تیزهوشان نهم به دهم

شرایط ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم 1403-1402

شرایط ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم در دفترچه راهنمای ثبت نام در سامانه سمپاد در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. دانش آموزان برای ثبت نام در آزمون تیزهوشان پایه نهم باید دارای شرایطی باشند تا بتوانند مرحله اول ثبت نام را انجام دهند. در این مقاله شرایط ثبت نام در آزمون تیزهوشان نهم به دهم 1402-1403 را برای داوطلبان بررسی خواهیم کرد.

شرایط ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم
شرایط ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم

شرایط ثبت نام در آزمون تیزهوشان نهم به دهم

شرایط ثبت نام در آزمون تیزهوشان نهم به دهم از موضاعات مهم پیش از ثبت نام است، مدارس تیزهوشان هرساله یک آزمون هماهنگ در سراسر کشور برگزار می‌کنند تا دانش آموزان علاقمند در صورت قبولی در آزمون بتوانند در این مدارس ادامه تحصیل دهند. داوطلبان برای شرکت در آزمون‌ تیزهوشان نهم به دهم باید دارای شرایطی باشند.

تحصیل در مدارس تیزهوشان به مراتب دشوارتر و پیچیده تر از مدارس معمولی است زیرا این مدارس نسبت به مدارس عادی سطح علمی بالایی دارند و سوالات دشوارتری از دانش آموزان پرسیده خواهد شد، برای مثال به دلیل حجم بالای مطالب و تکالیف، ممکن است دانش آموز دچار استرس و اضطراب شود، پس با توجه به شناختی که از دانش آموز داریم، او را راهنمایی خواهیم کرد. بنابراین دانش آموزانی که سطح دانش بالاتر و روحیه رقابتی بیشتری نسبت به بقیه دانش آموزان دارند می‌توانند در این مدارس شرکت کنند.

📌 با توجه به اینکه مراحل ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس استعدادهای درخشان کاملاً به صورت اینترنتی انجام می‌شود، مسئولیت احراز شرایط ثبت‌نام و صحت مندرجات در تقاضانامه‌ی ثبت‌نام، تماماً برعهده‌ی داوطلب است و درصورت مغایرت، قبولی داوطلب لغو و از ثبت‌نام و ادامه‌ی تحصیل او در مدرسه‌ی استعدادهای درخشان جلوگیری به عمل می‌آید.

شرایط ثبت نام تیزهوشان نهم به دهم

یکی از مهمترین شرایط ثبت نام تیزهوشان نهم به دهم 1403-1402 میزان علاقه‌مندی دانش آموز به تحصیل در این مدارس است، دانش آموزانی وجود دارند که با اصرار والدین مجبور به تحصیل در این مدارس می‌شوند، این موضوع دانش آموز را از یادگیری و مدرسه دور می‌کند. دانش آموزانی که متقاضی ورود به مدارس استعدادهای درخشان هستند باید روحیه رقابتی داشته باشند تا بتوانند در فضای مدرسه پیشرفت کنند. در ادامه شرایط ثبت نام در آزمون تیزهوشان نهم به دهم را شرح می‌دهیم.

از شرایط ثبت نام تیزهوشان نهم به دهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

☑️ داشتن تابعیت ایرانی (ثبت نام اتباع غیرایرانی طبق بخشنامه مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور است.)

☑️ اشتغال به تحصیل در پایه‌ی نهم در سال تحصیلی 1402-1401

☑️ پذیرش دانش‌آموز در دبیرستان‌ای دوره‌ی دوم استعدادهای درخشان (صرفاً برای ورود به پایه‌ی دهم) برای تکمیل ظرفیت این مدارس، از طریق برگزاری آزمون ورودی متمرکز کشوری از بین دو گروه از دانش‌آموزان زیر انجام می‌شود:

الف) دانش‌آموزان پایه‌ی نهم سایر مدارس که معدل کل خردادماه پایه‌ی هشتم (سال تحصیلی 1401-1400) و نوبت اول پایه‌ی نهم آن‌ها (سال تحصیلی 1402-1401) حداقل 19 باشد.

ب) دانش‌آموزان پایه‌ی نهم مدارس استعدادهای درخشان که معدل نوبت اول آن‌ها در سال تحصیلی 1402-1401، کمتر از 18 باشد.

📌 تا پیش از سال 1402 دانش‌آموزان پایه‌ی نهم مدارس استعدادهای درخشان (تیزهوشان) که معدل کل خردادماه پایه‌ی هشتم و نوبت اول پایه‌ی نهم آن‌ها حداقل 18 بود، بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی پایه‌ی دهم، مجاز به ادامه‌ی تحصیل در دبیرستان‌های دوره‌ی دوم استعدادهای درخشان بودند. اما هیات عمومی دیوان عدالت اداری مقرره تبعیض‌آمیز میان دانش‌آموزان عادی و استعدادهای درخشان مبنی بر پذیرش دانش‌آموزان پایه نهم بدون شرکت در آزمون پایه دهم در مدارس استعدادهای درخشان را باطل کرد. بنابراین همه‌ی متقاضیان باید آزمون بدهند.

☑️ در صورتی که داوطلب در شهرستانی زندگی می‌کند که چند دبیرستان دوره سمپاد وجود دارد، دانش آموز می‌تواند سه مدرسه از یک شهرستان، با یک رشته تحصیلی یکسان انتخاب کند.

داوطلبان توجه داشته باشند، بررسی تراز قبولی مدارس تیزهوشان نهم به دهم، به برنامه‌ریزی و مطالعه‌ی دقیق‌تر داوطلبان، کمک بسیاری خواهد کرد.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

ظرفيت، ضوابط و شرایط پذیرش دانش‌آموز در مدارس تیزهوشان

✔️ ظرفیت پذیرش دبیرستان‌های دوره‌ی اول و دوم استعدادهای درخشان در هر شهرستان با در نظر گرفتن مناطق تحت پوشش، بر اسراس پیشنهاد اداره‌ی کل آموزش و پرورش استان و با بررسی و تأیید نهایی سرازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تعیین شده است که در هنگام ثبت‌نام اینترنتی از طریق سامانه‌ی ثبت نام، به اطلاع داوطلبان می‌رسد.

✔️ پذیرش دانش‌آموزان شرکت‌کننده در آزمون، برای ورود به دبیرستان‌های دوره‌ی اول و دوم استعدادهای درخشان صرفاً در اولویت‌های انتخابی دانش‌آموز و بر اساس رتبه‌ی مبتنی بر امتیاز کل آزمون ورودی خواهد بود.

📌 پذیرش داوطلبان دوره‌ی دوم متوسطه صرفاً براساس رشته‌ی انتخابی صورت می‌پذیرد و در صورت عدم قبولی در رشته‌ی انتخابی، امكان اعلام قبولی در سایر رشته‌ها وجود ندارد.

📌 در پذیرش دانش‌آموز برای دبیرستان‌های دوره‌های اول و دوم عشایری استان فارس (دختران و پسران)، بخشی از ظرفیت، بنا به تشخیص سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، به تعدادی از دارندگان بالاترین امتیاز آزمون از بین دانش‌آموزان شاغل به تحصیل در پایه‌ی ششم و نهم مدارس منطقه‌ی آموزشی عشایری استان فارس اختصاص خواهد یافت. ضمناْ با درخواست انتقال دانش‌آموزان این مدارس به مدارس استعدادهای درخشان شهرستان شیراز تا پایان دوره‌ی دوم متوسطه موافقت نخواهد شد.

پس از اعلام نتیجه امکان تغییر اولویت وجود ندارد

✔️ با توجه به ضوابط خاص نقل و انتقال در مدارس استعدادهای درخشان، لازم است داوطلبان، دبیرستان‌های استعدادهای درخشان مورد نظرشان را با توجه به محل سكونت خود در سال تحصیلی 1403 – 1402 و متناسب با ناحیه/منطقۀ آموزش و پرورش محل استقرار مدارس استعدادهای درخشان انتخاب کنند. پس از اعلام نتیجه‌ی قبولی داوطلب در اولویت انتخابی مورد نظر، به هیچ وجه، امكان تغییر اولویت وجود ندارد.

📌 حوزه‌ی امتحانی داوطلبان آزمون‌های ورودی پایه‌های هفتم و دهم، بر اساس منطقه‌ی آموزشی محل تحصیل سال تحصیلی 1402 – 1401 آنان تعیین خواهد شد.

📌 در صورت عدم قبولی داوطلب در آزمون‌های ورودی پایه‌های هفتم و دهم مدارس استعدادهای درخشان در اولویت‌های انتخابی، امكان بررسی امتیاز ایشان در سایر اولویت‌ها به دلیل عدم انتخاب، وجود ندارد.

امکان انتخاب حداکثر سه دبیرستان وجود دارد

✔️ در شهرستان‌هایی که دارای چند دبیرستان دوره‌ی اول یا دوم استعدادهای درخشان هستند، داوطلبان می‌توانند حداکثر سه دبیرستان (هر سه در یک شهرستان واحد) را به ترتیب  اولویت انتخاب و در نمون‌برگ تقاضانامه‌ی خود ثبت کنند. به‌علاوه، داوطلبان آزمون ورودی دوره‌ی دوم متوسطه در اولویت‌های انتخابی خود در زمان ثبت‌نام در آزمون، صرفاً مجاز به انتخاب یک رشته‌ی تحصیلی هستند.

📌 در کلان شهرهایی نظیر تهران، مشهد مقدس و … که داراي چند ناحیه و منطقه هستند، توصیه می‌شود داوطلبان نسبت به انتخاب دبیرستان‌های مورد نظر در نواحی و مناطق همجوار محل سكونت خود، اقدام کنند. ضمناً، بعد از قبولی داوطلب در منطقه‌ی مورد تقاضا، انتقال به سایر مناطق در سال اول قبولی، حتی در صرورت دارا بودن امتیاز پذیرش در سایر مدارس، ممنوع است.

📌 با توجه به اینکه حوزه‌ی امتحانی آزمون‌های ورودی پایه‌های هفتم و دهم دانش‌آموزان شاغل به تحصیل در مدارس ایرانی خارج از کشور، در مدارس خارج از کشور دایر نخواهد شد؛ اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام برای شرکت داوطلبان این مدارس در آزمون‌های ورودی پایه‌های هفتم و دهم، از طریق مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور با هماهنگی مرکز توسعه‌ی آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات انجام و حوزه‌هاي امتحانی هر یک از داوطلبان، بر مبنای مدرسه‌ی استعدادهای درخشان منتخب اعلامی به مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور تعیین می‌شود.

احراز شرایط انتخاب رشته بر اساس ضوابط هدایت تحصیلی ضروری است

✔️ پذیرش نهایی دانش‌آموز در دبیرستان‌های دوره‌ی دوم استعدادهای درخشان، برای رشته‌های تحصیلی (علوم تجربی، ریاضی فیزیك، ادبیات و علوم انسانی و شاخه‌ی مهارتی «سمپاد مهارتی») منوط به احراز شرایط انتخاب رشته، مطابق آیین‌نامه‌ی هدایت تحصیلی است. در ضمن، تغییر رشته‌ی پذیرفته‌شدگان در دبیرستان‌های دوره‌ی دوم استعدادهای درخشان و ثبت‌نام ایشان در رشته‌ای غیر از رشته‌ی پذیرفته شده در آزمون ورودی مطابق تبصره‌ی 2 ماده‌ی 11 آئین‌نامه‌ی مدارس استعدادهای درخشان در سال اول پذیرش ممنوع است و در سال بعد، علاوه بر کسب حداقل امتیاز قبولی رشته‌ی مورد نظر در آزمون ورودی، دارا بودن شرایط و ضوابط تغییر رشته‌ی تحصیلی الزامی است.

✔️ مطابق تبصره‌ی 3 ماده‌ی 11 آئین‌نامه‌ی مدارس استعدادهای درخشان، ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه‌ی یازدهم مدارس استعدادهای درخشان متقاضی تغییر رشته‌ی تحصیلی، با رعایت شرایط و ضوابط تغییر رشته و به شرط وجود ظرفیت، صرفاً در صورت دارا بودن کف امتیاز قبولی در رشته‌ی مورد نظر در آزمون ورودی پایه‌ی دهم مدرسه‌ی مقصد، بلامانع است.

📌 در صورت عدم احراز شرایط ثبت‌نام در رشته‌ی تحصیلی مورد تقاضای دانش‌آموز مطابق ضوابط هدایت تحصیلی، قبولی داوطلب در آزمون لغو و بی‌اثر خواهد بود.

شرایط ثبت نام دوقلوها در آزمون تیزهوشان

شرایط ثبت نام دوقلوها در آزمون تیزهوشان داخل دفترچه ثبت نام آزمون به طور کامل لیست شده است. دفترچه آزمون تیزهوشان نهم به دهم چند روز قبل از آغاز ثبت نام اولیه منتشر می‌شود. دانش اموزان دو قلو یا چند قلو با یکدیگر وابستگی عاطفی دارند، بنابراین برای این دانش آموزان باید شرایطی فراهم شود تا بتوانند در یک مدرسه تحصیل کنند.

در ادامه شرایطی که برای دانش آموزان دو قلو یا چند قلو در دفترچه ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم به دهم بیان شده را توضیح خواهیم داد.

🔵 زمانی که دانش آموزان دو قلو یا چند قلو در آزمون ثبت نام تیزهوشان نهم شرکت کنند و تنها یک نفر آن‌ها نمره قبولی را کامل کسب کند، دانش آموز دیگر می‌تواند تنها با دریافت 80 درصد امتیاز آزمون، به عنوان مازاد ظرفیت برای تحصیل در مدارس تیزهوشان پذیرش شود.

🔵 یکسان بودن اولویت‌های انتخاب رشته دانش آموزان هم جنس

🔵 در صورتی که یکی از همزادها قبول شود، امکان قبولی همزاد دیگر و یا بهترشدن اولویت انتخابی دانش آموز وجود دارد.

🔵 قبل از اعلام نتایج آزمون، امتیاز دانش آموزان همزاد بررسی می‌شود و در صورتی که حداقل امتیاز لازم را داشتند دانش آموزان همزاد براساس مازاد برظرفیت پذیرفته می‌شوند.

نتیجه گیری

دانش آموزان علاقمند به تحصیل در مدارس تیزهوشان، در ابتدا باید پس از مطالعه دقیق قسمت شرایط ورود به مدارس تیزهوشان پایه نهم در دفترچه ثبت نام و مطابقت هر یک از شرایط با وضعیت دانش آموز نسبت به ثبت نام در مدارس تیزهوشان پایه دهم اقدام کنند. شرایط ثبت نام در مدارس تیزهوشان نهم به دهم در مقاله بیان شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم، روی هر کدام کلیک کنید.
ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم تمدید مهلت ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم
آزمون مدارس تیزهوشان نهم به دهم راه های قبولی در تیزهوشان نهم به دهم
آزمون مدارس سمپاد نهم به دهم بهترین منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم
آزمون مدارس استعدادهای درخشان نهم به دهم سوالات آزمون تیزهوشان نهم به دهم
تیزهوشان نهم به دهم وسایل لازم برای شرکت در آزمون تیزهوشان
سایت تیزهوشان نهم به دهم کارت ورود به جلسه آزمون تیزهوشان نهم به دهم
دانلود دفترچه ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم زمان اعلام نتایج آزمون تیزهوشان نهم به دهم
زمان ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم اعتراض به نتایج آزمون تیزهوشان نهم به دهم
شرایط ورود به مدارس تیزهوشان پایه دهم سهمیه های آزمون ورودی مدارس تیزهوشان نهم به دهم
شرایط ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم شرایط نقل و انتقال پذیرفته شدگان مدارس تیزهوشان نهم به دهم
مدارک ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم شهریه مدارس تیزهوشان تیزهوشان دهم
نمونه برگ ثبت نام تیزهوشان نهم به دهم لیست مدارس پسرانه تیزهوشان نهم به دهم تهران
پرداخت هزینه ثبت نام تیزهوشان نهم به دهم لیست مدارس تیزهوشان دخترانه نهم به دهم تهران
ویرایش اطلاعات ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم

سوالات متداول

آیا برای ورود به مدارس تیزهوشان پایه نهم شرط معدل وجود دارد؟

بله. حداقل معدل لازم در خرداد ماه پایه هشتم 19 است.

در چه صورتی دانش آموزان همزاد می‌توانند بدون کسب نمره قبولی در مدارس تیزهوشان وارد شوند؟

در دانش آموزان دو قلو یا چند قلو اگر یکی از آن‌ها در آزمون قبول شود، دانش آموز دیگر با شرط کسب امتیاز 80 درصد آزمون می‌توانند به عنوان ظرفیت مازاد در مدارس تیزهوشان پذیرش شوند.

شرایط ثبت نام در آزمون تیزهوشان پایه نهم به دهم کدام است؟

از جمله شرایط ثبت نام در مدارس تیزهوشان نهم به دهم می‌توان به تابعیت ایرانی داوطلب و کسب حداقل معدل 19 نوبت دوم در پایه‌ی هشتم اشاره کرد.

میانگین امتیاز 4 / 5. جمع امتیاز 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

    1. سلام، باید حداقل معدل خرداد ماه برای پایه هشتم 19 باشد تا امکان ثبت نام در آزمون تیزهوشان نهم به دهم را داشته باشید.

  1. سلام خسته نباشید من معدل خرداد ماه هشتمم شد ۱۸/۵ آیا من امکان ثبت نام در آزمون تیزهوشان رو دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا