تیزهوشان نهم به دهم

تیزهوشان نهم به دهم 1403-1402 (راهنمای کامل)

دانش‌آموزان برای ورود به پایه‌ی دهم می‌توانند پس از طی مراحل لازم در مدارس تیزهوشان دوره‌ی دوم متوسطه ادامه‌ی تحصیل دهند، بنابراین دانش‌آموزانی که علاقمند به ادامه‌ی تحصیل درمدارس تیزهوشان هستند، تا انتهای مقاله با ما همراه باشند. در این مقاله به تمام جزئیات و سوالات دانش‌آموزان در مورد آزمون تیزهوشان می‌پردازیم.

تیزهوشان نهم به دهم
تیزهوشان نهم به دهم

فهرست مطالب :

ورود به مدارس تیزهوشان دوره دوم متوسطه 1403-1402

جهت ورود به مدارس تیزهوشان دوره دوم متوسطه باید طبق اطلاعیه‌هایی که در سامانه استعدادهای درخشان منتشر می‌شود، عمل کرد. داوطلبان برای شرکت در آزمون تیزهوشان نهم به دهم، پس از ورود به سایت ثبت‌نام آزمون سمپاد به نشانی my.medu.ir و درج کد ملی و رمز عبور، باید راهنمای آزمون ورودی پایه های هفتم و دهم سال تحصیلی-1403 1402 را با دقت مطالعه کنند و سپس به تکمیل فرم ثبت نام بپردازند.

در ادامه به تمام نکات مربوطه برای ورود به مدارس تیزهوشان دوره دوم متوسطه می‌پردازیم.

سایت تیزهوشان نهم به دهم

ثبت‌نام برای شرکت در آزمون تیزهوشان نهم به دهم برای سال تحصیلی 1403-1402 از طریق سایت my.medu.ir صورت می‌گیرد. دانش‌آموزان برای اطلاع از تمام شرایط و قوانین آزمون مانند اطلاعیه‌ها، نحوه‌ی ثبت نام، اعلام نتایج و … در صورت لزوم می‌توانند به این سایت مراجعه کنند.

برای ورود به سایت ثبت‌نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم اینجا کلیک کنید.

زمان ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم

زمان ثبت نام در آزمون تیزهوشان نهم به دهم در سایت استعدادهای درخشان برای داوطلبان مشخص می‌شود. دانش‌آموزان باید در زمان تعیین شده به سایت وارد شده و فرم ثبت نام را تکمیل کنند.

زمان ثبت‌نام و برگزاری آزمون تیزهوشان

بر اساس دستورالعمل آزمون‌‌های ورودی دبیرستان‌های دوره‌ی اول و دوم استعدادهای درخشان برای سال تحصیلی 03-1402، ثبت‌نام داوطلبان آزمون ورودی پایه هفتم و آزمون ورودی تکمیل ظرفیت پایه دهم از روز سه‌شنبه 1402/01/15 تا روز جمعه 1402/01/25 از طریق سامانه‌ی ثبت‌نام به نشانی my.medu.ir انجام می‌شود. 

آزمون ورودی پایه هفتم، رأس ساعت 9 صبح روز پنج‌شنبه مورخ 1402/04/01 و آزمون تکمیل ظرفیت پایه دهم رأس ساعت 9 صبح روز جمعه مورخ 1402/04/02 برگزار می‌شود.

دفترچه ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم

دفترچه ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم مدتی قبل از برگزاری آزمون در سامانه استعدادهای درخشان در دسترس داوطلبان قرار می‌گیرد. دفترچه‌ی راهنمای ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم شامل زمان ثبت نام، زمان دریافت کارت ورود به جلسه، زمان برگزاری آزمون، موارد امتحانی و … است.

شرایط ورود به مدارس تیزهوشان نهم به دهم

شرایط ورود به مدارس تیزهوشان دوره دوم متوسطه برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول شامل داشتن تابعیت ایرانی، کسب حداقل معدل 19 در امتحانات خرداد ماه پایه‌ی هشتم و مواردی دیگر است. داوطلبان در صورت داشتن تمام شرایط لازم می‌توانند به مدارس استعدادهای درخشان دوره دوم متوسطه وارد شوند.

شرایط ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم

دانش‌آموزان پایه نهم جهت ثبت نام در آزمون تیزهوشان نهم به دهم باید دارای شرایطی باشند تا بتوانند فرم ثبت نام را تکمیل کنند. از شرایط مهم برای ثبت نام، کسب حداقل معدل 19 در امتحانات نوبت دوم پایه هشتم است. برای آگاهی از دیگر شرایط ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم مقاله‌ی زیر را مطالعه کنید.

ثبت نام تیزهوشان نهم به دهم

داوطلبان برای ثبت نام تیزهوشان نهم به دهم باید به صورت اینترنتی و غیر حضوری به سامانه‌ی سمپاد مراجعه کرده و پس از درج کد ملی و رمز عبور همگام برای ثبت نام و بارگذاری مدارک لازم اقدام کنند. در مرحله‌ی آخر دانش‌آموزان با پرداخت هزینه‌ی اندکی، یک کد پیگیری دریافت می‌کنند که باید تا زمان اعلام نتایج نزد خود حفظ کنند.

هزینه ثبت نام تیزهوشان نهم به دهم

هزینه ثبت نام تیزهوشان نهم به دهم مبلغ ثبت نام 700.000 (هفتصد هزار ریال) است که صرفاً از طریق درگاه اینترنتی سامانه‌ی ثبت‌نام دریافت خواهد شد. داوطلبان باید برای پرداخت وجه ثبت‌نام از کارت‌های بانکی عضو شبکه‌ی شتاب استفاده کنند.

مدارک ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم

مدارک ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم شامل اطلاعات تحصیلی (رشته دانش‌آموز، اولویت‌های 1 و 2 و 3 مدارس تیزهوشان، معدل سال گذشته و …)، اطلاعات شناسنامه‌ای (نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، کد ملی پدر و …) و فایل عکس با فرمت استاندارد است. توجه کنید این اطلاعات باید با دقت در فرم ثبت نام آزمون تیزهوشان وارد شود.

تمدید مهلت ثبت نام آزمون مدارس تیزهوشان نهم به دهم

معمولاٌ مهلت ثبت نام آزمون مدارس تیزهوشان نهم به دهم تمدید می‌شود، زیرا ممکن است داوطلبانی باشند که بنا به شرایطی نتوانند در موعد مقرر فرایند ثبت نام را تکمیل کنند، به همین منظور 2 الی 3 روز فرصت مجدد برای ثبت نام داوطلبان جامانده‌ها به آن‌ها داده می‌شود تا به صورت غیرحضوری فرم ثبت نام را تکمیل کنند.

ویرایش اطلاعات ثبت نام تیزهوشان نهم به دهم

داوطلبان در سه مقطع برای ویرایش اطلاعات ثبت نام تیزهوشان نهم به دهم فرصت دارند. اگر در زمان ثبت نام اولیه دچار خطا شوند، می‌توانند اطلاعات غلط را ویرایش کنند. سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مهلت مجددی پس از ثبت نام اولیه، برای ویرایش اطلاعات داوطلبان درنظر می‌گیرد و آخرین فرصت در زمان دریافت کارت ورود به جلسه است که 2 الی 3 روز برای ویرایش نهایی اطلاعات به دانش آموزان زمان می‌دهد. در صورتی که اطلاعات ثبت نامی اشتباه باشد، دانش‌آموزان اجازه ورود به جلسه آزمون را نخواهند داشت.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

بهترین منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم

بهترین منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم همان کتاب‌های درسی دانش‌آموزان است که اگر با دقت و درست خوانده شود، قطعاً نتیجه‌ی مطلوبی کسب می‌کنند، اما اگر مشکلی در درک برخی مباحث وجود داشته باشد، باید از منابع کمک آموزشی استفاده کنند. ما برای افزایش سرعت حل مسئله‌ی دانش آموزان، پیشنهاد می‌کنیم که از کتاب‌های تست استفاده کنند.

زمان برگزاری آزمون تیزهوشان نهم به دهم

زمان برگزاری آزمون تیزهوشان نهم به دهم معمولاً چند هفته پس از ثبت نام اولیه است، دانش‌آموزان با مطالعه‌ی دقیق دفترچه‌ی ثبت نام می‌توانند از زمان برگزاری آزمون مطلع شوند. دقت کنید که آزمون تیزهوشان نهم به دهم به صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شود.

بر اساس دستورالعمل آزمون‌‌های ورودی دبیرستان‌های دوره‌ی اول و دوم استعدادهای درخشان برای سال تحصیلی 03-1402، آزمون ورودی پایه هفتم، رأس ساعت 9 صبح روز پنج‌شنبه مورخ 1402/04/01 و آزمون تکمیل ظرفیت پایه دهم رأس ساعت 9 صبح روز جمعه مورخ 1402/04/02 برگزار می‌شود.

کارت ورود به جلسه آزمون تیزهوشان نهم به دهم

کارت ورود به جلسه آزمون تیزهوشان نهم به دهم چند روز قبل از برگزاری آزمون در پنل شخصی دانش‌آموزان در سامانه‌ی سمپاد قرار می‌گیرد. داوطلبان برای حضور در آزمون تیزهوشان باید پرینت کارت ورود به جلسه استعدادهای درخشان نهم به دهم را به همراه داشته باشند تا بتوانند به جلسه وارد شوند.

زمان اعلام نتایج آزمون تیزهوشان نهم به دهم

معمولاً 5 الی 6 هفته پس از برگزاری آزمون، نتایج هر دانش‌آموز در پنل شخصی او در سامانه استعدادهای درخشان منتشر می‌شود. دانش آموز باید با درج کد ملی و رمز عبور همگام به سامانه وارد شود.

اعتراض به نتایج آزمون مدارس تیزهوشان نهم به دهم

پس از مشاهده‌ی کارنامه، ممکن است دانش‌آموزان به نتیجه‎‌ی آزمون مدارس تیزهوشان نهم به دهم اعتراض داشته باشند. در این صورت 3 روز به دانش‌آموزان زمان داده می‌شود تا در صورت ناراضی بودن از نتیجه‌ی آزمون، اعتراض خود را با حداقل سه دلیل مشخص، ثبت کنند. پس از ثبت اعتراض در سامانه‌ی سمپاد، 10 تا 15 روز پس از آن، نتایج اعتراض‌ها در سایت تیزهوشان نهم به دهم اعلام خواهد شد.

آزمون مدارس استعدادهای درخشان نهم به دهم

دانش آموزان برای حضور در آزمون مدارس تیزهوشان نهم به دهم باید پس از ورود به سامانه‌ی سمپاد و وارد کردن کد ملی و رمز عبور همگام در آزمون مدارس تیزهوشان ثبت نام شوند،

سوالات آزمون تیزهوشان نهم به دهم

سوالات آزمون تیزهوشان نهم به دهم به دو دسته تقسیم می‌شود. دسته اول سوالات استعداد تحلیلی هستند که باید با استفاده از هوش و استعداد دانش آموز پاسخ داده شود و منبع مرجعی ندارد. دسته دوم سوالات استعداد تحصیلی‌اند که کتاب‌های درسی منبع اصلی این دسته از سوالات هستند.

شهریه مدارس تیزهوشان نهم به دهم

شهریه‌ی مدارس تیزهوشان نهم به دهم با در نظر گرفتن میزان امکانات رفاهی و آموزشی و محل قرار گرفتن مدرسه تعیین می‌شود، هر چه امکانات رفاهی و آموزشی مدرسه بیشتر باشد، شهریه‌ی دریافتی از دانش‌آموزان نیز بیشتر خواهد بود. وزارت آموزش پرورش به مدارس تیزهوشان اعلام کرده است که تا جای ممکن با دانش‌آموزان به توافق برسند. به همین دلیل دانش‌آموزان و والدین می‌توانند یک سوم شهریه را ابتدای سال و مابقی را به صورت ماهانه به مدرسه پرداخت کنند.

امکانات مدارس تیزهوشان نهم به دهم

امکانات مدارس تیزهوشان نهم به دهم شامل امکانات رفاهی و آموزشی است. امکانات رفاهی شامل تجهیزات دیجیتالی، سالن ورزشی و … است. مدارس تیزهوشان از دبیران برتر کشور نیز برای آموزش دانش‌آموزان بهره می‌برند.

راه های قبولی در آزمون تیزهوشان نهم به دهم

یکی از راه‌های قبولی در آزمون تیزهوشان نهم به دهم، مطالعه‌ی دقیق و صحیح مطالب کتاب درسی است. برای کسب رتبه‌ی لازم در درس ریاضی نهم، باید با حل تمارین، سرعت حل مسئله در دانش‌آموز افزایش پیدا کند. به طور کلی هر درس روش مطالعه‌ی متفاوتی دارد. دانش‌آموزان برای رسیدن به موفقیت در آزمون می‌توانند هنگام مطالعه خلاصه‌برداری کنند تا در صورت نیاز نکات مهم را چند مرتبه مرور کنند.

نمونه برگ ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم

نمونه برگ ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم دارای دو بخش است که قسمت اولیه همان اطلاعات شناسنامه‌ای دانش‌آموز است که شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی و … می‌شود، بخش دوم اطلاعات تحصیلی داوطلب است و شامل رشته‌ی دانش آموز، معدل سال گذشته داوطلب و … می‌شود.

شرایط نقل و انتقال پذیرفته شدگان مدارس تیزهوشان نهم به دهم

در صورت پذیرفته شدن داوطلب، شرایط نقل و انتقال پذیرفته‌شدگان مدارس تیزهوشان نهم به دهم به دو صورت است. حالت اول زمانی است که دانش‌آموز خواستار انتقال به شهری دیگر است و حالت دوم برای دانش‌آموزانی است که درخواست انتقالی در شهر خود را دارند. در صورت انجام شرایط بیان شده، هر دو حالت برای داوطلبان امکان‌پذیر است.

سهمیه‌ های آزمون ورودی مدارس تیزهوشان

سهمیه‌های آزمون ورودی مدارس تیزهوشان را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد، سهمیه‌ی گروه یک برای دانش‌آموزانی است که به شرط کسب معدل بالا در دوره‌ی متوسطه‌ی  اول مدارس تیزهوشان، می‌توانند بدون شرکت در آزمون استعدادهای درخشان نهم به دهم در این مدارس ثبت نام کنند. سهمیه‌ی گروه دوم برای دانش‌آموزان دوقلو یا چندقلو است، در صورت قبولی یکی از داوطلبان، دانش آموز دیگر به شرط کسب حداقل 80 درصد از امتیاز قبولی می‌تواند در مدارس تیزهوشان متوسطه‌ی دوره‌ی دوم  ثبت نام کند.

نتیجه گیری

مدارس تیزهوشان به دلیل داشتن امکانات رفاهی و آموزشی جزو مدارس برتر کشور هستند، دانش‌آموزان برای ورود به این مدارس باید در آزمون ورودی تیزهوشان نهم به دهم، نمره قبولی کسب کنند. داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون استعدادهای درخشان را دارند می‌بایست با تمام شرایط لازم برای این مدارس آشنا باشند. این مقاله تمام نکات لازم برای شرکت در آزمون تیزهوشان دوره‌ی دوم متوسطه را ذکر کرده است.

سوالات متداول

نشانی اینترنتی سامانه‌ی ثبت نام در آزمون استعدادهای درخشان چیست؟

نشانی اینترنتی سامانه‌ی ثبت نام برای شرکت در آزمون استعدادهای درخشان my.medu.ir است.

پرداخت شهریه‌ی مدارس تیزهوشان نهم به دهم چگونه انجام می‌شود؟

وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که مدارس تیزهوشان باید تا جای ممکن با خانواده دانش‌آموزان در مورد پرداخت شهریه همکاری کنند، به همین دلیل دانش‌آموزان می‌توانند یک سوم شهریه را در ثبت نام اولیه پرداخت کنند و الباقی در طول سال به صورت ماهانه به مدرسه پرداخت شود.

سوالات امتحان آزمون تیزهوشان نهم به دهم شامل چه مواردی است؟

سوالات آزمون تیزهوشان دوره‌ی دوم متوسطه شامل دو گروه سوال است. گروه اول سوالات استعداد تحصیلی است که منبع آن‌ها کتاب‌های درسی هشتم و نهم است و گروه دوم سوالات استعداد تحلیلی است که کتاب مرجعی ندارد.

میانگین امتیاز 3 / 5. جمع امتیاز 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا