آموزش و تحصیل فرزندانروش مطالعه و یادگیری دروس

10 ویژگی دانش‌ آموزان برتر

برخی از دانش‌آموزان دارای ویژگی‌های خاصی هستند که آن‌ها را به دانش‌آموزان ایده‌آل تبدیل می‌کند. این دانش‌آموزان به طور طبیعی برای معلمان دوست داشتنی هستند و به پیشبرد اهداف کلاس‌ کمک می‌کنند. در این مقاله 10 ویژگی مشترک این دانش‌آموزان برتر ذکر شده است که دانش‌آموزان می‌توانند با توجه به آن‌ها شرایط تحصیلی بهتری را در مدرسه تجربه کنند.

10 ویژگی دانش‌ آموزان برتر

دانش‌آموزان برتر دارای چنین خصایصی هستند:

(1) سوال می‌پرسند

بیشتر معلم‌ها از دانش‌آموزان می‌خواهند که وقتی مفهومی که تدریس می‌شود را نمی‌فهمند، سؤال بپرسند. این تنها راهی است که یک معلم به واسطه‌ی آن می‌فهمد آیا شما واقعاً چیزی را درک می‌کنید یا خیر. اگر سوالی پرسیده نشود، معلم فرض می‌کند که دانش‌آموزان آن مفهوم را درک کرده‌اند.

دانش‌آموزان خوب از پرسیدن سؤال نمی‌ترسند، زیرا می‌دانند که اگر مفهومی را به خوبی درک نکنند، ممکن است بعداً وقتی معلم مباحث بعدی و پیشرفته‌تر را تدریس می‌کند، دچار مشکل شوند. سوال پرسیدن اغلب برای کل کلاس مفید است، زیرا اگر شما آن سوال را داشته باشید، احتمال زیادی وجود دارد که دانش‌‎آموزان دیگری هم همان سوال را داشته باشند.

(2) سخت‌کوش هستند

دانش‌آموز برتر لزوماً باهوش‌ترین دانش‌آموز نیست. دانش‌آموزان زیادی هستند که از هوش طبیعی برخوردارند، اما فاقد نظم و انضباط شخصی برای تقویت این هوش هستند. معلم‌ها دانش‌آموزانی را دوست دارند که صرف نظر از سطح هوشی، سخت کار کنند. سخت‌کوش‌ترین دانش‌آموزان درنهایت موفق‌ترین در زندگی خواهند بود.

سخت‌کوش بودن در مدرسه به معنای انجام به موقع تکالیف، به‌کارگیری حداکثر تلاش برای هر تکلیف، درخواست کمک در مواقعی که به آن نیاز دارید، صرف زمان برای مطالعه برای آزمون‌ها و شناخت نقاط ضعف و جستجوی راه‌هایی برای بهبود است.

(3) مشارکت می‌کنند

درگیر شدن در فعالیت‌های فوق‌برنامه می‌تواند به دانش‌آموز کمک کند تا اعتماد به نفس پیدا کند و همین موضوع می‌تواند موفقیت تحصیلی وی را بهبود ببخشد. اکثر مدارس فعالیت‌های فوق‌العاده‌ای ارائه می‌کنند که دانش‌آموزان می‌توانند در آن شرکت کنند. بیشتر دانش‌آموزان خوب در برخی از فعالیت‌ها شرکت می‌کنند، چه در تیم‌های ورزشی، انجمن‌های علمی و پژوهشی و یا شورای دانش‌آموزی.

آموزش مشارکتی
آموزش مشارکتی

این فعالیت‌ها فرصت‌های یادگیری زیادی را فراهم می‌کنند که یک کلاس درس سنتی به سادگی نمی‌تواند فراهم کند. این فعالیت‌ها همچنین فرصت‌هایی برای ایفای نقش‌های رهبری فراهم می‌کنند و اغلب به افراد یاد می‌دهند که به عنوان یک تیم برای دستیابی به یک هدف مشترک با هم کار کنند.

(4) رهبری می‌کنند

معلم‌ها دانش‌آموزان خوبی را دوست دارند که رهبران طبیعی در کلاس درس خود هستند. تمام کلاس‌ها شخصیت‌های منحصر به فرد خود را دارند و اغلب کلاس‌هایی با رهبران خوب، کلاس‌های خوبی هستند. به همین ترتیب، تدریس در آن دسته از کلاس‌هایی که فاقد رهبری هستند، می‌تواند از همه سخت‌تر باشد. مهارت‌های رهبری اغلب ذاتی هستند. کسانی هستند که آن را دارند و کسانی که ندارند. این همچنین مهارتی است که در طول زمان در بین همسالان شما رشد می‌کند.

قابل اعتماد بودن جزء کلیدی رهبر بودن است. اگر همکلاسی‌هایتان به شما اعتماد نکنند، شما یک رهبر نخواهید بود. اگر شما در میان همسالان خود رهبر هستید، این مسئولیت بر عهده‌ی شماست که الگوی همکلاسی‌های خود باشید و برای کسب موفقیت به آن‌ها انگیزه بدهید.

(5) با انگیزه هستند

بهترین دانش‌آموزان آن‌هایی هستند که انگیزه‌ی موفقیت دارند. به همین ترتیب، دانش‌آموزانی که فاقد انگیزه هستند، در ارتباط با معلم و کلاس قرار نمی‌گیرند، ذهن خود را درگیر مطالب درسی نمی‎کنند، اغلب دچار مشکل می‌شوند و درنهایت عده‌ای از آن‌ها ترک تحصیل می‌کنند.

آموزش دانش‌آموزانی که انگیزه‌ی یادگیری دارند، آسان است. آن‌ها می‌خواهند در مدرسه باشند، می‌خواهند یاد بگیرند و می‌خواهند موفق شوند. انگیزه برای افراد مختلف، معنای متفاوتی دارد. افراد بسیار کمی هستند که انگیزه‎ی چیزی را ندارند. معلمان خوب متوجه خواهند شد که چگونه به بسیاری از دانش‌آموزان انگیزه بدهند، اما دسترسی به دانش‌آموزانی که خودانگیخته هستند بسیار آسان‌تر از کسانی است که اینگونه نیستند.

افزایش انگیزه در دانش آموزان
افزایش انگیزه در دانش آموزان

اگر والدین یک دانش‌آموز بی‌انگیزه هستید، با مطالعه‌ی مقاله‌ی «12 راهکار برای ترغیب فرزندان به یادگیری» بیاموزید که چطور به فرزندتان انگیزه‌ی درس خواندن بدهید. اگر معلم هستید با مطالعه‌ی مقاله‌ی «افزایش انگیزه در دانش آموزان» با عوامل موثر بر انگیزه و راهکارهای عملی افزایش آن در کلاس درس آشنا شوید.

(6) مهارت حل مسئله دارند

هیچ مهارتی بیشتر از توانایی حل مسئله برای کسب موفقیت لازم نیست. این یک مهارت جدی است که مدارس باید به طور گسترده روی آن کار کنند. دانش‌آموزانی که دارای مهارت‌های واقعی حل مسئله هستند، در این نسل بسیار کم هستند و عمدتاً دلیل این موضوع دسترسی ساده‌ی آن‌ها به اطلاعات است.

آن دسته از دانش‌آموزانی که دارای توانایی‌های واقعی حل مسئله هستند، جواهرات کمیابی هستند که معلم‌ها دوست دارند. آن‌ها می‌توانند به عنوان منبعی برای کمک به پیشرفت سایر دانش‌آموزان نقش ایفا کنند. اگر معلم هستید و می‌خواهید چنین مهارتی را در دانش‌آموزان خود ارتقا دهید، برای پیشبرد چنین هدفی بد نیست راهنمای گام به گام آموزش کار گروهی به دانش‌ آموزان را مطالعه کنید.

(7) فرصت‌ها را غنیمت می‌شمارند

یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌ها در هر کشوری این است که هر کودکی می‌تواند آموزش رایگان و عمومی داشته باشد. متأسفانه، همه‌ی افراد از این فرصت به طور کامل استفاده نمی‌کنند. درست است که هر دانش‌آموزی باید برای مدتی در مدرسه حضور داشته باشد، اما این بدان معنا نیست که هر دانش‌آموزی از این فرصت استفاده می‌کند و پتانسیل یادگیری خود را به حداکثر می‌رساند.

برخی از والدین ارزشی برای آموزش قائل نیستند و این به فرزندانشان نیز منتقل می‌شود. برترین دانش‌آموزان از فرصت‌هایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد استفاده می‌کنند و برای آموزشی که دریافت می‌کنند ارزش قائل هستند.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

(8) رفتار و عملکرد مثبتی دارند

اگر از معلم‌ها بپرسید بهترین کلاس‌ها چگونه هستند؟ به شما خواهند گفت در کلاس‌هایی که دانش‌آموزان از قوانین و برنامه‌ها پیروی می‌کنند، شانس بیشتری برای به حداکثر رساندن پتانسیل یادگیری دانش‌آموزان وجود دارد. دانش‌آموزانی که رفتار خوبی دارند احتمالاً بیشتر از همتایان خود، یاد می‌گیرند. دانش‌آموزان باهوش زیادی وجود دارند که مشکل انضباطی دارند. در واقع، آن دانش‌آموزان اغلب منشا ناامیدی نهایی معلم‌ها هستند، زیرا احتمالاً هرگز هوش خود را به حداکثر نخواهند رساند مگر اینکه رفتار خود را تغییر دهند.

معلم‌ها به راحتی می‌توانند با دانش‌آموزانی که در کلاس رفتار خوبی دارند، ارتباط بگیرند، حتی اگر از نظر تحصیلی دچار مشکل شوند. هیچ‌کس نمی خواهد با دانش‌آموزی کار کند که دائماً مشکل ایجاد می‌کند، اما معلم‌ها سعی می‌کنند برای دانش‌آموزانی که مؤدب و محترم هستند و از قوانین پیروی می‌کنند، کوه را جابجا کنند.

(9) در خانه سازوکار حمایتی دارند

متأسفانه این مسئله یکی از ویژگی‌هایی است که دانش‌آموزان اغلب کنترل بسیار کمی روی آن دارند. شما نمی‌توانید کنترل کنید که والدین یا قیم شما چه کسانی هستند. همچنین توجه به این نکته مهم است که افراد موفق زیادی وجود دارند که در دوران رشد سازوکار پشتیبانی خوبی نداشتند. این مسئله‌ای است که شما می‌توانید بر آن غلبه کنید، اما اگر یک سازوکار حمایتی سالم در خانه داشته باشید، کار را بسیار آسان‌تر می‌کند.

سازگاری با مدرسه‌ی جدید راهکارهایی برای والدین

یک خانواده‌ی سالم و حمایت‌گر بهترین منافع شما را در ذهن دارند. آن‌ها شما را به سمت موفقیت سوق می‌دهند، توصیه‌هایی به شما می‌کنند و شما را در طول زندگی هدایت می‌کنند. در مدرسه، آن‌ها در جلسات اولیا و مربیان شرکت می‌کنند، مطمئن می‌شوند که تکالیف شما انجام شده است، از شما می‌خواهند که نمرات خوبی داشته باشید و به طور کلی شما را برای تعیین و رسیدن به اهداف تحصیلی تشویق می‌کنند. آن‌ها در مواقع سختی در کنار شما هستند و در مواقعی که موفق هستید شما را تشویق می‌کنند. داشتن یک سازوکار پشتیبانی عالی در خانه، شما را به عنوان یک دانش‌آموز موفق یا ناموفق نمی‌کند، اما قطعاً یک مزیت مهم است.

(10) قابل اعتماد هستند

قابل اعتماد بودن یک ویژگی خاص است که شما را نه‌تنها نزد معلم‌ها بلکه برای همکلاسی‌هایتان نیز محبوب می‌کند. معلم‌ها دانش‌آموزان و کلاس‌هایی را دوست دارند که به آن‌ها اعتماد دارند، زیرا می‌توانند به آن‌ها آزادی‌هایی بدهند که اغلب فرصت‌های یادگیری را فراهم می‌کنند.

برای مثال، اگر معلمی فرصت داشته باشد که گروهی از دانش‌آموزان را به یک اردوی آموزشی ببرد، اگر دانش‌آموزان را قابل اعتماد ارزیابی نکند، ممکن است این فرصت را رد کند. دانش‌آموزان خوب به فرصت‌ها برای اثبات قابل اعتماد بودنشان اهمیت می‌دهند. [منبع]

نتیجه‌گیری

دانش‌آموزان برتر ویژگی‌های بسیاری دارند که برخی از آن‌ها در مقاله‌ای که مطالعه کردید ذکر شد. علاوه بر مطالبی که ارائه شد، باید بدانید یک دانش‌آموز خوب همچنین ذهنیت رشد دارد، شجاعت به خرج می‌دهد، اهل برنامه‌ریزی است، پیگیر درس و کسب موفقیت است و در عین حال می‌تواند با شکست کنار بیاید، اهدافی برای خود تعیین می‌کند و می‌داند برای رسیدن به آن اهداف باید با سخت‌کوشی به پیش برود و از فرصت‌های تحصیلی خود بهره ببرد.

تحقیقات نشان داده است که بررسی فرآیندی که منجر به موفقیت دانش‌آموزان برتر می‌شود، ضمن ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان دیگر، از میزان خطاهای آن‎‌ها در به کار گیری روش‌های مطالعه می‌کاهد .در این میان دبیران نیز می‌توانند کمک به پیشرفت دانش‌آموزان در مدرسه، به دنبال راهکارهایی برای افزایش نشاط در کلاس باشند تا انگیزه و همت دانش‌آموزان افزایش پیدا کند. والدین نیز در این مسیر با شناسایی نقاط قوت و مقابله با نقاط ضعف دانش‌ آموزان، راهکارهایی برای کمک به فرزندان خود خواهند یافت.

سوال‌های متداول

یک دانش‌آموز خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

نمرات خوب، نگرش مثبت و سخت‌کوشی همه از ویژگی‌های یک دانش‌آموز خوب هستند. اما دانش‌آموز خوب بودن همیشه به این سه ویژگی بستگی ندارد. یک دانش‌آموز خوب سر کلاس حضور فعالی دارد و با تمرکز به تدریس معلم توجه می‌کند. انضباط شخصی و مدیریت زمان نیز عوامل مهمی برای دانش‌آموز خوب بودن هستند.

دانش‌آموزان رهبر در کلاس چه ویژگی‌هایی دارند؟

قابل اعتماد هستند، ذهن خود را باز نگه می‌دارند و همیشه به نظرات دانش‌آموزان دیگر گوش می‌دهند، می‌دانند چگونه وظایف را برای دستیابی به اهداف مشترک به اعضای گروه‌ محول کنند، از اشتباهات درس می‌گیرند تا برای آینده بهتر شوند و همواره به دنبال کسب دانش هستند.

چرا برخی از دانش‌آموزان موفق نیستند؟

فقدان عزت نفس یا اعتماد به نفس می‌تواند دانش‌آموز را از پرداختن به نقاط قوت خود باز دارد. اعتماد به نفس بیش از حد نیز می‌تواند مانع بهبود نقاط ضعف دانش‌آموز شود. برای برخی از دانش‌آموزان، حتی فکر کردن به احتمال شکست در مدرسه، می‌تواند مانع تلاش شود.

میانگین امتیاز 4.5 / 5. جمع امتیاز 10

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا