روش مطالعه دروس کنکورکنکور تجربی

نحوه مطالعه و کارنامه نفر اول کنکور تجربی 1400

نتایج کنکور 1400 دهم مردادماه اعلام و مشخص شد نیما ابوالحسنی، دانش‌آموز یکی از مدارس ناحیه 4 شهر تبریز، رتبه‎‌ی اول کنکور تجربی را کسب کرده است. در این مقاله مجموعه‌ی اطلاعاتی شامل کارنامه، درصدها، نحوه‌ی مطالعه‌ و توصیه‌های نفر اول کنکور تجربی 1400 ارائه شده است.

نحوه مطالعه و کارنامه نفر اول کنکور تجربی
نحوه مطالعه و کارنامه نفر اول کنکور تجربی

تحقیقات نشان می‌دهد که مدل‌سازی از نتیجه‌ی موفقیت‌آمیز تلاش‌های دانش‌آموزان شاخص و همچنین فهم فرآیندی که منجر به این موفقیت شده است، به دانش‌آموزان دیگر کمک می‌کند تا با انگیزه‌ی بیشتر و خطای کمتری به مسیر خود ادامه بدهند.

روش مطالعه‌ نفر 1 کنکور تجربی 1400

نیما ابوالحسنی در مصاحبه‌هایی که پس از اعلام نتایج کنکور با رسانه‌های مختلف داشته اعلام کرده است که از پایه‌ی دهم مطالعه‌ برای کنکور را آغاز کرده است و ابتدا ۵ ساعت و در نهایت ۱۲ ساعت در روز مطالعه می‌کرده است. در ادامه مهم‌ترین نکات و توصیه‌های این نمونه‌ی موفق در عرصه‌ی کنکور گردآوری و ارائه شده است:

استفاده از منابع تست متعدد

رتبه‌ی 1 کنکور تجربی 1400 معتقد است دانش‌آموزان باید درس‌ها را طبقه‌بندی کنند و برای دروس ریاضی، فیزیک و قسمت مسائل شیمی، تست‌های مختلف با تیپ‌های متفاوتی (آموزشی، زمان‌دار و …) کار کنند. به گفته‌ی وی کسانی که از دو منبع برای تست زدن استفاده می‌کنند، بهتر از فردی که از یک منبع تست استفاده می‌کند، نتیجه خواهند گرفت.

لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس
لینک دانلود اپلیکیشن رایگان هم‌درس

تمرکز بر کتاب‌ درسی در مباحث حفظی

ابوالحسنی می‌گوید در درس‌هایی مانند دین و زندگی و زمین‌شناسی که بیشتر حالت حفظی دارند، نقطه به نقطه‌ی کتاب درسی و حتی بخش‌هایی که اهمیت خاصی نداشتند را نیز حفظ کرده‌ است. درصدی که او در این درس‌ها کسب کرده‌ است، نشان‌دهنده‌ی اهمیت حفظ کردن کامل کتاب‌های درسی در دروس حفظی است. رتبه‌ 1 کنکور تجربی، درس زمین‌شناسی را 90.7 درصد و دینی را 94.7 درصد زده است.

تقدم لغات بر قواعد در دروس زبان

نیما ابوالحسنی می‌گوید در درس عربی و زبان انگلیسی، ابتدا باید با لغات به خوبی آشنا شد و سپس به یادگیری قواعد در عربی و گرامر در زبان انگلیسی پرداخت.

وی معتقد است که درک صحیح قواعد عربی برای پاسخگویی به سوالات بخش ترجمه، ضروری است. براساس تجربه‌ی این رتبه‌آور کنکور، ممکن است داوطلبان معنی برخی کلمات را در سوالات ترجمه‌ی عربی که 40 درصد از نمره‌‌ی این درس را به خود اختصاص می‌دهند، ندانند اما آشنایی با قواعد ترجمه موجب حل ساده‌ی چنین سوالاتی می‌شود.

رتبه‌ی 1 کنکور تجربی می‌گوید در درس زبان انگلیسی کنکور نیز فقط چهار سوال گرامر وجود دارد و در این درس، آشنایی با لغات جدید اهمیت بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید:

مطالعه‌ ادبیات را به سال آخر موکول نکنید

به گفته‌ی ابوالحسنی پیشرفت در درس ادبیات به تدریج و با خواندن ابیات بسیار از شاعران مختلف حاصل می‌شود، بنابراین تنها هنگامی شاهد پیشرفت خود در این درس خواهید بود که از پایه‌ی دهم مطالعات مربوط به ادبیات را آغاز کنید.

او می‌گوید خواندن ابیات زیاد، باعث می‌شود علاوه بر آشنایی با ویژگی‌های شاعران مختلف و سبک‌های ادبی، ذهن شما بازتر شود و پاسخگویی به انواع تست ادبیات برای شما ساده‌تر شود.

بیشتر بخوانید: روش مطالعه درس ادبیات | (روش صحیح مطالعه ادبیات)

هیچ مبحثی را در ریاضی نخوانده نگذارید

نیما ابوالحسنی درباره‌ی نادیده گرفتن برخی مباحث در دروس و نخواندن آن‌ها برای کنکور می‌گوید: برخی از مشاورین و برگزیدگان سال‌های گذشته در کنکور بر اساس تجربه می‌گویند برخی از مباحث دروس مهم‌تر یا کم‌اهمیت‌تر هستند. مثلاً در ریاضی گفته می‌شود که سوالات مبحث بهینه‌سازی در کنکور دشوار است و بهتر است به جای تمرکز بر این مبحث روی تابع و مشتق وقت بگذارید. اما در کنکور 1400 ساده‌ترین سوال مربوط به بهینه‌سازی و دشوارترین سوال‌ها مربوط به تابع و مشتق بود، به نحوی که هیچ کس قادر به پاسخگویی به سوالات این مباحث نشد.

بنابر بر آنچه رتبه 1 کنکور تجربی می‌گوید بهترین کار این است که تمام مباحث مورد مطالعه قرار بگیرند چراکه آزمون کنکور همیشه قابل پیش‌بینی نیست.

بیشتر بخوانید: روش مطالعه درس ریاضی

نیما ابوالحسنی، رتبه اول کنکور تجربی 1400
نیما ابوالحسنی، رتبه اول کنکور تجربی 1400

روش مطالعه زیست رتبه اول کنکور تجربی

نیما ابوالحسنی در مصاحبه‌‌ای پیش از شرکت در کنکور درباره‌ی روش خود برای مطالعه‌ی زیست گفته است که به جای خواندن یکباره‌ی کتاب و تست‌زنی، به مطالعه‌ی فعال رو آورده است. بدین طریق که تلاش کرده است پس از مطالعه‌ی چندباره‌ی کتاب درسی زیست، نکات و مفاهیم اصلی آن را استخراج کرده و بعد به سراغ تست‌زنی برود.

رتبه‌ی 1 کنکور تجربی می‌گوید که باید تست‌های زیست را با هدف آموزش بررسی کرد و پاسخ‌نامه‌ی هر تست را به دقت مطالعه کرد. این رتبه‌ی برتر کنکور درباره‌ی تجربه‌ی خود در مطالعه‌ی درس مهم زیست می‌گوید که پس از حل هر سوال تستی به کتاب رجوع کرده و صفحه‌ی مربوط به همان سوال را دوباره خوانده است. بدین ترتیب همراه با پاسخ دادن به 50 تست آموزشی زیست، تمام صفحات مربوط به آن سوالات در کتاب نیز مرور شده و مطلب بهتر جا می‌افتد.

بیشتر بخوانید: روش مطالعه درس زیست شناسی (زیست یک، دو، سه)

اهمیت تست‌های زمان‌دار در درس شیمی

درس شیمی در دفترچه‌ی اختصاصی کنکور تجربی 35 سوال دارد که باید ظرف 35 دقیقه به آن‌ها پاسخ داده شود. اما در هر فصل از این درس، مطالب به سه دسته‌ی مفهومی، حفظی و مسئله‌محور تقسیم می‌شوند و بنابراین بهتر است دانش‌آموزان هم این بخش‌ها را به شکل جداگانه مطالعه کنند.

نیما ابوالحسنی بر اساس تجربه‌ی خود می‌گوید استفاده از درسنامه‌ی معتبر و خوب در درس شیمی بسیار کمک‌کننده است، اما در نهایت پس از مطالعه‌ی کامل مباحث شیمی، مدیریت زمان برای پاسخگویی به تست‌های این درس در کنکور اهمیت ویژه‌ای دارد، بنابراین هرچه پیش از شرکت در کنکور تست‌های زمان‌دار بیشتری برای شیمی بزنید، موفق‌تر عمل خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: روش مطالعه درس شیمی | (روش صحیح مطالعه شیمی)

اهمیت سخت‌کوشی و هدف‌گذاری

رتبه 1 کنکور تجربی 1400 معتقد است که کسب رتبه‌ی اول در کنکور سراسری بیش از آنکه به هوش بالا نیاز داشته باشد، به سخت‌کوشی و هدف‌گذاری برنامه‌ریزی شده نیاز دارد. ابوالحسنی همچنین فضای آرام خانه و خانواده را از نقاط قوتی دانسته است که یک دانش‌آموز برای کسب موفقیت به آن نیاز دارد.

رتبه‌ اول رشته‌ تجربی در کنکور 1400 در مصاحبه با خبرگزاری پانا گفته بود: «رتبه‌ی یک شدن از نظر من کاری غیر ممکن و دشوار بود و اینگونه فکر می‌کردم که کسانی که رتبه‌ی یک می‌آورند، خیلی خاص و باهوش هستند؛ اما با اول شدنم، بتی که از رتبه‌ی یک شدن برای خودم ساخته بودم، در هم شکسته و یقین دارم برای بقیه نیز خواهد شکست.»

نقش آموزش آنلاین در آشنایی با رقبا

اگرچه آبان ماه سال کنکور برای نیما ابوالحسنی به دلیل ابتلا به کرونا تلخ و دشوار بوده است، اما رتبه‌ی اول کنکور تجربی همچنین می‌گوید همه‌گیری بیماری کرونا باعث شد تا او به واسطه‌ی آموزش آنلاین با کنکوری‌های 1400 در رشته‌ی تجربی و رقبای خود در سراسر کشور آشنا شود.

رتبه اول کنکور هم تمام دروس را 100% نمی‌زند

یکی از تصورات غلط برخی دانش‌آموزان این است که اگر تلاش زیادی برای مطالعه‌ی کنکور کرده‌اند، تمام سوالات این آزمون باید برایشان ساده و قابل حل باشد. اما طی سال‌های گذشته سوالات کنکور به تدریج دشوارتر و مفهومی‌تر شده است، به‌نحوی که نفر اول کنکور تجربی 1400، در هیچ‌کدام از دروس خود، درصد 100 به دست نیاورده است.

ابوالحسنی حتی در درس ریاضی 55 درصد امتیاز به دست آورده است، درحالی‌که در سال‌های گذشته چنین درصدی متعلق به رتبه‌های 4 رقمی بود. بنابراین هنگام مواجهه با سوالات سخت نباید دچار اضطراب بیش از حد بشوید و به یاد داشته باشید که دشواری آزمون برای همه‌ی داوطلبین به یک اندازه است.

بیشتر بخوانید: راه ‌های کاهش اضطراب امتحان در دانش ‌آموزان

رتبه‌ی 1 کنکور تجربی در نهایت به پشت کنکوری‌ها توصیه می‌کند که در وهله‌ی اول تفریحات خود را مقطعی انجام دهند و به تفریحاتی نپردازند که ادامه‌دار هستند و ذهن را درگیر نگه می‌دارند. در وهله‌ی دوم احساساتی عمل نکنند و بعد از هر شکستی ناامید نشوند. بلکه با بهره‌گیری از درسنامه‌ها و دسترسی به تست‌های آموزشی به تدریج بر درس‌ها تسلط کامل بیابند و با برنامه‌ریزی دقیق مسیر خود را طی کنند.

مدیریت زمان از نظر رتبه 1 کنکور تجربی

بسیاری از مشاوران راهکارهای عملی مدیریت زمان در پاسخگویی به سوالات کنکور را برای دانش‌آموزان تشریح کرده‌اند و راهبردهای متفاوتی در این زمینه وجود دارد، اما نیما ابوالحسنی نیز روش ویژه‌ی خود را برای تمرین این راهکارهای مدیریت زمان در اختیار دانش‌آموزان کنکوری گذاشته است:

نفر برتر کنکور تجربی 1400 می‌گوید برای تمرین مدیریت زمان، یک درس مانند زیست که 50 سوال در کنکور دارد را در نظر بگیرید. پس از مطالعه، ابتدا تست‌های آموزشی بزنید تا کاملاً بر درس و مفاهیم و نکات آن مسلط شوید و بعد به تست‌های زمان‌دار رو بیاورید. در این مرحله ابتدا بدون اینکه زمان بگیرید 50 تست زیست بزنید. در کنکور زمان مورد نظر برای حل این سوالات 37 دقیقه است، اما ممکن است شما در تلاش‌های ابتدایی خود حدود 1 ساعت 30 دقیقه برای حل سوالات وقت بگذارید. اما اشکالی ندارد، به تدریج زمان را کاهش بدهید به نحوی که هر بار فقط 3 تا 5 دقیقه زودتر تست‌ها را تمام کنید.

ممکن است با کم کردن زمان زدن تست‌ها، نتوانید مثلاً سه سوال آخر زیست را ببینید، اما به تدریج و در حین این تمرین یاد می‌گیرید که در طول امتحان سوالات خیلی دشوار را نزده بگذارید تا حتماً به انتهای سوالات برسید، چراکه تمام سوالات امتیاز یکسانی دارند و وقت گذاشتن بر روی سوالات سخت در همان ابتدای کار، زمان مورد نظر برای زدن سوال‌های ساده‌تر را از شما می‌گیرد. به همین ترتیب به تدریج و با تمرین زیاد، زمان حل سوالات را به اندازه‌ای کاهش بدهید که به همان 37 دقیقه‌ی مورد نظر در کنکور سراسری برای درس زیست برسید.

بیشتر بخوانید: 11 راهکار برای مدیریت زمان در کنکور + (مدیریت زمان در تست زنی)

کارنامه رتبه اول کنکور تجربی 1400

اگر به درصدهای کسب شده توسط نیما ابوالحسنی در کنکور 1400 که در کارنامه‌ی ذیل ثبت شده است دقت کنید، متوجه خواهید شد که گاهی سوالات برخی از دروس در آزمون کنکور به قدری دشوار طرح می‌شوند، که حتی نفر اول این رقابت هم درصدی بالاتر از 55.6 به دست نمی‌آورد. توجه به این نکته از این جهت اهمیت دارد که دانش‌آموزان پرتلاشی که خود را برای کسب رتبه‌های خوب در کنکور آماده می‌کنند، هنگام مواجهه با سوالات بسیار سخت یک درس خاص در کنکور، دچار اضطراب شدید شده و درنهایت مدیریت زمان را به کلی از دست می‌دهند. درحالی که به گفته‌ی نیما ابوالحسنی، این دانش‌آموز هنگام مواجهه با سوالات ریاضی، حدود 15 سوال را حل نکرده رها کرده و به جای نگرانی برای این سوالات، برای دروس دیگر زمان بیشتری گذاشته است.

کارنامه رتبه اول کنکور تجربی 1400
کارنامه رتبه اول کنکور تجربی 1400

بالاترین درصد نیما ابوالحسنی در دروس اختصاصی به شیمی تعلق دارد و در این درس امتیاز 92.4 درصد را کسب کرده است. وی همچنین درس مهم و دارای ضریب بالای زیست را 92 درصد زده و درصد فیزیک او 91.2 بوده است. پس از این موارد، بالاترین درصد ابوالحسنی در درس زمین‌شناسی است که 90.7 درصد از سوالات را به درستی پاسخ داده است و اما در درس ریاضی تنها 55.6 درصد امتیاز را به دست آورده است.

 رتبه‌ 1 کنکور تجربی در دروس عمومی در دو درس عربی و دینی درصد 94.7 را ثبت کرده است و به 89.4 درصد سوالات زبان خارجی و 74.7 درصد سوالات درس ادبیات فارسی به درستی پاسخ داده است.

همچنین بخوانید: نمونه کارنامه قبولی کنکور تجربی

نتیجه‌گیری

بهره‌گیری از تجربیات شخصی که پیش از شما مراحلی که اکنون درگیر آن هستید را از سر گذرانده باشد، می‌تواند نقش مثبتی در روند پیشرفت شما داشته باشد. داشتن یک الگوی مثبت به ما الهام می‌دهد که چگونه به کار ادامه دهیم. وقتی انگیزه‌ی شما پایین آمده است یا اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اید، فکر کردن به مبارزات و موفقیت‌های افرادی که پیش از شما این مسیر را طی کرده‌اند به شما الهام می‌بخشد که سخت تلاش کنید، همانطور که آن‌ها برای رسیدن به نردبان موفقیت تلاش کردند.

در این مقاله تجربیات و توصیه‌های نیما ابوالحسنی، رتبه‌ی اول کنکور تجربی 1400، به اختصار بیان شد تا دانش‌آموزان کنکوری ضمن بررسی این نکات، با اعتماد به نفس بیشتری در کنکور سراسری شرکت کنند.

اگر علاقمندید که بدانید رتبه‌های برتر کنکور سراسری چگونه از روش‌های مطالعه‌ی مؤثر برای موفقیت استفاده کرده‌اند، می‌توانید در وبلاگ تراز از نحوه‌ی مطالعه و درصدهای رتبه یک کنکور انسانی 1400، نفر اول کنکور ریاضی 1400 و نفر اول کنکور هنر 1400 نیز آگاه شوید.

سوالات متداول

درصدهای نفر اول کنکور تجربی 1400 در دروس مختلف چند بوده است؟

درصدهای نیما ابوالحسنی، رتبه 1 کنکور تجربی 1400 بدین قرار است: ادبیات 74.7 - عربی 94.7 – دینی 94.7 – زبان انگلیسی 89.4 – زمین‌شناسی 90.7 – ریاضیات 55.6 – زیست 92 – فیزیک 91.2 – شیمی 92.4

رتبه 1 کنکور تجربی 1400 مطالعه برای کنکور را از چه پایه‌ای آغاز کرده است؟

نیما ابوالحسنی، رتبه‌ی اول کنکور 1400 در رشته‌ی تجربی، مطالعه برای کنکور را از تابستان پیش از آغاز پایه‌ی دهم با 5 ساعت مطالعه آغاز کرده و در نهایت ساعت مطالعه‌ی خود را به 12 ساعت رسانده است.

آیا رتبه 1 کنکور تجربی 1400 از کلاس کنکور استفاده کرده است؟

رتبه اول کنکور تجربی در سال 1400، در مصاحبه‌های خود اعلام کرده است که از کلاس‌های خصوصی، کلاس‌های کنکور، کتاب‌های متعدد کمک آموزشی و شرکت در حدود 15 آزمون‌ آزمایشی برای کسب موفقیت در کنکور استفاده کرده است.

میانگین امتیاز 4.3 / 5. جمع امتیاز 12

هنوز امتیازی ثبت نشده

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

    1. سلام دوست عزیز، آقای نیما ابوالحسنی، رتبه اول کنکور تجربی 1400، در مدرسه تیزهوشان شهید مدنی تبریز تحصیل کرده است.

    1. سلام دوست عزیز، درصدهای رتبه 1 کنکور تجربی 1400 به قرار ذیل است: ادبیات 74.7 / عربی 94.7 / دینی 94.7 / زبان انگلیسی 89.4 / زمین‌شناسی 90.7 / ریاضیات 55.6 / زیست 92 / فیزیک 91.2 / شیمی 92.4.

  1. سلام میدونید ایشان از چه مشاوری استفاده میکردند ؟ یا از چه آکادمی کمک گرفتند ؟

    1. سلام دوست عزیز، بر اساس گفته‌های خود ایشون، حدود 6 سال عضو کانون (قلمچی) بودن و در آزمون‌ها شرکت می‌کردن. ایشون کلاس‌ خصوصی داشتن ولی درباره‌ی مشاورشون اطلاعی در دست نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا