مدیریت کلاس و مدرسه

هوشمند سازی مدرسه و تاثیرات آن در افزایش کیفیت یادگیری

یک مدرسه هوشمند حداکثر استفاده از فناوری هوشمند و فعال را در فرآیند اجرای کل برنامه درسی، آموزشی، ارزشیابی، یادگیری و مدیریت مدرسه خواهد داشت تا دانش آموزان را برای عصر اطلاعاتی که در آن زندگی می کنیم آماده کند. کلاس‌ های مدرسه هوشمند اغلب مبتنی بر فناوری و دانش‌آموز محور می باشد و معلم به عنوان تسهیل‌کننده است. معلمان ابزارهای آموزشی بهتری برای تعامل موثر فراگیران دارند. کلاس‌ های مجازی به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا آزادی بیشتری برای جمع بندی مطالب، آزمایش، کاوش و هدایت کلاس داشته باشند.

هوشمندسازی مدرسه تاثیرات زیادی در افزایش کیفیت یادگیری و بهبود فرآیند آموزش دارد. در ادامه به بیان توضیحات کامل و جامعی، پیرامون تاثیرات مدرسه هوشمند در افزایش کیفیت یادگیری دانش آموزان پرداخته ایم.

هوشمند سازی مدرسه و تاثیرات آن در افزایش کیفیت یادگیری
هوشمند سازی مدرسه و تاثیرات آن در افزایش کیفیت یادگیری

هوشمند سازی مدارس چیست؟

به بیان ساده، مدارس هوشمند مدارسی هستند که از نظر فناوری پیشرفته هستند و تجربه آموزشی بهتر و مؤثرتری را به دانش آموزان ارائه می دهند. مدارس هوشمند مجهز به دستگاه‌ های فناوری مدرن، مانند تبلت‌ ها و نوت‌بوک‌ ها و جدیدترین نرم‌افزارهای کمک آموزشی می باشند که تجربه یادگیری را برای دانش‌آموزان سرگرم‌کننده‌ تر می‌کنند.

مدارس هوشمند انواع مختلفی از فناوری‌ ها را در خود جای داده اند. در یک کلاس درس هوشمند، ممکن است پروژکتورها، تخته‌ های سفید تعاملی و لپ‌تاپ‌ های جداگانه برای دانش‌آموزان ببینید.  این فقط تجهیزات نیست که متفاوت است. چنین کلاس‌ هایی از پلتفرم‌های دیجیتالی در یادگیری کلاس و همچنین خارج از آن برای ایجاد ارتباط مؤثرتر بین معلمان، دانش‌آموزان و والدین استفاده می‌کنند. در حالی که کلاس های درس هوشمند تغییرات قابل توجهی در سبک تدریس دارند، اما مزایای بسیاری را برای دانش آموزان، معلمان و مدیران مدارس به طور یکسان ارائه می دهند.

بیشتر بخوانید:

سامانه آموزش آنلاین چگونه به مدارس و دانش آموزان کمک میکند؟

مزایای نرم افزار آزمون آنلاین

مزایای هوشمند سازی مدارس

نرم افزارهای مدرسه هوشمند امروزه در حال تبدیل شدن به یک موضوع جدی است که فعالیت های آموزشی مدرسه را آسان تر و سازنده تر می کند. بسیاری از نظرسنجی‌ها و تحقیقات نشان داده‌اند که در صورت استفاده صحیح، مفهوم مدرسه هوشمند چقدر می‌تواند سودمند باشد. در ادامه 8 مزیت شگفت انگیز هوشمند سازی مدارس ارائه داده شده است:

دسترسی آسان به اطلاعات

این شاید بزرگترین مزیت یک کلاس درس هوشمند باشد. با ابزارها و فناوری های مدرن، دانش آموزان قادر خواهند بود به منابع دانش گسترده در هر کجا و در هر زمان دسترسی داشته باشند. اینترنت دانش آموزان را به سوی اقیانوسی از دانش باز می کند که می توانند با استفاده از لپ تاپ و تلفن همراه خود به آن دسترسی داشته باشند.

افزایش مشارکت دانش آموزان

اگر به روش های منسوخ تدریس بچسبیم، رشد آموزشی چه فایده ای دارد؟ کتاب های حجیم و سخنرانی های یک طرفه باید در گذشته بماند. ابزارهای دیجیتال به مربیان کمک می کند تا مطمئن شوند که هیچ لحظه کسل کننده ای در کلاس وجود ندارد و دانش آموزان با محتوا درگیر هستند. آموزش از طریق ویدئو، صدا، ارائه پاورپوینت و جلسات ابری یک محیط آموزشی تعاملی ایجاد می‌کند و مطالب درسی توسط دانش آموز بهتر دریافت می شود.

یکی از تعاملی ترین ابزارها در حال حاضر ، بردهای هوشمند هستند. دیگر برای نوشتن روی تخته‌ های سیاه به کلاس پشت نکنید. روبروی دانش‌آموزان قرار بگیرید و با سرگرم‌کننده‌تر کردن درس‌ها توجه آنها را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنید.

بیشتر بخوانید: 6 نکته برای درگیر نگه داشتن دانش آموزان در کلاس

برقراری ارتباط آسان با والدین

علیرغم مشغله های زیاد، والدین باید بتوانند با معلمان از هر جایی به طور موثر ارتباط برقرار کنند. در نرم افزار مدیریت مدارس، والدین پورتال اختصاصی خود را دارند و پس از ورود به آن می توانند از نمرات، کارنامه، حضور و غیاب و به صورت کلی از وضعیت تحصیلی دانش آموز خود آگاهی یابند.

ضبط و ذخیره محتوای کلاس

یکی از مزایای نرم افزار هوشمند مدارس، قابلیت ضبط و ذخیره محتوای کلاس است. دانش آموزانی که با تاخیر در کلاس حاضر شده اند و یا در کلاس حضور نداشته اند، با دسترسی به محتوای ذخیره شده می توانند مطالب درسی را فراگیرند. همچنین امکان مرور مجدد مطالب درسی برای کلیه دانش آموزان وجود دارد. سامانه آموزشی تراز TARAZ.ORG نرم افزاری جامع برای برگزاری کلاس های آنلاین است که امکان ضبط و ذخیره محتوای کلاس را بدون محدودیت برای معلمان فراهم آورده است.

یادگیری به شیوه ای پویا
یادگیری به شیوه ای پویا

یادگیری به شیوه ای پویا

همه دانش‌آموزان در یک کلاس قدرت درک یکسانی ندارند.کلاس‌های درس هوشمند با پویایی خود یادگیری را برای دانش آموزانی که ضعیف تر هستند و سرعت کمتری در یادگیری مباحث دارند، آسان تر کرده است. باید به مفاهیم جلوه های بصری که در این کلاس ها استفاده می شود اشاره کرد. این تأثیرات کل درس را بسیار واضح تر می کند و این به ویژه برای دانش آموزان ضعیف مفید است.

بیشتر بخوانید: 7 نکته برای پیشگیری از فرسودگی شغلی معلمان

صرفه جویی در هزینه ها

در کلاس‌های سنتی، دانش‌آموزان مجبورند سالانه هزینه‌های زیادی را برای خرید وسایل آموزشی لازم مانند کتاب و خودکار صرف کنند. حتی با بالا رفتن پایه تحصیلی این هزینه ها نیز افزایش می یابد. با این حال، با کلاس های هوشمند، می توان چنین هزینه هایی را به حداقل رساند. در این کلاس ها تنها کاری که باید در این زمینه انجام دهید این است که در سال اول یکبار سرمایه گذاری کرده و ابزارهای الکترونیکی را خریداری کنید.

درک بهتر مطالب درسی
درک بهتر مطالب درسی

درک بهتر مطالب درسی

در کلاس های هوشمند، از ابزارهای مختلفی برای درک بهتر و آسان تر مطالب درسی استفاده می شود. این شامل ارائه‌های پاورپوینت، word، جلسات صوتی، و نمایش‌های ویدئویی و … است. ابزارهای کمک آموزشی نقش مهمی در انتقال درس ها به گونه ای دارند که بسیار قابل درک تر باشد. گاهی اوقات، یک تصویر ساده جایگزین کافی برای هزاران کلمه است.

عدم نیاز به یادداشت برداری

یادداشت نوشتن یکی از خسته کننده ترین بخش های فرآیند یادگیری است. مدرسه هوشمند آن را با ابزارهای مدرن جایگزین می کند تا به دانش آموزان تجربه یادگیری موثرتر و جالب تری بدهد. یک مدرسه هوشمند نوشتن را با تایپ کردن و دفترچه یادداشت و کتاب های درسی را با قلم ها و خودکارهای الکترونیکی جایگزین می کند. علاوه بر این، دانش آموزان را قادر می‌سازد یادداشت‌های خود را مرتب کنند و اطلاعات را با یک جستجوی ساده پیدا کنند.

کلاس های هوشمند فرصت های یادگیری بیشتری را برای دانش آموزان فراهم می کند، فرآیند یادگیری را سرگرم کننده می کند، به آنها کمک می کند فناوری های جدید را یاد بگیرند، به آنها امکان همکاری و مشارکت با دیگران را می دهد و همچنین نمرات آنها بهبود می یابد.

سوالات متداول

مدرسه هوشمند چه مزایایی دارد؟

دسترسی آسانتر به اطلاعات، آموزش بهتر، صرفه جویی در هزینه، تجربه یادگیری موثر، افزایش انگیزه دانش آموزان در یادگیری مطالب، درک بهتر مطالب

مدارس هوشمند چگونه به افزایش بهره وری دانش آموزان کمک می‌کنند؟

داده‌هایی که با کمک فناوری کلاس هوشمند به اشتراک گذاشته می‌شوند در قالبی بصری ارائه می‌شوند که احتمالاً فراگیران را درگیر می‌کند و آنها مطالب را در زمان کمتری فرامی‌گیرند. این انگیزه و بهره وری دانش آموزان و معلمان را برای دستیابی به نتایج بهتر، افزایش می دهد.

مدرسه هوشمند چگونه به جبران غیبت ها کمک می‌کند؟

در فناوری مدرسه هوشمند، کلاس‌ها را می‌توان ضبط کرد تا دانش‌آموزان غایب بتوانند به جای تکیه بر یادداشت‌های دوستان، آنچه را که از دست داده‌اند بررسی کنند.

 

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا