیم معدل وجود ندارد و نمره‌ای جایگزین نمره‌ی دیگر نمی‌شود. پایه‌ی دوازدهم را با جدیت بخوانید و معدل خوبی در این پایه کسب کنید تا در کنکور به شما کمک کند.

        1. سلام دوست عزیز، برای کسب اطمینان و دریافت اطلاعات بروز باید به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ای که در آن تحصیل می‌کنید، مراجعه کنید.

  41. سلام من در امتحانات تغییر رشته شهریور ماه یازدهم به دوازدهم تجربی به ریاضی شرکت کردم اگه در امتحان هندسه در شهریور نمره نیارم آیا فرصت دوباره هست یا نه؟

    1. سلام دوست عزیز، فقط یکبار امکان شرکت در امتحانات تغییر رشته وجود دارد و باید حداقل نمره‌ی ده را کسب کنید. در غیر این صورت امکان تغییر رشته نخواهید داشت، اما در پایان سال دوازدهم می‌توانید به جای کنکور تجربی در کنکور ریاضی شرکت کنید.

  42. سلام
    من در امتحانات تغییر رشته شهریور ماه یازدهم به دوازدهم تجربی به ریاضی شرکت کردم اگه در امتحان هندسه در شهریور نمره نیارم آیا فرصت دوباره هست که دوباره امتحان بدم ؟
    مثلاً در دی دوازدهم میتونم بدم؟

    1. سلام دوست عزیز، خیر امکان شرکت مجدد در آزمون وجود ندارد، اما مطابق قوانین جدید شما با دیپلم تجربی نیز به راحتی می‌توانید در کنکور ریاضی شرکت کنید.

  43. سلام خسته نباشد من یازدهم هستم امسال میرم دوازدهم رشته علوم انسانی هستم خواستم ببینم میشه امسال دوازدهم رشته علوم تجربی بخونم؟

    1. سلام دوست عزیز، برای تغییر رشته باید پیش از شهریور به مدرسه درخواست تغییر رشته می‌دادید تا در امتحانات تغییر رشته که همزمان با امتحانات تجدیدی برگزار می‌شه، شرکت کنید. به احتمال زیاد فرصت درخواست از دست رفته است، اما محض احتیاط با مدرسه تماس بگیرید و سوال بفرمایید.

    2. سلام وقت بخیر
      برای تغییر رشته از یازدهم انسانی به دوزادهم تجربی ابتدا باید کدوم دروس رو امتحان داد؟دروسِ دهم تجربی یا یازدهم تجربی؟!منظورم اینه واسه اولین زمان امتحان که احتمالا شهریور سال بعد هس برای من ابتدا واسه کدوم دروس اماده باید باشم؟!

      1. سلام دوست عزیز شما هنگام شرکت در آزمون‎ تغییر رشته در شهریور سال بعد باید ابتدا دروس یازدهم تجربی از جمله ریاضی، شیمی، فیزیک و زیست را امتحان بدهید. در صورت قبولی و آغاز سال تحصیلی، امتحانات مربوط به دهم را نیز در هماهنگی با مدرسه‎، بعد از امتحانات خرداد سال دوازدهمتان، امتحان خواهید داد تا دیپلم خود را بگیرید.

  44. سلام خسته نباشید
    ببخشید تغییر رشته یازدهم انسانی به دوازدهم تجربی رو درس های شیمی و زیست پاس کردم
    در شهریور نتونستم ریاضی و فیزیک رو پاس کنم
    راهی نیست که بتونم دوباره امتحان بدم؟

    1. سلام دوست عزیز، خیر راهی برای شرکت مجدد در آزمون نیست. اما بر اساس قوانین جدید شما می‌تونید با دیپلم انسانی هم در کنکور تجربی شرکت کنید. منتها باید با مدرسه صحبت کنید تا دروسی که نیاز هست رو در طی سال تحصیلی آینده پاس کنید. به دفترداری مدرسه مراجعه کنید تا جزئیات رو با شما درمیون بذارند.

      1. سلام وقتتون بخیر
        من میخوان امسال تغییر رشته از سال یازدهم به دوازدهم از رشته انسانی به تجربی رو انجام بدم و قراره تو مدرسه دیگه ای ثبت نام کنم چون به شهر دیگه ای داریم میریم بعد از یکی از مدرسه ها که پرسیدیم گفت امکان تغییر رشته دیگه نیس
        الان باید پیش اموزش پرورش بریم و بگن کدوم مدرسه امکانش هست و بعد ثبت نام کنیم؟!

        1. سلام دوست عزیز، شما برای تغییر رشته باید قبل از شهریور ماه اقدام می کردید و در حال حاضر امتحانات تغییر رشته برگزار شده و شما امکان تغییر رشته ندارید. اما اگر تمایل داشته باشید که کنکور تجربی بدهید، مشکلی وجود ندارد، چراکه بر اساس قانون جدید با دیپلم انسانی هم می‌توانید در کنکور تجربی شرکت کنید. اما کار شما سخت تر است و رقابت در این رشته بسیار بالاست. همچنین باید معدل خوبی هم در رشته ی انسانی کسب کنید چون نمرات شما به عنوان سوابق تحصیلی در کنکور اثر دارد.

          1. من سال دهم رو تموم کردم در حال حاضر
            و امسال میرم یازدهم و تو سال جدید تحصیلی که یازدهم هستم برای دوازدهم میخوام تغییر رشته بدم
            و اون مدرسه کلا ظرفیت نداشت واسه ثبت نام و ظاهرا بخاطر همین گفت امکان تغییر رشته نیس
            اما میخوام بدونم به طور کلی امکان تغییر رشته از سال یازدهم به دوازدهم هست و مدرسه ای هست که موافقت کنه؟!

          2. سلام دوست عزیز، بله تغییر رشته از یادهم به دوازدهم امکانپذیره و مدرسه موظف هست که درخواست شما رو بپذیره. البته شما باید در انتهای امتحانات خرداد ماه سال تحصیلی جدید، درخواست خود را مطرح کنید. اگر مدرسه نپذیرفت، به آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون رجوع کنید.

        2. سلام بجز این چهار درس ضروری که برای تغییر رشته لازم هست، دانش آموز میتونه به انتخاب خودش دروس دیگه که واحد تحصیلی اون سال نبوده رو امتحان بده ؟ مثلا برای تجربی به انسانی میشه ریاضی و آمار رو هم امتحان داد؟ ممنون میشم جواب بدید خیلی به جوابتون احتیاج دارم ♥️

          1. سلام دوست عزیز، برای تغییر رشته باید در امتحانات تعیین شده شرکت کنید. بعد از تغییر رشته، باقی دروسی که مختص انسانی هستند رو در طول سال تحصیلی یا تابستان سال بعد امتحان می‌دید. در این مورد باید با مسئولین مدرسه‌ای که واردش می‌شید صحبت کنید.

          2. سلام من یازدهم انسانی هستم و با تغییر رشته از دهم به یازدهم اومدم این رشته آیا میتونی از یازدهم به دوازدهم به رشته ریاضی تغییر رشته بدم

    2. سلام من رشته دوازدهم مکانیک دارم میشه در دانشگاه کنکور ریاضی بدم چون میخوام رشته مهنس شیمی برم

      1. سلام دوست عزیز، شرکت در کنکور ریاضی با مدرک دیپلم هر رشته ای امکان پذیر است و سازمان سنجش محدودیتی برای شرکت در آزمون های سراسری با دیپلم غیر مرتبط قرار نداده است. البته باید دیپلم نظام جدید داشته باشید.

  45. ی سوال داشتم برای رفتن ب دوازدهم تجربی
    چه فصل هایی رو از دهم و بازدهم باید خوب بلد باشی تا پیش نیاز باشه
    از ریاضی فیزیک شمی زیست 1 و 2 کدوم فصلاشو بخونم تا برای دوازدهمم اماده باشم چون الن وقت کلش نیس

    1. دوست عزیز، سوال شما واضح نیست. شما الان سال دهمی هستید؟ یا از مهر وارد پایه ی یازدهم می‌شید؟ رشته‌ی شما چه هست؟ قصد دارید سال دیگه تغییر رشته بدید؟

  46. سلام
    من امتحانات تغیر رشته رو شرکت کردم قبول هم شدم
    کادر مدرسه گفتن داخل سامانه سیدا تغیر رشته من رو ثبت کردن
    اما برای اصلاح سفارش کتاب که من وارد سامانه فروش کتاب میشم هنوز من رو دانش اموز انسانی میدونه
    میخواستم بدونم چقدر طول میشه فرایمد ثبت شدن اسم من در سامانه سیدا در رشته جدید

    1. سلام دوست عزیز، حتما با دفتر مدرسه تماس بگیرید و پیگیری کنید. با دفتردار مدرسه صحبت کنید و به ایشون اطلاع بدید که هنوز نام شما در رشته‌ی جدید ثبت نشده است.

  47. با سلام وقتتون بخیر
    دانش اموزانی که دوازدهم تجربی هستن و میخان تو کنکور ریاضی شرکت کنن (با توجه به اینکه اخرین مهلت تغییر رشته شهریور ماه بود) طبق بخشنامه امروز برای ۱۴۰۲ تکلیفشون چی میشه؟ مجبور هستن امتحان نهایی زیست شناسی رو در خرداد بدن؟ امتحاناتی که فقط مربوط به رشته ریاضی هستند(مثل هندسه) چطور؟
    خیلی ممنون

    1. سلام دوست عزیز، درست است که بر اساس بخشنامه‌ی جدید دروس مختلف با ضریب خاص خود در کنکور اثر می‌گذارند، اما معدل نهایی بالاترین اهمیت را دارد. در هر صورت شما باید امتحانات نهایی رشته‌ی خود را بدهید و نمی‌توانید در آزمون‌های رشته‌ی دیگری در خرداد شرکت کنید. امتیاز سوابق تحصیلی شما بر اساس معدل نهایی‌تان اعمال خواهد شد.

  48. سلام من آزمون های تغیر رشته رو دادم قبول هم شدم ولی هنوز مدرسه تو سایت سیدا ثبت نکرده😐
    تا کی مهلت هست ثبت کنن؟

  49. سلام
    من الان سال یازدهم هستم و سال دهم درخواست تغییر رشته دادم و موافقت شد ولی به دلایلی فقط یکی از امتحان هارو دادم و بقیه رو نتونستم برم و امتحان ندادم‌.
    امسال از مشاور پرسیدم و گفت میتونی از یازدهم به دوازدهم تغییر رشته بدی فقط کافیه معدل بالای 17داشته باشی؛حالا برای تغییر رشته مشکلی پیش نمیاد بخاطر سال دهم و میتونم امتحان بدم؟!

    1. سلام دوست عزیز، مشکلی نداره اگر تغییر رشته از فنی به نظری یا بلعکس نباشه، یعنی فقط از رشته‌های نظری (ریاضی، انسانی و تجربی) به نظری باشه، یازدهم به دوازدهم هم امکان پذیره.

  50. سلام
    من الان یازدهم انسانی ام و نهایتا میخوام به تجربی تغییر رشته بدم امسال
    حالا امکانش هس از همین ابتدا انتقالی بگیرم به یه مدرسه غیر انتفاعی و امسال رو از همین الان تجربی بخونم ؟

    1. سلام دوست عزیز، خیر امکانش نیست، شما باید تابستان در امتحانات تغییر رشته شرکت کنید.

  51. سلام
    ممنون میشم اگه پاسخ بدین
    برای تغییر رشته سال یازدهم به دوازدهم معدل رشته قبلی برای اینکه اجازه بدن تغییر رشته بدم خیلی مهمه؟ مثلا اگه همه درس هارو قبول شده باشم و تجدیدی نداشته باشم کافیه یا حتما باید معدل بالای 18باشه و اگه در غیر اینصورت باشه اجازه تغییر رشته نمیدن؟
    و اینکه میشه بگین نهایتا در چه صورتی با تغییر رشته موافقت نمیشه؟

    1. سلام دوست عزیز، شما صرفا باید درخواست تغییر رشته بدید و شهریور در امتحانات تغییر رشته شرکت کنید و نمره‌ی قبولی بگیرید. شرط دیگه‌ای نداره.

  52. سلام
    ببخشید اگه من امسال برای تغییر رشته از انسانی به تجربی زیست۲،فیزیک۲،شیمی۲،ریاضی۲ رو امتحان بدم سال دوازدهم چه درس های دیگه ای رو باید امتحان بدم بغییر از زیست۱،فیزیک۱،شیمی۱،ریاضی۱ باید زمین شناسی و ازمایشگاه۱ و ازمایشگاه۲ هم متحان بدم؟!

    1. سلام دوست عزیز، امتحاناتی که ذکر کردید درست است. زمین شناسی و آزمایشگاه‌ها را نباید امتحان بدهید.

      1. ببخشید ولی مگه زمین شناسی و ازمایشگاه هم جزو درس های رشته تجربی نباید تو کارنامه باشن؟
        الان فرق کسی که از اول تو رشته ای بوده با کسی که تغییر رشته میده برای معدل دیپلم و چیزای دیگه چیه ؟

        1. سلام دوست عزیز، برای تغییر رشته، شما باید بعضی از دروس مهم رو امتحان بدید تابستون، بعد اگر پذیرفته بشید، در طی تحصیل در سال بعد، درس‌‎هایی که جا موندن و نمره ندارید از سال گذشته رو ازتون امتحان می‌گیرن. مدرسه‌ای که در اون تحصیل می‌کنید، به شما برنامه می ده.

  53. سلام
    وقت بخیر
    من 11 انسانی هستم میخوام امسال به12تجربی تغییررشته بدم. با اموزش پرورش و مدرسه صحبت کردم و گفتم که میخوام امتحانات رو در طول سال تحصیلی فعلی بدم و موافقت کردن
    سوالی که دارم اینه که اگرقبل از خرداد و شهریور امتحانات تغییر رشته رو بدم همشون رو قبول بشم دیگه لزومی نداره که خرداد امتحان دروس تخصصی انسانی رو بدم درسته؟

    1. سلام دوست عزیز، شما در هر صورت باید امتحانات سال یازدهم رشته‌ی انسانی رو با موفقیت پشت سر بگذارید.

  54. سلام.من یازدهم انسانی ام و میخوام به دوازدهم ریاضی تغییر رشته بدم.مدرسم هم غیرانتفاعی هست.سال قبل هم درخواست تغییر رشته دادم ولی نرفتم امتحانشو بدم.بعدش هم مدیر مدرسمون خیلی اذیت کرد که نه تو تغییر رشته نده و پشیمون میشی و اینا.
    خب من یه چند تا سوال داشتم:
    مدیر مدرسه میتونه نزاره تغییر رشته بدیم؟
    من که یه بار درخواست تغییر رشته دادم میتونم امسالم بدم؟
    بعد به نظر شما چه دلایلی بیارم که این مدیرمون قانع بشه؟
    و اینکه من میتونم هم خرداد و هم شهریور در امتحانات تغییر رشته شرکت کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، تغییر رشته تصمیم شخصی شماست و مدیر مدرسه امکان ممانعت از شرکت شما در آزمون تغییر رشته را ندارد. بله امکان تغییر رشته در سال یازدهم هم دارید. هم خرداد و هم شهریور امکان شرکت در آزمون ها را دارید. احتمالاً مدیریت مدرسه‌ی شما دلایلی برای مخالفت با تغییر رشته‌ی شما دارد، ضمن جویا شدن این دلایل از ایشان، در صورت امکان با یک مشاور تحصیلی مشورت کنید.

    2. سلام
      وقتتون بخیر
      یه سوال داشتم واسه کسایی تغییر رشته میدن معدل دیپلم چطوری میشه؟
      درس های تغییر رشته جای درس های رشته قبلی رو برای معدل دیپلم میگیرن؟
      و اینکه درس های عمومی هم نسبت به رشته جدید واحد هاش تو کارنامه برای معدل تغییر میکنه؟ مثلا دینی یازدهم تجربی و دینی انسانی که متفاوت هس
      با اینکه تطبیق زده میشه ولی در معدل تفاوتی داره؟

      1. سلام دوست عزیز، دقت داشته باشید که معدل دیپلم شما مختص به امتحانات نهایی سال دوازدهم است. در مورد معدل یازدهم نیز، امتحانات رشته‌ی قبلی معدل را تعیین می‌کنند. امتحانات تغییر رشته فقط برای کسب مجوز برای تغییر رشته از شما گرفته می‌شوند. در کل تنها نمرات آزمون‌هایی در کنکور اثرگذار هستند که به صورت نهایی گرفته می‌شوند. در مورد عمومی ها هم بسته به اینکه امتحانات نهایی چه رشته ای را می‌دهید ضرایب متفاوت هستند.

      2. سلام
        وقتتون بخیر
        از اونجایی که برای تغییر رشته باید درس های تخصصی رشته قبلیت هم نمره قبولی داشته باشی
        خواستم بپرسم اگه من در خرداد نمره بالای10 قبولی از درس های رشته قبلیم رو داشته باشم ولی در طول سال نمرات خاصی نداشته باشم
        برای صرفا قبولی رشته قبلیم نمرات خرداد که حتما بالای10 باشه کافیه؟

        1. سلام دوست عزیز، نمره‌ی هر آزمونی که امتحان آن نهایی محسوب می‌شود، اهمیت دارد. چرا که هر ساله تاثیر نمرات دبیرستانی در کنکور در حال افزایش است. بنابراین توجه داشته باشید که در صورت برگزاری نهایی امتحانات، نمره‌ی خوبی کسب کنید.

  55. مممنون بابت توضیحاتتون
    من الان یازدهم انسانی ام و میخوام به دوازدهم تجربی تغییر رشته بدم ولی باید همه درس های رشته قبلیم یعنی انسانی هم قبول شم تا بتونم تغییر رشته بدم.خواستم بدونم مثلا واسه درس هایی مثل علوم و فنون و… که بعد از تغییر رشته من بی تاثیر میشه مشکلی نداره اگه فقط خرداد رو نمره قبولی یعنی بالای10 بگیرم برای این درس ها و نمراتی که در طول سال برای مستمر و… هست رو نداشته باشم؟
    یعنی اگه فرضا نمرات مستمر و نوبت اول خاصی نداشته باشم ولی خرداد رو بالای 10 بگیرم قبول هستم این درس هارو؟ یا نوبت اول و مستمر ها هم حتی با گرفتن نمره بالای ۱۰ خرداد بازم در قبولی یا عدم قبولی تاثیر دارن؟

    1. سلام مجدد دوست عزیز، در وهله‌ی اول باید بدانید که در حال حاضر معدل یازدهم در کنکور اثر ندارد. چون هنوز امتحان‌های آن نهایی برگزار نمی‌شوند. بنابراین اگر شما نمره‌ی علوم و فنون خوبی نگیرید، اثر خاصی در کنکور شما نخواهد داشت. اما از سال بعد از کنکور شما، معدل یازدهم نیز در کنکور اثرگذار است.
      اما در مورد اینکه نمره‌ی مستمر و نوبت اول نداشته باشید، باید بگویم که شما یک نمره‌ی سالانه در کارنامه دارید که شامل نمره‌ی مستمر اول (با ضریب یک)، نمره‌ی نوبت اول (با ضریب دو)، نمره‌ی مستمر دوم (با ضریب یک) و نمره‌ی ترم دوم (با ضریب 4) است. این نمره ی سالانه باید بالای ده باشد تا شما قبولی را بگیرید.

  56. سلام وقتتون بخیر
    یه سوال ازتون داشتم
    من الان یازدهم انسانی ام و خرداد تغییر رشته میدم به دوازدهم تجربی
    و میخوام به غیر از کتاب های اصلی یعنی(شیمی۲.زیست۲.فیزیک۲.ریاضی۲) کتاب های دیگه یعنی ازمایشگاه۲ و زمین شناسی هم امتحان بدم(چون نمیخوام بیفته واسه سال دوازدهم)
    خواستم بدونم تاریخ معاصر هم باید جدا امتحان بدم یا تاریخ یازدهم انسانی رو میشه باهاش تطبیق زد؟!

    1. سلام دوست عزیز، وقتی شما درخواست تغییر رشته می‌دهید، برنامه‌ی آزمون از طرف مدرسه به شما ارائه می‌شود و باید در آزمون درس‌هایی شرکت کنید که برای تغییر رشته ضروری هستند. آزمون درس‌های اختصاصی پایه‌ی دهم هم بعد از تغییر رشته در مدرسه از شما گرفته می‌شود. امتحان تاریخ یا آزمایشگاه و … ضرورتی ندارد و تا هنگامی که یک آزمون نهایی نباشد، تاثیر در سوابق تحصیلی شما هم ندارد.

      1. من اموزش پرورش رفتم گفت میتونم همزمان با امتحانات خرداد امتحان تغییر رشته رو بدم؛ فرض کنید من نمیخوام کنکور بدم و مدرک دیپلمم برام خیلی مهمه و میخوام مثل بقیه کسایی که تو این رشته هستن دیپلم بگیرم برای همین اگه زمین شناسی،ازمایشگاه۱و۲،تاریخ معاصر رو امتحان ندم تو کارنامم نمره ای ندارم ازشون!!
        خواستم بدونم این امتحانات که دروس اصلی رو شامل نمیشن مثل زمین شناسی و … رو میتونم نهایتا خرداد و شهریور امسال یا شهریور سال دوازدهم بهرحال امتحان بدم؟!

        1. سلام دوست عزیز، ببینید با درخواست شما برای تغییر رشته، مدرسه فقط موظفه که امتحانات تغییر رشته رو از شما بگیره. بر اساس قاعده، احتمالاً این امتحانات رو از شما نمی‌گیرن به خصوص که نهایی هم نیستند امتحانا و نقشی در ساختن سوابق تحصیلی شما ندارند. اما برای اطمینان باید با دفتردار مدرسه صحبت کنید و از ایشون بخواهید این مورد رو براتون از طریق اداره ی آموزش و پرورش پیگیری کنند.

  57. سلام من از یازدهم انسانی می خوام برم فنی حرفه آیی هنر ( نقاشی) این امکان وجود داره؟

    1. سلام دوست عزیز، در حالت عادی امکان تغییر رشته از نظری (انسانی، تجربی، ریاضی، معارف) به رشته‌های فنی و حرفه‌ای فقط از دهم به یازدهم امکان پذیر است. اگر اصرار به تغییر رشته دارید، باید بعد از مراجعه به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خود، از طریق مدارس شبانه برای تغییر رشته اقدام کنید.

      1. ممنون میشم به این سوالمم پاسخ بدین
        اگه من نیم سال یازدهمم رو غیر انتفاعی برم نمیتونم برای دوازدهم به مدارس عادی برگردم؟!

        1. سلام مجدد، دوست عزیز مشکلی برای ثبت نام در سال دوازدهم در مدرسه‌ی دولتی ندارید.

  58. سلام بنده از یازده تجربی میخوام برم دوازده انسانی بعد از اینکه امتحانات اولیه فنون،جامعه،عربی۲ و فلسفه۱ رو قبول شدم میشه بگید دقیقا چند درس و چه دروسی رو از رشته جدید باید امتحان بدم ؟ چون بلد نیستم تطبیق بدم

    1. سلام دوست عزیز، بعد از امتحانات خردادماه به مدرسه مراجعه کنید و فرم های تغییر رشته رو پر کنید. برای تغییر رشته از یازدهم تجربی به دوازدهم انسانی باید در‌س‌های جامعه شناسی 2، فلسفه 1، علوم و فنون ادبی 2 و عربی 2 امتحان داده بشود. پس از تغییر رشته نیز هنگام تحصیل باید درس های اقتصاد، منطق، جامعه شناسی 1 و علوم فنون ادبی 1 از پایه ی دهم انسانی را در زمانی که مدرسه مقرر می‌کند پاس کنید تا دیپلم دریافت کنید. نیازی نیست شما کاری انجام بدهید، بعد از ارائه ی درخواست خود مدرسه به شما برنامه می ده و کار جلو خواهد رفت.

      1. ممنون از پاسخ گویی شما بعد ببخشید من الان دانش آموز تیزهوشان هستم می خوام بعد امتحان ترم برم مدرسه عادی بدلایلی
        برای تغییر رشته که مشکلی پیش نمیاد ؟ باید از مدرسه جدید پیگیری کنم ؟
        و اینکه امکان داره قبول نکنن؟

        1. سلام مجدد دوست عزیز، مشکلی برای انتقال به مدرسه ی عادی ندارید. فقط حتماً درخواست تغییر رشته ی خودتون رو به مدرسه ارائه بدید و برنامه بگیرید.

  59. سلام من دانش آموز نمونه دولتی پایه یازدهم ریاضی هستم و میخوام به انسانی تغییر رشته بدم امکان داره امتحانات تغییر رشته رو در مدرسه خودم بگذرونم و پس از قبولی به مدرسه دولتی بروم؟ بعد باید چه مراحلی رو طی کنم که مشکلی پیش نیاد

    1. سلام دوست عزیز، شما باید درخواست تغییر رشته رو به مدرسه ی خودتون ارائه بدید. بعد هم باید در امتحانات پایان ترم رشته ی ریاضی (یازدهم) شرکت کنید و هم در امتحانات تغییر رشته (در خرداد یا شهریور)، این امتحانات در مدرسه‌ی دیگه ای برگزار می‌شه. در واقع اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل شما، یک مدرسه رو انتخاب می کنه به عنوان مرکز برگزاری امتحانات تغییر رشته و شما باید در اون مدرسه امتحانات تغییر رشته رو بدید.

  60. سلام امکان داره امتحان ترم و تغییر رشته همزمان بشه در خرداد ماه ؟ اون موقع چه اتفاقی میفته؟

    1. سلام دوست عزیز، امتحانات تغییر رشته برای مدارس دولتی هم در خرداد و هم در شهریور برگزار می‌شوند، اگر مدرسه‌ی غیرانتفاعی هستید، فقط شهریور ماه امکان شرکت در امتحانات تغییر رشته را دارید. برای گرفتن برنامه و اطلاع دقیق از زمان برگزاری امتحانات تغییر رشته به دفتردار مدرسه‌ی محل تحصیل خود مراجعه کرده و درخواست تغییر رشته‌‌ی خود را مطرح کنید.

    1. سلام دوست عزیز، در حالت عادی، تغییر رشته از پایه ی یازدهم به دوازدهم فقط در رشته‌های نظری امکان پذیر است، اما اگر اصرار به تغییر رشته دارید، باید ضمن مراجعه به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقۀ محل تحصیل خود و اعلام درخواست، از طریق مدارس بزرگسال برای تغییر رشته اقدام کنید.

  61. سلام. من پایه یازدهم رشته تجربی هستم و می‌خوام به انسانی تغییر رشته بدم. مطمئنم که تو امتحان عربی که نوبت دوم میدم قبول میشم و این درس هم قابل تطبیق هست. پس میمونه جامعه شناسی ، علوم و فنون و فلسفه یازدهم انسانی که باید امتحان بدم. سوالم اینه که من تو این سه تا امتحان نمره قبولی بیارم مستقیم میرم دوازدهم انسانی دیگه درسته؟ دیگه مرحله دیگه ای که باقی نمیمونه؟

    1. سلام دوست عزیز، برای تغییر رشته از یازدهم تجربی به دوازدهم انسانی باید در‌س‌های جامعه شناسی 2، فلسفه 1، علوم و فنون ادبی 2 و عربی 2 امتحان داده بشود. پس از تغییر رشته نیز هنگام تحصیل باید درس های اقتصاد، منطق، جامعه شناسی 1 و علوم فنون ادبی 1 از پایه ی دهم انسانی را در زمانی که مدرسه مقرر می‌کند پاس کنید تا دیپلم دریافت کنید.

  62. وقت بخیر
    برای تغییر رشته از تجربی به ریاضی در پایه یازدهم، باید دقیقا چه دروسی امتحان داده بشه؟ علاوه بر حسابان ۱ و هندسه ۲، فیزیک ۱ و هندسه ۱ هم باید امتحانش رو داد؟
    و حداقل نمره قبولی چقدر هست؟

    1. سلام دوست عزیز، هندسه 1 و فیزیک 1 هم جزو دروسی هستن که شما باید بگذرونید اما نه در طی امتحانات تغییر رشته. بستگی به مدرسه داره و برنامه‌ای که به شما ارائه می‌دن. گاهی مدارس این آزمون‌ها را بعداً در تابستان سال دوازدهم از شما امتحان می‌گیرند. باید با مدرسه و برنامه‌ی مدرسه برای تغییر رشته هماهنگ باشید. حداقل نمره برای تغییر رشته، 10 است.

  63. سلام خسته نباشید. ببخشید من یک سوال داشتم
    اینکه توی دروس تغییر رشته به انسانی نوشته عربی انسانی بخش تخصصی رشته من نمیدونم که منظورتون اصلا چیه یعنی چی که تخصصی مگه یک کتاب نیست؟ یکیم اینکه اگر منظورتون بخش هایی هست که فقط رشته انسانی آونجارو میخونن میشه بگید دقیقا پایه یازدهم انسانی کجاهاش تخصصی میشه و نام ببرید که من فقط اونجاهارو برای تغییر رشته بخونم؟

    1. سلام دوست عزیز، مقصود این است که کتاب عربی رشته ی انسانی با رشته‌های تجربی و ریاضی تفاوت دارد. کتاب عربی رشته ی انسانی برای سال یازدهم را آزمون می دهید.

  64. نه من میدونم که کتاب عربی یازدهم انسانی رو امتحان میدم منظورم اینه که یعنی چون بخشی از درسای عربی ریاضی با انسانی یکیه امکان نداره مثلا بعضی قسمت هاش که مشترکه رو امتحان ندم و اون قسمت هارو حذف کنن وبخش تخصصی عربی انسانی رو امتحان بدم؟

  65. سلام
    من سال دهم ریاضی بودم بعد به کامپیوتر فنی حرفه ای تغییر دادم الان دوباره برای دوازدهم میخوام برم ریاضی امکتنش هست؟

    1. سلام دوست عزیز، بر اساس قوانین تغییر رشته، تغییر از فنی به نظری یا نظری به فنی فقط در پایه ی دهم به یازدهم ممکنه، اما اگر اصرار به تغییر رشته دارید باید به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خود مراجعه کنید و با راهنمایی آن‌ها در صورت امکان تغییر رشته، از طریق مدارس بزرگسالان اقدام کنید.

  66. سلام وقت بخیر ببخشید من پایه یازدهم هستم از رشته معارف اسلامی میخوام تغییر رشته بدم برای انسانی اگه توی برگه انتخاب رشته پایه نهم انسانی رو نیاورده باشم میتونم بازم تغییر رشته بدم؟

    1. سلام دوست عزیز، شرط تغییر رشته فقط قبولی در امتحانات تغییر رشته است و دیگر به هدایت تحصیلی شما رجوع نمی‌شود. درخواست خود را به مدرسه ارائه دهید و در امتحانات تغییر رشته شرکت کنید، اگر نمره ی قبولی بیاورید و در امتحانات پایه ی یازدهم رشته ی فعلی خودتون هم نمره ی قبولی داشته باشید، مشکلی ایجاد نخواهد شد.

  67. سلام وقت بخیر
    خواستم بپرسم الان تکلیف اونایی میخوان از یازدهم به دوازدهم تغییر رشته بدن و بعضی از امتحانات یازدهم هم نهایی هست چی میشه؟

    1. سلام دوست عزیز، تفاوتی ایجاد نمی‌کنه، شما باید امتحانات رشته‌ی فعلی خودتون رو با موفقیت پشت سر بذارید. اما در امتحانات تغییر رشته، کسب نمره‌ی قبولی کافیست.

      1. من خرداد امتحانات تغییر رشته رو میدم(یعنی خود اموزش پرورش موافقت کرده واسه اون زمان) و فرم تغییر رشته هم اردیبهشت قراره بگیرم.
        با این وجوداگه تغییر رشته از انسانی به تجربی باشه، عربی یازدهم تجربی که به صورت نهایی هس رو بعدا ممکنه نیاز باشه امتحان بدم یا قابل تطبیق هس؟

        1. دوست عزیز در حال حاضر فقط امتحانات تغییر رشته مطابق با برنامه از شما گرفته می‌شه و شما باید تمام امتحانات خرداد ماه رشته‌ی خودتون رو با موفقیت پشت سر بگذارید. پس از ورود به رشته‌ی جدید، مدرسه به شما اعلام می‌کنه که شرکت در چه امتحانات دیگری لازم است. در طی تحصیل در سال بعد، درس‌‎هایی که جا موندن و نمره ندارید از سال گذشته رو ازتون امتحان می‌گیرن. مدرسه‌ای که در اون تحصیل می‌کنید، به شما برنامه می ده.

  68. چطور از ریاضی میشه رفت تجربی از انسانی میشه رفت ریاضی یا هر رشته دیگه ای ولی از فنی نمیشه واقعا این ناعدالتی بزرگیه که خیلیا مثل من حقشون پایمال میشه

    1. سلام دوست عزیز، اگرچه مطابق رویه‌ی معمول امکان تغییر رشته از نظری به فنی در پایه‌ی یازدهم به دوازدهم ممکن نیست، اما اگر اصرار به تغییر رشته دارید، می‌توانید با مراجعه به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خود و اعلام درخواستتان از طریق مدارس شبانه این کار را به انجام برسونید.

  69. سلام خسته نباشید
    من سال قبل از تجربی به ریاضی تغییر رشته دادم و دروس حسابان۱و فیزیک۲و هندسه۲ رو آزمون دادم
    تابستان دوازدهم باید چه درس های دیگه ای رو آزمون بدم؟و اینکه امکانش هست جلوتر از شهریور (مثلا همراه غایبین موجه )آزمون بدم؟

    1. سلام دوست عزیز، تصمیم گیری در این مورد مستقیماً به مدرسه‌ی محل تحصیل شما ارتباط داره، باید با معاون آموزشی مدرسه صحبت کنید.

  70. سلام من یازدهمم رشته گرافیک میخونم میخوام سال بعد تجربی و دانشگاه پزشکی بخونم باید چیکار کنم از کجا شروع کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، اگر در تصمیم خود ثابت قدم هستید، باید هرچه زودتر به مدرسه اعلام کنید قصد تغییر رشته دارید، مدرسه کارهای اداری را پیش می برد و شما باید شهریورماه در امتحانات تغییر رشته شرکت کنید.

  71. سلام خسته نباشید
    بنده دهم، فنی حرفه ای هستم
    و میخوام تغییر رشته بدم به یازدهمه تجربی
    تابستون چند ماه فرصت دارم تا چهار درس رو بخونم؟
    و چه ماهی باید امتحان بدم؟
    چهار درس باید امتحان بدم، من میتونم دوتا درس رو مرداد امتحان بدم و دوتای دیگه رو شهریور ماه؟
    اگر مرداد یا شهریور یک یا دو درس رو قبول نشدم، میتونم دوباره واسه ی همون شهریور ماه اقدام به امتحان دوباره کنم؟ و چجوری این کار رو میکنن ..
    لطفاً جوابم رو بدید ممنون میشم ذهنم خیلی درگیره و پر از استرس هستم🙏🏼

    1. سلام دوست عزیز، شما باید درخواست تغییر رشتۀ خودتون رو به مدرسه ارائه بدید. آزمون‌های تغییر رشته همزمان با امتحانات خردادماه و شهریورماه (امتحانات تجدیدی) در مدرسه‌ای که آموزش و پرورش تعیین می‌کند برگزار می‌شوند. از امتحانات خرداد ماه که دیگر گذشته است، زودتر درخواست خود را با مدرسه مطرح کنید و برنامۀ شرکت در امتحانات شهریورماه را تحویل بگیرید. شما باید همان شهریور حداقل نمرۀ 10 را کسب کرده و قبول شوید. موفق باشید.

  72. سلام ببخشید من یازدهم انسانی هستم میخوام برای سال بعد برم تجربی ولی چندتا درس تجدید دارم باید این درسا و پاس بشم یا بدون پاس شدن میتونم اقدام کنم

    و اگر باید پاس کنم میتونم توی شهریور امسال هم درسامو پاس کنم و هم برای آزمون تغییر رشته ثبت نام کن و همزمم؟

    1. سلام دوست عزیز، بله باید حتماً درس‌ها رو پاس کنید و می‌تونید شهریور ماه هم در امتحانات تغییر رشته و هم امتحانات تجدیدی شرکت کنید.

          1. سلام، خیلی ممنون از پاسختون.
            بنده کارنامه رو گرفتم و همه رو بالای 15 شدم، الی یه درس که که شدم 11.25 ، آیا ایرادی نداره و مشکلی ایجاد نمیکنه برای تغییر رشته به یازدهمه تجربی؟

          2. سلام دوست عزیز، مشکلی وجود نداره، فقط باید در امتحانات تغییر رشته نمرۀ قبولی بیاورید. موفق باشید.

  73. سلام وقتتون بخیر
    خواستم بپرسم اگر کسی بعضی از دروس رشته قبلیش رو نمره قبولی نداشته باشه ممکنه اجازه ندن برای تغییر رشته؟یا اینکه این حق هر دانش اموزیه که تو امتحانات تغییر رشته شرکت کنه

    1. سلام دوست عزیز، شما باید علاوه بر قبولی در آزمون‌های تغییر رشته، در امتحانات پایانی رشتۀ فعلی خودتون نمرۀ قبولی بگیرید یا با تک ماده قبول بشید یا در امتحانات تجدیدی شرکت کنید.

      1. بله ولی من فقط دروس تخصصی رشته فعلیم رو قبول نشدم که نمره صفر یا بیست اینا بعد از تغییر رشته هیچ تاثیری تو سوابق تحصیلی نداره
        ولی همه عمومی ها و اونایی که قابل تطبیق با رشته جدید هست رو قبول شدم. و مطمئنم که ازمون های تغییر رشته رو قبول میشم
        پس در اینصورت مشکلی نداره درسته؟؟؟

          1. ممنون که پاسخ میدین
            ولی تو متوسطه دوم دانش اموز باوجود داشتن تجدید میتونه بهرحال وارد پایه بعدی بشه ولی تابستان سال اخر حتما باید تجدیدی هاش رو پاس کنه تا دیپلم بگیره مگه همینطور نیس؟
            الان بعضی از همکلاسی های من بعضی از دروس سال قبلشون رو نتوستن پاس کنن حتی با امتحان تجدیدی اما الان یازدهم هستن

          2. سلام مجدد دوست عزیز، بله شما درست می‌گید و با توجه به اینکه فقط دروس تخصصی رشتۀ فعلی خودتون رو افتادید، در صورت موفقیت در امتحانات تغییر رشته، مشکلی برای ورود به سال بعد نخواهید داشت. (اگر فقط دروس تحصصی رو افتاده باشید) اما مطابق قانون باید درنهایت دروس هر پایه پاس شود تا دیپلم دریافت کنید. شما درنهایت امتحانات دروس تخصصی رشتۀ جدید خود را در تابستان سال بعد خواهید داد که جایگزین این نمرات در سابقۀ تحصیلی می‌شوند.

  74. سلام من یازدهم الکترونیک هستم میخواستم ببینم میتونم در سال دوازدهم کنکور رشته ریاضی یا تجربه بدم اگر میشه شرایطش چیه ؟

    1. سلام دوست عزیز، لطفاً واضح‌تر سوال بفرمایید. قصد تغییر رشته ندارید؟

  75. ببخشید این سوال رو میپرسم و میدونم که خارج از موضوعه سایت و توضیحات شما هست.
    ولی خواستم بدونم، به نظر شما .. آدم در آینده، در رشته ی تجربی موفق‌تر خواهد بود یا انسانی؟
    یک وکیل موفق‌تر خواهد بود یا یک دکتر؟
    میدونم سوال بی‌ربطی هست ولی در کشور ما که پزشکی حرف اول رو میزنه تو همه جا، هم خانواده، هم مدرسه و هم بین دوستان و هم در بین آدم ها و جامعه .. جدا از همه ی این ها، حقوق کدوم بیشتره؟ در کدوم آدم موفق تر خواهد بود؟ ممنون میشم پاسخگو باشید .. مچکر🌹

    1. سلام دوست عزیز، ممنون از سوال شما. فکر می‌کنم ذکر دو نکته در پاسخ به این سوال کلی کفایت بکنه. اول اینکه هدف در انتخاب یک رشته یا راه زندگی اهمیت زیادی داره. اگر کسی فقط به خاطر درآمد رشتۀ پزشکی رو انتخاب کنه و سختی‌های این رشته رو با نفرت و ناراحتی و بدون علاقه از سر بگذرونه، دکتری می‌شه که فقط برای پول کار می‌کنه چون از ابتدا هدف دیگری نداشته. پزشکی رشتۀ بسیار مهم و ارزشمندیه به شرطی که هدف شما از انتخاب اون کمک به هم‌نوع و نجات جان افراد باشه. در کنار این موضوع باید بدونید در اکثر موارد یک پزشک، وکیل، نویسنده، مهندس و … وقتی موفقه که به رشتۀ خودش علاقمنده و به خاطر این علاقمندی به تحقیق و پژوهش می‌پردازه، فعالیت بسیار می کنه و به موفقیت می رسه.

      1. دقیقا صحبت منم علاقه هست .. کسی که برای مثال، در نقاشی یا نویسندگی موفق هست، شاید نتونه به موفقیت اون کسی برسه که برای مثال در تجربی هست .. شاید بخاطر همین باشه که نصف جامعه در رشته ای تحصیل میکنند که علاقه ای بهش ندارند، الان بنده هم به تجربی و هم به وکالت در انسانی علاقه‌مند هستم، به نظر شما کدوم آینده ی بهتری داره؟

        1. دوست عزیز، آیندۀ بهتر منوط به تلاش، علاقه، استعداد، پشتکار و فعالیت‌های کاری و پژوهشی شما است. هر کدام از این رشته‌ها در جای خود و برای شخصی که به آن رشته تعلق دارد، آیندۀ بهتری دارد.

          1. درسته .. ممنون از پاسختون، راستی بنده کارنامه ام اومد .. همه ی نمره هام بالای 15 شد به جزو یک نمره که شدم 11.25 و معدلم شد 18.82 با این حال مشکلی پیش نمیاد در تغییر رشته ام به تجربی یازدهم؟

          2. سلام مجدد دوست عزیز، خیر مشکلی برای شرکت در آزمون‌های تغییر رشته ندارید.

  76. سلام خسته نباشید . من الان پایه یازدهم تجربی هستم و آزمون ترم دوم رو هم دادم .اما به خاطره شرایطی که پیش اومد امتحانات رو خوب ندادم و احتمالا دو الی سه تا تجدیدی بیارم! و میدونم که در شهریور ماه باید نمره قبولی کسب کنم .
    و علاقه ای به این رشته ندارم و تصمیم به تغییر رشته به هنرستان رو دارم .
    اول اینکه آیا با وجود تجدیدی ها میتونم در آزمون تغییر رشته شرکت کنم؟؟
    و اینکه زمانی که بخشنامه ثبت نام تغییر رشته اومد ، آیا همون روزِ ثبت نام باید آزمون دروس تخصصی رو بدم یا زمان خاصی رو اعلام میکنن ؟

    1. سلام دوست عزیز، اول اینکه شما با وجود تجدید شدن، امکان شرکت در امتحانات تغییر رشته رو دارید. دوم اینکه زودتر به مدرسه اطلاع بدید که قصد تغییر رشته دارید چون کارهای اداری داره. درنهایت اینکه امتحانات تغییر رشته همزمان با امتحانات تجدیدی در شهریورماه برگزار می‌شن. موفق باشید.

  77. سلام من متقاضی تغییر رشته از دهم کاردانش به دهم معارف هستم با توجه به شرایطی که برایم پیش اومد نتونستم در امتحانات خرداد، ریاضی رشته فعلی ام قبول بشم. از مدیر مدرسه پرسیدم گفت من شرایط تک ماده و تبصره رو ندارم و از طرفی نمی تونم در شهریور در امتحان تجدیدی ریاضی شرکت کنم.
    سوال اول اگر من در امتحانات تغییر رشته قبول بشم آیا می تونم به رشته معارف برم؟
    سوال دوم در جدول دروس قابل تطبیق تغییر رشته دهم، ریاضی هنرستان به ریاضی معارف تطبیق نمیخوره یعنی من می تونم تابستون یازدهم امتحان ریاضی رو بدم؟

    1. سلام دوست عزیز خودتون هم ذکر کردید که تطبیق نمی‌خوره بنابراین باید در نهایت این درس رو پاس کنید تا دیپلم بگیرید. بهتر است شهریور قبولی رو بگیرید اما اگر این امکان رو ندارید، حتما به دفتردار مدرسه رجوع کنید و از او بخواید که از آموزش و پرورش سوال کنه که آیا می‌تونید سال بعد امتحان بدید یا خیر.

  78. سلام یازدهم تجربی هستم و میخوام رشتمو به ریاضی تغییر بدم میخواستم بدونم که امتحانات در حوضه برگزار میشه یا در مدرسه

    1. سلام دوست عزیز، هر سال آموزش و پرورش منطقه، یک مدرسه رو به عنوان میزبان امتحانات تغییر رشته تعیین می‌کنه و به شما اعلام میشه

  79. سلام ببخشید من دهم رشته خیاطی کاردانش هستم
    میخوام برم تجربی
    درسای عمومی مثل ریاضی کاردانش فارسی کاردانش با درسای عمومی تجربی تطبیق نمیخورن
    یعنی من وقتی رفتم یازدهم تجربی دوباره باید شهریور یازدهم امتحان درسای عمومی تجربی رو بدم؟

    1. سلام دوست عزیز، شما امسال امتحانات انتخاب رشته رو می‌دید و بعد در مدرسۀ جدید به شما برنامه داد می شه که چه زمانی امتحانات غیرتطبیقی رو شرکت کنید، معمولاً تابستون سال بعد ازتون می گیرن.

  80. سلام امکان داره اداره درخواست تغییر رشته من رو قبول نکنه؟ چون نمراتم پایینه
    بعضی از درس های تخصصی هم مردود شدم

    1. سلام دوست عزیز، همه امکان شرکت در امتحانات تغییر رشته رو دارند، درنهایت باید درس‌های مردود شده تون رو هم پاس کنید تا دیپلم بگیرید.

  81. سلام روز بخیر
    بعد از امتحانات خرداد درخواست تغییر رشته دهم به یازدهم دادم مدیر و مشاور هم تایید کردن فقط مونده آموزش پرورش تایید کنه که هنوز نگفتن تایید شده یا نه
    از کجا بفهمم امتحانات تغییر رشته چه روزی برگزار میشه؟ خودشون میگن یا من باید خودم برم بپرسم؟

    1. سلام دوست عزیز، امتحانات تغییر رشته شهریور ماه همزمان با امتحانات تجدیدی مدارس برگزار می‌شه. مدرسه باید به شما محل آزمون و برنامه رو تحویل بده. با مدرسه در تماس باشید.

  82. سلام دهمم 20 خرداد درخواست تغییر رشته دادم
    الان به من کارنامه دهم رشته فعلی ام رو میدن یا نه؟
    یا باید شهریور ماه بعد از امتحان تغییر رشته کارنامه بگیرم؟

    1. سلام دوست عزیز، کارنامۀ سال دهم رو می‌تونید بگیرید. موردی نداره. شهریور هم در امتحانات تغییر رشته شرکت کنید.

  83. سلام اگر من امتحان تغییر رشته دهم به یازدهم قبول بشم
    اما یکی از درس های رشته قبلی مردود بشم
    می تونم برم یازدهم؟

    1. سلام دوست عزیز، تلاش کنید که شهریور ماه اون امتحان رو هم نمرۀ قبولی کسب کنید، چون درنهایت شما برای دریافت دیپلم باید دروس دهم رو پاس کرده باشید. اگر قبول نشید، معمولآً با هماهنگی آموزش و پرورش راه‌های مجددی برای پاس کردن اون درس به شما ارائه می شه.

  84. سلام من پایه یازدهم فنی حرفه ای هستم برای سال دوازدهم میخوام از الکتروتکنیک به کامپیوتر ( شبکه و نرم افزار رایانه) تغییر رشته بدم میخواستم بدونم آیا امکانش هست؟

    1. سلام دوست عزیز، قوانینی که در این مقاله ذکر شد دربارۀ تغییر رشته از شاخه‌های نظری به یکدیگر یا تغییر رشته به فنی و حرفه ای و کاردانش است. در مورد تغییر شاخه در هنرستان، باید حتماً با مشاور یا معاون آموزشی مدرسۀ خودتون صحبت کنید.

  85. سلام واسه دهم به یازدهم تغییر رشته دادم
    الان توی سایت ثبت نام کتاب کتاب های سال یازدهم من واسه چه رشته ثبت شده؟ واسه رشته قبلی یا رشته جدید؟

    1. سلام دوست عزیز، شما تا شهریورماه در امتحانات تغییر رشته شرکت نکنید و نمرۀ قبولی نگیرید، دانش‌آموز رشتۀ فعلی تون به حساب می‌آیید.

  86. سلام من خیلی برای امتحان تغییر رشته استرس دارم اگر کل تابستون درس بخونم چقدر احتمال داره قبول بشم؟ همش میترسم مردود بشم

  87. سلام من اخرای خرداد درخواست تغییر رشته دهم به یازدهم دادم
    مشاور و مدیر مدرسه تایید کردن گفتن چند روز دیگه اداره تایید میکنه
    الان دوهفته گذشته هنوز پرونده من توی اداره هست منتظر تایید هستم
    اداره کی درخواستم رو تایید میکنه؟
    ممکنه درخواستم قبول نکنن؟

    1. سلام دوست عزیز، هر دانش آموزی حق شرکت در آزمون تغییر رشته رو داره و امتحانات در شهریور برگزار می‌شه. با دفتردار مدرسه در تماس باشید و پیگیری کنید. مشکلی وجود نخواهد داشت.

  88. سلام من هیچ علاقه ای به رشته ام ندارم
    رشته گرافیک هنرستان فنی حرفه ای
    من به رشته انسانی علاقه دارم
    من درخواست تغییر رشته دادم یعنی ممکنه چون من فنی بودم حتی امتحانات تغییر رشته قبول بشم باز منو برای انسانی ثبت نام نکنن؟
    مشاور مدرسه ما میگه سطح بچه های فنی پایینه نمیتونن تغییر رشته بدن به نظری

    1. سلام دوست عزیز، در وهلۀ اول این جمله که «سطح بچه‌های فنی پایین است» نه صحیح است و نه منطقی. گاهی شخصی در رشته‌ای که به آن علاقه نداره ضعیف ارزیابی می‌شه و در رشتۀ دیگه‌ای موفقیت کسب می‌کنه. اگر یازدهم هستید، به شکل معمول امکان تغییر رشته از فنی به نظری وجود نداره (فقط دهم به یازدهم ممکنه). اما اگر اصرار به تغییر رشته دارید، باید به ادارۀ آموزش و پرورش منطقۀ محل تحصیل خودتون رجوع کنید. اونجا راهکارهای پیش روی شما بهتون اعلام می‌شه (مثل استفاده از مدارس بزرگسالان و …). موفق باشید دوست عزیز.

  89. سلام ممنون از مطالب شما
    دوستم پارسال تغییر رشته داد از فنی به انسانی
    چند تا از درسای عمومی مثل زبان و ریاضی رو مردود شد حتی شهریور هم پاس نکرد با این حال امتحان تغییر رشته قبول شد و رفت رشته انسانی
    من از مشاور مدرسه پرسیدم میگه حتما باید تمام درس های دهم رو قبول بشی وگرنه نمیتونی تغییر رشته بدی من متوجه نمیشم پس دوستم چطور رفته رشته انسانی وقتی از سال دهم‌ چند تا مردودی داشته و پاس نکرده؟

    1. سلام دوست عزیز، بله دوستانی هم اومدن و در کامنت ذکر کردن که با وجود مردودی تونستن که تغییر رشته بدن، اما درنهایت شما باید دروس مورد نیاز برای دیپلمتون رو پاس کنید، شما تلاش کنید که در شهریور هم در امتحان تجدید و هم تغییر رشته نمرۀ قبولی بگیرید، اما اگر موفق نشدید و فقط در امتحانات تغییر رشته قبول شدید، احتمالا در دی ماه یا خرداد ماه سال بعد اون دروس رو خواهید گذروند.

  90. سلام من برای تغییر رشته از یازدهم انسانی به دوازدهم ریاضی باید کدوم درس هارو دقیقا در شهریور پاس کنم؟

        1. سلام مجدد دوست عزیز، آزمون این درس ها هم پس از قبولی و شروع پایۀ جدید، در هماهنگی مدرسه با شما تابستون سال بعد ازتون گرفته می شه.

          1. اها پس ینی من امسال با پاس کردن درس های شیمی۲ فیزیک ۲ هندسه ۲ و حسابان ۲ میتونم دوازدهم رو رشته ریاضی بخونم دیگه؟

            بعد من تابستون اینده کنکور هم دارم باید خرداد این دروس رو پاس کنم؟

          2. دوست عزیز، بعدا مدرسه با شما هماهنگ می‌کنه، معمولاً این دروس رو بچه ها بعد از کنکور، شهریور ماه امتحان می دن تا قبل از ورود به دانشگاه دیپلم دریافت کنن.

  91. سلام امسال دهم تجربی بودم برام مشکلاتی پیش اومد نتونستم برم مدرسه فقط بعضی روز ها می رفتم من خرداد هم نتونستم در همه امتحانا شرکت کنم
    و در امتحان زبان، دینی، ریاضی، فیزیک و عربی مردود شدم
    درخواست تغییر رشته به یازدهم دادم و درخواستم قبول شد حالا قراره شهریور امتحان بدم
    ببخشید میخواستم بدونم حالا که بیشتر درسای دهم رو مردود شدم نمره ام که خیلی پایینه، معدلم 10 میشه
    اگر در امتحانات تغییر رشته قبول بشم، میتونم از دهم تجربی برم یازدهم انسانی؟؟

    1. سلام دوست عزیز، شما باید تلاش کنید درس هایی که پاس نکردید رو شهریور نمرۀ قبولی بگیرید به خصوص دروس عمومی رو که قابل تطبیق هستند برای سال آینده. دوستانی هستند که در کامنت گفتن که با وجود مردودی موفق به تغییر رشته شده‌اند. اما درنهایت شما باید برای دریافت دیپلم تمام دروس مربوطه رو پاس کنید. شما حتماً به دفتردار مدرسه رجوع کنید و شرایطتتون رو توضیح بدید تا مطمئن بشید در صورت قبولی در امتحانات تغییر رشته، به مشکلی بر نمی خورید.

      1. ممنون از پاسخ از معاون مدرسه پرسیدم گفت نمیدونه.
        ببخشید یعنی حتی اگر امتحان تغییر رشته قبول بشم امکان داره واسه یازدهم انسانی ثبت نامم نکنن چون درسای دهم مردود شدم؟

        1. سلام مجدد دوست عزیز، سعی کنید شهریور نمرۀ قبولی کسب کنید، اما الان چند ساله که دیگه قانون تکرار پایه نداریم و شما می تونید وارد پایۀ یازدهم بشید، اما درنهایت بالاخره باید این امتحان مردود شده رو پاس کنید تا دیپلم دریافت کنید.

          1. سلام خسته نباشید ببخشید میشه معدل دیپلم رو درکل چطور حساب میکنن یعنی از روی نهایی(دوازدهم) یا از معدل سه سال دهم و یازدهم و دوازدهم؟

          2. سلام دوست عزیز، نحوه‌ی محاسبه معدل کل و کتبی دیپلم با هم تفاوت داره. معدل کل دیپلم از میانگین معدل سال دهم، یازدهم و دوازدهم متوسطه دوم به دست می‌آید . معدل کتبی، از معدل‌گیری نمرات امتحان‌های نهایی پایه دوازدهم متوسطه دوم به دست می‌آید و این معدل روی کنکور اثر دارد. معدل کتبی مثل معدل کل روی کارنامه‌ی فارغ التحصیلی درج می‌شود، اما محل درج آن با معدل کل دیپلم فرق دارد. معدل کتبی در پایین و سمت چپ کارنامه درج می‌شود.
            فرمول معدل کل: جمع (تعداد واحدهای هر درس × نمره هر درس) ÷ جمع تعداد کل واحدهای دروس پایه تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم
            فرمول معدل کتبی: جمع (تعداد واحدهای هر درس × نمره هر درس) ÷ جمع تعداد کل واحدهای دروس امتحان های نهایی

  92. سلام روزتون بخیر باشه
    من میخواستم از پایه یازدهم تجربی به دوازدهم ریاضی تغییر رشته بدم
    چه کتاب هایی رو باید بخونم و اینکه
    بنظرتون من کنکور ریاضی بدم با دیپلم تجربی یا اینکه تغیر رشته بدم؟

    1. سلام دوست عزیز، همانطور که در مقاله اعلام شده حسابان 1 / هندسه 2 / فیزیک 2 / شیمی 2 را باید امتحان بدهید. در مورد سوال دوم، هر دو امکان وجود دارد و شما باید بسته به علایق و توانایی‌‎های خودتان تصمیم بگیرید که تغییر رشته بدهید یا خیر.

  93. سلام من از یازدهم تجربی به دوازدهم انسانی تغییر رشته دادم.ریاضی یازدهم تجربی از دروس افتاده ی من هست الان که می‌خوام دروس باقی مونده ی انسانی رو امتحان بدم مدرسه گفته که لازم نیست ریاضی یازدهم تجربی رو امتحان بدم و باید ریاضی یازدهم انسانی رو امتحان بدم.یعنی گفتن که از اداره پرسیدن و اونا هم گفتن چه با تغییر رشته پرونده ی تجربی بسته شده و باید ریاضی یازدهم انسانی رو امتحان بدم.به نظر شما یعنی نمیشه که ریاضی یازدهم تجربی رو امتحان بدم تا تطبیق سازی بشه؟

    1. سلام دوست عزیز، بعضی از دروس موقع تغییر رشته قابل تطبیق هستن، به مدرسه اعتماد کنید، شما باید ریاضی انسانی رو امتحان بدید. موفق باشید دوست عزیز.

  94. سلام دهمم
    به خاطر عدم علاقه به رشته ام نتونستم درس بخونم درسارو مردود شدم
    مدیر مدرسه میگه با مردودی نمیتونی تغییر رشته بدی حتی اگر تغییر رشته قبول بشی باز نمیتونی
    پس یعنی من مجبورم ترک تحصیل کنم؟؟
    من نمی‌تونم شهریور امتحان درسای امسال رو قبول بشم به خدا که نمیتونم اصلا فیزیک رو نمی‌فهمم چطور آخه اوندفعه 9.75 شدم معلم منو مردود کرد
    ولی دارم واسه تغییر رشته میخونم اگر من تغییر رشته امتحانش قبول بشم؟ میتونم برم؟ یا مدیر مدرسه راست میگه؟
    اگر نتونم تغییر رشته بدم مجبورم ترک تحصیل کنم من علاقه ای به این رشته ندارم چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، اول اینکه انقدر ناامید نباشید، شما که موفق شدید 9 و 75 بگیریذ، حتما با استفاده از کتاب های درسنامه یا گام به گام می تونید نمرۀ قبولی رو شهریور بگیرید. البته ذکر نکردید چند تا درس رو افتادید، اما باید بدونید که الان چند ساله که دیگه تکرار پایه نداریم. یعنی شما اگر مردود هم بشید، لازم نیست دوباره پایه رو بخونید، شما تا آخر تابستون بعد از پایه ی دوازدهم وقت دارید این آزمون ها رو قبول بشید و دیپلم بگیرید. شما در امتحان های تغییر رشته شرکت کنید. اگر قبول بشید و در رشتۀ جدید شروع به تحصیل کنید، بعضی از درس ها تطبیق می‌خورن و به شما دقیقا اعلام میشه چه ازمون هایی باید بدید.
      پس در وهلۀ اول دست از ناامیدی بردارید و به خودتون ایمان داشته باشید. سعی کنید شهریورماه انشاءالله نمرۀ 10 رو کسب کنید و با خیال راحت تغییر رشته بدید. اگر هم نشد، نگران نباشید، باز هم برای جبران وقت دارید و مشکلی پیش نمیاد.

      1. ممنون از پاسخگویی
        نوبت اول فیزیک 9.75 شدم
        نوبت دوم فیزیک 2 شدم
        درسای فیزیک، ریاضی، دینی، و زبان مردود شدم
        من واقعا امسال نتونستم بخونم
        الان دارم برای تغییر رشته میخونم به انسانی
        مشکل اینجاست که من نمیتونم همزمان هم واسه تغییر رشته بخونم هم واسه درسای امسالم
        نمیدونم شهریور واسه یازدهم انسانی قبول میشم یانه 😭

        1. سلام مجدد دوست عزیز، با یک برنامه‌ریزی مناسب، قطعا از پس کسب نمرۀ 10 برمیاید. اصلاً نگران نباشید. در هر صورت مردود شدن شما، مانعی برای تغییر رشته نیست، اما در هر صورت باید برای دریافت دیپلم نمرۀ قبولی داشته باشید. شما گام یه گام و درسنامه بخرید و مشغول بشید، حتما موفق می شید. کلید موفقیت اینه که دست از این «نمی تونم» ها بردارید. شما تواناتر از چیزی هستید که تصور می کنید.

    2. سلام. من یازدهم ادبیات انسانی هستم و میخوام برای دوازدهم فنی تغییر رشته بدم. دوتا مردودی تاریخ و کارآفرینی دارم..‌. آیا شرایط مقدور هست برای من ک بتونم تغییر رشته بدم؟

      1. سلام دوست عزیز، شما امکان شرکت در آزمون تغییر رشته رو دارید. همزمان در امتحانات تجدیدی هم شرکت کنید.

    1. خواهش می کنم دوست عزیز، منتظرم که خبر موفقیتتون رو همینجا بنویسید.

  95. سلام ببخشید خواستم بپرسم بعد از تغییر رشته میتونم بعضی از درس های باقی مانده رو نوبت اول یاهمون دی ماه سال دوازدهم امتحان بدم؟ینی مدرسه ممکنه موافقت کنه؟و اینکه پس از تغییر رشته میتونم مدرسه دیگه ثبت نام کنم یا اینکه به اجبار باید همون مدرسه بمونم پایه بعدی رو؟
    و اینکه میشه توضیح بدین اگه دقیقا شهریور دوازدهم نتونم همه درس هارو پاس کنم چه معایبی داره در کل؟

    1. سلام دوست عزیز، بعد از تغییر رشته می‌تونید مدرسه‌تون رو عوض کنید. در مورد زمان شرکت در آزمون‌ها باید با معاون آموزشی مدرسه‌تون صحبت کتید. اصولا شما برای اینکه دیپلم دریافت کنید باید مقدار مشخصی درس رو پا کرده باشید. زمان شما برای پاس کردن این دروس تا پایان شهریور تابستان بعد از اتمام پایۀ دوازدهمه. موفق باشید.

    1. سلام دوست عزیز، اگر یازدهم باشید از طریق معمول امکان تغییر رشته از نظری به فنی وجود ندارد و باید از طریق مدارس بزرگسالان و در مشورت با ادارۀ آموزش و پرورش منطقۀ محل تحصیل خودتون اقدام کنید. اما اگر دهم هستید، بله، درخواست تغییر رشته رو به مدرسۀ خودتون ارائه می‌دید و پس از شرکت در آزمون‌های تغییر رشته (شهریور ماه) وارد رشتۀ فنی می‌شید.

  96. سلام من دهم کاردانش بودم
    امسال نتونستم به خاطر اینکه رشته ام متنفر بودم درس بخونم
    من تمام درسارو قبول شدم
    میخوام تغییر رشته بدم به انسانی
    اما عربی امسال 14 گرفتم و دینی 15
    زبان انگلیسی 13 و جغرافیا هم 13
    اگر من امتحان تغییر رشته نمره بالای 10 بیارم
    ممکنه منو به خاطر اینکه نمره پایینی گرفتم برای انسانی ثبت نام نکنن؟

    1. سلام دوست عزیز، اگر امتحانات تغییر رشته رو قبول بشید، مشکلی برای تغییر رشته ندارید. نگران نباشید.

  97. سلام وقتتون بخیر خواستم بپرسم اگه درسی رو تجدید شده باشیم وقتی که شهریور امتحان اون درس رو میدیم نمره اون بدون تاثیر مستمر و نوبت اول و دوم توی معدل و کارنامه لحاظ میشه؟ یا اینکه جای نمره خرداد با دیگر نمرات مثل مستمر و نوبت اول محاسبه میشه؟

    1. سلام دوست عزیز، نمرۀ شهریور جایگزین نمرۀ خرداد (نمرۀ برگۀ امتحان آخر ترم) می‌شه.

  98. سلام آیا الان هم میشه برای تغییر رشته یازدهم به دوازدهم اقدام کرد؟ یا باید در خرداد ماه این کار رو میکردیم ؟

    1. سلام دوست عزیز، امتحانات تغییر رشته شهریور ماه برگزار می‌شن، هرچه زودتر درخواست خود را به مدرسه اعلام کنید. در صورت بروز هرگونه مشکل، می‌تونید به ادارۀ آموزش و پرورش منطقۀ محل تحصیل خود مراجعه کنید.

  99. سلام خرداد درخواست تغيير رشته از دهم به یازدهم دادم
    درسای امسالم هم قبول شدم
    الان چند باره میرم مدرسه میگن ما خبری از تایید اداره نداریم برین از اداره بپرسین چندباره میرم اداره میگن هنوز مشخص نیست
    تا کی باید صبر کنم تا اداره درخواستم تایید کنه؟ ممکنه اصلا تایید نکنن؟ 😭
    من واقعا علاقه ای به رشته ام ندارم میخوام برم رشته ی مورد علاقه ام😭

    1. سلام دوست عزیز، امتحانات تغییر رشته در شهریور ماه برگزار می‌شه، نگران نباشید شما درخواست خود را به مدرسه ارائه داده‌اید. معمولاً به تمام دانش‌آموزان متقاضی اجازه‌ی شرکت در آزمون‌های تغییر رشته داده می‌شود، مگر اینکه سطح نمرات به قدری پایین باشد که از نظر هدایت تحصیلی امکان ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی مورد نظرشان را نداشته باشند.

      1. ممنون
        پارسال که هدایت تحصیلی گرفتم رشته مورد نظرم رو اولویت ب گرفتم یعنی ممکنه قبول نکنن؟

  100. سلام دهم به یازدهم درخواست تغییر رشته دادم
    درخواستم قبول شد ولی گفتن چون ظرفیت نداریم فقط میتونین در امتحانا شرکت کنین ولی نمی تونین ثبت نام کنین
    آیا این درسته؟

    1. سلام دوست عزیز، آیا مدرسه‌ی شما غیرانتفاعیه؟ اگر اینطوره که اگر پذیرفته شدید و جا نداشتن، باید یه مدرسه ی دیگه ثبت نام کنید. اگر هم دولتی باشه و شما در آزمون تغییر رشته قبول بشید، شما رو باید ثبت نام کنن. اگر گفتن چنین امکانی نیست، به اداره‌‎ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون رجوع کنید.

      1. من مدرسه ام دولتیه
        وقتی رفتم اداره آموزش پرورش بهم گفتن واسه این رشته توی هیچ مدرسه دولتی این منطقه ظرفیت نداریم
        الان واقعا نمی دونم باید چیکار کنم

        1. سلام دوست عزیز، در این زمینه در نهایت اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل شما تصمیم گیری خواهد کرد و نظر نهایی با این اداره است، بنابراین به آموزش و پرورش مراجعه کنید و درخواست خود را برای ثبت نام در مدرسه‌ی دولتی اعلام کنید. پیگیری کنید، اما درنهایت تصمیم گیرنده آموزش و پرورش است.

  101. روز بخیر،
    دهم به یازدهم میخوام تغییر رشته بدم و
    توی فرم تغییر رشته نوشته شما فقط میتونین به مدرسه غیر دولتی برای ثبت نام مراجعه کنید
    مدرسه خودم دولتی بوده و رشته ای که میخوام برم توی مدرسه خودم نداره

    آیا چنین چیزی ممکنه؟ نوشته چون ظرفیت دولتی پره باید برین غیردولتی

    1. سلام دوست عزیز، در این زمینه در نهایت اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل شما تصمیم گیری خواهد کرد و نظر نهایی با این اداره است، بنابراین به آموزش و پرورش مراجعه کنید و درخواست خود را برای ثبت نام در مدرسه‌ی دولتی اعلام کنید. پیگیری کنید، اما درنهایت تصمیم گیرنده آموزش و پرورش است.

  102. سلام وقتتون بخیر
    من میخوام پایه ی یازدهم از رشته ی معماری با تغییر رشته برم تجربی آیا امکانش هست؟!
    و چه زمانی باید برای تغییر رشته اقدام کنیم؟!

    1. سلام دوست عزیز تغییر رشته از فنی به نظری به صورت عادی فقط دهم به یازدهم امکان پذیره. باید برای کسب اطلاع بیشتر در مورد شرایط خودتون به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون مراجعه کنید. معمولاً از طریق مدارس بزرگسالان قابل انجامه.

  103. سلام وقتتون بخیر. ببخشید بنده تغییر رشته ی هنرستان به تجربی هستم و الان در حال حاضر دارم امتحان ها رو میدم. خواستم بپرسم که به غیر از ریاضی و فیزیک و شیمی و زیست. آزمایشگاه. و درس های دیگه هم لازمه که امتحان بدیم؟ ممنون میشم پاسخگو باشید. عجله دارم. با تشکر.

    1. سلام دوست عزیز، باید از طرف مدرسه برنامه ی شرکت در آزمون های تغییر رشته به شما داده شده باشه. البته برای تغییر رشته از فنی حرفه ای به تجربی باید دهم به یازدهم باشید، درسته؟ در این مقاله جدول دروس امتحانی ذکر شده: «تغییر رشته دهم به یازدهم l راهنمای تغییر رشته در پایه یازدهم»

      1. بله درسته دهم به یازدهم هستم. فقط خواستم بدونم درس آزمایشگاه رو باید امتحان بدیم یا خیر. ممنون میشم پاسخگو باشید. با تشکر.

        1. سلام مجدد دوست عزیز، مطابق جدول مقاله‌ای که براتون ارسال شد، دروس تغییر رشته از فنی به تجربی شامل این موارد هستند:
          ریاضی 1 / زیست 1 / فیزیک 1 / شیمی 1

  104. سلام از 10 ریاضی به 11 تجربی رفتم
    امتحان زیست رو 30 مرداد امتحان دادم قبول شدم
    حالا مدرسه میگه باید فرم تغییر رشته رو ببری آموزش و پرورش تا دوباره تایید کنه و بگه چه مدرسه ای باید بری
    ببخشید چنین چیزی هست؟
    من توی هیچ سایتی همچین چیزی رو نخوندم

    1. سلام دوست عزیز، بله آموزش و پرورش تایید نهایی رو انجام می‌ده، اما معمولاً به مدارس تحویل داده می‌شه و بنابراین چون دانش‌آموزان دخالتی نداشتن، جایی نوشته نشده. اما در این مورد امکان داره که مدرسه‌‎ی شما در رشته‌ی مورد نظر شما ظرفیت اضافی نداشته باشه، و اگر اینطور باشه، باید اموزش و پرورش با توجه به ظرفیت مدارس در منطقه‌ی محل تحصیل شما، به شما اعلام کنه برای ثبت نام به چه مدرسه‌ای رجوع کنید.

  105. سلام من امسال دهم حسابداری فنی بودم
    مهر ماه میرم یازدهم حسابداری
    میتونم سال یازدهم به دوازدهم امتحان تغییر رشته بدم
    از یازدهم حسابداری فنی برم یازدهم کامپیوتر فنی
    رشته کامپیوتر خود مدرسه ما داره
    میتونم تغییر رشته بدم؟؟

    1. سلام دوست عزیز، بله امکان تغییر رشته هست اگر حد نصاب نمرات مورد نظر را کسب کرده باشید، در این ارتباط باید با معاون آموزشی مدرسه صحبت کنید و اطلاعات دقیق کسب کنید.

  106. سلام امسال ورودی یازدهم تجربی ام
    میخوام برم رشته کاردانش
    میگن نمیشه مدارس عادی یازدهم برون شاخه ای تغییر رشته داد
    و اینکه اینجا مدارس بزرگسالان نداره
    چطور تغییر رشته بدم؟

    1. سلام دوست عزیز، بله در شرایط عادی و به شیوه‌ی معمول امکان تغییر رشته از نظری به کاردانش در پایه یازدهم نیست. اگر امکان این کار از طریق آموزش مجازی یا مدرسه بزرگسالان باشه، فقط از طریق مراجعه به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیلتون اطلاع خواهید یافت.

  107. سلام خسته نباشید ببخشید من ی سوالی داشتم
    من امسال آخر سال رشته انسانی هستم می تونم بدونم کنکور دانشگاه آزاد رشته تجربی برم؟خیلی برام سوال شده می شع جواب بدین؟

    1. سلام وقت بخیر
      تو تغییر رشته تکلیف امتحان نهایی چیه؟
      من یازدهم تجربی هستم میخوام دوازدهمم و رشته ریاضی بخونم و امسال نهایی دارم امتحانی که شهریور میدم واسه هندسه و امار نهایی حساب میشه و کشوریه؟ اخه من با یکی مشورت کردم گفت اگه تغییر رشته بدی کلا نهایی یازدهمت لحاظ نمیشه و ۲۰ درصد نهایی امسالت رو از دست میدی برای کنکور.

      1. سلام دوست عزیز، نهایی یازدهم شما لحاظ می‌شود، در واقع معدل کتبی نهایی شما (نه تک تک نمرات) در سال یازدهم، در کنکور اثرگذار است.

  108. سلام وقتتون بخیر
    من امتحانای تغییر رشته برای تجربی رو دادم و همه رو قبول شدم؛اما قبلا برای انسانی کتاب سفارش داده بودم الان امکان ویرایش هس واسه رشته جدید؟!

    1. سلام دوست عزیز، ضمن تبریک به شما برای کسب موفقیت در آزمون تغییر رشته و آرزوی موفقیت، شما باید از طریق دفتردار مدرسه پیگیر دریافت کتاب‌های رشته‌ی جدید خود باشید.

      1. خواستم بگم واقعا ممنون بابت اطلاعات و مشاوره هایی که میدین چون واقعا به من کمک کرد:)♡

  109. سلام ببخشید من این شهریور امتحان تغییر رشته دادم یازدهم به دوازدهم رشته انسانی به تجربه .
    من چهار تا امتحان دادم تو یکیش افتادم
    میتونم تبصره کنم برای اون؟

    1. سلام دوست عزیز، خیر. شرط تغییر رشته، کسب نمره‌ی قبولی در تمام آزمون‌های تعییر رشته است.

  110. سلام
    وقتتون بخیر
    من تغییر رشته از یازدهم به دوازدهم دادم بعد سوالم اینه که امتحانای باقی مونده تغییر رشته رو امسال ممکنه اموزش پرورش بگه تابستون تو پایگاه شرکت کنیم و بعد خودشون امتحان بگیرن یا کاملا به عهده مدرسه هس و مثل سال های قبل میگیرن؟

  111. سلام من کلاس یازدهم هستم و رشته من کامپیوتر هست آیا میتوانم برای کلاس 12به رشته مکانیک تغییر بدم

    1. سلام دوست عزیز، برای تغییر رشته‌ی درون شاخه‌ای در فنی باید با مسئولین هنرستانی که در اون تحصیل می‌کنید، صحبت کنید.

  112. سلام خسته نباشید
    من فنی حرفه ایی سال یازدهم هستم
    میشه برای دوازدهم وارد رشته ی ریاضی شد؟
    اگه میشه چطوره؟

    1. سلام دوست عزیز در سال یازدهم امکان تغییر رشته از فنی به نظری به شیوه ی معمول نیست. شما باید به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه ی محل تحصیل خودتون مراجعه کنید و با راهنمایی مسئولین منطقه از طریق مدارس شبانه برای تغییر رشته اقدام کنید.

  113. سلام
    من یازدهم معماری هستم و از رشته خودم ناراضی ام
    و میخواستم تغییر رشته بدم ولی دیر اقدام کردم
    آیا میشه سال بعد تغییر رشته داد؟
    یا راهی هست که بتونم امسال تغییر رشته بدم؟

    1. سلام دوست عزیز، ذکر نکردید که قصد تغییر رشته به نظری (انسانی، ریاضی، تجربی) دارید یا می خواهید در همون فنی شاخه ی خودتون رو عوض کنید. اگر قصد تغییر رشته به نظری دارید، باید به آموزش و پرورش مراجعه کنید و از طریق مدارس بزرگسالان برای دوازدهم اقدام به تغییر رشته بکنید. اگر می خواهید در فنی بمانید، برای تغییر رشته برای دوازدهم می تونید از طریق مدرسه اقدام کنید.

      1. سلام ایا میشه از یازدهم کاردانش رفت دوازدهم انسانی یعنی هیچ راهی نداره برم اخه به انسانی خیلی علاقه دارم

        1. سلام دوست عزیز، اگر اصرار به تغییر رشته دارید به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون رجوع کنید و پیگیر باشید، از طریق مدارس بزرگسالان و یا آموزش مجازی در شرایط خاصی امکان تغییر رشته وجود دارد، حضوری مراجعه و سوال کنید.

  114. یعنی برای تغییر رشته از یازدهم تجربی به دوازدهم ریاضی دیگه لازم نیست دروس هندسه1/فیزیک1 و امار امتحان داده بشه؟؟

    1. سلام دوست عزیز، شما امتحانات تغییر رشته را مطابق با جدولی که ارائه شده می‌دهید و در صورت قبولی، بعد از ورود به رشته‌ی جدید در تابستان بعدی (یا هر زمانی که مدرسه تعیین کند) در امتحانات باقی مانده شرکت می‌کنید.

  115. سلام وقت بخیر
    یازدهم انسانی به دوازدهم تجربی تغییر رشته دادم و تابستون باید امتحانای دهم رو بدم
    ایا من هم باید به صورت نهایی امتحان بدم؟ یا امتحانای باقی مونده تغییر رشته رو داخلی میگیرن؟!

    1. سلام دوست عزیز، معمولاً به صورت داخلی و توسط مدرسه آزمون گرفته می‌شود، برای کسب اطلاع دقیق با دفتردار مدرسه صحبت کنید.

        1. سلام دوست عزیز، هنوز مشخص نشده است که از چه سالی معدل دهم در کنکور اثرگذار خواهد بود. تنها امتحاناتی در کنکور اثرگذار هستند که به صورت نهایی برگزار شوند.

  116. سلام من یازدهم تجریی هستم و میخام تغییر رشته بدم و برم دوخت و تقریبا یه ماه به امتحانای نوبت اول مونده میتونم الان رشتمو عوض کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، شما از سال یازدهم به دوازدهم به شیوۀ معمول امکان تغییر رشته از نظری (تجربی ریاضی انسانی) به فنی یا کاردانش ندارید. اگر اصرار به تغییر رشته دارید باید به اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خودتون مراجعه کنید و با راهنمایی مسئولین این اداره (و در صورت موافقت اونها) از طریق مدارس بزرگسال یا آموزش مجازی و … اقدام به تغییر رشته بکنید.

  117. سلام خسته نباشید من انسانی هستم می‌خوام سال آینده (دوازدهم)ریاضی بخونم مشکلی برای من پیش نمیاد؟میدونم که باید چه دروسی امتحان بدم برای رشته ریاضی و اینکه امسال که همه ی امتحانات نهایی هستن و از امسال نمرات در کنکور تاثیر داره و خرداد یا شهریور امتحان بدم هردو درصدهاشون در کنکور تاثیر داره؟

    1. سلام دوست عزیز، برای تغییر رشته‌ای‌ها معدل رشتۀ قبلی شان با ترازسازی خاصی در کنکور اعمال می‌شود و تاثیر خواهد داشت.

  118. سلام من رشته تعمیر موتور و برق خودرو هستم میخوام به کامپیوتر تغییر رشته بدم ،
    پایه یازدهم هستم
    امکانش هست یازدهم به دوازهم؟؟

    1. سلام دوست عزیز، برای تغییر شاخه در داخل رشتۀ فنی و حرفه‌ای و امکان آن باید با مسئولین هنرستان خودتون صحبت کنید. با معاون آموزشی یا دفتردار صحبت کنید و مراحل تغییر رشته رو طی کنید. در صورتی که به پاسخ خودتون نرسیدید به ادارۀ آموزش و پرورش منطقۀ محل تحصیل خودتون مراجعه کنید.

    1. سلام دوست عزیز، برای تغییر درون شاخه‌ای باید با مسئولین مدرسۀ خودتون صحبت کنید.

  119. سلام
    اگه من از انسانی به تجربی تغییر رشته بدم و درس هایی که قابل تطبیق هس مثل تاریخ و عربی رو یازدهم قبول نشم و وقتی که تغییر رشته دادم دوباره امتحان بدم اینارو
    اونوقت نمرات مستمر و نوبت اول من از این درسا که واسه انسانی بوده حذف میشه و هر نمره ای که جدید گرفتم جایگزین میشه درسته؟؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز، سوال شما خیلی واضح نیست. اما به هر حال شما باید امتحانات یازدهم خود رو در رشته‌ی انسانی پاس کنید. و نمره‌ای جایگزین نمرات مستر یا نوبت اول شما نخواهد شد.

      1. سلام منظورم اینه که فرض کنید من الان یازدهم انسانی ام و درس عربی انسانی رو نهایتا خرداد نمره قبولی نمیگیرم.
        ولی امتحانای تغییر رشته رو قبول میشم و بعدکه تو رشته جدیدم عربی تجربی رو امتحان میدم.
        میخوام بدونم اگه درسایی که قابل تطبیق هستن رو نمره قبولی نگیرم الان مثل همین عربی بعدا تو رشته جدید وقتی امتحان بدم نمرات قبلی من واسه اون درس که مستمر و نوبت اول میشن همون که بودن میمونن یا چون کتاب جدیدی رو امتحان میدم اون نمرات از بین میرن(واسه نمره سالانه بی تاثیر میشن) و نمره جدید که من میگیرم جایگزین میشه؟؟؟؟؟چون میدونین که عربی انسانی و تجربی قابل تطبیق هس ولی فرق دارن

        1. سلام دوست عزیز، شما باید درنهایت یازدهم رو پاس کنید، چه الان چه سال بعد و نمره هم فقط برای خرداد ماه هست و نمرات مستمر و نوبت اول تغییری نمی کنند.

  120. سلام وقت بخیر
    چندتا سوال داشتم یکی اینکه واسه امتحانای تغییر رشته میتونم بجای شهریور خرداد شرکت کنم؟
    و اینکه من به دلایلی از ۱۰ تا امتحان دی فقط۲ تا رو میتونم بدم ولی میتونم همه رو موجه کنم یعنی با مدیر صحبت کردم از این لحاظ مشکلی نیس
    ولی نگرانم چون اکثر امتحانارو رو نمیدم ینی ممکنه واسه خرداد ب مشکل بخورم و نتونم امتحانات نهایی رو بدم؟ منظورم اینه که واحدهای تحصیلی من کلا حذف نمیشن؟

    1. سلام دوست عزیز، اینکه زمان شرکت در آزمون تغییر رشته چه وقتی باشد را باید با مدرسه هماهنگ کنید. این امتحانات معمولاً هم خرداد ماه و هم شهریور برگزار می‌شوند. در مورد غیبت موجه در امتحانات دی ماه باید با مسئولین مدرسه صجبت کنید. برگزاری این امتحانات با مدرسه است و مدیر مدرسه در این ارتباط تصمیم گیرنده است.

      1. امتحان برگذار نمیکنن گفتن نمرات نوبت دوم رو برای نوبت اول میزارن
        فقط میخوام بدونم ممکنه نتونم اجازه شرکت در امتحانات نوبت دوم که نهایی هس بخاطر غیبت های زیاد داشته باشم؟ یا همچین چیزی نیس و میتونم بهرحال امتحانای نوبت دوم رو بدم؟چون من یه جا خوندم اگه دانش اموزی همه امتحانای خرداد و شهریور رو نده واسش وقفه تحصیلی بحساب میاد اما فکر نکنم واسه نوبت اول اینطوری باشه دیگه نه؟

        1. سلام مجدد این موضوع کاملاً به مدرسۀ شما ارتباط داره، باید با دفتردار مدرسه هاهنگ باشید و غیبت حتماً موجه شده باشد. در کل امتحانات دی مربوط به مدرسه است. حتما با مدیر مدرسه و دفتردار برای کسب اطمینان صحبت کنید.

  121. سلام من میخوام از رشته ریاضی به تربیت بدنی برم ایا امکان هست ؟
    یازدهم به دوازدهم ماندگار البرز هم درس میخونم .

    1. سلام دوست عزیز، اول اینکه شما اگر بخواهید تغییر رشته هم بدید، باید سال تحصیلی فعلی خودتون رو با موفقیت سپری کنید. تغییر رشته از نظری به فنی و حرفه ای در یازدهم به دوازدهم به شکل معمول امکانپذیر نیست و فقط با مراجعه به آموزش و پرورش و از طریق مدارس بزرگسال و با راهنمایی آموزش و پرورش دست به تغییر رشته بزنید.

  122. سلام یه سوال داشتم
    من رشته م فنی حرفه ای پایه یازدهمم میتونی ازین رشته به انسانی تغییرش بدم؟
    چون معدلم کم بود نتونستم برم انسانی

    1. سلام دوست عزیز، همانطور که در مقاله ذکر شده، تغییر رشته از فنی به نظری و بالعکس در پایه ی یازدهم به دوازدهم به شیوۀ معمول امکان پذیر نیست. اگر خیلی اصرار به تغییر رشته دارید به آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیل خود مراجعه کنید و با راهنمایی این اداره از طریق مدارس بزرگسالان و شیوه‌های دیگر اقدام به تغییر رشته کنید. با توجه به اینکه معدل لازم برای انتخاب رشتۀ انسانی را هم نیوردید باید ببینید مسئولین اداره اجازۀ تغییر رشته را به شما می‌دهند یا خیر.

  123. سلام و خسته نباشید
    من از تجربی به ریاضی در پایه ی یازدهم به دوازدهم میخام تغییر رشته بدم..

    ۱. من میخام خرداد برای امتحان های تغییر رشته اقدام کنم، نیاز هست که تجربی رو امتحاناتش رو پاس بشم؟ یا فقط امتحانات ریاضی مد نظر هست؟

    ۲.اگر نیاز باشه که تجربی رو هم پاس بشم، میتونم هم امتحانات تجربی هم ریاضی رو باهم خرداد بدم؟

    ۳. اگر موفق به تغییر رشته شدم، امتحانا دهم ریاضی رو چه زمانی باید امتحان بدم؟؟
    و آیا امتحانات با توجه به اینکه نهایی شدن، باید هندسه و فیزیک نهایی دهم رو بدم؟؟

    با تشکر.

    1. سلام دوست عزیز، نمرات شما در رشتۀ تجربی در پایه‌ی یازدهم اهمیت دارند چون معدل شما (فارغ از دروسی که می‌گذرانید) در کنکور اثرگذار است. شما باید خرداد ماه امتحانات تجربی را بدهید و در امتحانات تغییر رشته هم شرکت کنید. نمرات کسب شده در امتحانات تغییر رشته در سوابق تحصیلی شما اثرگذار نیستند (فقط امتحانات نهایی در کنکور موثرند) بنابراین کسب نمرۀ قبولی در آن‌ها کافی است. بعد از تغییر رشته و ثبت نام در سال تحصیلی بعد، مدرسه به شما برنامه‌ای برای شرکت در ازمون‌های دهم و .. خواهد داد. این آزمون‌ها معمولاً تابستان برگزار می‌شوند.

      1. یک سوال دیگه، ببخشید

        این ازمون هایی که بعد از قبولی در تغییر رشته باید بدم
        درون مدرسه ای هست یا نهایی؟؟

  124. سلام من میخواستم تغییر رشته بدم
    من یازدهم معارفم
    من به حفظیات علاقه داشتم اومدم این رشته توی راهنمایی تا کلاس نهم معدلم بالا بوده تا نوبت اول دهم همه چیز خوب بود تا اینکه یکهو از درس خوندن ترسیدم میرفتم سر امتحان از اضطراب هیچی نمی نوشتم و چیزی یادم نبود همه چیزو موقع امتحان یادم میره برام عجیبه چون گاهی درسو میخونم و نمره خوبی میگیرم اما بیشتر اوقات دلشوره دارم، موقع امتحان حس میکنم چیزی یادم نمیاد حتی توی خونه که درس میخونم میرم نمونه سوال حل میکنم بازم یادم نیست در واقع میدونم جواب چیه اما هرکاری میکنم نمیتونم بگم انگار یک قسمت از حافظه ام پاک شده من که همیشه معدلم 19 بود حالا شده تجدیدی، 4 تا درسو زیر 10 گرفتم بقیه درسام همه 10 و 11 گرفتم واقعا نمیدونم چیکار کنم… خانواده ام منو بردن پیش روانپزشک و دارو گرفتم حالم بهتر شد اما هنوزم توی درس مشکل دارم نمیدونم چرا درس خوندنم اینطوری شدم هر راهکاری رو امتحان کردم، خلاصه نویسی، فلش کارت، حل نمونه سوال، بلند خواندن، یادداشت نویسی و استراحت به میزان کافی… ولی بازم جواب نداد میرم سر جلسه هیچی یادم نیست موقع بعضی امتحانات خوب یادمه… میخواستم بدونم میتونم سال یازدهم تغییر رشته بدم چون دیگه نمیدونم چیکار کنم همه بهم میگن ترک تحصیل کن برو سراغ کارای عملی ولی من به کارای عملی علاقه ای ندارم من دوست دارم درس بخونم واقعا دوست دارم.

    1. سلام دوست عزیز، شما باید حتماً با یک مشاور تحصیلی و مشاور روان‌درمانگر به صورت مداوم در ارتباط باشید تا به تدریج از مشکلاتی که گفتید کاسته بشه. امکان تغییر رشته از یازدهم به دوازدهم وجود داره. البته که نگفتید به چه رشته ای. چون یازدهم به دوازدهم به شکل عادی نمی شه از نظری به فنی رفت و باید از طریق مدارس بزرگسالان اقدام کنید. اما اگر قصد تغییر رشته به انسانی دارید، فقط باید در آزمون های تغییر رشته شرکت کنید. یعنی به مدرسه از الان اعلام کنید قصد تغییر رشته دارید تا کارهای اداری انجام بشه. مشکلاتی که ذکر کردید قطعاً ریشه در مسائلی دارن که با روان‌درمانی انشاءالله حل خواهند شد. امیدتون رو حفظ کنید. خدا یارتان

  125. سلام من یازدهمم و میخوام از رشته ی ریاضی به تجربی تغییر رشته بدم اگه در دروس حسابان و هندسه و امار نمره ی قبولی رو کسب نکم میتونم تغییر رشته بدم؟چون این دروس تو رشته ی تجربی نیستن

    1. سلام دوست عزیز، باید درخواست تغییر رشته ی خودتون رو ارائه بدید و در صورت پذیرش درخواستتون از سمت ادارۀ آموزش و پرورش، در امتحانات تغییر رشته شرکت کنید. شما باید یازدهم ریاضی رو با موفقیت تموم کنید. اگر قبول نشید، به شما فرصت مجدد داده خواهد شد، اما در هر صورت باید درنهایت مدرک یازدهم ریاضی خود را بگیرید.

  126. سلام من الان پایه یازدهمم و رشتم حسابداری هست، نمراتم هم بشدت افتضاحه چون اصلا علاقه ای نداشتم و الان میخوام تغییر رشته بدم به موسیقی (آهنگسازی) میخواستم بدونم نمرات حسابداریم تاثیر داره یا اگه امتحان تغییر رشته رو قبول بشم میتونم تغییر رشته بدم و برای دانشگاه هم مشکلی پیش نمیاد؟

    1. سلام دوست عزیز، برای تغییر رشته در هنرستان، باید با مسئولین مدرسه صحبت کنید تا شرایط تغییر رشته در گروه فنی و حرفه‌ای رو به شما توضیح بدهند همچنین شما باید سال یازدهم رو با موفقیت به اتمام برسونید و نمرۀ قبولی کسب کنید.

  127. سلام از امسال یعنی ۱۴۰۲ سابقه تحصیل هم بر نمره کنکور بسیار موثر است یازدهم و دوازدهم باهم ۶۰ درصد میخواستم بدونم با این شرایط بازم امکان تغییر رشته در از یازدهم انسانی به دوازدهم تجربی در شهریور ماه وجود دارد)نمره های قبولی شهریور تأثیری در سابقه تحصیلی ندارد پس باید چه کرد میشه کامل توضیح دهید ممنون

    1. سلام دوست عزیز، شما اگر تغییر رشته هم بخواهید بدهید، سال تحصیلی جاری رو باید در رشته‌ی فعلی‌تون در خرداد ماه در امتحانات شرکت کنید. اگر موفق با تغییر رشته بشید، معدل شما در رشتۀ قبلی فارغ از نمرات دروس در قبولی شما در کنکور اثر گذار خواهند بود. فقط معدل و نمرات نهایی در کنکور اثرگذار هستند.

    1. سلام دوست عزیز، از دهم به یازدهم با شرکت در امتحانات تغییر رشته امکانش وجود دارد، اگر یازدهم هستید، باید با معاون آموزشی مدرسه و سپس اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی محل تحصیلتون تماس بگیرید و کسب تکلیف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا