روش مطالعه دروس کنکورکنکور انسانی

نحوه مطالعه و درصدهای رتبه یک کنکور انسانی 1400

اواسط تابستان سال جاری نتایج کنکور سال 1400 اعلام و مشخص شد امیرمهدی زلفی، دانش‌آموز دبیرستان تیزهوشان شهر ابهر در استان زنجان، رتبه‌ی 1 کنکور رشته‌ی انسانی را کسب کرده‌ است. در این مقاله، مجموعه‌ی اطلاعاتی شامل نحوه‌ی مطالعه، درصدها و توصیه‌های رتبه‌ی اول کنکور انسانی 1400 ارائه شده است.

تحقیقات نشان داده است که بررسی فرآیندی که منجر به موفقیت دانش‌آموزان برتر می‌شود، ضمن ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان دیگر، از میزان خطاهای آن‎‌ها در به کار گیری روش‌های مطالعه می‌کاهد. بنابراین دانش‌آموزانی که خود را برای کنکور 1401 یا سال‌های بعد از آن آماده می‌کنند، می‌توانند با مطالعه‌ی این مقاله، از فرآیند موفقیت رتبه 1 کنکور انسانی 1400 الهام بگیرند.

نحوه مطالعه و درصدهای رتبه اول کنکور انسانی 1400
نحوه مطالعه و درصدهای رتبه اول کنکور انسانی 1400

روش مطالعه‌ رتبه 1 کنکور انسانی 1400

امیرمهدی زلفی در مصاحبه‌هایی که پس از اعلام نتایج کنکور 1400 داشته، تأکید کرده است که تنها با تمرین و تکرار مداوم و هر روزه می‌توان در آزمون سرنوشت‌سازی مانند کنکور سراسری به نتیجه‌ی مناسبی رسید.

رتبه 1 کنکور انسانی 1400 می‌گوید تنها از امکانات معمول دبیرستان تیزهوشان و کتب کمک‌آموزشی برای رسیدن به موفقیت استفاده کرده است، اما به صورت مستمر، طولانی مدت و گاهی حتی 13 ساعت در روز به مطالعه پرداخته است.

این دانش‌آموز موفق درباره‌ی ساعات مطالعاتی خود در سال‌های منتهی به کنکور می‌گوید:

 «تابستان روزي شش ساعت درس مي‌خواندم. طي سال تحصيلي هم، در روزهايي که کلاس نداشتم، هشت تا نه ساعت و روزهايي که کلاس داشتم، ساعت مطالعه‌ام کمتر بود. بعد از عيد نوروز هم 12 تا 13 ساعت در روز درس مي‌خواندم.»

بیشتر بخوانید:

روش مطالعه ادبیات رتبه یک کنکور انسانی

زلفی می‎گوید تمرکز خود را در خواندن درس ادبیات بر مطالعه‌ی مبحثی یا موضوعی گذاشته است و مهم‌ترین مبحث در این درس، قرابت معنایی است که معمولاً 9 سوال از آن در کنکور سراسری طرح می‌شود.

رتبه 1 کنکور انسانی «خوانش صحیح ابیات» را نخستین گام برای تقویت مهارت در مبحث قرابت معنایی دانسته و می‌گوید دانش‌آموزان باید برای دستیابی به این مهارت، ابیات متعددی بخوانند و تعداد بالایی تست بزنند.

این رتبه‌ی برتر کنکور همچنین ذکر می‌کند که برای به دست آوردن نتیجه‌ی خوب در درس ادبیات باید دایره‌ی لغات داوطلبین قوی باشد، بنابراین اگر معنی لغاتی را بلد نیستید باید با مراجعه به فرهنگ لغات یا جست‌وجوی اینترنتی، معنی واژه‌ها را بیابید و سپس آن‌ها را در دفترچه‌ی مخصوصی یادداشت کنید.

وی با اشاره به اینکه واژه‌های هر کتاب درسی (واژه‌نامه) را دست‌کم 30 بار مرور کرده است، می‌گوید آخرین کاری که خود او پیش از جلسه‌ی کنکور انجام داده، مرور واژه‌های کتاب‌های فارسی بوده است.

زلفی همچنین تأکید می‌کند که برای کسب مهارت در حل سوالات تستی ادبیات فارسی، نباید تست زدن روزانه یا شبانه را در مورد این درس رها کرد. این رتبه‌ی برتر کنکور انسانی بخش دستور زبان فارسی را نیز بر اساس موضوع تقسیم‌بندی کرده و برای هر موضوع به صورت جداگانه تست می‌زده است.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

توصیه‌ی رتبه 1 کنکور انسانی 1400 برای تسلط بر مبحث املا، تست‌زنی زیاد و توجه به کلمات هم‌آوا است. زلفی می‌گوید برای کسب مهارت در این مبحث باید صبوری کرد و با خواندن متون و اشعار به تدریج در املای آن‌ها نیز به تسلط رسید.

به گفته‌ی رتبه‌ی 1 کنکور انسانی، براي آموختن مبحث آرايه‌ها‌ی ادبی، ابتدا باید برای هر آرایه به صورت جداگانه تست زد، مثلاً تست تشبیه یا تست استعاره، و سپس زدن تست‌های ترکیبی آرایه موجب تسلط داوطلب بر این مبحث می‌شود.

بودجه بندی مباحث ادبیات فارسی در کنکور سراسری
بودجه بندی مباحث ادبیات فارسی عمومی در کنکور سراسری

بیشتر بخوانید: روش مطالعه درس ادبیات | (روش صحیح مطالعه ادبیات)

روش مطالعه ادبیات اختصاصی رتبه یک کنکور انسانی

در کنار مطالبی که امیرمهدی زلفی درباره‌ی مطالعه‌ی ادبیات عمومی مطرح کرده است، توصیه‌هایی نیز برای خواندن صحیح مباحث ادبیات اختصاصی رشته‌ی انسانی دارد که به اختصار در زیر مطرح می‌شود:

تاریخ ادبیات: کلمه به کلمه‌ی کتاب را مطالعه و حفظ کنید.

سبک‌شناسی: برای درک حال‌وهوای کلی هر سبک ادبی تست زیادی بزنید. برای تشخیص یک سبک ادبی می‌توان از قلمرو زبانی و فکری بهره گرفت.

عروض: با بهره‌گیری از روش شنیداری دستگاه عروضی ذهن را تقویت کنید. براي هر وزن، يک بيت در ذهن داشته باشيد و بیت‌های جديد را با اشعاري که در ذهن دارید، مطابقت بدهید. عروض را بايد به صورت دلی مطالعه کرد.

قافيه: برای فهم تبصره‌ها در مبحث قافیه باید از کتاب‌های کمک آموزشی استفاده کرد و کتاب جوابگو نیست.

روش مطالعه عربی رتبه یک کنکور انسانی

امیرمهدی زلفی می‌گوید در درسی مانند عربی، دانش‌آموز باید از پایه قوی باشد. او مثال می‌زند که اگر دانش‌آموزی بر مبحث موصوف و صفت که در پایه‌ی نهم آموزش داده می‌شود مسلط نباشد، تشخیص اعراب آن در مباحث سال دهم و یازدهم امکان‌پذیر نیست.

این رتبه‌ی برتر کنکور تسلط بر قواعد درس عربی را منوط به مطالعه‌ی دقیق درسنامه و تست‌زنی زیاد می‌داند و می‌گوید تنها با تست‌زنی مداوم است که متوجه می‌شوید از هر موضوع در قواعد عربی، چند مدل سوال تستی می‌توان طراحی کرد.

رتبه 1 کنکور انسانی 1400 با اشاره به اینکه مطالعه‌ی دقیق عربی دهم و یازدهم در تسلط بر مبحث ترجمه بسیار موثر است، می‌گوید در بحث ترجمه اختلاف گزینه‌ها فقط مربوط به معنای یک واژه نیست و توجه به قواعدی مانند جمع و مفرد بودن، نکره و معرفه بودن و همچنین تشخیص زمان فعل‌ها در عملکرد داوطلب موثر است.

بیشتر بخوانید: روش مطالعه درس عربی [عمومی و اختصاصی+بودجه‌بندی]

روش مطالعه دین و زندگی رتبه یک کنکور انسانی

امیرمهدی زلفی درباره‌ی روش مطالعه‌ی درس دین و زندگی که سوالات آن در کنکورهای سراسری تحت عنوان «فرهنگ و معارف اسلامی» قرار می‌‌گیرد، می‌گوید که حفظ خط به خط و کلمه به کلمه‌ی کتاب‌های درسی هر سه سال متوسطه‌ی دوم بیشترین اثر را بر کسب درصد خوب در این درس دارد.

این رتبه‌ی برتر کنکور می‌گوید حفظ آیات کتاب درسی به عربی و ترجمه‌ی فارسی آن‌ها و توجه به اینکه هر آیه در کدام بخش از کتاب آمده است، بر میزان موفقیت داوطلب در پاسخ‌دهی به تست‌های درس دین و زندگی اثرگذار است.

رتبه 1 کنکور انسانی 1400 بیش از هفت بار به مطالعه‌ی کتاب‌های درسی دین و زندگی پرداخته و معتقد است خواندن کتاب در این درس، نسبت به تست زدن ارجحیت دارد. اگرچه بهره‌گیری از تست نیز برای کسب موفقیت در این درس، لازم است.

روش مطالعه زبان انگلیسی رتبه یک کنکور انسانی

امیرمهدی زلفی می‌گوید علاوه بر اینکه داوطلبین کنکور باید در درس زبان انگلیسی پایه‌ی قوی داشته باشند، تسلط بر آن نیاز به مداومت و پشتکار دارد، چراکه این درس دیربازده است و با یک ماه مطالعه می‌توان چیزی حدود پنج درصد در آن پیشرفت کرد.

این رتبه‌ی برتر کنکور انسانی می‌گوید نباید از تست‌های زبان انگلیسی ترسید و با مطالعه‌ی متن‌های انگلیسی زیاد، می‌توان در دو بخش تست‌های ریدینگ (Reading) و کلوز تست (Close test) به نتیجه‌ی مطلوب رسید.

بیشتر بخوانید:

زلفی با اشاره به اینکه درصد بسیاری از داوطلبین کنکور انسانی به دلیل هراس از دو درس زبان انگلیسی و ریاضی، اصلاً به سراغ سوالات آن‌ها نمی‌روند، تأکید کرد با تست زدن مداوم و پیشتکار می‌توان در این دروس نیز به تبحر رسید و نباید آن‌ها را رها کرد.

امیرمهدی زلفی، رتبه اول کنکور انسانی 1400
امیرمهدی زلفی، رتبه اول کنکور انسانی 1400

روش مطالعه ریاضی رتبه یک کنکور انسانی

رتبه 1 کنکور انسانی 1400 که 62 درصد از سوالات درس ریاضی را در کنکور صحیح پاسخ داده است، می‌گوید تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان رشته‌ی علوم انسانی از ریاضی گریزان هستند اما این درس به میزانی که تصور می‌کنند دشوار نیست.

وی مرور و تست زدن زیاد در این درس و یادداشت و نکته‌برداری از روند تست‌زنی را موجب کسب موفقیت در این درس می‌داند و معتقد است با تمرین و ممارست و مرور چندباره‌ی یادداشت‌هایی که هنگام مواجهه با تست‌ها ثبت کرده‌اید، می‌توانید در این درس هم موفق شوید.

بیشتر بخوانید: روش مطالعه درس ریاضی [در کنکور ریاضی، تجربی و انسانی]

روش مطالعه اقتصاد رتبه یک کنکور انسانی

امیرمهدی زلفی ضمن تشریح نوع سوالات اقتصاد در کنکور می‌گوید سوال‌های این درس به دو شکل حفظی و مسئله طرح می‌شود و برای تسلط بر هر دو نوع این سوال باید روش‌های جداگانه‌ای به کار برد.

به گفته‌ی این رتبه‌ی برتر کنکور انسانی، اگرچه برای کسب موفقیت در سوال‌های حفظی، اتکا به متن کتاب و مطالعه‌ی خط به خط متن و حتی پاورقی‌های آن مفید است، اما در سوال‌‎‌های بخش مسئله، می‌بایست به سراغ کتاب‌های کمک آموزشی بروید.

وی با اشاره به اینکه تست‌های مسئله‌ای اقتصاد در کنکور معمولاً طولانی و چند قسمتی هستند، تأکید کرد برای پاسخ دادن به اینگونه تست‌ها می‌بایست از بخشی که بلد هستيد آغاز کنید تا درنهایت به پاسخ صحيح برسيد و اگر تست زیاد زده باشید، متوجه خواهید شد که رسیدن به پاسخ چندان دشوار نیست.

روش مطالعه تاریخ و جغرافیا رتبه یک کنکور انسانی

نفر اول کنکور انسانی 1400 می‌گوید درس تاریخ را باید مانند داستان مطالعه و آن را مرور کرد.

وی که هر کتاب درسی تاریخ را حدود 5 الی 6 بار مطالعه کرده است، به‌عنوان مثال می‌گوید برای مطالعه‌ی چندباره‌ی کتاب تاریخ پایه‌ی دهم، دو بار آن را در سال دهم خوانده، يک بار تابستان منتهي به سال يازدهم آن را بازخوانی کرده و دو بار هم در سال دوازدهم این کتاب را مطالعه کرده است.

سوالات جغرافیا NV
سوالات جغرافیا در کنکور انسانی طی سال‌های اخیر دشوارتر شده‌اند.

به گفته‌ی زلفی طی سال‌های گذشته سوال‌های درس جغرافیا دشوارتر شده‌اند و برخی از سوال‌ها تلفیقی هستند. به‌عنوان مثال تصویری از یک نقشه از کتاب سال دهم ارائه می‌شود، اما سوال مربوط به کتاب درسی پایه‌ی دوازدهم است.

روش مطالعه جامعه‌شناسی رتبه یک کنکور انسانی

نفر اول کنکور انسانی 1400، درباره‌ی نحوه‌ی مطالعه‌ی کتاب جامعه‌شناسی، ضمن تأکید بر  حفظ خط به خط متن کتاب که شامل پاورقی‌ها یا بیشتر بدانیم‌ها نیز می‌شود، به این موضوع اشاره کرده است که داوطلبین باید خود را برای مواجهه با سوال‌های مفهومی نیز آماده کنند.

به گفته‌ی زلفی، تفکیک، تجزیه و تحلیل دیدگاه‌های جامعه‌شناسی از جمله موضوعاتی هستند که در سوال‌های مفهومی مورد پرسش قرار می‌گیرند و برای پاسخ دادن به چنین سوالاتی صرف حفظ کردن متن کتاب، به خصوص در پایه‌ی دوازدهم کافی نیست.

روش مطالعه فلسفه و منطق رتبه یک کنکور انسانی

داوطلب برتر رشته‌ی انسانی در کنکور 1400 معتقد است که تست‌زنی، به خصوص بهره‌گیری از تست‌های ترکیبی برای تسلط بر مباحث درس منطق، ضروری است.

به گفته‌ی زلفی، ممکن است دانش‌آموزی تست‌هاd درس‌های مختلف منطق را به صورت جداگانه صحیح بزند، اما در تست‌های ترکیبی به مشکل بر بخورد. بنابراین مرور مداوم درس‌ها، ارتباط برقرار کردن میان موضوعات مطرح شده و تمرین در قالب تست‌زنی راه‌هایی برای کسب موفقیت هستند.

رتبه 1 کنکور انسانی می‌گوید برای موفقیت در درس فلسفه، فهم نظریه‌های فلاسفه و ارتباط برقرار کردن میان موضوعات مختلف درسی ضروری است و اگر داوطلبی به مباحث درس فلسفه علاقه‌ای نداشته باشد، نتیجه گرفتن در آن برایش بسیار دشوار می‌شود.

روش مطالعه روان‌شناسی رتبه یک کنکور انسانی

امیرمهدی زلفی که به 93.4 درصد از سوالات درس روانشناسی به درستی پاسخ داده است، کسب موفقیت در این درس را دشوار نمی‌داند.

وی با تأکید بر اینکه بیشتر سوالات درس روان‌شناسی حفظی هستند، اشاره کرده است که برخی پرسش‌های مفهومی نیز در کنکور مطرح می‌شوند.

رتبه 1 کنکور انسانی 1400 در مورد سوالات مفهومی درس روان‌شناسی می‌گوید به عنوان مثال هنگام مطالعه باید در بخش فعالیت‌های کتاب درسی متوجه باشید که هر یک از مثال‌های ذکر شده به چه موردی اشاره دارد و ارتباط میان مطالب درسی را به خوبی بفهمید.

درصدهای رتبه یک کنکور انسانی 1400

اگر به درصدهای کسب شده توسط امیرمهدی زلفی در کنکور 1400 که در ذیل مطرح شده است دقت کنید، متوجه خواهید شد که گاهی سوالات برخی از دروس در آزمون کنکور به قدری دشوار طرح شده‌اند که حتی نفر اول این رقابت هم موفق به کسب 100 درصد امتیاز همه‌ی دروس نمی‌شود.

توجه به این نکته از این جهت اهمیت دارد که دانش‌آموزان پرتلاشی که خود را برای کسب رتبه‌های خوب در کنکور آماده می‌کنند، هنگام مواجهه با سوالات بسیار سخت یک درس خاص در کنکور، دچار اضطراب شدید شده و درنهایت مدیریت زمان را به کلی از دست می‌دهند.

درصدهایی که امیرمهدی زلفی، نفر 1 کنکور رشته‌ی انسانی در سال 1400، در کنکور سراسری کسب کرده است، در جداول زیر فهرست شده‎‌اند:

درصدهای امیرمهدی زلفی، رتبه 1 کنکور رشته‌ی انسانی 1400، در    دروس عمومی
نام درس درصد
زبان و ادبيات فارسی 81.4
زبان عربی 92
فرهنگ و معارف اسلامی 96
زبان خارجی 90.7
درصدهای امیرمهدی زلفی، رتبه 1 کنکور رشته‌ی انسانی 1400، در    دروس اختصاصی
نام درس درصد
ریاضیات 62
اقتصاد 100
زبان و ادبیات فارسی تخصصی 92.3
زبان عربی تخصصی 100
تاریخ و جغرافیا 57.8
فلسفه و منطق 85.4
روان‌شناسی 93.4

نتیجه گیری

بهره‌گیری از تجربیات افرادی که قبل از شما مراحلی که اکنون درگیر آن هستید را از سر گذرانده‌اند، می‌تواند نقش مثبتی در روند پیشرفت شما داشته باشد.

داشتن یک الگوی مثبت به ما الهام می‌دهد که چگونه به کار ادامه دهیم. وقتی انگیزه‌ی شما پایین آمده است یا اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اید، فکر کردن به مبارزات و موفقیت‌های افرادی که پیش از شما این مسیر را طی کرده‌اند، الهام‌بخش شما خواهد بود تا سخت تلاش کنید، همانطور که آن‌ها برای رسیدن به موفقیت تلاش کرده‌اند.

اگر علاقمندید که بدانید رتبه‌های برتر کنکور سراسری چگونه از روش‌های مطالعه‌ی مؤثر برای موفقیت استفاده کرده‌اند، می‌توانید از نحوه‌ی مطالعه و درصدهای نفر اول کنکور تجربی 1400، نفر اول کنکور ریاضی 1400 و نفر اول کنکور هنر 1400 در وبلاگ تراز آگاه شوید.

در این مقاله تجربیات و توصیه‌های امیرمهدی زلفی، رتبه‌ی یک کنکور انسانی 1400، به اختصار بیان شد تا دانش‌آموزان کنکوری ضمن بررسی این نکات، با اعتماد به نفس بیشتری در کنکور سراسری شرکت کنند.

سوال‌های متداول

درصدهای رتبه 1 کنکور انسانی 1400 در دروس مختلف چند بوده است؟

درصدهای امیر مهدی زلفی، رتبه 1 کنکور انسانی 1400 بدین قرار است: زبان و ادبيات فارسی: 81.4 درصد/ زبان عربی: 92 درصد/ فرهنگ و معارف اسلامی: 96 درصد/ زبان خارجی: 90.7 درصد/ رياضيات: 62 درصد/ اقتصاد: 100درصد/ ادبيات فارسي تخصصی: 92.3 درصد/ عربي تخصصي: 100 درصد/ تاريخ و جغرافيا: 57.8 درصد/ فلسفه و منطق: 85.4 درصد/ روان‌شناسی: 93.4 درصد/

آیا رتبه 1 کنکور انسانی 1400 از امکاناتی مانند معلم خصوصی یا کلاس فوق برنامه استفاده کرده است؟

خیر، امیر مهدی زلفی، رتبه 1 کنکور انسانی 1400، معلم خصوصی نداشته و در کلاس‎های فوق ‌برنامه شرکت نکرده است، اما از کتاب‌های تست و کمک آموزشی و آزمون‌های آزمایشی بهره برده و در مدرسه‌ی تیزهوشان شهر ابهر در استان زنجان تحصیل می‌کرده است.

معدل کتبی نهایی رتبه اول کنکور انسانی 1400 در سال تحصیلی دوازدهم چند بوده است؟

معدل کتبی نهایی امیر مهدی زلفی، رتبه 1 کنکور انسانی 19.88 بوده است.

میانگین امتیاز 4.3 / 5. جمع امتیاز 12

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

    1. سلام دوست عزیز، رتبه اول کنکور رشته انسانی 1400، در دبیرستان تیزهوشان شهر ابهر در استان زنجان تحصیل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا