مدیریت کلاس و مدرسه

تاثیر فناوری در آموزش دانش آموزان

در این مقاله توضیحاتی پیرامون تاثیر فناوری در آموزش دانش آموزان ارائه داده شده‌است. به کارگیری فناوری در کلاس درس به منظور افزایش مشارکت دانش آموزان و همچنین توانمندسازی معلمان، ضروری است. دسترسی بیشتر به فناوری، این امکان را برای دانش آموزان فراهم می‌کند که به طیف وسیعی از اطلاعات دسترسی داشته باشند. استفاده از فناوری در مدارس هنوز موضوعی است که به شدت مورد بحث قرار گرفته است. برای کسب اطلاعات تکمیلی‌تر با ما همراه باشید.

فناوری چگونه بر یادگیری دانش آموزان تاثیر می گذارد؟

برخی از معلمان معتقدند، استفاده از فناوری در کلاس درس باعث حواس پرتی دانش آموزان می‌شود. آنها براین باورند، استفاده از فناوری نه تنها عملکرد دانش آموزان را بهبود نمی‌بخشد، بلکه استفاده مکرر از رایانه در کلاس درس، تاثیر منفی در آموزش دانش آموزان دارد. اما این دیدگاه درحال تغییر است. پس از یک سال آموزش از راه دور در دوران کرونا، آنها متوجه شدند، استفاده از فناوری و ابزارهای دیجیتالی، تعامل و همکاری دانش آموزان را افزایش می‌دهد و باعث ایجاد نوآوری و افزایش یادگیری می‌شود.

لازم به ذکراست، فناوری به خودی خود منجر به آموزش و یادگیری نمی‌شود و نقش راهنما (مربی) بسیار تاثیرگذار است.

 

تاثیر فناوری در آموزش دانش آموزان
تاثیر فناوری در آموزش دانش آموزان

فناوری چگونه آموزش را تغییر داده است؟

تحقیقات اخیر نشان داده است، یادگیری با فناوری می‌تواند به دانش آموزان در اشتیاق برای کشف چیزهای جدید کمک کند و اما فناوری چگونه شیوه آموزش و یادگیری را تغییر داده است؟

فناوری دسترسی به منابع را بهتر می‌کند:

استفاده از منابع ویدئویی برای افزایش یادگیری چندین سال است که به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد ، امروزه دانش آموزان می‌توانند، با محتوای آنلاین به تعامل بیشتر دست یابند. با اتصال به اینترنت ما 24 ساعت شبانه روز اطلاعات را در اختیار داریم و تقریبا هر چیزی را می‌توانیم در اینترنت پیدا کنیم.

دانشجویان به کلیه اطلاعات، از مواد تحقیقاتی و برنامه‌های آموزشی تا منابع باز دانشگاه های معتبر سراسر کشور می‌توانند دسترسی داشته باشند. با این حال ، ممکن است دانش آموزان در مورد نحوه یافتن منابع معتبر و جهت ارائه اسناد مناسب هنگام استفاده از آنها به آموزش نیاز داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

کاهش هزینه آموزش با کلاس آنلاین

15 روش مدیریت زمان در کلاس‌های آنلاین

25 راهکار افزایش جذابیت در کلاس‌ آنلاین

فناوری تعامل دانش آموزان را بهبود می‌بخشد:

برخی از معلمان گزارشی از تاثیر فناوری در آموزش آنلاین دانش آموزان ارائه داده‌اند، که مهم‌ترین تاثیر آن، افزایش مشارکت دانش آموزان بود. هم دانش آموزان و هم معلمان گزارش دادند که دانش آموزان در نتیجه استفاده از منابع آنلاین، درس‌ها و تکالیف خانه را “سرگرم کننده” می‌دانند. در برخی موارد ، دانش آموزان می‌گویند که افزایش لذت از درس باعث تغییر نگرش آنها نسبت به ریاضی به عنوان یک درس می‌شود ، برخی از آنها که قبلا می گفتند از ریاضی “متنفر” هستند ، اکنون می‌گویند از آن لذت می‌برند.

فناوری می‌تواند با ایجاد جذابیت و مشارکت بیشتر در یادگیری، به دانش آموزان کمک کند. دانش آموزان به جای حفظ کردن و به خاطر سپردن مطالب، با انجام و از طریق تفکر، مطالب درسی را فرا می‌گیرند. این مشارکت می‌تواند به‌سادگی یک مسابقه تعاملی در کلاس یا شرکت در بحث‌های گروهی با فناوری باشد، یا می‌تواند به اندازه بازی‌های آموزشی، تمرین در آزمایش‌های علمی در آزمایشگاه مجازی یا انجام یک سفر مجازی باشد.

این مطالعه نشان داد که استفاده از منابع آنلاین و محتوای ویدئویی به دانش آموزان کمک می‌کند تا مستقل کار کنند، این امر منجر به این شد، که آنها بتوانند در کلاس درس موفق باشند. در ضمن، این رویکرد مستقل دانش آموزان را قادر می‌سازد تا درک بهتری از نقاط قوت و ضعف خود داشته باشند.

فناوری مرزهای کلاس درس را گسترش می‌دهد:

با استفاده از فناوری، برگزاری کلاس های درسی دیگر محدودیتی ندارد. برای مثال، در مناطقی که دانش آموزان به معلم دسترسی ندارند، با استفاده از فناوری می‌توانند در کلاس های خود شرکت نمایند، سوالات خود را از طریق ایمیل ارسال کنند و از طریق ویدئو کنفرانس‌ها با معلم مربوطه به‌صورت زنده صحبت کنند. در نهایت، فناوری به دانش آموزان اجازه می‌دهد تا با گسترش یادگیری فراتر از کتاب‌های درسی، افق دید خود را گسترش دهند.

از طرفی ممکن است همه دانش آموزان، به فناوری دسترسی نداشته باشند. عدم دسترسی مداوم به فناوری، عامل محدود کننده‌ای است که دانش آموزان را از آموزش و یادگیری باز می‌دارد. این اغلب به دلیل سن و شرایط فناوری در خانه دانش آموزان و همچنین مشکلات مربوط به سرعت اتصال به اینترنت است. دانش آموزان مشکلاتی در بارگیری فیلم‌ها و عدم توانایی در نصب نرم افزار صحیح گزارش کردند که در نهایت مانع استفاده آنها از منابع شد.

مزایای فناوری در آموزش دانش آموزان

مزایای فناوری در آموزش دانش آموزان چیست؟ مطالعات نشان داده‌است، انگیزه کلی دانش آموزان و مشارکت در یادگیری با اجرای فناوری آموزشی افزایش می‌یابد. فناوری، دانش آموزان را از نظر رفتاری (تلاش و زمان بیشتر صرف مشارکت در فعالیت های یادگیری) ، شناختی (سرمایه گذاری ذهنی برای درک محتوا) و احساسی (تأثیر مثبت بر نگرشها و علایق نسبت به یادگیری) درگیر می‌کند.

با استفاده از فناوری، به دانش آموزان فرصت بیشتری داده می‌شود تا با مربیان تعامل داشته باشند، با همسالان خود همکاری کنند و خود را در فرایند یادگیری مشارکت دهند. از دیگر مزایا و تاثیرات فناوری در آموزش آنلاین دانش آموزان، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. یادگیری آسان‌تر مطالب با استفاده از نمودار، صوت، تصاویر، ویدئو آموزشی، تصاویر متحرک و شبیه سازی.
  2. آموزش در هر زمان و مکان
  3. کنترل و نظارت بیشتر
  4. کاهش هزینه‌های آموزشی در بلندمدت
  5. امکان آموزش به‌صورت گروهی یا انفرادی
  6. بالا بردن انگیزه دانش آموزان
  7. دسترسی آسان به منابع اطلاعاتی
  8. کنترل کیفیت مطالب آموزشی قبل از شروع آموزش
موانع بکارگیری فناوری در آموزش
موانع بکارگیری فناوری در آموزش

موانع بکارگیری فناوری در آموزش

موانع گوناگونی برای استفاده از فناوری در مدارس و آموزش دانش آموزان وجود دارد. مطالعات نشان داده‌است که معلمان معتقدند زمان کافی در کلاس برای ارائه محتوا و آموزش مهارت‌های دیجیتالی وجود ندارد. موانع دیگر برای پیاده‌سازی فناوری در کلاس درس، توانایی فنی محدود دانش آموزان، نبود بودجه، احساس انزوا در هنگام یادگیری، مشکل در برقراری ارتباط با همسالان، حواس‌پرتی با برنامه‌های دیگر و تعیین مرز بین کلاس و زندگی شخصی است. از دیگر موانع بکارگیری فناوری در آموزش دانش آموزان، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فقدان مهارت های آموزشی
  • فقدان زمان
  • فقدان دسترسی به منابع
  • نرم افزار نامناسب
  • نداشتن بینش و آگاهی نسبت به مزایای استفاده از فناوری
  • کیفیت ضعیف سخت افزار
  • ترس از اینکه چیزی خراب شود

و …

به با این حال، با استفاده از استراتژی های آموزشی آموزنده، مربیان می‌توانند بر این موانع غلبه کرده و از فناوری برای افزایش مشارکت و موفقیت دانش آموزان استفاده کنند.

نتیجه گیری

فناوری گاهی اوقات به عنوان یک تهدید تلقی می‌شود و محدودیت‌هایی را دارد. اما از آنجا که تکنولوژی به طور فزاینده ای در سیستم آموزشی رایج شده است، مهم است که دانش آموزان با برنامه‌های مختلف دیجیتالی آشنا شوند. ادغام فناوری در برنامه درسی نه تنها به دانش آموزان این فرصت را می‌دهد که مهارت‌های خود را توسعه داده و از نظر تحصیلی موفق شوند، بلکه آنها را برای دنیای واقعی پس از فارغ التحصیلی آماده می‌کند و همچنین فناوری آموزشی محیط یادگیری را از معلم محوری به دانش آموز محور تغییر می‌دهد.

به لطف فناوری، در دوران همه گیری کرونا، آموزش دیگر محدود به دیوارهای کلاس درس شما نیست و می توانید در هر زمان و مکان به آموزش دانش آموزان بپردازید.

میانگین امتیاز 3.9 / 5. جمع امتیاز 7

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا