مدیریت کلاس و مدرسه

7 نکته برای پیشگیری از فرسودگی شغلی معلمان

معلمان روزانه در معرض استرس زیادی قرار می‌گیرند که منجر به خستگی جسمی و روانی آن‌ها خواهد شد، معلمان در طول مدت دچار مشکلات گوارشی، فشارخون و… می‌شوند که اگر روزانه استرس خود را مدیریت کنند دچار این مشکلات نخواهند شد. در ادامه 7 شیوه برای مدیریت استرس که در این راه به شما کمک می‌کند را بیان می‌کنیم، با مجله آموزشی تراز همراه باشید.

7 نکته برای پیشگیری از فرسودگی شغلی معلمان
7 نکته برای پیشگیری از فرسودگی شغلی معلمان

1) ارتباط صمیمانه با دانش آموزان

دانش آموزان دائم در حال شیطنت هستند مخصوصا دانش آموزان ابتدایی بیشتر شیطنت می‌کنند. معلمان برای کاهش استرس خود باید با دانش آموزان صمیمی شوند تا بتوانند از فرسودگی شغلی جلوگیری کنند. در ادامه سه راه برای صمیمی شدن با دانش آموزان بیان کرده‌ایم.

با دانش آموزان تعامل داشته باشید

تلاش کنید قبل از شروع کلاس با دانش آموزان 5 الی 10 دقیقه تعامل دوستانه داشته باشید. این تعاملات منجر به رابطه صمیمی بین شما و دانش آموزان خواهد شد.

مربی دانش آموزان باشید

برای دانش آموزان مربی باشید به عبارت دیگر باید علاوه بر تدریس کتاب‌ها به آموزش اخلاق، زندگی و موارد مشابه نیز بپردازید. شما باید به دانش آموزان نزدیک شوید تا شوق زندگی را در آن‌ها ایجاد کنید، بنابراین باید از معلم تبدیل به مربی شوید.

زبان بدن داشته باشید

زبان بدن شما نشانه شخصیت شما است، داشتن زبان بدن باعث می‌شود تا دانش آموز تصور کند که شما همواره مشتاق گوش دادن به او هستید بنابراین باعث ایجاد رابطه دوستانه بین شما خواهد شد.
شما می‌توانید با سه روش زبان بدن را به نمایش بگذارید. روش اول اینکه به طور منظم در کلاس خود شرکت کنید. روش دوم بدون استرس و راحت تدریس کنید، روش سوم هنگام در حین حرکت دست و بدن فضای بیشتری را بپوشانید.

بیشتر بخوانید:

2) انجام منظم مدیتیشن

مدیتیشن از گذشته تا کنون به عنوان یکی از راه‌های کاهش استرس افراد پیشنهاد می‌شود. مدیتیشن را به صورت منظم هر روز انجام دهید و همینطور می‌توانید با استفاده از ویدئوهای در دسترس و مطمئن مراقبه انجام دهید.

3) اختصاص زمان بازی در برنامه

بازی از ساده‌ترین را‌ه‌های کاهش استرس در میان افراد است، زمانی که بازی می‌کنید در بدنتان اندروفین ترشح می‌شود و سطح استرس شما را کاهش می‌دهد. بنابراین باید در برنامه هفتگی خود بازی با دانش آموزان را قرار دهید. باتوجه به سطح خود و دانش آموزان می‌توانید بازی‌های متنوعی را انتخاب کنید، توجه کنید که بیشتر استرس شما را کاهش یابد.

4) بهره‌مندی از تکنیک مدیریت کلاس‌های هوشمند

مدیریت خوب کلاس توسط معلم در کاهش استرس او بسیار موثر است. زمانی که کلاس به درستی اداره شود، دانش آموزان نمی‌توانند شیطنت کنند در نتیجه سطح استرس شما کاهش می‌یابد. بنابراین شما به عنوان معلم باید از تکنیک‌های مدیریت کلاس هوشمند استفاده کنید تا کاهش قابل توجه استرس داشته باشید. چند تکنیک مدیریت کلاس‌های آنلاین شامل موارد زیر می‌باشد.

بهره‌مندی از تکنیک مدیریت کلاس‌های هوشمند
بهره‌مندی از تکنیک مدیریت کلاس‌های هوشمند

یادگیری با بازی

همه بچه‌ها عاشق بازی هستند، به کودک بازیگوش خود یک بازی بدهید تا ببنید چظور سرگرم بازی می‌شود. پس اگر درس را همراه با بازی آموزش دهید مشاهده می‌کنید که دانش آموزان به یادگیری علاقمند شده و شوق رسیدن به مرحله بعد را دارند.

مشارکت دانش آموزان در تدریس

یکی از تکنیک‌های بسیار کاربردی و موثر در فرایند تدریس مشارکت همه دانش آموزان در مباحث است. از دانش آموزان بخواهید اطلاعات خود را به روز کنند، از آن‌ها راجع به بخواهید اگر در مطلبی مهارت دارند با بقیه دانش آموزان به اشتراک بگذارند. مشارکت دانش آموزان از شیطنت آن‌ها جلوگیری می‌کند در نتیجه استرس شما کاهش خواهد یافت.

قدردان دانش آموزان باشید

زمانی که از دانش آموزان قدردانی می‌کنید، تشویق می‌شود تا آن ویژگی خوب را در خودش حفظ کنند در نتیجه کلاس شما به خوبی اداره می‌شود و استرس شما کاهش می‌یابد.

5) داشتن ذهن فعال

زمانی که شما ذهن فعال داشته باشید یعنی ذهن شما کاملا در زمان حال باشد از تفکر بیش از حد جلوگیری می‌شود در نتیجه دچار استرس نخواهید شد. برای این کار باید وظایف خود را به طور آگاهانه انجام دهید برای مثال زمانی که مشغول نوشتن مطلبی هستید به حرکت قلم و انگشتان خود دقت کنید تا ذهن شما در لحظه باشد.

6) ایجاد گروه دوستانه در محل کار

هنگامی که شما با دوستان خود هستید هورمون شادی در بدن شما ایجاد می‌شود که استرس شما را کاهش می‌دهد. پس یک راه ساده برای کنترل استرس داشتن گروه دوستانه در محیط کار است. برای داشتن دوست در محیط کار ابتدا باید لبخند بر لب داشته باشید، به افراد سلام کنید و در آخر خود را به دیگران معرفی کنید. ممکن است در ابتدا سخت به نظر برسد اما با گذشت چند مکالمه بسیار آسان می‌شود.

7) با خود مهربان باشید

معلمی یکی از شغل‌های سخت محسوب می‌شود زیرا روزانه مسئولیت‌های زیادی را انجام می‌دهند، اما مراقب باشید بیش از ظرفیت خود کار نکنید، با خود مهربان باشید، هرشب 8 ساعت بخوابید، غذاهای مقوی میل کنید. همه این عوامل باعث کاهش استرس شما خواهد شد.

معلمی به طور کلی شغل پر استرسی است و نمی‌توانید به طور کامل از آن جلوگیری کنید اما باید تلاش کنید تا جای ممکن استرس شغل خود را مدیریت کنید. با توجه به راه‌حل‌های بیان شده می‌توانید استرس خود را کاهش دهید.
سامانه مدیریت آموزش تراز تلاش کرده است تا حد ممکن وظایف معلمان و کادر آموزشی مدارس را ساده‌تر کند تا استرس آن‌‌ها کاهش یابد. برای مثال سامانه تراز به طور خودکار آزمون‌ها و تکالیف تستی دانش آموزان را تصحیح می‌کند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص سامانه مدیریت آموزش تراز کلیک کنید.

سوالات متداول

روش‌های مدیریت کلاس‌آنلاین چیست؟

روش‌‌های مدیریت کلاس‌های آنلاین مانند یادگیری با بازی، مشارکت دانش آموزان در تدریس و اینکه قدردان دانش آموزان باشید، به شما در جهت کاهش استرس کمک می‌کند.

چگونه معلمان ارتباط صمیمی با دانش آموزان برقرار می‌کنند؟

با دانش آموزان تعامل دوستانه دارند، از زبان بدن استفاده می‌کنند و در پایان علاوه بر معلم، مربی دانش آموزان هستند.

معلمان چطور می‌توانند کمتر در محیط کار استرس داشته باشند؟

معلمان می‌توانند در محیط کار رابطه دوستانه ایجاد کنند تا فضای کار برای آن‌ها خشک و غیر قابل تحمل نباشد. روشی مناسب برای آشنا شدن با همکاران، لبخند زدن و صحبت کردن با آن‌ها می‌باشد.

میانگین امتیاز 5 / 5. جمع امتیاز 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا