روش مطالعه دروس کنکورکنکور ریاضی

روش مطالعه و کارنامه نفر اول کنکور ریاضی 1400

مرداد ماه سال جاری نتایج کنکور 1400 اعلام و مشخص شد محمد پیام تائبی، دانش‌آموز دبیرستان سمپاد علامه حلی، رتبه‌ی 1 کنکور ریاضی را کسب کرده‌ است. در این مقاله مجموعه‌ی اطلاعاتی شامل نحوه‌ی مطالعه، کارنامه، درصدها و توصیه‌های نفر اول کنکور ریاضی 1400 ارائه شده است.

بر اساس تحقیقات، مدل‌سازی از نتیجه‌ی موفقیت‌آمیز تلاش‌های دانش‌آموزان شاخص و همچنین فهم فرآیندی که منجر به این موفقیت شده است، به دانش‌آموزان دیگر کمک می‌کند تا با انگیزه‌ی بیشتر و خطای کمتری به مسیر خود ادامه بدهند.

نحوه مطالعه و کارنامه نفر اول کنکور ریاضی 1400
نحوه مطالعه و کارنامه نفر اول کنکور ریاضی 1400

اگر در حال برنامه‌ریزی برای کسب موفقیت در آزمون سراسری کنکور هستید، می‌توانید با الگوبرداری از روش دانش‌آموزان موفق و توسعه‌ی مهارت‌های مطالعه‌ی مؤثر، توانایی خود را در یادگیری و حفظ دانش بهبود ببخشید.

روش مطالعه‌ نفر 1 کنکور ریاضی 1400

محمد پیام تائبی پس از اعلام نتایج کنکور در مصاحبه با رسانه ‎های مختلف درباره‌ی روش و ساعات مطالعه‌ی خود برای کنکور توضیحاتی داده است. در ادامه بخش‌هایی از این مصاحبه‌ها خلاصه شده است.

این دانش‌آموز برگزیده می‌گوید آنچه در مطالعه برای کنکور اهمیت دارد حفظ استمرار در مطالعه و افزایش تدریجی ساعات درس خواندن در طول سال‌های منتهی به کنکور است.

تائبی خود به طور میانگین روزانه 10 ساعت را به مطالعه برای کنکور می‌گذرانده است. البته این عدد در روزهایی که به مدرسه می‌رفته، حدود 5 تا 6 ساعت بوده است. او تأکید می‌کند که آنچه در مطالعه برای کنکور مهم و ملاک است، کیفیت و استمرار مطالعه در طول چند سال است. فردی که مثلاً سه سال روزانه حدود 8 ساعت زمان به مطالعه اختصاص دهد بسیار موفق‌تر از فردی عمل می‌کند که طی سه ماه بیشترین زمان ممکن را به درس خواندن اختصاص می‌دهد.

اهمیت بررسی سوالات کنکور سال‌های گذشته

رتبه 1 کنکور ریاضی 1400 به دانش‌آموزانی که خود را برای شرکت در کنکور آماده می‌کنند، توصیه می‌کند که حتما مطالعه و بررسی سوالات کنکور در سال‌های گذشته را دربرنامه‌ی مطالعاتی خود بگنجانند.

وی در این باره می‌گوید که دانش‌آموزان در آزمون‌های آزمایشی زیادی شرکت می‎‌کنند که مطالب حفظی بسیاری در آن‌ها مورد سوال قرار می‌گیرد، اما میزان سوالات مفهومی طی سال‌های گذشته در کنکور بسیار افزایش یافته است.

تائبی با اشاره‌ی موردی به درس شیمی، تأکید می‌کند که سوال‌های حفظی در این درس در کنکور بسیار کاهش یافته است و اگر دانش‌آموزان به‌خصوص بعد از عید و نزدیک شدن به زمان کنکور به سراغ سوال‌های کنکور در سال‌های گذشته بروند، دید بهتری برای شرکت در آزمون پیدا می‌کنند.

اهمیت بررسی سوالات کنکور سال‌های گذشته
اهمیت بررسی سوالات کنکور سال‌های گذشته

تا حد امکان تست‌زنی را افزایش بدهید

رتبه‌ی اول کنکور سراسری 1400 در رشته‌‎ی ریاضی با اشاره به سختی بیش از اندازه‌ی درس ریاضی در کنکور، می‌گوید بسیاری از او می‌پرسند که چگونه 83 درصد از سوالات این درس را به درستی پاسخ داده و جواب او این است که این امر فقط تست‌زنی زیاد میسر شده است.

تائبی می‌گوید اگر در سال‌های منتهی به کنکور تست بسیار زیادی بزنید، هم سرعت بالا می‌رود و هم ایده‌های زیادی در زمینه‌ی طراحی سوال می‌بینید. بدین ترتیب سوالات سطح متوسط که در کنکور زیاد هم هستند را با سرعت مناسبی می‌زنید و زمان شما برای وقت گذاشتن روی سوال‌های سخت‌تر افزایش می‌یابد.

رتبه 1 کنکور ریاضی می‌گوید در سوال‌های سخت کنکور چند ایده‌ی مختلف با هم ترکیب شده‌اند و اگر  شما این ایده‌ها و شیوه‌های طراحی سوال را جدا جدا در تست‌زنی‌هایتان دیده باشید، در سوالات دشوار و هنگام مواجهه با تلفیق این ایده‌ها دچار هراس نمی‌شوید. بقیه‌ی سوال‌های سخت نیز آن‌هایی هستند که محاسبات سنگین دارند و اگر زیاد تست زده‌ باشید، سرعت شما در این بخش هم زیاد است.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

تشخیص سوالات غلط یک هنر است

هنگامی که از تائبی سوال شده که آیا درسی در کنکور 1400 سوالات خارج از کتاب داشت یا خیر، وی تأکید کرد که سوالات ریاضی دشوار و خارج از کتاب بودند، اما نه همه‌ی سوالات. به گفته‌ی وی برخی از سوالات این درس در کنکور غلط یا مربوط به ریاضی نظام قدیم بودند که پس از برگزاری آزمون، حذف شدند.

بنابراین اگر این هنر را داشته باشید که بفهمید کدام سوال‌ها غلط یا مربوط به نظام قدیم هستند و به جای اینکه دچار اضطراب شوید، آن‌ها را رها کنید، نتیجه‌ی بهتری کسب خواهید کرد چرا که بخشی از مدیریت آزمون همین دقت و تشخیص سطح سوالات است.

تائبی همچنین با اشاره به مفهومی و دشوار شدن سوالات کنکور، تأکید کرد که استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی در تعداد بالا به یک نیاز ضروری برای کسب موفقیت در کنکور مبدل شده است و پاسخگویی به سوالات کنکور 1400 با اکتفا به کتاب درسی امکان‌پذیر نبوده است.

روش مطالعه ادبیات رتبه اول کنکور ریاضی

محمد پیام تائبی می‌گوید برای احاطه بر مباحث مختلف درس ادبیات فارسی در کنکور، از سال دهم تحصیلی روزانه 15 تست قرابت معنایی، 10 تست دستور زبان فارسی و 10 تست آرایه‌های ادبی می‌زده است.

رتبه 1 کنکور ریاضی 1400 همچنین معتقد است که برای تسلط در مبحث املا نیز باید هر شب تست املا زد و خود او نیز با خواندن لغات هم‌آوا و بهره‌گیری از تست‌های فراوان بر این مبحث تسلط یافته است.

این رتبه‌ی برتر کنکور می‌گوید در مبحث لغت تنها لغات انتهای کتاب‌های درسی را به خوبی مطالعه کرده و سپس با تست‌زنی تسلط خود را افزایش داده است و در مبحث تاریخ ادبیات نیز که فقط یک سوال در کنکور دارد، تنها به مطالعه‎‌ی اسم نویسندگان و کتاب‌ها اکتفا کرده است.

بیشتر بخوانید: روش مطالعه درس ادبیات | (روش صحیح مطالعه ادبیات)

روش مطالعه عربی رتبه اول کنکور ریاضی

تائبی در مصاحبه‌های خود عنوان کرده است که برای مطالعه‌ی درس عربی ابتدا قواعد را به‌طور کامل آموخته و بعد به صورت مرتب و مداوم تست زده است.

رتبه 1 کنکور ریاضی 1400 در مهر سال دوازدهم خود، مطالعه‎‌ی کتب درسی عربی را تمام کرده و سپس برای تسلط بر مبحث درک مطلب که چالشی‌تر است و نیاز به درک صحیح لغات دارد، با تکرار و تمرین مداوم دانش خود را رشد داده است.

این رتبه‌ی برتر کنکور می‌گوید کتاب‌های درسی عربی بیشتر ترجمه‌محور هستند نه قواعدمحور و پرداختن به معنای لغات و اصول ترجمه، امکان کسب موفقیت در این درس را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: روش مطالعه درس عربی [عمومی و اختصاصی+بودجه‌بندی]

روش مطالعه معارف اسلامی رتبه اول کنکور ریاضی

محمد پیام تائبی رمز موفقیت در کسب درصد خوب در درس معارف اسلامی را مطالعه‌ی دقیق کتاب درسی می‌داند.

رتبه‌ی 1 کنکور ریاضی که درس فرهنگ و معارف اسلامی را در کنکور 78.7 درصد زده است، می‌گوید باید کتاب‌های درسی دین و زندگی را به اصطلاح «جوید».

به گفته‌ی این رتبه‌ی برتر، یک معلم خوب و حفظ کامل کتاب درسی در کنار تست‌زنی امکان موفقیت شما را در درس فرهنگ و معارف اسلامی بالا می‌برد.

روش مطالعه زبان خارجی رتبه اول کنکور ریاضی

تائبی که در درس زبان با کسب 73.4 درصد نمره، پایین‌ترین درصد خود را در کنکور 1400 رقم زده است، می‌گوید بیشترین ضعف را در این درس داشته است.

وی توصیه می‌کند داوطلبان از کتابچه‌هایی که لغات زبان را گردآوری کرده و از آن‌ها در جمله استفاده کرده‌اند برای گسترش دایره‌ی لغات خود بهره ببرند.

این رتبه‌ی برتر کنکور می‌گوید مدیریت زمان هنگام پاسخگویی به سوالات ریدینگ (Reading) در زبان انگلیسی اهمیت زیادی دارد و برای تقویت مهارت در این زمینه باید دست‌کم هفته‌‎ای سه یا چهار بار به تست‌زنی در این مبحث بپردازید.

بیشتر بخوانید:

محمد پیام تائبی، رتبه اول کنکور ریاضی 1400
محمد پیام تائبی، رتبه اول کنکور ریاضی 1400

روش مطالعه ریاضی و فیزیک رتبه اول کنکور ریاضی

تائبی با تأکید بر اینکه در دو درس ریاضی و فیزیک تست‌زدن نکات بسیار زیادی به دانش‌آموزان می‌آموزد، می‌گوید که رقابت در این دروس بر مبنای تعداد تست‌هایی است که داوطلبین کنکور، پیش از آزمون زده‌اند.

وی معتقد است که جزوه‌ محور و تابع درسنامه‌ بودن در ریاضی پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود چراکه ریاضیات درس حل تمرین است و با حل سوالات متعدد به تسلط در آن می‌رسید.

رتبه 1 کنکور ریاضی 1400 که در این آزمون درس فیزیک را 100 درصد و ریاضی را 83 درصد زده است، می‌گوید در طی سه سال مقطع متوسطه‌ی دوره‌ی دوم حدود 40 کتاب تست را فقط برای تسلط بر درس حسابان مطالعه کرده است.

وی همچنین درباره‌ی مطالعه‌ی درس فیزیک می‌گوید که روش مطالعه‌ی آن تقریباً با درس ریاضی یکسان است و تنها بخشی حفظی در این درس وجود دارد که باید آن را فراگرفت و به حافظه سپرد.

بیشتر بخوانید: روش مطالعه درس ریاضی [در کنکور ریاضی، تجربی و انسانی]

همچنین بخوانید: چگونه ریاضی را سریع یاد بگیریم؟

روش مطالعه شیمی رتبه اول کنکور ریاضی

پیام تائبی که در کنکور سراسری 1400 در درس شیمی درصد 85.8 را به دست آورده است می‌گوید سوال‌های شیمی در این آزمون خیلی دشوار نبوده است.

وی همچنین تأکید کرده است که برای افزایش سرعت در حل تست‌های شیمی نباید در خانه یا مدرسه برای حل سوالات این درس از ماشین حساب استفاده کرد.

به گفته‌ی تائبی سوال‌های شیمی کنکور 1400 بیشتر مساله‌محور بوده‌اند و تعداد سوال‌های حفظی به شکل محسوسی کاهش یافته‎‌اند.

این رتبه‌ی برتر کنکور معتقد است که تلاش و پشتکار نقش اصلی را در کسب موفقیت دارد و در کنار آن حضور یک معلم خوب، کتاب‌های تست و کمک‌ آموزشی متعدد و فضای آرام خانه می‌توانند زمینه‌ساز موفقیت داوطلبین کنکور شوند.

بیشتر بخوانید: روش مطالعه درس شیمی | (روش صحیح مطالعه شیمی)

کارنامه رتبه اول کنکور ریاضی 1400

اگر به درصدهای کسب شده توسط محمد پیام تائبی در کنکور 1400 که در کارنامه‌ی ذیل ثبت شده است دقت کنید، متوجه خواهید شد که گاهی سوالات برخی از دروس در آزمون کنکور به قدری دشوار طرح شده‌اند که حتی نفر اول این رقابت هم موفق به کسب 100 درصد امتیاز همه‌ی دروس نمی‌شود.

توجه به این نکته از این جهت اهمیت دارد که دانش‌آموزان پرتلاشی که خود را برای کسب رتبه‌های خوب در کنکور آماده می‌کنند، هنگام مواجهه با سوالات بسیار سخت یک درس خاص در کنکور، دچار اضطراب شدید شده و درنهایت مدیریت زمان را به کلی از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید: 

کارنامه نفر اول کنکور ریاضی 1400
کارنامه نفر اول کنکور ریاضی 1400

بالاترین درصد محمد پیام تائبی در دروس اختصاصی به فیزیک تعلق دارد و در این درس 100 درصد نمره را کسب کرده است. وی همچنین درس مهم و دارای ضریب بالای ریاضی را 83 درصد زده و درصد شیمی او 85.8 بوده است.

رتبه‌ 1 کنکور ریاضی در دروس عمومی در عربی 80 درصد سوالات و در معارف اسلامی 78.7 درصد سوالات را به درستی پاسخ داده است. تائبی همچنین در زبان خارجی امتیاز 73.4 درصد و در زبان و ادبیات فارسی امتیاز 86.7 درصد را به دست آورده است.

نتیجه‌گیری

بهره‌گیری از تجربیات افرادی که قبل از شما مراحلی که اکنون درگیر آن هستید را از سر گذرانده‌اند، می‌تواند نقش مثبتی در روند پیشرفت شما داشته باشد.

داشتن یک الگوی مثبت به ما الهام می‌دهد که چگونه به کار ادامه دهیم. وقتی انگیزه‌ی شما پایین آمده است یا اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اید، فکر کردن به مبارزات و موفقیت‌های افرادی که پیش از شما این مسیر را طی کرده‌اند، الهام‌بخش شما خواهد بود تا سخت تلاش کنید. همانطور که آن‌ها برای رسیدن به موفقیت تلاش کرده‌اند.

در این مقاله تجربیات و توصیه‌های محمد پیام تائبی، رتبه‌ی اول کنکور ریاضی 1400، به اختصار بیان شد تا دانش‌آموزان کنکوری ضمن بررسی این نکات، با اعتماد به نفس بیشتری در کنکور سراسری شرکت کنند.

اگر علاقمندید که بدانید رتبه‌های برتر کنکور سراسری چگونه از روش‌های مطالعه‌ی مؤثر برای موفقیت استفاده کرده‌اند، می‌توانید در وبلاگ تراز از نحوه‌ی مطالعه و درصدهای رتبه یک کنکور انسانی 1400، نفر اول کنکور تجربی 1400 و نفر اول کنکور هنر 1400 نیز آگاه شوید.

سوالات متداول

درصدهای نفر اول کنکور ریاضی 1400 در دروس مختلف چند بوده است؟

درصدهای محمد پیام تائبی، رتبه 1 کنکور ریاضی 1400 بدین قرار است: زبان و ادبیات فارسی 86.7% - عربی 80% – فرهنگ و معارف اسلامی 78.7% – زبان انگلیسی 73.4% – فیزیک 100% – ریاضیات 83% – شیمی 85.8%

رتبه اول رشته ریاضی در کنکور 1400 در چه مدرسه‌ای درس خوانده است و معدل دیپلم او چند بوده است؟

محمد پیام تائبی، رتبه 1 کنکور ریاضی 1400، دانش‌آموز دبیرستان سمپاد علامه حلی بوده و معدل دیپلم او 19.80 است.

رتبه‌ی اول کنکور ریاضی 1400 مهم‌ترین عامل موفقیت در کنکور را چه می‌داند؟

محمد پیام تائبی، رتبه 1 کنکور ریاضی 1400، معتقد است که تلاش و پشتکار نقش اصلی را در موفقیت یک داوطلب دارد. 90 درصد از موفقیت دانش‌آموزان در کنکور به این عامل بستگی دارد.

میانگین امتیاز 4.5 / 5. جمع امتیاز 11

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

    1. سلام دوست عزیز، آقای محمد پیام تائبی، نفر اول کنکور ریاضی 1400، در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر در دانشگاه صنعتی شریف در حال ادامه‌ی تحصیل هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا