پایه دهمپایه دوازدهمپایه یازدهم

راهنمای جامع المپیاد سلول‌ های بنیادی و پزشکی بازساختی+ منابع

هر سال المپیادهای علمی و ادبی دانش‌آموزی توسط باشگاه دانش‌پژوهان جوان تحت نظر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش، برگزار می‌شود. این آزمون‌های علمی در رشته‌های‌ متعدد ازجمله المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی که موضوع این مقاله است، برای شرکت دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم برگزار می‌‌شوند. دانش‌آموزان برای شرکت در این المپیادها باید دارای شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی باشند و در چنین شرایطی می‌توانند در بیش از یک المپیاد نیز شرکت کنند.

دانش‌آموزان می‌توانند از طریق سامانه‌ ثبت نام المپیادهای علمی دانش آموزی، برای شرکت در یک یا چند المپیاد علمی اقدام کنند. هدف از برگزاری این المپیادهای دانش‌آموزی رشد سطح علمی، آشنایی با علوم روز دنیا، ایجاد روحیه‌ی نشاط علمی و تقویت فعالیت‌های نوآورانه در نوجوانان، ارتقای سطح علمی در کشور و در نهایت انتخاب تیمی برای شرکت در المپیادهای بین‌المللی است. البته تسهیلات و مزایای شرکت در المپیادهای دانش‌آموزی نیز انگیزه‌ای برای حضور در این رقابت‌ علمی ملی و جهانی است. 

راهنمای جامع المپیاد سلول‌ های بنیادی و پزشکی بازساختی
راهنمای جامع المپیاد سلول‌ های بنیادی و پزشکی بازساختی

این مقاله راهنمایی جامع برای دانش‌آموزانی است که علاقمند به شرکت در المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی هستند. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با مباحث مورد سوال در المپیاد سلول های بنیادی، منابع مناسب برای کسب آمادگی، شرایط و قوانین شرکت در آن و تسهیلات و مزایای قبولی در هر مرحله از این المپیاد آشنا شوید.

المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی

المپیاد دانش‌آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی مانند سایر المپیادهای دانش‌آموزی در ایران توسط سازمان پرورش استعدادهای درخشان آموزش و پرورش و البته با همکاری ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود. بر اساس آنچه این ستاد اعلام کرده است، مشارکت در توسعه‌ی دانش و فناوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در سطح دانش‌آموزی با بسترسازی و ایجاد فضای مناسب برای ترویج و رقابت در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، رسالت اصلی برگزاری این المپیاد است.

شرایط شرکت در المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی

شرکت در هر رشته از المپیادهای علمی دانش‌آموزی شرایط اختصاصی خود را دارد. در ادامه فهرستی از شرایط اختصاصی شرکت در المپیاد دانش‌آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی ارائه شده است:

? دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم در تمامی رشته‌ها امکان ثبت‌نام برای شرکت در این المپیاد را دارند.

? برگزیدگان المپیاد سلول‌ های بنیادی و پزشکی بازساختی در دوره‌ی آموزشی تابستان و دانش‌آموزان دارنده‌ی مدال‌های طلا، نقره و برنز سایر المپیادها، در صورت تمایل به شرکت دوباره در المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، ملزم به شرکت در مرحله‌ی اول آزمون در سال تحصیلی جاری بوده و فقط در صورت موفقیت، به مرحله‌ی بعدی راه خواهند یافت.

? دارندگان مدال یا تندیس طلای کشوری این المپیاد فاقد امتیاز معافیت از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها هستند. اما تسهیلات بنیاد ملی نخبگان شامل حال آن‌ها می‌شود.

? برگزدیدگان این المپیاد در صورت قبولی در رشته‌های مرتبط با المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی می‌توانند از امتیاز شرکت در کارگاه‌های آموزشی، تندیس، جوایز نقدی و کمک هزینه‌های پژوهشی استفاده کنند.

? بر اساس بخشنامه‌ رسمی آموزش و پرورش، ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره‌ی آموزشی تابستان 1402 در رشته‌ی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به این شرح است: پذیرش دوره‌ی تابستان 40 نفر، تعداد مدال یا تندیس برنز 15 عدد، تعداد مدال یا تندیس نقره 15 عدد، تعداد مدال یا تندیس طلا 10 عدد.

توجه داشته باشید که دارندگان مدال یا تندیس طلای کشوری المپیادهای سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، جغرافیا و نانو فناوری، فاقد امتیاز معافیت از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها هستند. اما تسهیلات بنیاد ملی نخبگان شامل حال آن‌ها می‌شود. دارندگان مدال یا تندیس طلای کشوری المپیادهای اقتصاد و مدیریت، تفکر و کارآفرینی و علوم زمین، علاوه بر اینکه فاقد امتیاز معافیت از شرکت در کنکور سراسری هستند، تسهیلات بنیاد ملی نخبگان هم شامل حال آن‌ها نمی‌شود.

منابع المپیاد سلول‌ های بنیادی و پزشکی بازساختی

بر اساس اعلام ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، مواد امتحانی و منابع سوالات برای شرکت در مرحله‌ی اول المپیاد سلول‌ های بنیادی و پزشکی بازساختی به قرار زیر است:

  1. مبحث زیست شناسی (منبع: کتاب‌های پایه‌ی دهم و یازدهم متوسطه)
  2. مبحث شیمی (منبع: کتاب‌های پایه‌ی دهم و یازدهم متوسطه)
  3. مبحث فیزیک (منبع: کتاب‌های پایه‌های دهم و یازدهم متوسطه)
  4. مبحث آمار (منبع کتاب‌ درسی پایه‌ی یازدهم متوسطه در رشته‌ی ریاضی و فیزیک)

علاوه بر این کتب درسی و مباحث ذکر شده، کتاب‌های غیر درسی زیر نیز به‌عنوان منابع آزمون مرحله‌ی اول المپیاد سلول‌ های بنیادی و پزشکی بازساختی معرفی شده‌اند:

  1. کتاب سلول‌ های بنیادی بافتی، تألیف دکتر حسین بهاروند، چاپ خانه زیست شناسی
  2. کتاب تمایز سلول‌ های بنیادی، تألیف دکتر حسین بهاروند، چاپ خانه زیست شناسی
  3. کتاب سلول های بنیادی پرتوان، تألیف دکتر حسین بهاروند، چاپ خانه زیست شناسی
  4. کتاب مهندسی بافت، تألیف دکتر حسین بهاروند، چاپ خانه زیست شناسی

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای کسب موفقیت در آزمون‌های مراحل اول و دوم المپیادها، رجوع به سوالات سال‌های گذشته است. اگر می‌خواهید سوالات دوره‌ی هفتم برگزاری المپیاد سلول‌ های بنیادی و پزشکی بازساختی را مرور کنید، اینجا کلیک کنید.

یافتن منابع مفید برای دریافت سوالات مناسب و هم‌سطح با پرسش‌های المپیاد، اهمیت زیادی در کسب موفقیت دارد. یکی از این منابع مفید، سرویس آموزش مبتنی بر تمرین «هم‌درس» است. یک اپلیکیشن هوشمند که سطح یادگیری شما را تحلیل و ارزیابی می‌کند و سپس سوالات و پاسخنامه‌های تشریحی بی‌شماری در اختیار شما قرار می‌دهد. اپلیکیشن هم‌درس آزمون‌های خود را بر اساس سطح‌بندی از بسیار ساده تا بسیار دشوار یا المپیادی تقسیم‌بندی‌ کرده است و بر اساس میزان پاسخگویی صحیح شما به سوالات، رشد شما را در سطوح مختلف اندازه‌گیری می‌کند.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

موفقیت در المپیاد علمی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی

علاقه‌مندانی که اقدام به ثبت‌نام در المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی می‌کنند، باید با مطالعه‌ی منابع این المپیاد، خود را برای شرکت در آزمون و رقابت با سایر دانش‌آموزان آماده کنند. قبولی در مرحله‌ی اول این المپیاد دشوار نیست. چراکه منبع اصلی این مرحله، کتاب‌های درسی هستند. اما کسب آمادگی برای مرحله‌ی دوم این المپیاد علمی، نیازمند تلاش بیشتر و بهره‌مندی از برخی از کتب غیردرسی است.

علاوه بر مطالعه‌ی کتب درسی و غیر درسی که فهرست آن‌ها در بخش منابع المپیاد در این مقاله ذکر شد، بهره‌گیری از سوالات المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در سال‌های گذشته نیز می‌تواند در کسب موفقیت موثر باشد.

موفقیت در مرحله اول المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی

آزمون‌ مرحله‌ی اول المپیاد معمولاً اوایل بهمن ماه هر سال به‌صورت هم‌زمان در سراسر کشور برگزار می‌شود. دانش‌آموزان معمولاً آذر ماه ثبت‌نام می‌کنند. بارگذاری دفترچه‌ و کلید سوالات، پس از برگزاری آزمون و همچنین دریافت و پاسخ به درخواست‌های تجدیدنظر دانش‌آموزان از طریق سامانه‌ی ثبت‌نام المپیادهای علمی به نشانی my.medu.ir  انجام می‌شود.

ثبت‌نام برای شرکت در مرحله‌ی اول المپیاد از روز چهارشنبه مورخ 1401/09/16 تا پایان روز دوشنبه مورخ 1401/09/28 انجام می‌شود.

مرحله‌ی اول هشتمین دوره‌ی المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی روز دوشنبه مورخ 1401/11/3 ساعت 14 بعدازظهر برگزار می‌شود.

آزمون در مرحله‌ی اول به صورت چند گزینه‌ای (تستی) توسط کمیته‌ی علمی متشکل از نمایندگان ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نمایندگان کمیته‌های علمی مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، طراحی و در سطح حوزه‌های اجرایی تعیین شده در سراسر کشور، برگزار می‌شود.

سوالات در آزمون مرحله‌ی اول به صورت 40 تا 60 سوال چند گزینه‌ای است و نمره‌ی منفی هم دارد.

موفقیت در مرحله دوم المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی

آزمون مرحله‌ی دوم المپیاد به‌ طور معمول اردیبهشت ماه هر سال برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در این مرحله پذیرفته‌شدگان آزمون مرحله‌ی اول هستند. افرادی که در مرحله‌ی دوم المپیاد برگزیده می‌شوند، همگی می‌توانند موفق به کسب مدال شوند. اما برای تعیین اینکه رنگ مدال هر فرد چه باشد، برگزیدگان در دوره‌ی تابستان المپیاد (مرحله‌ی سوم) شرکت می‌کنند.

آزمون مرحله‌ی دوم در مرکز استان‌‌ها برگزار می‌شود. آزمون این مرحله نیز شامل 40 تا 60 سوال چند گزینه‌ای است و نمره‌ی منفی دارد.

موفقیت در مرحله سوم المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی

دوره‌ی تابستان المپیاد (مرحله‌ی سوم) المپیاد شهریورماه هر سال برگزار می‌شود. در انتهای این دوره، تعدادی آزمون برگزار می‌شود. با توجه به نمره‌ی امتحانات دوره‌ی تابستان به برگزیدگان مدال‌های طلا، نقره و برنز اهدا می‌شود. شرکت‌کنندگان در این دوره، پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون مرحله‌ی دوم المپیادهای علمی کشور هستند.

40 نفر برگزیده‌ی آزمون مرحله‌ی دوم در کارگاه آموزشی در دو حوزه‌ی پژوهش و فناوری شرکت می‌کنند. این کارگاه‌ها برای هدایت و تقویت علاقمندی افراد به صورت مدرسه‌ی تابستانی با هزینه‌ی معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری برگزار می‎‌شود. شرط دریافت مدال در پایان دوره‌ی تابستانی، کسب حداقل نمره‌ی تعیین‌شده توسط کمیته‌ی علمی ذی‌ربط است.

آزمون‌ها در دوره‌ی تابستان در پایان هر مرحله (آموزش نظری و عملی) به صورت تجمیعی و آزمون پایانی به صورت تشریحی، چندگزینه‌ای و مصاحبه‌ی حضوری و به روش‌های فردی و گروهی خواهد بود.

ظرفیت و تعداد مدال‌ها (تندیس‌های) المپیاد سلول‌ های بنیادی و پزشکی بازساختی در دوره‌ی آموزشی تابستان 1402 در جدول زیر آمده است:

رشته‌ی المپیاد پذیرش دوره‌ی تابستان (نفر) تعداد مدال برنز/ تندیس تعداد مدال نقره/ تندیس تعداد مدال طلا/ تندیس
سلول‌ های بنیادی و پزشکی بازساختی 40 15 15 10

مزایای کسب رتبه در المپیاد سلول‌ های بنیادی و پزشکی بازساختی چیست؟

بر اساس آنچه در بخشنامه‌ی آموزش و پرورش آمده است، برگزیدگان کشوری المپیاد سلول‌ های بنیادی و پزشکی بازساختی، مزایایی مانند معافیت یا کسب امتیاز در کنکور سراسری ندارند. اما این برگزیدگان تسهیلات ویژه‌ی المپیاد بنیاد ملی نخبگان را دریافت می‌کنند. دریافت جوایز نقدی و لوح تقدیر همراه با برخی امتیازات پژوهشی و امکان حضور در همایش‌های ملی ازجمله مزایای شرکت در این المپیاد هستند.

جوایز نقدی المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی

به برگزیدگان ملی و نهایی المپیاد سلول‌ های بنیادی و پزشکی بازساختی علاوه بر اعطای تندیس، جایزه‌ی نقدی اختصاص داده می‌شود. مبلغ جوایز بر اساس آخرین اعلام ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، به قرار زیر است:

رتبه‌ی کسب شده تعداد افراد نوع تندیس مبلغ جایزه‌ی نقدی
اول 8 نفر طلا 30 میلیون ریال
دوم 12 نفر نقره 20 میلیون ریال
سوم 20 نفر برنز 10 میلیون ریال

دریافت کمک هزینه پژوهشی

علاوه بر جوایز نقدی، کمک هزینه‌ی پژوهشی نیز از امتیازات کسب رتبه در المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی است. البته این حمایت به شرط قبولی در رشته‌های مرتبط با سلول‌ های بنیادی و پزشکی بازساختی در دانشگاه، صورت می‌گیرد. مبلغ اختصاص یافته به قرار زیر است:

رتبه‌ی کسب شده تعداد افراد مبلغ کمک هزینه‌ی پژوهشی
اول 8 نفر 200 میلیون ریال
دوم 12 نفر 100 میلیون ریال
سوم 20 نفر 50 میلیون ریال

جوایز اختصاصی المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی

بر اساس بخشنامه‌ی وزارت آموزش و پرورش، جوایز اختصاصی المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به شرح زیر است:

  • آموزش تکمیلی پژوهش در مراکز تحقیقاتی دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه‌ی سلول‌های بنیادی
  • شرکت در کارگاه‌های تخصصی ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی
  • حمایت ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی پس از ورود به دانشگاه
  • حمایت‌های مادی و معنوی ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی

تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای برگزیدگان المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی

براساس آیین‌نامه‌ی بنیاد ملی نخبگان، دارندگان مدال‌های طلا، نقره و برنز مرحله‌ی کشوری المپیادهای علمی دانش‌آموزی در سطح ملی یا جهانی (با معرفی وزارت آموزش و پرورش) می‌توانند از تسهیلات این بنیاد استفاده کنند. بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد و برگزیدگان المپیاد برای بهره‌مندی از تسهیلاتی که این بنیاد ارائه می‌دهد، باید به سامانه‌ی اطلاعاتی بنیاد ملی نخبگان به نشانی sina.bmn.ir مراجعه کنند. برگزیدگان باید فعالیت‌های نخبگانی خود را در این سامانه بارگذاری و ثبت کنند تا امکان بررسی درخواست آن‌ها مطابق تسهیل مورد نظر، فراهم شود.

تعداد معافیت از کنکور در المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی

برگزیدگان المپیاد علمی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی اگر حتی مدال طلای کشوری به دست بیاورند، امتیاز معافیت از کنکور ندارند. در این المپیاد  8 نفر مدال طلای کشوری را به دست می‌آورند. اما فاقد امتیاز معافیت از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها هستند.

این درحالی است که دارندگان مدال طلا در المپیادهای ادبی، ریاضی، زیست‌شناسی، شیمی، نجوم و اخترفیزیک، کامپیوتر و فیزیک پس از اخذ دیپلم دوره‌ی متوسطه، از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها در زیرگروه مربوط، معاف بوده و برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی انتخابی در زیرگروه مربوط، به دانشگاه مورد نظرشان معرفی می‌شوند.

جمع‌بندی

ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی ارزش‌های حاکم بر المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی را برشمرده است. ترویج مرزهای دانش در حیطه‌ی سلول‌ های بنیادی و پزشکی بازساختی، توسعه‌ی سلامت به‌عوان حق مسلم برای آحاد جامعه، خلاقیت و نو آوری، گسترش ارتباطات ملی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و کار گروهی، ازجمله‌ی این ارزش‌ها هستند.

این المپیاد در سه مرحله به صورت متمرکز برگزار می‌شود.  آزمون مرحله اوّل در سطح حوزه‌های اجرایی تعیین شده در سراسر کشور، آزمون مرحله‌ی دوم در مرکز استان برگزار می‌شود و در نهایت برگزیدگان مرحله دوم، به مرحله سوم یا اردوی تابستانی راه می‌یابند. در نهایت مدال‌آوران این المپیاد از کنکور معاف نمی‌شوند اما جوایز نقدی، کمک هزینه‌های پژوهشی و دوره‌ی آموزشی رایگان دریافت می‌کنند.


سوالات متداول

آیا دارندگان مدال طلای کشوری المپیاد علمی سلول‌ های بنیادی و پزشکی بازساختی از کنکور معاف می‌شوند؟

دارندگان مدال یا تندیس طلای کشوری المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی فاقد امتیاز معافیت از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌ها هستند.

در دوره تابستان المپیاد سلول‌ های بنیادی و پزشکی بازساختی چه تعداد مدال به برگزیدگان اهدا می‌شود؟

ظرفیت و تعداد مدال‌های دوره‌ی آموزشی تابستان 1402 در رشته‌ی سلول‌ های بنیادی و پزشکی بازساختی به این شرح است: پذیرش دوره‌ی تابستان 40 نفر، تعداد مدال یا تندیس برنز 15 عدد، تعداد مدال یا تندیس نقره 15 عدد، تعداد مدال یا تندیس طلا 10 عدد.

دانش‌آموزان چه پایه و رشته‌ای می‌توانند در المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی شرکت کنند؟

دانش‌آموزان پایه‌ی دهم و یازدهم در تمامی رشته‌ها امکان ثبت‌نام برای شرکت در المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی را دارند.

آیا شرکت در المپیاد علمی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی شرط نمره دارد؟

خیر، اما داوطلب نباید وقفه‌ی تحصیلی داشته باشد یا ترک تحصیل کرده باشد.

آیا المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی جوایز اختصاصی دارد؟

بله، شامل این موارد است: آموزش تکمیلی پژوهش در مراکز تحقیقاتی دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه‌ی سلول‌های بنیادی، شرکت در کارگاه‌های تخصصی ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، حمایت ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی پس از ورود به دانشگاه و حمایت‌های مادی و معنوی ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا