روش مطالعه و یادگیری دروسمقالات آموزشی

چگونه نمرات خوب بگیریم: 10 راهکار مفید برای دانش آموزان

بسیاری از دانش‌آموزان هنگام مراجعه به مشاور تحصیلی می‌گویند: «من سخت درس می‌خوانم اما باز هم نمرات بدی می‌گیرم». اغلب این دانش‌آموزان تصور می‌کنند که دانش‌آموزان موفق کلاس، لزوماً از بقیه باهوش‌تر هستند. اما واقعیت این است که بسیاری از این دانش‌آموزان به خاطر به کارگیری راهکارهای مناسب در هنگام درس خواندن و عادات خوب مطالعه، عملکرد تحصیلی بهتری دارند.

شما هم می‌توانید نمرات خوبی بگیرید. با مطالعه‌ی موثر به جای درس خواندن زیاد و سخت، اهداف تحصیلی مورد نظرتان قابل دسترسی هستند. ما در این مقاله ده راهکار موثر برای بهبود عملکرد تحصیلی شما در مدرسه، ارائه داده‌ایم. با ما همراه باشید.

چگونه نمرات خوب بگیریم: 10 راهکار مفید برای دانش آموزان

چرا گرفتن نمرات خوب مهم است؟

قطعاً نمرات شما، تعیین‌کننده‌ی میزان هوش یا ارزش شما به عنوان یک انسان نیستند. نمرات شما تنها بخشی از تحصیلاتتان هستند و شما می‌توانید با یا بدون کسب نمره‌ی بیست، زندگی موفقی داشته باشید.

با وجود این، کسب نمرات خوب، مزایایی نیز برای شما دارد. ازجمله اینکه پذیرفته شدن در کنکور سراسری و ورود به دانشگاه تا حدی منوط به کسب نمرات خوب در دوره‌ی دبیرستان است. چراکه با توجه به تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۲، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور قطعی شده است. همچنین شرکت در المپیادهای علمی، امتحانات تیزهوشان و بسیاری از آزمون‌های سرنوشت‌ساز دیگر منوط به کسب نمرات خوب و قبولی در امتحانات پایان ترم در سال‌های دبیرستان است.

با این حال، مهم‌تر از نمره، مهارت‌های تغییردهنده‌ی زندگی هستند که با تلاش برای تبدیل شدن به یک دانش‌آموز برتر به دست خواهید آورد – ویژگی‌هایی مانند تمرکز، اراده، نظم و اعتماد به نفس. این ارزش‌ها برای دستیابی به هر یک از اهداف شما در داخل یا خارج از کلاس بسیار مهم هستند. نمره‌ی خوب چیزی بیش از یک عدد در یک صفحه است. دستیابی به موفقیت تحصیلی پس از یادگیری نحوه‌ی تمرکز در هنگام مطالعه، تجربه‌ای ارزشمند است که مزایای طولانی‌مدتی ارائه می‌دهد.

اگر علاقمند به آشنایی با راهکارهای کسب موفقیت در مدرسه هستید، مطالعه‌ی این مقالات می‌تواند مفید باشد: «چگونه یک دانش‌آموز موفق باشیم؟» و «10 ویژگی دانش‌ آموزان برتر».

10 راهکار برای کسب نمره خوب در مدرسه

اکنون که ارزش نمرات خوب را می‌دانید، بیایید به عادت‌هایی بپردازیم که به شما در بدست آوردن آن‌ها کمک می‌کند.

(1) بدانید چرا کسب نمرات خوب برای شما مهم است

ما قبلاً توضیح دادیم که چرا موفقیت تحصیلی به طور کلی مهم است. اما اگر واقعاً می‌خواهید بدانید که چگونه نمرات خوب کسب کنید، درک اینکه چرا موفقیت تحصیلی برای شما اهمیت دارد، ضروری است.

نمرات خوب چه تفاوتی در زندگی شما در حال حاضر و آینده خواهد داشت؟ آیا رویای حضور در یک دانشگاه خاص یا دنبال کردن یک مسیر شغلی خاص را دارید؟ شاید بخواهید پشتکار خود را تقویت کنید یا شاید می‌خواهید امنیت مالی و توانایی تأمین خانواده خود در آینده را داشته باشید. هیچ درست یا غلطی اینجا وجود ندارد. فقط اطمینان حاصل کنید که انگیزه‌ی شما برای رشد تحصیلی، یک انگیزه‌ی قانع کننده باشد.

حتی با بهترین عادات مطالعه، انجام مداوم کارهای مورد نیاز برای کسب نمرات خوب آسان نیست. گاهی اوقات، دلتان می‌خواهد همه‌چیز را رها کنید. هنگامی که احساس ناامیدی یا گیجی می‌کنید، به انگیزه‌ی خود بازگردید. اندیشیدن به اهدافتان، سفر برای تبدیل شدن به یک دانش‌آموز موفق و انعطاف‌پذیر را به سفری با ارزش تبدیل می‌کند.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

(2) تمام مهلت‌ها و تاریخ‌های مهم را یادداشت کنید

دانش‌آموزان و دانشجویان تاریخ‌های زیادی برای به خاطر سپردن دارند. زمان سر رسید انجام تکالیف یا نوشتن مقالات، زمان برگزاری امتحانات میان‌ترم و پایان‌ ترم و یا زمان برگزاری امتحانات تستی و رقابتی. طبیعی است که فکر کنید می‌توانید تمام ضرب‌الاجل‌های خود را در ذهنتان حفظ کنید. اما تجربه نشان داده است که تکیه کردن صرف بر حافظه به فراموشی و در نهایت ارائه‌ی کار بی‌کیفیت ختم می‌شود.

یک راه ساده برای هرگز فراموش نشدن تکالیف و زمان امتحانات این است که هر موعد را یادداشت کنید. می‌توانید برای ثبت ضرب‌الاجل‌ها و تاریخ‌های مهم از اپلیکیشن‌های برنامه‌ریزی مانند اپ رایگان هم‌‌درس استفاده کنید. مزیت اپلیکیشن‎‌هایی مانند هم‌درس این است که در فواصل زمانی مشخص، این موعدهای مهم را به شما یادآوری می‌کند.

هرچه کمتر در مورد سر رسیدن ضرب‌الاجل‌ها استرس داشته باشید، انرژی بیشتری برای تکمیل تکالیف خود خواهید داشت.

(3) فراموش نکنید که برای زمان استراحت خود برنامه‌ریزی کنید

آرامش برای سلامتی روحی و جسمی لازم است. شما یک ربات نیستید – هیچ کس از شما انتظار ندارد که مانند یک روبات مطالعه کنید.

فعالیت‌هایی را که دوست دارید دنبال کنید. اجازه دهید ذهن شما در حال بازی باشد. بدین شکل سلامتی و شادی کلی شما بهبود می‌یابد و در این فرآیند دانش آموز بهتری خواهید شد. ورزش هم تمرکز و خلاقیت را بهبود می‌‌بخشد. آرامش نیز موجب تقویت حافظه می‌شود.

وقت آزاد برای دنبال کردن فعالیت‌هایی که دوست دارید در خارج از مدرسه انجام دهید، بین مدرسه و زندگی تعادل ایجاد می‌کند – تلاشی مادام‌العمر که معنای بیشتری برای اهداف شما به ارمغان می‌آورد و به زندگی شما شادی می‌دهد.

حتی فواصل کوتاه استراحت در بین جلسات مطالعه مفید هستند. بیشتر دانش‌آموزان تنها می‌توانند بین 30 تا 45 دقیقه تمرکز خود را حفظ کنند. بنابراین سعی کنید در بین ساعات مطالعه، وقفه‌های کوتاهی ایجاد کرده و به ذهن خودتان استراحت بدهید. سعی کنید در این زمان‌های کوتاه استراحت در بین جلسات مطالعه، از تلفن یا رایانه استفاده نکنید. همانطور که مطالعات نشان داده‌اند، در صورت استفاده از این وسایل مغز شما به طور کامل آرام نمی‌شود و حواس‌پرتی اغلب بازگشت به کار را دشوارتر می‌کند.

برای آشنایی با اهمیت اختصاص زمان‌هایی به استراحت در حین مطالعه و نحوه‌ی صحیح انجام این کار، مقاله‌ی «اهمیت و نحوه‌ استراحت در طول مطالعه درسی» را بخوانید.

از یک روش مطالعه‌ی مناسب استفاده کنید

(4) جلوی کلاس بنشینید

مطالعات نشان می‌دهد که دانش‌آموزانی که در چند ردیف اول می‌نشینند، نسبت به همسالان خود نمرات امتحانی بالاتری کسب می‌کنند.

ممکن است بپرسید چطور نشستن در جلوی کلاس، تفاوت زیادی در نمرات آزمون ایجاد می‌کند؟ یکی از دلایل تمرکز است. اگر در انتهای کلاس بنشینید، معمولاً حواس شما به سادگی توسط همکلاسی‌هایتان پرت می‌شود. اما اگر در جلو بنشینید، توجه شما به معلم خواهد بود – نه آنچه در اطراف شما اتفاق می‌افتد.

با کنترل هر چه بیشتر محیط خود، خود را برای موفقیت آماده کنید، و دیگر نگران نمرات خوب نخواهید بود.

(5) یادداشت‌های موثرتری بردارید

اکنون که در جلوی کلاس نشسته‌اید، آماده هستید که در حین گوش دادن فعالانه به معلم خود، یادداشت‌برداری کنید. دفترچه‌تان را باز کرده‌اید و خودکارتان را در دست دارید. اما هنگامی در انجام این کار موفق عمل خواهید کرد که با نحوه‌ی یادداشت‌برداری موثر آشنا باشید.

در ادامه چند نکته برای موفقیت در یادداشت‌برداری آمده است:

یادداشت‌های خود را با دست بنویسید. دست‌نویسی یادداشت‌هایتان به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را به گونه‌ای پردازش کنید که برای شما مناسب باشد. با یادداشت‌برداری به این نحو، شما عمیق‌تر در مورد آنچه می‌نویسید فکر خواهید کرد و در نتیجه، بعداً در طول جلسات مطالعه، مطالب بیشتری را از درس به یاد خواهید آورد.

یادداشت‌های خود را سازماندهی کنید. از هر روش یادداشت‌برداری که استفاده می‌کنید، یادداشت‌های خود را مرتب و منظم نگه دارید.

مباحث مشابه را با هم گروه‌بندی کنید. اگر دست خط شما نامرتب است و خواندن آن سخت است، یادداشت‌های خود را بعد از کلاس بازنویسی کنید.

با مطالعه‌ی مقاله‌ی «چگونه به طور موثر یادداشت برداری کنیم» با اصلی‌ترین نکات برای یادداشت‌برداری موثر و مفید آشنا خواهید شد.

(6) فقط اطلاعات را حفظ نکنید

بسیاری از دانش‌آموزان فکر می‌کنند که درس خواندن فقط به معنای حفظ کردن مطالب است. بنابراین آن‌ها انبوهی از یادداشت درست می‌کنند، سپس امیدوارند بتوانند اطلاعات کافی را برای روز امتحان حفظ کنند. اما مشکل به خاطر سپردن اطلاعات این است که فقط در کوتاه‌مدت اثرگذار است.

آیا تا به حال شده در امتحانی شرکت کرده باشید و چند هفته‌ی بعد بیشتر مطالب مربوط به آن را فراموش کرده باشید؟ دلیلش این است که حفظ کردن روش موثری برای طبقه‌بندی و به خاطر سپردن اطلاعات نیست – مهارت‌هایی که با پیشرفت در تحصیل اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

زمانی که موضوع و مبحث درسی مورد نظر را درک کنید، بیشتر یاد خواهید گرفت و در مدرسه موفق‌تر خواهید شد.

یادداشت برداری اولین قدم عالی برای پردازش اطلاعات است. در یادداشت‌های خود، مطالب را خلاصه کنید، ارتباط موضوعات را پیدا کنید و نتیجه‌گیری‌های خود را بیان کنید.

وقتی متوجه شدید که نمرات خوب کمتر به حفظ مطالب مربوط می‌شود و بیشتر به درک مبحث درسی مربوط می‌شود، عملکرد تحصیلی بهتری خواهید داشت.

روش مطالعه pq4r

(7) یک روال مطالعه‌ی مداوم داشته باشید

دانش‌آموزان موفق به طور مداوم جلسات مطالعه و درس خواندن خود را در پیش می‌گیرند و حتی زمانی که اصلاً علاقه‌ای به درس خواندن ندارند، بر اساس هدف‌گذاری مطالعاتی خود عمل می‌کنند.

وقتی روال مطالعه‌ی خود را به عادت تبدیل کنید، دانش‌آموز کارآمدتری خواهید بود. به تدریج اصلاً به اینکه آیا باید درس بخوانید یا نه، اصلاً فکر نمی‌کنید. شما فقط کار را انجام می‌دهید. و این زمانی است که جادو اتفاق می‌افتد. با این تعهد هم نمرات بهتری کسب خواهید کرد و هم زمان بیشتری برای فعالیت‌های دیگری خواهید داشت که از انجام آن‌ها لذت می‌برید.

اولین قدم برای ایجاد یک روال مطالعه، تنظیم یک برنامه است. هفته خود را از قبل با تعیین زمان‌های مشخصی برای مطالعات خود، برنامه‌ریزی کنید. وفادارانه به برنامه‌ی خود پایبند باشید. اگر تنظیم برنامه‌ی هفتگی برای شما سخت است، بد نیست بدانید که اپلیکیشن رایگان هم‌درس قابلیت برنامه‌ریزی هوشمند (خودکار) دارد. با نصب این اپلیکیشن و اعلام درس‌ها و ساعت‌هایی که امکان مطالعه دارید، برنامه دریافت کنید و از یادآورهای مطالعه و مرور این اپ استفاده کنید.

به طور معمول چند هفته طول می کشد تا یک عادت جدید شکل بگیرد، بنابراین اگر در ابتدا برای شما دشوار است که به روال خود ادامه دهید، ناامید نشوید. با گذشت زمان و فداکاری، برنامه‌ی مطالعه‌ی شما به یک عادت همیشگی مبدل خواهد شد.

(8) در آزمون‌ها از راهبردهای هوشمندانه‌ استفاده کنید

بسیاری از دانش‌آموزان هنگام امتحان اضطراب دارند یا با فشار امتحان دست و پنجه نرم می‌کنند. اما راه‌هایی برای کاهش این استرس و کسب موفقیت در جلسه‌ی آزمون وجود دارد:

زمان خود را هوشمندانه مدیریت کنید

وقتی برگه‌ی امتحانی را می‌بینید، تعداد کل سوالات را یادداشت کنید. محاسبه کنید که چقدر زمان می‌توانید به هر سوال اختصاص دهید . اگر به سوالی رسیدید که در مورد آن مطمئن نیستید، از آن موقتاً عبور کنید تا زمان پاسخ دادن به سوالاتی که پاسخ آن‌ها را می‌دانید، از دست ندهید.

مطالعه‌ی مقالات «مدیریت زمان در امتحانات» و «راه ‌های کاهش اضطراب امتحان در دانش ‌آموزان»، شما را با اطلاعات گسترده‌تری در این مورد آشنا خواهد کرد.

از اشتباهات رایج اجتناب کنید

یکی از نکات مهم برای کسب نمرات خوب، اجتناب از اشتباهات کوچک است. همیشه سوالات را دو بار بخوانید تا از اشتباه خواندن جلوگیری کنید. اگر در آزمون تستی شرکت کرده‌‎اید، بررسی کنید که پاسخ‌هایی را که با شماره‌ی سؤالات صحیح مطابقت دارد، علامت می‌زنید.

وقتی عصبی هستید، ارتکاب اشتباهات احمقانه آسان است. با ابزارهای مناسب و روش‌های تست زنی صحیح آشنا باشید تا اضطراب را در مسیر خود متوقف کنید.

در طول کل امتحان متمرکز بمانید

حفظ تمرکز در تمام طول زمان برگزاری یک امتحان چندان ساده نیست. اگر برایتان مشکل است که روی کارتان تمرکز کنید، به خودتان یک استراحت کوتاه بدهید.

مداد را زمین بگذارید و یک جرعه آب بنوشید. تنفس عمیق داشته باشید. بهتر است یک لحظه مکث کنید تا تمرکز خود را دوباره به دست آورید تا اینکه بقیه‌ی امتحان خود را با عجله و بدون دقت از سر بگذرانید.

در طول آزمون به ساعت توجه کنید

(9) از درخواست کمک نترسید

معلمان و والدین شما می‌خواهند به شما در کسب موفقیت تحصیلی کمک کنند. اگر به حمایت نیاز دارید، از درخواست کردن آن نترسید.

مطالعات نشان می‌دهند که معمولاً از هر 5 دانش‌آموز فقط 1 نفر وقت می‌گذارد و از معلم خود درخواست حمایت می‌کند. یکی از معدود افرادی باشید که در صورت نیاز از دیگران کمک می‌خواهند. احتمالاً متوجه پیشرفت خود خواهید شد.

(10) برای پیشرفت‌های درسی به خودتان پاداش بدهید

شما برای کسب نمرات خوب سخت کار کرده‌اید. وقتی از نظر عادات و نگرش  پیشرفت کردید، وقت آن است که جشن بگیرید! پاداش دادن به خودتان به شما کمک می‌کند در آینده نمرات بهتری هم کسب کنید.

افزایش تلاش خود را به یک احساس یا نتیجه‌ی مثبت مرتبط کنید. با اجرای این روش، شما برای ادامه‌ دادن به کار سخت خود، انگیزه خواهید داشت – و این روش مطالعه را هم سرگرم‌کننده‌تر می‌کند! [منبع]

نتیجه‌گیری

پیشرفت تحصیلی و کسب نمرات خوب در مدرسه، نیازمند بازنگری در انگیزه‌های شخصی دانش‌آموزان دارد. با خودتان بیندیشید که کسب نتیجه‌ی مناسب به چه میزان برای کسب موفقیت‌های بعدی در زندگی شما اثر دارد. با توجه به افزایش درصد تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری، دانش‎‌آموزانی که به دنبال تحصیل در رشته‌های محبوب و پر رقابت هستند، باید توان بیشتری برای کسب نمرات خوب در دبیرستان، صرف کنند.

انگیزه‌بخشی به خود با بیان اهداف شخصی، شرکت فعال در کلاس‌های درس، یادداشت‌برداری موثر، درخواست کمک در صورت نیاز، تمرکز بر انجام صحیح تکالیف، برنامه‌ریزی برای جلسات مطالعه و زمان‌های استراحت و مطالعه‌ی گروهی، تنها برخی از راهبردهایی هستند که دانش‌آموزان می‌توانند  در مسیر موفقیت تحصیلی از آن‌ها استفاده کنند.


سوالات متداول

چرا با وجود اینکه سخت درس می‌خوانم شکست می‌خورم؟

دلایل زیادی در این زمینه موثر هستند. اما یکی از معمول‌ترین آن‌ها این است که احتمالاً شما مطالعه را به تعویق می‌اندازید و زمان کافی برای جذب مطالب قبل از روز امتحان را برای خود نمی‌گذارید. بنابراین یک روال ایجاد کنید که شامل مرور منظم یادداشت‌های شما باشد. هر شب، چند دقیقه وقت بگذارید و یادداشت‌های خود را از کلاس مرور کنید.

چرا در هر امتحانی مردود می‌شوم؟

سه دلیل رایج شکست در امتحانات این موارد هستند: تکنیک ضعیف امتحان، مرور ضعیف مطالب و درک ضعیف از خود موضوع. همه اینها می‎تواند منجر به یک روز بد در سالن امتحان مدرسه شود.

آیا نمرات مدرسه واقعا مهم هستند؟

قطعاً نمرات شما، تعیین‌کننده‌ی میزان هوش یا ارزش شما به عنوان یک انسان نیستند. نمرات شما تنها بخشی از تحصیلاتتان هستند و شما می‌توانید با یا بدون کسب نمره‌ی بیست، زندگی موفقی داشته باشید. اما اگر امید به رفتن به دانشگاه دارید، نمرات دبیرستان بیشترین اهمیت را دارد.

میانگین امتیاز 4.4 / 5. جمع امتیاز 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا