راهنمای ثبت نام کنکور

سهمیه های کنکور ۱۴۰۱ l معرفی تمام سهمیه های کنکور

یکی از سوالات پرتکرار داوطلبان در رابطه با ثبت نام کنکور سراسری، تاثیر سهمیه‌ها است. ازجمله سهمیه‌ کنکور سراسری 1401، می‌توان به سهمیه‌ ایثارگران، سهمیه‌ بهیاران، سهمیه‌ رزمندگان، سهمیه‌ مناطق و سهمیه‌ خانواده‌ی شهدا اشاره کرد. هریک از داوطلبان براساس شرایط و ضوابط سهمیه‌ها، می‌توانند از سهمیه‌های مذکور در کنکور سراسری استفاده کنند.

در این مقاله به بررسی سهمیه‌های موثر در کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ پرداخته‌ایم.

سهمیه های کنکور سراسری
سهمیه های کنکور سراسری

سهمیه های کنکور ۱۴۰۱

سهمیه‌های کنکور ۱۴۰۱ چیست؟ داوطلبانی که قصد ثبت نام کنکور سراسری را دارند، باید در ابتدا نسبت به دانلود دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور 1401 اقدام کنند و پس از آگاهی از شرایط و مدارک ثبت نام کنکور با مراجعه به سایت سنجش در زمان مقرر، فرآیند ثبت نام خود را به صورت اینترنتی انجام دهند. یکی از سوالات چالش برانگیز داوطلبان هنگام ثبت نام در کنکور، تاثیر سهمیه‌ها و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها در آزمون سراسری است.

داوطلبانی که براساس ضوابط ارائه شده، شرایط استفاده از سهمیه‌های رزمندگان، ایثارگران را دارند، برای دریافت کد 12 رقمی ایثارگری ارتش و بنیاد شهید لازم است به سایت ارگان مربوطه مراجعه کرده و کد مذکور را به صورت غیر حضوری دریافت کنند.

سهمیه‌های کنکور 1401،شرایط و ضوابط استفاده از سهمیه های کنکور به همراه نحوه دریافت کد 12 رقمی سهمیه در این مقاله به صورت کامل بیان شده است.

هر داوطلب فقط یکبار مجاز به استفاده از سهمیه به استثنای سهمیه مناطق در هر مقطع تحصیلی است.

سهمیه ایثارگران در کنکور

مشمولان سهمیه ایثارگری در کنکور سراسری چه کسانی می باشند؟ ایثارگران شامل، همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران، جانبازان بالای 5 درصد وهمسر و فرزندان آنها، آزادگان و همسر و فرزندان آنها، رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه، همسر و فرزندان آنها، برادر، خواهر، پدر و مادر شهید است.

مشمولان سهمیه ایثارگران به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

✔️براساس قانون، 25 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل، به به همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران، آزادگان و همسر و فرزندان آنها، جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنها اختصاص دارد. (سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت)

✔️5 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل، به جانبازان زیر 5 درصد و همسر و فرزندان آنها و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد. (سهمیه ایثارگران 5 درصد ظرفیت)

در صورتیکه سهمیه 25 درصدی ایثارگران توسط متقاضیان مشمول تکمیل نشود، ظرفیت خالی آن، به مشمولان سهمیه 5 درصدی ایثارگران اختصاص می یابد. اگر بازهم ظرفیت خالی بماند، مابقی آن به متقاضیان سهمیه آزاد اختصاص خواهد یافت.

داوطلبانی که می خواهند از سهمیه ایثاگران (اعم از 25 درصد یا 5 درصد) در کنکور سراسری استفاده کنند توجه داشته باشند، حد نصاب نمره ایثارگران، 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل و حد نصاب نمره رزمندگان، 75 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل می باشد.

?داوطلبانی که شرایط استفاده از سهمیه ایثارگری را دارند، لازم است برای دریافت کد سهمیه ایثارگری سپاه به سایت ایثار (isaar.ir) و برای دریافت کد سهمیه ایثارگری ارتش به سایت آجا مراجعه کنند. (از مراجعه حضوری به ارگان مربوطه برای دریافت کد پیگیری سهمیه ایثارگری خودداری فرمایید.)

سهمیه خانواده شهدا در کنکور
سهمیه خانواده شهدا در کنکور

سهمیه خانواده شهدا در کنکور

چه کسانی شرایط استفاده از سهمیه خانواده شهدا در کنکور سراسری را دارند؟ براساس دفترچه ثبت نام کنکور، پدر، مادر، خواهر و برادر شهید مشمول استفاده از سهمیه خانواده معظم شهدا در کنکور سراسری می باشند. افراد فوق برای استفاده از سهمیه شهدا در کنکور سراسری، نیازی به دریافت کد پیگیری از سایت ایثار ندارند و تنها لازم است بند مربوطه را در فرم تقاضانامه ثبت نام تکمیل کنند.

در صورت تایید نهایی توسط بنیاد شهید، این داوطلبان در سهمیه خانواده شهدا گزینش خواهند شد.

سهمیه رزمندگان در کنکور

چه کسانی مشمول سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری ۱۴۰۱ می باشند؟

✔️رزمندگانی که از تاریخ 31 شهریور سال 59 تا 31 شهریور سال 67 (به مدت شش ماه متوالی یا متناوب) به صورت داوطلبانه در جبهه حضور داشته اند، مشمول سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری 1401 می باشند و لازم است با مراجعه به ارگان مربوطه، برای دریافت کد پیگیری 12 رقمی اقدام نمایند.

✔️کارکنان کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیرو های مسلح، که از تاریخ 31 شهریور 59 تا 31 شهریور 67 حداقل شش ماه پیوسته و 9 ماه ناپیوسته به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته اند، مشمول سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری می شوند.

?باتوجه به آنکه کد پیگیری 12 رقمی سازمان بسیج مستضعفین یا نیروهای مسلح، برای هر آزمون و هرسال متفاوت است، لازم است داوطلبان برای ثبت نام در هر آزمون با مراجعه به واحد مربوطه برای دریافت کدپیگیری 12 رقمی همان آزمون اقدام نمایند.

سایت دریافت کد سهمیه رزمندگان “آجا”، aja.ir می باشد. حدنصاب نمره قبولی برای استفاده از سهمیه رزمندگان، 75 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل است.

نیرو های فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه های مقاومت بسیج، مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی باشند.
سهمیه های مناطق در کنکور
سهمیه های مناطق در کنکور

سهمیه مناطق در کنکور

یکی دیگر از سهمیه های موثر در کنکور سراسری سهمیه مناطق می باشد. کلیه داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت می کنند، باتوجه به ملاک های زیر، جزء یکی از مناطق 1، 2 و 3 محسوب می شوند.

(داوطلبانی که متقاضی استفاده از سهمیه مناطق در کنکور می باشند، لازم است ردیف 26 فرم تقاضانامه ثبت نام اینترنتی را علامت گذاری کنند.)

بیشتر بخوانید: سهمیه مناطق سیل زده در کنکور 1401

سهمیه مناطق در کنکور سراسری:

✔️داوطلبان نظام جدید، باید براساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان (پایه دهم تا دوازدهم)، سهمیه مناطق خود را انتخاب کنند.

✔️متقاضیان نظام ترمی واحدی یا سالی واحدی، باید براساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان سهمیه مناطق خود را تعیین کنند.

✔️برای متقاضیان نظام قدیم، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان ملاک تعیین سهمیه مناطق می باشد.

✔️فارغ التحصیلان دوره کاردانی پیوسته آموزشکده های فنی و حرفه ای، براساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان یا هنرستان، جزء یکی از سهمیه های مناطق 1، 2 و 3 محسوب می شوند.

داوطلبانی که حداقل 2 سال از سه سال آخر تحصیل در دوره متوسطه یا سال آخر دوره متوسطه خود را در خارج از کشور گذرانده باشند، جزء سهمیه منطقه 3 محسوب می شوند.

همه متقاضیان معلول، جزء سهمیه منطقه 3 محسوب می شوند.
سهمیه بهیاران در کنکور
سهمیه بهیاران در کنکور

سهمیه بهیاری در کنکور

براساس آخرین اخبار اعلام شده، سهمیه بهیاران در کنکور 1401 تاثیر قطعی دارد. 5 درصد از ظرفیت هریک از رشته محل های رشته پرستاری، به بهیاران واجد شرایط اختصاص دارد. سهمیه بهیاران فقط برای داوطلبان گروه آزمایشی تجربی که قصد انتخاب رشته پرستاری را دارند، اعمال خواهد شد.

از مهم ترین شرایط استفاده از سهمیه بهیاری در کنکور سراسری می توان به کسب حد نصاب 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد و دارا بودن یکی از مدارک تحصیلی زیر اشاره کرد:

✔️دارا بودن دیپلم بهیاری نظام قدیم

✔️دارا بودن دیپلم بهیاری نظام جدید

✔️دریافت مدرک پیش دانشگاهی مورد تایید آموزش و پرورش

سهمیه مناطق محروم

سهمیه مناطق محروم در کنکور سراسری شامل چه استان هایی می شود؟

استان های زیر جزء مناطق محروم می باشند و حداقل 40 درصد ظرفیت کد رشته محل های ناحیه ای، قطبی و کشوری روزانه به داوطلبان بومی این استان ها اختصاص می یابد.

  • چهارمحال و بختیاری
  • ایلام
  • بوشهر
  • سیستان و بلوچستان
  • کرمانشاه
  • کردستان
  • لرستان
  • هرمزگان
  • کهگیلویه و بویراحمد

سهمیه بسیج فعال در کنکور

سهمیه بسیج فعال در کنکور یکی از سهمیه های موثر در انتخاب رشته دانشگاه آزاد بود. در سال گذشته با انتشار دفترچه انتخاب رشته شاهد حذف سهمیه بسیج فعال در کنکور بودیم. پیش بینی می شود در کنکور 1401 نیز سهمیه بسیج فعال تاثیری نداشته باشد. آخرین اخبار در رابطه با تاثیر سهمیه مذکور را در انتخاب رشته دانشگاه آزاد به اطلاع شما خواهیم رساند.

جمع بندی:

در سال گذشته زمزمه هایی از حذف سهمیه های کنکور سراسری به گوش می رسید که با اشاره به لایحه ساماندهی سهمیه های کنکور عنوان شد، برخی از سهمیه‌ های کنکور مصوبات مجلس شورای اسلامی را دارد و لذا قوانینی که مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کرده باید اصلاح آن نیز توسط مجلس شورای اسلامی صورت گیرد و جزء موضوعاتی است که در جلسات بعدی شورا و دولت آینده باید مورد بررسی قرار بگیرد.

براساس آخرین تغییرات دفترچه؛ سهمیه های موثر در کنکور سراسری، سهمیه ایثارگران (5 درصد و 25 درصد)، سهمیه بهیاری، سهمیه مناطق و … می باشد که به تفکیک در رابطه با هریک توضیحات کامل و جامعی ارائه شد.


سوالات متداول

سهمیه های کنکور سراسری چیست؟

از سهمیه های موثر در کنکور سراسری 1401 می توان به سهمیه ایثارگران، سهمیه مناطق، سهمیه بهیاران، سهمیه خانواده شهدا و سهمیه رزمندگان اشاره کرد.

سهمیه خانواده شهدا شامل چه کسانی می شود؟

سهمیه خانواده شهدا شامل، پدر، مادر، خواهر و برادر شهید می باشد.

سهمیه کرونا در کنکور 1401 تاثیر دارد؟

هرگونه سهمیه مبنی بر سهمیه کرونا در کنکور سراسری 1401 شایعه است و توسط سازمان سنجش اعلام نشده است.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

16 دیدگاه

    1. سلام بله در صورت دارا بودن شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران می توانید از سهمیه 5 درصدی ایثارگری استفاده کنید.

      1. سلام اگه امسال از سهمیه ۵ درصد استفاده کنیم و فقط مجاز بشیم به دانشگاه روزانه و شبانه سال بعد نمیتونیم از سهمیه استفاده کنیم؟

        1. دوست عزیز اگر در کنکور، مجاز به انتخاب رشته شوید و روزانه قبول بشوید و به دانشگاه نروید، سال بعد از شرکت در کنکور محروم خواهید بود. اما اگر سوال شما این است که تنها مجاز به انتخاب رشته شوید، اما انتخاب رشته نکنید، سال بعد می‌توانید از سهمیه استفاده کنید.

    1. براساس دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری، سهمیه ای تحت عنوان سهمیه دوقلوها در کنکور وجود ندارد.

      1. سلام و عرض ادب من سال ۹۳ پیام نور براساس سوابق تحصیلی ثبت نام کردم و پدرم جانباز ۴۰ درصد هستند و و بعد از دوماه انصراف دادم…امسال برای کنکور سراسری سهمیه دارم؟؟؟..اعم از آزاد یا سراسری یا پردیس؟؟؟

      2. سلام وقت بخیر.
        بسیج فعال سهمیه ای برای کنکور سال ۱۴۰۱ محسوب میشه؟
        میشه چندتا سهمیه با هم داشت؟

        1. سلام دوست عزیز، بسیج فعالی سهمیه برای کنکور ندارد. همزمان چند سهمیه نداریم بهترین و موثرترین سهمیه خودتون رو باید استفاده کنید.

    1. سلام، طبق قوانین بخش سهمیه دفترچه ثبت نام کنکور سراسری، تنها فرزندان شهدا می‌توانند از سهمیه ایثارگری استفاده نمایند.

  1. سلام و عرض ادب من سال ۹۳ پیام نور براساس سوابق تحصیلی ثبت نام کردم و پدرم جانباز ۴۰ درصد هستند و و بعد از دوماه انصراف دادم…امسال برای کنکور سراسری سهمیه دارم؟؟؟..اعم از آزاد یا سراسری یا پردیس؟؟؟

  2. سلام با توجه به اینکه فرزند من در سال 1400 در جشنواره نوجوان خوارزمی دارای رتبه سوم شده ، از چه سهمیه ای برای کنکور1401 برخوردار هست ؛ضمنا پروژه توسط 2 نفر انجام شده برای هر کدام چه میزان سهمیه لحاظ می شود؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا